nedostatek AdBlue

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Geo
Příspěvky: 804
Registrován: 11.5.2009 11:06:39

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Geo »

Nelibilo. Ale kazdy stupinek v te EU norme je zaplacen drzsim motorem/autem. Coz se v milych letech rustu dalo uspesne ignorovat. Otazka je, zda-li v nastavajici recesi bude mit spolecnost na ty vyssi normy, pripadne, kde s kvuli nim uskromni.

Asi neni nutne se hned vzdavat AdBlue absolutne, ale na druhou stranu mozna rano lide vic oceni chleba nez jen cerstvy vzduch.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Krize resp. recese a z ní výchozí větší hospodářská krize přepíše patrně vícero věcí.
Do dosavadní epochy nebyl problém "s vyšší cenou", protože příjmy rostou rychleji, "v našem světě" a dokonce pro většinu lidí. (I když se rozevírají nůžky)

S krizí spíše přijdou jiné jevy, které budou spjaté s dalekosáhlejšími problémy, než je "slabší doprava". Já se o ten chléb neobávám (sám o sobě nebude levným), bude to považováno za základní službu a tudíž bude moct deaktivovat požadovaný SW. Problémem spíš bude celkový větší výpadek sortimentu v obchodech. Nechci spekulovat, ale spěje to k tomu. Že se vrátíme k nákupům na delší období a dokonce dle jistého harmonogramu na některé tovary. To jen co se jídla a potravin týče.

Dnes doopravdy není problém, aby do týdne nastal "kolaps" v zásobování. Pak státy, které nejsou ani ze 2/3 soběstačné, budou mít problém.

"Ekologická proměna" se musí urychlit - ale to jen část A. Část B jsou nástroje jako i to AdBlue, nebo delší provozování ne-ekologických elektráren ... a my budeme žít i s částí B.

Co se samotného DE týče, tak k 30.9. proběhla mediální informace, že za AdBlue si motorista ještě připlatí. Již i nejlevnější kanistry s objemem 10l jsou nad 30€. (některé doopravdy více než 40). Na čerpacích stanících je situace nezměněná, 1,5 - 2€ za litr.

Vzhledem k tomu, že všechna řešení AdBlue jsou licencovanými produkty, složení je vždy stejné, bez ohledu na výrobce. Podle ISO 22241 musí AdBlue vždy obsahovat 32,5 procenta ultračisté močoviny a 67,5 procenta destilované vody. Norma také stanoví, že roztok musí být také stoprocentně biologicky odbouratelný. To znamená, že řidiči naftových motorů si mohou bez váhání koupit jakékoli AdBlue, které je jako takové oficiálně inzerováno. Minimální doba trvanlivosti je u všech produktů také stejná: roztok močoviny lze bez problémů skladovat při 0 až 30 stupních Celsia až 36 měsíců. AdBlue se postupem času přirozeně rozkládá na čpavek. Proces závisí na skladovací teplotě. Při skladovacích teplotách pod plus 25 stupňů je skladovatelnost minimálně 18 měsíců, při teplotách do plus 30 stupňů minimálně 12 měsíců. Mimochodem: Složení AdBlue je stejné pro osobní automobily, nákladní automobily, stavební stroje a traktory. To znamená, že jakékoli AdBlue lze použít pro jakýkoli typ vozidla s technologií SCR. Skladovací teploty mezi minus 5 a plus 20 stupni jsou dobré. AdBlue zamrzá od minus 11,5 stupně, ale po rozmrazení jej lze znovu použít bez ztráty kvality.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

DE:

Komodita v uplynulém týdnu znova zdražila, již kolem 1,7€ je průměr. (+20c) Lokálně do 1,9€. Na ČSPH. Prozatím se daří zajistit výroba, která odpovídá spotřebě. Zásoby jsou minimální.

Z hlediska DE je nejhorší situace se zásobováním v Sársku, ale ani tam není stav, že by nebyla komodita vůbec. Ale je nejméně dostupná ze všech regionů.

Ovšem, celková distribuce je výrazně zhoršená. Federální svaz silniční přepravy, logistiky a likvidace (BGL) nedávno požádal své členské společnosti o informace o dodávkách AdBlue.

Již až 45% ze 609 největších členů odpovědělo, že již potýkají s delší dodací lhůtou AdBlue. 30% uvádí, že dokonce dostává nižší objemy s klauzulí o "nepředpokládaných problémech" a 8% nedostalo ani polovinu z objednaných dodávek, protože nemají dlouhodobé kontrakty.

Spolkové ministerstvo hospodářství na předcházající žádost uvedlo, že bude situaci sledovat. (a může aktivovat několik postupů).

Chemičky k tomut dodávají ilustrační fakta pro velkoobchodní ceny: 14.3.2022 se za 100l aditiva do nafty muselo zaplatit 76€ (zdražení z 37). V létě se situace uklidnila, což bylo dáno vývojem komodit na trhu. Koncem srpna cena překročila 100€, nyní je kolem 95-100. Ačkoliv je mírně nižší, tak jsou radikálně nižší zásoby, kvůli snížené až vypnuté produkci vícero závodů. Proto je pochopitelné, že cena aditiva na čerpačkách spěje po započtení doprvních nákladů, daně a marže ke 2€. I nadále je efektivnější tankovat, než nakupovat kanistry: tam je průměrná cena již 2,5€ za 1l v prodeji. Běžně i za více než 4€.

Poznámka: Já běžně jezdím kolem jedné Shell čerpačky u I/51 na SK asi 15 km od hranic s Hod., a nová cenovka tam svítí po zaokrouhlení za AdBlue chtějí 1,75€.

Ty časy, kdy ta cena byla 10-20c jsou nenávratně pryč, alespoň prozatím. Z tohoto uhlu opravdu 10x zdražujeme.

psáno 8.11.2021:
ElWapp píše:Jak je možné, že něco, co všichni nutně potřebují a čeho cena raketově roste, se nevyrábí? Vždyť to popírá princip trhu. Jak se může nevyplatit to vyrábět? Tak ať nastaví ceny třeba na desetinásobek. Ale proč přerušit výrobu?
Jen pro tohle zdůrazním tu odpověď, že proto, že koncept megachemiček v DE je sestaven tak složitě, že to je 50-100 zařízení na produkci všeho a jedno podporuje další. Spotřeba plynu je enormní a jednoduše se to nevyplácí. Nikdo to nekoupí v požadovaných objemech ty produkty. Takže lze snížit produkci nebo přerušit výrobu. Není to o samotném AdBlue, ale o dalších k tomu. Produkční cena, která byla v jednotkách centů je doopravdy "trhová" ve skoro 1€ za 1l. V srpnu to dokonce bylo nad tím. Ten fakt, že doprava komodity po čerpačky nebo do menších kanistrů je sama o sobě drahší přidává na rozdílu mezi produkční a prodejní cenou. A i proto je dnes ten rozdíl mezi čerpačkou a obchodem markantní. Ale ten koncept závodů se týká i dalších, ne jen těch v DE ... to "jen" východní blok měl chemičky jaksi zaměřené na konkrétní směr produktu a proto tolik závodů samostatně. Na druhou stranu je to ve větším rozsahu položilo jako první po revoluci, protože právě nedovedou konkurovat. Analytici dávno nyní počítají jaké bude mít cenové dopady přerušení nebo i zastavení produkce v Evropě na svět. Již nyní se za hnojiva, kyseliny atd. platí rekordní sumy napříč planetu. Opravdu taková Latinská Amerika hledá z čeho zaplatit za hnojiva. Americká zdražují a nejsou, protože omezení tam, dtto ruská, čínská a nyní problémy v Evropě. To nás dožene v úrodě 2023 a dál. Již letos se hnojilo o 20% méně, než v 2021. Nebo resp. se tolik nestříká takže výnos byl slabší (sucho, škůdci).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Spolkový svaz silniční přepravy, logistiky a likvidace (BGL) si zajistil rezervu: spediční lobby uzavřela exkluzivní smlouvu na „nouzové zásobování“ AdBlue s výrobcem AdBlue SKW dusíkárna Piesteritz. V případě problémů s dodávkami tedy SKW dodá členským společnostem BGL „kontingent omezený z hlediska času a množství“.

Nutno dodat, že zásoby AdBlue v Německu se neustále snižují. Ve většině supermarketů je to již nedostupný tovar, i pro majitele osobních aut tím pádem. Skladování 3 roky značí, že se to vyprodalo v obavách, že tovar nebude vůbec a bohužel, ale nový tovar se naváží stále obtížněji.

V této souvislosti se řetězec Aldi domluvil s výrobcem komodity, že odebere velké množství a nabízí ho ve skoro srovnatelné ceně s čerpačkami a sice 10€ za 5l aditiva. Aldi přitom dlouhou dobu AdBlue nenabízel.

Zásobování AdBlue je stále silně narušeno. Tím, že se nevyrábělo nebo nevyrábí nebo vyrábí mnohem méně, tak jsou nerovnoměrně zastoupené zásoby ve skladech. Producenti se nevážou na delší kontrakty a tím se de facto neustále zvedá počet firem, které mají kratší a tudíž ničím negarantované kontrakty do budoucna.

To je horší situace, než se v létě odhadovalo.

Roztok močoviny Adblue snižuje emise oxidů dusíku z dieselových vozidel až o 90 procent. Podle BGL jezdí v Německu téměř každý kamion v odvětví spedice, logistiky a dopravy na naftu. Podle BGL se spotřeba Adblue nákladních vozidel na německých silnicích pohybuje kolem 5 milionů litrů denně. Podle vlastních vyjádření SKW v současnosti vyrábí pouze s jedním ze dvou závodů na výrobu čpavku. Výroba Adblue je považována za energeticky náročnou a z tohoto důvodu v současné době obzvláště drahá.

Spolkový svaz silniční přepravy, logistiky a likvidace (BGL) a SKW dusíkaté závody Piesteritz dosáhly exkluzivní dohody. Jak asociace oznámila, mělo by se předejít úzkým místům dodávek do nafty aditivem AdBlue. V případě nedostatku aditiva do nafty poskytne SKW velkou zásobu Adblue, kteráje časově a kvantitativně omezená.

Co to značí v praxi :?:

To, že již nyní SKW dodávají skoro celou produkci AdBlue členům BGL. Přitom mají vlastní rezervu, která má být nějakým ekvivalentem, který není upřesněn a v akutní potřebě tuto rezervu ihned pro BGL uvolní. :arrow: Lze to vnímat jako záchranu, po které musí následovat kritický scénář od ministra hospodářství Habecka. :idea:
  • Situace v DE není dobrá, Robert Habeck 20.9. informoval, že federální vláda nemá moc možností na to zabránit nedostatku komodity na trhu. Náklady na AdBlue jsou dle propočtů asi 5% z celkových dopravních nákladů. Stávající obraz v DE vypovídá o tom, že komodita je v nedostatku nadregionálně a nebude to jen dočasný jev. Lze očekávat, že se budou muset odstavit vozidla a to především v malých podnicích nebo u jednotlivců. Federální vláda zajistila dostatek komodity pro pohotovostní složky a nouzové zásobování. Páteřní přepravná kapacita státu a veřejná doprava zůstanou zachované.

    Problém je dle Habecka komplexní a nelze jej zakládat jen na AdBlue. Jedná se o "Dočasném krizovém rámci" EK, který má zajistit dotace pro energeticky náročné podniky.

    Habeck rovněž zdůraznil, že nebude možné vypínat systémy u nedostatku AdBlue, ovšem pokud nastane naléhavá situace ve státě, která bude vycházet ze zajištění veřejné bezpečnosti a pořádku, pak lze udělit výjimku z emisních předpisů a vybraná vozidla jí urgentně dostanou a budou se provozovat bez AdBlue.

    Alternativní aktualizace SW je možná v případě, že se stane větší krize v zásobování komoditou i pro dopravní a zemědělský sektor po dobu, než uplyne stávající energetický šok.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Výrobce AdBlue SKW dusíkárna Piesteritz (na margo výše uvedeného) uvedl, že již disponuje rezervou v objemu 1 mil. l AdBlue. Rezervu vytváří navíc pomimo zásobování trhu.

Ačkoliv to vypadá jako vynikající číslo, tak spotřeba základní logistiky Německa je 2,5 mil. litrů, celé dopravy pak 5 mil. litrů na den. Producent tvrdí, že tuto rezervu dál zvedá. Bude k dispozici, pokud dojde k produkčnímu výpadku a dopravci nebudou mít vlastní rezervy.

V této souvislosti hlásí již 50+ % dopravních firem ve logistickém svazu, že dodávky AdBlue jsou stále více nestabilní.

Ceny komodity jsou i nadále velmi vysoké a lokálně se blíží k 1,9€ za 1l. (a i více)

______________________________

Dle propočtů je cílem vytvoření rezervy, která má zajistit základní dopravu pro základní zásobování. Tyto definice neurčují výsledek.

Vždy může ministerstvo hosp. a centrální vláda povolit výjimky k omezení SW, na čemž se intenzivně pracuje, ale má to být až poslední možnost.

______________________________

Německá vláda mezičasem zajistila 5. zařízení, plovoucí zkvapalňovací loď. Německo vyčlenilo 3 mld. € na zesílení LNG infrastruktury na nejbližších 10 let. Větší částka je již zadělená. Je snaha udržet v chodu maximální rozsah průmyslu.
Jde o U.S. firmu Excelerate Energy, která na 5 let pronajala své plavidlo FSRU Excelsior, které bylo ve skutečnosti určeno pro Albánii a jeho terminál Vlora.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Cena AdBlue v 1/2 států EU klesla o asi 35c. Klesla tato komodita o 40c, ale tento týden zase vzrostla.
Situace v Německu je nezměněná. Ačkoliv je cena plynu nižší, tak SKW vyrábí AdBlue na 50% kapacity. Postačuje to "tvořit" zásobu. Ale ten faktor, že nákladní vůz potřebuje na 100 km asi 1,5l AdBlue a tudíž denní spotřeba (veškerá) v DE je 5 mil. litrů nepouští ty obavy ze zimního období.

Tomu tedy odpovídá i nadále cena. Ta je v Německu mezi 1,5 až 3,8€ za 1l. Průměr jsou 2€, tedy 2x proti začátku roku. Faktem je, že cena velmi mírně klesla i v DE.

Dachser, což je známá logistická společnost (roční tržby 2021 ve výši 7 mld. €), potvrdil, že AdBlue je všeobecně nedostatková komodita. Zdražování není až takový problém jako výpadky na trhu. Očekává ale, že po zimě 2022/2023 se trh znovu uvolní. Dachser disponuje vlastní kapacitou skladování, takže i když nemá dodávku jak má objednáno, tak nezažil stav, že by kapalina jeho vozidlům chyběla.

SKW objasnil, že i produkce 50% je ztrátová činnost. Sama o sobě je ztrátová, realizuje se, protože se realizuje výroba dalších komodit. Pokud by měla být sama o sobě zisková, pak by ta cena musela jít nahorů o mnohem víc: 85% nákladů je plyn. Snaží se to porpočítat tak, aby se udržela výroba, protože to je v celonárodním zájmu a jsou na to navázané další produkční kapacity, ale jakmile se "něco stane", tak se výroba zase zastaví. Kdy se jí povede zvednout, tak až tehdy, až se ceny sníží a ustálí, což se obojí najednou neděje a tudíž nelze předpovídat ani krátkou budoucnost. Za těchto okolností nelze zvednout produkci, protože by se zvedla celková ztráta. Chemický průmysl by byl první odříznutý, na druhou stranu se DE snaží těmto scénářům vyhnout a provádí masivní investice do dalšího roku do kapacit dovozu plynu. Tuto zimu doufá v přežití.

Zákony EU ohledně SW a emisí budou "vypnuté", pokud by nastala "zvláštní situace". Byl by přijat stav, který by to umožnil. Obava je spíš o "celkový nedostatek" třeba nafty, chemických produktů atd. To, že by nebyla potřeba AdBlue do většiny vozidel negarantuje zachování "běžného výkonu v dopravě". To znamená, že DE je připraveno do krizových scénářů. Jen o nich hlasitě nemluví; vyjma doporučení nejvyššího CO pro obyvatelstvo: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 69#p260469 (druhá polovina příspěvku)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

AdBlue zlevnilo. Bude tento trend pokračovat?

První zveřejnění: 30.11.2022
Revize: 2.12.2022

Argus je renomovaná mediální organizace, vytváří cenová hodnocení a analýzy mezinárodních trhů s energií a dalšími komoditami a od jistého data se věnuje i komoditě AdBlue ... http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 71#p252171

volně přeloženo

Situace v Německu:

Podle portálu "Clever-Tanken" stojí jeden litr aditiva nafty pro doplňování na čerpacích stanicích ve městech aktuálně mezi 1,50 a 1,75 eura (stav k 29. listopadu 2022). Desetilitrový kanystr s plnicím hrdlem je k dispozici online za 19 eur.

To znamená, že Adblue je stále výrazně dražší, než bylo před válkou na Ukrajině a s ní spojenou plynovou krizí. S klesajícími cenami plynu v posledních měsících ale opět zlevnilo i přidávání močoviny. Podle průzkumníků trhu z Argus Media byly výrobní náklady výrobců a tím i ceny v srpnu dvakrát vyšší než nyní.

Podle experta není jisté, zda plánovaný strop cen plynu pro průmysl v Německu stabilizuje produkci AdBlue. Protože velcí producenti by se mohli rozhodnout nevyužít cenového stropu zemního plynu, protože podléhá podmínkám, které by pro ně mohly být neatraktivní. V Německu se například stále diskutuje o zákazu dividend a bonusů pro firmy, které využívají podpory cen plynu.

Podle Argus Media došlo v srpnu k nedostatku Adblue a dalšímu výraznému zdražení. Na podzim však SKW obnovila výrobu a zároveň klesly ceny plynu na futures trzích. To vedlo k výraznému uvolnění a poklesu cen. Dostupnost je aktuálně velmi dobrá, zboží je na trhu podle Argus Media dostatek. V dlouhodobém srovnání však cena výrazně vzrostla: Adblue je aktuálně čtyřikrát dražší než průměr za roky 2008 až léto 2021.

Směs Adblue prodává mnoho prodejců, ale močovinu vyrábí jen pár chemických firem. V Německu k nim patří Yara Group, BASF a SKW Piesteritz z východoněmeckého města Wittenberg.

Tyto společnosti vyrábějí tzv. čpavek ze zemního plynu, vzduchu a vody. Ten se pak zpracovává na dusíkaté hnojivo pro zemědělství nebo na močovinu. Směs si nesmíte vyrábět sami, protože složení je přesně regulováno podle zvláštní normy.

Situace v EU:

Výroba AdBlue jde v mnoha závodech na nadpoloviční kapacitu. Je snahou produkovat, když je cena nižší a doplňovat tak zásoby, dle objednávek, kterýma se dopravci snaží vykrývat slabší místa v uplynulých měsícech.

Vzhledem na výrobní kapacity a aktuálně trochu nižší cenu by dle analytiků bylo na místě uvažovat o vyčkání na nižší ceny, ale jen ve státech, kde nebude problémem výpadek plynu. V těchto zemích se naopak nevyplatí nechat klesnout zásoby na dno, protože nedostatek plynu způsobí drastické zvednutí cen vysoce nad 2€, resp. komodity nebude znova dostatek.

Chemičky neumí odhadnout vývoj situace ani na jaro. Výrobní závody v celé Evropě budou ale v případě nedostatku plynu znovu utlumeny nebo úplně odstaveny.

Jak dlouho bude Adblue existovat?

Spotřeba má tendenci stoupat. Jedním z důvodů je rostoucí flotila speditérů v logistice. Především se však na úrovni EU postupně zpřísňují předpisy pro snižování emisí oxidů dusíku.

V současnosti existují vozidla s naftovými motory splňující normu Euro 6 i bez Adblue. Taková auta však mohou být ovlivněna místními zákazy jízdy kvůli jejich srovnatelně horším hodnotám emisí. Města a obce mohou o takových zákazech rozhodnout individuálně.

Dá se předpokládat, že omezení uložená zákonodárným sborem budou narůstat. V létě 2025 chce EU zavést novou emisní normu Euro 7 pro osobní a lehká užitková vozidla a v roce 2027 budou přísnější předpisy platit i pro nákladní vozidla.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Adblue 2023 (z konference globálních producentů, prosinec 2022)

AdBlue (DEF), celosvětová provozní kapalina pro vozidla je netoxické řešení, které přeměňuje škodlivé emise oxidů dusíku NOx z vozidel se vznětovým motorem na neškodné vodní páry a dusík. AdBlue (DEF) snižuje emise NOx ve výfukovém systému dieselových vozidel ať už jde o nákladní automobil, autobus, traktor, osobní automobil, dodávku nebo terénní vozidlo.

Globální trh s dieselovými výfukovými kapalinami (Adblue) je poznačen nestabilitou se začátkem pandemie COVID-19. Velikost globálního trhu s dieselovými výfukovými kapalinami (Adblue) se odhaduje v roce 2022 na hodnotu X v USD a předpokládá se, že bude upravena na 2,6x této hodnoty bez dopadů inflace do roku 2028. Meziroční růst dosáhne 14% v období ´23 - ´28.

Trh s AdBlue je roztříštěné odvětví s řadou výrobců od velkých nadnárodních korporací až po malé soukromé společnosti. Předními hráči v průmyslu AdBlue jsou Yara, CF Industries, BASF, GreenChem, Mitsui Chemicals a Kelas atd. Pět největších výrobců představuje asi 2/3 globálního trhu. Trh segmentován podle regionu (země), společnosti, typu a aplikace. Hráči, zúčastněné strany a další účastníci globálního trhu s dieselovými výfukovými kapalinami (Adblue) budou moci získat převahu nad konečným vyprodukovaným množstvím. Není možnost do roku 2028 k nijakému účinnému zásahu do tohoto trhu vzhledem k náročnosti výroby a následním distribučním kanalům. Prognózovat vývoj se realizuje prostřednictvím modelu ´17 - ´23 a ´20 - ´22.

K 12/2022 byla průměrná cena komodity na 6x původní předkrizové hodnoty. Dopravci přetavují ceny do konečných cenníků s příchodem poloviny 2022 a začátkem 2023 jako již "novou normu". Spíš, než je cena převládá obava o nedostatek komodity při výpadku produkce na období delší, než měsíc. Na takové se odhadují zásoby v klíčových regionech; EU, Austrálie, J. Korea. Historický cenový rekord činí 8-11x, takže za stávajícím snížením ceny nestojí nadbytek suroviny, nýbrž nižší vstupní ceny do výroby. Situace s dodávkama je sice stablizovaná, ale tímto se nelze dnes uklidňovat, pokud chceme do budoucna zamezit takovým bezprecedentním šokům, resp. i dalším krizím v dodávkách:

Yara – největší světový výrobce AdBlue – vyzval ve 4.Q 2022 Evropskou unii a národní vlády, aby jednaly urychleně a rozhodně a zajistily, že Evropa posílí svou strategickou autonomii u produkce nejen (!) AdBlue, ale všeobecně všech dusíkatých látek. Výroba AdBlue je nedílnou součástí výroby dusíku pro hnojiva. Tento životně důležitý průmysl používá jako surovinu zemní plyn. Kromě potravinového řetězce potřebuje evropský průmysl dusíkaté produkty ve zdravotnictví, farmaceutickém průmyslu, stavebnictví a mnoha dalších. Uhelné elektrárny – nyní se znovu spouštějí k výrobě elektřiny, kterou Evropa tak nemá – potřebují dusíková řešení, aby fungovaly bez nebezpečných emisí NOx. :idea:

Yara vypracovala 2 klíčové požadavky, ke kterým se přidala skoro 1/2 světových producentů s dosahem na klíčové průmyslové státy. Za 1. je to požadavek na zajištění trvalého přístupu k zemnímu plynu do zařízení na výrobu hnojiv. Zemní plyn je vstupní surovinou, surovinou potřebnou k udržení výroby v chodu. Za 2. je to požadavek posílit strategickou autonomii Evropy. Spíše než snižování překážek dovozu z Ruska nebo odjinud by evropské úřady měly upřednostňovat dodávky surovin pro evropskou výrobu dusíku – aby se předešlo zvýšeným emisím uhlíku a předešlo se novým závislostem. Komise by také měla sledovat a kontrolovat objemy přicházející do Evropy z Ruska.

Dosavadní přístup EK s omezením chemického průmyslu v EU jakožto snížení zatížení ŽP se ve skutečnosti sama EU hospodářsky oslabuje, protože je neustále závislá na dovozech komodit, bez kterých nelze uskutečnit chemické procesy a na evropském trhu chybí paleta produktů nebo jsou několikanásobně drahší, za co nakonec sama EK platí dotacema.

Koncern Yara opakovaně přerušil, částečně nebo zcela, výrobu AdBlue a mnoha jiných komodit, když cena plynu atakovala extrémní hodnoty a ve výsledku by takto drahé produkty nikdo nekoupil.

Jak podotklo nejvyšší vedení společnosti, tak i když se to možná zdá nereální, tak ve skutečnosti je to chemický průmysl, který nakonec krmí tuto planetu a pomáhá jí chránit i v rámci ŽP. Propojen s farmaceutickým průmyslem, který byl rovněž z valné části z prostoru EU "vystěhován". Hnojiva dnes lze technologicky a velmi šetrně aplikovat, takže se zabrání nadužívání, ale stejně tak se nedá neustále řešit "jen doprava", i když je faktem, že bez AdBlue zůstane dopravní sektor na kolenou nebo a to si dnes neumíme představit, se razantně zvedne znečištění ovzduší, když se aplikuje postup vypnutí SW u naftových motorů. Tržby Yara za rok 2021: bezmála 17 mld. USD. (kdysí známá jako Norsk Hydro; dnes zaměstnává bezmála 20 tis. lidí, má 60 závodů, exportuje do 150 států světa a největší podíl akcií vlastní přímo Norsko)

Globální producenti zdůrazňují, že vlády v mnoha státech a regionech vyčleňují desítky mil. USD na dotační schéma na produkci AdBlue; Austrálie, UK, Německo, J. Korea atd. resp. zakazují export čímž snižují zisky firmám (ČLR, RUS, USA) a tedy trh s komoditou je stále deformován vzhledem k tomu, že samotnou komoditu lze vyrábět jen s obtížemi, ale bez ní se hroutí ostatní. Dotace běží od roku 2020 dodnes. Existují i snahy o vládní investice do vybudování závodů, přičemž problém se tím jen přímo přenese na daňové poplatníky. I vláda bude muset nakupovat drahé vstupní suroviny ... (snahy v AUS, NZ, JAP) USA omezují export od 2021 a dotují vnitřní trh systémem hospodářské strategické pomoci. Zamezením exportu se zajistilo, že vynakládané USD nepůjdou mimo území USA na dotace jinam zaplacením z USA. Rusko a Čína omezují export hnojiv jako takových právě pro vysoké energetické náklady a tím klesla produkce AdBlue. Tímto rozhodnutím došlo ke snížení importu suroviny do J.Koreje, JAP a dalších asijských států o 1/2. Komodita se tam dnes dováží až ze států Zálivu nebo se "dotuje produkce", aby alespoň doprava fungovala jak má. Dle 60% producentů tvoří přímá/nepřímá dotační schéma celkem asi 1/6 nákladů za rok 2022. Nejedná se tedy o jednotky mil. USD jak by si někdo namýšlel ... vlády, které dotace nedávají mohou pozorovat vypnutí produkce na svém území; z prostoru Evropy Itálie, Slovensko, Španělsko, resp. přídělový systém. Ani dotace ale nezabraňují nedostatku komodity, protože kvůli celkovému omezování výroby se snížila produkce AdBlue v některých měsících o 80%.

Závěr: tak jak funguje tento segment v roce 2022 tak nemůže fungovat v roce 2023 a na řadě jsou jednotlivé vlády a hospodářské celky, které jsou k tomu vyzvány hlavníma producentama na jejich území. V opačném případě dojde k redistribuci jednotlivých závodů tak, aby byla zajištěná produkční schopnost výroby jako takové - kde AdBlu je jen výstupním prvkem pro zpracovaní jiné vedlejší komodity. Značí to snížení produkce na některých územích. Pozitivem je, že EK jeví zájem o debatu s koncernem Yara, národní německá vláda se svojima chemičkama ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

AdBlue Ticker – situace v zásobování, novinky a nabídky

Aktualizováno 2. února 2023, Německo

Aktuálně je AdBlue ještě levnější, než bylo před předpokládanou krizí AdBlue loni na podzim. Aktuálně nejlevnější nabídka v online maloobchodě je 14 eur za 10litrový kanystr. Loni v srpnu stál ještě dobrých 17 eur, ale mezitím se cena vyšplhala dokonce těsně pod 30 eur.

V Německu ale i Itálii jsou zaznamenány manipulace s měřením CO2.
  • Podle German Environmental Aid DUH existují jasné náznaky pokračující manipulace s čištěním výfukových plynů AdBlue u dieselových nákladních vozidel pomocí emulátorů AdBlue. Současná měření výfukových plynů na 235 kamionech ukazují nepřípustně vysoké hodnoty NOx - v některých případech jsou limitní hodnoty pro oxidy dusíku překročeny až 22násobně. To platí i pro novější nákladní vozy Euro 5 a Euro 6. Zvláště patrný byl vysoký podíl nákladních vozů Volvo, které jasně překračovaly limitní hodnoty. https://www.duh.de/presse/pressemitteil ... e-stickox/ :!:

    Italské úřady jsou o krok dále v rozpoznání manipulací se systémem čištění výfukových plynů AdBlue. Vzhledem k tomu, že hardware emulátorů AdBlue již není tak snadné objevit, provádějí se mimo jiné i kontroly hluku. To ukazuje, zda je v provozu napájecí čerpadlo AdBlue.
Situace je příznivější. Ačkoliv před válkou na Ukrajině byla cena pod 0,3€ za 1l. Dnes hrozil nedostatek komodity, jsou vytvořené systémy na větší zásoby v řádech týdnů v rozhodujících trzích a cena se blíží k 1,1-1,2€ za 1l namísto 2-3€ za 1l. :)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Chemička BASF v Německu uzavřela jednu továrnu, ve které se produkuje i AdBlue, ale provedla to tak, že tato produkce zůstala zachována. Společnost tím snížila spotřebu plynu a s lepším rozložením produkce v Evropě bude i dost produktů. V případě, že se zopakuje do budoucna zvednutí cen plynu, tak bude možno udělit dotaci výhradně na produkci AdBlue v tomto závodě.

Cena AdBlue se v nejvíce sledovaných trzích Evropy dostala pod 10€ za 10l. Pro velké dopravní firmy je kolem 6-8€. (velký kontrahovaný odběr; 800€ za 1000l provedení je již k dispozici i pro menší podnikatele)*

Zásoby této komodity jsou takřka v maximech.

Díky zařazení AdBlue mezi důležité komodity se sledují ceny v rámci světa, sledují se zásoby a lépe se počítají produkční a spotřební odhady až do roku 2030.

*ještě na přelomu let byla 17€ za 10l, resp. v roce ´22 až 34

Ještě stále je ale cena této komodity na asi 3x vyšší úrovni před všeobecní krizí posledních let. Pokud i klesnou ceny, nelze očekávat promítnutí do výsledních dopravních cen vzhledem na ostatní růst v segmentu. (od náhradních dílů, resp. i nové vozy po tlak na růst mezd)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“