nedostatek AdBlue

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

V celé Itálii je 1 závod produkující mj. AdBlue. Od konce 10/2021 se přerušila produkce AdBlue; co v praxi znamená, že 1,6 mil. kamionů s motorem EURO 5 a EURO 6 se jednoduše řečeno zastaví. Pokud nechtějí dopravci obcházet zákony, tak se zastaví jakmile tato doposud bezvýznamná tekutina dojde. Potrestáni tak budou ti co inovují, a starší normy mohou dál jezdit. Vláda upřesnila, že tento závod zásobuje trh 60% spotřeby AdBlue, zbytek se dováží. Dovoz je již omezen taky. Chemička navíc žádá náhrady za měsíce, kdy byla ve ztrátách ... znovuzprovoznění tak stojí na vícero faktorech.

Informace stará jen 2 dny hovoří jasně: 4 největší producenti AdBlue v Evropě se nachází v Itálii, Španělsku, Slovensku a Polsku. Všichni produkci zásadně omezují nebo již se nevyrábí.

Znamená to, že zásoby a celková produkce této doposud nenápadné tekutiny klesají. Až jednou dojde, tak hlavně kamiony se zastaví.

Cena komodity v Německu, UK, Francii a Itálii vzrostla někde již 4x. Prakticky ihned vyletěla z 25c na 50c po uveřejnění informace, že slovenská firma zastavila produkci. Italský závod vypl produkci koncem 10/2021 po tom, co byla produkce ztrátová více měsíců bez šance na zlepšení.

Menší státy se snaží situaci řešit nákupem stovek tisíc litrů na udržení základního chodu; Slovensko, Slovinsko i Česká republika atd.

Větší státy tak sice postupují taky, ale není možné zajistit ani chod kamionové dopravy na pár týdnů. Jen Itálie má 1,5 mil. kamionů EURO 5 a EURO 6, kde se AdBlue lije. Závod ve Ferrara produkuje 60% národní italské spotřeby. Dovoz přitom již klesl, ...

EU to prozatím vidí jináč; kapalina se skupuje, shromážďuje a plánuje prodávat za ještě větší ceny, o krizi se nedá mluvit, kapaliny je dost.

Asi 300 tisíc kamionů v rámci EU již ale funguje v nouzovém režimě: nevypínají motor dokud někde nenaleznou AdBlue, aby se jim nestalo, že již nenastartují. Jde o menší a malé společnosti, které to mají nejtěžší. Zásoby si začínají dělat i řidiči osobních vozidel; mají alespoň 20l v zásobě. Taky to není nezbytnost, ale vzhledem na "ostatní krize" je to pochopitelné chování.



Situace je svízelná i v Korejské republice. Tam až 90% spotřeby AdBlue pochází z Číny. Ta nyní náhle přerušila vývoz komodity. Ne z politického důvodu, ale proto, že Čína z politického důvodu odmítá uhlí z Austrálie (atak tamního premiéra na Čínu ohledně prošetření COVID) a v tomto případě je komodita navázaná na uhlí a energetiku a není dost. Ve výsledku je korejská ekonomika v krizi; celá řada firem nemá zásoby, protože kamiony nemají na čem jezdit. Stačí si číst zahr. zprávy ... Jižní Korea ukončila produkci močoviny v roce 2011. Tento "motýlí efekt", kdy z krize mezi 2 státy trpí jiný stát pro zcela odlišný důvod je neskutečný. Čína musí omezovat produkci pro nedostatek energie; čpavek se může extrahovat uhlí a to je teď vzácné. Ceny a Korea: doposud stálo 10l asi 8,5 USD (10 tis. wonů). Nyní se prodává za 50 tis. wonů. Korejská republika jako 4. největší ekonomika Asie se nyní snaží nalézt řešení: pokusy o dovoz z Ruska, ale i ten bude trvat kvartál, než se surovina dodá, takže se hledají jiné razantnější metody. (možná cesta i pro EU)


Třeba Japonsko je v produkci AdBlue na tom dobře v tom smyslu, že produkuje dost pro udržení základní funkce ekonomiky (a něco navíc).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od ElWapp »

Jak je možné, že něco, co všichni nutně potřebují a čeho cena raketově roste, se nevyrábí? Vždyť to popírá princip trhu. Jak se může nevyplatit to vyrábět? Tak ať nastaví ceny třeba na desetinásobek. Ale proč přerušit výrobu?
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od theodor less »

ElWappe, díky za příspěvek. O úloze trhu a o jeho znevažování jsme diskutovali nejen od první stránky tohoto vlákna, ale i zde:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 31#p242631
theodor less píše:
Diaľničiar píše:Samozřejmě, že si trh neporadí.
Slogan: "Trh si poradí" byl určen postsocialistickému lidu, který neměl o tržním prostředí žádné povědomí, protože znal jen hospodářství řízené nebo příkazové. Většina lidí fungování trhu pochopila, pochopila i podmínky, za kterých trh funguje. Lidé pochopili, že trh je potřeba chránit; pochopili například ustanovení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Slogan byl později zdiskreditován používáním mimo ekonomiku, kde samozřejmě neplatí, že trh něco vyřeší.
V této souvislosti mě napadlo, zda se WTO zabývá kartelovými dohodami OPECu, aby se dalo i v obchodování např. s ropou mluvit o volném trhu.
kyk
Příspěvky: 954
Registrován: 22.7.2011 10:54:46
Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
Kontaktovat uživatele:

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od kyk »

Protože se jedná IMHO o návaznou výrobu (doplněk) závisící na zpracování primární suroviny.
Jednou ze základních surovin je čpavek, který se získává zpracováním metanu. Zdrojem pro metan je zemní plyn.
ElWapp píše:Jak je možné, že něco, co všichni nutně potřebují a čeho cena raketově roste, se nevyrábí? Vždyť to popírá princip trhu. Jak se může nevyplatit to vyrábět? Tak ať nastaví ceny třeba na desetinásobek. Ale proč přerušit výrobu?
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od ElWapp »

I tak se divim, ze neexistuje cesta, jak vyrabet primo AdBlue, byt by to bylo drazsi. Uvidime casem, jak se situace vyvine.
Japao Joe
Příspěvky: 1040
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Japao Joe »

Situace se vyvine úplně normálně. Na jaře budou chtít zemědělci hnojit a když cena plynu neklesne tak budou muset hnojiva prostě kupovat za ceny vyšší než jsou zvyklí a výroba se zase rozjede.
mstitek
Příspěvky: 336
Registrován: 15.8.2017 22:28:46

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od mstitek »

ElWapp píše:I tak se divim, ze neexistuje cesta, jak vyrabet primo AdBlue, byt by to bylo drazsi. Uvidime casem, jak se situace vyvine.
Jasně, že existuje. Ale nikomu se nechce investovat miliardy do úpravy fabriky, aby mohli vyrábět jenom adBlue. A než by ty úpravy vůbec provedli, tak už bude po potížích a bude se normálně zase vyrábět.
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Anonym »

Cena plynu není stejně vysoká na celém světě. U nás se vyrábět AdBlue za současných cen plynu nevyplatí, stejně tak v Číně, ale jinde to jde, třeba v USA. V Evropě je problém, že legislativa EU nedovolila mít s Ruskem dlouhodobé kontrakty na dodávku plynu v plném objemu. EU si myslela, že to bude jako minulé roky, kdy si od Gazpromu dokupovala jen množsví plynu, které aktuálně bylo potřeba a Rusko ho ochotně prodávalo v aukcích.
Jenže letos Gazprom tento plyn nenabízí do aukcí, takže EU nemá co kupovat. Gazprom plní pouze své dohodnuté dodávky podle smluv.
Gazprom má dodatečný plyn pro EU pravděpodobně někde připravený, ale chce ho poslat Nord Streamem 2, který nyní může mít problém se schválením, protože ve vládě v Německu usedli zelení, kteří NS2 nechtějí. Takže se bude čekat až se schválí NS2, pak se dá u plynu čekat normalizace cen a výrobci hnojiv budou zase vyrábět včetně AdBlue. Jenže nikdo neví, kdy se tak stane.
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od kot »

A bude pro nás dobře, když NS2 bude schválen do provozu ? Je dobré Rusku / zase / ustoupit ?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Koncern BASF v Německu omezuje po II. produkci AdBlue. Informoval ADAC.

Důvodem je další snížení dodávek amoniaku, na kterého produkci je zapotřebí plynu a vzhledem k cenám ... takže chybí základní surovina pro AdBlue.

několik rad jak AdBlue skladovat:

*nevystavovat přímému slunčenému záření a teplotám nad 30
*skladovat v dobře větraných prostorách, mezi 5 až 20
*kapalina zmrzne od -11, ale po rozmražení jí je možno znova používat bez snížení kvality
*trvanlivost závisí od skladování; při 25 vydrží 18 měsíců, při 30 jen 1 rok
- poté se začne přirozeně rozkládat na amoniak, ze kterého kapalina vzešla

Německo již avizuje, že AdBlue brzo zásadně zdraží a to zřejmě již od nového roku, kdy se zásoby této suroviny dostanou pod další zlom. Německé ČSPH zatím nehlásí celořetězcové výpadky v zásobách, ovšem ceny rostou. Na druhou stranu výpadky jsou hlášené z vícero států v Evropě a všeobecně již každá 9. ČSPH AdBlue nemá vůbec.

Vývoj, který očekávají resorty pro dopravu, finance a hospodářství: dopyt po AdBlue stoupá a vzhledem k poklesu produkce pro to, že náklady na její výrobu jsou příliš vysoké, tak výroba se obnoví, ale cena AdBlue "zásadně" vzroste. Dopravní společnosti ať už logistika nebo bus společnosti jednoduše promítnou tyto náklady na zákazníků.

Andreas Scheuer (CSU) prohlásil, že vláda pozorně sleduje situaci a vůbec nebere obavy špeditérů na lehkou váhu. Vláda zajistí, aby základní dodavatelský řetězec zůstal zachován. Průměrná cena již atakuje 70c, donedávna byla do 20c za 1 litr.

Politici v jednotlivých spolkových zemích vidí daleko horší problémy, než je stávající nedostatek AdBlue a sice přetížené dodavatelské řetězce, z důvodů vícero problémů v samotné dopravě a průmyslu, nedostatku komodit a chybějících řídičů, kdy část vozidel stojí na parkovištích, protože s nimi nemá kdo jezdit.

Andreas Scheuer upozornil, že dodavatelé mají problémy se stavebním dřevem, stavebním materiálem a dřeva na kouření. Velkoobchodní sklady musejí ustupovat dopravním společnostem z výše uvedených kritických situací v otázce dodání zboží, čímž začíná byt narušen celý dodavatelský řetězec.

K apelům na centrální vládu, která by měla motivovat chemické koncerny k obnovení produkce AdBlue se přidávají farmáři. Varují před zastavením strojů ...

Na internetu je přitom cena za 5l již kolem 17-20€.


Korea. (Čína již omezila i vývoz hnojiv.) A samotná Korea čelí masivnímu štrajku stavebních firem, kterým se zásoby AdBlue krátí. Vláda se obrátila na všechny okolní země. Dosavadní cena 10 tisíc wonů se zvedla již až na cenu atakující 100 tis. wonů za 1 kanostr, tedy 85 USD. 1 silnější stavební stroj potřebuje na 250 km asi 100 l kapaliny, takže je nemyslitelné takto podnikat. Čína doposud zásobila Koreu na 97%, musela v reakci na nedostatek uhlí omezit vývoz AdBlue s cílem ochránit vlastní spotřebu a hnojiva, protože se snižuje jejich produkce a ve světě bude možno čekat jejich razantní cenový vzestup. Plynem totiž Čína nahrazuje výpadek z uhlí v její nových elektrárnách aneb kombinacích v rámci energetiky a samotný plyn je drahší ... Nemluvě o tom, že Peking uvolnil růst cen elektrické energie, aby se oživila investiční část v energetice. Právě plyn a elektrická energie mají tvrdý dopad na velké části průmyslu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od theodor less »

Anonym píše: V Evropě je problém, že legislativa EU nedovolila mít s Ruskem dlouhodobé kontrakty na dodávku plynu v plném objemu.
Pan "Anonym" je troll, a to v tomto smyslu: placený, případně dobrovolný (z přesvědčení) přispívatel, jehož dezinformační činnost může být za účelem rozvracení demokratické společnosti koordinována.
EU tedy nic nezakazuje, ale "prosí" o informace:
"Aby bylo možné posoudit bezpečnost dodávek plynu v členském státě nebo v části či v celé Unii, je nezbytné mít přístup k příslušným informacím. Členské státy a Komise potřebují zejména pravidelný přístup k informacím od plynárenských podniků o hlavních parametrech dodávek plynu, včetně přesných množství dostupných uskladněných rezerv, které představují základní vstup pro koncipování politik v oblasti bezpečnosti dodávek plynu. Z oprávněných důvodů a bez ohledu na to, zda byl vyhlášen stav nouze, by měl být umožněn také přístup k dodatečným informacím, které jsou nutné k posouzení celkové situace týkající se dodávek plynu. Tyto dodatečné informace jsou zpravidla informace o dodávkách plynu nesouvisející s cenou, jako jsou minimální a maximální objemy plynu, místa dodávky nebo podmínky pro pozastavení dodávek plynu."
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 6480733302
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Anonym »

kot píše:A bude pro nás dobře, když NS2 bude schválen do provozu ? Je dobré Rusku / zase / ustoupit ?
Pro ČR je NS2 výhodný, protože pokračuje i přes ČR, konkrétně přes ČR bude proudit plyn ze severu Německa na jih Německa. Navíc se jedná o další alternativní trasu, která může pomoci v případě, že se plynovody na Ukrajině nadobro rozpadnou z důvodu neúdržby. Plynovod je hotový, financoval ho napůl Gazprom a napůl odběratelé plynu ze západu a západní banky. Kdyby se nezprovoznil, tak by vznikla velká škoda všem.
Po výstavbě NS1 došlo k tomu, že zhruba o kapacitu NS1 vzrostl i import plynu. Vzhledem k vypínaní JE a uhelek v Německu pravděpodobně nastane to samé i s NS2, takže Ukrajina a Polsko jako tranzitní země ještě potřeba budou, ale to nemusí být věčně. Německo plánuje plyn jen na přechodné období než ho nahradí OZE, to může být sice až za několik desítek let, ale potřeba plynu bude ubývat postupně.
Německo má tři možnosti, buď nevypínat JE a uhelky nebo zprovoznit NS2 nebo se zbavit statusu průmyslové země. Politici typu Merkelové jsou pro NS2, politici typu zelení jsou pro zbavení se statusu průmyslové země.
theodor less píše: Pan "Anonym" je troll, a to v tomto smyslu: placený, případně dobrovolný (z přesvědčení) přispívatel, jehož dezinformační činnost může být za účelem rozvracení demokratické společnosti koordinována.
Před rokem 1989 jsem byl také označován za rozvraceče společnosti. :lol:
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Co udělá 10. největší světová a 4. největší asijská ekonomika s krizí, která jí sužuje nyní nejvíce :?:

*cena na trhu tento týden vyjela na nový rekord, na 120 tisíc wonů což je kolem 90€ za 10l soudek
*až 1/5 dosavadních prodejen již aditivum do dieselu nemá k dispozici

Největší stavební svazy, dopravní svazy, farmáři varují, že čas se krátí a stroje se zastaví.

Vláda se problému intenzivně věnuje :ok: (4 ministerstva, speciální úřady od celního přes finanční atd., komise hospodářské a asociace atd.)

1. krok, od 8.11. vstoupil do platnosti zákon, kterým se zakazuje shromažďování této kapaliny
2. vláda se snaží obnovit alespoň část dodávek z Číny (ta doposud zajišťovala 90-97% spotřeby této kapaliny, ale Čína omezuje vývoz aditiv, protože snižíla produkci aditiv, protože to navazuje na uhlí a toho má Čína méně kvůli bojkotu uhlí z Austrálie) a navázat všemožný dovoz odjinud

3. vláda oslovila přímo všechny místní ekonomiky, čehož výsledkem je:

*Vietnam slíbil ihned 200t močoviny - přiletí další týden a v možnostech je dalších několik desítek tisíc tun
*Austrálie zvedla nabídku z 20 na 27 tisíc litrů již přímo aditiva

Ze 700 tun močoviny umí jedna korejská firma vyprodukovat asi 6 mil. litrů aditiva. V Koreji se již aditivum nevyrábí, ale jedna chemička zajistí tuto produkci.

Armáda vlastní 200 tun aditiva - národní obrana je zajištěná.

Hasiči se svou flotilou vozidel, záchranáři s další flotilou budou čerpat rezervy vlády, které vystačí na ještě 4 měsíce. (pro dohromady asi 8 tis. vozidel)

*je snaha alespoň částečně obnovit dovoz z Číny (vysoký čínský představitel, jeho slova ze včerejška)

Vláda nicméně upozorňuje, že situace bude ještě horší než je dnes. Dnes v zemi část vozidel stojí, převážně menší společnosti, ale i větší mají zásoby aditiva na týden maximálně dva při zachování normální činnosti a patrně se budou muset zavést "jistá omezení".

Korea doveze asi 10% toho co bylo z Číny i z Ruska, ale je to málo a navíc tento obchod logisticky zabere čas.

Vláda se připravuje na nejhorší: do konce tohoto měsíce se vyčerpají zásoby použitelné pro soukromý sektor, vyčerpá je i ten a pak se jednoduše minimálně silniční doprava zastaví. Tím se zastaví běžný život. Vláda nebude podporovat žádné úpravy SW ani nic dalšího, protože by tím umožňovala podporu nelegální činnosti jako celku. Je nutno vnímat, že to je další krize. Korea v této dekádě rozhodla, že nebude tuto látku produkovat a nyní musí řešit takouto situaci.

Ministerstvo obchodu analyzovalo ceny u partnerů, obchoduje se kolem 550-600€ za tunu. Do doby, než to byl problém to bylo kolem 200€. Dále objasňuje, proč není možné dovézt tuto komoditu z EU (výpadek výroby pro ceny plynu v EU).

Obyvatelstvo problémy vnímá :arrow: ze všech médií každým dnem, což je taky problém, začíná mizet část dalšího zboží z pultů obchodů.

Vládní představitelé mají jedinou odpověď: tak jak se překonala krize s bateriemi a překonává s čipama, tak se bude muset zvládnout i tato krize.

Největší světoví producenti AdBlue ve světě:

Yara
CF Industries
BASF
Kelas
GreenChem
Borealis LAT
ENI SpA
Mitsui Chemicals
Sichuan Meifeng
BP
Liaoning Rundi
Celkom
Cummins
Shell
Nissan Chemical
Novax

Tato komodita se v roce 2020 vyrobila v hodnotě 3500 mil. USD, a do roku 2027 vzroste o 100%, pokud ale i cenově, tak ještě více.

Používá se praktivky všude:

*dopravní společnosti
*veřejná doprava
*banictví/stavebnictví
*zemědělství
*námořní doprava
*osobní vozidla

Největší spotřeba dle států:

USA, Evropa, Čína, Japonsko, všeobecně pak státy JV Asie, Indie

Japonsko nemůže Koreji rovněž pomoct, ačkoliv si kapalinu vyrábí, není to dost k vývozu.

V Koreji se množí případy, desítky denně: falešné aditivum nebo se sjedná prodej, ale zboží se nedodá. I tyto případy postihnout tvrdší tresty.

Tak uvidíme jaký to nabere další vývoj. (který je mj. sledován i jinde pro další dodavatelské vztahy s touto zemí ... což by znamenalo další zpomalení obchodu jako takového)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od krtek700 »

Ty postřehy z Koreji jsou zajímavé a vlastně pro mě nepochopitelné, že Korea je na nečem z Číny závislá na 90%. Předpokládám, že to bude asi taky jedno z poučení ze současné krize. (I když je možné, že má Korea připrevené nějaké plány pro případ "války" a budou provizorně schopni vlastní výroby, nebo rychle to z aut "vyndat").

PS.: Jak je to s tím GreenChem? To patří taky pod Agrofert, (jestli se nepletu, tak to je z Nizozemska, někdo se z toho snažil dělat kauzu, že má Babiš firmu v daňovém ráji - Nizozemsko, ale zapomněl si o tom cokoli zjistit). Je to nějak provázané s Duslem, nebo je Duslo největší v Evropě a GreenChem to dělá mimo Evropu? Nebo to Duslo "vyrábí" pro GreenChem a ten to prodává a počítá se mu to do čísel?
Japao Joe
Příspěvky: 1040
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Japao Joe »

AdBlue se ve "velkoobchodě" neprodává jako finální produkt, ale dodává se čistá močovina a finální produkt (naředěná) se vyrábí až v místě spotřeby. GreenChem co jsem koukal vyrábí AdBlue z močoviny, kterou jí dodává Duslo.
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od krtek700 »

Japao Joe píše:AdBlue se ve "velkoobchodě" neprodává jako finální produkt, ale dodává se čistá močovina a finální produkt (naředěná) se vyrábí až v místě spotřeby. GreenChem co jsem koukal vyrábí AdBlue z močoviny, kterou jí dodává Duslo.
To jsem si právě taky myslel. Jenomže ve všech médiích se mluví výhradně o Duslu jako výrobci Ad Blue. To by samozřejmě mohla být "kvalitní" novinařina, ale narazil jsem i na rozhovor ředitele Dusla https://plus.noviny.sk/638442-riaditel- ... a-bazaroch A ten přímo říká
AdBlue je pre nás bočný produkt, vyrábame 150 000 ton AdBlue ročne, pričom zhruba 85 percent až 90 percent je na export.

Z technickej močoviny vyrábame AdBlue.
A nebo v tom nemá jasno nikdo ani šéf.

Přiznám se, že jsem z toho každým dalším krokem více zmatený :D. Chtělo by to někoho znalého.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

A kolik močoviny Korea dovezla v roce 2020 z Číny odpovídá člen zvláštní komise: Bylo to 290 tisíc tun. Dá se tedy říct, že roční spotřeba je kolem 300 tisíc tun.

Čína včera potvrdila, že vyveze ještě smluvených 27 tisíc tun, které již mají jihokorejské firmy v objednávkách, ale další obchody prozatím Čína nepotvrdila. Značí to, že teoreticky má Korea na dalších 47 dnů vystaráno. Ovšem, bohužel, ne všechno jde pro dopravu.

Korea pro dopravu vyčlenila asi 10 tisíc tun, zbytek jde do průmyslu. Těch 10 tisíc tun vystačí na zmiňovaných 47 dnů. Aby se doprava nezastavila další 1 rok, tak se musí dovézt ještě 70 tisíc tun.

Problémem je ovšem nyní distribuce. Čína potvrdila, že 2700 tun je na cestě, dalších 300 tun je naložených kdesi na lodi a odblokují se celní procedury. Další objem není ani naloděný.

Není močovina jako močovina. Ačkoliv Vietnam nabízí 2000 tun močoviny, tak jen asi 700 tun bude vhodných jako aditivum pro vozidla. Vietnam slíbil i dalších 5000 tun, ale znovu spíš pro průmysl, než pro dopravu.

Z těch 700 tun se vyrobí asi 6 mil. litrů aditiva. Zdá se to být hodně, ale není tomu až tak jak se zdá být: Jen soukromý sektor potřebuje pro vozidla měsíčně 15,6 mil. litrů aditiv.

Je tedy zřejmé, že Korea prozatím díky Vietnamu a zasmluvněnému objemu zboží z Číny ještě stačí vyřešit problém do konce roku, ale co bude dál je dnes nejisté ...

Respektivě vláda připravuje od 01/2022 další opatření:

*vydal se pokyn, ve kterém se uvádí, že pokud Čína nedovolí další vývozy močoviny, tak konkrétně jihokorejský agrární segment bude čelit problémům s dodávkama hnojiv; Korea již nyní začíná proces shromážďování močoviny pro agrární sektor na 95 tisíc tun, takže problému tento segment čelit nebude, za předpokladu, že dorazí všechno jak má, když ne, tak dnešní zásoby stačí na 20% ročního dopytu

*všechno, co se vyčlení pro agrární sektor se musí vzít odjinud, čímž je dáno, že Korea bude zápasit s problémama aditiv hned od nového roku, protože jednoduše řečeno, průmysl bude muset počkat a společně s ním část dopravy, aby se zajistil nouzový chod státu, soběstačnost v potravinách atd.

Japonsko produkuje 77% celoroční spotřeby přímo v Japonsku. Tamní vláda tuto činnost dotuje, ale je si vědomá toho, že některé banální suroviny lze síce vyrábět jinde, ale pokud je jejich výpadek, tak jsou ohrožené hodnoty s velmi vysokou přidanou hodnotou a to si Japonsko nemůže dovolit. Patrně po této cestě se ubere další vývoj v Koreji ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Situace ve Španělsku:

*v dopravě potřebuje AdBlue cca. 2 mil. vozidel (kamiony, autobusy atd.)
*sdružení menších přepravců Fenadismer upozornil, že ceny se již na volném trhu zvedají za uplynulý týden o 50% :!: a je zcela možné, že se dostanou dokonce na příděl na značku

Produkce je pozastavěná ve většině fabrik v Evropě na 4-5 týdnů, čeká se na stabilizaci cen plynu nebo zásahy od vlád.

Fenadismer, který sdružuje 120 tisíc kamionů a 30 tisíc autobusů pak vyčíslil, že jen tohle 50% zdražení již značí, že náklady na 1 kamion stoupnou o 1 tisíc € za rok.

I velké společnosti konstatují, že fix ceny platí jen do konce roku a pak se zdražení nevyhne ani jim. Valná část firem avizuje po novém roce větší zdražování (tak jako i v Německu) a to možná až o 25% za dopravní služby, co zohlední i vysoké ceny nafty.

informace aktualizovány k 10.11.

Vláda v Itálii "komunikovala" s producentem Yara o obnovení výroby AdBlue, ovšem Yara trvá na tom, že produkce bude přerušená na plné 4 týdny vyjma snad toho, že by vláda uhradila rozdíl v nákladech, o čem je ale prozatím ticho.


Dobrá zpráva: cena plynu klesá, k dnešnímu dni na asi 71,5€ (krize s vypnutím produkce chemiček se začala na začátku 10/2021, kdy dosáhla 113€. Ještě stále je ta cena proti 09/2021 na více než 2x hodnoty.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

a ještě reakce na pana krtka
krtek700 píše:
Japao Joe píše:AdBlue se ve "velkoobchodě" neprodává jako finální produkt, ale dodává se čistá močovina a finální produkt (naředěná) se vyrábí až v místě spotřeby. GreenChem co jsem koukal vyrábí AdBlue z močoviny, kterou jí dodává Duslo.
To jsem si právě taky myslel. Jenomže ve všech médiích se mluví výhradně o Duslu jako výrobci Ad Blue. To by samozřejmě mohla být "kvalitní" novinařina, ale narazil jsem i na rozhovor ředitele Dusla https://plus.noviny.sk/638442-riaditel- ... a-bazaroch A ten přímo říká
AdBlue je pre nás bočný produkt, vyrábame 150 000 ton AdBlue ročne, pričom zhruba 85 percent až 90 percent je na export.

Z technickej močoviny vyrábame AdBlue.
A nebo v tom nemá jasno nikdo ani šéf.

Přiznám se, že jsem z toho každým dalším krokem více zmatený :D. Chtělo by to někoho znalého.
Spoločnosť GreenChem patrí medzi najväčších výrobcov a distribútorov AdBlue. Sme súčasťou súkromného českého koncernu AGROFERT, ktorý zamestnáva viac ako 34 000 zamestnancov v siedmich odvetviach.

Chemický priemysel
Potravinárska výroba
Poľnohospodárska a základná výroba
Zemné stroje, logistika a technológie
Sektor lesníctva a spracovania dreva
Palivá a obnoviteľné zdroje energie

Odvetvie chémie, ktoré tvorí takmer 35% obchodnej činnosti, zahŕňa okrem spoločnosti GreenChem ešte ďaľších dvoch významných výrobcov priemyseľných hnojív, ktorí mimo iného vyrábajú aj AMU ( automotive močovinu ) ktorú spoločnosti GreenChem dodávajú ako surovinu na výrobu AdBlue.

Spoločnosť GreenChem lokálne produkuje AdBlue vo viac ako 20 výrobných závodoch v Európe a Brazílii. Pre spoločnosť to z hľadiska výroby AdBlue predstavuje veľmi flexibilnú a spoľahlivú výhodu.

Flexibilná: pretože ak by dopyt po AdBlue náhle enormne vzrástol, naše výrobné závody dokážu veľmi jednoducho zvýšiť svoju kapacitu zdvojnásobením zmien.

Spoľahlivá: ak by došlo k obmedzeniu výroby v niektorom z výrobných závodov, spoločnosť GreenChem dokáže pokryť všetky dodávky AdBlue iného výrobného závodu.

Spoločnosť GreenChem disponuje ďalšou výhodou: poskytujeme komplexné riešenia pre AdBlue. Zákazník od nás očakáva nielen dodanie vysoko kvalitného AdBlue, ale aj zariadenie na doplnenie AdBlue do vozidla. Vyberáme a testujeme dávkovacie systémy AdBlue, čerpadlá AdBlue, kanistre na AdBlue a iné balené výrobky pre nášho zákazníka tak, aby ste dokázali AdBlue bezpečne a účinne naplniť do Vášho vozidla.

Jedným z týchto produktov je dávkovací stojan AdBlue spolu s All inclusive zmluvou. Naši zákazníci uzatvárajú zmluvu so spoločnosťou GreenChem na dodávku AdBlue. Výmenou za to zákazníci zaplatia dohodnutú sumu za každý dodaný liter a spoločnosť GreenChem im dodá:

Profesionálny výdajný systém AdBlue
Služby v oblasti údržby
Telemetriu, ktorá zabezpečuje komunikáciu s centrálnym logistickým softvérom spoločnosti GreenChem a zaisťuje zamedzenie rizika vyschnutia zákazníckeho miesta
Včasné dodanie AdBlue prostredníctvom špeciálnych nákladných vozidiel GreenChem.
A samozrejme vysoko-kvalitné AdBlue, ktoré vyhovuje požiadavkám normy ISO 22241-1
V roku 2016 mala spoločnosť GreenChem viac ako 5 000 zazmluvnených zákazníkov po celej Európe a tento počet narastá každý deň. Čoraz viac zákazníkov používa nielen AdBlue od spoločnosti GreenChem, ale aj na iné výrobky na dennej báze.

https://sk.greenchem-adblue.com/co-je-adblue/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od P_V »

Já tomu pořád nerozumím. Zboží je poptávané, zákazníci jsou ochotni zaplatit i víc, ale výrobci přestali vyrábět kvůli vyšší ceně plynu. Peníze od zákazníků jim nevoní?
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Aram96 »

Aniž bych četl předešlé příspěvky, tak: chápu, že stojí výroba adblue, nechápu, proč stojí výroba hnojiv. Tam je s poptávkou/cenou situace úplně stejná.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Komu to hnojivo prodáte za takovou cenu :?: To se bavíme o průmyslových hnojivách v jiném množství, než do zahrádky. ;)

Pokud je hlavní složkou produkce plyn a elektrická energie a obojí roste do nebes, agrární segment funguje na zcela odlišném principu než zbytek ekonomiky, navíc silně dotován již dnes tady v prostoru EU, nafta roste taky, tak patrně nemá kdo kupovat, takže asi nebudete vyrábět dnes násobně drahší, když nebude odbyt. (aby to pak stálo méně, ale co se udělá s tím vyrobeným?) U chemických továren, kterých je v EU minimum právě pro náklady, je odjakživa vstup složen ze 2/3 na surovinách, takže když vyletí suroviny, tak prakticky je konec byznysu, protože ten zákazník najednou není. Je to právěže docela snadné na pochopení ...

Je to docela snadné. Peníze určitě nesmrdí, ale není jich dost od těch "zákazníků".

AdBlue je vedlejšák, který stojí tím pádem taky. Samotné AdBlue je snad technologická "nutnost" navíc. Aby se to oplatilo extra produkovat, tak by to asi "extra" stálo. Na to není v zásadě důvod. Takhle přesně ekonomika nefunguje, to je jen "logika", která ale nefunguje ve světě peněz. Proto je ekonomika v nějaké setrvačnosti a cyklech a nelze to udělat obráceně.

Víceméně bude muset EU něco provést s cenama za energie; pak se vzpamatuje zbytek.

(i ten míšek stavební hmoty vzrostl o 2x, kdo staví, tak ví, když stavíte něco co bude mít náklady o 50€ navíc, tak dáte, ale tisíce € již jen tak nedáte, to je obdoba situace, jen v menším)

Za smluvné ceny oni fungují v omezeném režimě. ;) A čekají jak se vyvine situace na trhu, akorát, že ekonomika se řídí i stavem zásob a ty když klesají, tak cena komodit, které produkují pochopitelně musí stoupat. To nemá až tak nic s tím, že zákazník si připlatí :!: Vždyť i ten dopravce bude zdražovat. Řetězová reakce na sebe nenechá dlouho čekat. Inflace v USA již překonala 6%. Tahle vlna zdražování naopak přinese útlum spotřeby, takže není pravda, že zákazník si rád připlatí. Nebude na to mít, takže nakonec nenakoupí. Takže bude nižší ztráta, když za draho nevyrobíte vůbec nevyrobíte a snad se situace zlepší.

Nevím co je v tomto nepochopitelné.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od theodor less »

Diaľničiar píše:
Tahle vlna zdražování naopak přinese útlum spotřeby, takže není pravda, že zákazník si rád připlatí. Nebude na to mít, takže nakonec nenakoupí.
...když vyletí cena surovin, tak prakticky je konec byznysu, protože ten zákazník najednou není...
...agrární segment funguje na zcela odlišném principu než zbytek ekonomiky, navíc silně dotován již dnes tady v prostoru EU...
V potravinách útlum spotřeby nenastane; v nedávných letech byl deficit potravin. Logické by bylo, že nenastane ani útlum poptávky po hnojivech. Jenže trh není jen o logice.
Začali jsme s AdBlue, pokračujeme s hnojivy, ale k pochopení bychom museli vědět, proč zdražil plyn a elektřina. Prý kvůli nepřipravenosti producentů na velkou poptávku po loňském propadu. Možná, že to není o ceně, ale nedostatku. Nedostatek pomine, ale chvíli to trvá.
Hnojiva se vyrábějí po celém světě, pole se taky hnojí po celém světě. Mimo Evropu dotované zemědělství nemají, ale hnojiva se přesto nevyrábí.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Aram96 »

Ceny hnojiv vystřelily řekněme na 3-násobek, ale pořád se je při cenách komodit vyplatí kupovat (o tomto toho dost vím). Jenže nejsou, protože chemičky stojí. A to nikdo nechápe. :shock:
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od theodor less »

Aram96 píše:Ceny hnojiv vystřelily řekněme na 3-násobek, ale pořád se je při cenách komodit vyplatí kupovat (o tomto toho dost vím). Jenže nejsou, protože chemičky stojí. A to nikdo nechápe. :shock:
To by potvrzovalo moji teorii, že to není cenou vstupů, ale jejich nedostatkem. Někde (v USA ?) možná mají plynu dost, ale obrátit toky jinam nelze ze dne na den.
Odborníci považují za příčinu zpřetrhané dodavatelské řetězce...
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“