Stránka 1 z 4

Parametry komunikací

Napsal: 17.9.2016 10:02:00
od Martyss
Vážení přátelé,
potřeboval poradit ohledně kvality komunikací a jejich povrchu.

V zákonných úpravách je odpovědnost vlastníka a provozovatele komunikace za jejich stav formulována pouze kvalitativně a dosti obecně.

Jsou někde definovány kvantitativní parametry pro komunikace a jejich povrchy a přídaně odchylky od nich, které mají návaznost na případné snižování rychlosti v daném úseku v případě zhoršení kvality?

Předem díky

Re: Parametry komunikací

Napsal: 30.9.2019 18:16:02
od theodor less
Využívám tohoto osiřelého vlákna k uvedení odkazu, o kterém se již před časem zmínil mapman.
http://www.sdruzeni-silnice.cz/Download ... ntent.aspx

Re: Parametry komunikací

Napsal: 30.9.2019 19:43:17
od Sauce
Opravdu užitečné, díky :ok:

Re: Parametry komunikací

Napsal: 12.11.2019 22:44:19
od Sauce
Mohu se zeptat, kde by byla k sehnání tabulka již revidovaných rozměrů jednotlivých součástí komunikací u zjednodušených příčných řezů (především mne zajímá kat. D26, ale pokud by tabulka obsahovala rozměry i pro ostatní kategorie, budu jedině rád)? Ta co nyní visí na tomto webu se bohužel řídí starými normami.

Re: Parametry komunikací

Napsal: 12.11.2019 22:55:20
od Sauce
Tak nic, odpovím si sám - tabulku jsem našel.

Obrázek

Re: Parametry komunikací

Napsal: 22.7.2020 18:50:43
od Aram96
Odpovím tady:
ttc píše:Sorry za odbočku, má původní poznámka byla mířena tím, že proč nemůžeme v ČR taky a zcela čistě politicky dát jasný mantinel v podobě
x1 tis. aut = 2 pruh
x2 tis. aut = 3 pruh
x3 tis. aut = 4 pruh
x4 tis. aut = 6 pruh

a místo toho řešíme ekonomiku a počítáme každou zatáčku kolik to stojí a kolik ne.... a tím jen prodlužujeme čas na přípravu...

propočty bych nechal jen v úsecích kde to bude nějákým způsobem problematické (nestandardní) a vidíme prostor (technicko-provozní důvody) pro vyjímku z politického rozhodnutí.....

a to nemusí být čísla jako v Norsku.... klidně vyšší... ale jasná
Já bych souhlasil s tím, že se opravdu příliš řeší ekonomika staveb. Nejvíce mě to navíc vytáčí u staveb, které když by se dnes začaly připravovat, tak by se stejně realizovali nejdříve za 15 let (např. tunel Beroun), sakryš o tom se má rozhodovat někdy u stavebního povolení, jestli na to peníze jsou nebo ne a ne říct, to má malou návratnost, tak to nebudeme ani připravovat. Stát není developer ani jiný podnikatel. :?
Nicméně s tím, aby se kategorie určovaly čistě podle intenzit naopak nesouhlasím. U nás by to totiž vypadalo přesně tak, že by kvůli tomu bylo třeba 10 km 3-pruh před městem, protože tam doprava narůstá, a pak by bylo dalších 10 km 2-pruh a pak zase 3-pruh před městem dalším. Ve výsledku je to úplně k ničemu, protože doprava je ráno do měst a odpoledne z nich a 3.pruh by tam způsoboval akorát tak kongesce vždy před zúžením.
Naopak silnice, která vede 40 km rovně, intenzity má takové, že se zaplatí s přehledem S 11,5, tak ta se na 3-pruh u nás udělat nemůže, "PROTOŽE ASI EKONOMIKA", ale psychologii řidiče, který jede 40 km rovně a nemůže předjet debila, co jede 80, protože to prostě intenzity nedovolí (v protisměru pořád něco jede), už nikdo neřeší :ko: Tam má být 3-pruh.
Líbí se mi myšlenka ze západu, že staví buď S 9,5 pro obyč 2-pruh nebo 3-pruh, kde už je větší provoz. Každopádně si myslím, že od nějakých cca 12-14 tisíc vozidel, pokud je ve výhledu nárůst dopravy (je to např. blízko velkého města) se má chystat jako 4-pruh. Bohužel u nás se plánují 3-pruhy převážně pro cca 12-15 tisíc vozidel, kde ten 3.pruh naopak dokáže napáchat více škody jak užitku.

Re: Parametry komunikací

Napsal: 23.7.2020 16:59:33
od Honzl
Jen tak mne napadá -- když přebíráme zkušenosti co do rychlosti stavby od Poláků -- proč také nemůžeme přebrat parametry SDP, tedy šířka 5 až 7 metrů a někdy i 10. Budoucí rozšiřování se tak obejde bez dalšího vykupování, neb se rozšiřuje uprostřed tělesa dálnice. Vyřešila by se tak budoucnost D1109. Odpoví mi někdo povolaný?

Re: Parametry komunikací

Napsal: 23.7.2020 18:19:25
od Aram96
Nejsem povolaný, ale troufám si říct, že většina úseků dálnic, které ještě nestojí, tak 6-pruh nebude potřebovat jednoduše nikdy. Jediné možné úseky, kde by široký SDP dával smysl je asi D35, protože tam intenzity v budoucnu nelze odhadovat, bude to stejně jako D1 či D5 a D8 hodně tranzitní dálnice. Další mě nic nenapadá.
Jinak to za mě mělo být určitě na peážních úsecích D1 nebo na obecně příměstských dálnicích stejně jako na D11, tam ta prozíravost jednoduše chyběla.
Jediný otazník mám osobně u D3. Tam ten SDP jaksi kvůli tunelům nemá smysl, ale jsem zvědav, jaké tam za těch 10 let, až se to možná postaví, budou intenzity a jestli se pak dorovnají dalším dálnicím okolo Prahy. Osobně si to nemyslím, navíc bude dál sloužit I/3, kde nemalá část dopravy zůstane, což je pro D3 jedině dobře.

Re: Parametry komunikací

Napsal: 24.7.2020 8:41:26
od Kubajsu
Z I/3 bude "vesnický bulvár" :D

Re: Parametry komunikací

Napsal: 18.8.2020 20:16:05
od Aram96
Xyzc píše: Rozdíl mezi R a D byl (je) krom návrhové kategorie pouze v hodnotách podélných sklonů, vše ostatní je stejné:
území: rovinaté; pahorkovité; horské
R25,5 (D26,0): 3,5%; 4,5%; 5%
D27,5: 3,0%; 4,0%; 4,5%

Pocitově to může být jinak i u poloměrů, ale to je dané normou platnou v době výstavby pro jednotlivé komunikace. Proto jsou dnešní S24,5 komfortnější než některé D/R z dob socialismu.

Tudiž nedostavěné úseky D35 a D11 nebudou nijak směrově a výškově sprzněné proti D27,5. Tedy s výjimkou D1109, která je částečně v nové kategori D21,5/100 se zálivy.

Problémem je pouze šířkové uspořádání, kde D35 je pouze v kategorii D26,0. Za socialismu se rozhodlo, že to bude Rko, protože na trase není Praha, Brno nebo Bratislava a nikdo moc neřešil nějaké dopravní modely. Dnes už se ví, že po dostavbě dálniční sítě a VRT Praha - Brno budou na trase na Praha - Olomouc po D11/D35 min. stejné, spíš o fous vyšší intenzity než na D1 Praha - Brno a komunikace by si zasloužila D28,5 jako D1, aby šlo v uzavírkách jezdit 2+2.

MUK Sedlice opravdu není optimální. Měla být navržená na 130 km/h do všech směrů, podobně jako křížení D1/D35 u Lipníku. I když pro začatek by stačilo, kdyby se na větvi od Prahy na Opatovice neutahoval ten poloměr ve složeném oblouku, to je největší nešvar téhle křižovatky. Dotěď nechápu, že ten oblouk mohl na ŘSD projít. Ale na křížení D1/D35 u Lipníku vznikla v napojení D35 od Olomouce do D1 možná ještě vetší prasárna, kde se dva pruhy stahují do jednoho přesně v místě napojení na D1, přitom stačilo ten pravý pruh protáhnout o 300m a ubylo by velké množství kolizních situací. Takže se nelze divit ničemu, MUK v CZ zatím neumíme jako na západ a na sever od nás.

Současná koncepce 3+3 je postavená na pevných základech a podle mne dobrá. D1 skutečně nepotřebuje 3+3 z Prahy až do Brna (ŘSD už se dostatečně spálilo mezi Lipníkem a Bělotínem). Stačí jen kolem Brna a u Prahy. D10 do MB a D11 do Poděbrad je taky na mistě. Kde chybí rezerva v SDP na 3+3 je v peáži D11/D35 mezi MUK Opatovice a Plotiště, kde se u HK počítá za 20 let se skoro 45k voz./24h. Navíc se celá republika vylidňuje a přírustky obyv. jsou jen kolem Prahy, na jihu od Brna a na Hradubicku, takže tady by to smysl mělo.

Neřekl bych, že Morava je na tom nějak špatně. Co se týče hustoty dálnic je na tom líp než Čechy. Ale to je spíš tím, že v čechách je častějším zvykem stavby blokovat a zdržovat, stejně tak jsou Moraváci ochotnější prodávat pozemky.
Jen pár poznámek.
Ohledně D26,0 na D35 .. řekl bych, že tohle je ideální kategorie. D28 je k ničemu. Pokud daná dálnice prostě nesnese při opravě 2+1 a musí to být 2+2, tak se má při té opravě předělávat na 6-pruh. D28 je kočkopes, který vznikl jen kvůli tragické povolovací legislativě a ta D1 by se jinak rozpadla. Teď se to zpětně obhajuje tím, že 3+3 není nyní úplně potřeba, přitom po většinu části dne by se ty 3+3 naprosto v pohodě uživily a když se dělá takováhle mega přestavba, tak se měla logicky dělat i s dalším pruhem. Ale to už bylo napsáno mockrát ... D1 kolem Brna má mít 6-pruh už tak 10 let. Podobně jako D5 mezi Prahou a Berounem, což je asi úsek, kde to chybí nejvíce ihned po Brnu. D11 se na 6-pruh podle mě chystá v ideální dobu, stejně tak většina D10 (kromě toho kritického úseku peáže I/38, tam se 6-pruh měl začít chystat také mnohem dříve, v zahraničí jsou tyhle peáže často vidět jako 6-pruhy byť třeba jen na 10 km).
Souhlas, že rezerva v SDP chybí na peážích na D11+D35 a ještě na D1+D55.

Ohledně MÚK .. Lipník - když bych si měl stěžovat na to, že ten pravý připojovák končí moc brzy, tak to už bych chtěl opravu moc. Jsem rád, že tam vůbec je a ne že se to nažene do jednoho pruhu a až pak se vytvoří nový pruh, tak jako např. v křížení D1xD48. Která je za mě dobrá tvarově, nicméně počtem a uspořádáním pruhů je docela špatně .. holt v té době u nás neměl nikdo ani páru, že by se mohlo odbočovat a připojovat 2-pruhy :mrgreen: Navíc 2-pruhy pro minoritní směr Ostrava-FM, což je ale naštěstí docela jednoduše řešitelný nešvar.
Sedlice - na té je špatně víceméně úplně všechno. Křižovatka v polích, kde nic není, měla vypadat úplně jinak, ale to už bylo napsáno opravdu hodněkrát. Nejvíce palčivá je za mě rampa D35-Praha, kvůli poloměrům, zúžením od jednoho pruhu, který se po pár metrech stejně rozšíří, aby na konci stejně končil, prostě paskvil nad paskvily, tečka.
Jinak víceméně všechny MÚK postavené na D0 by se daly označit jako ne úplně pohodlné, ale chápu, kdy se stavěly a že to není úplně "v polích". Přímo potřeba přestavět je asi jen ta D0xD5, ta opravdu na dnešní intenzity je naprosto nedostatečná, nekomfortní a tvarově docela šílená.

Naopak Hulín je za mě zase až na pár detailů hodně dobrá, možná i nejlepší v ČR, a velké naděje dávám v novou MÚK Brno-jih, která podle všeho už bude konečně navržená kapacitně a velkoryse. Nemyslím poloměry (tam je místo dané) ale pruhy - počet a délky. :ok: Pak se ovšem podívám na plánovanou MÚK jižní tangenta x D2 a radost mě přejde ... :D

Ten poslední odstavec nemůžeš myslet vážně :mrgreen: .. víceméně všichni takoví ti "celostátní ekoteroristé" jsou z Brna či jeho okolí a nejvíce blokované stavby jsou rovněž na Moravě ;) V Čechách dříve mě napadá snad jen D8.
Je ovšem pravda, že v Čechách (Praha, D11) je obecně asi větší počet blokujících skrz pozemky, ale doufám, že tahle kapitola je už prostě za námi u všech dálnic, teď ještě ty ekoteroristy pořešit - D49, D52, D3. Nicméně když srovnáš tu intenzitu blokace, tak D49tce se v současné době nemůže vůbec nic rovnat. Jinde je to totiž i špatnou prací ŘSD či úřadů, ne jen čistou blokací na formalitách a zdržování.

Re: Parametry komunikací

Napsal: 18.8.2020 22:11:32
od kollma
D1 kolem Brna má mít 6-pruh už tak 10 let. Podobně jako D5 mezi Prahou a Berounem, což je asi úsek, kde to chybí nejvíce ihned po Brnu.
D5 mezi Prahou a Berounem by víc pomohlo mít 6 pruhů na D0 okolo Ořechu než 6 pruhů mezi Prahou a Berounem. ;)

Re: Parametry komunikací

Napsal: 18.8.2020 22:19:16
od michal
No pokud bude křížení D5 a D0 nadále oslňovat platnými normami a skvělými kapacitními možnostmi, tak nepomůže ani osm pruhů... :crazy:

Re: Parametry komunikací

Napsal: 19.8.2020 6:26:53
od Aram96
kollma píše:
D1 kolem Brna má mít 6-pruh už tak 10 let. Podobně jako D5 mezi Prahou a Berounem, což je asi úsek, kde to chybí nejvíce ihned po Brnu.
D5 mezi Prahou a Berounem by víc pomohlo mít 6 pruhů na D0 okolo Ořechu než 6 pruhů mezi Prahou a Berounem. ;)
Souhlas, nicméně pokud lze počítat se severní částí okruhu, tak lze 4-pruh na tomto místě ještě tolerovat. Doprava z D5 se nebude odklánět/přesouvat nikam ani v budoucnu. Snad v daleké budoucnosti na nějakou D19 nebo obdobu.
michal píše:No pokud bude křížení D5 a D0 nadále oslňovat platnými normami a skvělými kapacitními možnostmi, tak nepomůže ani osm pruhů... :crazy:
Souhlas, že to křížení je dost dobrým špuntem...

Re: Parametry komunikací

Napsal: 19.8.2020 11:09:36
od Honzl
Jen malá připomínka ohledně počtu pruhů, které dělají dálnici dálnicí: Když koncem šedesátých let v Americe vypukly diskuse o snížení exhalací co nejplynulejším pohybem vozidel na dálnicích, odborníci se shodli na tom, že to má cosi společného s pohybem kapaliny v potrubí a že nejmenší potřebný počet jízdních pruhů je tři, tedy šestipruh. Tehdejší argumentace byla, že pokud náklaďák začne předjíždět druhý náklaďák na čtyřproudé komunikaci, proud dopravy za ním se výrazně zpomalí. Na tří a víceproudové komunikaci zbývá ještě možnost bez zpomalení proudu předjíždět, jako v potrubí zpomaluje ta nejpomalejší vrstva kapaliny u stěny potrubí celý proud jen v následující vrstvě molekul kapaliny. Proto tedy vlastně čtyřpruhové komunikace nejsou v tomto smyslu opravdovými dálnicemi. Na tuto teorii jsem myslel při jízdách po osmiproudech v okolí Los Angeles a dal jsem jí pak za pravdu mezi Prahou a Brnem, kde navíc jde o celoevropskou tranzitní dopravu (a na tranzit a jeho další růst, jako bychom při těchto diskusích zapomínali a používání zastaralých statistik také nepomáhá). Takže D1 by měla být šestipruh celá s dvoupruhovými sjezdy a nájezdy a stejně tak všechny další nejvýznamnější tranzitní dálnice a na to, že D1109 se bude muset pracně rozšiřovat o odstavný po dokončení D3 (ze Skandinávie a Pobaltí do jižní Evropy) na to dám krk (i když se toho asi nedožiju). Xenofóbie je při projektování dálnic ten nejhorší rádce a ostrovem bohužel nejsme.

Re: Parametry komunikací

Napsal: 19.8.2020 11:23:12
od Sauce
Dálnice u nás bych vůbec s betonovou lobby 60. a 70. let v USA vůbec nesrovnával. Už jen kvůli jejich pravidlu "keep lane" vypadá jejich dopravní situace tak, jak vypadá. Železnice minimální, o adekvátní dopravní situaci by se dalo mluvit v několika málo městech. Když už uvádíte LA, chtělo by také dodoat, že aglomerace nemá de facto žádný plnohodnotný nosný systém. Výjimkou budiž jediná tramvajová linka, kterou nazývají "metro". Představujete si snad ideální silniční síť se všemi dálnicemi v osmipruhu?! Každá nová kapacitnější infrastruktura přivede do systému více zdrojů...

Co se týče "odborníků", obdobným způsobem se shodli jiní i na tom, že cigarety patří do každé rodiny...

Re: Parametry komunikací

Napsal: 19.8.2020 12:09:59
od Honzl
Sauce, o železnicích a tramvajích, zejména v LA, se v této části fora tak nějak nebavíme a o tom, že bych považoval za ideální celou dálniční síť v osmipruhu, také ne. A ta Vaše předposlední věta je opravdu už dávno překonaná, neboť ,,každá nová kapacitnější infrastruktura přivádějící do systému více zdrojů'' není pravdou, neboť zdrojů není nekonečně a stále se zvětšující množství. S dokončením sítě dálnic se rozloží dle potřeb a praxe, na rozdíl od nynějšího přesunu na každý kýžený kilometr nových dálnic, kvůli rozkouskovanému a pomalému stavění. Tu teorii snad už dnes uznávají jen ,,ekoteroristé'' A ten přípodotek o cigaretách už vůbec nepatří do argumentace. Snad to kolegům bude taky vadit...

Re: Parametry komunikací

Napsal: 19.8.2020 20:48:33
od Mike
k 6ti a vícepruhům...
včera jsem jel z Hradce do Jaroměře za polským kamionem max. 66kmh
víc se v tom dešti asi bál
těšil jsem se, až se svezu po dálnici, co se vedle staví.
ale možná je těch 66kmh ekologičtějších než 140+ na dálnici

a cestou zpět mi to v Kersku jeden KingoftheRoad poslal do levého při mých 160+

takže za mě, i 6ti pruh je málo, možná tak jedním směrem 8-)

Re: Parametry komunikací

Napsal: 19.8.2020 22:02:04
od kot
Miku, dobrý - u Kerska 160 +....!! :D

Re: Parametry komunikací

Napsal: 5.10.2020 15:05:32
od elrondecuba
Nevím, jestli jsem v dobrém vlákně :)

https://mapy.cz/s/cafokonamu Umožňuje naše legislativa přemalovat takovouto propojku na "levostranný" provoz, aby se auta nepotkávala? Nebo by muselo jít o dvě samostatné komunikace?

Re: Parametry komunikací

Napsal: 5.10.2020 15:27:39
od theodor less
U nás by se postavil ostrůvek, který by návěsy pravidelně demolovaly. A potom by někdo přišel s nápadem, že se v té krátké spojce zavede pravostranný provoz a při uvádění do provozu by přijely aspoň dvě TV.

Re: Parametry komunikací

Napsal: 5.10.2020 17:41:48
od ElWapp

Re: Parametry komunikací

Napsal: 6.10.2020 9:54:04
od davidb
Nebo u nás v Ostravě - https://mapy.cz/s/dusemakaca

Re: Parametry komunikací

Napsal: 6.10.2020 18:02:41
od theodor less
Zda je možné při průjezdu směrovým obloukem připustit užití části vozovky určené pro protisměr, závisí na četnosti, se kterou se tato situace vyskytuje. Všeobecně jde o přijatelnou formu návrhu, neboť největší vozidla, která část protisměru nárokují, se zpravidla vyskytují málo. Naopak případný návrh, který by umožnil komfortní průjezd bez zasahování do protisměru by zejména na obslužných komunikacích vedl k neekonomickému geometrickému uspořádání - příliš velké poloměry zaoblení. Z toho vyplývající nadměrné plochy pro motorovou dopravu, zmenšování chodníků, prodlužování délek přechodů, nedostatek ploch pro pobytovou funkci komunikace, atd.

Re: Parametry komunikací

Napsal: 7.10.2020 19:33:46
od elrondecuba
Ok, díky.

Re: Parametry komunikací

Napsal: 13.10.2020 21:18:00
od Aram96
Tak to vypadá, že v budoucnu asi někdy vznikne i nový 4-pruh, ale směrově nedělený. :o Resp. bez SDP.

https://zdopravy.cz/zlinsky-kraj-chysta ... ici-63199/