retroreflexní svislé dopravní značky a osvětlení SDZ

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
balance
Příspěvky: 2183
Registrován: 24.9.2009 10:51:36

retroreflexní svislé dopravní značky a osvětlení SDZ

Příspěvek od balance »

Vypnuté (nebo nefunkční?) osvětlení portálů SDZ je v rámci úspor nebo je to dlouhodobá závada? Svítí možná tak 5-10% ze všech osvětlených. :?
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: [D0] 510 Běchovice - Satalice

Příspěvek od mapman »

To nevím, ale co vím určitě je to, že veškeré osvětlení VLKP, až na odůvodněné výjimky (např. značky za obloukem na větvi, kde nefunguje dost dobře retroreflexe) se bude v příštích měsících a letech masivně rušit. Výkonnost retroreflexních fólií a jejich životnost šla za poslední dekády významně nahoru a osvětlení se tak ukazuje nejen u nás, ale i jinde v Evropě jako nadbytečný a neekonomický luxus.
kot
Příspěvky: 10363
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: [D0] 510 Běchovice - Satalice

Příspěvek od kot »

Navíc i s vývojem a lepším výkonem světel vozidel...
JohnyRockNRoll
Příspěvky: 189
Registrován: 8.10.2010 7:30:58

Re: [D0] 510 Běchovice - Satalice

Příspěvek od JohnyRockNRoll »

mapman píše:"...osvětlení se tak ukazuje nejen u nás, ale i jinde v Evropě jako nadbytečný a neekonomický luxus..."
V případě instalace samoopravovacích svodidel by se dalo částečně souhlasit :)
kot
Příspěvky: 10363
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: [D0] 510 Běchovice - Satalice

Příspěvek od kot »

Ne, že bych tam jezdil 6 x týdně, ale za ta léta od zprovoznění jsem NIKDY neviděl svodidla KOMPLETNÍ a 100% funkční.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: [D0] 510 Běchovice - Satalice

Příspěvek od jozka »

Výkonnost retroreflexních fólií a jejich životnost šla za poslední dekády významně nahoru...
Presne na tohle jsem myslel, kdyz jsem nedavno jel po mensi silnici, kde pred krizovatkou s vetsi instalovali novou ceduli ponekud velkorysych rozmeru. Date dalkove a nevidite nic, nez jen prezarenou ceduli. Nad dalnici fajn. Na uzke silnici obklopene porostem nic moc.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: [D0] 510 Běchovice - Satalice

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Mi to teda vadí i na dálnici, nové značky jsou s dálkami až příliš oslnivé.
R48 -> D48 se podařilo!
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: [D0] 510 Běchovice - Satalice

Příspěvek od Mike »

2 jozka :
naprostý souhlas
a ta cedule svítí tak, že po zhasnutí nevidíte ani srnky či zajíce
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: [D0] 510 Běchovice - Satalice

Příspěvek od Aram96 »

mapman píše:To nevím, ale co vím určitě je to, že veškeré osvětlení VLKP, až na odůvodněné výjimky (např. značky za obloukem na větvi, kde nefunguje dost dobře retroreflexe) se bude v příštích měsících a letech masivně rušit. Výkonnost retroreflexních fólií a jejich životnost šla za poslední dekády významně nahoru a osvětlení se tak ukazuje nejen u nás, ale i jinde v Evropě jako nadbytečný a neekonomický luxus.
Já popravdě dlouhodobě přemýšlím, proč obecně při průchodu dálnicí městem nebo i jeho okrajem, je dálnice osvětlena. Zbytečný další světelný smog, nějaký smysl by mohly mít lampy např. na hojně využívaných přídatných pruzích, ale x km dálnice lemované lampami jsem nikdy nechápal. O to víc nechápu nové polské úseky, kde jsou lampy snad v každé MÚK. :o
jozka píše:Presne na tohle jsem myslel, kdyz jsem nedavno jel po mensi silnici, kde pred krizovatkou s vetsi instalovali novou ceduli ponekud velkorysych rozmeru. Date dalkove a nevidite nic, nez jen prezarenou ceduli. Nad dalnici fajn. Na uzke silnici obklopene porostem nic moc.
Souhlas, někde se to skoro až přehání :D To, co je na značce vidíte až v posledních metrech = úplně stejné, jako když je tam hodně stará značka, který nejde číst z dálky. U té nové nevidíte taky tu značku dopředu, ale nevidíte ani případné zvíře.
kot
Příspěvky: 10363
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: [D0] 510 Běchovice - Satalice

Příspěvek od kot »

Myslím, že v Holandsku je to s osvětlenými dálnicemi ještě horší...
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: [D0] 510 Běchovice - Satalice

Příspěvek od mapman »

jozka píše:
Výkonnost retroreflexních fólií a jejich životnost šla za poslední dekády významně nahoru...
Presne na tohle jsem myslel, kdyz jsem nedavno jel po mensi silnici, kde pred krizovatkou s vetsi instalovali novou ceduli ponekud velkorysych rozmeru. Date dalkove a nevidite nic, nez jen prezarenou ceduli. Nad dalnici fajn. Na uzke silnici obklopene porostem nic moc.
Ano, to se ale taky dá řešit. Jsou tři třídy RR folie, kdy RA3 je nejvýkonnější a ta by se měla používat prakticky jen na dálnicích a SMV. Běžné silnice by měly mít třídu RA2, která není tak výkonná, ale bohužel i v rámci tříd jsou mezi výrobci folií velké rozdíly, takže jsou i případy, kdy nová RA2 folie je výkonnější než stará RA3. Ale v tomhle jsme malými pány, to je harmonizovaná oblast evropských norem, takže to mají skoro všude v Evropě stejně.
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: [D0] 510 Běchovice - Satalice

Příspěvek od Standa »

V Belgii se svítí ve Valonsku, ve Vlámsku nasvětlují už jen MÚK. Jednou jsem zažil rozsvíceno i ve Vlámsku, ale to bylo v době hrozby ledovky. Z pohledu řidiče mi připadá nasvícená dálnice o něco pohodlnější pro oči a tedy i bezpečnější, ale rozdíl není IMHO až takový, aby se to vyplatilo.
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: [D0] 510 Běchovice - Satalice

Příspěvek od dd »

Mám za to, že logika osvětlených dálnic se v Belgii a ve Francii zdůvodňovala tím, že v noci je menší odběr a pro velké jaderné a uhelné elektrárny je efektivnější jet stále na konstantní výkon. V případě, že je energetika státní, tak to ve výsledku mělo vycházet nákladově plus mínus 0. Ale asi záleží, jaký zájem sledoval ten, kdo toto tvrdil :-)
AF-1
Příspěvky: 560
Registrován: 16.3.2009 13:54:56

Re: [D0] 510 Běchovice - Satalice

Příspěvek od AF-1 »

To by tam museli vsude montovat stare zarovky, aby jim to v noci co nejvice spotrebovavalo.
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: retroreflexní svislé dopravní značky a osvětlení SDZ

Příspěvek od Mike »

věřil bych, že v době, kdy to realizovali, tomu tak bylo
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: retroreflexní svislé dopravní značky a osvětlení SDZ

Příspěvek od Standa »

Čili dnes by měli nejvíc svítit, když bude hodně foukat vítr nebo svítit sluníčko :) !
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: retroreflexní svislé dopravní značky a osvětlení SDZ

Příspěvek od Honey72 »

Rozdíl mezi souvisle osvětlenou a neosvětlenou dálnicí nejlépe poznáte na vlastní kůži, když při průjezdu nějakou vesnicí či městem vypadne proud. Najednou zjistíte, jak Vám lampy chybí. Musíte zpomalit, mít oči na stopkách a hlídat si každý přechod, zaparkované auto, psa u silnice a jak Vám ještě auta svítí do očí, vidíte jen max. pár desítek metrů. Tak nějak tedy má výhodu osvětlená dálnice a proto se osvětlují alespoň MÚK či okolí odpočívek, protože na stovky metrů máte rozhled alespoň v nejvíce nebezpečných místech.
Jízda po osvětlených belgických dálnicích je prima. Nemáte starosti s přepínáním světel, krásný rozhled až kilometry daleko, protijedoucí auta neoslňují, žádný odraz ze značek, vidíte i do krajnic, tedy i zvěř a kamiony se lépe zařazují po předjíždění. Člověk si na to tak rychle zvykne, že má pak problém projet pár kilometrů černým lesem, kde jsou lampy zakázány :-) A když vjedete do sousední země, kde lampy nejsou, říkáte si, že je něco špatně :-)
V dnešní době, kdy jsou pouliční výbojky nahrazovány úsporným a snadno regulovatelným LED osvětlením, by instalace souvislého osvětlení nebyla špatná.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: retroreflexní svislé dopravní značky a osvětlení SDZ

Příspěvek od theodor less »

Honey72 píše:V dnešní době, kdy jsou pouliční výbojky nahrazovány úsporným a snadno regulovatelným LED osvětlením, by instalace souvislého osvětlení nebyla špatná.
Bestia triumphans.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: retroreflexní svislé dopravní značky a osvětlení SDZ

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Z hlediska životního prostředí mi zase až tak prima nepřijde,a rozhodně bych byl proti tomu dálnice nějak více osvětlovat.
R48 -> D48 se podařilo!
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: retroreflexní svislé dopravní značky a osvětlení SDZ

Příspěvek od Aram96 »

Honey72 píše:Rozdíl mezi souvisle osvětlenou a neosvětlenou dálnicí nejlépe poznáte na vlastní kůži, když při průjezdu nějakou vesnicí či městem vypadne proud. Najednou zjistíte, jak Vám lampy chybí. Musíte zpomalit, mít oči na stopkách a hlídat si každý přechod, zaparkované auto, psa u silnice a jak Vám ještě auta svítí do očí, vidíte jen max. pár desítek metrů. Tak nějak tedy má výhodu osvětlená dálnice a proto se osvětlují alespoň MÚK či okolí odpočívek, protože na stovky metrů máte rozhled alespoň v nejvíce nebezpečných místech.
Jízda po osvětlených belgických dálnicích je prima. Nemáte starosti s přepínáním světel, krásný rozhled až kilometry daleko, protijedoucí auta neoslňují, žádný odraz ze značek, vidíte i do krajnic, tedy i zvěř a kamiony se lépe zařazují po předjíždění. Člověk si na to tak rychle zvykne, že má pak problém projet pár kilometrů černým lesem, kde jsou lampy zakázány :-) A když vjedete do sousední země, kde lampy nejsou, říkáte si, že je něco špatně :-)
V dnešní době, kdy jsou pouliční výbojky nahrazovány úsporným a snadno regulovatelným LED osvětlením, by instalace souvislého osvětlení nebyla špatná.
Já tě chápu, že tohle je vyšší komfort, nicméně na dálnicích je podle mě tohle ukázkový příklad jaksi "lidské rozežranosti". Chápal bych osvětlené důležité MÚK (a dálniční) a především naše dálniční křižovatky ty, které mají poloměry jak kdejaký sjezd do horní dolní, to ano.
Ve vesnicích je to něco úplně jiného. Tam kde mají nové LED osvětlení, tak často svítí naplno právě v dnešních dnech třeba od 17 do 21-22 h a poté se ztlumí a svítí jen tak, aby projíždějící vozidlo mělo dostatečný rozhled - právě kvůli třeba chodcům apod. - a tak nějak by to mělo být. :ok: Osvětlená dálnice v celé délce je přece nesmysl a na oplocených dálnicích tuplem - nemuset přepínat na dálková a lepší viditelnost značek opravdu neberu jako nezbytnost :mrgreen: , nové značky jsou vidět i tak dost dobře. To raději ať se pořádně nasvítí tunely ve dne a naopak v noci ať svítí minimálně, tenhle nešvar bude ale asi ještě běh na dlouhou trať, než to bude všude :kladivo:
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2951
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: retroreflexní svislé dopravní značky a osvětlení SDZ

Příspěvek od Majkii »

Zajímavý způsob retroreflexe (starých) značek z Kalifornie:
wazer.cz
Pište česky, prosím!
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: retroreflexní svislé dopravní značky a osvětlení SDZ

Příspěvek od ElWapp »

Ta v noci neviditelna dodatkovka k silne retroreflexni padesatce u Brumlovky na padesatce je "super". Pak se tam brzdi na padesat i mimo 22-06.
JAnD
Příspěvky: 418
Registrován: 13.9.2016 22:11:24
Bydliště: km 139,6 budoucí D3

Re: retroreflexní svislé dopravní značky a osvětlení SDZ

Příspěvek od JAnD »

ElWapp píše:Ta v noci neviditelna dodatkovka k silne retroreflexni padesatce u Brumlovky na padesatce je "super". Pak se tam brzdi na padesat i mimo 22-06.
TP 65, odstavec 8.6:
Není dovoleno společně umísťovat značky různých světelně technických vlastností, tj. reflexní, osvětlené, zvýrazněné, prosvětlované, nereflexní apod.
Průbežně doplňované fotky ze stavby 0310/II kolem Malše
Mám alespoň částečně prsty v: 1104/II, 4704, 4705, D48 Bělotín-Rybí, I/19 obchvaty Obrataň a Kámen, II/114 Dobříš, II/602 Vysočina a dalších...
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“