Povodně 2009 Severní Morava a škody

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
František2
Příspěvky: 40
Registrován: 11.5.2009 13:01:51

Povodně 2009 Severní Morava a škody

Příspěvek od František2 »

Voda ještě ani neopadla a ŘSD už přichází se zprávou, že škody jdou do stovek miliónů Kč.
Přijde mi to minimálně nezodpovědné takto předčasně házet čísly a spíš mi to připadá snahu vytáhnout z vlády peníze za každou cenu, což by mohlo znamenat další omezení výstavby jinde.
mapman
Autor
Příspěvky: 5766
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Povodně 2009 Severní Morava a škody

Příspěvek od mapman »

Pozor pozor, to nejsou žádná hausnumera, tyhle škody tam opravdu reálně vznikly, jde o podemleté silniční těleso na desítkách míst, o poškozené propustky, narušená statika mostů atd, žádná pohádka. Naopak, ty peníze jsou potřeba téměř okamžitě na opravy aby nedošlo k dalším škodám. Na výstavbu infrastruktury obecně to moc vliv nemá, na tohle se uvolňují zvláštní prostředky...
rumpeak
Příspěvky: 809
Registrován: 29.5.2009 7:47:12
Bydliště: Ostrava (předtím Bruntál a předtím Havířov) - když se stěhuji, tak jedině někam, kudy vede I/11 :)

Re: Povodně 2009 Severní Morava a škody

Příspěvek od rumpeak »

Olomoucký kraj
Na dálnici D1 v úseku Lipník nad Bečvou - Bělotín došlo v km 308 - odbočení na Poštát k zaplavení rampy.

D1 km 307 - 310 - zřejmě částečně podemletý most v km 307, dále poškozená kanalizace, odvodňovací žlaby, zničené oplocení. Odhad nákladů 3 - 15 mil.Kč.

Ke škodám došlo na silnici I/35 Teplice nad Bečvou - Hustopeče nad Bečvou. Poškozeny byly příkopy, krajnice, propusty, mosty, svahy, konstrukce vozovky a svodidla. Předpokládaný náklad na odstranění 23 mil.Kč.
Silnice I/47 Hranice - Bělotín - k poškození došlo na krajnicích, příkopech, mostech, svazích, žlabech odvodnění a zárubních zdí. Odhad nákladů 6,7 mil.Kč.

Moravskoslezský kraj
Ke škodám došlo na silnicích:
I/57 Životice - Kunín - Šenov - Nový Jičín - Bludovice - Hodslavice - hranice okr.Vsetín
Rozsah poškození - podemletá, podmáčená silnice, poškozené mosty, opěrné zdi, svahy, odvodňovací zařízení. Ve větší části úseku byla výška vody nad komunikací 1,5 m. Hrubý odhad škod 500 - 800 mil.Kč.
I/57 Vrchy
Sesuv svahu - poškození zdí, odhad nákladů 80 - 100 mil.Kč
I/48 Bělotín - Nový Jičín
Vymleté rigoly, podemletá krajnice, odhad nákladů 2 - 6 mil.Kč

Zlínský kraj
Silnice I/35 Rožnov pod Radhoštěm - státní hranice, škody upřesňují pracovníci Správy v terénu, předpokládá se 20 - 25 mil.Kč.



Než opravovat I/57 na parametry silnice 1. třídy, nebylo by lepší za ty peníze rovnou postavit obchvaty Kunína, Šenova, Bludovic, Hodslavic a silnice v obcích opravit jen jako místní komunikace?
Warcz
Příspěvky: 2091
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Povodně 2009 Severní Morava a škody

Příspěvek od Warcz »

I/48 Bělotín - Nový Jičín
Vymleté rigoly, podemletá krajnice, odhad nákladů 2 - 6 mil.Kč

Mužu potvrdit. dneska jsem tam projížděl a maji to už značené. Ono celkově ta I/48 je hodně rozmlácená
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22562
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Povodně 2009 Severní Morava a škody

Příspěvek od Diaľničiar »

Ty škody budou klidně na celé silniční síti přes 1 mld. Kč. Otázkou je, jaká částka je nezbytná pro fungování dopravy, jaká bude potřebná pro statické skoušky (jistota) a jaká částka třeba chvíli počká (zanesená kanalizace, poškozené krajnice atd.).

Třeba na Slovensku jsou škody za poslední 3 týdny na komunikacích přes 2,5 mil. €: Senica (škody na místních a krajských komunikacích, kanalizační systém), Myjava (místní komunikace v obrovském rozsahu, kanalizační systém), včera již taky Trstená (zaplaveno centrum), Devín (každoročně), přede dvěma dny taky jedna část Košic atd. A to jde prozatím pouze o silné bouře, které vytvoří záplavovou vlnu během 30 minut - 4 hodin. :idea:

Prozatím se investovalo na komunikace cca. 40 tis. € - pouze čištění.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22562
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Povodně 2009 Severní Morava a škody

Příspěvek od Diaľničiar »

Já vím, že to je hodně mimo témy, ale třeba i silná zima s extrémními mrazy spůsobí škody; já si pamatuji, že třeba město Toronto v Kanadě má po každé zimě škody na silnicích ve výške přes 50 mil. CAD. :arrow: Nikdy se ovšem nerealizují okamžité nápravy - tato suma je ze dvou tretin pouze jako rychlejší opotřebení povrchů silnic. Reálně se silnice opraví, až když opravdu dojde k rozsáhlému popraskání povrchů anebo když je po drsnosti. ;) Ale i tak je lepší, když se sype sůl, když se "drhne" po silnici grédrama, když se těžkýma kamionama likviduje sníh pryč z města, aby se jakž-takž udržela doprava - protože kdyby se neudržala, pak následují škody ekonomické a taky stráty na životech (jako na teď na Moravě, když kvůli neskoré pomoci zemřelo několik starších lidí). A tohle jsou nižší škody jako škody po zimě.

I k témě: když zalije silnici - nevadí to, pokud to trvá 1-2 hodiny. Jestli to ale trvá déle, pak přichází k narušení vozovky (rychlejší opotřebení a v proto důsledek jam, výtlků, trhlin). Jestli se ovšem voda silnicí doslova valí, pak klidně můžeme říct, že ta část úseku je prostě zničená - vozovka poklesne a bude hodně popraskáná (třeba sfrézovat a dát nový kryt vozovky). :arrow: Pak taky: silnici může podemlet - tedy přichází k zřícení svahů a skutečně opravit svah stojí těžké desetisíce korun (dělníci, bagr, tatrovka se zeminou). Když se tzv. "zahloubne", pak je hůř - silnice přichází k poškození podložních vrstev a to pak třeba globálně opravit. :arrow: A v závěre silniční mosty - Česká republika i Slovensko je má často v jiném stupni, než v nejlepším, často v stupních havarijních nebo nevyhovujících a když se zvedne hladina, pak dojde na 100% k porušení statiky a tedy i často k podemletí. A postavit nový most, ať jen na silnici III. třídy je záležitost na 10 mil. Kč. Rozsah těchto povodní na Moravě nebyl zrovna malý.

Já jsem znepokojen, že ŘSD v médiách říkali, že jde i o škody na dálnicích. ... dle mého názoru by dálnice měli vydržet i 100 letou vodu. A to tak, aby byli sjízdné - nevím zda-li byli aneb nebyli, ale třeba v Rakousku pro 30 letou vodu se uzavřela i dálnice. :roll: ... Na Slovensku třeba na 100 letou vodu jsou stavěné pouze úseky na dálnici D1 po r. 1993. (vloni byla zatopená část při Senci).

Většinou jsou po povodních největší škody na soukromém majetku (domy lidí) a na veřejném a tam může jít prakticky pouze o infrastrukturu, ať už dopravní anebo třeba i různé sítě (elektrické sloupy, veřejné osvětlení atd.).

Takže když ŘSD řekne, že škody na silnicích jsou na stovky mil. Kč, pak šlo o velikou a silnou vodu.

R.I.P. těm, kteří zemřeli. Protože ten šok, že přijde třeba 3m vlna vody, na ten se moc připravit asi nedá, o to hůř v noci. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22562
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Povodně 2009 Severní Morava a škody

Příspěvek od Diaľničiar »

Na obnovu silniční infrastruktury dá vláda 2 mld. Kč. :shock:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“