nedostatek AdBlue

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od krtek700 »

Aram96 píše:Ceny hnojiv vystřelily řekněme na 3-násobek, ale pořád se je při cenách komodit vyplatí kupovat (o tomto toho dost vím). Jenže nejsou, protože chemičky stojí. A to nikdo nechápe. :shock:
Takže je nedostatek hnojiv a ochota je kupovat 3x dráž? Laicky bych odhadl, že nějaké to podzimní hnojení už je za námi a další přijde na jaře, takže bych očekával, že teď nikdo nemá potřebu nakupovat->vyrábět hnojivo, když to stihnou vyrobit později, pokud se sníží cena plynu.

Diaľničiar: No to je o GCH mě zajímal vztah s Duslo, ale já to jenom tak nadhodil, jestli to náhodou někdo netuší. Takhle to vypadá, že Duslo vyrábí samo AdBlue a i močovinu pro Greenchem, jinak ty informace o největším výrobci AdBlue nechápu.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Ceny hnojiv vystřelily řekněme na 3-násobek, ale pořád se je při cenách komodit vyplatí kupovat (o tomto toho dost vím). Jenže nejsou, protože chemičky stojí. A to nikdo nechápe.
Pak víme každý něco jiné, já znám vícero lidí zaměstnaných ve větších skupinách, kteří odmítají podepsat zdražení hnojiv o 60% od 1.Q 2022 z důvodu vyšších nákladů na jejich výrobu. A vždy se jedná o větší akcionáře větších seskupení ... protože na farmy jdou tak nastavěné dotace, že dokud nebude jistota, KDO to zaplatí, tak nechtějí. Již nyní je handrkování v cenách od farmáře (pěstovatele) přes zpracovatele po prodejce extrémní. A tohle je zásadní prvek pro další sklizeň v tomto prostoru. "Velcí" odeberou největší podíly a to je pro chemičky nejvíc zajímavé. Je samozřejmě možné, že menší pěstovatel, který nabízí jistou kvalitu tak mu nepřekáží platit víc, ale tito neuživí celé továrny. :idea: Pochopitelně, že kdo s tím nepočítal, tak bude ochoten si připlatit i za hnojiva, ale nebyl ochotnej ihned. A ti velcí ochotní jsou, ale až se řekne, kdo jim to vynahradí. Jináč by ten sektor šel sám proti sobě v této době.

Odstávka na dobu 1 až 1,5 měsíce má způsobit mj. akceptaci větších cen za produkty. Ale jde taky o to, že samotný plyn je stále o 100% drahší, než před 2 měsícama byl. Výpadek na produkcích těchto továren má a bude mít ale za následek další problémy ...

Dnes jsem si četl analýzu S&P (rating. ag.) ke Koreji, co to může způsobit dál. Pokud se tamní situace nezlepší, tak se ano omezí doprava to je jisté, ale taky se prodá méně dieselu, aneb v 1.Q 2022 se v Koreji prodej dieselu propadne možná až o 30%; velice nevhodné období kontrahování nových zakázek pro 3 rafinérie tam a další problémy na sebe nenechají čekat ...


Situace v Evropě poslední za poslední týden: část Balkánu již AdBlue nemá, nebo jen s obtížemi a samozřejmě ještě prozatím velké společnosti, které mají větší pravidelnější objednávky.

Cena v státech V4 poskočila o 170% aneb již v nádobách není k sehnání na 1/4 čerpaček (dle jejich obratu). Dopr. společnosti prozatím mají pokud mají objednávky.

Španělsko a Itálie zdražují ještě víc, přes 200%, přičemž celkově již o 300%..
Německo a UK je za nima.

Německo :arrow:

Problému se již věnuje vícero DE médií ... Güterverkehrsverband (BGL) totiž včera vydávají stanovisko, ve kterém se uvádí, že logistické společnosti již stojí před otázkou zda a které vozidla půjdou na silnice od příštího týdne. Prvně tohle sdružení varovalo před problémem s nedostatkem AdBlue v 10/2021 a vyzvalo politickou špičku k řešení, aby se obnovila produkce. Až 90% vozidel na dieselový pohon bude odstavených, teda jenom 10% jsou vozidla starých euro norem a tím pádem bude ohroženo i základní zásobování obyvatelstva a vůbec doprava, protože jde i o autobusy. Ministr dopravy dostal odpověď na svůj list, že již jsou společnosti, které již nemají ani slíbené objednávky, tudíž za další týdny nebudou mít jak jezdit. Obzvláště před Vánocama je přitom distribuce všechno nejnáročnější. Prozatím nejezdí jen jednotkový zlomek flotily kamionů, ale případy ze dne na den rostou ...

Vyjádření největších závodů na amoniak v DE (Piesteritz, BASF): Hlavním nedostatkem AdBlue je drahý plyn. Na výrobu tohoto čističe výfukových splodin se nejdřív ze zemního plynu a vzduchu extrahují amoniak a oxid uhličitý, tedy východiskové materiály pro výrobu AdBlue. Kvůli prudkému nárůstu cen plynu a potřebě nákupu CO2 certifikátů/povolenek je pro mnoho producentů v EU stále obtížnější vyrábět amoniak se ziskem. I proto, my ..., největší producenti amoniaku musíme dál snížit objem produkce a činí tak všechny velké závody v Evropě včetně Yara, BASF, Duslo atd. Bez vládních opatření hrozí v blízké budoucnosti celkové zastavení výroby, protože tato výroba je i nadále ztrátová, my již pouze plníme objednávky, které nelze vypovědět. Uvědomujeme si, že takové rozhodnutí bude mít dopad na zpracovatelský průmysl, logistiku a německé zemědělství, ale my za stávající situace nemáme na výběr. Naše varování nejsou braná vážně již celé týdny a je nutno si uvědomit, že proces "vypnutí" našich závodů také není levný a obnovení výroby nebude snadné, ale blížíme se k tomuto bodu každým dalším týdnem; podepsán GŘ SKW Piesteritz.

DE ČSPH prozatím uklidňují s tvrzením, že nemají větších výpadků této komodity na trhu, ačkoliv tlak na cenu je enormní a tento tlak je mezičasem promítán do cenotvorby. Nedá se ale říct, že by se kapalina na ČSPH nevozila. Tohle vyhlášení napadá řada reportérů, kteří procházejí mnoho ČSPH a visí nápisy, že AdBlue nyní není. Vyhlášení je vydáno zřejmě jen pro to, aby se netvořila kolona vozidel před nima, co se již děje v Koreji, kde se dostane již brzo kapalina do prodeje na příděly a nyní platí omezení na nákup.

Min. hospodářství na federální úrovni DE se snaží najít možnosti s chemickýma závodama, ale ne kvůli AdBlue, ale kvůli hnojivám. Dle min. hosp. se amoniaku v Německu vyrobí na 2,5 mil. tun ročně, ovšem na AdBlue jde "jen" 20%, zbytek jde do hnojiv. A to je nyní také problém. Co se AdBlue týče, to by mělo řešit Min. dopravy, které jak jsem již uvedl v tématu, situaci pozorně sleduje.

Logistické skupiny, velké obchodní řetězce se snaží sehnat produkt mimo Německa nebo mimo EU, ale bohužel ... všichni, kdo dnes amoniak produkují, tak ho produkují se ztrátou a proto výrobu snižují nebo dokonce zastavují (což ještě není případ všech závodů v DE, ale třeba Itálie, Španělsko jsou již v tomto bodu). Dle oficiálních statistik močovina v letošním roce vzrostla o 50%, za tím je nárůst cen plynu. Svaz chemického průmyslu v DE očekává mírné zlepšení situace až v 04/2022, tedy po zimě, za předpokladu, že nikdo do procesu zvyšování cen nevstoupí nějakým jiným krokem. Do té doby nelze očekávat, že se situace zlepší co se produkce týče. Naopak produkce amoniaku bude ještě více omezovaná a nebudou se podepisovat další kontrakty. Jednoduše produkt nebude na trhu v takovém množství jako doposud ...

Asociace logisticky a zasílatelů: lze sehnat tzv. "rozpouštědla", což je amoniak ze zámoří, ale není takové kvality i pro rozdílnost motorů je to jen slabá náhražka. Menší společnosti již mají problémy a pokud bude situace přetrvávat, tak ztratí pravidelné zakázky, takže dojdou o práci. Někteří prodejci již zahajují maxima pro odběr.

In Time Express Logistik tuto prax potvrzuje. Ti nakupují AdBlue od velkých společností (producenti min. olejů) a v tomto týdnu již nemáme žádnou dodávku kapaliny z původních objednávek, existuje ochota dodávat jakože nové objednávky, ale s již 200% zdražováním. Nedá se nic dělat, ale musíme to akceptovat. Nebo jedině odebírat na vícero pokusů menší odběry z běžných ČSPH. Dodatečné náklady lze na zákazníků přenášet jen částečně.

Stejnou praxi potvrzuje GŘ společnosti Hegelmann Express s 5 tis. kamiony, 6 tis. řidiči. Taky znáší větší ceny AdBlue na náklady dopr. společnosti, ačkoliv situace v sektoru dopravních firem je složitá pro extrémní růst cen nafty. Taky je ale víc trápí problém dostatku AdBlue, především v Jižní Evropě od Španělska přes Itálii po Balkán jsou ty výpadky již citelné a řidiči na to musejí pamatovat.

O něco lépe je na tom společnost Kottmeyer, ti mluví o zdražení AdBlue o 40%, ale bohužel nikdo s nimi již nechce podepsat delší kontrakt jak tomu bývalo zvykem ke konci roku.

Společnost Johann Dettendorfer Spedition má nový kontrakt, ale s akceptací zvýšenní ceny o 70%, ovšem s klauzulí o možném výpadku komodity, takže situaci sledují.

Partneři Overseas Logistic Services a Recht Logistik konstatují, že situace je co se AdBlue týče stále složitější. Zapojují všechny kontakty, které mají k dispozici a navzdory všem snahám o zakoupení 25 tis. l AdBlue se jim povedlo sehnat "jen" 10 tisíc litrů, o nákladech se nevyjádřují, situaci považují za velmi vážnou.

BAG nebude mít slitování s těmi, co budou porušovat pravidla. Posilní se kontrola kamionů za tímto účelem.

Farmáři v DE:

Ceny za dusíkatá hnojiva jsou během tohoto roku již 3x drahší. Farmáři mají velké problémy s takovým růstem cen hnojiv ... a to byla zpráva v 08/2021. Nyní se tedy tato hnojiva prakticky nevyrábí vůbec. Již v létě měla DE vláda na stole problémy ... Německý chemický svaz již tehdy reagoval, že to nejde jináč a to byl červenec a vyhrocení situace v srpnu. Farmáři mají co se nafty týče úlevy.

Bohužel, ale úlevy zase nemají lesní firmy, ty zápasí s drahýma palivama. Energetické farmaření s dřevem je na tom obzvlášť špatně ... cena za tohle dřevo jde taky i proto nahorů. Tam to až tak nepřekáží, protože nahorů jdou všechny druhy energií.

Sběr cukrové řepy, Ingolstadt: řepný kombajn jede prakticky non stop. Teď se brala úroda, s rekordní cenou nafty, ale problém je jinde a sice problém je obstarat hnojiva pro příští rok. V roce 2020 byla cena 17 aur za JC třeba dusičnanu amonniho (100 kg), v létě to bylo 27€, ale nákup odkládají, ale mělo se to nakoupit, protože na podzim to je již 55€. V podobné situaci jsou farmáři z celého DE.

Názorná situace: farmář obhospodaŕuje 60 HA orní půdy. Minerální hnojivo jde pro všechny plodiny: ječmen, pšenice, řepa. Za 1. hnojení na jaro se musí zajistit 15 tun, celkem bude potřebovat 40t. Jedno hnojení se prodraží o min. 5700€, dnes i 6400€. To je jednoduše něco nemyslitelné při cenách, které se u všech položek zvedají

DE komora agrárních podnikatelů ale konstatuje, že za uplynulých 10 měsíců, tedy když ještě většina chemiček vyráběla, tak se i fosfátová hnojiva zdražují velmi prudce a jsou již o 100% drahší. Navíc jsou jeho výpadky na trhu

V tomto případě znovu reagují DE chemičky: produkce klesla o 30% jako 1. varování (to je již dnes více), protože pochopitelně větší náklady jsou kompletně přenášané na zákazníky. Farmáři ale přestávají tak drahá hnojiva odebírat. :idea: A ještě drahší odebírat nebudou, dokud se nevyjasní pozice pro rok 2022.

Vícero farmářů zvažuje nyní nezakoupit ani 1. dávku hnojiva hned na jaro :arrow: což je ale produkční problém již dnes :idea: , ale oni nezakoupí, protože jestli se situace nezlepší a nikdo jim nepomůže, tak pak bude zcela nerentabilní hnojit po 2. a po 3., tak to nemusí hnojit vůbec. Aneb se zaseje část plochy tak, aby se hnojilo méně (dosah na úrodu). Ovšem to značí, že se neodebírá ani objem, který se odebíral již nyní na jaro potřebný. Proto chemičky znovu snižují produkci, AdBlue je v závěsu této krize. To AdBlue, které stálo volně kolem 10-20c dnes stojí někde i 1€ (u menších prodejců již normální), na větších sítích kolem 70-80c. V nádobách jak kde dle státu v EU, ale to co stálo 5€ za 10l dnes stojí i 4x více.

z uvedeného lze vnímat, a já to uvedl již v 10/2021, že tato krize se dalším roke zvětší o samotnou úrodu a další aspekty a narůstá a nabaluje se


Farmáři mají dle politiků zkušenosti z roku 2008. Mají si poradit sami. Navíc oproti min. roku jsou o 100% větší ceny samotné úrody obilí nebo za poslední 3 roky. Problémy se ale hromadí: kdo musí sušit kukuřici, tak si připlatí na energích, dle výnosu na HA to letos vyjde na 600€ proti 300€ v roce 2020. Nafta prodražuje obhospodařování o 25-30€ za 1 HA. Nafta reálně podražila o 40%.

Harvester v lesním hospodářství a na zpracování palivového dřeva sežere v průměru 300l za den. Podražení je i u náhradních dílů. Značí to meziroční zvednutí za práce o 45 tis. € na 1 stroji. A to zaplatí jen zákazník na konci ... Bohužel, ale dřevo se musí dál svážet a na konci toho je opravdu jen ten zákazník.

DE pekárny pozorují zadržování mouky, protože mlyny čekají, že ještě stoupnou ceny za mouku. Proto se zdraží citelně všechno ... v zemědělství v DE se očekává meziroční růst cen ve 2- ciferním vyjádření.

I dle renomovaných ekonomů se dá v roce 2022 očekávat snížení celkové spotřeby, ne ovšem tržeb v důsledku zvedání cen. Obyvatelstvo, ale i firmy budou muset lépe hospodařit, lépe investovat a provést úsporná opatření. Svázané mechanismy v dopravě a poměrně napjaté vztahy v dodavatelských a distribučních řetězcích pak zajistí pravidelný odběr produktů, protože by se mohlo stát, že nebudou. Tak jak dnes chybí některé díly převážně jen v průmyslu a odráží se to na volnosti strojů uváděných na trh, tak lze očekávat problémy i v obchodech. Na druhou stranu každý koupí jen to co opravdu potřebuje.

Německá centrální banka nevidí prostor pro větší zásahy, protože pro ceny energií trpí všichni a všude. A nelze pomoct jen jednomu sektoru. Pokud se bude muset pomoct, pak systémovými nástroji.

Dobrá zpráva je, že ceny plynu klesají poslední dny, po tom co Rusko vyváží do Evropy víc plynu. Tudíž, výsledkem klidně může být obnovení produkce koncem měsíce 11/2021, akorát nastavení jiných cen. :idea:

Pak to sloužilo jen jako ukázka vztahů a provázanosti systému, ve kterém žijeme.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Kuba
Příspěvky: 1400
Registrován: 13.5.2009 17:41:16

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Kuba »

Díky. Přečetl jsem a není to hezké čtení. Podobné zprávy jsou i z jiných sektorů ekonomiky.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

oddálení problému, snížení zásob a očekávání snížení cen energií aneb dramatické zvýšení cen za dopravní služby; pokud se neobnoví plná produkce chemických továren nelze čekat ani střednědobé zlepšení situace

Německo:
BGL (federální sdružení Německa pro přepravu a logistiku) podepsal s výrobcem SKW Piesteritz exkluzivní smlouvu (díky okrouhlému stolu zorganizovanému ministrem dopravy), že v případě akutního nedostatku AdBlue budou míst dopravní společnosti přístup k zásobám AdBlue, která bude v rámci zásobníků SKW Piesteritz během "cenové krize" k dispozici jakmile nastane totální nedostatek této komodity v Německu. Tohle opatření v krátkodobém horizontu odklonilo odstavení vozidel.

BGL dále požaduje vytvoření federální rezervy této komodity i do budoucna, protože není možno pokračovat v implementaci modernizace vozidel bez zajištění této komodity, když může dojít k jejímu celkovému výpadku a tím je pak v konečném důsledku narušena bezpečnost státu; s hrozícím výpadkem zajištění zákl. zásob. obyvatelstva. Federální vláda k tomu vede odbornou debatu.

Španělsko: produkt je vyráběn v 50% kapacitě, co vedlo ke zvednutí ceny o 100% a tento stav přetrvává. Část ČSPH již komoditu nemá pro nadměrné předzásobování sektoru. Vláda trestá instalaci simulátorů, které umožní start motoru bez AdBlue až částkou 20 tis. €.

Itálie: ani zde fabrika prozatím nevyrábí, ale brzo by se měla produkce obnovit. Motoristický segment akceptoval růst ceny, ovšem zda-li by i tato cena byla udržitelná pro příští rok pro producenty se dnes s jistotou říct nedá. Kolaps segmentu se nekonal pro dovozní zásahy politické sféry a uvolnění skladových zásob.

Z uvedeného ale plyne, že se snížila zásoba AdBlue v Evropě. Politicky se očekává pokles cen energií, co ale pokud nebude naplněno, tak se pouze krize s AdBlue přesouvá do dalšího roku, protože zmizela alternativa, kterou byl právě segment skladování.

Lokálně stoupla cena AdBlue až o 3x a drží se tak dodnes. Všeobecně komodita zdražela o více než 2x.

Ve Francii je průměrna cena tohoto aditíva kolem 1€ za 1l.
V Nizozemsku a Luxembursku taky.
V Belgii, Španělsku a Slovensku je kolem 0,95€.
V Rakousku je kolem 0,8€.

Doposud byla běžná cena mezi 20 až 30c.

Korea, Jižní: vláda prostřednictvím vícero vyhlášení a razantních kroků dovedla díky velikosti ekonomiky zajistit dodávky 19 tisíc tun močoviny ze světa. (tvoří 30% složení aditiva)

Chemičká Lotte Fine dovede aditivum vyrobit, i když byl program v uplynulé dekádě ukončen.

Vietnam 8 tis. t
Čína obnoví část vývozu a pošle 6,5 tis. t
Saudská Arábie 2 tis. t
Japonsko nakonec pošle 1 tis. t (jde o to, že nepošle aditivum přímo)

Menší již slíbené dodávky jako z Ruska 500 t a menší.

Korejská vláda disponovala rezervou 700 t. Ta překlenuje složité období, než dojde první komodita.

S tímto dovede místní chemička vyrobit asi 58 tisíc t aditiva, což stačí pro všechny dieselové vozidlá v zemi na dobu 2,5 měsíce.

Taky tedy z hlediska krátkodobého se povedlo zastavení logistiky a spojů odvrátit.

V Koreji je až 40% vozidel registrovaných po roce 2015 poháněných dieslem. Že by se mohlo přihodit něco podobnýho bylo doposud zcela nemyslitelného.

Všechno je to na úkor zásob v asijských státech. Čína sama o sobě nezvedla produkci; pouze plní smluvné dodávky, další slíbení ale nepodepsané prozatím realizovat neplánuje. Čína si nyní nemůže dovolit (i pro politickou krizi, odmítání australského uhlí) navyšovat platby do tohoto segmentu vzhledem k problémům v dalších částech tamní ekonomiky.

Korea mezičasem požádala obyvatelstvo, aby se snažilo rozumněji s aditivy hospodařit, efektivně využívat dopravní vozidla včetně těch nákladních. Povede se tak prodloužit aditivum ve spotřebě možná i o 3 týdny. Nyní jsou dle vlády rozhodující všechny kroky, aby se život v Koreji nezastavil nebo zásadně neomezil.


Za touto krizí je snížení až zastavení produkce hnojiv v chemických továrnách ve světě pro drastické zvedání cen plynu a elektrické energie. Hnojiva jsou drahší již o 80 až 250%. Zdražují i hnojiva, které jsou vyráběné jiným způsobem a to od Ameriky přes Evropu po Asii. Tomuto se tady věnovat nemůžu z časových důvodu, kam spěje zdražování již i plodin ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

EU INDUSTRY UNDER THREAT FROM HIGH GAS PRICES

https://www.fertilizerseurope.com/gas-prices-2/

Jasný požadavek na Brusel. V opačném případě opravdu dojde ke snížení produkce hnojiv na území EU se všemi důsledkama.


Kdo doposud četl, tak ví, že tohle je kriza šahající složitě až do Číny, J. Koreje a nyní k 12/2021 bylo oznámeno, že i zásoby v Austrálii klesají na úroveň, která začne ohrožovat národní ekonomiku: https://theconversation.com/australias- ... cal-173588 . Pokud to půjde takto dál, tak v 02/2022 nebude dost AdBlue pro všechny. Těch článků je z Austrálie hodně, je tam snaha o analýzu situace napříč planetu. I to které státy se uchylují k drastickým nákupům jako již zmiňovaná J. Korea.

Já jen doplním, že dosavadní situace v EU je stejná ... jsou nějaké systémy, které domlouvají "nouzové zásoby" ale do jara 2022.

Vláda v Canberra hledá alternativy pro dovozy. Všeobecně neplánuje dotovat "ceny plynu", věří, že se tuto krizi povede odstranit "s časem" a že čas 2 měsíců bude dostačující. Austrálie hodlá udržet dodavatelský řetězec v logistice za každou cenu, ale pokud nebude jiné řešení, tak možná část těžebního průmyslu na čas odstaví, i když to bude znamenat zpomalení ekonomické aktivity. Taková informace straší všechny, kdo potřebují tyto komodity pro svůj chod.

Jižní Korea si mezičasem zajistila dodávky komodit jak k výrobě tak hotovou komoditu, ale odmíta uveřejnit ceny z jednotlivých států.

Rusko, které doposud uvolnilo značné množství pro J. Koreu, ale i Austrálii již ovšem začíná limitovat vývozy, protože i tamní chemické továrny snižují výrobu hnojiv.

Čína je na tom stejně. Čína nařídila "šetření s komoditama, které neúměrně zdražují tak, aby byla soběstačná pro udržení ekonomické aktivity" a odmítá podepisovat dosavadní roční kontrakty s okolními státy. Doposud Čína značné množství vyvážela ven a v mnoha zemích tvořila 10-80% spotřeby.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od theodor less »

Zaujal mě graf s názvem Čtyři pilíře globální propojenosti 2001 – 2020. Jestli i článek je tak "vědecký" jako graf...Obvykle se uvádějí tyto svobody:
- volný pohyb zboží
- volný pohyb kapitálu
- volný pohyb lidí
- volný pohyb služeb
Zde však vidíme dramatickou křivkutoku informací, která působí, že tam je hlavně na efekt. I informace mají své jednotky, měřit se asi dají. Ale jak je to s jejich "směnitelností"? Jaký je kurz 1kB americké vlády a 1 kB adolescenta z fb?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

dávno nejsme jen v nedostatku AdBlue

Já to naznačoval již v létě, ale v 11/2021 vydala i Světová banka prohlášení, že v rámci vysokých cen plynu a odstavování chemických továren dochází v 1. vlně k nedostatkům hnojiv, ale to bude mít za následek v roce 2022 "ohrožení potravinové soběstačnosti" na naší planetě. :idea:

Tohle tady již jednou bylo. V roce 2008 prudce vyskočila cena hnojiv.
Nyní ve 3.Q 2021 taky vyskočila cena hnojiv, po roce 2008 2. největší zdražení. Ale pokračuje i dál.

Rozdíl mezi rokem 2008 a 2021 je ten, že v roce 2008 cena prudce vyletěla a následně prudce klesla. V roce 2021 cena v několika vlnách razantně vzrostla a tento trend se nezastavuje. Naopak vlivem odstavení továren na hnojiva klesají jejich zásoby, co bude mít za následek další růst cen a tyto ceny se udrží větší, než průměr delší dobu, což zhorší jejich dostupnost.

K potravinám se již dnes není snadné dostat a dostávají se pod silni inflační tlak. Důvody jsou hned 2: COVID-19 a klimatické změny. :idea:

Nárůst vstupních nákladů: prudký růst cen zemního plynu v Evropě byl již opsán, to vede k rozsáhlému omezení produkce amoniaku - důležitý vstup pro dusíkatá hnojiva. Dále je tady eskalace cen tepelného hospodářství v Číně pro krizi s uhlím s Austrálii a finanční nestabilitou některých sektorů Číny, což vedlo k plánovanému vypínaní elektrické energie v jednotlivých provinciích Číny nařízením z Pekingu a tak i továrny v Číně vyrábí méně hnojiv. Ceny energií stoupají i v USA, i když pomaleji, ale i hurikán Ida zpomalil produkci zemního plynu na pobřeží Zálivu a zásoby plynu nejsou největší, takže i závody v USA omezují produkci.

Tohle vše je doplněno o rychlé změny v obchodních politikách: Čína pozastavila vývoz hnojiv do 06/2022. A to nařízením z Pekingu, byl vydán zákaz vývozu hnojiv, aby se zajistila domácí dostupnost v souvislosti s obavami o potravinovou bezpečnost. Vztahuje se to na všekerá hnojiva. A teď fakt: Čína vyvážela doposud 1/3 fosforečnanu diamonního (DAP) a 1/10 močoviny z hlediska světového obchodu.

Po této zprávě Rusko omezilo vývoj dusíkatých a fosfatových hnojiv s účinností, která již platí a sice od 1.12.2021 taky prozatím do 06/2022.

Další rána přichází z Běloruska. Pro uvalení sankcí na tamní režim je omezen vývoz potaše. Cena této komodity vystoupala na historické maximum. Sankce uvaluje nejen EU, ale i UK, USA a CDN. S potašem se na globálním trhu nyní velmi složitě obchoduje a pro jeho světové ceny ...

V Brazílii se cena hnojiv zvedla o 300% a automaticky to bude muset být promítnuto do cen agrárních komodit.

Světová banka očekává, že v roce 2022 ceny močoviny mírně klesnou, protože se mohou zmírnit náklady na suroviny. Předpokládá se, že ceny DAP zůstanou velmi vysoké v první polovině roku 2022 na základě nízké nabídky a klesajících zásob. Pokud se čínská omezení neuvolní, situace bude velmi nejistá dál. Ceny potaše se v roce 2022 mají dál zvedat a to i proto, že vypadnou jeho dodávky na trhy. Na některé komodity je taky vyvíjen environmentální tlak, aby se již užívalo méně.

Tohle vše znamená, že ceny potravin v roce 2022 zaznamenají s největší pravděpodobností další prudký růst, protože bude problém i s faktem jak zajistit plodinám "obyčejné" hnojivo. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

A tohle výše uvedené, pokud nastane a dá se více než s jistotou říct, že jestli že se nenalezne kompenzační mechanismus pro chemičky za ceny plynu; tak v roce 2022 bude i tlak na plodiny, které se přidávají jako aditíva do PHM. :idea: To teď taky uvádím já a ani se nenazdáme a tak jak porostou ceny potravin, tak mj. porostou ceny PHM a znovu pro "zdánlivě snadno řešitelný problém". A vrátíme se k odkazům šéfů automobilek, že pokud kdo chce protláčet e-auta, tak by měl zvednout ceny PHM, což se ale dobrovolně jenom tak nestane.

Dopravní služby jako celek se cenově zvednou. Poslední roky jejich cena stagnovala na celém světě. Již nyní jdou o asi 15% nahorů kombinací cen nafty a AdBlue, cen práce které na to tlačí taky, cen za vozidla pro jejich nedostatek, cen náhradních dílu. Někde až o 20%. Jen se i zdražování třeba že cestovního odkládá, aby to obyvatelstvo lépe snášelo. A to společně s tím jak se zavádějí speciální mýtní sazby atd. vše zaplatí spotřebitel. Pokud dnes stojí průměrné zboží 1kg 10c-20c, tak bude stát 12-24c, jsou to takové nenápadní nárůsty, ale jsou. A zpátky to rozhodně nepůjde. (to jen na margo "mega balíků peněz a těch tzv. heli- metod, ty ceny tyto peníze předběhnou pro ty vlny produkčních kriz)

Nepochybně to bude ještě "zajímavé". Jak lze pozorovat, tak od 08/2021 do 12/2021 se nestalo s produkcí AdBlue nic; zvedla se cena, snížují zásoby a taky stoupají "rozestupy" kde lze AdBlue pro dopravce sehnat. I když samotné AdBlue je v tomto řetězci "nejmenším problémem".

Taková zvláštní doba.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od theodor less »

Diaľničiar píše:dávno nejsme jen v nedostatku AdBlue
Tohle tady již jednou bylo. V roce 2008 prudce vyskočila cena hnojiv. Rozdíl mezi rokem 2008 a 2021 je ten, že v roce 2008 cena prudce vyletěla a následně prudce klesla. V roce 2021 cena v několika vlnách razantně vzrostla a tento trend se nezastavuje. Naopak vlivem odstavení továren na hnojiva klesají jejich zásoby, co bude mít za následek další růst cen a tyto ceny se udrží větší, než průměr delší dobu, což zhorší jejich dostupnost.
K potravinám se již dnes není snadné dostat a dostávají se pod silni inflační tlak. Důvody jsou hned 2: COVID-19 a klimatické změny.
Tohle vše znamená, že ceny potravin v roce 2022 zaznamenají s největší pravděpodobností další prudký růst, protože bude problém i s faktem jak zajistit plodinám "obyčejné" hnojivo.
Díky za příspěvek, který je na tomto fóru odvážný.
Všichni tady řeší další rozvoj a růst. Budeme umět příjmout i myšlenky, které naznačují, že by vše mohlo být i jinak?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Tady je nepochybně celá hromada "odvážných" příspěvků od desítek autorů.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

širší souvislosti, od AdBlue přes energie, potraviny po stavebnictví v EU

V této souvislosti Irsko: v prosinci 2021 zasedala komise pro dopravu s konstatováním, že ceny AdBlue jsou za 12 měsíců v průměru 2x větší a je badatelný lokální nedostatek kapaliny. Dál se ale problému ve větším rozsahu nevěnují; dopravní společnosti si mají promítnout náklady do cen.

Sledoval jsem TK z Austrálie k tomuto problému.

Austrálie sehnala část této kapaliny z Indonésie, ale to nevyřešilo nedostatek kapaliny. Cena AdBlue zde vystoupla již na 4x a třeba největší dopravní společnost, která sváží mléko, již žádá o zásah centrální vládu.

Vláda, federální, se již obrací s pozorností až ke státům na Blízkém Východě vzhledem k nedostatku této komodity v celém regionu; což je dáno vykupováním "všech zásob" ze strany J. Koreje, která se s tímto nedostatkem potýká delší dobu.

Austrálie analyzovala světové vývozce této komodity:
Obrázek

Rusko a Čína jak jsem již uvedl, tak až do 06/2022 omezují vývozy.

Austrálská vláda obeznámila veřejnost před pár dnama s faktem, že ačkoliv si to možná doposud nikdo neuvědomoval, tak bez této komodity 1/2 těžkých strojů nenastartuje. Tím se zastaví zásobování vodou, která se tady složitým systémem dopravuje do těch velkých měst v rámci jednotlivých států. Přeruší se celý distribuční řetězec, zastaví těžba nerostních surovin.

Doposud kryla Austrálie tuto komoditu z 80% dovozem z Číny. Zásoby této komodity jsou velmi nízké ... část spotřeby vykryje přátelská nabídka z Indonésie, ale to řeší situaci na týdny. Doprava z Blízkého východů i když se povede realizovat nákup, tak taky zabere další čas.

ceny této komodity na australském trhu dosahují 1100 USD za 1t v základním vyjádření, tedy o 10% víc než v EU

Běžné obyvatelstvo a firmy se logicky ptají jak je to vůbec možné.


Dodám, že J. Korea si zajistila masivní dodávky s Indonésii, která sice zcela nenahrazuje Čínu, ale na měsíce situaci řeší. Indonésie chce uvolnit další objem i pro Austrálii, ovšem nejsou propočty zda a v jaké formě ...


U.S. Texas zaznamenal v 12/2021 1. krát v roce mírný pokles cen této komodity. Inflační tlak na tyto komodity je i zde enormní pro odstávky vícero závodů na hnojiva.

_________________________

Kanada varuje farmáře před odkládáním nákupu hnojiv. Ačkoliv jsou ceny vysoké, tak na severní polokouli jsou nyní 3 extrémní stavy v souvislosti s hnojivama:
*velká část zásob byla vykoupená pro extrémní růst cen ...
*továrny omezují produkci pro extrémní cen vstupních komodit
*farmáři, kteří hnojiva mají k zimě je běžně obstarávají již na jaro a to se neděje

Hrozí tak, že sice klesne cena energií a obnoví se produkce chemiček, tak vznikne bezprecedentní tlak na nákup hnojiv, co je nejenže vyžene cenově do nových maxim, ale nebude jich ani dost pro všechny.


USA v této souvislosti, jen abych doplnil ceny k potravinám ... federální orgány v USA odhadují již nyní, že se vypěstuje o 0,5% méně kukuřice, resp. se méně zaseje proti letošnímu roku. Právě pro nedostatek hnojiv v roce 2022. Pozorují totiž masivní odklad nákupů hnojiva teď. :idea:

Kanadská agrární komora pak vypočítala, že průměrná kanadská rodina (4 členové) vynaloží za potraviny v roce 2022 o celou 1- tisícku CAD víc než je tomu v roce 2021, tedy ze 14 tisíc se stane 15 tisíc dolarů. Nejvíc zdraží služby v reustauracích a mléčné produkty, následováno dalšíma komoditama. (třeba špek vzrostl meziměsíčně o 20%). Značí to inflaci potravin a jídla o 7% pro rok 2022 proti letošnímu roku, kdy je největší zdražování potravin za dlouhou dobu; 5%.

Kanada plánuje omezit vývoz, resp. zajistit "dostatek" doma, co ale způsobí omezení vývozu. Jedná se o 5. největšího vývozce potravin na světě a v propočtu na obyvatele jde o 1,5 tis. dolare na obyvatele a rok; pšenicí počínaje ...

Četl jsem i kvartální zprávu FAO (UN). Zdražování potravin bylo v tomto roce proti roku 2020 v úrovni 14%. Až 20% se na tom podílí větší dopravní náklady: situace v přístavech a lodní dopravě, ceny PHM a dalších látek. Dalšími 40% se na tom podílí vysoká neúroda v mnoha hlavních exportních státech, 9% akutní nedostatek pracovní síly ve státech, kde se potraviny zpracovávají aneb sbírají ručně (tam pro omezení koronavirem), asi 30% podíl na tomto zdražování je výsledkem zvýšeného dopytu z toho plynoucí. FAO má zároveň světové logistické možnosti na distribuci, v roce 2020 dosahují dna a v letošním roce je situace ještě horší, prakticky vše co se odněkud někam vozí tak je silně napjaté. Z toho plyne riziko hladomoru v mnoha státech a další větší migrační vlny ... resp. sociální napětí.

food situation, pšenice: https://www.fao.org/3/cb7491en/cb7491en_wheat.pdf
rýže: https://www.fao.org/3/cb7491en/cb7491en_rice.pdf

Dobře se to vyvíjí s cukrem a rybama.

____________

Nedá se očekávat první půlrok 2022 zlepšení situace. Šachová partie mezi USA a Čínou je rozehraná a bohužel, ale doplácí na ní třetí strany (EU, Austrálie, J. Korea, tedy další silné ekonomiky) tím, co se děje. USA se snaží okleštit vliv Číny a ta naopak jde systémem, když my špatně, tak vy ještě hůř, z čeho plyne mj. prohloubení obchodní války.

:arrow: situace v přístavech a kontejnerové dopravě je mírně lepší
:arrow: extrémní ceny plynu se stabilizují v létě 2022 (naplní se zásobníky), větší pokles se neočekává (jedině že by se propadla zase světová ekonomika)
:arrow: natisknutí peněz by se mělo zpomalit, USA tak již konají
:arrow: ceny potravin z toho co je uvedené pro jejich růst klesat nebudou; je nutno doufat v lepší počasí, aby nebylo ještě hůř (do úrody 2022 se promítnou zvýšené náklady na naftu od 3.Q 2021)

____________

Ceny stavebních materiálů. Všeobecní zdražení za rok 2021 proti roku 2020 představuje 25%. Jsou komodity, kde to je 60%. Tyto ale již nezaznamenávají další prudké tempo růstu cen (dřevo a sadrokartony).

Škridle se v rámci Evropy dodávají s omeškáním již 20 až 36 týdnů. Tam je tato predikce i pro rok 2022 spíš negativní.

Ocel dosáhla sice cenového stropu, ale ocelových překladů prakticky není. Navíc než pro energie je zde přímý dosah na emise z oceláren. Dá se říct, že s ocelí se od 06/2021 obchoduje na minimální úrovni.

Sklo a keramika, tady se očekává bohužel strmší růst cen v roce 2022.

To stejné co u skla a keramiky dopadne na i na cihly.

Cement. Jeho produkce se v letošním roce snížila v mnoha státech pro extrémní ceny, což je vlastně další paradox. Ceny jsou tzv. "napjaté" a co bude v roce 2022 by byla spekulace.

Farby a tmely. Další speciální kategorie, která sama o sobě zaznamenává hned 2 velké problémy: tím prvním je omezení chemické produkce napříč planetu, což ale lze u barev promítat do cen. Druhým problémem jsou výpadky u distributorů pro komplikace v kontejnerové přepravě.

Ceny jdou nahorů i v dalších segmentech, i když tady je spíš problémem celkový výpadek: PP a PE plasty, izolace, elektrické komponenty, sprchové kouty.

Nedostatek materiálů se má v příštím roce zmírnit, což bude ale dáno i dalšíma dopadama na státy, obyvatelstva a firmy a sice inflace jako celek bude působit na snížování objednávek z tohoto segmetu. Zároveň se očekává zlepšení distribučních kanálů, takže se tovar vrátí do prodejen ... (rizik je víc; další zhoršení geopolitické situace, sankce a cla, energetický šok, který zamezí obnovení produkce) ... všeobecím problémem je snížení zásob mnoha komodit a prvků u dodavatelů staveb. Dnes i sehnat více "koleček" může být lokálně problémem. Stejně tak sehnat velká balení lepidel. Nálada ve stavebnictví je taková, že 96% asociací předpokládá další stoupání cen i v roce 2022 a to v průměru o dalších 10% proti roku 2021.

(pokud tedy něco stálo v roce 2020 100 jednotek, tak letos 125 a v příštím roce to bude 138)

Tato snadná matematika, kterou musíme spojit k dalšímu problému: dopravní služby vlivem nedostatku řidičů, stoupajících cen nafty, adblue (DEF) stoupnou o 20% značí i nadále pokračování nedostatku mnoha druhů zboží. Některé společnosti očekávají růst cen až o 20% i v segmentu stavebních materiálů, což by znamenalo sice pokles růstu, ale i nadále dramatický vývoj.

Pokud na vývoj nebude reagovat EU, lze očekávat zpomalení realizace veřejných zakázek. Již nyní se část firem přestává přihlasovat do mnoha tendrů, které jsou zadáváné ... a když odečteme státy, kde se nafukují státní odhady pro realizaci díla, tak jsou badat větší ceny než odhady, což bude komplikovat samotným investorům realizaci projektů vzhledem k napjatým rozpočtům ... :ko:

Stavební produkce dosáhla v letošním půlroce několika dekádové maximum z pohledu růstu, což je dáno propadem v roce 2020 :arrow: tato ponuka ale stejně nepokryla dopyt :arrow: k tomu všechny aspekty od energií přes dopravu po chybějící komponenty v průmyslu a jsme tam, kde jsme ... celé 2. pololetí je sektor v krizi. Navíc: pro nedostatek materiálů mnoho firem nemohlo platit robotníky takže v sektoru chybí pracovníci (pokles řemeslníků v EU činí 5% v rámci stavebnictví). Motivovat již dovedou jen velké společnosti, které umí překonávat i krizová období. Bohužel, i oni jsou vystavěni všem negativům a tlaku na snižování emisí a tedy vykonávat investice do činnosti, i když pomalu není z čeho. O to je to v EU složitější. :crazy:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od MPMP »

Žádné veselé čtení. :(
Kubajsu
Příspěvky: 1308
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Kubajsu »

Diaľničiar píše: ...Dobře se to vyvíjí s cukrem...
Takže abych to shrnul, budeme mít ho..o, ale bude to sladký :D
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Austrálie upřesnila zásoby AdBlue a zkrátila je ze 7 týdnů na max. 5 týdnů. Další dodávky zajistí "jen týdny", protože nepřijdou taky v bloku. Zásoba činila posledně 15 mil. l, při týdenní spotřebě 3 mil. l. Premiér těsně před Vánocemi sdělil, že vláda hledá jakékoliv množství na globálním trhu, co pomůže i "na dny". A postupně se povede dostat do země náhradu za výpadky z Číny. V opačném případě se život radikálně omezí, ale tomuto kroku se vláda snaží zabránit.

Vláda došla tak daleko, že rozhodla udělit mimořádnou dotaci pro chemickou společnost, ačkoliv tento závod se má v roce 2022 uzavřít. Canberra potřebuje udržet tento závod v chodu. Ukazuje tedy ten smutný fakt jak dnes fungujeme ... ta komodita jednoduše není. Chemička má zvednout produkci kapaliny AdBlue. Taky to není ale dlouhodobé řešení, vystačí to celkem na asi 1- měsíční spotřebu AdBlue v zemi.

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... dBlue.html

Australská chemička na produkci hnojiv bude vyrábět AdBlue již nonstop: https://www.smh.com.au/business/compani ... 59j1e.html .


V Austrálii taky obživl projekt, který má zajistit produkci AdBlue bez nutnosti tahat do tohoto procesu zemní plyn. Donedávna to jistá banka odmítala spolufinancovat, nyní ten zájem vzrostl. Ovšem pro dnešní situaci taky nic moc, protože produkce se má začít v 2025: https://www.afr.com/companies/energy/ad ... 214-p59hg9 .

AdBlue se v Austrálii dostalo již na 6x původní ceny. Resp. před 3 týdny to byl 4x. To zvednutí ceny je tak vysoké, že dopravci jej již promítnou do nákladů a tudíž vzrostou ceny v obchodech a další služby.

Ceny AdBlue jsou již v prodeji mezi 1,1 dolarem až 2,5 dolarem za 1l.
Gigant BP již omezil prodej této komodity na 50l na 1 transakci a vůz. Taky zvedl cenu na 1l skokově 20.12. o 54 centů.

_____________________________________________________-

Je fascinující, jak EK bagatelizuje problémy s budoucím nedostatkem potravin pro menší množství hnojiva. Je to fascinující proto, že USA, Kanada, Rusko, Japonsko, Čína, Korea ... to berou velmi vážně, propočítávají náklady na větší dotace, zvedají sociální výdaje formou lístků kde to tak zavedeno je, snižují osevní plochy pro plodiny, které potřebují více hnojit, ale vysoký představitel zemědělské komise v EK vzkázal v prosinci, že situace nebude tak dramatická jak se nyní zdá, že by mohla být.

Naproti tomu některé členské státy již kritizují, že se nic nedělá na to, že v EU je 500 mil. občanů, kteří jsou výslovně závislí od potravin a dodavatelského řetězce. Navíc menší farmy mají již dnes velmi vážné finanční problémy v důsledku mnoha jiných faktorů a Brusel na to nijak nereaguje.

EK mj. uvažuje o zrušení antidumpingových cel na dovoz tekutých hnojiv ze zemí jako je Rusko, ale to již v této chvíli nic neřeší pro tamní limity vývvozu a i to málo co se vyveze ještě více bude drtit evropské producenty hnojiv ...

Jak snížit ceny hnojiv v evropském prostoru ... o tom má komise pro zemědělství rokovat v příštím roce.

O tom, že se omezil dovoz plynu z Ruska přes Jamal a že Gazprom snižíil kontrahaci plynu přes Ukrajinu se taky extra moc nepíše. Ani o dopadech na další růst cen plynu v Evropě z toho plynoucí.

Jinak Rusko již není největším exportérem plynu do Evropy. Tím jsou od 07/2021 již USA.

Třeba Norsko, které není členem EU :arrow: darovalo vlastním farmářům hnojivo na příděl ve výši 25 mil. USD. Jako přímou dotaci, aby se normálně hospodařilo na polích ...

GŘ gigantu Yara přitom již v 11/2021 uvedl, že když jednotkové náklady na produkci hnojiv jsou 10x větší, tak nelze čekat udržení cen hnojiv. Farmáři varují, že produkty půjdou nahorů až o 40% se započtením všech dosavadních vstupů za poslední kvartál. Pokud to obchody neodeberou, tak nastane vlna bakrotů menších a středních farem napříč EU (prohlášení vícero svazů z mnoha zemí)

EK navzdory všeho ale mlčí. Snad tajně doufá, že opravdu ty regály v těch obchodech budou bez problémů plné a trhy se s tím vyspořádají. Jen nerozumím pak tomu, proč si to nenamýšlí nikde jinde ... Kanada zažije od 1.2.2022 růst ceny mléka skokově o 8,4%, bylo to oznámeno začátkem 11/2021. Cena v obchodech poskočí o 10%, sýry a jogurty pak o 15%. A i tak budou farmáři ve ztrátách, pomoc se očekává od vlád a federální vlády v regulaci obchodu export/import. Rusko zásadně omezilo vývozy a reguluje trhy, letos jsou tam potraviny o 1/10 vyšší a začátkem 2022 stoupnou o dalších 6%. A to mají nižší ceny energií a dost hnojiv proti zbytku světa.

A takhle lze pokračovat, ale Brusel vyčkává aneb nemá řešení, protože ceny zde v tomto prostoru jsou nejvyšší na planetě co se energetiky týče a zemědělské dotační schéma již nyní odebírá velké sousto peněz a další jednoduše nejsou. Jsem doopravdy zvědav jak se EU vypořádá s cenama stavebních materiálů v rámci veř. zakázek a s cenama energií, potravin atd.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Mike »

budu reagovat jen na poslední větu, obávám se že tiskem....
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

No nevím jestli, ale kéž by. Ale ja nemám vůbec dobré zprávy když si tak čtu co se kde děje.

Tak samotné AdBlue nebo obdobné názvy mají jednotlivé státy sotva na 1-3 měsíce a drží si jen tuto nevyhnutní úroveň. Někde je to již problém, ty vývozy z tradičních zemí vývozu jednoduše nejsou a je to problém. Již min. cenový problém ... Jestli se upínat na ceny plynu nebo chemičky nebo hnojiva adblue, potraviny a úroda protože covid atd. ...


USA mapují situaci pečlivěji. Opakuje se období 2008, kdy taky ceny hnojiva vyletěli ze 3 stejných důvodů jako nyní, ale nyní je k tomu dalších 8 problémů navrch.

USA očekává nepřízeň v roce 2022 a já myslím že si to lze snadno odvodit kamkoliv.

*hnojiva: až 15% nákladů U.S. zemědělců
*u hnojiv hrozí globální nedostatek v rozsahu až 1/6 - pokles úrody bez ohledu na ještě výkyvy v počasí
*pokles úrody byl zaznamenán již letos - a obzvláště u kvalitní mouky od Ameriky přes Evropu po Asii
*zasadí se méně kukuřice, ale prodraží se i pěstování olejnatých plodin a již uvedené mouky, které se musejí sadit na jistých % pro soběstačnost, očekává se zdražení mouky o 15 až 20%, co se odrazí v dalších cenách v obchodech
*ceny hnojiv dle druhů jsou 2,2 až 4,5x drahší, již to se musí promítnout do cen
*chemické společnosti a agrární firmy žádají dotovat ceny plynu (nejen v USA, ale i Kanadě, EU, Ukrajině, Rusku, Japonsku ... světoví lídři k tomu ale zajímají polohu, že to je umělý problém)
*prakticky se zastavil dovoz hnojiv z Turecka a Polska - vyprodáno do států, kde je nedostatek po blokaci z Číny a Ruska

Menší dávky hnojiva = méně kvalitná úroda, nižší výnosy.

Odhad: nyní je zdražení potravin 2021-2020 v úrovni 20%, v sezoně 2022-2021 počítejte s 50%. Biden rozšířil potravinové lístky pro Američany, ještě v 2019 mají hodnotu kolem 120 USD, nyní 170 USD. Dále se zvedl daňový bonus na děti - pomoc pro nejchudší rodiny, které dávají nejvíce peněz za základní potraviny. Uvažuje se o dalších finančních mechanismech.

________________________________________________


EU a dusíkatá hnojiva: kdo si namýšlí, že to jsou USA co hnojí vším a nejvíce na světě, mýlí se. EU hnojí 90 kg na 1 HA. USA pouze 73 kg.

Pesticity: USA 2,5 kg /HA, EU 3,1 kg.

________________________________________________

USA předpokládají, že v roce 2022 bude zaznamenán strmý růst cen potravin, historicky nejnižší nouzové celosvětové zásoby a rizika lokálního hladomoru se rozšíří do všech částí planety. Část produkce bude kontrahována pro fondy nouzové pomoci. (3x výše než letos)

________________________________________________

Velké giganty: jako Kraft Heinz, Mondelez, Procter & Gamble, Nestlé, atd. atd. atd. (20 gigantů s potravinama, drogerii a dětskýma potřebama) avizuje, že v letošním roce se zvedla cena jejich produktů minimálně, ale tohle období je u konce.

Již nelze realizovat vnitřní úspory. Ceny energií lámou rekordy, zvyšují všechny náklady v celém distribučním řetězci a skladové zásoby prakticky neexistují. Dle jejich prohlášení se doposud držela cena nebo se zdražovalo do 1,5% právě díky omezení produkce a využívání skladů. Na druhou stranu koronavirus zapřičínil, že celá paleta produktů má menší sběr, nemá kdo pracovat. A to ani v továrnách na zpracování ... tento kolotoč zapříčiní, v roce 2022 většina gigantů nebude motivovat obchodní domy a sítě se slevama :!: Giganty mají předepsané minimální množství a bylo by nadměrně odebíráno. Taky se musí všichni zákazníci připravit na větší výpadky některých druhů sortimentu a taky na vlnu zdražování, která může některé komodity zdražit v základu o 10 až 15% v 1.Q 2022.

Třeba Kraft zvedne 80% produktů začátkem roku o 5%. Pro Ameriku největší dodavatel baleného masa do burgrů a párků o 7%. Heinz hodlá zvednout ceny o 7 až 16%. Mondelez produkty Oreo zvedne o 6% hned od ledna. Některé čipsy o 7%, protože tam to bude odrážet olej. Zdražování se dotkne světa - jedině některé státy již hodlají snížit DPH pro rok 2022, aby se to nějak kompenzovalo spotřebitelům. Obchody si přidávají další 1,5-2%.

A když zdražuje jeden a pak další a pak další a pak zase jiná komodita, to se přelévá, já to psal již dříve, že to nejsou jen čipy, ale taky hydraulika. Je nedostatek pracovních strojů, fabriky mají rozděláno tisíce kusů a ledacos není. A to se dál a dál přelévá, tak se sníží produkce ale i ty komodity kterých je dnes dost, tak se na rok 2022 objedná menší počet a tam klesne produkce, která zase se jenom tak nezvedne, protože to často má za následek krach těch firmiček.

Stavebnictví je jako celek velmi labilní. A je celá řada staveb ve světě, které stojí ... prakticky žádný pohyb. Protože ceny materiálů a tak se vyčkává a stejně ty ceny nepolevují. :roll:

Inflace ve stavebnictví má být kolem 3-6% v roce 2022. Ceny nebudou klesat a dopyt po materiálech je i nadále navzdory ceny enormní. Ovšem mnoho materiálů není nebo je problém je dodat pro komplikace ve světové dopravě. Navíc nejsou řidiči, napříč planetu, takže se o moc víc nepřeveze a tyto výpadky se dle vysoce renomovaných analytiků bank bude projevovat až do roku 2024 pokud se již nic zásadní nevyskytne.

tak to jen ve zkratce několik závěrů z konference vl. skupiny a co jsem kde četl
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Warcz
Příspěvky: 2081
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Warcz »

No a proto Němci 31.12.2021 odstavují tyto 3 jaderné elektrárny:

Brokdorf - 1 440 MW
Grohnde - 1,430 MW
Gundremmingen - 1,288 MW

Celkový výkon jako Dukovany + Temelín.

Výkon nejspíše nahradí plynem, nebo uhlím...
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Anonym »

Warcz píše:No a proto Němci 31.12.2021 odstavují tyto 3 jaderné elektrárny:

Brokdorf - 1 440 MW
Grohnde - 1,430 MW
Gundremmingen - 1,288 MW

Celkový výkon jako Dukovany + Temelín.

Výkon nejspíše nahradí plynem, nebo uhlím...
Němci odstavení JE naplánovali někdy před 10 lety. Tomu také podřídili investice do těchto JE. Prodloužit jejich činnost již nyní nelze. Výkon samozřejmě budou muset nahradit plynem a uhlím. Příští rok vypnou zbytek JE.
Například nyní se JE podílí výrobou 12,5% elektřiny v Německu, takže prostě tyto procenta přejdou mezi uhlí a plyn.
https://app.electricitymap.org/zone/DE

Co se týče cen plynu v EU, tak je velkou neznámou spuštění Nord Stream 2, kdyby se spustil, tak se dá čekat výrazný pokles cen plynu a výrobci hnojiv a AdBlue by se v Evropě znovu rozjeli. Nicméně k tomu není v EU politická vůle, jim asi nedochází, že zvýšenými cenami energií ztrátí EU konkurenceschopnost. Sice je v Rusku větší zima než obvykle, ale Rusko má pravděpodobně plyn do NS2 někde u sebe připravený.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Rusko má ale taky politiku. Především politicky stoplo plyn Jamalem a Gazprom si od ledna pronajal menší objemy přes Ukrajinu, takže Rusové taky zrovna nedělají nic jinýho než politiku, která vyhovuje jim a neberou (tak jako obvykle) ohledy na nikoho. Proč jim neustále ustupovat? Tohle tady již bylo v 2009. Rusko není spolehlivý partner, o tom mě nikdo nepřesvědčí a neustále zvětšovat závislost na tomto území není pro EU opravdu reálná dlouhodobá cesta. Jak si v Moskvě písknou, tak to má Brusel udělat? To snad až ne.

Novodobá válka, akorát se neumírá v polích.

________

Ad jádro. I proto Francie, vy a Slovensko a další státy zahajují i základ pod jádrem, aby nebyl jen plyn, ale i jádro. Němci jádro nechtějí, je to jejich volba. A taky si nemyslím, že se dá prodloužit proces v provozu jenom tak. Jednoduše se seběhlo více faktorů najednou, což nebylo možno předvídat.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Anonym »

Samozřejmě, že Rusko má u plynu také svoji politiku. Rusko dodává dlouhodobě nasmlouvané objemy. Nicméně předešlé roky prodávalo ještě extra plyn navíc, tento extra plyn navíc chce ale Gazprom posílat přes nový NS2, ten ale ještě není schválený. Jamalem nyní proudí plyn, který přivezly LNG tankery různě ze světa a plyn, který jde z Ruska NS1, Jamalem tak logicky proudí plyn na východ. Rusko nemá páky na to jakým směrem bude plyn v Jamalu proudit. Kdo si kapacitu v Jamalu zakoupí, ten ji dostane.
Rusko se netváří, že by chtělo dodatečný plyn posílat jinak než přes NS2. Pokud se NS2 nespustí, tak se dá očekávat, že ceny plynu budou minimálně do konci zimy vysoké a producenti hnojiv svoji produkci nespustí.
Nesmí se také zapomínat na fakt, že plynu se v EU těží čím dál méně.
Současná situace nejvíce vyhovuje státům vyvážejícím LNG, nyní dostanou za svůj plyn více než by dostaly normálně, proto také asi USA tlačí na EU a Německo, aby NS2 ještě neschvalovali. Vše samozřejmě zaplatí zákazníci v Evropě ve zvýšené ceně plynu.
Pokud by se NS2 vůbec nespustil a Rusko nezačalo prodávat dodatečný plyn, tak asi Evropa horko těžko nějak zimu přečká s tím, že bude mít prázdné zásobníky a někteří velcí konzumenti plynu budou muset přerušit výrobu, co ale další zima? Pokud by se NS2 nespustil, kdo zaplatí jeho výstavbu? Jeho výstavbu financoval půl napůl Gazprom a evropští distributoři plynu, takže by se pravděpodobně zákazníkům na faktuře za plyn objevila položka za NS2.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Ovšem k uvedenému doplňme i zbytek a sice stoupající ceny plynu a energií všude, ne jen v EU, ačkoliv v EU jsou největší, tak se nevyrábí dost hnojiv ani jinde (kdekoliv ve světě) a to ze stejného důvodu.
Rozhodně to není tak, že nelze nahradit dosavadní NS2. Proč se staví tato roura? Jen a pouze z politických důvodů obejít UA a PL a zkrátí se tím cesta, takže se to má slevnit. Ale nevyhnutní potřeba to nebyla.
Nyní se mnohem víc v úzadí vyjednávají lepší podmínky. Zajisté to někdo zaplatí, jak jsem výše uvedl, novodobá válka. Moskva se snaží takhle mimochodem promlouvat na EU, že si za ten stav může EU, ale to je pouhý tlak na obyvatelstvo, aby tohle tlačilo na vlastní vlády. Je zřejmé jak na tom ty vlády jsou, proto to je tak daleko. Opravdového odstavování plynu z Ruska nestojí na výše uvedených vysvětleních, ačkoliv je to dozajista hezká propaganda. Jak jste uvedl, mají "další plyn". Oni mají hodně plynu a rádi by ho na další dlouhé roky podepsat a nejlépe s bohatým zákazníkem, kterým EU rozhodně je. Ale snad taky něco za něco.
Nakonec jde samozřejmě o to, kdo ten plyn dodá a proto je to válka. Tohle je poslední možnost, kterou Moskva má a vsadila na to všechno. Ale není to nic jiného než vydírání. Mimochodem tento plyn je již drahší než plyn z Asie a Ameriky a i proto na to Putin tlačí ze všech stran jak jenom může. Faktem je, že největším dodavatelem jsou již USA do prostoru EU. Těm nyní velmi vyhovuje tento stav, lze zvednout kontrakty. To Putin nemůže dopustit, proto to ukrácení nabídky a tlačí na NS2, ale tam jak my víme tak tohle stojí zas jen pro "politiku" a reálné kroky Moskvy v armádních hrozbách. Nedělejme slepé a mrtvé.
Proto říkám, že se má zajistit dávno ta napojenost na jiné prostory a ruský plyn docela vážne snížit. I když logika říká, že byl kdysi nejlevnější možností, ale je nestabilní právě pro ty zásahy seshora. A Rusům bylo před více než dekádou zcela ukradeno, že Balkán mrzl, zas byla na vině Ulrajina. Neustále je viněn někdo jiný, jen ta Moskva je svatá. Byla chyba vsázet na Rusko a zesilnit mu tuto vazbu na EU, ačkoliv se to jevilo jako nejlevnější, tak tomu tak není a to pro rozdílné vnímání toho co je a jak by měl vypadat sousedský vztah.
Ano, Evropa těží méně a méně, to je fakt. Proto taky není potřeba vsázet jenom na plyn. Ale to má Evropa celkový problém, co se nerostních surovin týče. Proto EU vsází na dobrou diplomacii i ve směru na B-S-D Východ a další země. Ale to je již daleká debata, ačkoliv souvis je to enormní. Rusové brání i jiným státům pokládat roury a nedejbože něco táhnout přes Turecko atd.
Napomáhá tomu i vyhrůžkami na Finsko, Švédsko, Pobaltí, Ukrajinu, provokuje a odpájí plyn. Právě teď, začátkem zimního období. Ale není to něco nové, bylo to již tady. Má na to právo, ale další práva mají i jiní.
Mimochodem, konečný spotřebitel si nemusel uzavírat smlouvy u "alternativy". Za to si lidi můžou sami stejně jak si budou moct dopravci a agrární sektor za drahší hnojiva nebo AdBlue. EU zcela vyhovuje, že se sníží přetížený dopravní tok a lidi de facto utratí na "základ" a ne na přehnanou spotřebu. Jen to nikdo takhle nikdy nahlas neřekne.
A pokud bude potřeba kvůli enormnímu sociálnímu tlaku, tak se jak již bylo uvedeno výše, natiskne. EU si natiskne, ECB odkoupí dluhopisy a jede se dál. Západ je sídlo kapitálu, tady se snadno tiskne. Že to za každým značí propad dalších % o vrstvu níž je fakt, ale drví to především konkurenci. Nikdy to nebylo tak, že vyhraje surovina nad inteligencí. Ačkoliv moudrá EU prohrává v tom, že silné USA si vlastní suroviny nechávají na později, plyn i na nyní. Doba plynu je zde, ale to není žádná novinka, ty státy jako Katar, Malajsie, Austrálie a v budoucnu Papua jsou noví exportéři plynu. Ten plyn taky nebude na věky, ale dalších 40 let ano. A je to jen na Moskvě jak si to zařídí dál. Bez ohledu na to, že ceny plynu jsou v úrovních 400-800% než na začátku roku. EU nebude mít plyn pro průmysl, Rusko bude mít plyn a ne peníze za něj. Tato situace nenahrává Moskvě jakkoliv se zdálo, že tomu tak bude.
Pokud se uvede do provozu NS2, tak na tom především vydělá DE, které tyto hry ustojí. A to když vydělá, tak de facto vydělá zbytek EU. Ovšem do té doby si hold musí Evropané připlatit.
A Moskva nemá mnoho alternativ co s dalším plynem, mají smlouvy s asijskými státy o odběru, když neodebírají - platí sankce. To, že jsou podepsané smlouvy na větší odběr, ale nová roura není v provozu to není vina těch asijských států, od kterých Gazprom nakupuje, ale výsledek ruské politiky. A kam ten plyn to Rusko prodá? Do Číny? Ale Čína má problém s uhlím, uhelnou elektrárnu nenahradíte za plyn. A uhlí nemají pro své vztahy s Austrálii. A USA mají velké objemy plynu smluvené v prostoru Zálivu jako "další dodávky". Partie je rozehraná.

Ale za tu hru si může EU v tom ohledu, že nejdřív měla být alternativa až poté odstavovat. :idea: A ne že je tady rozdíl 7 let mezitím. To si každý další hráč na planetě spočetl i sám v jaké pozici ta EU bude v jedné nějaké zimě. To je zase dáno jistou složitostí rozhodování, předse jen v tomto ohledu co řekne Moskva a Washington to platí, co Brusel to zase až tak ne bez předešlé dohody.

___________

Francie má výpadky ve svých jaderných elektrárnách, ale málo se o tom píše. To taky nenahrává situaci.

Třeba Norsko vydalo zprávu, že vysoké ceny ropy a plynu přetrvají i po zimě a budou trvat do min. začátku roku 2023.

___________

USA do EU posílají asi před týdnem flotilu 20 velkých tankerů s LNG, takže si zvednou svůj prodej do EU. A dalších 14 je připraveno. EU totiž platí víc, než se prodává v Asii, ale méně, než jsou ceny za geopolitické hry Ruska. Takhle doslovně.

Jamal pokud vím tak zajišťuje 1/10 spotřeby plynu v EU. Vzhledem k poklesu došlo k reverznímu toku, to je fakt, protože Polsko je velkým importérem z Ruska a ten objem klesal. Tak je to takové normální, že když ten západ ten plyn má ... to je normální. Nenormální a nemorální je Gazprom.

A pokud se naplní ta slova, že Gazprom si neobjednal větší kapacity přes UA, tak Slovensko s Balkánem zažijí další problémy dřív nebo později vzhledek k zimě. Tady lze jen "pokud", když máme 29.

USA má 76 linek LNG. 10 již bylo vyčleněno s 1,6 mil. m3 plynu pro vykurování a elektrárny v Evropě. A dalších 20, které jsou na cestě vezou 3,3 mil. m3 plynu. Většina je z centra v Louisianě a tohle stredisko nyní pracuje "nad plán".

Což tedy není "nic moc", to jen pro představu.

__________

https://www.nytimes.com/2021/12/06/busi ... rices.html

Tady je zajímavý článek (neměl by být zpoplatněn), a ani jsem to nevěděl, ale v UK málem nemají bublinky v limonádách. Potravinářský CO2 a taky souvislost s močovinou. Ale jeden de dvou závodů již produkci obnovil.

Taky se tam píše o tom, že normálně nikdo nečte zprávy o výsadbě v USA a nyní po vydání čtenost trhla všechny rekordy, za první dny tolik co za rok dohromady. (jsem v nich :D )
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Anonym »

Ceny energií nestoupají všude. Například v Rusku a Bělorusku mají stále nízké ceny plynu. Třetinu světového obchodu s hnojivy NPK zajišťují Rusko a Bělorusko. Nyní se firmy v Rusku a Bělorusku vyrábějící hnojiva slušně pakují, kupují za levno plyn a prodávají za draho hnojiva.
Proč se staví NS2? V Německu dnes vypnou část JE, další ke konci příštího roku. V Belgii chtějí JE ukončit do roku 2025. Přitom v Belgii má JE zajišťují přes polovinu výroby el. energie.
https://oenergetice.cz/jaderne-elektrar ... elektraren
JE chce odstavovat i Francie a Španělsko. Těžba plynu v zemích EU klesá a plyn je ideálním doplňkem k OZE.
NS2 není náhradou za stávající plynovody, ale umožní přivést další plyn do Evropy. Tranzit přes Ukrajinu má Rusko nasmlouvaný do roku 2024 a i kdyby ho nevyužilo, tak stejně platí.
Rusko těží plyn levně, navrtá vrt a z něho těží i desítky let. Naproti tomu těžaři v USA těží pomocí frakování, kdy musí vrtat vrty, do nich vhánět pod tlakem chemii, vrty dávají plyn většinou jen 2 roky a pak musí vrtat znovu, pak dopravit plyn k pobřeží, energeticky náročně ho zkapalnit a pak převést lodí do Evropy. V normálních časech nemají šanci levnému ruskému plynu konkurovat.
Rusku jde o to za rozumné ceny prodávat v Evropě co nejvíce plynu, tak aby evropané nepřešli na jiný způsob vytápění (třeba tepelná čerpadla), aby omezili konkurenci. Nyní ale chtějí EU dotlačit, aby schválila NS2, takže si dodatečný plyn u sebe syslí.
Obecně se sešly 2 věci. Čína z ideových důvodů nechce brát uhlí z Austrálie, takže kupuje paliva všude jinde a to žene ceny nahoru. EU ještě neschválila NS2 a Rusko nechce dodatačný plyn posílat jinak než přes NS2. Jenže australské uhlí a dodatečný ruský plyn prostě chybí a tak ceny letí nahoru. LNG sice do Evropy přivezly z USA plyn, který byl původně určen pro Asii, to ale zase znamená problém pro Asii.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od JirkaS »

Francie obecně JE odstavovat nechce, tam ještě nezblbli. Ale bude muset odstavit ty nejstarší a výstavba nových ještě ani nezačala.
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Mike »

Mike píše:
theodor less píše:... Při jízdě ustálenou nízkou rychlostí ...
to se mi ještě nikdy nepovedlo ;)
včera jsem přijel domů a o "ulici vedle" se mi rozsvítila kontrolka
dojezd na AD Blue 2400km
dnes jsem "jel" do Hradce, slunce, malý provoz...
a po příjezdu na místo, to ukazovalo 1930km

tak to já jen tak, aby řeč nestála :lol:
zpátky už to bylo "lepší", jen o 150km míň
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Krize AdBlue v Austrálii byla prozatím odvrácená. Ale jen díky dotaci 30 mil. dolarů od vlády pro chemičku co pokryje cenové rozdíly: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 41#p248141 . A nyní i díky omezením pro Covid se daří zvýšit zásoby této kapaliny. "Někdo" tedy všichni to ale platí. Komoditu si více méně státy ve světě hlídají ...
Anonym píše:LNG sice do Evropy přivezly z USA plyn, který byl původně určen pro Asii, to ale zase znamená problém pro Asii.
Z dlouhodobého hlediska neplánují USA zásadně zvedat přepravní kapacity do EU, nýbrž zajistit dodávky z Asie do EU, protože kapacita USA a spotřeba plynu v EU neodpovídá tomu prostoru v USA pro přepravu. LNG terminály se v Evropě staví, takže nic není nemožné ... a v Asii je vícero velkých producentů plynu a přibývají a ten transport bude díky lodím, protože státy jako Katar, Malajsie nebo PNG což budou hlavní hráči ani nemají moc alternativ k vývozu.

Ale klidně ať EU krmí Gazprom miliardama - na dlouhodobé kontrakty a ten ať posouvá zisky Putinovi a ten ať si dělá svojí geopolitiku i nadále. Já jsem názoru, že EU si může dovolit i jiné alternativy ačkoliv nervozita v Rusku je citelná z tohoto pohledu a pochopitelně, že se zvedá tlak v plnění nových dodávek, tudíž klesají zásoby plynu v Evropě ... ne všechno co je levné je nejlepší, možná právě pro to neustálé vydírání, které Moskva tak ráda ...

Aby řeč nestála, tak přepravní kapacity lodí a s tím spojené náklady se ještě zvednou. Od 02/2022 stoupne poplatek za využití Suezu o 6%. S přímým dopadem pro EU, jiné kanály nás až tak nemusejí zajímat.

Rozsáhlejší predikci vývoje na základě stávajících dat poskytnu brzo, se zaměřením jak jinak než komodity. Třeba do problémů se dostává hliník; skokový nárůst cen v USA a EU byl v 12/2021 a tady za to může Čína ale jiným vlivem. Hliník to je komodita pro automobilky že ano ...
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 27.1.2022 21:04:06, celkem upraveno 1 x.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“