nedostatek AdBlue

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Mikulik
Příspěvky: 547
Registrován: 23.9.2009 10:29:37

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Mikulik »

Tak na dovoz plynu z Kataru byl plánován plynovod, který měl vést přes Sýrii, proto byla celá válka v Sýrii. Jen kvůli plynovodu a ten zlý Asad jim do toho hodil vidle. Ale zpátky k tématu. Je ekologické vozit plyn v tankerech? Tak my si tady budeme hrát na ekologii a místo, abychom to čerpali v plynovodu, budeme to vozit loďěmi, které poškozují ekologii? Trošku na hlavu.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Ale to se ví, že lodní doprava poškozuje ŽP více než celá silniční doprava.

Sýrie určitě neprodělala válku kvůli plynovodu. Tam šlo výslovně o vnitropolitickou situaci, kterou pouze náležitě dalších pár desítek zájmových skupin využilo. Příbuzní Asada ml., kteří tlačili na "nové rozdání karet". S trochou nadsázky lze říci, že válka v Sýrii se vede o zastoupení Mercedesu (modelový příklad popsaný prof. Gombárem - tradiční sunnitská obchodnická rodina byla z této pozice vytlačována mladými členy Asadova klanu, čímž její loajalita k Asadovi ml. značně klasla a nepomohlo ani to, že dělal většinovým sunnitům určité politické ústupky a má za manželku sunnitku) ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Mikulik
Příspěvky: 547
Registrován: 23.9.2009 10:29:37

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Mikulik »

Já si myslím, že to bylo kvůli ropovodům, plynovodům, ale nikomu to nevnucuju, ale jak Mercedesu? Povídejte, to mě zajímá, i když to sem moc nepatří.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

To já samozřejmě taky nevnucuju ... ono to sem doopravdy nepatří. :D Tady v tomto prostoru se válčí dlouhou dobu, ani žádný roury nejsou. To se předse netvařme, že se tam válčilo "až teď". A ta válka má pozadí opravdu jinde.

K tomu Mercedesu by musel napsat Standa. :D Já to mezičasem smazal a přesně nerozepíšu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

z VINCI ... část 1

Stavebnictví ve světě, s důrazem na USA, Evropu a další země je uprostřed zrychleného růstu. Rutina života při koroně vytvářejí vzácnou kombinaci erupce dopytu po tovarech a produktech a nedostatku nabídky a zásob. To tlačí nahorů inflaci v sektoru a tento inflační tlak vedl již k dramatickému nárůstu, který odpovídá 4 letem 2017-2020. Dnes nestojí otázka tak jestli ceny klesnou, ale kam mají klesnout vzhledem na všechen ostatní život kolem nás.

Vývoj v 01/2021 - 11/2021 nás vede k poznání pro rok 2022. K tomuto odhadu je důležité porozumět úrovním produkce v Číně, klimatické konferenci, kterou se řídí západ a stavebními projekty, které se realizují od Blízkého po Střední východ.

Rok 2021 se zapsal do lodní historie. Po dlouhých letech značné ponuky na přepravu po mořích, kdy byla celá řada i velkých firem ve ztrátách se naopak tyto nízké dopravní náklady zvedají postupně na 100% zdražení, u kontejnerů ještě víc. Na základní trase Čína/V Azie - Středozemí moře se zvedají náklady na přepravu až 3x a dokonce 5x oproti tarifám z roku 2019. Část firem a států se snažila vyhnout se takovým přepravám s dodatkem, že se situace s cenama umravní, což se ale nemohlo stát, protože lodě uváznuté v přístavech na střídačku v Severní Americe a pak Evropě a samotné Asii pro nečinnost v přístavech na sebe kumulují ztráty na uváznuté nákladní pozemní dopravě u přístavů a bylo zřejmé, že se naopak situace nemůže v dohledné době stabilizovat. To vedlo k enormním objednávkám tovaru, který nejdříve byl na skladech, i když se neprodukoval, ale následováno to bylo zprávami o rekordním výprodeji těchto zásob, což vedlo k rekordnímu úbytku proti výrobě, která stagnovala a tento jev naopak urychlil jak inflaci, tak ale i sektorový nedostatek produktů, pro nestabilní ceny vstupních materiálů a covid. Dodací lhůty pro celý řad stavebních materiálů a oceli se dostává mimo normy chápání.

Inflace již dle IMF způsobí snížení odhadovaného růstu světového HDP, namísto 6 to budou 4% HDP. Inflace pohlcuje značnou část obrovských balíků v mnoha státech a jako taková je již výslovně škodlivá. Dovedla narušit produkci vícero továren, kdy již neplatí ono známé "prodáme to s větší cenou", protože to neprodáme. Protože to neumíme v chodu do 0,5 roku cenově všechno upravovat obzvláště když sektorově zažíváme růst cen komodit i o desítky %.

Ve světe jsou miliony rozdělaných strojů a aut. Chybí čipy, hydraulické systémy, pneumatiky. Objednávky na stroje jsou větší, ale lhůta dodání odpovídá i běžným autům.

Státy a velké firmy budou muset v roce 2022 a dál snížit svojí závislost na tovare původem ze zahraničí nebo mimo "bloků" a i propočítat trasu přepravy tak, aby se zvedla ekonomické bezpečnost, přičemž tyto procesy se průběhu času musejí promítnout do nákladů. To totiž samo o sobě nebude levné.

Roky 2020-2021 jsou z pohledu globálního obchodu holou katastrofou: izolace posádek v přístavech, dopravní kongesce vs. prázdné silnice a 0 výběr mýta a letištních poplatků, nedostatek pracovníků od sběru potravin po jejich zpracování a i dál ve všech segmentech. Těžkosti v dodavatelském řetězci zvyšují ceny tovaru, jak jsem již uvedl: nedostatek zásob, omezování produkce v továrnách, se kterou se ale počítá v jednotlivé návaznosti, odstavování dopravy pro pozitivu kovidem), zvedající se dovozní daně a cla, nestabilní cena ropy, plynu a dalších energetických nosičů, což zvedá ještě víc náklady v dopravě. Varianta omikron dovedla prozatím v mnoha státech uvěznit i když na krátký čas, ale v obrovských počtech mnoho pracovníků, co znovu narušuje veškerý život.

Koncem 2021 klesají ceny některých surovin. Baltic dry index mapuje přepravu surovin loděmi ve velkém jako je cement, olovo, uhlí a tento index klesl o 50% proti 10/2021, kdy dosáhl ab solutního rekordu, ale stále je i tato přeprava 6x větší, než byla v roce 2019. To značí, že stavební materiály nemůžou být ani nadále levnější, protože je tady i jistá setrvačnost. To má za následek zdražování staveb, resp. útlum části firem, resp. za cenu zvedající se inflace udržení výstavby a všeho v chodu, ale dnes není jisté, jestli doopravdy tyto balíky zachrání tento vývoj před zhoršením situace.

Průměrný čas lodě/kamionu ve světových přístavech je již více než 100d. Vy nevíte kdy vás vyloží, vy nevíte kdy jako kamion naložíte. Musíte ale být k dispozici, protože když na vás dojde řada, tak nesmíte narušit již tak slabý článek celé práce v přístavech. Akutně chybí pracovníci v přístavech. Nebylo jich ani v roce 2019, když žádná pandemie nebyla ... akutně chybí i kamionisti. Nebyl problém stroj, nábrž jeho řidič. A tento problém přetrvává. My ale potřebujeme zvětšit tyto kapacity, pokud se máme na globální úrovni vyrovnat s nedostatkem všeho na pultech.

Dopyt ve světě neklesá. Řešení na dopravní problémy v přístavech se nikde nenašlo. Lze tedy plánovat rok 2022 jako rok, který bude i nadále poznačen ochromením globálních dopravních vazeb a narušením dodavatelského řetězce.

Od 02/2022 se zvedá poplatek za Suez o 6%. Již nyní to řada firem promítá do cen, což zase tlačí ceny nahorů. Za dopravní služby si od ledna letošního roku připlácíme již beztak 1/5 navíc. A není tomu prozatím konec. Mzdy v přístavech, v dopravních firmách jdou taky nahorů, ceny paliv, AdBlue komodity (300%) taky. A samozřejmě firmy a přístavy mají náklady navíc jako všichni i s testováním atd.

...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

část 2 ...

Změny cen surovín mají horizontální dopad na celý dodavatelský řetězec. S růstem cen se musejí vypořádat producenti s většími výrobními a provozními výdaji. Taky to ale nebudou dělat bez zisků, což značí, že zatěžují odběratele zdražováním atd. až kým se produkt pro konečného spotřebitele aneb investora nestane drahším. Doposud nejsme v bodě, že by nastal pokles objednávek :roll: Což vždy za normálních okolností nastalo, tak se neděje, a to z obav ve smyslu: dnes za 10, zítra za 15, takže kdo nepostaví dnes, tak již nepostaví nikdy. Začínají se zvedat úrokové sazby, což těmto obavám dává za pravdu a my ale zažíváme zvedající se tlak na objednávky. Západní státy navíc hodlají investovat rekordní peníze do infrastruktury. Tyto programy má ale i celý skoro celý prostor Asie ...

Výrobky a materiály ve stavebnictví včetně železa, mramoru, keramiky, potrubí, betonových výrobků, sanitární keramika ... jsou ovlivněné cenami surovin ze kterých se vyrábějí - palivo, plyn, polyetylén, uhlí, hořčík, cement atd. ... my se v roce 2021 potýkali s nedostatkem surovin, což je zapříčíněno jak pandemii a nemožností těžit ale i geopolitickou situací, kdy v důsledku drahých energií se nevyplácí vyrábět celou řadu chemických produktů. Většina světa si s tímto fenoménem nedovedla nijak poradit, protože buď nevyrábí všechno nebo vyrábí za tržní ceny a tak se rokem 2021 prohloubila tato krize v tom, že nejenže dnes není materiál, ale je drahý. Vy si ho sice můžete objednat, ale vy doopravdy nevíte kdy vám ho dodají. A tak je v omeškání i celá řada na pohled nesouvisejících produktů, sanita a keramika ze Španělska nebo Itálie je v omeškání 1 roku. Studia vám je nabízejí, ale katalogem a doopravdy nevíte kdy tovar budete mít doma.

V uplynulých týdnech dochází k poklesu světových cen surovin v důsledku slabšího dopytu v Číně :ok: , dále jsou nadměrné zásoby nahromaděné v přístavech a dále existují již zásahy čínských úředníků ke zvýšení produkce uhlí s cílem snížit výrobní vstupy (do času). :ok: Navzdory tomuto je ale cenová hladina stále vyšší, než v roce 2019.

A to je dáno bohužel i dalšími faktory, které jsou ve vývoji a známé až poslední období.

Ceny energií - ceny paliv a plynu všeho druhu rokem 2020 stagnují, aby 2021 nejdříve byl pokles udržen, jenomže z pohledu 7 let se obchodují na vysoké úrovni a tyto mají přímý vliv na výrobní náklady ve stavebnictví: cement, kovy, potrubí, pozemní doprava ... poslední kvartál je pak šokovou terapií.

Úroveň dopytu po ropě se ve světě vrátila na úroveň před koronou, ale světoví producenti ropy již na to nereagují jako předtím, když ekonomiky států mají problémy, nyní se snaží vytěžit z vysokých cen, aby se vykryl schodek kdy byla cena nízká. Cena ropy má dle mnoha odhadů překročit letos 100 USD za barel a dokonce existují odvážné předpovědě, že překročí 200 USD, pokud se vyhrotí geopolitická situace tak až 300 USD.

Od cen ropy se odvíjejí alternativní a levnější energetické produkty: uhlí a plyn. Tyto pak přímo určují výrobní náklady materiálů a produktů ve stavebnictví.

Tudíž pokud se tyto předpovědě jen z části naplní, tak se dá naopak očekávat pokračující chaos lokálně na trzích. I pro vše výše uvedeno i pro enormní závislost na globálních vztazích.

Cena ropy od 01/2021 do 12/2021 stoupla všeobecně o 52%. U Omikronu zaznamenala silný denní pokles (10 USD), ale tento pokles byl již z 1/2 smazán.

Vraťme se k samotné Číně :arrow:

V 10/2021 čelila Čína energetické krizi. Nebyla elektrická energie pro továrny, všechny provincie museli omezit a zastavit továrny dle nařízení Pekingu. Nebyla práce, celkově zpomalil růst HDP a tohle přetrvá do letošního roku (letos 4-5% proti 8%). Tato energetická krize byla daná nejen nedostatkem uhlí, ale i záplavami a extrémními projevy počasí.

Zcela se zastavila produkce energeticky náročných odvětví: cement, hořčík, hliník a ocel. Čína je odpovědná za výrobu a export velké části světové spotřeby, tak vznikl nedostatek jak již víme mj. kapaliny potřebné pro produkci AdBlue. Peking zasáhl a doma zvedl produkci uhlí, snížila se jeho cena a průmysl kompenzoval vysoké náklady. Doma se snížil dopyt i pro finanční problémy developerů a to vše vedlo ke snížení cen.

Státy světa, Evropa obzlášť, budou muset nalézt alternativní zdroje výroby pro svoje potřeby. Očekává se pokles dovozu z Číny pro spotřebu pro domácnosti. Tento úkol ale bude tlačit na nějaký čas na ceny nahorů.

Podnebí. :arrow:

USA a EU vedou boj za to, aby svět přestal znečišťovat ovzduší a učinila se palivová revoluce. Vede se boj za zelenou energii. Uplatňuje se tvrdá politika na tradiční producenty energie. Slibuje se omezení koncesí na těžbu ropy a zemního plynu, Francie a Německo odstavují jádro, ačkoliv Francie hodlá tento segment modernizovat. Je nutno pamatovat, že než k té náhradě dojde, tak jádro je zdrojem levné elektrické energie a tento výpadek se někde musí odrazit.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

část 3 ...

OPEC. :arrow:

Na organizaci vyvíjí tlak USA, Biden se snaží, aby OPEC zvedl těžbu ropy alespoň dočasně. Aby se celosvětově snížila cena energie, především mu jde o méně vyspělé země. I když to popírá domácí politiku. OPEC ale tento tah neprovedl. ... USA proto naopak uvolňují vlastní zásoby, které mají ve vysokých hodnotách a ve spolupráci s Čínou, Japonskem, UK a Indii zvedají dodávky a tlačí na pokles cen ropy a energií. Ovšem ani uvolněné zásoby nevedou k poklesu cen a jeví se, že OPEC v budoucnosti zareaguje vlastním krokem a sníží produkci v zájmu zachování stávající cenové hladiny.

Rusko a EU. :arrow:

Státy EU jsou ze 40% závislé na dodávkách plynu z Ruska. Problematika kolem NS2 je známá. Vedlo to k vážné energetické krize, která vede nakonec k celosvětovému zvedání cen.

Německo :arrow:

Hlavní ekonomický lídr EU. Politicky strana zelených je v koalici s dohodou, která obsahuje agresivní cíle pro přechod na zelenou energii a snižování emisí. Implementace klimatického plánu bude zahrnovat značné zvedání cen ropy, plynu a uhlí, co povede nevyhnutně k další inflaci. Již dnes lze pozorovat, že některé provozovny snižují nebo ohlašují ukončení produkce, aby se nevyrábělo se ztrátou.

EU :arrow:

EU jako blok připravuje uhlíkovou daň. Psal jsem o tom jinde. Nemělo by se stát, že firma neprodá v Evropě, protože jí zválcuje firma z Indie, která neinvestuje do "eko". Na druhou stranu to způsobí výpadky na trzích v EU a otázní je pak faktor konkurence za cenu nehorázních investicí to k ní nebude vést, trh se rozparceluje dle komodit ne dle značek. Naznačují to již pohyby prodejů částí byznysů jednotlivých skupin .. ve stavebnictví, energetice a dopravě.

Události, které dál ovlivňují ceny surovin ve stavebnictví :arrow:

Od 11/2021 klesá cena surovin: kovy, plasty, betonové produkty, sanita atd. I nadále je ale větší, než v roce 2019. Je-li to dáno tím, že se snížuje dopyt nejen v Číně, ale globálně pro rostoucí inflaci a výše uvedené faktory a tím, že mírně klesají dopravní náklady, co tlačí dost proti zvedajícím se cenám energií nebo ne, se ukáže v dalším období.

Ceny olova/železa jsou proti 10/2021 nižší o 60%. Dá se říct, že došlo ke stabilizaci, ale k dalšímu většímu poklesu v roce 2022 již nedojde. Naopak se očekává mírný růst po tomto propadu, takže i zde je cena ještě stále mnohem větší, než před pandemii.

Čína, EU a ocel :arrow:

Čína tedy obnovila přísun energie, továrny zase běží, ale ne ocelárny. Ty jsou omezovány v produkci, aby Čína plnila snižování emisí. Nesmějí pracovat na plný výkon.

V EU jsou producenti, kteří snižují produkci z jiných důvodů: zeslábnutý dodavatelský řetězec a extrémní ceny elektrické energie prakticky ohrožují životaschopnost produkce. Ocelárny sice mají být v EU i po zavedení uhlíkové daně kompenzovány, ale dlouhodobě jsou trnem v oku.

Čína a realitní průmysl :arrow:

Čína regulovala v roce 2021 velké hráče v stavebním sektoru, jináč hrozil bankrot mnoha z nich v obludných částkách. To vedlo ke snížení dopytu a tedy poklesu cen jak jsem již uvedl.

Kdo čte tohle forum, tak musí sledovat co všechno se tady staví. Rozhodně je to 3x větší populace než EU, ale i tak: Čína je rozhodujícím faktorem pro ceny, protože až 70% celosvětové velkokapacitní přepravy (uhlí, cement, železo) se realizuje tady. Se spotřebuje tady. My víme, že EU a USA chtějí ve velkém obnovovat "u sebe", přidávájí se velké železniční projekty ve státech Zálivu a dá se očekávat, že Čína předse jen zase v roce 2022 bude motivovat ke zvýšení domácí spotřeby, tudíž tyto komodity v roce 2022 budou proti stávajícím úrovním zase stoupat.

Dostáváme se k tomu, že inflace komodit v Číně, USA a EU rostla o 10,7% v Číně, 6-7% v dalších blocích.

Hořčík a hliník :arrow:

Čína vyrábí 82% světové spotřeby hořčíka. Nařídila jeho snížení produkce pro emise, které jsou vysoké u této produkce. To je v přímé návaznosti na hliník, na slitiny v automobilovém a dalším průmyslu, dá se předpokládat skokový růst cen v roce 2022. Já jen dodám, že producenti hliníku v USA a EU již v 12/2021 oznamují, že zvedají ceny hliníku o více než se čekalo pro enormní růst vstupních nákladů.

Turecko :arrow:

Stát je velkým producentem třeba cementu, železa, mramoru atd. Turecká lira se propadla o 30%, takže kdo má místní měnu, tak dováži levněji. Tento trend by se měl udržet, ale další radikální přepady se nečekají.

Doporučení pro investory :arrow:

*dbát na důkladné projektování a souhrn potřebných materiálů
*klást důraz na základní alternativy u zásadních položek
*pamatovat na rezervu pro nečekané cenové šoky:
- pokud vzroste cena ropy nad 200 USD, tak se dramaticky prodraží infrastrukturní výstavba
*doporučuje se uzavírat dlouhodobé kontrakty s dodavatelským rětězcem, nespoléhat se na "alternativy"
*pokud kdo podniká ve specializovaném byznysu, tak by měl nakupovat od vícero dodavatelů
*u infrastruktury se bude dbát na základní dodatky ke smlouvám a sice kompenzační opatření za zvednutí cen surovin

Geopolitika může lokálně zvedat ceny nad celosvětové ceny:

Čína - USA (kapitál obou)
Čína - Taiwan
Evropa - Rusko
Rusko - USA

Základní odhad pro rok 2022 je, že ceny surovín půjdou nahorů. O kolik je dnes těžko predikovat na celý rok, ale očekává se snížení až koncem roku, ale jen proti zdražení, které ještě letos nastane.

Očekává se, že problémy v dodavatelském řetězci budou pokračovat.

Očekává se, že zvedání úrokových sazeb nezastaví rostoucí inflaci pro výše vypsané důvody. Daná negativa samozřejmě přinese.

Dále se očekává, že USD jako měna posilní. To značí, že všude kde je návaznost na obchody proti měně nebo i zaměstnanecské smlouvy, tak si to vyžádá větší náklady proti roku 2021. A to již o pro zvednutí zákl. úrokových sazeb.

Letišní byznys se nemůže letos vrátit do před pandemických hodnot.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Evropa, farmáři, hnojiva

Po zimě se musí začít hnojit. Jak to vypadá :?:

Nebetyčné ceny hnojiv pro viz výše uvedené důvody (plyn, chemičky, ceny hnojiv z důvodu omezení exportu hlavních exportních zemí) nedávají na výběr. Jsou 2 způsoby:

1. zvedne se částečně cena za produkty
2. sníží se množství hnojiv

Obojí s sebou nese rizika dalších růstů cen.

Základní komodity jako kukurice a pšenice: jsou 1. vystavěni problému s hnojivama. Může se vysadit méně plodin na jaro. Jarní výsadba: 1/3 evropského obilí.

Evropa je nejvíce zasažená v tomto problému v rámci planety. Tlak v Severní Americe polevil, ale je i tam a je i jinde. O tom není pochyb, ale já se omezim jen tedy na souvislosti.

1. pololetí 2022 ... deficit hnojiv bude činit 9% dusíkatých hnojiv

Pokud utrpí úroda pro výše uvedené možnosti, tak potraviny v Evropě se ještě více zdraží. Respektivě se zvedne cena plodin.

Celá řada farmářů nejen v Evropě stále nemají zajištěné chemikálie. Čekají do poslední chvíle jestli ceny neklesnou, protože rozdíly prozatím nikdo neslibuje sanovat.

Za poslední rok cena hnojiv vyskočila v Evropě 4x.

V Maďarsku spotřeba dusíkatých hnojiv tuto sezonu klesne o 30% až 40%. Tvrdí to hlavní farmář a zemědělský ekonom v zemi.

Pokud na přelomu 04-05/2022 dojde k suchu, tak účinek bude ještě ničivější, protože právě dusík pomáhá rostlinám přežít suché dny.

V Evropě se s dusíkatýma živinama hnojí od 2. měsíce. Ten nedostatek je v ekvivalentu 7 mil. t.

Krize s plynem se zmírnila, Yara se vrátila k produkci hnojiv, ale dodávky jsou omezené a ty výpadky se již nenahradí.

Dovozy taky nenahradí výpadky, protože je celkový pokles dovozů pro zákazy exportů z mnoha států. Na dovoz je odkázáno takové Rumunsko ... kde se čeká již pokles: plodiny nebudou ani kvalitní ani nebude jejich kvantita.

Trh s hnojivama prozatím je omezen exportem do 06/2022 Ruskem a Čínou ze stejných důvodů: vysoké ceny plynu a garance zajistit si nouzové zásoby potravin. Bělorušká potaš pro sankce je taky narušená v obchodních schémách.

Zemědělci ve Francii a Německu ve velkých gigantech mají zajištěno do konce 2022 jen 70% spotřeby dusíkatých hnojiv. Pokud cena neklesne, tak jsou zas jen 2 možnosti ...

Zemědělci v Ukrajině mají ještě nižší číslo. Ukrajina se ostatně věnuje i zajištění nouzových zásob obilí.

Pěstování pšenice a kukuřice je stále atraktívní, ale když se použije dle plánů méně dusikatých hnojiv o 15%, tak výnosy klesnou o 5% a navíc se může poškodit obsah bílkovin. Pokud se použije o 30% méně, tak výnosy klesnou o 10%. Pokud k tomu zahrneme nějakou anomálii v počasí ... :evil:

Některé výnosy se ale čekají ve snížení až o 50%. To bude pak mít dopad na zpracovatelský průmysl, nebude dost práce v těchto závodech. To znovu vytlačí ceny výš. Varují před tím Poláci i Maďarsko. Dá se dokonce očekávat zpoždění dodávek do řetězců, které si již nyní objednávají řadu zboží za předem dojednané ceny, které se ale vždy přehodnocují a existuje obava o neakcepatci zvýšených cen resp. nenaplnění ani těchto základních kvot. Řada výrobců nepodepisuje kontrakty jako doposud, potravinářskí giganti se tomu brání, protože jsou na konci s dechem: růst nákladů je enormní (doprava, mzdy, energie) a s tím spojená očekávání úrody.

Ve Francii část zemědělců změnilo plány sázení. Třeba "lan-len" který je méně náročný na dusíkatá hnojiva.

Zemědělce netrápí jenom hnojiva, ale: všeobecně palivo, dusíkatá hnojiva a elektrická energie zvedají náklady na hektar již v roce 2021 o 10 tis. € a situace pro rok 2022 není příznivější.

Před menší úrodou varuje FAO (OSN). Již nyní rekordní globální ceny urychlují inflaci, což tlačí spotřebitele ke zdi. Již nyní je narušen základní rámec pro potravinou bezpečnost a potravinový fond je prázdný. Hladomor hrozí v mnoha regionech ...

Dle analytiků z EU a USA jsou ale stávající ceny obilí adekvátní k tomu, že budou kompenzovat ceny hnojiv. I dle UK si trhy poradí, i když se to promítne do cen, protože to nejsou jenom hnojiva. Vlády mohou lépe cílit sociální politiky, snížit náklady pěstitelům a lépe dotovat agrosektor.


Další fakta :arrow:

*největší inflace nákladů v agrosektoru od roku 2012
*složité prostředí nakládek a vykládek
*složité podmínky skladování a výpadky dopravního systému
*výpadky pracovní síly od sběrů po zpracování
*pšenice a palmový tuk, prudké zdražení koncem 2021
*cukr meziročně zdražel o 40%
*rastlinní oleje jsou na historických maximech (i pro extrémní požáry v 2020 a 2021)
*Nestlé zvedl odhad inflace pro letošní rok z 1,5 na 5%
*menší producenti zvednou ceny o 10% nebo se již na trhu neudrží, co povede k selhání zajištění odbytu základních komodit, než je převezmou giganti nebo noví podnikatelé
*maloobchod zvedne ceny o dalších 1,5-2,5%
*v roce 2021 byl akutní nedostatek obalových materiálů - situace se částečně zlepšila po zvednutí cen o 25%
*dopravní služby jsou o 1/5 větší než rok zpátky
*ceny v USA jsou o 7% větší začátkem prosince; rekordní růst cen od 1982 - konstatace resortu práce
*UK i pro kritickou situaci v nákladní dopravě, inflace překročila 5%, zrychlí u potravin, pouze u ryb již asi ne
*Danone očekává inflaci ve svém oboru větší než v roce 2021 a tedy až 8% respektivě bude atakovat 2- ciferní růst; Kanada mléčné produkty od 02/2022 +10%, sýry +15%
*Asie - Evropa - USA, již nemí kapacity pro přepravu potravin a všechno je pod silným tlakem; dopravní služby ještě poskočí, což se znovu promítne ...
*Koncern Unilever zvedl ceny ve 3.Q 2021 o 4,1%

V obchodech je potřeba otevřít oči. Skupina 20+ největších gigantů přistoupí k 5 opatřením jak zvednout cenu:

1. zatlačí se na základní katalogové ceny, takže obchodník nebude mít na výběr, buď akceptuje cenu nebo nebude mít tovar, což pro nalákání zákazníka bude zásadní prvek, zvednutí této ceny tlačí na akcie ze strany obchodníka
2. Menší objem za stejnou cenu nebo XXL balení, ale za větší cenu než původní 1 kus.
3. Zesílení promo - P.R., reklamy, marketing, vytváření nové řady produktů.
4. Obchodní výdaje - racionalizace produkce. Sjednocování chutí, snížení širšího portfolia nabídky.
5. Uvolnění nahromaděných zisků v bilionech USD na první 4 body se zavedením do praxe tak, že se ale zvednou ceny a sníží výdaje což zajistí kontinitu prosperity.

*část producentů očekává zlepšení ve 2. pololetí 2022
*tento názor nesdílejí producenti masa, mražených ani trvanlivých potravin, naopak si mají lidé zvyknout že si připlatí, majitel největší hydinárny v UK již prohlásil, že UK maso je levné a potraviny jsou taky levné a tohle se v Británii změní ...
*končí se etapa, ve které producenti snáší 90% zdražování - v UK vyjde celé kuře na menší peníz než půllitr piva

Další zdražení se dá čekat o 10% a více % u "eko" ... kdo chce maso s farem, kde se zvířata opečovávají, tak si připlatí ještě více. Ale bude jíst bezpečné, výživní potraviny atd.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

V případě, že Rusko omezí nebo zcela přeruší dodávky plynu do EU (Putin dal závazek na summitu, na nedávném summitu plynových velmoci (5 států, 70% vývozu plynu), že navzdory konfliktu bude dodávat plyn na trhy. Tím není ale dáno, že na všechny. Pokud USA, EU a demokracie v Tichomoří odpojí Rusko (a již i Bělorusko) od systému SWIFT, reálně to hrozí ...

Tak asijské státy, které mají dlouhodobé kontrakty se světovou dvojkou (dnes je jednička USA, dvojka je Katar, ale Katar po roce 2025 až do roku 2027 zvedne vývoz plynu o objem, který vyjádřím na plynovodu NS2: bude o 20% větší, než byla zamýšlená tato kapacita, takže Katar bude zase jednička, ale až za 4 roky) ... dnes Katar přes dlouhodobé kontrakty vyváží plyn do Koreje, Japonska, Indie ... ale pokud dojde k výše uvedené situaci, tak asijské státy jsou ochotné vzdát se svojeho plynu a Katar překlopí vývoz do EU. Ostatně se taky snaží vyjednat s EU smlouvy na dodávky po roce 2025. Katar dnes prodává za spotové ceny "jen" 14% svojeho plynu, zbytek jsou jednoduše kontrakty na 5-15 let.

USA předčasem mají v provozu nové terminály, ovšem jejich vývoz do EU byl v jednotkách % skutečné spotřeby plynu v EU. USA ale angažují právě v Asii na těchto postupech.

Tak nebo tak nezůstane EU zcela bez plynu. :idea: Zásobníky sice klesají, ale celkové omezení by bylo kolem 15%. Příslib mnoha asijských států překlopit katarský plyn do EU je realizovatelný.

Tolik menší novinka v dnešní nelichotivé situaci ... která ale je nezbytná, já to tady psal dávno, že ruský plyn založený na náladách Putina není pro EU dobrá volba. Oponovat ve smyslu levného plynu ... dávno neplatí.


Ovšem, ceny AdBlue prakticky setrvávají na maximech. Pokud dojde k situaci, kterou nechceme, ale dojde k ní, tak i těch 15% omezí hlavně průmysl a my uvidíme, který přesně a co se pak upřednostní do produkce. Bude 100% snaha udržet takové tovary/produkty, které nelze dovézt odjinud než z Ruska. I proto se dá nyní mnohem lépe porozumět tomu, proč se realizovala i nouvozová zásoba AdBlue v mnoha evropských zemích bez ohledu na to, že se produkce AdBlue zahájila s 3x cenou.

Cena pro menší odběratele překonala v EU průměrné 1€, resp. je v rozsahu 1 až 2,2€ za 1l.

Třeba v Austrálii je ta cena proti EU více než 2x resp. pro malé odběratele až 4,5x.

______________

Pokud dojde k omezením s ropou, tak se tak nebo tak bude muset na nějaký čas zrealizovat "racionalizace přepravy" a půjde to ruka v ruce s průmyslem. Více méně se zavede "rotační omezování" a "vzájemná výpomoc".


Z praktického hlediska bude velmi rozumné si udělat zásoby základních komodit na alespoň 1 týden, dlouhodobou záruku alespoň na 1 měsíc. I když bude (je) maximální snaha dle plánů udržet základní dodavatelský řetězec s distribucemi v dopravní obslužnosti.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Argus zavede monitoring týdenní ceny za AdBlue v Německu, které je největším spotřebitelem. Je to přímá reakce na nedostatek této komodity ...

https://www.argusmedia.com/en/press-rel ... -reference

__________________

Nejen válečný konflikt na Ukrajině, ale ten taky zesílí přerušení distribučních kanálů. Na Bělorusko jsou dány sankce na export potaše. Výsledkem bude, že ceny potravin budou již pod trojitým tlakem:

1. hnojiva (růst hnojiv proti roku 2021 je u 7 z 8 a celkový průměr činí 50%)
2. pohonní hmoty (soustavní problém, který nebere konce)
3. výpadek produkce kvůli bodu 1. (méně se bude hnojit na asi 1/5 plochy světa, budou jiné plodiny a bude výpadek producentů - min. UA)

Očekává se v letošním roce zdražení hotových produktů jako mléčné produkty, pekařské produkty, maso, oleje, cukr atd. o 30% proti roku 2021. A to ještě se nesmí stát problém s přirodními jevy.

Farmáři se snaží "inovovat". Začínají chovat hydinu, která dává mj. vajíčka a z jejich odpadu se přihnojuje. To je jeden z mnoha příkladů.

V USA se projeví na jaro kombinace všech faktorů u farmářů s hnojivama zdražení pěstování o 42 USD na 1 aker půdy. Kongres má projednávat dotaci na problém resp. jej jako problém zamítnout. Pokud zahrneme další náklady, tak cena překračuje na průměrnou farmu v Americe navíc proti roku 2021 o 120 tisíc USD. O tolik to pěstovatelé budou muset zvednout a ještě o víc, protože i oni jsou z něčeho živí.

Problémem nedostatku plynu :arrow: bude nedostatek produkce AdBlue. Existují prioritní produkce, které se musí udržet. Jestli se vykryje produkce formou dotace nebo půjde AdBlue o další desítky % výše se dnes neví.

___________________

Světoví producenti AdBlue: Yara, CF Industries, BASF, GreenChem, Mitsui Chemicals, Royal Dutch Shell, Nissan Chemical Industries a Kelas. Prvních 5 = 66% trhu. Četl jsem závěry z materiálu za skoro 5 tis. USD do roku 2028; Diesel Exhaust Fluid (Adblue): https://rivercountry.newschannelnebrask ... ons-future , ze které jasne plyne, že produkční kapacita této komodity se počínaje letošním roke začne zvedat. I za zvýšené ceny, ale musí se zvednout. A zvedat se bude u 5 největších až do roku 2027. Pokračovat totiž budou počty vozidel, které na AdBlue jezdí a taky je zájem na zvýšení kapacit do rezerv. Dnes není z čeho formovat skutečné rezervy, ani státní ani firemní. Dnes kdo drží zásoby na kvartál tak je pánem situace. Cenová úroveň se musí zvednout ale bude to plynout z energetické krize. Cena překročí 1€ za 1l v celém prostoru severní polokoule na čerpacích stanicích. Nejvíce zdraží nejmenší balení do 5l, nejvýhodnější budou největší nebo na ČSPH.

AdBlue v roce 2020 ... 20,2 mld. USD
Předpokládaný růst trhu 2022 - 2026 ... 11-12% ročně
AdBlue v roce 2026 ... 39,5 mld. USD, ale bez zohlednění extrémní inflace a dalších vlivů
- stouá industrializace, rozsah populace, počet vozidel, naježděné km, urbanizace atd.
- význam i pro stavebnictví a zemědělství

Nemělo by se stát, že by AdBlue nebylo k dispozici. Bude to komodita, která být jednoduše musí. A svět nebude dál závislý na 80% exportě močoviny z Číny, jak tomu v 2021 bylo.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

menší postřeh, jezdím kolem jedné ČSPH Shell, která normálně AdBlue prodává, vloni byla cena koncem roku 0,899€ (po prudkém zdražení, které dosáhlo asi 3x) ... a vydržala ta cena až do začátku tohoto měsíce, minulý týden se zvedla na 0,999€, začátkem tohoto týdne to bylo 1,350€ a dnes to bylo již 1,385€

během 1 týdne zdražení pro veřejnost - ale to je spíš pro veřejnější autodopravu ... protože na těchto stojanech lze načerpat vzhledem k dynamice těch tlačidel větší nádrže, než osobní ... šla cena nahorů o 0,486€ anebo o 54%

no a když se na to podíváme očima z roku 2021, kdy Rusko posílalo menší množství plynu (menší než plnění smluv a Gazprom posílal peníze, ta klauzula byla na výběr) - tak, to zdražení již představuje v číselném vyjádření více než 1€ - za komoditu, která "nestála nic" (do 30c)

signalizuje to hodně a taky to dává potvrzení všem relevantním odhadům ... je to ale opravdu jenom postřeh z reality, protože ten cenový totem je u silnice na dosah neustále na očích

má to již přímý souvis s klesajícíma zásobama plynu, kterého cena je navíc neustále vyšší, takže to již jen promítá do trhových cen

ceny na ČSPH se dotahují na ceny v 10l kanistrech - které ale mají zase starší datum a bude zajímavé sledovavat kam stoupne další šarže těchto produktů

komodita v některých státech EU, Austrálii a jinde stála již v polovině ledna 400% toho co v létě 2021, ale my když se na to podíváme meziročně tak jsme dnes na asi 300%

ta lepší zpráva ale je, že komodita "nevyschla", ačkoliv několik chemiček dostalo od vlád v EU ale i v Austrálii, Koreji atd. dotace na udržení produkce, dnes to jde bez dotací - ale se to promítá do cen tak jako všechno ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Koncern Yara snižil produkci ve svých závodech v Itálii a Francii. Prozatím pro tento měsíc. Realizuje se mj. i údržba, ale hlavním důvodem jsou znovu extrémní ceny a nejistota na trhu s plynem. Yara se snaží sehnat komodity i z globálních trhů. Jde přitom o jednoho z největších producentů hnojiv ve světe, se sídlem v Norsku.

Yara má obnovit postupně zase produkci.

________________________________

Před pár dnama německa ekonomická asociace vydala zprávu, že pro sankce a tím pádem omezení dovozu největšího exportéra hnojiv a močoviny atd., kterým je tady Rusko (v Asii Čína) a růst plynu a z toho plynoucí stoupající náklady a snižování produkce v Evropě se zvedne cena AdBlue o dalších 170%: https://trans.info/en/up-to-170-price-i ... ion-280232 .

Na rozdíl od podzimu 2021 je ale komodity dost - cena kopíruje jednoduše náklady. Jde o to, že velké firmy i distributoři poskytují max. 1 měsíční cenové nabídky. V Německu dokonce občas již jen 2 týdenní. :idea: Nejnižší cena je až u 100l - tam se pohybuje kolem 50€ (ale to je dotační systém států v EU, aby se udržela základní doprava a zásobování).

Přitom koncem 02/2022 se objevila zpráva, že AdBlue zlevní o 8c pro klesající ceny močoviny. Pro začátek války na UA se to ale rychle otočilo ...

______________________

Dopady to má, protože jsou protesty dopravních společností, jak nafta tak AdBlue. Ty protesty nepomáhají zmírnit problémy v dopravních tocích ... málokdo to ví, ale přístavy jsou přetížené, lodě čekají na vykládky a třeba to má další dopady: za čekání na vykládku lodě platí nakonec spotřebitel v obchodě. Protože distributor to promítá do cen ... to se děje od Ameriky přes Evropu, Blízký Východ po Asii. Dopravní náklady kdysi tvoří kolem 10%, dnes 14 až 16% a stoupají. To samo o sobě tlačí ceny jinam. To AdBlue stojí meziročně na 1 km o 1c více pro ty kamiony. Takhle je to zanedbatelné, ale třeba na 5 tis km to je 60€ a když by to stálo 200€ :o a oproti 22€ ze začátku roku 2021. No a 5 tis km to je třeba linka Porto v P - Praha v ČR, přístav - sklady třeba Kaufland, když si otevíráte víno z Chile ... takhle na to víno to AdBlue nemá přímý dopad, protože ten kamion uveze 22 tisíc litrů ... ale ta nafta ve spojení se vším již hodně dělá. Donedávna se totiž AdBlue prakticky neúčtovalo, dnes se zadává jako "volná položka" v mnoha firmách to tak je. Protože ne každý dopravce si umí zařídit AdBlue na kvartál.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

otázka na EK: Nedostupnost AdBlue na trhu EU a výjimka z platné legislativy

https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... 24_EN.html

*nutno sledovat
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

k 8.4.: Yara: AdBlue production not currently impacted by war
https://www.agriland.ie/farming-news/ya ... ed-by-war/
Yara je největší EU dodavatel s vícero závodama.

k polovině 03/2022:
Transport Yara suspends orders for key solution for diesel cars, are availability problems already threatening trade shipments? “According to my information, the situation is under control,” says Kesko’s Production Director
https://pledgetimes.com/transport-yara- ... l-says-ke/

a taky Duslo Šaľa:
https://ekonomika.pravda.sk/firmy-a-trh ... uslo-sala/
přepis rozhovoru: https://nitra.zoznam.sk/sokujuce-a-kata ... a-fabrika/

_____ green ammonia:

Yara International and Azane Fuel Solutions to launch world's first carbon-free bunkering network
https://www.yara.com/news-and-media/new ... -industry/

Značí to, že se začíná 1. etapa toho co je psáno zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 45#p252945 , že se jednoduše řečeno v dalším období bude cena AdBlue zvedat, protože jsou vyčerpané zásoby, protože se vyrábí již jen za větší náklady. Buď tak anebo žádná výroba. A tedy ale bohužel, tam, kde se vyrábí za větší podíl spotových cen, tak tam se produkce AdBlue sníží. Jde i o to, co lze vyrábět a za kolik prodávat. Hnojiva mají v Dusle přednost vzhledem na evropské priority a možnosti. Tak nebo tak, ale klesne nabídka a jakmile klesá již doposud, tak klesají zásoby a tudíž to musí logicky spět k omezení "zbytečných" jízd.

Nejen, že se ihned zvedne cena, ale se omezí nákup na jeden vůz. (distribuční řetězec u části ČS již v uplynulém měsíci posunul cenu o 40%, jak jsem i psal třeba na té Shell-ce) Větší dopravní společnosti a státní ministerstva/úřady mají zásoby pro svoje služby na 1 až 2 kvartály. Tím je dáno, že je případná krize zvladatelná. Běžný motorista dle prodejních čísel má doma dost AdBlue na 50-100 tisíc km dle státu. Jsou činnosti, které ale budou zasažené rychle ... stavebnictvím začínajíc, protože stavebni činnost počká před krizovýma složkama, mobilitou občanů i zásobováním obyvatelstva. Na rozdíl od dob minulých, kdy armáda by mohla "darovat" část zásob, s čímž se ještě na podzim 2021 počítalo, tak tento scénář padl, a je to právě naopak, armády potřebují zvednout dostupnost komodity.

Pokud by došlo k omažitému zastavení plynu, pak se bude muset zahájit fáze šetření - omezování v asi 35% rozsahu tak, aby vydržela zásoba, která existuje alespoň na 2 kvartály. Do té doby by se zase povedlo něco vyrobit, něco dovézt, ale pak dál snížit o ještě asi 1/10 spotřebu. Omezení v rozsahu nad 1/3 značí, že by se musela omezit i doprava jako taková. Tady se totiž pak nebavíme o tom, že by cena byla třeba 3€ za 1litr, ale že by jednoduše nebylo dost. Samotné stavebnictví se podílí zrovna asi tou 1/10. I to záleží dle států. Patrně nejmenší dopad z hlediska mobility by byl ve velkých měst, kde veřejná doprava není závislá na dieslech. Ale zase ve velkých městech by nastalo omezování se zásobováním ...

Krajním scénářem je deaktivovat na nevyhnutní dobu SW. Ale je to krajní a prozatím stále nepředstavitelný zásah, který nebyl nakonec realizován ani v J. Koreji ani v Austrálii atd., protože to taky není levná záležitost a způsobuje celou řadu problémů (měření hodnot a čidla se vypnout v rámci provozu nedají) ... Nemluvě o tom, že nelze najednou vyřešit rozsah, kterého se to dotýká. Ale částečným omezeným řešením to u některých případů je jako krajní možnost.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Dosavadní opatření pro zajištění dostatku AdBlue jsou tyto:

*snaha o udržení ekonomické smysluplnosti aditiva
- akceptace vyšších cen navzdory často dlouhodobým kontraktům i s veř. organizacemi a státy
*snížení vývozu nad limity zadané hodnoty státy
- státy v EU stanovují minima na nějaké období
- jiné země ve světě zcela zastavují exporty, pokud mají evidentní nedostatek (Austrálie, Koreje atd.)
*zvláštní obchodní dohody mezi státy, vládami a chemickými závody
- vytvoření rezerv a jejich naplnění
- včetně důležitých segmentů ve státech (tam cena prakticky stejná, nejvyšší je soukromá spotřeba a na veřejných ČSPH)
- i do budoucna pro krize s cenama plynu nebo nedostatkem plynu o zajištění % produkce
*nový monitoring sledování stavu komodity v jednotlivých státech

Nouzové opatření pokud výše uvedené 3 selžou, resp. nebudou postačovat pro zajištění dostatku na trhu: porušení nastavení emisních norem

*přenastavení motorů tak, aby bylo akceptováno aditivum nižší kvality
- pro širokou část veřejnosti (dopravci?)
*přenastavení motorů tak, aby bylo "obelháno" nepřidání aditiva (dopravci?)
- nejeví se jako reální možnost, ale pro část složek má být umožněno

Prozatím se povedlo oddálit problémy do konce 2.Q 2022. Bez provedení výše uvedených již aplikovaných postupů by se trh dávno zhroutil.

Cena komodity se bude muset zvednout v prostoru EU o dalších 70-120% jakmile se sníží dodávka plynu z Ruska. Důvodem bude udržení produkce této složky v jistém poměru k dalším produkovaným látkám. Bude to dál tlačit i na úsporná opatření na straně spotřebitelů.

Pokud by navzdory všemu nastal všeobecní nedostatek ve vícero státech, pak se uplatní další 2 postupy: (protože nelze technicky za extrémně krátkou dobu přenastavit všechno + poškození SW atd. některých druhů strojů, vozidel)

dle situace stavu hospodářství ve vztahu ke všem surovinovým výpadkům možnost upravit pořadí s výše uvedeným bodem

*možnost solidarity a zajištění přísunů z centrálních rezerv pro zajištění chodu
*omezení prodeje od množství na vozidlo až po systém na povolenku
- ne jen na vozidlo, ale na vozidlo bude muset být povolenka, tedy doklad o potřebnosti pro chod třeba firmy a ne pro soukromou spotřebu na súkromní jízdy atd. resp. se dál uvažuje o přídělech pro osobní spotřebu na auto, kde osobní auto nemá takovou spotřebu, ale to se bude dál odvíjet od dostatku ropních produktů na trhu

část textu je obsahově v přípravách, část samozřejmě holá realita
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Zásoby AdBlue jsou v prostoru EU na předepsaných 100%. Zásadní státní a veřejné složky a největší autodopravci a základní distrubutorské řetězce mají předepsané zásoby této komodity na 10-12 základních nebo 12-14 rozšířených nebo 16-20 limitovaných týdnů režijního provozu i kdyby nastalo faktické pozastavení dodávek. Trvalo to půlroku.

Dále se stabilizovala cena energií, dále díky zreálnění nových kontraktů (2022 vs 2021 značí růst této komodity o 350%) a díky faktu k získání potřebných zásob může cena pro běžnou spotřebu klesnout dle trhu. Tak se stalo, že se dosáhlo snížení ceny ve druhé polovině 04/2022 o průměrných 15%, ovšem i nadále je průměrná prodejní cena této nevyhnutní kapaliny nad 1€ za 1 litr, vyjma velkých dopravních firem, kde je cena kolem 80-95c.

Situace není růžová, ale je zlepšená. Pokud by byla stupnice 1-5 a začátkem 2021 bylo 1, pak poslední období byla 5,4,5, tak je dnes 3.

_________________________________

AdBlue je jako komodita na trhu a pod státy optimalizována dle jiných omezení, na které se EU připravuje teorií i praxí, takže jakmile dojde k výpadkům PHM, tak se aplikují i klauzule k tomuto bodu.

EU nemusela udělat nic finančního, na rozdíl od UK, Austrálie, Jižní Koreje atd., kde centrální federální vlády museli zasáhnout a pomoct desítkama mil. k USD k udržení produkcí atd. Jednotlivé státy řeší koncepce, dle doporučení, nikoliv přímé stimuly. Vše se ponechalo na tržních podmínkách, ovšem státy a EU jsou připraveny, viz příspěvek výše, i na složité scénáře (pro běžný život).

Tržní domluva vedla k uznání přerušení nebo pozastavení platných kontraktů v rozhodujících zemích, včetně D, NL atd., protože chemičky uznávají nutnost pokračovat v produkci po apelech ze strany dopravních a dalších firem, čímž úřady a politické elity přistupují k jistým označením "různých stavů", ve kterých bylo možno bez dodatečných řízení a nesouhlasů akceptovat změny podmínek, upravit platnost smluv. Zároveň zajistit chod produkce a vypracovat náhradní nouzové plány, co samo o sobě lépe připraví 0,5G trh na krizová období. Ovšem pro neochotu úprav ve směru k farmářům a jejich hnojivám se jednoduše nevyplácelo vyrábět, tudíž musela z pochopitelných důvodů nastast i nepříznivá situace omezování prodejů v rámci vícero zemí v EU, což taky vedlo k dramatickému zvednutí ceny a limitování prodeje pro jednotlivé dopravní firmy
a distribuční kanály. Díky této spolupráci a domluvě mezi vládami, chemickými společnostmi a dopravními asociacemi se situace povedlo zvládnout a to navzdory bezprecedentnímu vývoji na energetických burzách. Doprava se nezhroutila, nezastavila a nemusel se nijak upravit SW u vozidel. Všechny možnosti jsou ale posouzené. Komodita je v prostoru EU zařazená v základním sledování stavu zásob, jednotkovým cenám, prvně v historii, pro zajištění transparentnosti obchodování a produkci.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Je srpen, končí se etapa "podpůrného mechanismu" pro chem. průmysl v oblasti hnojiv. Paradoxně - protože hlavní úroda je sebraná a půda v Evropě hnojiva potřebuje pro další úrodu, která (ale to je zemědělský problém*) by měla přinést lepší vyhlídky po letošním suchu atd.

Vývoj:
Cena AdBlue neklesla. Vyrábí se, ale prodává o 200 až 400% před krizí.
Komodita se celosvětově sleduje v zásobách.
Existují zásoby na 30-90 dnů.

Není ochota vytvořit větší zásoby, protože náklady na produkci neklesají. Náklady na distribuci se špatně odhadují a nikdo nedává delší než 3 měsíční smlouvy.

Co bude dál:
Od září se sníží produkce největšího producenta hnojiv v Evropě (a velkého v rámci světa) a sice koncern Yara se rozhodl, že v důsledku vysokých cen plynu nedovede ani s podpůrným mechanismem norské vlády (tam běží mechan. dál, ale systém neodpovídá cenám) zajistit produkci hnojiv, kde stojí čpavek/amoniak. Tuto komoditu do hnojiva, resp. tohle hnojivo bude v evropských závodech vyrábět na 35% kapacity.

Z toho plyne:
Značí to, že na přelomu let se dá očekávat znovu debata o ohrožení dodávek AdBlue.

Pointa:
Každý v segmentu - čeká na zázrak, jakýkoliv zlom ve vnímání ceny s energiemi.

Závěr:
Změna je prozatím v nedohlednu.
Musel by se "pozastavit tržní mechanismus obchodování s energiemi", protože je evidentní, že je tady prostor pro nehorázní vydělávání z nejistot z války na úkor všeho.

Cena AdBlue se může začátkem zimy dostat na 2-3€ za 1l s omezením prodeje.
EK očekává snížení naježděných km v důsledku zdražování, snížení produkce, zvýšení cen nafty - nedostatku nafty jako komodity, takže se sníží i dopyt po AdBlue.
V Evropě se nedají stimuly pro produkci očekávat.

Co další kromě Yara :?:

Produkci čpavku snižují i další evropské společnosti, včetně německé SKW Piesteritz a BASF.
Nižší produkci ohlásila i polská Azoty Group.
UK společnost, pobočka americké CF Industries zašla ještě dál a oznámila, že výrobu čpavku musí pro bezprecedentní růst cen plynu dočasně zastavit. V UK není pro jistotu žádná "podpora". (v EU je politická podpora na boj s cenama energií prozatím ve výši 280 mld. €)

*zemědělci si mají hnojiva přivézt z území mimo Evropy, i za vyšší ceny
- to bude jeden z důvodů pokračující inflace za potraviny v ´23
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

V EU došlo ke snížení produkce AdBlue a stejně tak ke snížení zásob této látky. To vedlo k nárůstu cen a omezení prodeje ve většině zemí EU. Ve světě, kde to stojí na této látce a je situace s energiemi napjatá stojí litr kolem 1-1,5 USD, jinde do 1 USD za 1 litr. V EU v běžném komerčním prodeji již cena překračuje 2€ za 1l. Na standardních ČSPH překročila 1,5€ za 1l, jináč řečeno dosahuje znova vysokých hodnot. Vzhledem k tomu, že většina chemiček snížila produkci a ochlazuje se, nelze očekávat změnu k lepšímu. Jak si stojí největší evropská ekonomika?

_________________________
V DE se cena již pohybuje v pásmu 1,5 až 1,9€. Za 10l kanistr pak motorista zaplatí 25-30€.

Právě v DE znovu zasedal producent AdBlue SKW Piesteritz s vládou a dopravcema, přičemž bylo domluveno, že producent uvede do provozu jeden ze dvou závodů na produkci amoniaku ve Wittenbergu. Kdy se ale přesně výroba doopravdy rozjede, není známo. Náklady na plyn a produkci přesahují prodejní ceny. Řešením by mohlo být osvobození od daní.

Situace v DE není dobrá, Robert Habeck 20.9. informoval, že federální vláda nemá moc možností na to zabránit nedostatku komodity na trhu. Náklady na AdBlue jsou dle propočtů asi 5% z celkových dopravních nákladů. Stávající obraz v DE vypovídá o tom, že komodita je v nedostatku nadregionálně a nebude to jen dočasný jev. Lze očekávat, že se budou muset odstavit vozidla a to především v malých podnicích nebo u jednotlivců. Federální vláda zajistila dostatek komodity pro pohotovostní složky a nouzové zásobování. Páteřní přepravná kapacita státu a veřejná doprava zůstanou zachované.

Problém je dle Habecka komplexní a nelze jej zakládat jen na AdBlue. Jedná se o "Dočasném krizovém rámci" EK, který má zajistit dotace pro energeticky náročné podniky.

Habeck rovněž zdůraznil, že nebude možné vypínat systémy u nedostatku AdBlue, ovšem pokud nastane naléhavá situace ve státě, která bude vycházet ze zajištění veřejné bezpečnosti a pořádku, pak lze udělit výjimku z emisních předpisů a vybraná vozidla jí urgentně dostanou a budou se provozovat bez AdBlue.

Alternativní aktualizace SW je možná v případě, že se stane větší krize v zásobování komoditou i pro dopravní a zemědělský sektor po dobu, než uplyne stávající energetický šok.

Tolik pan ministr na otázky z parlamentu.

Ještě jeden celonárodní průzkum v dopravě DE - 13.9.

69% firem působících v dopravě očekává nedostatek AdBlue.
14% firem již zápasí s nedostatkem - a to v té formě, že meziměsíčně mají snížené zásoby a neumějí sehnat náhradu.
17% firem neočekává kolaps s komoditou AdBlue, z nich část má zásoby na kvartál dopředu a zajištěné dodávky i ve stávajících časech. Zbytek je názoru, že se to vyřeší tak jak před rokem.

Cenové srovnání komodity 11/2021 a 09/2022 je v DE na již více než 2x úrovni. Proti 01/2021 je cena již na 3x úrovni.

O tom, že tato komodita "zajímá" i běžné motoristy vypovídá pravidelná nabídka marketů. Metro nabízelo 11.9. "svůj" 10l kanistr jen za 20€ s DPH. Tedy o 5€ méně, než běžně. Upozorňovalo ale na možné lokální výpadky tovaru.
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktualizace z 23. září 2022 (12:25) - koncern BASF varuje před snížením plynu pro svůj megakomplex a souvislosti až po AdBlue. :idea:

Princip Verbund ve výrobním závodě v Ludwigshafenu, který byl dosud považován za faktor úspěchu, by se mohl v případě plynové krize ukázat jako velký problém pro chemický gigant a výrobce AdBlue BASF, jak uvádí The Guardian. Plyn používá společnost BASF jako výchozí materiál a zdroj energie a samotný areál Ludwigshafen spotřebuje asi tolik jako celé Švýcarsko.

V BASF jsou vedlejší produkty výroby čpavku čerpány potrubní sítí dlouhou téměř 3000 km a používají se k výrobě AdBlue, hnojiv, dezinfekčních prostředků a oxidu uhličitého.

V případě přidělování plynu vládou by byl možný částečný přechod na ropu a mohl by se dovážet čpavek. V určitém okamžiku by ale musel být odstaven celý závod v Ludwigshafenu, protože 125 výrobních závodů je komplexně propojeno. Bez těchto dvou etylénových jednotek by v BASF v Ludwigshafenu nefungovalo prakticky nic. Jsou srdcem místa a "lámou" deriváty ropy na menší frakce rychlým zahřátím na 840 stupňů Celsia. To už bez plynu nepůjde, protože vytápění elektřinou (které se právě testuje) do zimy pravděpodobně fungovat nebude. Spíše za 5 let.

Pokud by bylo trvale k dispozici výrazně méně než 50% maximální potřeby plynu, vedlo by to podle Daniely Reichenberger, mluvčí společnosti BASF, k úplnému uzavření závodu. To se ještě nikdy v historii společnosti nestalo. Většina elektráren v lokalitě Verbund běží nepřetržitě od 60. let 20. století a není jisté, zda by mohly být po zastavení jednoduše znovu spuštěny.

Důsledky by byly dalekosáhlé nejen pro Německo, ale pro celou Evropu. BASF je jedním z největších světových výrobců ibuprofenu a důležitých chemikálií. AdBlue vyrábí také přímo společnost BASF. Podle dřívějších plánů by koncoví zákazníci a chráněná zařízení, jako jsou pečovatelské domy a nemocnice, byli z přídělového systému osvobozeni. Většinu úspor by musel nést průmysl, který se na spotřebě plynu v Německu podílí zhruba třetinou. Odvětví by proto mělo hlásit své požadavky ústřednímu úřadu. Na podzim vyhodnotíme, kde by uzavření mělo nejhorší dopad a zda a která průmyslová odvětví by byla osvobozena od přidělování.

Je třeba také poznamenat, že dovoz levného plynu z Ruska byl pro BASF dosud velmi vítaný. Diskuze o roli BASF při získávání závislosti na levném ruském plynu se v Německu vede delší dobu od vypuknutí války na Ukrajině.


Cenová relace 08/2022 vs. 08/2021 je v průmyslu +45%: https://www.destatis.de/DE/Presse/Press ... 9B.live722 .

Spotřebitelská inflace 8,9%.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Následující text není moc kam dát, ale ty souvislosti jsou tak citelné pro všechny, že je to nevyhnutní to doplnit. Je to země se zásadním podílem ekonomickým a produkčním. A zároveň velkou populací, která bude trpět jako první. Protože všichni ví, že energetické řešení elektrické energie je odjakživa ve špatném propojení S-J, což se obchází přes jiné země. Narušení elektráren v jejich chodu situaci zásadně zhoršují. Tento stát se připravuje na reální omezení běžného chodu životů. Potažmo dodavatelé ve strojírenství ve východní části Evropy bude následovat u zaměstnanců v jejich příjmech ...

:arrow: Všechno stojí na plynu. Pokud ho nebude dost, tak chemické továrny budou nucené omezit produkci jako první. Tam začíná problém, který se odrazí všude. Protože vyrábí všechno pro všechny. V konceptu, který nelze jen tak změnit. Za tím následuje další průmysl.

DE kancléř Scholz byl nedávno v Kanadě. Urputní snaha získat více LNG z Kanady. Tamní vláda není proti, ale limitují jí technické možnosti. Každý ví (já jo), že Kanada těží, ale rourama dopravuje do USA. U Atlantiku není zázemí na export do Evropy. Ne takové, aby se s tím ihned dalo něco udělat. Potrvá to nejméně 1, možná až 3 roky ... ale něco málo se domluvilo.

Kancléř proto míří na Blízký Východ. Tam již byl Habeck i s podnikatelama.

Kdo to sleduje, tak ví, že Německo vyčlenilo nejdříve 1,5 mld. € na zajištění plynu na globálním trhu. Nyní přidala dalších 2,5 mld. €. Ani to není všechno, vláda má speciální úvěrové linky v celkové hodnotě 15 mld. € a bude je čerpat v tranžích.

DE zásobníky jsou nyní plné z 90%. Za 5 týdnů mají být na 95%. Začátkem roku to byla skoro 0.

Samotné zásobníky nestačí. :idea: S tím Německo nepřežije ani do jara. Osloven byl celý průmysl, aby se snažil šetřit a pokud možno sám ukládal do vlastních objektů jak jen to jde. Vláda hodlá od firem plyn odkupovat. I to se zná, ale nezná se přesné plnění podmínek a stav.

Kancléř Scholz navštíví 3 země: KSA, SAE a Katar. Habeck naznačil, že kancléř podepíše "nějaké smlouvy" na LNG dodávky. Prozatím v SAE. Proč ne v Kataru? Tak to prý nestojí, ale v DE novinách se uvádí, že Katar požaduje vysokou cenu. CO se týče KSA, tak tady pro EU lobbují i USA, ale jaký bude výsledek, se prozatím neví. Dalším problémem je totiž technická možnost na straně DE.

Státní aparát DE s průmyslovýma holdingama řeší celé týdny nedostatečnou infrastrukturu. Německo musí postavit sérii plovouvcích terminálů na zkvapalněný plyn na dovoz velikého množství plynu tankerama. Je to životní a bytostní zájem státu, jak stojí v mnoha dokumentech. 1. terminál tohoto druhu se má uvést do provozu 21.12. ve Wilhelmshavenu.

Jen nedávno v létě bylo oznámeno, že 2. terminál LNG bude SZ od Brém, konkrétně ve Brunsbuetteli. Ten má být funkční koncem roku, nebo začátkem 2023.

S tímto má DE přežít tuto zimu.

Do konce roku 2023 se má postavit několik dalších terminálů, protože DE se hodlá vyrovnat s tím jak k němu Rusko přistupuje a jednoduše nehodlá dál podporovat velkou závislost ze strany Ruské federace. Je to vnímáno jako ekonomická válka, jako válka, ve které se musí přistoupit k obětem a tak to vnímá většina Němců, ačkoliv samozřejmě - je to nepříjemné a má to špatné hospodářské důsledky. Pokud by došlo k dalšímu konfliktu, tak si Rus usmyslí kdykoliv otočit kohoutkem znovu.

DE vláda hodlá do konce roku 2023 postavit další terminály na LNG ve Stade a Lubmine.

Soukromé konsorcium staví 5. terminál - taky v Lubmine nedaleko PL hranic.

Opoziční CDU/CSU říká, že ani tyto kapacity nebudou stačit vzhledem na obří nároky DE průmyslu.

Mezitím, než bude k dispozici potřebná energetická infrastruktura, tak se domluvilo, že přídavné dodávky plynu budou zajištěné z terminálu LNG v nizozemském přístavě Rottderdam, z belgického terminálu Zeebrugge a Dunkerque ve Francii.

Velké společnosti mají již vytvřené zvláštní fondy, ze kterých se snaží napomáhat vládě koncepcema a navazováním lepších smluv. Nelze z roka na rok přestavět ani jen ty obrovské továrny tak, aby se oddělila produkce v rámci sortimentu. Odstavení jednoho odstaví další tři.

__________________________________

:arrow: Hospodářství versus obyvatelstvo Německa

Situace je velmi vážná. Každý občan si přeje, aby se státu ekonomicky vedlo, ale zároveň je národ v obavách jaká bude doopravdy zima v městech a ve vesnicích.

Stát se od léta intenzivně připravuje na krizovou situaci nejvážnějšího rozměru a to vzhledem na výpočty a schopnosti cokoliv jakkoliv nahradit z Ruska. Kancléř prezentoval materiál, ve kterém konstatoval, že Německo je připravené a připravit se nyní musí jednotlivci. Připravenost značí především to, že musí existovat spolupráce s obyvatelstvem: sídla mají dle počtu obyvatel snížit spotřebu o 1/5. Je to více, než 15%, protože ta 1/5 má vykrývat mj. i rezervu pro špičky. I tak může nastat "výpadek všeho", a proto musí na to každý obyvatel pamatovat. Na 1. místě jsou domácnosti, tedy průmysl se bude muset oslabit, ale to ve výsledku oslabí i obyvatelstvo - tato kampaň je vedená ve všech celonárodních firmách.

Němcům bylo vydáno vážné varování: "Toto je seznam zásob pro případ výpadku elektřiny, vody a paliva. Připravit se!" Jde o federální doporučení o civilní ochraně, což je de facto nejdůležitější instituce z pohledu zajištění přežití. Německé sdružení měst a obcí zdůrazňuje, že je potřeba to brát velmi vážně a všude je daný seznam k dispozici.

Protože, co se může stát na podzim/zimu :?:

*varování před rozsáhlými výpadky elektřiny, vody a paliva
*ohrožení zdraví obyvatelstva
*přerušení zásobování
*jiná vážná krizová situace

Proč hrozí výpadek proudu :?:

Existuje velmi vysoké riziko přetížení elektrické sítě. Reálně se v létě prodalo na 650 tisíc ohřívačů. Náhrada za plyn může způsobit výpadky proudu.

Bezpečnostní aparát delší dobu zesilňuje postupy na krizi energetického sektoru ve smyslu nepřátelské útoky hackerů. Pro tento případ není Německo celonárodně dobře připraveno. To značí výpadek namísto zvládnutí situace. Následná obnova, což ale potrvá.

Bez plynu a proudu dojde k narušení zásobování. :!:

Federální CO proto naléhá na všechny obyvatele, ať mají doma vodu a potraviny.

Pokud přijde k celkovému výpadku proudu, pak nastupuje u krizových složek náhradní řešení, ale mimo těchto dojde i k přerušení distribuce vody, takže je nezbytné si to uvědomit.

Federální CO varuje, že po 2 dnech krize nebude možnost ani nabít mobil. :idea:

Německé obyvatelstvo má pocit, že žije ve vážných časech. V mnoha městech vzniká spolupráce vícero spolků, které se snaží pomoct slabším, pomoct zajistit a rozplánovat dopravu a nahlásit alternativní pomoc jakmile to bude potřebné dle profese. Vše na báze dobrovolnosti a času. Omezit jízdu jednotlivě za nákupama, až padne zimní fáze, aby se ušetřilo, tak se bude nakupovat dle společných seznamů. Jako kdysi ...

Německé holdingy hlásají vesměs, že se tohle obobí překoná pokud bude každý myslet na jiné. Začíná to u každého doma bez rozdílu životní úrovně.

Kancléř Scholz informoval, že byl vykonán zátěžový test rozvodné sítě federální vládou a dospěl k názoru, že pravděpodobnost extrémního scénáře, ve kterém by byl problém ve větší části DE po dobu delší než 3 dny je nepravděpodobný, ale není nemožný. Vláda, firmy a města dělají vše co dělat jde a musí se k tomu tak postavit každý občan. Běží k tomu masivní mediální kampaň. Hrozí, že 1/4 až 1/2 elektráren na plyn v jižním DE selže pro nedostatek plynu, zatímco přetrvávající nedostatek vody by zpomalil dodávky do uhelných elektráren (transport), francouzské jaderné elektrárny jsou stále částečně mimo provoz a současně se začne používt mnoho ohřívačů, ventilátorů.

Odborníci se však domnívají, že německá elektrická síť je dobře připravena. Provedlo se několik změn. Ale selhání může nastat v mnoha menších regionech.

Žádná panika, ale společné úsilí. Strach je děsivý a my se děsit nenecháme, prezentuje Federální CO u vydání Seznamu pro jednotlivce aneb tzv. nouzovými zásobami pro zimu 2022/2023.

Jak se správně zásobit nouzovými zásobami

Spolkový úřad pro civilní ochranu a odstraňování následků katastrof radí obyvatelům, aby se zásobili nouzovými zásobami na 10 dní doma, aby byli připraveni na možné krizové situace. Protože: "Při velkých škodách nemohou být záchranné složky všude najednou. Připravení mohou do příchodu státní pomoci pomoci sobě, svým příbuzným a sousedům a snížit škody ochrannými opatřeními," uvádí se na stránce agentury.

Byl vypracován přehled desetidenní základní dodávky nápojů a jídla pro jednu osobu. To odpovídá přibližně 2 200 kilokaloriím za den, a proto obvykle pokrývá celkovou energetickou potřebu:

20 litrů vody (nebo jen vody z vodovodu, pokud existuje samostatní alternativa v obydlí)
3,5 kilogramu cereálií, cereálních výrobků, chleba, brambor, těstovin a rýže
2,5 kilogramu ovoce (v plechovkách nebo kelímcích) a ořechů
4 kg luštěnin a zeleniny (v plechovkách nebo sklenicích)
2,6 kilogramu mléka a mléčných výrobků
1,5 kg ryb, masa a vajec nebo prášku z celých vajec (vejce jsou omezená, celá vejce v prášku mají trvanlivost několik let)
0,4 kilogramu tuku a oleje

Potraviny, které se nemusí ohřívat ani vařit (cukr, med, čokoláda, mouka, instantní polévka, tvrdé sušenky, preclíky) - množství dle přání.

Federální CO zdůrazňuje, že potraviny a voda jsou základ, ale pro přežití bez energií jsou potřebné další komponenty:

Plynový vařič (ke kempování) pro ohřev jídla.
Svíčky, čajové svíčky
Baterka na svícení
Náhradní baterie (do čehokoliv)
Pytel na odpadky (dle produkce odpadu; nebude probíhat svoz)

Produkty z drogerie:
dezinfekční prostředek
mýdlo/saponát
dostatečné množství toaletního papíru
zubní kartáček a zubní pasta

Zdravotnický materiál:

lékárnička
důležité léky předepsané lékařem
teploměr
léky na snížení bolesti a horečky
lék na průjem, nevolnost a zvracení

Federální CO dále vysvětluje, že pokud nastane bezprecedentní stav nouze (podchlazení atp.), tak se přistoupí k evakuacím a zajištěním společného přežití dle manuálů jak i v jiných situacích, ohrožení atp. každý musí mít připravené dokumenty jako originál/kopie:

rodinné doklady (výpis z matriky narozených, oddaných, úmrtních) nebo matrika jako originál
vkladní knížky, smlouvy o účtech, akcie, cenné papíry, pojistky
možné i kopie: důchodové a příjmové potvrzení, daňový doklad
doklad o kvalifikaci: Osvědčení (školní vysvědčení, vysokoškolská vysvědčení, doklad o dodatečné kvalifikaci)
smlouvy a modifikační smlouvy, například. i nájemní smlouvy nebo leasingové smlouvy
závěť, živá závěť a plná moc

občanský průkaz, pas, řidičský průkaz a doklady od vozidla
výpisy z katastru nemovitostí
jakákoli přijatá oznámení o změnách služeb
potvrzení o zaplacení pojistného, ​​zejména důchodového pojištění
doklad o žádosti z úřadu práce, oznámení z úřadu práce
faktury potvrzující neuhrazené žádosti o platbu
členské nebo platební knížky sdružení, klubů nebo jiných organizací
očkovací průkaz

Každý, kdo nemá dostatek místa na uskladnění dostatečného množství vody nebo jídla na 10 dní, může také omezit zásoby: Třídenní nouzové zásobování je lepší než žádné zásobování, vysvětluje Spolkový úřad pro pomoc při katastrofách. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Situace v DE se dál komplikuje a zhoršuje. Stát s 1/6 flotilou nákladních vozidel v EU.

Koncern Yara, jeden z největších světových producentů AdBlue vedle SKW Piesteritz a BASF, oznámil, že "v nejbližších dnech" musí uzavřít produkci na neurčitý čas v belgickém závodu Tertre. Hlavním důvodem je neúnosný nárůst cen plynu. V závodu Tertre se vyrábí amoniak, hnojivo a kyselina dusičná, tohle všechno tam prozatím končí.

Dále, stále platí, že Yara snižuje produkci v Evropě na asi 35% své celkové evropské produkční kapacity. :!: (zde jsem uvedl v srpnu)

Dle průmyslné služby Agrarheute to značí ztrátu následujících objemů výroby za rok:

3,1 mil tun amoniaku
4,0 mil tun hotových hotových produktů – rozloženo na:
1,8 mil tun močoviny
1,9 mil tun dusičnanů
0,3 mil tun hnojiva NPK

1,8 milionu tun močoviny, které již poté Yara sama nevyráběla, by odpovídalo množství AdBlue přibližně 5,5 milionu tun. Podle SKW Piesteritz je denní spotřeba AdBlue v Německu 2,5 milionu litrů pro logistiku a přibližně 5 milionů litrů pro auta. Čistě matematicky by ztráta kapacity močoviny ve společnosti Yara sama o sobě stačila na zásobování nákladních aut a aut v Německu na dva roky. V Německu je registrováno na 800 tis. nákladních vozidel a jejich spotřeba AdBlue činí 2,5-5 mil. l za den. Resp. 1,2 mld. l ročně.

Šéf Yary France Nicholas Broutin na tiskové konferenci vysvětlil, proč výroba některých chemikálií už není ekonomická kvůli ceně plynu: "Dnes stojí výroba jedné tuny čpavku v Evropě 2 500 až 3 000 eur, přičemž stejná tuna je v hodnotě 1 300 eur na mezinárodním trhu".

_______________________________

Aktualizace ze dne 26. září 2022, ministr Habeck uveřejnil list pro něj od šéfa svazu logistiky a zároveň majitele jedné dopravní firmy:

"Nedostatek Adblue se musí co nejdříve odstranit," žádá centrální německá logistická síť v otevřeném dopise spolkovému ministru hospodářství Habeckovi a ministru dopravy Wissingovi.

Dopis se také zabývá konkrétními účinky nedostatku AdBlue:

"Kromě neustále se zvyšujících nákladů na palivo, plyn, vozidla, náhradní díly a personál je v současnosti palivové aditivum AdBlue předepsané emisní normou Euro 6 vzácné a v některých případech již není dostupné vůbec. V souladu s tím ceny neustále dosahují nových maxim. Jen naše členská společnost WP Holding GmbH se sídlem ve Zwickau potřebuje každý měsíc 40 000 litrů AdBlue pro svých 380 vozů. Nákupní cena (na vlastní čerpací stanici) stoupla ze 17 centů v srpnu 2021 na 65 centů/litr v srpnu 2022. Hranice 1 euro dosáhly začátkem září, aktuálně je to 1,20 eura. Ve srovnání se srpnem 2021 představuje zvýšení ceny pro společnost téměř 500 000 eur ročně."

„Vážení ministři:

Je naléhavě třeba jednat! Je třeba dbát na to, aby dopravní průmysl zůstal funkční. Federální vláda musí poskytnout peníze na výrobu AdBlue a tím omezit jeho nedostatek. Jedinou alternativou, jak se vyhnout úplnému zastavení, by bylo povolení dočasně jezdit bez prostředku ke kontrole emisí a provést potřebné změny softwaru. To by však vedlo k úniku značného množství znečišťujících látek do ovzduší. Nedovolte společnostem, které chtějí být ohleduplné vůči změně klimatu, konkurenční nevýhodu, jak tomu již bylo v případě LNG. Mnohá plynová auta zakoupená ze státních dotací jsou v současnosti nečinná, protože se již nedají konkurenceschopně využívat.

Celé znění: http://www.logistik-mitteldeutschland.d ... gt-werden/

_______________________________

T-online.de

Začíná to tím, čím to často začíná, když se blíží krize: Především se to prodraží. Velmi drahý litr aditiva do nafty AdBlue nyní stojí zhruba čtyřikrát více než v lednu 2021. Například 1,75 eura je cena na čerpacích stanicích v Braniborsku.

Výroba je znovu zahájena v chemické společnosti SKW Priesterwitz. Dle jejich stanoviska, "Prozatím". Ovšem nevyrábí se v 2. závodě.

Pokud chcete pochopit současný nedostatek, musíte se podívat na výrobu látky. AdBlue se získává pomocí takzvaného „Haber-Boschova procesu“. To vyžaduje vodík, který zase vyžaduje zemní plyn. Nedostatek plynu tak přímo ohrožuje výrobu látky. Asi jednu třetinu AdBlue tvoří močovina, která se zase vyrábí přímo ve spojení se syntézou amoniaku. Chemický proces lze jen stěží měnit.

Otázkou je, do jaké míry by se nedostatek plynu mohl projevit v následujících týdnech. Přestože jsou zásobníky plynu plné, stále není jasné, kdo a kdy jím bude zásobován. Jakmile elektrárnám na plyn dojde plyn, výroba by se mohla rychle omezit.

_______________________________

Na sociálních sítích DE chemického průmyslu unikla informace, kterou BASF jen částečně vyvrátil. To taky nevěští nic dobré, pokud nezasáhne DE federální vláda.

Magdeburg/Leuna/Ludwigshafen - Tvrzení je o závodě BASF v Ludwigshafenu: Jen jeden ze tří strojů v závodě na výrobu amoniaku běží z ekonomických důvodů, aby se nemusel odstavit celý systém. A společnost již vypracovala novinku i pro tohle úsporní řešení a sice zavede krátkodobé pracovní plány namísto plných.

_______________________________

SK producent Duslo Šaľa surovinu nevyrábí, plní domluvené smlouvy. Produkt prudce zdražil i na Slovensku. Firma varuje, že komodita může vypadnout zcela. Produkce je odstavená pro údržbu na zařízení. Společnost nezásobuje pouze Slovensko.

https://tvnoviny.sk/ekonomika/clanok/29 ... -najhorsie

_______________________________

Klesající zásoby AdBlue v Německu si již všímají i trhy v Itálii, Francii a Španělsku. A to z opačného uhlu: že je v DE vyšší cena a komodita není zdaleka všude k sehnání přímo na ČSPH a v kanistrech vychází za draho. Pro menší vůz je to samozřejmě snesitelné, 10l vystačí na 10 tis běžného dieslu, ale pro kamion by to tak snadné nebylo.

1z26 vozidel v DE již nemůže vyjet na silnici i když jsou logistické požadavky na trhu. Velké společnosti staví biznis na modelu pravidelných dodávek v objemu 80% a 20% dle trhu, ale trh dnes není, protože jen za to, že někdo odebírá pravidelně velké množsví nemůže počítat s tím, že bude upřednostněn, takže když společnost nesežene, tak vůz odstaví a vyjede jindy. (není ověřeno)

Je to zpátky rok 2021, jenom ta cena je již jinde.

_______________________________

Klíčoví hráči AdBlue (DEF) ve světě:

● Yara
● CF Industries
● BASF
● Kelas
● GreenChem
● Borealis LAT
● ENI SpA
● Mitsui Chemicals
● Sichuan Meifeng
● BP
● Liaoning Rundi
● Cummins
● Shell
● Nissan Chemical
● Novax
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Ceny AdBlue se za dva roky zvýšily desetinásobně. Ceny AdBlue však nenásledují ceny nafty a ropy, ale reagují na cenový výbuch plynu, močoviny a čpavku.

Dr. Olaf Zinke, agrarheute
Crossmedia-Redakteur Betrieb und Markt


Aditivum do nafty AdBlue zůstane prozatím nedostatkové a velmi drahé. Ceny se však v poslední době ustálily na velmi vysoké úrovni. Zásoby však zůstávají omezené kvůli drastickému snížení produkce čpavku ze strany hlavních německých a evropských výrobců .

Dnes (28. září) se ceny na německých čerpacích stanicích pro nákladní automobily AdBlue v severním Německu pohybují většinou mezi 1,40 eura za litr a 1,80 eura za litr, uvádí internetový portál smart.tanken. V jižním Německu stojí AdBlue pro nákladní automobily obvykle mezi 1,80 a 1,86 za litr.

U automobilů AdBlue se ceny pohybují mezi 1,60 a 1,80 eur za litr na severu a 1,80 až 1,86 eur za litr na jihu. Ještě před 9 měsíci stála přísada do nafty v průměru pouhých 0,80 centu za litr a před dvěma lety museli řidiči nákladních a osobních automobilů platit pouhých 20 centů.

To znamená, že ceny se během jednoho roku více než zdvojnásobily a od roku 2020 vzrostly téměř 10krát.

Za desetilitrový kanystr, který si řidiči rádi kupují, musí tento týden zaplatit zhruba 27 eur a někdy i hodně přes 40 eur, což je podstatně více než na čerpacích stanicích.

Vysoké ceny plynu snižují produkci a zvyšují ceny

Důvodem, proč je AdBlue v Německu a Evropě tak drahé, je vysoká cena plynu. Vzhledem k tomu, že k výrobě čpavku , základního materiálu pro AdBlue, je zapotřebí plyn , firma SKW s dusíkem v Piesteritz dočasně zastavila výrobu aditiva do nafty. Společnost však vyrábí dobrých 40 procent potřeby AdBlue v Německu.

Dalším velkým výrobcem je BASF v Ludwigshafenu . I tam byla výrazně omezena výroba močoviny kvůli vysokým cenám plynu. Totéž se děje u všech ostatních velkých výrobců močoviny a čpavku - jako je Yara nebo Borealies.

Mluvčí Spolkového svazu silniční přepravy, logistiky a likvidace odpadu (BGL) Dirk Engelhardt pro ADAC řekl: „Cena AdBlue se od ledna 2021 do července 2022 téměř ztrojnásobila a do konce srpna se téměř zčtyřnásobila a je pravděpodobné, že na bude dále růst.

Máme i členské společnosti, kde se výkupní ceny AdBlue zvýšily již pětinásobně nebo sedminásobně, dodává mluvčí BGL.

Než skutečně dojde k rozsáhlému nedostatku a mnoho řidičů naftových motorů již nebude moci jezdit bez AdBlue, ADAC věří, že průmysl musí zajistit dodávky AdBlue , i když jsou ceny plynu vysoké.

_______________________________

Před 1 měsícem jsem napsal odhad vývoje: Cena AdBlue se může začátkem zimy dostat na 2-3€ za 1l s omezením prodeje. sestaven z informací ze stavebního světa, protože technika je i zde.

Již tehdy mi několik řekněme známých říkalo, že 2€ to by se musela cena zvednout o 0,7€ jenom tak. No, moc nechybí a ve většině je doopravdy cena blíže ke 2, než 1,5 a to ještě v polovině léta byla blíže k 1 než k 1,5.

Zásadní je ten systém důvěra ve vlastní produkci, i když bude v něčem ztrátová, aby se udržel řetězec. Do doby, než nebude nedostatek plynu na vytápění domácností, lze tento princip nějak uplatnit. Lze docela snadno posunout o dalších 30-40c cenu na 1l a jsme nad 2€ za litr. Protože tohle se stalo pár týdnů zpátky.

Když si člověk čte zpátky tohle vlákno na 1. a 2. stranu, tak zjistí, že cena je 10x a stejně se nevyplácí vyrábět a meziročně 2x.

Protože ano, když byla vloni o tomto času jak jsem psal 3x že atakovala 0,9€, nebo 1€ a tedy 5x cena a že kde byla cena předtím ... pak došlo k oteplení a cena klesla, ale zůstala vysoká, ale tak dnes se přehoupla nad 1,5€ a směruje v mnoha geografických oblastech Evropy ke 2€ a zásoby, které se nově sledují což doposud nebylo, jsou nižší než tehdy. :idea: :idea:

Ale to nebude jen tohle, ale v EU bude problém (nebo on již je, jen o se o něm nemluví, aby nedocházelo ve všem k panice): nedostatek plynu může ohrozit výrobu léků. Farma firmy jsou na vrcholu v seznamech s přídělama plynu, ale jistá omezení tam budou.

________________

A tedy ta odpověď na tu otázku, proč se nevyrábí? Protože v závodech to nelze snadno oddělit. Tyto obrovské chemičky fungují na jiném principu. Jim se všeobecně nevyplácí vyrábět ...

Ten apel, ať federální vláda zaplatí je o tom, ať vyrovná alespoň ztrátu. Ale to není zase tak snadné rozhodnutí, protože to vytvářáí precedens do dalších odvětví. Proto se musí vyčkat na komplexní řešení. Do té doby se vyrábí menší množství, než se dává do spotřeby. Proto se snižují zásoby a stoupá cena. 3€ bylo dáno jako maximum, u této ceny dojde k omezení komu se komodita prodá. To je dáno jiným propočtem a znovu modelový odhad vývoje situace. My jsme již ve 2/3 této cesty. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Geo
Příspěvky: 800
Registrován: 11.5.2009 11:06:39

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Geo »

Pricemz zjevne reseni je prepsat ten jeden bit v ridici jednotce a na saskarnu s AdBlue se vys*at. Ale politicky prosadit, ze na zeleny luxus nemame bude jeste na dlouhe vyjednavani.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

No to si nejsem jist, jak by se vám líbilo dýchat ten luft. To pak nemá smysl ani žádný pokrok s motorama a EN. :) Ovšem, jak jsem uvedl o něco výše, tak DE vláda počítá i s udělením výjimek pro vypnutí SW. ;) Je to ale poslední možnost.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Mike »

myslím, že i bez Ad blue by ten vzduch byl lepší, než před 20lety
ale to popření dieselgate a všeho toho spáchaného dobra, to je prostě nepřípustné... :zvraci:
píši jako majitel aut, která všechna mají DPF a to poslední žádá i tu močovinu...
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“