Já KH nemůžu (nemohu, co je lepší, když tak SZ), ale ano tohle je shrnuto zjevně nezaujato:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 36#p242636 . Ačkoliv jak to tak čtu, tak je to "jen" o výkladu.
pokročím v dopsání:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 75#p242575 mé původní, i když 2- krát vytržené jiné podstaty.
Pak jsou státy, které si hrají na federaci v Evropě, Asii, tam nemají na to peníze, protože nejdřív vznikla prakticky federace a ne nejdřív ty státy co se spojí postupně dohromady, což je zásadní rozdíl ve vzniku a do dalšího fungování, protože jednotlivě nikdo neschválí, aby celková agenda byla drahá a vzala většinu hlavních pravomocí, ani ta ekonomika ty peníze negeneruje, ale mají federálního ministra železnic, státní ministry železnic, železniční úřady, ovšem investice na tratě se nerealizují, protože na to nejsou peníze. Nebo se realizují, ale zcela mimo těchto institucí, výhradně na politický rozkaz a formou PPP, ale neupraví se stanice, protože ty jsou v rukách těch institucí, protože tam je možný byznys kolem prodeje všeho tovaru pro ty lidi atp. Ale je tam i federální ministr silnic a dálnic, státní ministři pro silnice a dálnice a městské komise pro silniční dopravu a silnice, ale ty silnice se tam nestaví. Je tam 10x větší administrace, než je potřebná, ale ani se neví kde je jaký most nebo značka. Ale každý si hraje na důležitýho a nemůžete to tam zrušit, nejde to, vždyť odjakživa to město zajišťuje bus linky, taxíky, agendu kolem semaforů. Místní stát si potrpí na doklady a federální instituce sní o miliardových projektech - rozvojové banky apelují na upgrade zemědělských silnic a stát sní o megaprojektech, na které ale nemá ekonomiku a ta začíná odspodu. A dokola dokolečka a jediný co tam je, tak jsou ty úředníci a přemrštělá administrativa bez jakýhokoliv projektu v praxi. A existuje to tak od vzniku, jen kde tu se formuje část jakéhosi koridoru i to s vypětím všemožných půjček.
Proto bohužel, ale klidně může 1 člověk pokud na to má vlohy, předpoklady a politické krytí vést víc jak 1 ministerstvo, v takové zemi ale ne, to je jasný, že nemůže vést něco co je tak bohatě rozvětveno. Taky jak se říká ubrat 10%, ale neuberu z platů ani z investic. Uberu z administrativy. Dá se ubrat. Takové ty všeobecní hlášky, že farmáři mají málo peněz: jo, ale že sekce na ministerstvu je identická se sekcí platební agentury a nemusí to tak být, to již neřekne nikdo. Že věda je důležitá, to rozhodně je, ale hlavní akademie nemusí mít dalších cca. 60 ústavů ještě i dějiny hudby nebo výzkum historie Egyptu atp. Na to nemusí být extra budovy, ředitel, kanceláře, to doopravdy ne. A takových institucí je v mnoha státech včetně V4 zbytečných. To je jako S.H. ten vědec, který popisuje částice, které nevidíme, které můžeme v ně věřit nebo ne, kdo nevěří je pomalu za blázna, ale klidně budu takový blázen, ale kam to došlo, až tam, že to podzemní zařízení v USA bylo nahrazeno v Evropě, ale dotují to fanoušci a fanatici. Stejně tak může fanatik sepisovat dějiny hudby, ale určitě se to nemá co sepisovat ze státních prostředků. A my najednou
dospějeme k tomu, že ta státní agenda je menší, její rozsah je méně členitý, najednou vidíme, že výstavbu lze spojit s dopravou i místním rozvojem, že to bude jeden stavební zákon, ať jede pod jedním hlavním ministerstvem, ať se klidně vyřeší územní správa, ale bude mít svého pána a že lze i hospodářství vnímat jako ekonomiku, jako státní majetek jako finance. V dobách nouze, v politických krizích lze klidně aby jeden ekonom. ministr vedl dočasně i jinou oblast, a nic jiného se nestalo ani u KH. U mě tím krokem označení, že modernizace D1 je nová výstavba, protože to byla nová vrstva atp. tak tím u mě klesl hodně hluboko, ale v jiných věcech zase stoupl a i kdyby to tak bylo, tak z těch 3 základních slibů tam pak chybí ten rozsah modernizvaných km dálnic, D1 není jediná která to potřebuje, ale to je vedlejší, to vedení obou rezortů zvládal, jsou lidi, kteří by dokázali i za ten čas necelý 1 rok neudělat vůbec nic jenom aby se něco nepokazilo, ale tím by se pokazilo hodně, protože i nic nedělání značí poškozování.
A to existují i státy, SR nevyjímaje, které mají za miliardu korun audity náplně činností a které doporučují snížit konkrétní oddělení, zrušit je, přeskupit, celkově snížit administraci od okresů po ministerstvo o 16% a ono se nic z toho neudělá.
Když ale někde sedí 2000 lidí zbytečně, tak za 10 let je to jen na mzdách jako kdyby 30 km nových dálnic. Ale to jen přímo, nepřímo je to ještě víc, protože ti lidi pokud pracují v soukromé sféře, tak ještě platí daně a přinášejí do systému pojištění další zdroje. Myslíte si, že je to jako normální, že státy, které mají prakticky funkční energetiku, průmysl, solidní bydlení atd. atd. atd. že neumí z toho co se vyprodukuje a zaplatí na daních nalézt peníze ani na údržbu toho všeho + 10% na nový rozvoj, když je permanentní schodek, který rozhodně převyšuje sumu investicí v tom roce? A vaše země jde v závěsu toho co jsem napsal, může si dovolit o celé řady lidí navíc ani ne tak v celém tomto molochu. To jsou ročně 3 km dálnice, je to málo? Je to 10% navíc. Pokud uberete těch lidí víc, tak bude celkově snadnější řízení, efektivita jinde, a můžete přidat železnici, doktorům, učitelům atd. Jde opravdu o to, že hodně z té agendy kterou dělají lidi ručně a osobně může dělat automaticky stroj, stroj rozešle i obálky, resp. stát nutí lidi k e- fungování. Vy všechno potvrzujete aplikacemi, ty méně zdatné obíhají lidi osobně. A to je ten rozestup existence, kde co jak již může fungovat a kde nefunguje ani v základu dodnes. Ovšem o ekonomice a´la Singapur každý samozřejmě sní.
Vemte si vyspělé Nizozemsko, jak oni řídí dopravní infrastrukturu a jak řídí dopravu vůči lidem. Ale to není jenom doprava. Proč mají ty peníze? Taky by se dalo tam zesilnit státní aparát o 200%. A vymýšlet další složitější systém spolupráce mezi státem a obcema. A občan a firmy ať se přizpůsobují, protože jináč to nejde. Irsko nebo Dánsko jsou menší státy, ale ten stupeň řízení státní administrace je daleko lepší, rychlejší, efektivnější a účinnější. Proč Irsko nebo Pobaltí nebo Maďarsko dovede sjednotit ty infrastruktury v té dopravě do 1 organizace? To je snížení nákladů na chod o 25-40% a mnohem větší efektivita těch projektů. Nový Zéland dtto a nemají to tam snadné, furt se to tam otřásá, dělá škody. Myslíte, že oni ty ekonomiky mají na čem založený? Ono nejde donekonečna řešit "ty slabší, ty extrémy co když to padne co když to ti starší nezvládnou ovládat", to jsou jenom výmluvy pro to, aby to i nadále mohlo pokračovat jak doposud. Peníze se neberou z toho že "my ušetříme na tom co se neplatí na daních", to se tady říká v tomto prostoru to poslouchám 30 let. Ale tady je hodně lidí co došlo do soukromého sektoru a naopak na důchod odešlo ještě do úřadů a říkají jak to je; ta práce, kterou ten člověk udělá pro úřad na schůzi zadanou má za 20% čas, ale musí ho natáhnout ten úkol, protože to má ne na 1 ale na 5 dnů. A tohle v převážné míře platí v širším regionu. Pak když se stupňuje administrativa zadávaná z Bruselu, tak se to nestačí plnit, vznikají nové a nové instituce. Ale tohle není cesta ... Trochu praxe:
Polsko staví - psal jsem když rozjelo výstavbu, že jí rozjíždí díky kvalitně snížené legislativě. Do 1 roku mají výsledek tendru. Usnadněná příprava, ale mají i oni samosprávy. Jo, roviny, nížiny, menší zastavanost (všeobecně), ale ty rozměry státu a ten výchozí bod byl kde? To Maďarsko má již 75% délku rakouské dálniční sítě. Rakousko opravdu moc již nestaví, ale mají 2x toho co ČR. Čech shlédne že Asfinag dluží 12 mld. € a to by bylo dálnic v ČR, ale mohlo být, proč není? Že mají 2 mld. € na mýtném, mají no. On ten tranzit nejede jen přes SK D2, CZ D1 a dál, ale občas i přes to drahé A, kde jsou to samá omezení, kontroly na váhách atd., hodně dělá i jejich vlastní ekonomika. Ale ty mosty jim taky stárnou ...
Německo, váš další soused, co provedl? Sebral nižším regionům dálnice, sebral je dosavadním 2 institucím, zavedl novou instituci, přeskupil síly a založil jednu dálniční firmu. A z 90% kapitálových výdajů do roku 2030 se zaměří na nové mosty namísto dosavadních starých a modernizace. Tedy rozšíření, opravy vozovek. Jen kde tu se postaví ještě pár úseků. A stačí, protože jejich politika. Ale ta zaměstnanost tam, ta až sice přehnaná "technicita", taky to nemají růžové, ale ta ekonomika tu dopravu živí a i naopak, proto ty práce jedou i po nocích a s jiným počtem ks techniky. Já doteď nerozumím některým lokalitám v ČR, kde na to není hospodářská opodstatněnost, ani intenzity, ale plány sítě jsou tam enormní proti tomu co je v jiných průmyslných lokalitách v EU je to síla. Ale taky jsou to zas jenom plány a to důležité, to utíká.
Francie, 2. velmoc v EU, proto o ní píšu, co udělala s dálnicemi? Rozhodla se, že nebude do nich vrážet vlastní peníze. A kdo chce, ať si tam jede a platí mýto. A za horizontem nejlepších let ty dálnice dostane stát. Ale ten byrokratický aparát, tak na ten nemáte ani vy.
Francii osobně považuji za nejvíc byrokratizovanej stát v prostoru EU. Ale taky tak na tom je, protože: Francie vychází z mnoha zákonů a tam je zákon posvátná záležitost: takže stát platí člověku za starost o historický domek, stát platí regionům, regiony platí lidem atd., ale že během 50 let peníze dojdou tak to nevadí, tak bude na dluh, ale ty platby budou. Takže vy jedete po hezké udržované silnici, vidíte hezké udržované domečky se zahradama, ale všichni mají dluhy ... kdysi Francie dluhy měla, ale vedla velké války. Na dálnice nezbylo, dálnice Francie považuje za luxus, proto se historicky domluvilo, ať se to řeší kapitálem. Teď se ukazuje, že to lze dělat, takže politici teď říkají, že ty dálnice vydělávají až moc. Opomínají se zájmy lidí a firem, vždyť je nikdo nenutí jezdit za € dálnice. Tento model zřejmě umírá, sílí hlasy proti výstavbě, sílí hlasy proti tomu, že to nevlastní stát, ale ten stát na to peníze nesebere. Dle toho modelu to stát převezme, ale bude nabízet zdarma, takže se ještě zvedne ten dluh. Ale o tom je ten franc. model mozku politika tam, "všechno je pro lidi". Všude je to jiný. Ovšem ministerstva? Méně než 20 nemýlim li se, ano poloviční prezidentská země. Ale takovej Tunis to stejné, velikost na obyvatele jako ČR, ekonomika kdepak, ale na region dost, ale ministerstev je víc než 20. Na co? Jo a pak schází peníze.
Španělsko má největší síť dálnic v EU a největší zkapacitněnou síť v EU. Nejvíce VRT v EU. Atd. Ale ta administrativa státu na počet zaměstnanců patří k nejnižším. Hodně se nechalo na regionech, taky regiony staví dálnice i mají dluhy, ale regiony taky nutí obyvatelstvo aby vše k dopravě řešilo v e- formě. Je digitalizace, ať ta infrastruktura a to jsou další velké firmy ať mají peníze. Stát sám na sobě šetří. Španělsko je státem, který je závislým na státních investicích a logicky nejvíce jde do stavebnictví. Takových států je víc, tato politika se udrží a v tomto případě oni čerpají EU peníze jak jen to jde, ale vydrží dekády, ale ne na věky. Navíc vyvstane otázka z čeho to opravit. A nemůže být všude mýto, to budou dálnice duchů a drahé služby v zemi atd. Začarovaný kruh, ale administrativně mají obrovskou síť s minimální schémou ve fungování. Cca. 20 ministerstev, pro tu zemi. To hlavní v našem případě je Ministry of Transport, Mobility and Urban Agenda a na letošní rok s rozpočtem přes 13 mld. €. Víte jakým vývojem si to tam prošlo? Od institucí jako veřejné práce to je dnes veškerá doprava, dopravní infrastruktura, mobilita a s tím spojeno vše z Bruselu v tomto ohledu, ale taky renovace historických památek. Španělsko má 3. nejvyšší počet památek v UNESCO zapsaných resp. tradic atd. A ta agenda kdysi patřila do kultury, dnes do stavebnictví, měst a tohoto portfolia.
Rozhodně nejlépe fungují státy, které umí ve svém vedení rychle, pružně a efektivně zadávat práci, týmy, které na ní pracují jsou motivovány k výsledkům a tak se zrodí hodně dobrých programů rozvoje, plánů do realizace a drží se cenové hladiny. K tomu je za potřebí pokud to již jináč nejde, tak založit novou organizaci, s novým schématem a dosavadní zrušit, než je donekonečna vylepšovat. Ten návrh pokud mám dobrý zdroj pro info máte i vy, sloučení silnic a železnic do bloku, potažmo s další infr. a vedle toho ponechat plánování, mapy a vize, modely. K tomu ponechat a lépe propojit zadání které úlohy a jak mají vykonávat regiony, ovšem provedení se nechává na nich. Jenomže tohle si žádá doopravdy promyšlený plán, odhodlanost v tom, že to bude mít i svá negativa (pochopitelně snížení rozsahu lidí) a tudíž z "protistrany" všichni kdo budou proti, tak zapojí všechno. Ale pokud je politická síla, tak lze zapojit co kdo chce, má smůlu. Přesně takhle drasticky se to ale v těch státech, které budují, provedlo. Pak lze stavět desítky a desítky km silnic, obchvatů, modernizovat tratě atd. To schéma zaměstnanosti od Irska přes severské státy (i to NV které bere projekty od SV v Norsku), Pobaltí po to Maďarsko je takové, že tam jsou 3/4 nových lidí, mladších mozků, vydělávají víc než jejich předchůdci, ale taky jsou ty výsledky vidět. A to jen co se Evropy týče.
Nechci zacházet do Latinské Ameriky, protože tam často je silniční úřad, který má ředitele s pár set lidmi, ale pracují pro ně nadnárodní poradenské firmy a takhle vznikají 10x nákladnější na přípravu projekty, které ale zase získají díky této práci finanční úvěry a tedy realizaci. Je jen málo výjimek jako třeba Kolumbie, která provedla taky velkou změnu ve vedení úřadů pro výstavbu. A to nejen silnic.
Jasný je, že když někdo nemá mozky, nemá tu univerzitu, nemá ty lidi, tak může udělat i 5 reforem za 10 let a nic se nezmění. Ten Bangladéš má instituci pro zemědělské silnice, pro mosty, pro hlavní silnice, dálnice ... a co z toho je? Ale je to tím, že jsou tam, kde Evropa v roce 1950 co se veřejné výstavby týče. Všechno se jim zdá "složité", protože ta zaostalost tam je.
Je velmi špatné, když v této době v tomto roce, éra že tady není problém s technickou, telekom. infrastrukturou ani se vzděláním funguje pořád mnoho věcí jako v dobách před tímto. (Protože je to já nevím, snad pohodlnější) Zajímavé je, že soukromé společnosti mají jiné schéma fungování i v ČR, protože když by to fungovalo jak na úřadech tak zkrachují nebo nebudou vánoční premie, dle provozu. Ten státní moloch není vůbec nijak motivován k lepšímu hospodaření. Proto ta zaostalost, proto přezaměstnanost a proto je složitější aby 1 člověk manažoval tolik lidí a oddělení, to je pravda, ale není pravda, že to je potřeba, protože není, to si váš stát dělá sám.
Irsko tu změnu zavedlo v roce 2015. A benefity tam jsou jak ve větší firmě.
Norsko ve stejném roce Nye Veier. Výhradně pro zrychlení realizace sil. zkapacitněné sítě. S reálnám datem o něco opožděným, protože se formovala náplň a lidi. Jo, Norsko si to mohlo takhle dovolit, ale i to je cesta. Nebyla tam zpokojenost s dosavadním postupem pro ty projekty.
To jsou bohatší státy, že by se nedalo u nich živit víc lidí a na všechno čekat, ale právě proto, že jsou bohaté, tak chtějí výsledky.
Maďarsko není zas tak bohaté a zvládlo to před poslední krizí v dobrých časech 2007/2008. A dnes tam nemají jen dálnice a železnice, ale bike infr.
Nový Zél. v roce 2008 založil novou dopravní agenturu NZTA. Oni zas spojují dopravu s infrastrukturou.
Nebudu to dál rozepisovat. Pokud kdo vytrhne něco z kontextu, nebudu na to již dál reagovat, já myslím, že kdo chce, tak porozuměl tomu, co jsem myslel ze začátku toho co jsem psal.
(teď takovou změnu nelze čekat; při tak moc stranách s rozdílným programem ve složité době, při již tak složité legislativě ve státě bych nerušil již to co jakž takž je nastartováno projektama a smířil se s tím jak to nyní je; to je to co já nazývám tím, že "čas byl a bylo ho hodně, dnes ho již není - bude, po 2030, kdy zanikne většina dotací pro většinu náplně činností, pak by již doopravdy ta agenda nižší být mohla, protože bude bez přínosů o statistice)