Třípruhové silnice
Třípruhové silnice
Ad. mosty: To už je nějak definováno třípruhové uspořádání a nebo to berou jako např šířku dvoupruhu se stoupacím pruhem? Moc tomu nerozumím.
Re: I/53 Znojmo - Pohořelice
Taky nevím, ale údajně ano.multi píše:Ad. mosty: To už je nějak definováno třípruhové uspořádání a nebo to berou jako např šířku dvoupruhu se stoupacím pruhem? Moc tomu nerozumím.
Tady je zajímavé povídání o třípruzích v okolních státech: http://www.psp.cz/cgi-bin/win/kps/pi/prace/pi-5-281.pdf
A tady je nějaká anotace na změnu kategorií z ledna 2009: http://www.technickenormy.cz/csn-73-610 ... -a-dalnic/
Nicméně podle komparativní studi CDV (viz první odkaz) to lze i podle stávající normy z roku 2004, cituji:
"Jak je patrné, v současnosti platná ČSN 73 6101 nestanoví žádnou ze základních ani z odvozených kategorií jako třípruhovou. Tím ovšem není vyloučeno uspořádání vybraných úseků silnic do tří pruhů (viz dále).
Článek 9.4.4 k tomu uvádí: Pokud výhledová intenzita silničního provozu na dvoupruhové silnici převyšuje její úrovňovou intenzitu, ale nedosahuje úrovňové intenzity směrově rozdělené čtyřpruhové silnice, je možné řešit tento případ zvětšením počtu jízdních pruhů o další jízdní pruh střídavě pro každý dopravní směr (v předchozím znění ČSN toto ustanovení chybělo). Délka úseků se dvěma jízdními pruhy v jednom dopravním směru a jedním pruhem v druhém dopravním směru má být podle povahy terénu a dopravy nejméně 800 m a nejvíce 2000 m."
Re: I/53 Znojmo - Pohořelice
Předpokládám správně, že to omezení zhora (2000 m) je tam z důvodu umožnění předjíždění v opačném směru?Petr Pokorný píše:Délka úseků se dvěma jízdními pruhy v jednom dopravním směru a jedním pruhem v druhém dopravním směru má být podle povahy terénu a dopravy nejméně 800 m a nejvíce 2000 m.
Re: I/53 Znojmo - Pohořelice
Jo, taky to předpokládám.Avantime píše:Předpokládám správně, že to omezení zhora (2000 m) je tam z důvodu umožnění předjíždění v opačném směru?
Jinak už se těším na nějakej ten náš první 3pruh ... odhaduju to na dva kandidáty - I/3 Mirošovice - Benešov a I/48 Bělotín - Nová jičín + Příbor - Rychaltice.
PS: Udělejte někdo vláko "třipruhové silnice" a přesuňte nás tam prosím.
Re: I/53 Znojmo - Pohořelice
... z toho snad bude v dohledne dobe R48, nePetr Pokorný píše:Jinak už se těším na nějakej ten náš první 3pruh ... odhaduju to na dva kandidáty - ...... a I/48 Bělotín - Nový Jičín + Příbor - Rychaltice.
Re: I/53 Znojmo - Pohořelice
Nevím jestli 2 km je zrovna optimální, ale borci asi vědí o tom své.Petr Pokorný píše:Jinak už se těším na nějakej ten náš první 3pruh ... odhaduju to na dva kandidáty - I/3 Mirošovice - Benešov a I/48 Bělotín - Nová jičín + Příbor - Rychaltice.
PS: Udělejte někdo vláko "třipruhové silnice" a přesuňte nás tam prosím.
Tak už jsem vás přesunul.
S tou I/48 bych to reálně neviděl, zvlášť když je tam připravována přestavba na R48.
Ještě bych viděl jednoho kandidáta I/13 Ostrov - Kadaň.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Třípruhové silnice
Dovedl bych si to představit i na I(R)/35 mezi Jičínem a Turnovem, ale tam se hraje o jinou ligu.
wazer.cz
Pište česky, prosím!
Pište česky, prosím!
Re: Třípruhové silnice
Koukal jsem do toho PDF a v Německu mají kategorii RQ15,5 m, ale je to vlastně 11,5m asfalt + 2,5m a 1,5m zpevněná krajnice. Nešlo by to teda u nás aplikovat pouhým přeznačením z kategorie S11,5? Bylo by to bez odstaveného pruhu, ale náklady minimální. Snad jsem to správně vyhodnotil.
Re: Třípruhové silnice
Minimální kategorie, na které to lze bezpečně vyznačit je dle mě S 13,5. Teď se v tom nebudu znova hrabat, někde už jsme to tu řešili. Pak to najdu a požádáme o přesun sem.multi píše:Koukal jsem do toho PDF a v Německu mají kategorii RQ15,5 m, ale je to vlastně 11,5m asfalt + 2,5m a 1,5m zpevněná krajnice. Nešlo by to teda u nás aplikovat pouhým přeznačením z kategorie S11,5? Bylo by to bez odstaveného pruhu, ale náklady minimální. Snad jsem to správně vyhodnotil.
EDIT: Už jsem to našel, tak to hodím i sem:
Přeznačení S 11,5/80 na střídavý třípruh není podle mě dost bezpečně možné (i kdyby to norma dovolovala, bezpečnost by nebyla skoro žádná, spíše by došlo k jejímu rapidnímu snížení).
c=0,25
v1=0,25
a=3,50
a=3,25
v2=0,25 (zde první primární problém, oddělení protisměru by muselo být fyzické)
a=3,50
v1=0,25
c=0,25 (zde sekundární problém - nemožnost objetí odstaveného vozidla)
Teoreticky "minimální" bezpečná kategorie pro střídavý třípruh je S 13,5/100(80)
Abychom si rozumněli tak popis kategorií je zde: http://www.ceskedalnice.cz/odborne-info ... komunikaci
c=0,50
v1=0,25
a=3,50
a=3,25
v2=0,50 (z důvodů většího rozdělení protisměrů dvojitou plnou čarou)
a=3,50
v1=0,25
c=1,50
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: Třípruhové silnice
To martini: Díky za zajímavý rozbor. Se šířkou 13,5 m souhlasím, 11,5 m by nebyla bezpečná. Aplikaci této kategorie si umím představit například na silnici I/43 v trase Svitávka-Svitavy.
Re: I/53 Znojmo - Pohořelice
Jedna z prvních "oficiálních" info o možném třípruhu:Petr Pokorný píše:Jinak už se těším na nějakej ten náš první 3pruh ... odhaduju to na dva kandidáty - I/3 Mirošovice - Benešov a I/48 Bělotín - Nová jičín + Příbor - Rychaltice.
Silnice Most - Litvínov se nerozšíří
BTW vtipný je to ilustrační foto, respektive popisek u něj
Re: Třípruhové silnice
Tak trochu oživíme zapadlé vlákno
Ve studii R35 Turnov - Jičín se na straně 36 (41) objevil příčný řez děleného (!) třípruhu kategorie S14,75 s odakzem na normu ČSN 73 6101 Projektování silnic a dálnic, takže už nejspíš kategorii máme Měla by být určena pro intenzity od 11 do 25 tis. voz./24 hod.
Ve studii R35 Turnov - Jičín se na straně 36 (41) objevil příčný řez děleného (!) třípruhu kategorie S14,75 s odakzem na normu ČSN 73 6101 Projektování silnic a dálnic, takže už nejspíš kategorii máme Měla by být určena pro intenzity od 11 do 25 tis. voz./24 hod.
- Přílohy
-
- s14,75.jpg (48.73 KiB) Zobrazeno 18735 x
Re: Třípruhové silnice
Nekdy v 70. letech jsem byl na Slovensku a silnice I/66 byla v nekterych usecich mezi B. Bystrici a Breznem tripruhova. A pokud si dobre pamatuju, uvazovalo se o tripruhu na obchvatu Trebechovic na I/11. Navic jedna z vyhlasek (cislo 100/rocnik uz nevim) obsahovala cast o provozu na triproudovych komunikacich.
Re: Třípruhové silnice
V 70. letech existovaly třípruhové úseky, ale pruhy byly odděleny přerušovanou čárou. Myšlenka byla taková, že střední pruh bude pro předjíždění. Jenže se zjistilo, že to nefunguje a ve středním pruhu docházelo k čelním srážkám, tak se tyto úseky přemalovaly na klasické 2+1.kik píše:Nekdy v 70. letech jsem byl na Slovensku a silnice I/66 byla v nekterych usecich mezi B. Bystrici a Breznem tripruhova. A pokud si dobre pamatuju, uvazovalo se o tripruhu na obchvatu Trebechovic na I/11. Navic jedna z vyhlasek (cislo 100/rocnik uz nevim) obsahovala cast o provozu na triproudovych komunikacich.
-
- Autor
- Příspěvky: 6839
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Třípruhové silnice
To bylo třeba na I/35 Olomouc-Lipník (dnešní II/635) u Velkého Újezdu.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Třípruhové silnice
Tak máme další normovaný třípruh
Pokud tomu dobře rozumím tak uprostřed je jenom dvojitá čára. Takže oproti tomu hypotetickému S14,75 z výše uvedené EIA je to nedělený třípruh. Oproti normálnímu dvoupruhovému půlprofilu se to liší zpěvněním části budoucího SDP.Z2 ČSN 73 6101, etapizace výstavby v uspořádání 2+1
Realizace ekonomicky efektivních staveb;
Při etapovité výstavbě D/R27,5 a R25,5 lze v jejich trase navrhnout pozemní komunikaci s uspořádáním 2+1 (volná šířka 13,5 m).http://www.konference-projektovani.cz/p ... -kurka.pdf
- Přílohy
-
- TripruhPulprofil13,5.png (67.31 KiB) Zobrazeno 17498 x
Re: Třípruhové silnice
Našel jsem dva materiály k třípruhům
http://konference.cityplan.cz/soubory/a ... _Satra.pdf
http://www.audit-bezpecnosti.cz/file/si ... danim-2-1/
Odnesl jsem si z nich, že když to má být bezpečné, tak se tam musí dát svodidlo lanové/betonové...
Jo ten příklad rakouské S3 do Hollabrunu je historií, dnes jsou tam pro "velký" úspěch betonová svodidla.
http://konference.cityplan.cz/soubory/a ... _Satra.pdf
http://www.audit-bezpecnosti.cz/file/si ... danim-2-1/
Odnesl jsem si z nich, že když to má být bezpečné, tak se tam musí dát svodidlo lanové/betonové...
Jo ten příklad rakouské S3 do Hollabrunu je historií, dnes jsou tam pro "velký" úspěch betonová svodidla.
Re: Třípruhové silnice
Musí /nemusí - to je věčný boj. Německá norma relativně čerstvě zavedla třípruhové uspořádání bez svodidel, u nás se zvažují kromě téhle i další dvě varianty - balisety nebo lanová svodidla. Balisety nemají funkci zádržného systému, lanová svodidla velmi omezenou, ale alespoň se u nich dá mluvit o směrovém dělení tudíž by na nich šla zvýšit rychlost nad 90 km/h. Takže to ještě bude ještě boj. každopádně by to chtělo v podmínkách ČR systémově otestovat všechny tři typy a případně se k nějakému přiklonit obecně.
Re: Třípruhové silnice
Mě by teď zajímaly data nehodovosti z těch zemí v závislosti na intenzitě (průměrné denní i špičkové).
U těch svodidel bych viděl hlavní problém pro záchranku a hasiče, protože je to neprůjezdné (je to i jako nevýhoda v tom dokumentu).
Kde to nejlépe vyzkoušet?
U těch svodidel bych viděl hlavní problém pro záchranku a hasiče, protože je to neprůjezdné (je to i jako nevýhoda v tom dokumentu).
Kde to nejlépe vyzkoušet?
-
- Příspěvky: 196
- Registrován: 14.3.2009 18:46:48
Re: Třípruhové silnice
Je někde k dohledání statistika nehod z toho úseku Veselí - ČB? Tam přece je kus jako nedělený třípruh(dokonce "obousměrný").mapman píše:Musí /nemusí - to je věčný boj. Německá norma relativně čerstvě zavedla třípruhové uspořádání bez svodidel, u nás se zvažují kromě téhle i další dvě varianty - balisety nebo lanová svodidla. Balisety nemají funkci zádržného systému, lanová svodidla velmi omezenou, ale alespoň se u nich dá mluvit o směrovém dělení tudíž by na nich šla zvýšit rychlost nad 90 km/h. Takže to ještě bude ještě boj. každopádně by to chtělo v podmínkách ČR systémově otestovat všechny tři typy a případně se k nějakému přiklonit obecně.
Re: Třípruhové silnice
U toho Hollabrunu je vždy u jednopruhé části odstavný pruh, úzká hrdla (mostky) jsou specielně označeny, aby tam při zácpě nikdo nezůstal stát. Bez tohoto řešení si to opravdu neumím představit, prostě to musí být "tří-a-půl-pruh".dvs píše:...U těch svodidel bych viděl hlavní problém pro záchranku a hasiče, protože je to neprůjezdné (je to i jako nevýhoda v tom dokumentu). ...
Re: Třípruhové silnice
Tady se píše o Slow bay, což je zajímavý způsob pro předjetí pomalejších aut na Novém Zelandu.
Reálný obrázek se mi nepodařilo najít, níže je proto nákres přizpůsobený na pravostranné řízení.
Při příjezdu ke Slow Bay (SB) si řidiči hned přejedou do pravého pruhu, kdo chce předjet, má nerušenou možnost v levém. Na konci SB všichni vyjíždějí v původním pravém pruhu.
A to je celé.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Třípruhové silnice
slow vehicle bays na NZ fungují jinak (pokud se za 3 roky toto pravidlo nezměnilo) - spíše než o pomalý pruh jde o záliv (poměrně krátký, většinou cca 200 m), do kterého mají pomalá vozidla za povinnost najet, pokud brání vozidlům za sebou v jízdě běžnou rychlostí, a pokračovat tímto pruhem a na jeho konci případně i zastavit, dokud brání vozidlům za sebou v jízdě normální rychlostí. toto je princip SVB, narozdíl od passing lane, což je předjížděcí pruh, který se odpojuje a připojuje vpravo (v ČR by to bylo vlevo).
Re: Třípruhové silnice
Slow vehicle bays v oficiálních novozélandských silničních pravidlech - Land Transport (Road User) Rule 2004
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Re: Třípruhové silnice
Probíralo se to i v jiném vlákně, ale pro úplnost dám i sem.
Sudop Praha 05/2013 – Možnosti aplikace uspořádání 2+1 na silnice I. trídy v ČR:
http://www.decinskeforum.cz/wp-content/ ... AD-2+1.pdf
Sudop Praha 05/2013 – Možnosti aplikace uspořádání 2+1 na silnice I. trídy v ČR:
http://www.decinskeforum.cz/wp-content/ ... AD-2+1.pdf