Inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční síti

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
andrewkrap
Příspěvky: 168
Registrován: 25.9.2012 7:33:40

Inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční síti

Příspěvek od andrewkrap »

inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční síti v čr:
http://domaci.ihned.cz/c1-63874410-siln ... a-miliardy

vyžádal jsem si celý materiál na úřadu vlády. Jak to dostanu, zveřejním zde.
andrewkrap
Příspěvky: 168
Registrován: 25.9.2012 7:33:40

Re: inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od andrewkrap »

ještě info z MD:
Vláda dnes schválila Akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů (ITS) do roku 2020, který předložil ministr dopravy Dan Ťok. Tyto systémy umožňují sledovat technický stav dopravní cesty, předcházet vážným dopravním nehodám a mohou pomoci odhalovat také závažnou trestnou činnost v dopravě. Ve spojení s družicovými systémy mohou předvídat vlivy povětrnostní situace, sesuvy i poklesy půdy a sledovat také záplavy nebo povodně. Inteligentní dopravní systémy tak mají klíčový význam pro zlepšování bezpečnosti dopravy.
Na přípravě akčního plánu se podíleli zástupci veřejné správy, správců dopravní infrastruktury, dopravních společností, dodavatelského průmyslu, výzkumných a univerzitních pracovišť i profesních a občanských sdružení. „Otevřený a transparentní přístup umožnil všem, kteří mají k této problematice co říci, podílet se na jeho přípravách. Návrhy vycházejí z praktických zkušeností a potřeb,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.
Pro financování vlastního nasazování a provoz systémů ITS se počítá s financováním investic a provozu zejména ze SFDI, z operačních programů EU a z nástroje pro propojení Evropy CEF. „Náklady na budování a provozování systémů ITS jsou výrazně nižší než náklady na odstraňování následků dopravních nehod. Podle studie Centra dopravního výzkumu se celkové roční ekonomické ztráty ČR zapříčiněné dopravní nehodovostí pohybují v rozmezí 35-55 miliard korun,“ doplnilŤok. K naplnění akčního plánu bude do roku 2020 zapotřebí vynaložit cca 17,5 miliardy korun ze státního rozpočtu a 4,5 miliardy korun na budování systémů v kompetenci krajů a měst.
Systémy ITS kromě řízení a předvídání vývoje umožňují vyhodnocovat i technický stav dopravní cesty a plánovat její opravu. Sledování meteorologických podmínek v místě provozu může informovat účastníky dopravního provozu o blížícím se nebezpečí (prostřednictvím zařízení pro provozní informace nebo mobilní aplikace) a nařídit snížení rychlosti, čímž je možné předcházet vážným dopravním nehodám. Dovybavení silniční sítě adekvátním zařízením umožní také sledování dopadů dopravy na životní prostředí (hluk, emise, smog), kdy aplikace ITS může následně odklonit dopravu mimo aktuálně nejvíce zasažené oblasti.
Budoucnost dopravy lze vidět v tom, že dopravní infrastruktura a vozidla budou například pomocí čidel vzájemně komunikovat. Můžeme očekávat, že za několik let bude datově připojeno téměř každé vozidlo. Proto je akční plán důležitým navazujícím dokumentem na koncepci Dopravní politika pro období let 2014 až 2020.
Kuba
Příspěvky: 1400
Registrován: 13.5.2009 17:41:16

Re: inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od Kuba »

"Inteligentní systémy budou odhalovat závažnou trestnou činnost dopravě" - např. když pojedete večer na D11 nebo D8 rychlostí 150 km/h. Čas tohle vymýšlet mají, ale tendr na mýto nezvládají. Co taky čekat od ministra nominovaného estébákem, že? :zvraci:
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od dvs »

andrewkrap píše:vyžádal jsem si celý materiál na úřadu vlády. Jak to dostanu, zveřejním zde.
Asi starší verze téhož k meziresortním připomínkám
http://www.komora.cz/pro-podnikani/legi ... -2015.aspx

a tam se píše
Návazný strategický dokument k realizaci cílů Dopravní politiky ČR pro období 2014-2020, schválené usnesením vlády č. 449 ze dne 12. června 2013.
Takže se to nastartovalo ještě za Nečase a hlavně se dala možnost vytvořit body akčního plánu také "měřící lobby"...
Kuba
Příspěvky: 1400
Registrován: 13.5.2009 17:41:16

Re: Inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od Kuba »

Tady je k tomu článek "experta" z Centra dopravního výzkumu.
Experimenty s těmi rakouskými ekofašistickými nesmysly si prosím nechte, to v ČR opravdu nechceme.
http://zpravy.aktualne.cz/domaci/expert ... 590604f2e/
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od Lenny »

Jak vypadá závažná trestná činnost v dopravě? Vůbec netuším, co si pod tím mám představit.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Bobek
Příspěvky: 1636
Registrován: 14.3.2009 6:43:59
Bydliště: MO

Re: Inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od Bobek »

Vražda v salonním coupé! :)
Království a půl princezny za 511.
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od Standa »

Kuba: Zajímavý odkaz, některé názory toho experta z CDV mi připadají docela rozumné. Namátkou:
Bylo by nesmyslné dávat měřiče rychlosti na volné a přehledné úseky. To by pak hraničilo s policejním státem a šikanou.
Pokud by řidiči měli pocit šikany a byli v neustálém stresu, že je někdo měří, pak se to negativně projeví jinde.
Pokud pojedu sám po dálnici v noci stočtyřicítkou, neměl bych dostat pokutu. Nikoho neohrožuju, dálnice je prázdná, nikde se nepracuje.
Tak ještě, aby to takhle opravdu bylo...
andrewkrap
Příspěvky: 168
Registrován: 25.9.2012 7:33:40

Re: Inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od andrewkrap »

Tak pokud by se chtěl někdo s koncepcí detailně seznámit, tak zde odkaz:
http://www.uschovna.cz/zasilka/EMF5ZX3CSD6L8RAT-CMR/
andrewkrap
Příspěvky: 168
Registrován: 25.9.2012 7:33:40

Re: Inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od andrewkrap »

co mi přišlo zajímavé:
10.1.1 Odhadovaná finanční náročnost rozvoje ITS
10.1.1.1 Odhadovaná finanční náročnost rozvoje ITS v silniční dopravě
Na základě analýzy zatížení dopravní sítě ve výhledových časových horizontech (2020, 2035, 2050) vycházející z dopravního modelu a na základě analýzy úzkých míst provedené v „Dopravní sektorové strategii, 2. Fáze“ byly stanoveny úseky, jež by podle dopravních sektorových strategií měly mít prioritu v zavádění a rozvoji řídících a informačních systémů ITS, a to z důvodů kapacitních nedostatků.





Jedná se o tyto úseky:

Číslo dálnice / silnice Začátek úseku Konec úseku Číslo silnice Začátek úseku Konec úseku
D1 km 0 km 18 I/7 R7 exit 18 Panenský Týnec
D1 km 18 km 182 I/7 Toužetín Bitozeves
D1 km 182 km 203 I/8 R63 exit 1 Teplice křiž. S I/13
D1 km 203 km 230 I/9 křiž. S II/268 Jiřetín pod Jedlovou
D5 km 0 km 28 I/11 křiž. S I/59 Šenov křiž. S II/475 Havířov
R10 km 39 km 46 I/20 křiž s D5 km 76 křiž. S I/19
R35 km 281 km 290 I/33 křiž. S I/35 Jaroměř
R1 křiž. S D5 km 0 křiž. S D1 km 10 I/33 Jaroměř státní hranice ČR/Polsko
I/2 Uhříněves Mukařov I/34 křiž. S D1 km 90 křiž. S I/19 Pelhřimov
I/3 křiž. S D1 křiž. S D3 km 62 I/35 Holice křiž. S II/366
I/27 konec 4pruhu Švihov I/38 Kolín (křiž. S I/12) Habry (křiž. S II/346)
I/3 České Budějovice křiž. S II/155 I/43 Lelekovice křiž. S I/19
I/4 R4 exit 41 Milín

Odhady finančních potřeb jsou stanoveny pro oblast systémů ITS provozovaných a spravovaných ŘSD (v extravilánu).

Podle schválených standardů cenových normativů staveb silnic a dálnic, které jsou používány pro ocenění investičních záměrů, vyplývá, že v případě výstavby 1 km nové dálnice v návrhové kategorii D33,5 v extravilánu na rovinatém a pahorkovitém území představuje cca 2,5 miliónu Kč a v případě výstavby nové silnice I. třídy v návrhové kategorii S24,5 v extravilánu v rovinatém či pahorkovitém území cca 1,4 miliónu Kč. Tyto částky nezahrnují rekonstrukce a opravy silniční sítě a také neodráží aktuální požadavky na vybavení nově budovaných úseků silnic a dálnic.

Z hlediska dálnic a rychlostních silnic v extravilánu je cílem dosáhnout standardní vybavenosti silniční sítě aplikacemi ITS sloužícími k monitorování aktuálního stavu dopravy/počasí a získávání dat pro statistické/dopravně-inženýrské analýzy. Na základě výše zmíněné studie je průměrná délka úseku dálnice mezi dvěma sjezdy přibližně 7 km a rychlostní silnice pak asi 5 km.

Systém DIS-SOS hlásek je jeden z nejdůležitějších systémů ITS instalovaných na silniční síti ČR. Díky tomuto systému je vytvářena páteřní komunikační síť, pomocí které ostatní systémy ITS komunikují a samotná SOS hláska je přípojným bodem pro ostatní zařízení jako např. dohledové kamery, sčítače dopravy, meteostanice atp. Je třeba rekonstruovat asi 33% SOS hlásek, které nemohou z technického hlediska vytvářet páteřní komunikační síť a přípojný bod. Průměrná cena na osazení jedné lokality SOS hláskou je odhadována na 1 mil. Kč. Na tuto obnovu se počítá s částkou asi 240 mil. Kč. Pro dokončení systému SOS hlásek na celou plánovanou silniční síť bude zapotřebí vynaložit asi 780 mil.Kč.
V případě automatického sčítání dopravy, k dobudování by bylo podle odborného odhadu třeba osadit zhruba 60 úseků detekční indukční technologií (na stávající provozované síti dálnic a rychlostních silnic). K vybavení plánované silniční sítě, která by se dle odhadu měla skládat přibližně ze 150 úseků, bude třeba 150 přístrojů pro automatické sčítání dopravy. Při průměrných investičních nákladech na jedno místo měření, pohybujících se mezi 500-750 tis.Kč, je odhadováno dovybavení stávající silniční sítě asi 30-45 mil.Kč. Při dokončování plánované silniční sítě ČR kategorie D a R, lze pak očekávat náklady v rozmezí 75-115 mil.Kč.

Systém kamerového dohledu slouží pro monitorování aktuálního stavu dopravy a popř. pro dohled k zajištění zimní údržby. Standardně vybavená dálnice, by z tohoto pohledu měla mít umístěn kamerový bod ve vzdálenosti 2-3 km. K dobudování tohoto systému je na současně provozované silniční síti kategorie D a R zapotřebí instalovat asi 135 ks kamerových bodů za cenu v rozsahu 70-135 mil.Kč. Nasazení tohoto systému na připravované nebo již budované silniční síti by si vyžádalo asi 200 kamerových bodů, což odpovídá investici v rozmezí 100-200 mil.Kč.

Portálové nebo poloportálové proměnné informační tabule (ve většině míst jsou také vybaveny PDZ značkou) při minimální/optimální variantě rozestupu informačních tabulí 20 km. K dobudování stávajícího systému do optimálního stavu by si tak při dnešní konfiguraci mohlo vyžádat maximálně 15 ks těchto zařízení. Odhadované náklady na dobudování stávajícího stavu těchto zařízení pak představují investiční náklady 150-170 mil.Kč. S výhledovým dokončením cílového stavu silniční sítě se předpokládají investiční náklady ve výši přibližně 500-600 mil.Kč, což odpovídá zhruba 50 ks těchto zařízení.

Pro odhad finančních nákladů na dobudování meteorologického systému je využito odhadu cílového stavu 500 meteostanic, které by měly dostatečně pokrýt silniční síť ČR. V dnešní době je vybudováno a provozováno celkem 385 meteostanic. K dokončení tedy zbývá asi 100 stanic, což představuje celkovou investici v rozmezí 240-380 mil.Kč. Dále se předpokládá instalace tzv. malých varovných meteorologických systémů, které by měly pokrýt nehodová místa, u kterých jsou hlavními příčinami dopravních nehod špatné povětrnostní podmínky.

Pro snížení negativního vlivu přetížených nákladních vozidel na stav vozovek se uvažuje s nasazováním systému dynamického vážení za jízdy. Automatické vážné stanoviště je z hlediska ITS komplexně vybavenou aplikací, neboť obsahuje detekční technologii pro vážení a průjezdy/klasifikaci/rychlosti silničních nákladních vozidel a dohledovou kameru. Potřebný cílový stav systému je odhadován na 100 zařízení (jedná se i o silnice I. třídy). Při investičním nákladu na jednu lokalitu dynamického vážení vozidel za jízdy pro dva jízdní pruhy ve výši 5 mil. Kč je odhadována investiční potřeba ve výši 450 mil. Kč pro dobudování tohoto systému do cílového stavu.

Základní odhady na investiční náklady systému liniového řízení dopravy představují částku ve výši 3,6 mld.Kč.

Dále bude zajištěno poskytování informací o parkovacích místech a optimalizování a usměrňování využívání parkovacích ploch pro silniční nákladní a užitková vozidla, poskytování dopravních informací o situaci na silniční síti, přičemž tyto informace svojí povahou upozorňují řidiče na nebezpečné situace v silničním provozu. Počítá se se zavedením protokolu pro přenos dat DATEX II a také s modernizací NDIC v souladu s dnešními možnostmi informačních technologií spočívající v upgrade řídicího systému a obnově technologií dispečinku a datového centra. Počítá se s vybudováním záložního pracoviště. Bude třeba zabezpečit pro tato pracoviště zajištění nepřetržité správy, servisu a údržby informačního systému.

Vize výsledného stavu rozvoje oblasti dopravních informací v ČR předpokládá, že díky dostupnosti a včasnému poskytování správných a po technické stránce harmonizovaných statických nebo dynamických dat z relevantních zdrojů si mohou uživatelé systému pro poskytování dopravních informací vytvořit přehled o situaci v dopravním provozu, která odpovídá aktuálnímu stavu, aniž by byli zatěžováni přebytečnými informacemi. A to nejlépe prostřednictvím mobilních aplikací a vozidlových systémů vyvinutých na základě dostupnosti dat v jednotném formátu v jedné či více standardizovaných centrálních databází. Data, která jsou sbírána veřejným sektorem, jsou zpřístupněna dalším odběratelům, což pomáhá rozvoji nových služeb s přidanou hodnotou, např. informace o dostupnosti a přístupnosti veřejných budov. Na základě stanovených podmínek využívá aplikace na bázi otevřených dat také veřejný sektor se zohledněnou protihodnotou za poskytnutá data. Pro sledování reálné situace v dopravním provozu je možné využívat také data z plovoucích vozidel (Floating Car Data – FCD). Tato data lze využít pro modelování podmínek na silniční síti s tím, že s jejich pomocí lze zlepšit kvalitu poskytovaných dopravních informací v reálném čase a přispět k vyšší bezpečnosti a plynulosti dopravního provozu.

Kooperativní systémy (C-ITS) založené na komunikaci (výměně dat) nejenom mezi samotnými vozidly, ale také vozidly a infrastrukturou jsou další velkou výzvou v oblasti automobilové elektroniky a ITS. Kooperativní systémy umožňují přímou komunikaci mezi vozidly navzájem a vozidly a ITS jednotkami na dopravní infrastruktuře, které jsou následně předány do dopravně řídících či informačních center. Výhod C-ITS komunikace je hned několik, a to např. že umožňují bezpečné řízení vozidla díky tomu, že včas a přesně informují řidiče o stavu dopravy, nebezpečných lokalitách a jiných problémech vzniklých kolem nich. Nebo např. dopravní řídící a informační centra obdrží přesné a ucelené informace o aktuální dopravní situaci přímo z vozidel a díky tomu je možné efektivně a rychle řídit / ovlivňovat dopravní proud a tím zvýšit bezpečnost, plynulost dopravy a snížit negativní dopady na životní prostředí (např. CO2) na pozemních komunikacích. Zajištění inteligentní mobility překračující hranice států je základním cílem Evropské unie a aktivity vedoucí k tomuto cíli pokládají základ pro tvorbu pan evropského využívání kooperativních systémů. Technologie pro kooperativní systémy byly vyvinuty v rámci evropských výzkumných a vědeckých projektů a byly ověřeny v podobě pilotních testů po celé Evropě. Většina potřebné a vhodné technologie pro kooperativní systémy je již standardizována na úrovni CEN, ETSI či ISO.

Ministři dopravy Holandska, Německa a Rakouska podepsali memorandum o porozumění a spolupráci v oblasti rozvoje kooperativních ITS systémů, a to vybudováním mezinárodního ITS koridoru spojujícího města Rotterdam, Frankfurt nad Mohanem a Vídeň. Je plánováno, že tento koridor bude vybaven ITS jednotkami na dopravní infrastruktuře podél celého koridoru a to nejpozději v průběhu roku 2015. Na ITS koridorech budou poskytovány min. dvě ITS služby a to:
- Varování o práci na dálnici (zahrnující sledování pohybu vozidel údržby / informačních vozíků na pozemních komunikacích pomocí GNSS technologie, předávání jejich polohy do sledovacího systému (umístěného na příslušném SSÚD) pomocí 3G/4G technologie a současně informující přímo vozidla přijíždějící k místu pohybu vozidel údržby či umístění informačních vozíků pomocí 5,9GHz (802.11p);
- Data z vozidel – „Probe“ data (vozidla jak údržby, tak i ostatní ITS jednotkami vybavená vozidla posílají své informace o rychlosti, směru pohybu, akcelerace či decelerace, povětrnostních podmínkách do ITS jednotek umístěných na dopravní infrastruktuře pomocí 5.9GHz a ty je dále předávají do řídícího / informačního centra nebo mohou s těmito centry komunikovat přímo pomocí 3G/4G služeb. Tyto informace jsou následně využity pro informování dalších řidičů nebo pro přímě ovlivňování dopravního proudu a tím zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy.

V obou případech se primárně počítá s komunikací vozidlo – vozidlo či vozidlo – dopravní infrastruktura založené na WiFi (5,9GHz, 802.11p) a sekundárně se bude využívat komunikace 3G/4G. 802.11p je schválený standard IEEE pro bezdrátovou komunikaci s vozidlovými systémy (Wireless Access in Vehicular Environments WAVE) a podporující ITS aplikace. Tento standard podporuje výměnu dat mezi vysokorychlostními vozidly, mezi vozidly navzájem a mezi vozidlem a infrastrukturou v licencovaném pásmu pro ITS aplikace na 5,9 GHz (5,85 – 5,925 GHz). Tato komunikace a vazby jednotlivých prvků jsou znázorněny na obrázku níže (obrázek vychází z dokumentu ITS koridor).



Odhad investičních nákladů pro instalaci tzv. ITS stanic využívajících zejména SOS hlásky by si na všech dálnicích ČR vyžádalo náklady ve výši 40 mil.Kč. Dále je potřeba zohlednit náklady pro integraci C-ITS do NDIC ve výši asi 8-10 mil.Kč. Roční provozní náklady se odhadují na 4-8 mil.Kč.
andrewkrap
Příspěvky: 168
Registrován: 25.9.2012 7:33:40

Re: Inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od andrewkrap »

tady je ještě článek, kde je to v podstatě shrnuto:
http://zpravy.aktualne.cz/domaci/jak-pr ... 590604f2e/
Hanes
Příspěvky: 1052
Registrován: 25.2.2014 11:34:01
Bydliště: Javorník/Obertaufkirchen
Kontaktovat uživatele:

Re: Inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od Hanes »

Pokud jsem tedy spravne pochopil tu mezinarodni dohodu mezi NL,D a A, tak to znamena, ze bude A3 osazena ITS v cele delce od Arnhemu NL/D az po Passau D/A. Alespon neco, kdyz uz toho po Nemecku moc neni.
Na konci světa: I/60 a kousek od civilizace: A 94, jinak na cestě mezi nimi.
andrewkrap
Příspěvky: 168
Registrován: 25.9.2012 7:33:40

Re: Inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od andrewkrap »

soupis nových portálů ZPI, PDZ pro osazení v příštím roce:
003-01 Informační portál D03 km 64,6 P (k.ú.Nemyšl)
003-02 Informační portál D08 km 1,25 P (k.ú.Klecany)
003-03 Informační portál D11 km 4,1 P (k.ú.Horní Počernice)
003-04 Informační portál D11 km 10,475 L (k.ú.Nehvizdy)
003-05 Informační portál D11 km 24,14 P (k.ú.Hradištko u Sadské)
003-06 Informační portál D11 km 27,1 L (k.ú.Třebestavice)
003-07 Informační portál D11 km 39,7 P (k.ú.Oseček)
003-08 Informační portál D11 km 48,86 L (k.ú.Sány)
003-09 Informační portál D11 km 65,3 P (k.ú.Klamoš)
003-10 Informační portál D11 km 75,7 L (k.ú. Pravy)
003-11 Informační portál R06 km 18,98 L (k.ú.Družec)
003-12 Informační portál R35 km 28,7 P (k.ú.Dlouhý Most)
003-13 Informační portál R35 km 41,9 P (k.ú.Lažany u Sychrova)
003-14 Informační portál R35 km 242,5 P (k.ú.Řimice)
003-15 Informační portál R35 km 255,2 P (k.ú.Náklo)
003-16 Informační portál R35 km 268,48 P (k.ú.Nemilany)
003-17 Informační portál R35 km 292,47 L/P (k.ú.Skoky u Staměřic)

dále již vytedrováno:
Upgrade informačních portálů na 1,5. a 2. generaci v mnoha lokalitách - to se sem nevejde :-)
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od theodor less »

Stěžoval jsem si na systém "zelené vlny". Nejen na agresivitu, kdy mi rádio začne řvát a nejde přeladit.
Díky odpovědím kolegům z tohoto webu, jsem zjistil, že je chyba na mé straně.
Dále jsem si stěžoval na neadresnost těchto hlášení; prostě v případě Radiožurnálu poslouchá i tetička z Krušných hor o zácpě na dálnici u Ostravy.
Nesměle jsem nastínil "ideu". Operátor (ten, který nejlíp ví, kde se kupí řidiči-majitelé mobilů) a držitel licence Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (ten, který by uměl "zelenou vlnu" vysílat lokálně) by mohl být jeden a tentýž. Po doplnění dat o výstupy Národního dopravního informačního centra by se mohlo vysílat....
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od JirkaS »

Zelenou vlnu lokálně může vysílat třeba Pařízkovo rádio Dálnice, pokud to ještě existuje. Jenže lidi rádio poslouchají kvůli jeho programu a dálniční zpravodajství je jen doplněk. Takže nikdo nebude přelaďovat z Radiožurnálu, F1 a čert ví čeho na jiné rádio jen kvůli dálnici. To je jedna věc. Druhou je, že rádio je naštěstí stále analogová záležitost a ta má svá pravidla. Nelze mít vysílače tak blízko jako BTS a z nich vysílat pro malé kousky dálnice. A to hned ze dvou důvodů - FM pásmo 88-108MHz se šíří podstatně lépe než mobilních 800MHz. A protože se jedná o analog, musí mít každý vysílač svou vlastní frekvenci, tedy opět zcela jiný princip než u BTS. Pokrytí dálnice desítkou pidivysílačů by tak FM pásmo pěkně zasekalo v neprospěch ostatních stanic.
Prostě je potřeba se smířit s tím, že přes klasické rádio to nejde. Jde to cestou datových přenosů třeba do navigace, ale většina zatím poslouchá to rádio....
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od ElWapp »

Mě by teda zajímalo, jak si podle pana theodora mám představit tu adresnost: bude informovat vždy jen o jedné dálnici? Nebo o jednom kraji? Jak se určí, které informace jsou pro dané místo relevantní a které ne? Co když přijíždím po D5 k Praze, ale za dvě hodiny už budu u Brna. Má se tedy na D5 informovat o dopravě na Moravě nebo ne? Pokud ano, tak ten systém už nyní máme. Pokud ne, tak takový systém je mi na nic.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od theodor less »

Pánové, děkuji za odpovědi na můj příspěvek. Na toto vlákno jsem ho umístil hlavně proto, že na vlákno o ŘSD nepatří. Našel jsem přiléhavější téma, a příspěvek uveřejnil s vědomím, že jde o jakýsi brainstorming, který bude podroben kritice. O mém amatérizmu svědčí i to, že teprve před dvěma lety jsem si položil otázku, proč nejsou digitální radia, když má každý digitální televizi. Ale když jsem se ptal na digitální radio, byly mi nabízeny všechna ta radia, co se neladí otočným knoflíkem.....
Malý úspěch rádia Dálnice jsem připisoval jeho malé posluchačské atraktivitě.
kalanis
Příspěvky: 379
Registrován: 14.3.2009 17:05:07

Re: Inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od kalanis »

Ta funkce rádia se jmenuje RDS (Radio Data System) a mají ji prakticky všechna modernější rádia s digitálním tunerem. A pak se obdobně jako v případě teletextu do modulační vlny přidávají informace o právě přehrávaném obsahu a na jaké frekvenci běží aktuální informace. Na její nastavování se dá říct jedině - UTFM. Část profiřidičů jí používá. Druhá věc pro pohodlné ježdění je pak navigace napojená na sledování dopravní situace. Ne na tu od ŘSD. Nakonec někteří výtečníci ještě používají osobní vysílačky (CB).
vit.spinka
Příspěvky: 48
Registrován: 22.9.2010 16:43:43

Re: Inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od vit.spinka »

Radiožurnál vysílá (tedy aspoň v minulosti, nevím jak teď) různé Zelené vlny. Aspoň ta v Praze byla (možná jen ve špičce?) jiná, než mimo Prahu. Takže vysílat různé relace na různé vysílače jde.
Samozřejmě to znamená víc práce a s větší přesností to nejde, ale pro velké aglomerace to stačí.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od theodor less »

Příspěvek Re: Situace na ŘSD
butrus píše:
Jen dodám, že 1) ještě jsem neviděl autorádio, u kterého tato funkce ("TP") nelze vypnout, 2) u většiny autorádií lze pohodlně nastvit hlasitost dopravních zpráv, 3) hlavní "fígl" spočívá v tom, že radio dokáže automaticky přeladit na jinou stanici s dopravním zpravodajstvím, pokud se elektronicky o tom vysílá informace na "spřátelené stanici", která právě DZ nevysílá. Například tak člověk může poslouchat klidnou klasickou hudbu na Vltavě, ale v případě, že hlásí šílence v protisměru na Radiožurnálu, tak se o tom člověk dozví. Považuji to za šikovnou věc...
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od ElWapp »

Prosím, pokud citujete, citujte pořádně - takhle není poznat, jestli to je příspěvek cizí nebo váš. A jelikož jste nedodal k věci nic svého, tak nechápu smysl citovat cizí příspěvky v jiných vláknech - původní autor pak ani nemůže reagovat. Nejste admin, abyste přesouval cizí příspěvky sem tam.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od theodor less »

1) pokud bych citoval "pořádně", musel bych citovat na vláknu, které se tématu netýká
2) nepoznal jste, kdo příspěvek napsal, dobře, příště zohledním i takovou množinu čtenářů
3) když jste nepoznal, kdo příspěvek píše, jak můžete tvrdit, že jsem nic nepřidal
4) smysl mé citace je v tom, aby se dostala tam kam patří
5) příspěvek jsem nepřesunul, on totiž ten původní zůstal tam, kde ho autor umístil
6) vy taky nejste admin, tak nepeskujte ostatní, zvlášť, když používáte pojmy, jejichž význam si nesprávně vysvětlujete
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Jak správně citovat nalezneš zde:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=58&t=2885
Pokud chceš citaci přenést do jiného vlákna, tak stačí vytvořenou citaci v původním vlákně překopírovat do odpovědi v jiném vlákně.
V debatě o citování pokračujte ve výše uvedeném tématu a nikoliv však zde.
R48 -> D48 se podařilo!
alabastr
Příspěvky: 555
Registrován: 5.11.2017 12:50:18
Bydliště: Praha

Re: Inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od alabastr »

Ředitelství silnic a dálnic buduje další koridory kooperativních dopravních systémů
https://www.rsd.cz/tiskova-zprava/63d0e ... 627b4a277f

a ještě článek na stejné téma na zdopravy.cz:

Systémy pro inteligentní dálnice se z okolí Prahy rozšíří na D5, D11 i do okolí Brna
https://zdopravy.cz/systemy-pro-intelig ... rna-22106/
Matezs
Příspěvky: 352
Registrován: 24.1.2020 0:21:07
Bydliště: Svitavy

Re: Inteligentní dopravní systémy na dálniční a silniční sít

Příspěvek od Matezs »

Umí ten systém i řídit dopravu pomocí úpravy MPR nebo jen upozorňuje na události na vozovce?
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“