Projektantské okénko - Q&A

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od theodor less »

Vyhláška č. 499/2006 Sb.(Vyhláška o dokumentaci staveb): Samostatnými objekty pozemní komunikace mohou také být objížďky a dopravní opatření...
Zákon č. 183/2006 Sb. (stavební zákon): Projektant odpovídá za správnost, celistvost, úplnost a bezpečnost stavby provedené podle jím zpracované projektové dokumentace
Zákon č. 40/2009 Sb., (trestní zákoník):
- Usmrcení z nedbalosti
- Ublížení na zdraví z nedbalosti a těžké ublížení na zdraví z nedbalosti
- Obecné ohrožení
K naplnění skutkové podstaty může v principu dojít porušením i standardu odborné péče dle občanského zákoníku.
Zákon č. 89/2012 Sb.( občanský zákoník): Kdo se veřejně nebo ve styku s jinou osobou přihlásí k odbornému výkonu jako příslušník určitého povolání nebo stavu, dává tím najevo, že je schopen jednat se znalostí a pečlivostí, která je s jeho povoláním nebo stavem spojena.
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od ElWapp »

Může někdo doporučit nějakou dobrou literaturu k úpravám podloží / aktivní zóny? Knihy co znám jsou okomentovaná norma, praxe je většinou jiná - zajímá mě něco z praktických zkušeností, vyhodnocování zkoušek na stavbě apod.
speci
Příspěvky: 40
Registrován: 10.10.2019 19:41:19

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od speci »

V Itálii lze často vidět připojovací pruh při vjíždění na hlavní silnici vlevo.
https://www.google.com/maps/@46.3957117 ... 312!8i6656

V ČR jsem na tohle nikde nenarazil. Vyskytuje se to i u nás? Nebo je nějaký důvod, proč se to u nás nepoužívá? Podle mě je to perfektní řešení, než na křižovatku s polňačkou narvat OK.
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2951
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od Majkii »

Ale občas se to najde. Třeba na Jižní Moravě (I/43, I/50), jeden výskyt je u Hradce na I/35. Z budovaných staveb by to měly mít obě křižovatky na obchvatu Církvice.
wazer.cz
Pište česky, prosím!
Mosquit
Příspěvky: 913
Registrován: 14.5.2009 11:09:38
Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od Mosquit »

_jan91
Příspěvky: 973
Registrován: 4.9.2011 16:14:35
Bydliště: D1

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od _jan91 »

Něco podobného je i na I/38 na MÚK s D1 směr Brno - Jihlava. Jen tam není připojovák ale levý jde rovnou do průběžného pruhu - princip je stejný. Oddělné je to ballisety. Za mě také perfektní řešení.
speci
Příspěvky: 40
Registrován: 10.10.2019 19:41:19

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od speci »

No občas. Ale teďka jsem si proklikal desítky T křižovatek u sjezdu z dálnic. A snad u 80% křižovatek s odbočovacím pruhem z hlavní do leva, by stačilo jen změnit vyšrafovanou část na připojovák. Byl bych rád, kdyby se to u nás více rozšířilo.
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od MPMP »

I v "matičce Praze" se tento motiv najde https://www.google.cz/maps/@50.0312951, ... 384!8i8192. :)
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od ElWapp »

Mě to moc bezpečné nepřijde, možná že v zahraničí jsou na to zvyklí, ale připojovat se na krátkém připojováku z levého pruhu doprava? A spoléhat se, že někdo na hlavní třeba nezačne předjíždět v křižovatce? Ne, díky...
Ondrah98
Příspěvky: 77
Registrován: 6.1.2019 21:06:59

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od Ondrah98 »

Ten odkaz z "matičky Prahy" opravdu moc bezpečně nevypadá, ale třeba na I/43 v Lipůvce je to podle mě o něčem jiném https://mapy.cz/s/facavukece
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od MPMP »

Ondrah98 píše:Ten odkaz z "matičky Prahy" opravdu moc bezpečně nevypadá
Ono tu pořád platí, že vozidlo na hlavní má vždy přednost, takže vjet tam lze pouze, pokud tím pruhem nic nejede. Pomáhá ale v tom, že mohu z téměř nuly zrychlit ve svém pruhu a nečekat na dostatečně velkou díru v tom průběžném. Problémy jsem na téhle křižovatece zatím nezaznamenal.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od Diaľničiar »

Zrovna tahle uvedená křižovatka se mi v tom naopak líbí. Dá se tak snadněji do ní vjet a pochopitelně se připojit "až pak, co to bude možno". A co se týče obav z předjíždění na ní, to lze ošetřit DZ.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od ElWapp »

V Praze probiha velka obmena SSZ. Pritom se casto meni usporadani krizovatek, pricemz se tvrdi, ze nejde o stavebni upravy vyzadujici stavebni povoleni (gumove obruby, citybloky, balisety apod.). Dochazi ale ke zmene umisteni stozaru a kabelu SSZ. Vedel by nekdo, jestli se aspon ta technologie nove umistuje, nebo to taky jde cestou bez povoleni stavebniho uradu?

Pokud se umistuje, proc se to hned nevezme spolecnym rizenim i se stavebni upravou krizovatek?

Pokud ne, tak jak to, ze to projde, kdyz bezne se umistuje kazdy kabel (treba i 2m pripojka z vratnice k zavore)?
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od Lenny »

Nějaký tip na dobré Schmidtovo kladivko? Potřebuji to na stropy.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od ElWapp »

Má tu někdo praktické zkušenosti s technologií R-mat? Podle katalogu TP 170 se používá pro asfaltové vozovky návrhové úrovně porušení D2, ale proslýchá se, že ta vrstva vlastně nefunguje, nejde zhutnit, pruží a že je to vlastně historický omyl. Navíc není nikde napsáno, co přesně to je - jestli je v těch vzorových skladbách varianta s pojivem, bez pojiva nebo co vlastně.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od theodor less »

TP 170 : "R-materiál je zhutněná recyklovatelná asfaltová směs bez pojiva podle TP 111."
TP 111 byla nahrazena TP 208.
Kvalita vrstvy je závislá na kvalitě materiálu (starý/nový; zrnitost podle ČSN EN 13108-8), teplotě při níž se vrstva provádí.
Špatná pověst R-mat vznikla mimo jiné "pokládkou" velmi silných vrstev, které nejdou zhutnit. Vlastnosti vrstvy R-mat se v průběhu času mohou paradoxně zlepšovat vlivem následných vysokých teplot prostředí a zhutnění dopravou. Tato "konsolidace" R-mat je ovšem osudná pro vrstvu obrusnou, která byla na vrstvu R-mat položena předčasně.
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od ElWapp »

Ta definice z TP 170 uz neplati, ted plati to co je v Dodatku. A tam neni napsano nic o stmeleni. Naopak pro tloustky, v jakych se ma podle TP 170 R-mat pokladat, se podle TP 208 musi jednat o vrstvu s pojivy. Ale to je celkem jedno, me zajoma ta zkusenost z praxe.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od Honey72 »

Praxe ukázala, že podle normy se jezdit nedá. Problémovou zatáčku opravili

https://www.idnes.cz/plzen/zpravy/skvrn ... -zpravy_vb

Jo jo, papír snese všechno.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Tomas Eybl
Příspěvky: 201
Registrován: 30.8.2016 21:30:15

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od Tomas Eybl »

Z toho článku vyplývá, že panu architektovi dávala norma možnosti v určitém rozsahu. To, že vybral nejmenší poloměr, vyplynulo z jeho přesvědčení, že nákladní auta nemají na sídliště co zahýbat. Neuvědomil si, že v případě dodatkové tabulky "dopravní obsluze vjezd povolen" tam čas od času nějaký ten náklaďák zatočí. Nehledě na to zapomněl na hasičské Tatry.

No, pěkně to v diskuzi pod článkem schytal :-).
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od ElWapp »

Ale ceske normy, vcetne TP, opravdu vyzaduji, aby doprava byla zklidnovana. Pokud je to spatne, tak to v tech normach nema byt. On projektant moc moznosti nema, musi projektovat podle norem, pokud si nechce vse overovat metodou pokus omyl na skutecnych stavbach...

Zde je samozrejme otazka, s cim projektant pocital, jestli tam ta dopravni obsluha byla i v dobe projektovani, jake mel zadani apod. Zrovna hasici se dokazou vytocit i tam, kde to bezny ridic nakladaku nezvladne, protoze to maji dobre natrenovane z prujezdu sidlisti.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od theodor less »

https://www.idnes.cz/plzen/zpravy/skvrn ... -zpravy_vb
Článek je čtivý; má vše co má mít: příběh, hrdinu i padoucha.
Místostarosta hovoří o zákazu pro vozidla nad 3,5 tuny, ale i o výjimce pro dopravní obsluhu. Projektant se brání tím, že projekt vyhovuje i nákladním autům. Pokud projektoval správně, měl průjezdnost křižovatky ověřit vlečnými křivkami, tak jak je uvedeno v TP 171. Tento předpis netřídí vozidla podle hmotnosti. Zohledňuje spíš délku vozidla a převisy. Vozidla pro odvoz odpadu, ale hlavně autobusy, mají přísnější kritéria.
JAnD
Příspěvky: 418
Registrován: 13.9.2016 22:11:24
Bydliště: km 139,6 budoucí D3

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od JAnD »

Tomas Eybl píše:Z toho článku vyplývá, že panu architektovi dávala norma možnosti v určitém rozsahu. To, že vybral nejmenší poloměr, vyplynulo z jeho přesvědčení, že nákladní auta nemají na sídliště co zahýbat. Neuvědomil si, že v případě dodatkové tabulky "dopravní obsluze vjezd povolen" tam čas od času nějaký ten náklaďák zatočí. Nehledě na to zapomněl na hasičské Tatry.

No, pěkně to v diskuzi pod článkem schytal :-).
Něco podobného se mi už taky párkrát stalo.
Například v rámci rekonstrukce ulice, kde nemá co dělat nákladní doprava jsem zúžil vozovku v zatáčce, kde bylo nevyhovující místo pro přecházení. Teď se přechází dobře, je rozhled, ale dvě osobní auta se vyhnou taktak.
Jenže tehdy nikdo netušil, že za rok bude touto ulicí vedena hlavní objížďka při rekonstrukci hlavní silnice. A neprojede autobus, takže ty měly po dobu několika měsíců pár km zajížďku.

Nebo na jiném místě byl v ulici areál PČR. Po dostavbě se ukázalo, že přes nový práh má problém projet policejní octavia se zásahovkou v plné zbroji - škrtala podvozkem. Práh se musel předělat.
Průbežně doplňované fotky ze stavby 0310/II kolem Malše
Mám alespoň částečně prsty v: 1104/II, 4704, 4705, D48 Bělotín-Rybí, I/19 obchvaty Obrataň a Kámen, II/114 Dobříš, II/602 Vysočina a dalších...
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od ElWapp »

Jak je řešeno nakládání s dešťovými vodami u silnic? U pozemních staveb se řeší vsakování, retenování, přímý odvod do vodoteče je takřka vyloučen. Zatímco u silnic se běžně staví otevřené příkopy zaústěné přímo do struh a potoků. Má toto nějakou právní oporu, nebo je to dáno setrvačností stavebnictví a realizací starších projektů? Neměly by i na silnicích být správně řešeny vsaky, čištění a retence?
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od ElWapp »

Tušil by někdo, jak je možné, že nejvyšší stupeň automobilizace v ČR je v Klatovech? Vycházím z počtu obyvatel příslušných k obci s rozšířenou působností (ORP) a registrovaných vozidel v ORP. Všude jinde je ta hodnota kolem 500-600, jen Klatovy střílí na 831 OA/1000 obyv. (49748 obyvatel, 41344 osobních vozidel). Čekal bych velká města, ne oblast skoro v pohraničí na Šumavě...
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Projektantské okénko - Q&A

Příspěvek od Lynx »

Napadá mě jedině dovoz ojetin z Německa a dočasná registrace na místní lidi.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“