kauza Metrostav / David Rath

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
Benedikt
Příspěvky: 155
Registrován: 6.1.2019 21:02:03
Bydliště: D11

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Benedikt »

Problém je přeci v tom, že nelze z firmy, která bude možná odsouzená, vzít reference, tvářit se, že to jsme přeci stavěli my, ale žádnou právní odpovědnost za případný rozsudek, protože my jsme jiná firma.

Buď uznat reference, ale v tom případě se následně pravomocný verdikt musí vztahovat i na "novou" firmu, nebo reference neuznávat. Ale tuším, že ani jedna strana se tak lehce nevzdá a budeme rádi, když se letos nějaká větší stavba ještě rozběhne.
mapman
Autor
Příspěvky: 5763
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od mapman »

Staré reference MTS uznatelné nejsou, ale MTS na to jde tak, že u už běžících akcí převedlo plnění smlouvy z MTS na MTS Infra, což sice vyžaduje souhlas druhé smluvní strany, ale ten nebývá až takový problém vydat. A MTS Infra tak získává reference na něco, co původně nevysoutěžil a smluvním partnerem se stal až v průběhu plnění zakázky.
kot
Příspěvky: 10490
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od kot »

To by šlo nazvat obcházením soudního rozhodnutí + zrušením účelu trestu.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Diaľničiar »

evilcleaner píše:... nemluvě o milionech které se nebojí investovat do právníků.
Legislativu si tvoří státy samotné. Až bude jasná, nebude se muset vynakládat takový velký peníz do právníků. Tady toto prostředí si to vysloveně žádá. A to potvrdí každý kdo kdy vstoupil na soud. (ať už občan s úřadem nebo občanské spory ani nemluvme a čím "výš" tak tím komplikovajší - protože jde o více peněz :) )

Vždyť, když by ta legislativa byla jasná a průhledná, tak by ani ty peníze na právníky neměli mít efekt. ;) Tudíž si protiřečíte. Na jedné straně by jste rád, aby vyhrála spravedlnost, na druhé vlastně jasně píšete, že to je o penězích, protože zvítězí ten, kdo se z těch zákonů "vymotá pro svoje záměry". Za to si ale může ten stát sám, že tady tento stav dovolil a tudíž se mu to vrací jako bumerang v tom ohledu, že sám stát a jeho úřady si s tím neví rady. A ani 1,5 dekády členství v EU s tím nic většího neudělalo.

Protože stavební zakázky jsou politické zakázky navázané na rozpočet. Takže to je politický boj o peníze. Jednou "jedni", jindy "druzí". A takto orientován "boj" bude vždy o soudech. Až ustanou tyto boje a nepůjde se do extrémů, tak se nebudou vynakládat ani takové zdroje. Které navíc budou požadovány časem o vracení zpátky jakožto škody až po špatné jméno. ALe za tohle již "politikové a úředníci" nenesou odpovědnost. V dobách až se rozhodne nejsou u moci. Dávno se žije doba, že větší firma má minimálně takovou moc jakou má i stát. A opravdové koncerny mají dosah na ty co dávají dotace a lze i prozkoumat jednotlivá řízení, ale to je zase jen "boj". Problém je si s tímto způsobem vůbec začínat. Vždy se to vrátí zpátky, i když třeba za 5-10 let jako protiúder. Rukojmí tohoto systému jsou koneční uživatelé.

Alespoň je o čem psát a nad čím dumat. :)

tohle píšu výhradně jako vlastní názor a pohled
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7892
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Aram96 »

Odpovím na ty reakce na mě: Dobře, když by se tedy mělo nahlížet na MTS jako na nevinného, proč tedy má založenou firmu MTS Infr. ? Jak je psáno výše, ta nemá žádné reference a ještě má dost podstřelené ceny. Je zákonné takovou firmu v tendru vybrat ? Nevim nevim, chlapi...
Rozhodně netvrdím, že zde je jednoznačná správná cesta. Spíše je to přesně naopak. Každopádně v tom vidím něco jako časovanou bombu. :( Zatím mě pořád přijde, že více škody napáchá výběr MTS. Můžeme jen doufat, že než celé soudní kolečko skončí, tak bude třeba ta D3 Třebonín-Kaplice postavená. :)

A pro ty, kteří na celou situaci pohlíží stejným pohledem jako MTS - tzn. soudy jsou nám někde, založíme novou dceru a jedeme dál - tak to snad nemyslíte vážně ? Pokud bude rozsudek pravomocný, tak je snad normální, že ta firma prostě a jednoduše v těch státních tendrech figurovat nebude, ne ? Nebo kde jsme jako ?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Diaľničiar »

Soudy nejsou někde. Znovu: proč tedy český stát nepostupuje tak jasně, aby třeba zakázal podnikání? Nařízením. (za čím bude stát český právní pořádek) Nebo tedy jasným rozsudkem. Proč ne? :arrow: Nejde to, že? Proč to nejde?

A tam přesně jste. (a ne sami)

Jsou to jedno za druhým jen "mediální P.R. kauzy", čím krmit poddané. Z tohoto pohledu si MTS staví dál a dál, v jiné formě. I Eurovia si staví dál a dál ... a taky ta snaha do minulosti byla. A šlo by zajít ještě více do minulosti.

Není moc co privatizovat, do té doby se řešilo kdo kde jaký majetek "ukradl státu" a co s ním udělal, tak se řeší zase tohle a bude další desítky let.

Klidně at zvítězí spravedlnost. (jsou tam ty váhy a né nadarmo)

To, co si tady s prominutím většina představuje, tak to se děje, ale v diktaturách. A pochybuju, že by se vám líbilo to co se děje v Rusku, Turecku atd. co se stavebních tendrů týče. I když tedy, ale paradoxně nebo právě proto, staví mnohem víc. Ale to je zase jiný úhel pohledu.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 15.4.2021 14:50:09, celkem upraveno 1 x.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10490
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od kot »

A proto si Metrostav založil novou firmu, aby na soud ( a Arama ) udělal dlouhý nos... Co není zakázáno je /automaticky/ POVOLENO ! ( Metrostavu nefandím... )
Aram96
Příspěvky: 7892
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Aram96 »

Ale já Kote chápu, proč to MTS udělal. Nechápu ale, že to někdo dokáže ještě obhajovat a považovat to za vlastně normální. Víceméně i takovýto počin by měl být soudem odsouzen za účelové obcházení (ne zákona, ale soudního verdiktu nebo jak to nazvat), což by měl být vlastně ještě horší počin. Je to to samé, jako když řídíte bez ŘP, bouráte, nadýcháte a o ŘP jste přitom přišli za chlast.
Mroz
Příspěvky: 317
Registrován: 13.9.2016 22:04:48

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Mroz »

Aram96 píše:Ale já Kote chápu, proč to MTS udělal. Nechápu ale, že to někdo dokáže ještě obhajovat a považovat to za vlastně normální. Víceméně i takovýto počin by měl být soudem odsouzen za účelové obcházení (ne zákona, ale soudního verdiktu nebo jak to nazvat), což by měl být vlastně ještě horší počin. Je to to samé, jako když řídíte bez ŘP, bouráte, nadýcháte a o ŘP jste přitom přišli za chlast.
Já naopak doufám, že v ČR narozdíl od UEFA platí pořád presumpce neviny a ne křik samozvaných soudců z davu.
Metrostav je pořád nevinný ať si o tom myslíte cokoli. Metrostav Infr je už tuplem nevinný a pokud si podle zákona obstaral "koupí/převodem" části jiné stále nevinné firmy reference, tak je oprávněn se účastnit výběrových řízení. Tečka.
To, že mu ty reference v budoucnu soud možná zneplatní je jiná, ale to dnes ŘSD nezajímá. ŘSD ani nikdo zde na fóru není soudce. Tudíž pokud ta cena, za kterou to Metrostav Inf. vysoutěžil není extrémně podnákladová, tak ať to s ním ŘSD co nejdříve podepíše.
Ambicí nové firmy může být růst a tudíž chce co nejvíce zakázek s téměř nulovou marží, aby měla více kvalitních referencí do budoucna. To je obhajitelné.
kot
Příspěvky: 10490
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od kot »

Arame, mně je jasný, že to chápeš, o tom žádná ! Problém je, že dokud Mts není PRAVOMOCNĚ ODSOUZEN, musí se na něj hledět jako na NEVINNÝ subjekt. Pochopitelně Mts se s budoucím možným odsuzujícím rozsudkem snaží vy....t, o tom není sporu. Pak záleží na tom, jak k tomu přistoupí ŘSD, jako státní organizace. Asi by měla mít např. vyjádření legislativní rady vlády. Samozřejmě je otázka žalob Mts proti ŘSD ( státu ) za ušlý zisk. Takže se nechme překvapit jaký bude postup ŘSD. Zajímalo by mě, jak a na základě jakých kritérií se hodnotí a získávají reference. Jinak samozřejmě pohled Mrože je právně čistý a právně zcela správný. Ale 2 právníci mají 3 různé pohledy na věc. Proto i obrázek § je zakroucený ... :lol:
Aram96
Příspěvky: 7892
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Aram96 »

Hoši, nemotejte sem pořád tu presumpci neviny. Tu ani v nejmenším nezpochybňuji. Já mluvím o tom, proč se vybírá MTS Infr. když nemá reference. ;) Když tu byli Taliání nebo Turci nebo kdo, tak jste se tady také čertili, proč se vybírají. To je Mrozi prakticky úplně stejný případ. Všem bylo jasné, že z toho budou problémy (a také že byly). Teď je všem jasné, že nebudou, protože je to prakticky MTS, ale na to, co je všem jasné, zákony pro ŘSD moc nehledí.

Nicméně jste mě ale už asi přesvědčili a souhlasím s tím, že lepší varianta bude přecejen výběr MTS Infr. a počkat. Snad z toho nebudou problémy a tahanice a dálnice se budou stavět a zprovozňovat podle plánu. :kladivo:
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Diaľničiar »

Ale zrovna Italové, asi myslíte Salini Impregilo se změnilo na We Build a ovládla Astaldi. Takže co teď, zrušit jim činnost někde? :)

Předse nelze k tomu přistupovat tak, že co se mi nehodí - o tom nepišme. Presumpce aneb rozhodnutí soudu. A ne jen názor jednoho.

To pak vyznívá, že na koho bude poukázáno, tak dopodnikal. Anebo taky dožil. Tato doba tady byla.

Přihlásit se může kdo chce, i čínské firmy, i kazachstánské atd. Zrovna si všichni hned myslí, pro boha nějaká kazachstánská firma. Ale když se podíváte tam a zjistíte, že tam to dávno není o štěrkových silnicích, tak se je nutno zamýšlet nad stavem věci. Ostatně, i české firmy brázdí jiné státy a ledacos staví. A do té doby o nich nikdo neslyšel. A zrovna tyto kauzy dělají špatné jméno. Tak se nedivte, že se proti tomu udělá vše co jde. A ať to ten kdo žaluje, taky dokáže, že to tak je. A pokud je možno vytvořit novou firmu a pročlenit reference, pokud to je možno, tak zbytečně řešíte, že proč? Zase jsme zpátky u toho, kde ta legislativa je. A kdo jí jak zná-nezná.

MTS není jeden. Nedávno jsem o tom psal, mají bohatou zkušenost s tím jak zakládat nejen společnosti a pročlenit akcie, ale i organizační složky a činnost jako takovou.

Pokud stát chce, aby se budovalo bez obtíží, tak i tyto procesy musí zvládat lépe než jen formou P.R. bojů. Pak, když nastane problém, tak to nebude o tom, že co si to ta a ta firma dovolila, ale o neschopnosti státu. Který se sám odpíše z těch staveb. Proces výměny stavitele je na 1-2 roky.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Mroz
Příspěvky: 317
Registrován: 13.9.2016 22:04:48

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Mroz »

Aram96 píše:Já mluvím o tom, proč se vybírá MTS Infr. když nemá reference. ;)
Ale on reference má díky divizi 4
https://zdopravy.cz/metrostav-prevadi-v ... rdi-61222/

I pokud by se neuznaly ty původní, tak za těch půl roku už pod novým ičem pár zakázek dokončili.
Mroz
Příspěvky: 317
Registrován: 13.9.2016 22:04:48

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Mroz »

O tom co vysoutěžili a na čem se podílí (po převodu z původní firmy) viz jejich noviny. Například již loni po převodu v listopadu 2020, ale tenkrát to nikdo nenapadal.

https://www.metrostav.cz/cs/pro-media/2 ... vu-20-2020

Slibná budoucnostSpolečnost Metrostav Infrastructure již v tomto roce zaznamenala první velký úspěch v soutěži, vyhrála výběrové řízení na stavbu obchvatu v Opavě a odstartovala tak novou éru svého působení v oblasti dopravního stavitelství. Další vítězství netrvalo dlouho a pokračovalo úspěchem ve výběrovém řízení na stavbu I/39 Soumarský most – Lenora, a také stavbami D1 Velká Bíteš, rekonstrukce mostu ev. č. D1- 201 vlevo, Polní cesta C1 v k. ú. Lomy u Jemnice, Modernizace silnice II/298 Býšť, hranice kraje, km 9,700 – 14,420 vč. dešťové a splaškové kanalizace v obci Býšť a dalšími. Metrostav Infrastructure pokračuje v realizaci významných dopravních staveb, které byly součástí přechodu. Především jde o modernizaci tří úseků dálnice D1, výstavbu dálnice D11, D35, D6 nebo D48.
MPMP
Příspěvky: 3299
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od MPMP »

Možná budu "za blba", ale jsem přesvědčen o tom, tyhle tahanice o platnosti/neplatnosti referencí MTS Infra si stát způsobil sám. A to tím, že není schopen mít takové soudnictví, které vydá PRAVOMOCNÝ rozsudek za přiměřený čas. Pokud by padl do roka, neměl by MTS šanci založit firmu, převést do ní lidi, zasmluvnit si převod zakázek atd.
Tím, že soudy trvají takhle dlouho, firmám se přímo nabízí vymyslet nějakou pojistku, proti rozsudku, který padne za 15 let.
A upřímně řečeno, co bude znamenat trest pro právnickou osobu po takové době? Já mám spíš dojem, že to oddalování MTS ublíží víc, než vlastní trest. Nebo snad znáte opravdu schopné lidi, kteří by se nechali zaměstnat u firtmy, kde hrozí, že je kdykoli můžou zase vyhodit, protože "trest od soudu"? Pár let to ještě jde, to jsou pořád stejní zaměstnanci, kteří nechtějí přijít o práci, ale po 10 letech musíte ty lidi obměnit tak jako tak a kde vezmete mladé schopné, když nad vámi visí hrozba rozsudku se zákazem činnosti?
Nejhorší na tom je, že tahle "pomalá likvidace" proběhne i kdyby na konec ten odsuzující rozsudek nepadl. Divíte se, že se tomu MTS snaží zabrábnit jakýmikoli prostředky?
Mroz
Příspěvky: 317
Registrován: 13.9.2016 22:04:48

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Mroz »

MPMP píše:Možná budu "za blba", ale jsem přesvědčen o tom, tyhle tahanice o platnosti/neplatnosti referencí MTS Infra si stát způsobil sám. A to tím, že není schopen mít takové soudnictví, které vydá PRAVOMOCNÝ rozsudek za přiměřený čas.
Pokud jsi za blba, tak já taky, protože jsem tu stejný názor psal před pár dny. Je jasný, že vznikající problém a radost pro právníky je způsobena špatnýma zákonama a nefunkčním soudnictvím. Proto píšu, že ŘSD je v tom nyní nevinně a nemělo by se nechat do této právní bitvy zatáhnout, ať už novináři, nebo dav bude křičet a kamenovat sebevíc.

Na druhou stranu, "právní osoba" je tak abstraktní a komplikovaný pojem, že podobné problémy a soudní spory vznikají asi v každém státě, kde je přítomna korupce.
kot
Příspěvky: 10490
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od kot »

MPMP + Mroz : Máte pravdu. Celý problém začíná u soudní moci ! Další věc je ta, že do zákonů přibyl trest pro společnosti /právnické osoby/, který dosud justice neznala. Takže je otázka, kam až může soud "zatlačit" na sro či as. , aby vlastně ten rozsudek nebylo plácnutí do vody či mlácení prázdné slámy. Zatím /alespoň podle mně/ není žádný rozsudek týkající se takovéto mamutí společnosti u nás v ČR. Takže se teprve na rozsudcích a odvoláních a následných rozsudcích v právní moci ukáže co a jak a jak rozsudek uplatnit...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Diaľničiar »

kot, MPMP, Mroz, přesně tak.

Mimchodem, ŘSD (pokud to tady je, tak jsem to přehlédl) si to mezičasem pojistil další analýzou za 1/4 mil. Kč: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/utaj ... zky-141721 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10490
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od kot »

Díky za podstatu vysvětlující link . Teď se uvidí co na to státní zastupitelství a soudy všech stupňů, kterými to bude procházet...
Vikingkiller
Příspěvky: 656
Registrován: 22.2.2019 0:23:28
Bydliště: na konci D7

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Vikingkiller »

hovi
Příspěvky: 1185
Registrován: 19.11.2010 10:41:31
Bydliště: Liberec

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od hovi »

Blbé je, že díky nízkým cenám MTS In. (z jakého důvodu je všude nejlevnější, se můžeme jen dohadovat - chce získat zakázky za každou cenu, či škodit...), je prostě blokována výstavba. :O(
Přílohy
Výstřižek silnice 21-04-16.JPG
Výstřižek silnice 21-04-16.JPG (65.58 KiB) Zobrazeno 4831 x
Vikingkiller
Příspěvky: 656
Registrován: 22.2.2019 0:23:28
Bydliště: na konci D7

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Vikingkiller »

hovi píše:Blbé je, že díky nízkým cenám MTS In. (z jakého důvodu je všude nejlevnější, se můžeme jen dohadovat - chce získat zakázky za každou cenu, či škodit...), je prostě blokována výstavba. :O(
Todle už je krystalická agonie. Po všech těch peripetiích, projednávání, připomínkách, odvolání, odložení z důvodu nedostatku peněz jsme v cílové rovince (už byla vidět i páska). A najednou se cíl zase výrazně oddálil. To málo, co se mohlo začít stavět, je zase na bodu mrazu. Čekání na rozhodnutí ÚOHS může být dost dlouhé a v případě soudu ještě delší. Snad to nezakřiknu, ještě že vyšla ta D4 s PPP. Jinak bychom si těch :kladivo: letos moc neužili. S ohledem na čas se nejvíc ze všeho děsím Pirátů z Karibiku, jejichž možný nástup na scénu (čti do vlády) na podzim může udělat tlustou čáru přes rozpočet úplně všemu.
Mroz
Příspěvky: 317
Registrován: 13.9.2016 22:04:48

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Mroz »

Z druhé strany, pokud by UOHS uměl rozhodnout v řádu týdnů, tak ŘSD díky té situaci ušetří přes miliardu Kč. A nejspíš i více, protože to bude mít efekt i na jiných zakázkách.
Proti tomu je těch 10mil pokuty co MTS od soudu hrozí opravdu směšná částka.

Spíš mě děsí to, co zmiňoval Mátl v tom rozhovoru na konci. A to že MTS Infr. začne stavět a nějaký soudce se rozhodne, že jim zakáže nejen účast v soutěžích ale i zákaz výkonu činnosti a zahrne tam i MTS Infr. To mě ani ve snu nenapadlo, že by mohl soud navrhnout. Ale kdo ví co se našim soudcům honí hlavou a jak se kdo chce stát slavným.
Krupp
Příspěvky: 209
Registrován: 4.12.2009 12:44:45
Bydliště: Těšín

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Krupp »

Pokud by se zákaz vztahoval i na MTS Infra, tak to už není trest ale prakticky likvidace firmy. Pochybuju že by 3 roky bez zakázek v ČR (EU?) dokázalo jádro firmy vydržet. To si myslím že MTS je natolik významná česká firma s nezanedbatelnými daněmi, že si snad soud netroufne. Souhlasím s tím že trest musí příjít tak ať to firma pocítí, ale ne ji zničit. To by byl stát taky trochu proti sobě.

Zatímco soudy jsou nezávislé, tak po UOHS je snad možno chtít důležitý verdikt trochu dříve.

Nemyslím si že by MTS chtěl něco státu sabotovat, spíš bych řekl že mu jde o přežití a naopak bude spíš ten co bude "poslušný".
kyk
Příspěvky: 957
Registrován: 22.7.2011 10:54:46
Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
Kontaktovat uživatele:

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od kyk »

Nemůžete zakázat činnost nebo účast na VŘ společnosti, která v době TČ který se řešil, ještě neexistovala. Natož společnosti, která vznikne až po vydání rozsudku. To by byla presumpce viny, která nemá v našem právním prostředí místo.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“