Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět

Jak značit nové silnice pro motorová vozidla?

R
45
39%
S
48
42%
M
13
11%
A
0
Žádná hlasování
I
9
8%
SPMV
0
Žádná hlasování
 
Celkem hlasů: 115

martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od martini »

Z mého pohledu jde na dálnici o garanci bezpečnosti a plynulosti dopravy. To většina nových eRek splňuje, ale například R7 mezi Kladnem a Prahou rozhodně ne, stejně tak ne R46 či třeba R63... Jsou to kousky, ty klidně jako D být nemusí, ostatní asi ano, i když je to na rozbor.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
adamos
Příspěvky: 1697
Registrován: 15.3.2009 23:32:20
Bydliště: D1, 2,78 km

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od adamos »

martini píše:Z mého pohledu jde na dálnici o garanci bezpečnosti a plynulosti dopravy.
No v tom případě rovnou přejmenujme D1 v úseku Mirošovice-Holubice na R1 :(

Jinak jsem ale zastáncem přejmenování současných eRek na Déčka a lepší jedičky na eRka s rychlostním limitem 110 km/h.
Vždy aktuální mapy na http://www.openstreetmap.org
Našli jste v mapě chybu? Napište mi o ní.
Kotislaw
Příspěvky: 80
Registrován: 16.4.2009 10:16:56

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od Kotislaw »

paja píše:souhlasím s přejmenováním, ale jen některých úseků ... nové by klidně mohly být vedené jako D, ale třeba taková R 46 od Vyškova 100% ne, jako D bych přejmenoval R 35 od Olomouce (obchvat) až po Lipník, případně R 56 a R 48 ... u špatných nebo nevyhovujích R bych změnil max. na 110 a je to ... zbytek by mohly být D jak vyšité ...
Tak kdyz us se bude prejmenovavat tak lepsi udelat vsechno ne? pak v tom bude jeste vetsi bordel, ted odeluji dost D a R parametry, kdyby se prejmenovali jen nektere R byl by v tom zmatek jeste vetsi. Chtelo by to proste R uplne zrusit a nechat jen dalnice a silnice I.tridy.
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od martini »

Problém je třeba u takové R35, která je částečně 22,5 m, částečně bude 24,5 metru (Sedlice - Opatovice) a zbytek snad 25,5 m. A jeden homogenní tah musí být buď jako D nebo jako R. Udělal bych ale tu výjimku, že by celá 35 byla D, i když někde jsou ty parametry bohužel takové jaké jsou...
Připojovací/odpojovací pruhy tam jsou snad všude, takže v tom nevidím zásadní problém. Ale R46, R7 a R63 rozhodně nechat jako R... Naopak R6 byť 24,5 metru mezi Prahou a Novým Strašecím by klidně mohla být jako D - opět připojovací pruhy vyhovují.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od JirkaS »

martini píše:.. A jeden homogenní tah musí být buď jako D nebo jako R...
Opravdu musí, nebo to tak jenom chceme? Co v současnosti platné rozdělení na D3/R3 a D11/R11?
adi88
Příspěvky: 496
Registrován: 15.3.2009 22:53:30
Bydliště: Brno, kousek od VMO

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od adi88 »

V tomto týdnu jsem při návratu ze severu evropy zvolil cestu po německé A21. Chybí zde odstavné pruhy, rychlost snížena na 120, ale i tak to je dálnice...Takže co se týče našich horších eRek, tak i to by nemusel být problém, pokud by se naši páni podívali na západ. Ale spíš bych zvolil trošku vlastní cestu. Na dálnici 130, někde 160. Na rychlostní silnici 110, místy zvýšit na 130. Dálnice by byly následující: D0, D1, D2, D3, D5, D6, D7 (pokud by byla nějak rekonstruována část od Prahy po Slaný), D8, D10, D11, D35, D43, D49, D55. Rychlostní silnice se 130 by byly R4, R46, R48, R56, a pak místy i úsek R35 Turnov-Liberec, zde však by možná nastal chaos pokud by to byla nadále R35...Jinak nová eRka se 110 by byla R20 (u Písku) R13, prodloužená R35 k Bílému Kostelu. R44 (úsek u Postřelmova) a možná i další (R27 u Plzně). To všechno by záleželo na diskusi, ale jinak jsme určitě pro přejmenování. Když vidím v některých mapách R35 k Lipníku stejně nakreslené jako I/48, nevím zda se smát nebo brečet.
Západočech
Příspěvky: 40
Registrován: 23.3.2009 17:21:08

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od Západočech »

Pokud tedy mohu posoudit některé komunikace třeba v západních Čechách, tak asi takto:

D5 - odpovídá, dobrá dálnice
R6 Cheb - Karlovy Vary - z té se klidně může udělat D6
I/13 Karlovy Vary - Ostrov - z té se může udělat R13

Jinak na dálnicích nechat maximální rychlost 130, výjimečně 160 km/h.
Rychlostní silnice příp. silnice pro motorová vozidla max. 110 km/h
Silnice I. třídy 90, výjimečně 110 km/h
Marty - KV
Příspěvky: 45
Registrován: 13.4.2009 18:09:20

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od Marty - KV »

Západočech: nesouhlasím s těmi limity:

D - max. 130 km/h , žádné výjimky na 160...
R - 110 km/h
silnice 1.třídy - max. 90 km/h, žádné výjimky na 110...

Jinak je bez diskuze a padlo to tu už mnohokrát, že snad každý z nás má z Německa zkušenosti s tím, že tam je A prakticky všechno. Je teda pravda, že když tam něco neodpovídá (právě např. chybějící odst. pruh), snaží se to předělat, viz aktuálně A4 u Eisenach nebo A8 kolem Augsburgu. I tak je tam ale pořád hodně výjimek, které by u nás "neprošly".

Zpátky k nám: s chutí jsem si před časem pročítal ten nvrh změn z R na D a jednoznačně volím tu "velkou verzi". Co bude nové, okamžitě do provozu již jako D + ze stávajících R35 + R10 + R55 až jí bude větší kousek ihned přeřadit na D.
Západočech
Příspěvky: 40
Registrován: 23.3.2009 17:21:08

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od Západočech »

Nedá mi to, abych sem nenapsal ještě toto:

Při cestách po západních a severních Čechách jsem přišel na myšlenku, že by silnice R jakožto samostatná kategorie mohly být úplně zrušeny. Abych byl konkrétní:

R6 Cheb - Karlovy Vary se tedy může beze všeho stát D6
I/13 Karlovy Vary - Ostrov, Chomutov - Most - Bílina - Teplice se může stát M13
R7 postavené úseky Chomutov - Praha může být D7

atd. atd.

Jde tedy o převedení některých rychlostních silnic do kategorie dálnic. Další čtyřproudové komunikace vytvoří kategorii nám známých silnic pro motorová vozidla, které budou značeny písmenem M.

Nejvyšší povolenou rychlostí na dálnicích bude 130 km/h, v případě nutnosti bude místně omezena.
Nejvyšší povolenou rychlostí na silnicích pro motorová vozidla bude 110 km/h, místně může být snížena na optimální bezpečnou rychlost.

Návěstidla na dálnicích budou zelená, na M-kách modrá.

Jde zkrátka o to, že se zbavíme té nesmyslné kategorie silnic R a ty, které budou převedeny do D, budou na mapách značeny normálně jako dálnice.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od Lenny »

Západočech píše:Jde zkrátka o to, že se zbavíme té nesmyslné kategorie silnic R .....
A místo ní zavedeme novou M. A jaký v tom bude rozdíl? Tak ty potenciální erka označme jako dečka a zbytek nechme R. ;)
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Warcz
Příspěvky: 2081
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od Warcz »

a pak přijde někdo že by se ty M mohli přesunout pod D :o)
Západočech
Příspěvky: 40
Registrován: 23.3.2009 17:21:08

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od Západočech »

Takže jinak. Některá eRka přesunout pod Déčka, značit jako dálnice, max. rychlost 130 km/h a zbylé čtyřproudovky označit jako eRka, značit jako silnice pro motorová vozidla a max. rychlost 110 km/h.

Je to tak lepší?
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od Lenny »

Západočech píše:Takže jinak. Některá eRka přesunout pod Déčka, značit jako dálnice, max. rychlost 130 km/h a zbylé čtyřproudovky označit jako eRka, značit jako silnice pro motorová vozidla a max. rychlost 110 km/h.

Je to tak lepší?
Ne není! ;) Z jednoho důvodu, tam kde jsem mohl jet 130, tak ted bych musel zpomalit na 110. ;)
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Západočech
Příspěvky: 40
Registrován: 23.3.2009 17:21:08

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od Západočech »

Lenny píše:
Západočech píše:Takže jinak. Některá eRka přesunout pod Déčka, značit jako dálnice, max. rychlost 130 km/h a zbylé čtyřproudovky označit jako eRka, značit jako silnice pro motorová vozidla a max. rychlost 110 km/h.

Je to tak lepší?
Ne není! ;) Z jednoho důvodu, tam kde jsem mohl jet 130, tak ted bych musel zpomalit na 110. ;)
Lenny, jen si tak představuju, jak to pálíš z Chomutova do Mostu nebo z Mostu do Bíliny po té čtyřproudovce 130 km/h. Tak to už je opravdu o hubu. Totiž čtyřproudovka I/13 může být tak maximálně R13 ale nikdy ne D13!!! Ty úseky na tak vysokou rychlost nejsou dělané. Zpomalovat bys skoro nikde nemusel. Jestli jsi to četl pořádně, tak u eRek převedených do Déček by zůstala rychlost až 130 km/h, u zbývajících eRek a Jedniček převedených do eRek by bylo max. těch 110 km/h.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od Lenny »

Západočech píše:Lenny, jen si tak představuju, jak to pálíš z Chomutova do Mostu nebo z Mostu do Bíliny po té čtyřproudovce 130 km/h. Tak to už je opravdu o hubu. Totiž čtyřproudovka I/13 může být tak maximálně R13 ale nikdy ne D13!!! Ty úseky na tak vysokou rychlost nejsou dělané. Zpomalovat bys skoro nikde nemusel.
O hubu je subjektivní pojem, který je velmi neurčitý, to co je pro jednoho o hubu, je pro druhého procházka růžovým sadem. ;)
Ale teď vážně. Kolik z vás ví, že to všechno měla býr rychlostní silnice R13? Tedy erko s rychlostní 130 km/h? Proč se tomu tak nestalo zatím nevím, můžu se jen domnívat, že to mohlo být např. kvůli tomu, že zde tehdá, když se rozhodovalo, byly v provozu jen krátké nespojité úseky.
Jestli jsi to četl pořádně, tak u eRek převedených do Déček by zůstala rychlost až 130 km/h, u zbývajících eRek a Jedniček převedených do eRek by bylo max. těch 110 km/h.
Moc dobře jsem to pochopil. Ale třeba na takové R7 nebo R46 bych se musel spokojit z rychlostí nižší, což mi zrovna není moc po chutí.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Jestli jsi to četl pořádně, tak u eRek převedených do Déček by zůstala rychlost až 130 km/h, u zbývajících eRek a Jedniček převedených do eRek by bylo max. těch 110 km/h.
Moc dobře jsem to pochopil. Ale třeba na takové R7 nebo R46 bych se musel spokojit z rychlostí nižší, což mi zrovna není moc po chutí.
Tak s tím bych se taky nesmířil ;)
R48 -> D48 se podařilo!
viky
Příspěvky: 1288
Registrován: 16.3.2009 17:41:34
Bydliště: na trase budoucí R49

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od viky »

Nemyslím si,že by na R46 bylo 130km/h ok,spíš těch 110. R7 bez problémů 130 8-)
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od JirkaS »

Martin z Ostravy píše:
Jestli jsi to četl pořádně, tak u eRek převedených do Déček by zůstala rychlost až 130 km/h, u zbývajících eRek a Jedniček převedených do eRek by bylo max. těch 110 km/h.
Moc dobře jsem to pochopil. Ale třeba na takové R7 nebo R46 bych se musel spokojit z rychlostí nižší, což mi zrovna není moc po chutí.
Tak s tím bych se taky nesmířil ;)
Což se dá jednoduše ošetřit povolením vyšší rychlosti ve vhodných úsecích dopravní značkou, stejně tak jako na některých dálnicích 160.
rumpeak
Příspěvky: 809
Registrován: 29.5.2009 7:47:12
Bydliště: Ostrava (předtím Bruntál a předtím Havířov) - když se stěhuji, tak jedině někam, kudy vede I/11 :)

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od rumpeak »

Tak jednoduché by to vůebc nebylo, musela by se předělat celá legislativa a to je dlouhodobý proces.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od Diaľničiar »

Česká republika má vcelku naddimenzované normy pro dálnice. Takže klidně by ste mohli některé R-ky dát na dálnice; ovšem bylo by vhodné doplnit a splnit některá základní kritériá, bez ohledu na to, že jinde to třeba nemají ... :arrow:

1. Plní profil.
2. Dálniční policie.
3. Údržba na úrovni dálnic.
4. SOS hlásky.
5. Oplocení.
6. Ekodukty.
7. Dostateční připájecí pruhy.
8. Ostatní vybavenost: IRSD (informační a řídící systém dálnic), ČSPH, odpočívky větší i menší

Co se týče třeba Chorvatska - ano, tam se šetřilo a taky šetří. Ale to je vzhledem k terénu a ekonomickým možnostem země normální. Nemyslím si, že je zásadní rozdíl v tom, že někde se smí pouze 110 km/h a že možná o 30 let bude kapacita rychleji vyčerpána než kdyby se stavělo "pořádně", protože tam šlo pouze o to, aby se vyprázdnili hlavní silniční tahy. A to se povedlo. I proto tam stojí 1 km 300 mil. Kč a jsou v tom náklady od pozemků přes výstavbu až po technologické prvky a VI pro samosprávy. :arrow: A málokdo ví, ale třeba Chorvatsko je zas docela tvrdé - 1/2 dálnic u nich nejestvuje, takže dnešní 1/2 profil třeba na Istrii je sice spoplatněn, ale oficiálně je to pouze rychlostní silnice. :arrow: Tedy po dostavbě budou mít v Chorvatsku téměř samé dálnice. Výjimky budou jako obchvaty Rijeky a Splitu, kde budou i nadále prozatím 2+1 pruh, protože 3+3 je silně nereální.

I Slovensko bude v krátkém horizontu čekat celkové přejmenování silniční sítě a přijde i k temu, že se dodělají některé prvky k R-kám a budou z nich dálnice. ;)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
jendelin.i
Příspěvky: 65
Registrován: 15.10.2009 20:07:00

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od jendelin.i »

pavel.hrdina píše: Cilova mnozina by mela zahrnovat misto dnesnich dvou:
  • dalnice + rychlostni silnice (silnice pro motorova vozidla)
  • silnice:
celkove 3 ruzne druhy jako je bezne v jinych zemich
  • dalnice (tedy i vetsinu soucasnych i budoucich silnic pro motorova vozidla)
  • silnice pro motorova vozidla (klidne nazyvane rychlostni silnice, avsak na rozdil od soucasnych s o dost mensimi naroky nez dalnice)
  • silnice (bez omezeni pristupu)
To by se mělo tesat do kamene!
Mezi současnými S a D/R zeje obrovská díra:

D/R (4pruhové) jsou cca 3x širší a mají cca 4x vyšší kapacitu než lepší 2pruhové S! (stačí letmý pohled do ČSN 73 6101)
Chtělo by to něco ekonomického pro tahy, kde i výhledová intenzita jen lehce překračuje kapacitu dvoupruhové silnice.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od Lenny »

Například třípruhová kategorie S 15,0 (tuším) nebo čtyřpruhová S 20,75
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
martin
Autor
Příspěvky: 834
Registrován: 25.2.2009 22:25:13
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od martin »

Třípruhová komunikace není obecně kapacitnější než dvoupruhová. Je tam spíš pozitivní přínos v bezpečnosti. Kapacitě v případě dvoupruhu pomůžou obchvaty, MÚK, směrové a výškové vedení apod. než střídavě pruh navíc.
jendelin.i
Příspěvky: 65
Registrován: 15.10.2009 20:07:00

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od jendelin.i »

martin píše:Třípruhová komunikace není obecně kapacitnější než dvoupruhová.
Kapacita (maximální intenzita) sice není u třípruhu vyšší než u dvoupruhu (rozhodují úzká hrdla), ale úrovňová intenzita na požadované úrovni kvality dopravy (ÚKD) bude o něco vyšší: nízká ÚKD v jednopruhovém úseku je řidičům vynahrazena vyšší ÚKD ve dvoupruhovém úseku. A celková ÚKD silničního tahu se počítá jako vážený průměr jednotlivých úseků...
Ale souhlas, že ten bezpečnostní přínos je významnější.
martin
Autor
Příspěvky: 834
Registrován: 25.2.2009 22:25:13
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28

Re: Přejmenování rychlostních silnic na dálnice

Příspěvek od martin »

Pokud nemám v provozu brzdy (křižovatky atd.) anebo Avie, tak při dodržování maximální povolené rychlosti není mezi rychlostí v jednom pruhu a v rozšířených dvou rozdíl. Spíš tam opravdu převládá ten faktor bezpečnosti.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“