kauza Metrostav / David Rath

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
Lynx
Příspěvky: 3698
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Lynx »

„Utajená“ změna zákona. Zakázky získají i firmy potrestané za korupci

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/doma ... pci-196875
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22550
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Diaľničiar »

Rathovi hrozí návrat do vězení. Soud o korupční kauze rozhodne v červnu
5. května 2022 13:03, aktualizováno 15:24
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/zalo ... omaci_ihav

O MTS i odjinud ... Dceřiná firma Metrostavu, Metrostav Ankara Inşaat, realizuje stavbu podzemní lanovky Aşiyan – Rumeli Hisarüstü v Istanbulu (taky článek z května)
https://www.kurzy.cz/zpravy/650436-metr ... istanbulu/

Jsem zvědav jestli kdo doopravdy dovede potopit celonárodní - národní, koncern, který tvoří obrat jaký tvoří 0,5% firem v zemi a který zaměstnává tisíce lidí, resp. nepřímo desítky tisíc ... nemám nic proti spravedlnosti.

Aby toho nebylo málo: Metrostav se stal českým Superbrandem pro rok 2022
https://mhd86.cz/2022/05/03/metrostav-s ... -rok-2022/

Nepochybuju a to snad nikdo, že MTS je připraven na vícero možností vývoje. Za celou dobu čas na přípravu byl.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martas
Příspěvky: 2487
Registrován: 18.5.2009 20:17:17
Bydliště: Choceň

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od martas »

Rozsudek padl a pro Metrostav i MI ne zrovna příznivý: https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/35 ... il-i-firmu
dondr
Příspěvky: 32
Registrován: 10.8.2015 14:32:00

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od dondr »

Soud zakázal Metrostavu účastnit se soutěží o veřejné zakázky za manipulaci a podplácení

Největší česká stavební firma Metrostav a její dceřiná společnost Metrostav Infrastructure se nebudou moci po tři roky účastnit veřejných soutěží a plnit veřejné zakázky. Pravomocně o tom dnes (21. 6.) rozhodl odvolací pražský vrchní soud. Společnosti uznal vinnými v takzvané druhé větvi korupční kauzy bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha.

https://www.e15.cz/domaci/soud-zakazal- ... ni-1391066
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Papuanec »

Vztahuje se ten zákaz i na zakázky, kde už soutěž proběhla, ale ještě nebyla podepsána smlouva?
Aram96
Příspěvky: 7899
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Aram96 »

Máme teď vůbec nějakou takovou stavbu ? Kde vyhrál MI a není ještě podepsáno ? Většina těch "sporných" staveb s MI již běží naplno, ne ?
1975
Příspěvky: 4233
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od 1975 »

Mluvčí metrostavu, podle Seznamu:

Mluvčí Kostiha také řekl, že trest se nevztahuje na rozestavěné akce z veřejných zakázek - ty může firma dokončit. Zákaz ale platí do budoucna: od teď už firma nesmí po tři roky chodit do nových veřejných soutěží.

Ale situaci, kdy bylo rozhodnuto, ale ještě nepodepsáno, to nevysvětluje:o)
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Papuanec »

Hned mě napadl obchvat Jaroměře, ale tam už je snad podepsáno, ne?
JakubMD
Příspěvky: 323
Registrován: 26.1.2022 10:41:38

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od JakubMD »

Tam už je podepsáno. MI to podepsal těsně před válkou, takže už tenkrát mlýny mlely.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22550
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Diaľničiar »

Dobře to celkem dopadlo. (pro ně?) MI nabral byznys, nyní válka+inflace, stejně je to takové všelijaké tento a příští rok (škrty) a zbývá něco málo ve světě. :) Plus možná menší právní klička v 20 24.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10512
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od kot »

Snaha o "kličkování" bude určitě. Otázka rovněž je, co se stane s již zahájenou soutěží, která není u konce. Tři roky nesmějí vstupovat do / nových / soutěží, ale soutěž která byla zahájena před např. půl rokem před tímto rozsudkem ? To přece není vstupování do nové soutěže. Právníci si "zakličkují".
ZGHK
Příspěvky: 50
Registrován: 3.4.2009 18:21:35

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od ZGHK »

Mátl v ČRo Plus říkal, že tam, kde ještě není podepsáno (zmínil třeba reko D1 u Popovic), má Metrostav smůlu a osloví druhého v pořadí.
kot
Příspěvky: 10512
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od kot »

Pak to vypadá vcelku jasně....
hh
Autor
Příspěvky: 2554
Registrován: 19.3.2009 16:35:53

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od hh »

ZGHK píše:Mátl v ČRo Plus říkal, že tam, kde ještě není podepsáno (zmínil třeba reko D1 u Popovic), má Metrostav smůlu a osloví druhého v pořadí.
Eurovia.
Aram96
Příspěvky: 7899
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Aram96 »

Pro infrastrukturu to dopadlo dobře. Ty sporné tendry se stihly podepsat.

Za mě je tohle "řešení" - trest - celkem dobrý. Sice to trochu omezí konkurenci, ale alespoň to trochu sekne přes prsty MI. A zároveň to nebude mít vliv na zpoždění staveb. Resp. ne nijak závratný, když mohou rozestavěné stavby dokončit. :ok:

Pokud jde o vybráno/nepodepsáno, tak jestli jde jen o opravy, tak to se snad nějak poddá. Myslím, že ani samotný MI nebude rozporovat postup, který nastínil RM. :ok:
alabastr
Příspěvky: 555
Registrován: 5.11.2017 12:50:18
Bydliště: Praha

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od alabastr »

Jsem zvědavý jaká bude situace za ty tři roky, Metrostav bude vyhladovělý tak by mohl zatlačit na ceny, ale kdo ví jak to vůbec bude. Jen aby pak nebyla u ŘSD snaha tendry které budou k zahájení cca za dva až dva a půl roku pozdržet tak aby se do nich mohl hlásit už i Metrostav(právě kvůli tlaku na lepší cenu), ale to jsou čiré spekulace. Počkáme a uvidíme :|
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Papuanec »

ZGHK píše:Mátl v ČRo Plus říkal, že tam, kde ještě není podepsáno (zmínil třeba reko D1 u Popovic), má Metrostav smůlu a osloví druhého v pořadí.
Kromě té opravy na D1 tam RM zmiňoval ještě stavbu I/36 Pardubice, Trnová – Fáblovka – Dubina, kde také podal MI nejvýhodnější nabídku. To je vážně zakletá stavba :lol:
Lenny
Autor
Příspěvky: 10800
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Lenny »

Očekávám, že Metrostav bude stavět přes nějakou další dceru.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Papuanec »

Jo, jo, Subterra teď bude mít asi hodně napilno :D
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22550
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Diaľničiar »

Lenny píše:Očekávám, že Metrostav bude stavět přes nějakou další dceru.
o subdodávkách je něco psáno? Pokud ne, pak struktura skupiny DDM umožňuje ledasco (ledacos).

Pokud ale ŘSD vyloučí MTS i z formy subdodavatele a zaváže tím kteréhokoliv nového zhotovitele, je to o něčem jiném. V takovém případě zřejmě část techniky a personálu "přejde" i účetně a administrativně pod sesterské společnosti po nevyhnutní dobu. To vše je výhoda celého uskupení, které kdysi pánové z ČR/SR realizují a vládnou tomu doposud v docela pro mnohé až nepřehledné struktuře firem. Ovšem plně legálně ... jen tak v principu ještě existují a zvládají odolat zahraničním firmám (ačkoliv tyto se etablují přes odkoupení některých dosavadních firem v tomto prostoru a nemusim snad říkat, že nabídka byla i pro tato uskupení - ovšem v dobách 100% napojení na státní žíly v obou státech s jistým garantovaným obratem a docela slušným ziskem, takže proč tehdy prodávat ...).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
vondr
Příspěvky: 2917
Registrován: 7.11.2009 19:52:08
Bydliště: vodňany

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od vondr »

Tak u probíhajících soutěží se posouvají termíny z důvodu, že hlavní uchazeč musí doložit seznam všech subdodavatelů. Toto musí doložit prohlášení a mimo jiné je uvedeno:
nebyl v zemi svého sídla v posledních 5 letech před zahájením zadávacího řízení pravomocně odsouzen pro trestný čin uvedený v příloze č.3 k ZZVZ nebo obdobný trestný čin podle právního řádu země sídla dodavatele; k zahlazeným odsouzením se nepřihlíží;
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22550
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Diaľničiar »

Vidíte to, tak to hodně napovídá co bude dál. Vždy jsou další možnosti vývoje, stačí je znát a vybrat si. ;)
Jsem zvědav do jaké míry přesune tento stav ČR na vyšší instanci, protože za jistých okolností se nemůže takto potrestaná společnost ucházet ani o jiné zakázky, které jsou financovány veř. zdroji, ale to zřejmě tento případ nebude; než to nebude dál napadeno/řešeno. (to ani nemusí být stát; nýbrž "pouhá" konkurence), no ale to jen tak pomimo.
Základní variant je tedy zřejmě určen, protože tady nebude zbytí.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Likas
Příspěvky: 808
Registrován: 21.9.2011 10:08:48

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Likas »

Soud by ovšem měl recipročně rázně potrestat i korupční prostředí ve státem zřízených institucích. Není přece fér, u oboustranně prospěchářské činnosti, zaříznout pouze jednu stranu.
:-)
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Papuanec »

Jestli se ten zákaz vztahuje i na dodatky smluv, tak to bude solidní průšvih :o

"Potíže Metrostavu zbrzdí stavbu silnic. Čekají se roky sporů"

https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/m ... nomika_ven
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: kauza Metrostav / David Rath

Příspěvek od Papuanec »

Tady je celý článek:

Potíže Metrostavu zbrzdí stavbu silnic. Čekají se roky sporů

Potrestání Metrostavu za korupci v kauze manipulování zakázek spojených s bývalým hejtmanem Davidem Rathem bude mít citelný dopad na dopravní stavby v Česku. Co všechno pro státní správu bude znamenat tříletý zákaz účasti podniku na veřejných zakázkách, rozplétali v minulých dnech právníci Ředitelství silnic a dálnic, ministerstva dopravy i Státního fondu dopravní infrastruktury.

„Detailně analyzujeme rozsudek. Máme zadány právní posudky právní analýzy týkající se možnosti uzavírání dodatků, změn během výstavby a vypořádání staveb s vyššími náklady,“ uvedl bez podrobností mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Výsledek ale podle informací MF DNES nebude příliš povzbudivý. Pravděpodobně bude znamenat tři roky sporů o každý detail na stavbách.
Firma snížením cen vyhrála velký počet soutěží, čímž se jí podařilo vytvořit široký zásobník zakázek, z nichž jí poplynou miliardy korun v následujících letech.

Stopka pro Metrostav a jeho dceřinou firmu Metrostav Infrastructure platí od vynesení rozsudku, všechny předchozí zakázky firma může dokončit. Má to však zásadní háček. „Na běžících stavbách jim nepodepíšeme žádný dodatek, žádnou změnu během výstavby. Na to oni zřejmě budou reagovat pozastavováním, případně soudy,“ řekl MF DNES jeden z účastníků jednání, na nichž se řešilo, jak se stát k rozhodnutí soudu postaví. Jakékoliv nové dohody by totiž mohly vést k trestněprávní odpovědnosti úředníků, kteří o nich rozhodují.

Problém může nastat například u obchvatu Jaroměře, který by se měl začít v nejbližší době stavět. Jde o úsek silnice první třídy I/33, jehož výstavbu o dva roky zpozdil soudní spor s majiteli jednoho z pozemků, manželi Kučerovými. Jejich požadavky na zrušení stavebního povolení zamítl Ústavní soud teprve nedávno, takže silničáři by zhruba šestikilometrový úsek mohli začít stavět.

Nejnižší nabídku na stavbu podala firma Metrostav Infrastructure, a to už loni v dubnu. V ceně 688 milionů korun tak nemohlo být započítáno skokové zdražení stavebních materiálů, navíc nabídka vítězné firmy byla o 200 milionů korun nižší, než na kolik cenu stavby odhadl projektant.

Metrostav se na potvrzení zákazu účastnit se veřejných zakázek poměrně dobře připravil. V první řadě založil zmiňovanou společnost Metrostav Infrastructure, která se podle původních představ měla trestu mateřského koncernu vyhnout a dále na státních a obecních zakázkách pracovat.

Kromě toho firma snížením cen vyhrála velký počet soutěží, čímž se jí podařilo vytvořit široký zásobník zakázek, z nichž jí poplynou miliardy korun v následujících letech.

Z nově zahájených staveb jde zejména o úsek dálnice D3 mezi Třebonínem a Kaplicemi za 1,9 miliardy korun nebo obchvat Krupé na Rakovnicku za 1,5 miliardy. Metrostav rovněž staví úsek D35 Časy–Ostrov, který by měl být dokončen letos, nebo v rámci sdružení se Skanskou bezmála šestimiliardovou stavbu dálnice D49 Hulín–Fryšták.

Rozhodnou ti, kteří platí
Koncern Metrostav navíc ani přes tříletý zákaz nemusí být z účasti na veřejných tendrech zcela vyloučen. Podle ministerstva pro místní rozvoj, které má legislativu kolem státních zakázek na starosti, totiž bude záviset na objednatelích. Tedy na Ředitelství silnic a dálnic a krajských, případně městských investorech.

„Společnost, která je pravomocně odsouzená k zákazu podílet se na veřejné zakázce, nesmí vyhrát zakázku a nemůže ani poskytnout kvalifikaci vybranému dodavateli jako poddodavatel,“ vysvětluje náměstek ministra pro místní rozvoj Ondřej Profant. To ale samo o sobě neznamená, že se automaticky nemůže podílet jako subdodavatel.
Tím je míněn menší partner hlavního účastníka řízení, kterému vítěz soutěže přenechá část zakázky, pro jejíž splnění například sám nemá dost stavebních kapacit. Jak přísné podmínky pro tyto subdodavatele v jednotlivých tendrech budou, není podle náměstka stanoveno zákonem, ale mohou o tom rozhodnout jednotliví objednatelé.

Ministerstvo nedávno na návrh Legislativní rady vlády zákon o zadávání veřejných zakázek upravilo v souvislosti s tím, jak stát nebo samosprávy mohou vypisovat zakázky do dvou milionů korun. Ve zjednodušeném podlimitním řízení totiž zadavatelé původně neměli právní oporu pro zkoumání dodavatele včetně jeho beztrestnosti.

„Tato praxe fungovala několik let a nebyla žádnou autoritou zpochybňována. Právě z iniciativy Legislativní rady bylo řízení upraveno tak, aby zadavatel základní charakteristiky dodavatele zkoumal, tedy včetně beztrestnosti,“ doplnil Profant.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“