Xyzc píše:
Rozdíl mezi R a D byl (je) krom návrhové kategorie pouze v hodnotách podélných sklonů, vše ostatní je stejné:
území: rovinaté; pahorkovité; horské
R25,5 (D26,0): 3,5%; 4,5%; 5%
D27,5: 3,0%; 4,0%; 4,5%
Pocitově to může být jinak i u poloměrů, ale to je dané normou platnou v době výstavby pro jednotlivé komunikace. Proto jsou dnešní S24,5 komfortnější než některé D/R z dob socialismu.
Tudiž nedostavěné úseky D35 a D11 nebudou nijak směrově a výškově sprzněné proti D27,5. Tedy s výjimkou D1109, která je částečně v nové kategori D21,5/100 se zálivy.
Problémem je pouze šířkové uspořádání, kde D35 je pouze v kategorii D26,0. Za socialismu se rozhodlo, že to bude Rko, protože na trase není Praha, Brno nebo Bratislava a nikdo moc neřešil nějaké dopravní modely. Dnes už se ví, že po dostavbě dálniční sítě a VRT Praha - Brno budou na trase na Praha - Olomouc po D11/D35 min. stejné, spíš o fous vyšší intenzity než na D1 Praha - Brno a komunikace by si zasloužila D28,5 jako D1, aby šlo v uzavírkách jezdit 2+2.
MUK Sedlice opravdu není optimální. Měla být navržená na 130 km/h do všech směrů, podobně jako křížení D1/D35 u Lipníku. I když pro začatek by stačilo, kdyby se na větvi od Prahy na Opatovice neutahoval ten poloměr ve složeném oblouku, to je největší nešvar téhle křižovatky. Dotěď nechápu, že ten oblouk mohl na ŘSD projít. Ale na křížení D1/D35 u Lipníku vznikla v napojení D35 od Olomouce do D1 možná ještě vetší prasárna, kde se dva pruhy stahují do jednoho přesně v místě napojení na D1, přitom stačilo ten pravý pruh protáhnout o 300m a ubylo by velké množství kolizních situací. Takže se nelze divit ničemu, MUK v CZ zatím neumíme jako na západ a na sever od nás.
Současná koncepce 3+3 je postavená na pevných základech a podle mne dobrá. D1 skutečně nepotřebuje 3+3 z Prahy až do Brna (ŘSD už se dostatečně spálilo mezi Lipníkem a Bělotínem). Stačí jen kolem Brna a u Prahy. D10 do MB a D11 do Poděbrad je taky na mistě. Kde chybí rezerva v SDP na 3+3 je v peáži D11/D35 mezi MUK Opatovice a Plotiště, kde se u HK počítá za 20 let se skoro 45k voz./24h. Navíc se celá republika vylidňuje a přírustky obyv. jsou jen kolem Prahy, na jihu od Brna a na Hradubicku, takže tady by to smysl mělo.
Neřekl bych, že Morava je na tom nějak špatně. Co se týče hustoty dálnic je na tom líp než Čechy. Ale to je spíš tím, že v čechách je častějším zvykem stavby blokovat a zdržovat, stejně tak jsou Moraváci ochotnější prodávat pozemky.
Jen pár poznámek.
Ohledně D26,0 na D35 .. řekl bych, že tohle je ideální kategorie. D28 je k ničemu. Pokud daná dálnice prostě nesnese při opravě 2+1 a musí to být 2+2, tak se má při té opravě předělávat na 6-pruh. D28 je kočkopes, který vznikl jen kvůli tragické povolovací legislativě a ta D1 by se jinak rozpadla. Teď se to zpětně obhajuje tím, že 3+3 není nyní úplně potřeba, přitom po většinu části dne by se ty 3+3 naprosto v pohodě uživily a když se dělá takováhle mega přestavba, tak se měla logicky dělat i s dalším pruhem. Ale to už bylo napsáno mockrát ... D1 kolem Brna má mít 6-pruh už tak 10 let. Podobně jako D5 mezi Prahou a Berounem, což je asi úsek, kde to chybí nejvíce ihned po Brnu. D11 se na 6-pruh podle mě chystá v ideální dobu, stejně tak většina D10 (kromě toho kritického úseku peáže I/38, tam se 6-pruh měl začít chystat také mnohem dříve, v zahraničí jsou tyhle peáže často vidět jako 6-pruhy byť třeba jen na 10 km).
Souhlas, že rezerva v SDP chybí na peážích na D11+D35 a ještě na D1+D55.
Ohledně MÚK .. Lipník - když bych si měl stěžovat na to, že ten pravý připojovák končí moc brzy, tak to už bych chtěl opravu moc. Jsem rád, že tam vůbec je a ne že se to nažene do jednoho pruhu a až pak se vytvoří nový pruh, tak jako např. v křížení D1xD48. Která je za mě dobrá tvarově, nicméně počtem a uspořádáním pruhů je docela špatně .. holt v té době u nás neměl nikdo ani páru, že by se mohlo odbočovat a připojovat 2-pruhy
Navíc 2-pruhy pro minoritní směr Ostrava-FM, což je ale naštěstí docela jednoduše řešitelný nešvar.
Sedlice - na té je špatně víceméně úplně všechno. Křižovatka v polích, kde nic není, měla vypadat úplně jinak, ale to už bylo napsáno opravdu hodněkrát. Nejvíce palčivá je za mě rampa D35-Praha, kvůli poloměrům, zúžením od jednoho pruhu, který se po pár metrech stejně rozšíří, aby na konci stejně končil, prostě paskvil nad paskvily, tečka.
Jinak víceméně všechny MÚK postavené na D0 by se daly označit jako ne úplně pohodlné, ale chápu, kdy se stavěly a že to není úplně "v polích". Přímo potřeba přestavět je asi jen ta D0xD5, ta opravdu na dnešní intenzity je naprosto nedostatečná, nekomfortní a tvarově docela šílená.
Naopak Hulín je za mě zase až na pár detailů hodně dobrá, možná i nejlepší v ČR, a velké naděje dávám v novou MÚK Brno-jih, která podle všeho už bude konečně navržená kapacitně a velkoryse. Nemyslím poloměry (tam je místo dané) ale pruhy - počet a délky.
Pak se ovšem podívám na plánovanou MÚK jižní tangenta x D2 a radost mě přejde ...
Ten poslední odstavec nemůžeš myslet vážně
.. víceméně všichni takoví ti "celostátní ekoteroristé" jsou z Brna či jeho okolí a nejvíce blokované stavby jsou rovněž na Moravě
V Čechách dříve mě napadá snad jen D8.
Je ovšem pravda, že v Čechách (Praha, D11) je obecně asi větší počet blokujících skrz pozemky, ale doufám, že tahle kapitola je už prostě za námi u všech dálnic, teď ještě ty ekoteroristy pořešit - D49, D52, D3. Nicméně když srovnáš tu intenzitu blokace, tak D49tce se v současné době nemůže vůbec nic rovnat. Jinde je to totiž i špatnou prací ŘSD či úřadů, ne jen čistou blokací na formalitách a zdržování.