Projektantské okénko - Q&A
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Projektantské okénko - Q&A
Vyhláška č. 499/2006 Sb.(Vyhláška o dokumentaci staveb): Samostatnými objekty pozemní komunikace mohou také být objížďky a dopravní opatření...
Zákon č. 183/2006 Sb. (stavební zákon): Projektant odpovídá za správnost, celistvost, úplnost a bezpečnost stavby provedené podle jím zpracované projektové dokumentace
Zákon č. 40/2009 Sb., (trestní zákoník):
- Usmrcení z nedbalosti
- Ublížení na zdraví z nedbalosti a těžké ublížení na zdraví z nedbalosti
- Obecné ohrožení
K naplnění skutkové podstaty může v principu dojít porušením i standardu odborné péče dle občanského zákoníku.
Zákon č. 89/2012 Sb.( občanský zákoník): Kdo se veřejně nebo ve styku s jinou osobou přihlásí k odbornému výkonu jako příslušník určitého povolání nebo stavu, dává tím najevo, že je schopen jednat se znalostí a pečlivostí, která je s jeho povoláním nebo stavem spojena.
Zákon č. 183/2006 Sb. (stavební zákon): Projektant odpovídá za správnost, celistvost, úplnost a bezpečnost stavby provedené podle jím zpracované projektové dokumentace
Zákon č. 40/2009 Sb., (trestní zákoník):
- Usmrcení z nedbalosti
- Ublížení na zdraví z nedbalosti a těžké ublížení na zdraví z nedbalosti
- Obecné ohrožení
K naplnění skutkové podstaty může v principu dojít porušením i standardu odborné péče dle občanského zákoníku.
Zákon č. 89/2012 Sb.( občanský zákoník): Kdo se veřejně nebo ve styku s jinou osobou přihlásí k odbornému výkonu jako příslušník určitého povolání nebo stavu, dává tím najevo, že je schopen jednat se znalostí a pečlivostí, která je s jeho povoláním nebo stavem spojena.
Re: Projektantské okénko - Q&A
Může někdo doporučit nějakou dobrou literaturu k úpravám podloží / aktivní zóny? Knihy co znám jsou okomentovaná norma, praxe je většinou jiná - zajímá mě něco z praktických zkušeností, vyhodnocování zkoušek na stavbě apod.
Re: Projektantské okénko - Q&A
V Itálii lze často vidět připojovací pruh při vjíždění na hlavní silnici vlevo.
https://www.google.com/maps/@46.3957117 ... 312!8i6656
V ČR jsem na tohle nikde nenarazil. Vyskytuje se to i u nás? Nebo je nějaký důvod, proč se to u nás nepoužívá? Podle mě je to perfektní řešení, než na křižovatku s polňačkou narvat OK.
https://www.google.com/maps/@46.3957117 ... 312!8i6656
V ČR jsem na tohle nikde nenarazil. Vyskytuje se to i u nás? Nebo je nějaký důvod, proč se to u nás nepoužívá? Podle mě je to perfektní řešení, než na křižovatku s polňačkou narvat OK.
Re: Projektantské okénko - Q&A
Ale občas se to najde. Třeba na Jižní Moravě (I/43, I/50), jeden výskyt je u Hradce na I/35. Z budovaných staveb by to měly mít obě křižovatky na obchvatu Církvice.
wazer.cz
Pište česky, prosím!
Pište česky, prosím!
Re: Projektantské okénko - Q&A
Něco podobného je i na I/38 na MÚK s D1 směr Brno - Jihlava. Jen tam není připojovák ale levý jde rovnou do průběžného pruhu - princip je stejný. Oddělné je to ballisety. Za mě také perfektní řešení.
Re: Projektantské okénko - Q&A
No občas. Ale teďka jsem si proklikal desítky T křižovatek u sjezdu z dálnic. A snad u 80% křižovatek s odbočovacím pruhem z hlavní do leva, by stačilo jen změnit vyšrafovanou část na připojovák. Byl bych rád, kdyby se to u nás více rozšířilo.
Re: Projektantské okénko - Q&A
I v "matičce Praze" se tento motiv najde https://www.google.cz/maps/@50.0312951, ... 384!8i8192.
Re: Projektantské okénko - Q&A
Mě to moc bezpečné nepřijde, možná že v zahraničí jsou na to zvyklí, ale připojovat se na krátkém připojováku z levého pruhu doprava? A spoléhat se, že někdo na hlavní třeba nezačne předjíždět v křižovatce? Ne, díky...
Re: Projektantské okénko - Q&A
Ten odkaz z "matičky Prahy" opravdu moc bezpečně nevypadá, ale třeba na I/43 v Lipůvce je to podle mě o něčem jiném https://mapy.cz/s/facavukece
Re: Projektantské okénko - Q&A
Ono tu pořád platí, že vozidlo na hlavní má vždy přednost, takže vjet tam lze pouze, pokud tím pruhem nic nejede. Pomáhá ale v tom, že mohu z téměř nuly zrychlit ve svém pruhu a nečekat na dostatečně velkou díru v tom průběžném. Problémy jsem na téhle křižovatece zatím nezaznamenal.Ondrah98 píše:Ten odkaz z "matičky Prahy" opravdu moc bezpečně nevypadá
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Projektantské okénko - Q&A
Zrovna tahle uvedená křižovatka se mi v tom naopak líbí. Dá se tak snadněji do ní vjet a pochopitelně se připojit "až pak, co to bude možno". A co se týče obav z předjíždění na ní, to lze ošetřit DZ.
Re: Projektantské okénko - Q&A
V Praze probiha velka obmena SSZ. Pritom se casto meni usporadani krizovatek, pricemz se tvrdi, ze nejde o stavebni upravy vyzadujici stavebni povoleni (gumove obruby, citybloky, balisety apod.). Dochazi ale ke zmene umisteni stozaru a kabelu SSZ. Vedel by nekdo, jestli se aspon ta technologie nove umistuje, nebo to taky jde cestou bez povoleni stavebniho uradu?
Pokud se umistuje, proc se to hned nevezme spolecnym rizenim i se stavebni upravou krizovatek?
Pokud ne, tak jak to, ze to projde, kdyz bezne se umistuje kazdy kabel (treba i 2m pripojka z vratnice k zavore)?
Pokud se umistuje, proc se to hned nevezme spolecnym rizenim i se stavebni upravou krizovatek?
Pokud ne, tak jak to, ze to projde, kdyz bezne se umistuje kazdy kabel (treba i 2m pripojka z vratnice k zavore)?
Re: Projektantské okénko - Q&A
Nějaký tip na dobré Schmidtovo kladivko? Potřebuji to na stropy.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Projektantské okénko - Q&A
Má tu někdo praktické zkušenosti s technologií R-mat? Podle katalogu TP 170 se používá pro asfaltové vozovky návrhové úrovně porušení D2, ale proslýchá se, že ta vrstva vlastně nefunguje, nejde zhutnit, pruží a že je to vlastně historický omyl. Navíc není nikde napsáno, co přesně to je - jestli je v těch vzorových skladbách varianta s pojivem, bez pojiva nebo co vlastně.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Projektantské okénko - Q&A
TP 170 : "R-materiál je zhutněná recyklovatelná asfaltová směs bez pojiva podle TP 111."
TP 111 byla nahrazena TP 208.
Kvalita vrstvy je závislá na kvalitě materiálu (starý/nový; zrnitost podle ČSN EN 13108-8), teplotě při níž se vrstva provádí.
Špatná pověst R-mat vznikla mimo jiné "pokládkou" velmi silných vrstev, které nejdou zhutnit. Vlastnosti vrstvy R-mat se v průběhu času mohou paradoxně zlepšovat vlivem následných vysokých teplot prostředí a zhutnění dopravou. Tato "konsolidace" R-mat je ovšem osudná pro vrstvu obrusnou, která byla na vrstvu R-mat položena předčasně.
TP 111 byla nahrazena TP 208.
Kvalita vrstvy je závislá na kvalitě materiálu (starý/nový; zrnitost podle ČSN EN 13108-8), teplotě při níž se vrstva provádí.
Špatná pověst R-mat vznikla mimo jiné "pokládkou" velmi silných vrstev, které nejdou zhutnit. Vlastnosti vrstvy R-mat se v průběhu času mohou paradoxně zlepšovat vlivem následných vysokých teplot prostředí a zhutnění dopravou. Tato "konsolidace" R-mat je ovšem osudná pro vrstvu obrusnou, která byla na vrstvu R-mat položena předčasně.
Re: Projektantské okénko - Q&A
Ta definice z TP 170 uz neplati, ted plati to co je v Dodatku. A tam neni napsano nic o stmeleni. Naopak pro tloustky, v jakych se ma podle TP 170 R-mat pokladat, se podle TP 208 musi jednat o vrstvu s pojivy. Ale to je celkem jedno, me zajoma ta zkusenost z praxe.
-
- Příspěvky: 5259
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Projektantské okénko - Q&A
Praxe ukázala, že podle normy se jezdit nedá. Problémovou zatáčku opravili
https://www.idnes.cz/plzen/zpravy/skvrn ... -zpravy_vb
Jo jo, papír snese všechno.
https://www.idnes.cz/plzen/zpravy/skvrn ... -zpravy_vb
Jo jo, papír snese všechno.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
-
- Příspěvky: 201
- Registrován: 30.8.2016 21:30:15
Re: Projektantské okénko - Q&A
Z toho článku vyplývá, že panu architektovi dávala norma možnosti v určitém rozsahu. To, že vybral nejmenší poloměr, vyplynulo z jeho přesvědčení, že nákladní auta nemají na sídliště co zahýbat. Neuvědomil si, že v případě dodatkové tabulky "dopravní obsluze vjezd povolen" tam čas od času nějaký ten náklaďák zatočí. Nehledě na to zapomněl na hasičské Tatry.
No, pěkně to v diskuzi pod článkem schytal .
No, pěkně to v diskuzi pod článkem schytal .
Re: Projektantské okénko - Q&A
Ale ceske normy, vcetne TP, opravdu vyzaduji, aby doprava byla zklidnovana. Pokud je to spatne, tak to v tech normach nema byt. On projektant moc moznosti nema, musi projektovat podle norem, pokud si nechce vse overovat metodou pokus omyl na skutecnych stavbach...
Zde je samozrejme otazka, s cim projektant pocital, jestli tam ta dopravni obsluha byla i v dobe projektovani, jake mel zadani apod. Zrovna hasici se dokazou vytocit i tam, kde to bezny ridic nakladaku nezvladne, protoze to maji dobre natrenovane z prujezdu sidlisti.
Zde je samozrejme otazka, s cim projektant pocital, jestli tam ta dopravni obsluha byla i v dobe projektovani, jake mel zadani apod. Zrovna hasici se dokazou vytocit i tam, kde to bezny ridic nakladaku nezvladne, protoze to maji dobre natrenovane z prujezdu sidlisti.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Projektantské okénko - Q&A
https://www.idnes.cz/plzen/zpravy/skvrn ... -zpravy_vb
Článek je čtivý; má vše co má mít: příběh, hrdinu i padoucha.
Místostarosta hovoří o zákazu pro vozidla nad 3,5 tuny, ale i o výjimce pro dopravní obsluhu. Projektant se brání tím, že projekt vyhovuje i nákladním autům. Pokud projektoval správně, měl průjezdnost křižovatky ověřit vlečnými křivkami, tak jak je uvedeno v TP 171. Tento předpis netřídí vozidla podle hmotnosti. Zohledňuje spíš délku vozidla a převisy. Vozidla pro odvoz odpadu, ale hlavně autobusy, mají přísnější kritéria.
Článek je čtivý; má vše co má mít: příběh, hrdinu i padoucha.
Místostarosta hovoří o zákazu pro vozidla nad 3,5 tuny, ale i o výjimce pro dopravní obsluhu. Projektant se brání tím, že projekt vyhovuje i nákladním autům. Pokud projektoval správně, měl průjezdnost křižovatky ověřit vlečnými křivkami, tak jak je uvedeno v TP 171. Tento předpis netřídí vozidla podle hmotnosti. Zohledňuje spíš délku vozidla a převisy. Vozidla pro odvoz odpadu, ale hlavně autobusy, mají přísnější kritéria.
Re: Projektantské okénko - Q&A
Něco podobného se mi už taky párkrát stalo.Tomas Eybl píše:Z toho článku vyplývá, že panu architektovi dávala norma možnosti v určitém rozsahu. To, že vybral nejmenší poloměr, vyplynulo z jeho přesvědčení, že nákladní auta nemají na sídliště co zahýbat. Neuvědomil si, že v případě dodatkové tabulky "dopravní obsluze vjezd povolen" tam čas od času nějaký ten náklaďák zatočí. Nehledě na to zapomněl na hasičské Tatry.
No, pěkně to v diskuzi pod článkem schytal .
Například v rámci rekonstrukce ulice, kde nemá co dělat nákladní doprava jsem zúžil vozovku v zatáčce, kde bylo nevyhovující místo pro přecházení. Teď se přechází dobře, je rozhled, ale dvě osobní auta se vyhnou taktak.
Jenže tehdy nikdo netušil, že za rok bude touto ulicí vedena hlavní objížďka při rekonstrukci hlavní silnice. A neprojede autobus, takže ty měly po dobu několika měsíců pár km zajížďku.
Nebo na jiném místě byl v ulici areál PČR. Po dostavbě se ukázalo, že přes nový práh má problém projet policejní octavia se zásahovkou v plné zbroji - škrtala podvozkem. Práh se musel předělat.
Průbežně doplňované fotky ze stavby 0310/II kolem Malše
Mám alespoň částečně prsty v: 1104/II, 4704, 4705, D48 Bělotín-Rybí, I/19 obchvaty Obrataň a Kámen, II/114 Dobříš, II/602 Vysočina a dalších...
Mám alespoň částečně prsty v: 1104/II, 4704, 4705, D48 Bělotín-Rybí, I/19 obchvaty Obrataň a Kámen, II/114 Dobříš, II/602 Vysočina a dalších...
Re: Projektantské okénko - Q&A
Jak je řešeno nakládání s dešťovými vodami u silnic? U pozemních staveb se řeší vsakování, retenování, přímý odvod do vodoteče je takřka vyloučen. Zatímco u silnic se běžně staví otevřené příkopy zaústěné přímo do struh a potoků. Má toto nějakou právní oporu, nebo je to dáno setrvačností stavebnictví a realizací starších projektů? Neměly by i na silnicích být správně řešeny vsaky, čištění a retence?
Re: Projektantské okénko - Q&A
Tušil by někdo, jak je možné, že nejvyšší stupeň automobilizace v ČR je v Klatovech? Vycházím z počtu obyvatel příslušných k obci s rozšířenou působností (ORP) a registrovaných vozidel v ORP. Všude jinde je ta hodnota kolem 500-600, jen Klatovy střílí na 831 OA/1000 obyv. (49748 obyvatel, 41344 osobních vozidel). Čekal bych velká města, ne oblast skoro v pohraničí na Šumavě...
Re: Projektantské okénko - Q&A
Napadá mě jedině dovoz ojetin z Německa a dočasná registrace na místní lidi.