Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
Už titulek je na ránu, jaký vliv koronaviru asi tak autor v únoru očekával?
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
Podporuji Borovku v tom, aby stát platil za všechny státní zakázky ve stavebnictví ve splatnosti faktur max 30 dnů - ideál 21dnů a to min 6 měsíců. Nejrychlejší a nejlevnější prachy na podporu ekonomiky bez dalšího zneužívání plošných náhrad! Tím se udrží spousta těch malých subdodavatelů živnostníků s bagrama a TATRAMA a OSVČ při životě!!! Dnes je velké firmy drží na splatnosti 60 - 90 dní a od ŘSD a nebo od krajů = SUS dostávají zaplaceno za 21 - 35 dní = u oprav vždy. Novostavby možná později ale ne víc jak za 60 dní to není. Krátká splatnost za státní zakázky je lepší= LEVNĚJŠÍ než PLOŠNÁ ZNEUŽITELNÁ PODPORA!!! A co už se na to chystá chytráků to využít. Bagristi a tatristi nemají čas nad tím přemýšlet - ti musí makat!!!
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
Mnozí nebudou vědět o čem je řeč: Borovka je šéf Eurovie; jeho názory jsou v článku, který uveřejnil Lynx o stránku zpět.pohrabáč píše:Podporuji Borovku v tom, aby stát platil za všechny státní zakázky ve stavebnictví ve splatnosti faktur max 30 dnů - ideál 21dnů a to min 6 měsíců.
Zkrácení splatnosti faktur se mi zdá vynikajícím nápadem. Asi jediným z nápadů, které jsou v článku uvedeny.
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
Může mi toto někdo objasnit? Samozřejmě že je super, že chtějí ještě víc investovat. Ale je to v tuto chvíli rozumné, a má to smysl jako boj proti krizi po koronaviru? Vždyť už těch 100 mld bylo na hraně stavebních kapacit, stačí toto udržet a dopravní stavebnictví žádnou krizi nepozná. Představa, že se díky tomu ve stavebnictví podaří zaměstnat nově nezaměstnané, je podle mě taky nesmyslná. Firmy nebudou kvůli jedné sezoně zaškolovat barmany a hoteliery s prací s bagrem nebo válcem. Vláda by podle mého udělala lépe, kdyby investice směřovala třeba do pozemního stavitelství - řada nemocnic, škol, pošt apod. si rekonstrukci jistě zaslouží a zde by se využily kapacity, které se ve stavebnictví mohou uvolnit, bude - li soukromý sektor zasažen krizí a jeho investice se omezí.https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/havlicek-prouza-spicar-prumysl-obchod-pomoc-vlada.A200412_114835_ekonomika_ven píše:Havlíček, který vede kromě resortu průmyslu i ministerstvo dopravy, připomněl, že vláda už navýšila rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na 113 miliard a schválená verze rozpočtu počítá až se 140 miliardami. „Chceme jít na víc, byli bychom rádi na úrovni 150 až 160 miliard, byl bych rád, kdyby se to podařilo. A to je jen dopravní infrastruktura, která pomůže stavebníkům, dodavatelům, řemeslům,“ sdělil.
Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/h ... nomika_ven
-
- Příspěvky: 4232
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
...můžou vykupovat pozemky do foroty:o) Je tedy pravda, že za stav třeba Bulovky se jako rodilý Pražák upřímně a hluboce stydím. Ale jak to hrotil primátor Houbař ve sporu s Andrejem, tahle infrastruktura je možná ještě míň připravená než aktuálně dálnice...
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
Tak vykoupeni pozemku do zasoby jako protikrizove opatreni nedava smysl uz vubec...
-
- Příspěvky: 4232
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
..samozřejmě bylo myšleno trochu jako nadsázka... tam, kde by to pomohlo k urychlení přípravy. Obecně dává ŘSD firmám, které pro ně vykupují, celkem"pohodlné" termíny. Tak kdyby se motivačně připlatilo, třeba by to šlo rychleji.
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
Průmyslník Jan A. Baťa se ve své knize Budujeme stát pro 40 000 000 lidí, vydané ve Zlíně v roce 1938, zamýšlí nad situací a perspektivami republiky. Palčivým problémem tehdejší doby byla nezaměstnanost a Baťa nastínil možné řešení v podobě budování dopravní infrastruktury.
Baťou navrhovaná autostráda, která zůstala pouze na papíře, měla být cestou k využití nerostného bohatství, kolonizaci zaostalých a nevyužitých území, podpoře vzrůstu nového průmyslu a vzniku regionálních tržnic pro odbyt zemědělských výrobků. Mohlo budování silniční magistrály napříč republikou skutečně pomoci snížit nezaměstnanost?
Baťou navrhovaná autostráda, která zůstala pouze na papíře, měla být cestou k využití nerostného bohatství, kolonizaci zaostalých a nevyužitých území, podpoře vzrůstu nového průmyslu a vzniku regionálních tržnic pro odbyt zemědělských výrobků. Mohlo budování silniční magistrály napříč republikou skutečně pomoci snížit nezaměstnanost?
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
Podle Baťovy představy mohla být silnice zbudována do tří let a 70 % nákladů ve výši dvou miliard tehdejších korun mělo připadnout na mzdy. Měla to být obživa pro půl milionu lidí, při dvouleté stavbě ročně mělo být zaměstnáno "108 tis. dělníků po 58 tis. pracovních dnů". Pro účely zbudování silnice by byly organizovány pracovní tábory a nezaměstnaní by v těchto vojensky organizovaných táborech měli povinnost pracovní služby.
Autostráda měla nezaměstnanost snižovat trvale, protože k provozování silnice by byly zapotřebí provozní organizace od údržby silnic po benzínové stanice, až po autoopravny. Tyto by poskytli tolik nedostatkové pracovní příležitosti. Vznik nových pracovních příležitostí by lákal lidi pracující na stavbě, aby se usadily v okolí magistrály a získali tu trvalou práci.
Autostráda měla nezaměstnanost snižovat trvale, protože k provozování silnice by byly zapotřebí provozní organizace od údržby silnic po benzínové stanice, až po autoopravny. Tyto by poskytli tolik nedostatkové pracovní příležitosti. Vznik nových pracovních příležitostí by lákal lidi pracující na stavbě, aby se usadily v okolí magistrály a získali tu trvalou práci.
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
Pro účely stavby autostrády měla být založena akciová společnost s kapitálem 100 mil. Kč s právem vypsat půjčku potřebnou na financování stavby ve výši do 2 miliard Kč. Prostředky ke stavbě měly být získány z kruhů účastnících se stavby, od státu a také od těch, kteří měli získávat z jejího provozu.
Vypůjčený kapitál a udržování provozu měl být hrazen z příjmů provozu na silnici. Roční zúročení přijaté půjčky mělo být 4 %, amortizaci půjčky 2 % ročně měla převzít na sebe vytvořená akciová společnost. Úroková povinnost se měla ročně snižovat o amortizovaný obnos (40 mil. Kč), a po padesáti letech měla zaniknout. Motorista by platil poplatek za ujetý kilometr. Bylo by to pro něj výhodné, protože by šetřil na amortizaci i na spotřebě pohonných hmot, podobně i na úspoře času.
Vypůjčený kapitál a udržování provozu měl být hrazen z příjmů provozu na silnici. Roční zúročení přijaté půjčky mělo být 4 %, amortizaci půjčky 2 % ročně měla převzít na sebe vytvořená akciová společnost. Úroková povinnost se měla ročně snižovat o amortizovaný obnos (40 mil. Kč), a po padesáti letech měla zaniknout. Motorista by platil poplatek za ujetý kilometr. Bylo by to pro něj výhodné, protože by šetřil na amortizaci i na spotřebě pohonných hmot, podobně i na úspoře času.
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
Babiš z této knížky od Bati opisoval a vydal taky před časem něco podobného, kdy ještě nevěděl co bude CORONA. Tak by bylo dobře ,aby si to znovu přečetl. I Karel IV postavil Hladovou zeď a dodnes stojí - Baťa chtěl dálnici - a dodnes nestojí!! Ti naši dědové nebyli blbci a chtěli v těžké době pomoci nejen sobě ale i možná i ČR. Dnes zaplatíme nezúčastněným plošně těžké peníze a ti co to odpracovali stejně ostrouhají.
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
Ale dnes na stavbu dalnice nepotrebujete tisice obycejnych delniku. Dnes potrebujete par bagristu a par desitek ridicu. Investicemi do dopravni infrastruktury se problem s nezamestnanosti nevyresi.
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
Dělníků pěšáků je nesrovnatelně méně než kdysi, to máte pravdu, ale nějácí tam přece jsou. Zejména u menších dopravních staveb, kde se dělají chodníky, obruby, dlažby atd. U dálnic je pravda ten počet hodně minimalizovaný, ale zase ne totálně. Betonáři a železáři na mostech jsou pěšáci, kolem svodidel, obrub, odvodnění také nějácí jsou, i kolem těch asfaltovacích či betonovacích strojů je x dělníků ...... Takže nezaměstnanost to nevyřeší tak jako dříve, ale zase bych to úplně nezatracoval.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
Pořád nám říkali, že se nestaví kvůli patrikům. Babiš: „Dopravní stavby nám blokují různí aktivisti. V první řadě Děti Země,“ Děti Země principiálně blokují podle premiéra všechny dálnice.ElWapp píše: Samozřejmě že je super, že chtějí ještě víc investovat. Ale je to v tuto chvíli rozumné? Vždyť už těch 100 mld bylo na hraně stavebních kapacit, stačí toto udržet a dopravní stavebnictví žádnou krizi nepozná.
A najednou nám říkají, že pošlou více peněz a bude se stavět. Kam zmizeli ti patrikové?
Buď nám lhali dřív nebo nám lžou nyní.
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
Souhlas, ale nic nového, že z ANO zaznívá jen a pouze to, co má přínos a efekt pro marketing a PR ANO
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
To jsou spojené nádoby. Čím více se budou stavět dopravní stavby, tím více lidí na nich bude potřeba, a tím méně jich bude na občanskou výstavbu. Jen porostou cenou. Představa, že přidáme o 1/3 více peněz na dopravní stavby, a tím pádem se postaví o 1/3 více toho je mylná. Postaví se méně než o 1/3 více.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
-
- Příspěvky: 4232
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
... to asi jo, ale zase více, než bez té 1/3 navíc, ne? .o)
K tomu Andrejovi - jo jo, na nějaký ten detail nehledí...nicméně zatím platí, že Patrici blokují všechny dálnice na Moravě, podle "nepsané dohody"... A druhá věc - když je ŘSD zahltí stavbami/přípravami, také nebudou schopni stíhat všechno... (podle mého to je jeden z důvodů, proč na výše uvedenou "dohodu" kývli)
K tomu Andrejovi - jo jo, na nějaký ten detail nehledí...nicméně zatím platí, že Patrici blokují všechny dálnice na Moravě, podle "nepsané dohody"... A druhá věc - když je ŘSD zahltí stavbami/přípravami, také nebudou schopni stíhat všechno... (podle mého to je jeden z důvodů, proč na výše uvedenou "dohodu" kývli)
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
Bylo 4.11..2019, o koronaviru jsme nic nevěděli, ale už tehdy Borovka Mladé frontě Dnes řekl, že je nutné změnit technologii a podepsat novou smlouvu, aby bylo možné stavbu stihnout.(část jihočeské dálnice D3 Ševětín – Borek dlouhou 10,6 kilometru)https://budejcka.drbna.cz/z-kraje/cesko ... bZVMUwDlUQLynx píše:Rozhovor s šéfem Eurovie, protože asi nemá každý "Premium" tak text kopíruji
://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/eurovia-c ... ?zdroj=top
Od státu tedy místo dotací budeme potřebovat více odvahy a pochopení pro úředníky, aby mohli operativně rozhodovat a stavby se nezastavily.
Co by měli úředníci nyní dělat jinak?
Bude potřeba, aby zadavatelé, tedy lidé z Ředitelství silnic a dálnic a ze Správy železnic, měli od vlády garanci toho, že v nynější výjimečné situaci mohou takovéto zásahy do projektů operativně dělat. Že je za dnešní rozhodnutí nebude za dva roky někdo popotahovat.
V rámci zákona o zadávání veřejných zakázek jsou instrumenty, které se běžně nevyužívají, ale nyní pro ně přišel právě čas (jednací řízení bez uveřejnění). Stavba se nezastaví, ale my budeme potřebovat jasné rozhodnutí zákazníka, tedy státu, že se změnou technologie souhlasí.
To úředník běžně dělat nemůže?
On musí od vlády dostat jasný politický mandát, že toto smí dnes používat. Na Ředitelství silnic a dálnic i na Správě železnic působí profíci, kteří to podle mého technicky zvládnou, jen musí mít ten mandát.
Případný nedostatek pracovníků se dá nahradit změnou technologie.
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
Jenže nevíme jak se projeví koronavirus ve stavebnictví. Může se stát, že se firmám i lidem zalíbí home office a potom nebude potřeba stavět nové kanceláře. Pokud budou firmy propouštět, tak nebudou chtít investovat do rozšiřování výroby, nových budov a rekonstrukcí. Bytová výstavba by se také mohla omezit, kdyby do ČR nepřicházeli stále nový obyvatelé z jiných zemí.Lenny píše:To jsou spojené nádoby. Čím více se budou stavět dopravní stavby, tím více lidí na nich bude potřeba, a tím méně jich bude na občanskou výstavbu. Jen porostou cenou. Představa, že přidáme o 1/3 více peněz na dopravní stavby, a tím pádem se postaví o 1/3 více toho je mylná. Postaví se méně než o 1/3 více.
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
... a v neposlední řadě, pokud bude omezení na hranicích trvat déle než 3 - 5 měsíců, se možná uvolní byty z Airbnb pro standardní nájmy.
Pozn.: no nic, to bylo spíš takové zbožné přání.
Pozn.: no nic, to bylo spíš takové zbožné přání.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
Vliv pandemie může být i pozitivní; objeví se toho časem víc. Ale určitě nebude platit, že je to "hra s nulovým součtem".
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
Bytová výstavba už byla velmi omezená zejména kvůli zdlouhavému stavebnímu řízení. Zejména ve velkých městech je chronický nedostatek bytů. Proto se nepředpokládá výrazný pokles cen bytů narozdíl od poklesu nájmů v případě Airbnb bytů.Anonym píše:Bytová výstavba by se také mohla omezit, kdyby do ČR nepřicházeli stále nový obyvatelé z jiných zemí.
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
Každý rok přibude v ČR 40 tisíc novích lidí díky migraci. Především ze Slovenska a Ukrajiny. Tito lidé se většinou usazují ve velkých městech. Pokud nastane krize a noví lidé se sem nebudou stěhovat, tak bytů nebude tolik potřeba. Většina developerských projetků se nezastaví, to je pravda, ale k určitému omezení dojít může.Matezs píše:Bytová výstavba už byla velmi omezená zejména kvůli zdlouhavému stavebnímu řízení. Zejména ve velkých městech je chronický nedostatek bytů. Proto se nepředpokládá výrazný pokles cen bytů narozdíl od poklesu nájmů v případě Airbnb bytů.Anonym píše:Bytová výstavba by se také mohla omezit, kdyby do ČR nepřicházeli stále nový obyvatelé z jiných zemí.
Re: Vliv pandemie na výstavbu silnic a dálnic
Napadla mě i opačná otázka. Kdo to bude stavět? Bylo by zajímavé mít data kolik UK a spol. má tady trvalé bydliště nebo povolení a zůstalo tady.