Názvy dálničních exitů v ČR

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od Honey72 »

Dobrá, když už se v tom vrtáme :) Můžeme si pohrát s názvy exitů, jak by se nám zamlouvaly.
Měl jsem to barevně a různým písmem, ale při převodu se mi to ztratilo a už se v tom patlat nebudu.

Za číslem exitu je původně používaný název anebo pracovní z letáků. V lomítkách je můj návrh, v závorce pak alternativa, závislá na názvu sousedního exitu.

A jaké ctím zásady? Na dálnicích by měly být jednotně názvy i s městem. Nemůže být někde jen Spořilov a někde Brno-Slatina. Pokud je poblíž město nebo větší obec, je lepší jejich název. Ale nesmíte se k nim dostávat půl hodiny, přes žádné hačaperky. Spíš to platí v případě, že k danému městu vede přivaděč. A musí se brát zřetel i na další okolnosti, jako Truckpark, odpočívku apod., aby jméno bylo společné. Pokud jsou řidiči za desítky let zvyklí na nějaký název typu Devět Křížů či Kývalka, asi by to tak mělo zůstat i nadále. A hlavně, přednost má označení světových stran než částí daného města. V cizině si umíte podle světové strany představit, ze které strany do něho přijedete, ale část vám nic neřekne.

Někde to je oříšek :) A v čem mám opravdu zmatek jsou propojené uzly se sousedním exitem. Z jedné strany máte číslo takové a z druhé makové. Třeba u Lipníka a Modletic. Navíc nejsou čísla exitů nad všemi výjezdy :(

D1

1 – Spořilov /Praha-Jižní Město-sever/ (Praha-Spořilov-jih)
2 – Chodov /Praha-Jižní Město-jih/ (Praha-Chodov)
6 – Průhonice (Průhonice-sever)
8 – Čestlice (Průhonice-jih)
10/76 – Modletice /uzel Říčany/ (Říčany-západ)
12 – Modletice (Říčany-jih)
15 – Všechromy /Velké Popovice/
21 – Mirošovice
29 – Hvězdonice /Chocerady/
34 – Ostředek /Sázava/
41 – Šternov /Český Šternberk/
49 – Psáře /Trhový Štěpánov-západ/
56 – Soutice /Trhový Štěpánov-východ/ (Zruč nad Sázavou)
66 – Loket /Čechtice/
75 – Hořice
81 – Koberovice
90 – Humpolec
104 – Větrný Jeníkov
112 – Jihlava /Jihlava-sever/
119 – Velký Beranov /Jihlava-východ/
134 – Měřín
141 – Velké Meziříčí-západ
146 – Velké Meziříčí-východ
153 – Lhotka /Tasov/
162 – Velká Bíteš
168 – Devět Křížů
178 – Ostrovačice ( /Veverská Bítýška/ )
182 – Kývalka ( /Rosice/ )
190 – Brno-západ
194 – Brno-centrum
196/1 – Brno-jih /uzel Brno-jih/
201 – Brno-Slatina /Brno-Tuřany/
203 – Brno-východ
210 – Holubice /Slavkov u Brna/
216 – Rousínov
226 - Vyškov-západ /Vyškov-jih/
230/1 – Vyškov-východ /uzel Vyškov/
236 – Ivanovice na Hané
244 – Mořice /Němčice nad Hanou/
253 – Kojetín
258 – Kroměříž-západ
260 – Kroměříž-východ
264 – Hulín-západ
265/14 – Hulín /uzel Hulín/
Xxx – Říkovice /Přerov-jih/
Xxx – Přerov-západ
xxx/xx – Přerov-sever /uzel Přerov-sever/
294 – Lipník nad Bečvou /Lipník nad Bečvou-západ/
296/298 – Lipník nad Bečvou /uzel Lipník nad Bečvou/
308 – Hranice
311/1 – Bělotín /uzel Bělotín/
321 – Mankovice /Odry/
330 – Hladké Životice /Fulnek/
336 – Butovice /Studénka/
342 – Bravantice /Klimkovice-jih/
349 – Klimkovice /Klimkovice-sever/
354 – Rudná /Ostrava-jih/ (Ostrava-Poruba)
357 – Severní spoj /Ostrava-západ/ (Ostrava-střed)
361 – Místecká /Ostrava-sever/
365 – Vrbice /Bohumín-západ/ (Ostrava-východ)
370 – Bohumín /Bohumín-sever/ (západ)
372 – Bohumín /Bohumín-východ/
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
mapman
Autor
Příspěvky: 5763
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od mapman »

Díky za téma :) Mám to zpracované pro celou republiku, ale nechám si to zatím pro sebe, abych ostatní diskutující zbytečně nenaváděl ;) Za týden bych poslal odkaz na tabulku pro všechny MÚK na dálnicích.
Hanes
Příspěvky: 1053
Registrován: 25.2.2014 11:34:01
Bydliště: Javorník/Obertaufkirchen
Kontaktovat uživatele:

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od Hanes »

Mapman: :ok:
Na konci světa: I/60 a kousek od civilizace: A 94, jinak na cestě mezi nimi.
adamos
Příspěvky: 1697
Registrován: 15.3.2009 23:32:20
Bydliště: D1, 2,78 km

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od adamos »

Průhonice-východ a Průhonice-Západ, vzhledem k převážnému směru D1? Jinak pěkná práce Honey!
Vždy aktuální mapy na http://www.openstreetmap.org
Našli jste v mapě chybu? Napište mi o ní.
Ondrah98
Příspěvky: 77
Registrován: 6.1.2019 21:06:59

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od Ondrah98 »

Praha-Jižní Město-sever
Praha-Jižní Město-jih
Byť chápu systém, tak "Praha-Jižní Město - sever/jih" mi nepřijde úplně šťastné. "Sjeď na Jižním Městě, ale na severu" působí prostě zvláštně, byť systémově to není nic proti ničemu. A taky mi to přijde zbytečně dlouhé, respektive to má jakoby moc podkategorií: Praha, městská část a ještě světová strana (a to je ještě v názvu městské části světová strana)... U Prahy bych se držel formátu Praha-Chodov, Praha-Spořilov apod. Protože se světovými stranami si u Prahy určitě nevystačíme, tak bych je do toho vůbec nemotal.
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od Honey72 »

Výborně Mapmane, těším se na tabulku.
Tak mezitím aspoň tu "moji" D11:

1/60 - Horní Počernice /uzel Horní Počernice/ (uzel Praha-Horní Počernice-západ)
3 - Beránka /Praha-Horní Počernice-východ/
8 - Jirny
18 - Bříství /Lysá nad Labem/
25 - Sadská
35 - Vrbová Lhota /Poděbrady-západ/
39 - Kluk /Poděbrady-jih/
42 - Libice /Poděbrady-východ/
50 - Dobšice /Žehuň/
62 - Chlumec nad Cidlinou /Chlumec nad Cidlinou-západ/
68 - Chýš't /Chlumec nad Cidlinou-východ/
76 - Pravy /Dobřenice/
84/126 - Sedlice /uzel Hradec Králové-jih/
90 - Kukleny /Hradec Králové-západ/
95 - Plotiště /uzel Hradec Králové-sever/
104 - Smiřice
108 - Jaroměř-jih
113- Jaroměř-sever
117- Choustníkovo Hradiště /Dvůr Králové-východ/
123 - Kocbeře /Dvůr Králové-sever/
134 - Střítež /Trutnov-jih/ (západ)
140 - Poříčí /Trutnov-východ/
152 - Královec /Žacléř/

Praha je prostě největší problém :-)
Ještě poznámku. Exity se světovými stranami mají v první řadě vyjadřovat, na který okraj města se z dálničního exitu dostáváte. Nikoliv, jestli je exit severněji nebo jižněji na trase. Protože třeba u Trutnova vypadá při pohledu na mapu logičtěji exit jih+sever, ale sever města je úplně jinde :-) Trutnov-sever by se jmenoval původně plánovaný, ale úsporami zrušený exit Zlatá Olešnice.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2961
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od Majkii »

mapman píše:Díky za téma :) Mám to zpracované pro celou republiku, ale nechám si to zatím pro sebe, abych ostatní diskutující zbytečně nenaváděl ;) Za týden bych poslal odkaz na tabulku pro všechny MÚK na dálnicích.
Asi tedy myslíš něco jiného než "Oficiální seznam křižovatek na dálnicích", co je zveřejněn na stránkách ŘSD, že?
Ale jestli to znají i ostatní, to si nejsem jistý...
wazer.cz
Pište česky, prosím!
mapman
Autor
Příspěvky: 5763
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od mapman »

Ano, myslím něco jiného ;)
Aram96
Příspěvky: 7893
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od Aram96 »

Honey, díky za téma a tohle:
A hlavně, přednost má označení světových stran než částí daného města. V cizině si umíte podle světové strany představit, ze které strany do něho přijedete, ale část vám nic neřekne.
Exity se světovými stranami mají v první řadě vyjadřovat, na který okraj města se z dálničního exitu dostáváte. Nikoliv, jestli je exit severněji nebo jižněji na trase.
všema 10 podepisuju. Jen s jedním dodatkem a to tím, že název exitu podle už trochu vzdáleného města, bych dával jedině tehdy, pokud je daný exit a následný přivaděč do města využíván z obou směrů dálnice.

K D1: super, většinu sjezdů bych viděl úplně stejně a jen pár poznámek odzadu tam, kde se "rozhoduješ". :) Raději "více Ostrav a méně Bohumínů", ale to samozřejmě předpokládám ten dobudovaný 4-pruh na exitu Vrbice.
Tuřany .. buď Tuřany, nebo ještě jedině Černovická terasa, Slatina určitě ne, souhlas. Navíc nevím, jak se značí/bude značit "dvojkřižovatka" (2 MÚK propojené kolektorem) jestli jen jedním názvem nebo dvěma. Nebo jedním a A+B.
Marně jsem přemýšlel, jestli nepojmenovat jinak exit Brno-centrum, ale asi to není potřeba, když exit Brno-jih bude navazovat přímo na VMO. Centrum je ok.
Ostrovačice bych buď nechal nebo dal Bitýšku, ale Kývalku určitě ponechal, protože se právě do Rosic od Prahy jede sjezdem předcházejícím nebo i tím předtím. Rosice bych do názvů MÚK jednoduše nedával vůbec. ;)
Rozhodně Zruč. A Psáře tudíž asi ponechat raději. Nedělal bych z nějakého městyse Trhového Štěpánova velkoměsto s 2 exity. :)
Exity 1, 2, 6, 8 .. bych spíše ponechal beze změn. Maximálně Průhonice-sever+východ, určitě bych ale nevymýšlel psí kusy s jižním městem. :) Tyhle raději ponechat, u Prahy to stejně jinak než s místními částmi (nebo těmi obcemi na okraji Prahy pro hnidopichy :mrgreen: ), nepůjde.
Exit 10 Modletice bych spíše nechal Modletice se značkou dálniční křižovatky. Ale i Říčany by šly. Říčany-západ určitě ne, ten bych naopak dal na D0 na plánovaný exit Lipany (do kterých to bude zaslepeno :mrgreen: ). A jen samostatný exit 12 bych dal Říčany-jih. Jde právě o to, jak se budou značit spojené křižovatky, jestli tam budou oba názvy nad sebou ještě před prvotním odbočením nebo jak by to bylo .. Každopádně s 95% souhlasím naprosto. :ok:

K D11: HK, DKnL i Trutnov naprosto do písmene souhlasím. Takhle by to podle mě dávalo smysl a hlavně kdyby se takhle jmenovaly ty sjezdy, tak má význam je na značkách značit a značit sjezd následný. :ok: :ok: U Poděbrad jsem nic lepšího nevmyslel, asi to takhle bude muset být. Každopádně až teď vidím a nechápu, proč vlastně exit 35 vůbec vznikl. :D Exit 8 bych dal Úvaly a něco lepšího bych se snažil vymyslet ještě pro uzel Horní Počernice-západ - je to dost dlouhé.

Jinak čistě teoreticky by se v dalekém budoucnu daly světové strany využít pro dálniční křižovatky i u Prahy a to sever pro D8, východ pro D10,D11,S12 a doplnit římským číslem, jih pro D3 a západ pro D5 z jednoduchého důvodu - povedou tudy hlavní vstupy do města, tj. radiály. Nebo jen ty tři bez východu. Ale jak říkám .. v dalekém budoucnu. :lol:
Mike
Příspěvky: 4986
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od Mike »

na Jirny jsem zvyklý ;)
a proč ty Počernice tak kombinovat ?
proč tam vůbec psát Počernice ?
když se do nich z D11 dá sjet jedině přes OC ?
nebo už se počítá s tím novým tunýlkem ?
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Aram96
Příspěvky: 7893
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od Aram96 »

Názvy dálničních MÚK často bývají právě podle názvu něčeho blízko a sjet se do toho nedá. ;) Mě se HočoPočo nelíbí kvůli délce toho názvu.
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od Honey72 »

Pokud by se na cedulích psalo i slovo uzel, stačilo by pak uvést třeba jen "uzel Počernice", "uzel Říčany" apod. U nás bohužel do uzlů, které by teoreticky měly propojovat výhradně dálnice, flákáme i sjezdy jinam. Bohužel další téměř uzel vznikne i u Dolních Počernic, proto ty Horní Počernice. Ale klidně to může být i Černý Most. Ovšem jak zase pojmenovat exit 59 na D0 :-)

A pak ještě ta specialita ve spojených uzlech a exitech. Tam by se mělo používat zažité A, B, C a mít jen jeden název.
Ale kdo vymyslel třeba u Modletic, že od Brna má uzel číslo 12 https://mapy.cz/letecka?x=14.6210102&y= ... tch=-0.122 a od Prahy 10? https://mapy.cz/letecka?x=14.5992755&y= ... itch=0.100 Co to je za blbost? Jak to má pak být vyznačeno v mapě nebo v navigacích? A proč nad výjezdy (IS7a) číslo není, jak to bývá obvyklé? https://mapy.cz/letecka?x=14.6119524&y= ... itch=0.037 A proč není vůbec na D0? https://mapy.cz/letecka?x=14.5970337&y= ... itch=0.044
Stejně tak na D1 před Lipníkem od Prahy je značen pouze exit. Z opačné strany od Ostravy jen uzel. A v rámci orientace je z každého směru ještě i jiné číslo. Jednou je to propojená křižovatka, tak by to mělo být jednotné a A, B, C.

Já tu nikomu své návrhy necpu, je to prostě téma k zamyšlení a třeba se tím podaří názvy do exitů vrátit :-)

PS: Brno-Tuřany, kvůli letišti. A ano Arame, pokud nedaleké město v názvu, musí být přivaděč obousměrný, tak jak říkáš. U Těch Rosic nepředpokládám, že by se od Prahy odbočovalo v Ostrovačicích. Kdyby to tak bylo, nazval bych Ostrovačice Rosicemi-sever.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2961
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od Majkii »

Tak tedy přidám odkaz na Oficiální seznam křižovatek na dálnicích ze stránek ŘSD (stav k 06/2019).
wazer.cz
Pište česky, prosím!
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od Brutus »

Názvy uzlov a prípojok sú naozaj dôležité. Dúfam, že sa to zavedie čím skôr aj v Česku.
Ešte by som odporúčal zmeniť číslovanie na sekvenčné. Už aj Poliaci to začali meniť.
Na Slovensku bude platné sekvenčné číslovanie križovatiek cca od septembra tohto roku.
Aram96
Příspěvky: 7893
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od Aram96 »

Honey, do Rosic od Prahy se odbočí v Ostrovačicích a jede se po 602 na křižovatku s I/23. Takže dojedeš do stejné části města (do Rosic z východu) ale z každého směru dálnice jiným exitem. ;)
MÚK D0xD11 kdyby byla jen Počernice, s tím bych problém určitě neměl. Osobně preferuji ale jen značku a na ní symbol dálniční křižovatky a název. Slovo “uzel” bych tam nedával.

Číslování křižovatek za mě rozhodně tak, jak máme my. Ne popořadě, jak mají Němci. To naše je lepší a o dost.
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od Honey72 »

Ano, mám proježděny snad všechny dálnice Evropy a číslování podle km je mnohem lepší než pořadová čísla. Pokud vím číslo exitu, mohu podle kilometrovníků snadno kontrolovat jestli je to ještě stovky, desítky kilometrů nebo už za chvilku budu sjíždět. Ale pokud je číslo pořadové, často znejistím, jestli už nebude můj exit nebo jsem náhodou nepřejel - nemám podle čeho kontrolovat. Kontrola je možná pouze v prostoru křižovatek. A také podle pořadových čísel nepoznám, jak hodně jsou jednotlivé exity vzdáleny. Už se mi stalo, že ve volné krajině jsou exity desítky kilometrů od sebe a pak najedou domino exitů kilometr po sobě a máte co dělat nepřejet. Anebo už myslíte, že budete sjíždět, protože podle pořadí má být váš exit 22 a on je to 21A :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Lynx
Příspěvky: 3696
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od Lynx »

Honey72 píše:Pokud vím číslo exitu, mohu podle kilometrovníků snadno kontrolovat jestli je to ještě stovky, desítky kilometrů nebo už za chvilku budu sjíždět. Ale pokud je číslo pořadové, často znejistím, jestli už nebude můj exit nebo jsem náhodou nepřejel - nemám podle čeho kontrolovat.
Souhlasím, přesně podrobně rozebráno a popsáno. Když někam jednu, tak si pamatuju kilometr a přesně jak popisujete si to kontroluji podle kilometrovníku. Navigaci nepoužívám, takže to beru takhle postaru a v tomhle je to rozhodně lepší.
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od Brutus »

Čislovanie podľa km je mimochodom celkom nevhodné a s jedinou (aj to skôr domnelou) výnimkou má samé nevýhody. Z vyspelých motoristických krajín sa používa len v Rakúsku, všade inde sa používa sekvenčné, geograficky orientované číslovanie (resp. v Taliansku sa nepoužíva žiadne).
Sekvenčný systém používajú všetky krajiny okrem A, CZ, H a SK, ktoré požívajú kilometrický systém.
Poliaci nedávno prešli na sekvenčný systém:
https://www.drogowskazclassic.pl/zasoby ... wezlow.pdf
Lynx
Příspěvky: 3696
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od Lynx »

Ve vašem příspěvku chybí odůvodnění. Tedy jaké má podle vás značení podle kilometru nevýhody ? A proč je podle vás výhoda tohoto způsobu domnělá ? Já mám za to, že Honey velmi podrobně vysvětlil, že je ta výhoda skutečná a ne domnělá ....
kalanis
Příspěvky: 379
Registrován: 14.3.2009 17:05:07

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od kalanis »

Nejdřív reakce na diskuzi o sekvenčních vs kilometrických exitech: S Německem se to má snadno - oni totiž nemusí mít kilometrickou nulu na dálnici. Nejkřiklavější případ je A6, která má nejnižší kilometr na MÚK u Rýna a je to km 555. Na obě strany se pak zvyšuje. Frantíci jsou ještě praštěnější a všechny dálnice, které začínají v Paříži, mají nulu před katedrálou Notre Dame. Na ostrově.

Tak teď názvy: D6
1 - Praha - Řepy
2 - Hostivice
7 - Jeneč
12 - Unhošť /Kladno - jih/ :: hlavní přivaděč do Kladna z jihu, na debatu
16 - Velká Dobrá
25 - Tuchlovice /Stochov/
32 - Nové Strašecí
38 - Řevničov
43 - Krupá /Rakovník/ :: hlavní přivaděč do Rakovníka
51 - Kněževes
62 - Bukov /Jesenice/ :: X-ka I/27
68 - Černčice
77 - Lubenec
83 - Bošov /Chyše/
90 - Žlutice
98 - Bochov
103 - Žalmanov /Stružná/ - ?
108 - Olšová Vrata
(Ve Varech mi nesedí čísla, měřeno a počítáno od Dvorů; na Mapy.cz jsem dostal díru 10km )
123* - /KV - Drahovice/ :: to je dnešní úrovňová křižovatka do MČ Drahovice
124* - /KV - Bohatice/ :: to je na obou stranách mostu přes Ohři + I/13
126* - /KV - centrum/
127* - /KV - Dolní Kamenná/
128* - /KV - Stará Role/
129* - Dvory /Karlovy Vary - východ/
131 - Jenišov
136 - Nové Sedlo /Loket/
142 - Těšovice /Sokolov - východ/
143 - Sokolov /Sokolov - centrum/
146 - Březová
149 - Tisová
156 - Kynšperk nad Ohří
160 - Odrava
162 - Jesenice :: Ypsilonka I/21
164 - Cheb - východ
169 - Cheb - sever
173 - Klest /Skalka/
177 - Pomezí nad Ohří

* - není dálnice
kalanis
Příspěvky: 379
Registrován: 14.3.2009 17:05:07

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od kalanis »

Tak se doplním, že tanhle nouzová hláska by měla být kilometrická nula pro celé Německo. Takže mají stejný systém jako Francouzi. Třeba na A4 to dělá paradoxní situaci, kdy má 2x km 0 - jednou právě u Postupimi a podruhé u Drážďan.
kalanis
Příspěvky: 379
Registrován: 14.3.2009 17:05:07

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od kalanis »

Kilometrický systém používají v Evropě ještě Španělé (zkoušeny A-23, A-31, A-66) a Bulhaři (A1, A3, A4). Mimo pak Kanada (1, 2, 401), Brazílie (BR-381, BR-116, SP-300), Argentina (RN1), Peru (PE-1S), JAR (N2, N3), Indonésie (Palembang na jih, kolem Medanu, AH2), Timor, Filipíny (E1) či Nový Zéland (SH-1 u Aucklandu). Mapy.cz mají díky zdroji OSM docela slušný přehled.
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od Brutus »

Tiež som bol pred pár rokmi zarytým fanúšikom kilometrického systému a ospevoval jeho domnelé výhody, až kým aplikačná prax dokázala, že má len samé nevýhody smerom k cestnej premávke a orientácii vodičmi v teréne.

Jediná (domnelá) výhoda kilometrického systému je, že v prípade doplnenia križovatky (prípojky/uzla) sa dá číslo jednoducho doplniť bez zásahu do číslovania vedľajšej križovatky. V sekvenčnom systéme sa toto dá dosiahnuť buď rezervovaním (vynechaním) čísla - ak rátam s vybudovaním križovatky v strednodobom horizonte - alebo rozdelením čísla so sufixom (a, b).

Viazanosť čísla križovatky na staničenie nemá opodstatnenie z viacerých hľadísk:

- domnelá predstava, že vodiči sledujú kilometrovníky na diaľnici a podľa toho sa orientujú. Pre vodiča je kilometrická nula (stavebný začiatok diaľnice) absolútne nič nehovoriaci administratívny údaj, ktorý vôbec nekorešponduje (a ani logicky nemôže) so vzdialenosťami k cieľom uvedených na diaľkových tabuliach, na ktorých sa uvádza vzdialenosť do stredu obce. Vodiči sa orientujú podľa smerového značenia, nie podľa km od začiatku cesty. Táto odlišnosť u vodičov podvedome, ale aj vedome, vyvoláva problémy v orientácii a odhadom vzdialenosti:
D2 exit 11:
https://www.google.sk/maps/@49.060073,1 ... authuser=0
a diaľková tabuľa BRNO 16 km:
https://www.google.sk/maps/@49.0646323, ... authuser=0
to isté Praha (všetky diaľnice), Bratislava (D1), Trnava (R1) a podobne.

- nie všetci vodiči majú svoj zdroj alebo cieľ cesty na začiatku diaľnice napr. v Prahe. Veľká časť dopravy tvorí tranzit, ktorý týmito diaľnicami len prechádzajú a pre nich je sledovanie kilometrovníkov irelevantné (tranzit Ostrava - Brno - Bratislava), sledujú diaľkové ciele a ich údaje o vzdialenostiach.

- vyššie čísla (najmä tie 3-ciferné) bez nadväznosti na predchádzajúce a nasledujúce v číselnom rade za sebou sa oveľa horšie pamätajú. Určite si vodič ľahšie zapamätá 2-ciferné čísla v rade za sebou ako 3-ciferné najmä bez akejkoľvek nadväznosti na číselný rad (tie nad 200 sú naozaj príšerné). Ľahšie sa pamätajú čísla ako 57 až 60:
57 miesto 354 – Rudná /Ostrava-jih/ (Ostrava-Poruba)
58 miesto 357 – Severní spoj /Ostrava-západ/ (Ostrava-střed)
59 miesto 361 – Místecká /Ostrava-sever/
60 miesto 365 – Vrbice /Bohumín-západ/ (Ostrava-východ)

- Pri zmene staničenia najmä pri nesúvislých ťahoch a osamotených úsekoch diaľnic bez dlhodobej nadväznosti kilometrické číslovanie postráda akýkoľvek zmysel.

A na záver už len totálne zjednodušenie, prečo sa mi viac pozdáva sekvenčné číslovanie ako podľa kilometrov, keď pre nič iné, tak už len preto, že v tejto republike sa častejšie mení staničenie, ako pribudne nová križovatka...
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od Brutus »

Sekvenčný systém, takto ho zadefinujeme na SK:

Poradové čísla diaľničných uzlov a prípojok plnia obdobnú úlohu ako orientačné čísla stavieb na uliciach.

Poradové čísla stúpajú smere zo západu na východ alebo z juhu na sever, podľa toho, či je prevažujúca geografická orientácia diaľničného ťahu severno-južná alebo východno-západná. To znamená, že smer stúpania čísel uzlov a prípojok nemusí byť zhodný so smerom staničenia diaľnice (čo je čisto technický parameter) ale podľa geografickej orientácie. Bez ohľadu na to, o ktorú diaľnicu ide, platí, že čím viac na východ alebo čím viac na sever, tým vyššie čísla a naopak, čím viac na juh alebo čím viac na západ, tým nižšie čísla.

Číslovanie začína od čísla 1; ak však diaľnica vznikla napr. rozdelením jednej diaľnice na dve, možno na úseku s vyššími číslami ponechať pôvodné číslovanie (začínajúce napr. od čísla 34). Číslovanie je sekvenčné, pri plánovaní však možno vynechať čísla pre plánované budúce prípojky alebo pre miesta, kde možno rozumne predpokladať výhľadové zriadenie prípojky (napr. tam, kde cesta regionálneho alebo vyššieho dopravného významu križuje diaľnicu bez vzájomného prepojenia). Ak sa dodatočne stavia prípojka, pre ktorú nebolo v číslovacom pláne rezervované číslo, označí sa indexom pridaným k číslu blízkej prípojky (napr. 22b). Čísla uzlov a prípojok musia byť na danej diaľnici jedinečné; ak však vznikne nová diaľnica zlúčením dvoch alebo viacerých diaľnic, možno počas prechodného obdobia ponechať pôvodné číslovanie, aj keď sa čísla na rôznych úsekoch zopakujú, za predpokladu, že uzly resp. prípojky s rovnakými číslami sú od seba dostatočne ďaleko na to, aby bolo riziko zámeny minimálne. Prechodné obdobie je najviac 5 rokov.

Pri prečíslovávaní z doterajšieho systému číslovania (podľa staničenia) alebo pri prečíslovávaní pri zlúčení diaľnic sa postupuje od nižších čísel k vyšším. Tým sa aj pri postupom prečíslovaní po etapách eliminuje možnosť duplicitných čísel. Pri prečíslovaní sa vymieňajú len ohlasovacie tabule (Z 370), ostatné značky v sekvencii sa nemenia, s výnimkou odstránenia bývalých značiek IS 7b. Ak sú na diaľnici umiestnené Z 370 s nízkym vekom (menej ako polovica až 2/3 životnosti v závislosti od stavu retroreflexnej fólie), možno namiesto výmeny ohlasovacej tabule vykonať prečíslovanie jej prelepom.

Diaľničné uzly a prípojky majú svoj názov, ktorý musí byť jedinečný v rámci daného diaľničného ťahu a smeru jazdy. Diaľničné uzly sa pomenúvajú podľa geografickej polohy tak, aby zároveň ich názov poskytoval orientačnú informáciu („kde sa cca nachádzam?“), diaľničné prípojky sa pomenúvajú podľa najvýznamnejšieho blízkeho cieľa, ku ktorému sa na danej prípojke z diaľnice odbočuje. Zároveň platí zásada, že cieľ, podľa ktorého je diaľničná prípojka pomenovaná, sa v odbočujúcom cieľovom bloku na predzvestiach a návestiach vyznačuje ako prvý (najvyšší).

Odpočívadlá sa pomenúvajú podľa geografickej polohy tak, aby zároveň tento názov plnil orientačnú funkciu pre účastníkov cestnej premávky („kde sa cca nachádzam?“).

Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky zverejňuje Diaľničný adresár, v ktorom ustanovuje záväzné čísla a názvy diaľničných uzlov a prípojok, názvy odpočívadiel, diaľkové ciele diaľničných ťahov, prípadne ďalšie záväzné cieľové plány pre diaľničné ťahy.
ElWapp
Příspěvky: 1641
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Názvy dálničních exitů v ČR

Příspěvek od ElWapp »

Pravidelni ridici kilometrovniky znaji. Dopravni zpravodajstvi je na vetsine radii vazane ke staniceni. Z toho pohledu by cislo exitu bylo nadbytecnou informaci. Nepravidelni ridici pojedou podle navigace a je jim to jedno. Za me je nas system v poradku, jedine problematicke misto jsou tristovkove kilometrovniky u Ostravy, to uz jsou dost vysoka cisla.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“