Ceny hnojiv vystřelily řekněme na 3-násobek, ale pořád se je při cenách komodit vyplatí kupovat (o tomto toho dost vím). Jenže nejsou, protože chemičky stojí. A to nikdo nechápe.
Pak víme každý něco jiné, já znám vícero lidí zaměstnaných ve větších skupinách, kteří odmítají podepsat zdražení hnojiv o 60% od 1.Q 2022 z důvodu vyšších nákladů na jejich výrobu. A vždy se jedná o větší akcionáře větších seskupení ... protože na farmy jdou tak nastavěné dotace, že dokud nebude jistota, KDO to zaplatí, tak nechtějí. Již nyní je handrkování v cenách od farmáře (pěstovatele) přes zpracovatele po prodejce extrémní. A tohle je zásadní prvek pro další sklizeň v tomto prostoru. "Velcí" odeberou největší podíly a to je pro chemičky nejvíc zajímavé. Je samozřejmě možné, že menší pěstovatel, který nabízí jistou kvalitu tak mu nepřekáží platit víc, ale tito neuživí celé továrny.
Pochopitelně, že kdo s tím nepočítal, tak bude ochoten si připlatit i za hnojiva, ale nebyl ochotnej ihned. A ti velcí ochotní jsou, ale až se řekne, kdo jim to vynahradí. Jináč by ten sektor šel sám proti sobě v této době.
Odstávka na dobu 1 až 1,5 měsíce má způsobit mj. akceptaci větších cen za produkty. Ale jde taky o to, že samotný plyn je stále o 100% drahší, než před 2 měsícama byl. Výpadek na produkcích těchto továren má a bude mít ale za následek další problémy ...
Dnes jsem si četl analýzu S&P (rating. ag.) ke Koreji, co to může způsobit dál. Pokud se tamní situace nezlepší, tak se ano omezí doprava to je jisté, ale taky se prodá méně dieselu, aneb v 1.Q 2022 se v Koreji prodej dieselu propadne možná až o 30%; velice nevhodné období kontrahování nových zakázek pro 3 rafinérie tam a další problémy na sebe nenechají čekat ...
Situace v Evropě poslední za poslední týden: část Balkánu již AdBlue nemá, nebo jen s obtížemi a samozřejmě ještě prozatím velké společnosti, které mají větší pravidelnější objednávky.
Cena v státech V4 poskočila o 170% aneb již v nádobách není k sehnání na 1/4 čerpaček (dle jejich obratu). Dopr. společnosti prozatím mají pokud mají objednávky.
Španělsko a Itálie zdražují ještě víc, přes 200%, přičemž celkově již o 300%..
Německo a UK je za nima.
Německo
Problému se již věnuje vícero DE médií ... Güterverkehrsverband (BGL) totiž včera vydávají stanovisko, ve kterém se uvádí, že logistické společnosti již stojí před otázkou zda a které vozidla půjdou na silnice od příštího týdne. Prvně tohle sdružení varovalo před problémem s nedostatkem AdBlue v 10/2021 a vyzvalo politickou špičku k řešení, aby se obnovila produkce. Až 90% vozidel na dieselový pohon bude odstavených, teda jenom 10% jsou vozidla starých euro norem a tím pádem bude ohroženo i základní zásobování obyvatelstva a vůbec doprava, protože jde i o autobusy. Ministr dopravy dostal odpověď na svůj list, že již jsou společnosti, které již nemají ani slíbené objednávky, tudíž za další týdny nebudou mít jak jezdit. Obzvláště před Vánocama je přitom distribuce všechno nejnáročnější. Prozatím nejezdí jen jednotkový zlomek flotily kamionů, ale případy ze dne na den rostou ...
Vyjádření největších závodů na amoniak v DE (Piesteritz, BASF):
Hlavním nedostatkem AdBlue je drahý plyn. Na výrobu tohoto čističe výfukových splodin se nejdřív ze zemního plynu a vzduchu extrahují amoniak a oxid uhličitý, tedy východiskové materiály pro výrobu AdBlue. Kvůli prudkému nárůstu cen plynu a potřebě nákupu CO2 certifikátů/povolenek je pro mnoho producentů v EU stále obtížnější vyrábět amoniak se ziskem. I proto, my ..., největší producenti amoniaku musíme dál snížit objem produkce a činí tak všechny velké závody v Evropě včetně Yara, BASF, Duslo atd. Bez vládních opatření hrozí v blízké budoucnosti celkové zastavení výroby, protože tato výroba je i nadále ztrátová, my již pouze plníme objednávky, které nelze vypovědět. Uvědomujeme si, že takové rozhodnutí bude mít dopad na zpracovatelský průmysl, logistiku a německé zemědělství, ale my za stávající situace nemáme na výběr. Naše varování nejsou braná vážně již celé týdny a je nutno si uvědomit, že proces "vypnutí" našich závodů také není levný a obnovení výroby nebude snadné, ale blížíme se k tomuto bodu každým dalším týdnem; podepsán GŘ SKW Piesteritz.
DE ČSPH prozatím uklidňují s tvrzením, že nemají větších výpadků této komodity na trhu, ačkoliv tlak na cenu je enormní a tento tlak je mezičasem promítán do cenotvorby. Nedá se ale říct, že by se kapalina na ČSPH nevozila. Tohle vyhlášení napadá řada reportérů, kteří procházejí mnoho ČSPH a visí nápisy, že AdBlue nyní není. Vyhlášení je vydáno zřejmě jen pro to, aby se netvořila kolona vozidel před nima, co se již děje v Koreji, kde se dostane již brzo kapalina do prodeje na příděly a nyní platí omezení na nákup.
Min. hospodářství na federální úrovni DE se snaží najít možnosti s chemickýma závodama, ale ne kvůli AdBlue, ale kvůli hnojivám. Dle min. hosp. se amoniaku v Německu vyrobí na 2,5 mil. tun ročně, ovšem na AdBlue jde "jen" 20%, zbytek jde do hnojiv. A to je nyní také problém. Co se AdBlue týče, to by mělo řešit Min. dopravy, které jak jsem již uvedl v tématu, situaci pozorně sleduje.
Logistické skupiny, velké obchodní řetězce se snaží sehnat produkt mimo Německa nebo mimo EU, ale bohužel ... všichni, kdo dnes amoniak produkují, tak ho produkují se ztrátou a proto výrobu snižují nebo dokonce zastavují (což ještě není případ všech závodů v DE, ale třeba Itálie, Španělsko jsou již v tomto bodu). Dle oficiálních statistik močovina v letošním roce vzrostla o 50%, za tím je nárůst cen plynu. Svaz chemického průmyslu v DE očekává mírné zlepšení situace až v 04/2022, tedy po zimě, za předpokladu, že nikdo do procesu zvyšování cen nevstoupí nějakým jiným krokem. Do té doby nelze očekávat, že se situace zlepší co se produkce týče. Naopak produkce amoniaku bude ještě více omezovaná a nebudou se podepisovat další kontrakty. Jednoduše produkt nebude na trhu v takovém množství jako doposud ...
Asociace logisticky a zasílatelů: lze sehnat tzv. "rozpouštědla", což je amoniak ze zámoří, ale není takové kvality i pro rozdílnost motorů je to jen slabá náhražka. Menší společnosti již mají problémy a pokud bude situace přetrvávat, tak ztratí pravidelné zakázky, takže dojdou o práci. Někteří prodejci již zahajují maxima pro odběr.
In Time Express Logistik tuto prax potvrzuje. Ti nakupují AdBlue od velkých společností (producenti min. olejů) a v tomto týdnu již nemáme žádnou dodávku kapaliny z původních objednávek, existuje ochota dodávat jakože nové objednávky, ale s již 200% zdražováním. Nedá se nic dělat, ale musíme to akceptovat. Nebo jedině odebírat na vícero pokusů menší odběry z běžných ČSPH. Dodatečné náklady lze na zákazníků přenášet jen částečně.
Stejnou praxi potvrzuje GŘ společnosti Hegelmann Express s 5 tis. kamiony, 6 tis. řidiči. Taky znáší větší ceny AdBlue na náklady dopr. společnosti, ačkoliv situace v sektoru dopravních firem je složitá pro extrémní růst cen nafty. Taky je ale víc trápí problém dostatku AdBlue, především v Jižní Evropě od Španělska přes Itálii po Balkán jsou ty výpadky již citelné a řidiči na to musejí pamatovat.
O něco lépe je na tom společnost Kottmeyer, ti mluví o zdražení AdBlue o 40%, ale bohužel nikdo s nimi již nechce podepsat delší kontrakt jak tomu bývalo zvykem ke konci roku.
Společnost Johann Dettendorfer Spedition má nový kontrakt, ale s akceptací zvýšenní ceny o 70%, ovšem s klauzulí o možném výpadku komodity, takže situaci sledují.
Partneři Overseas Logistic Services a Recht Logistik konstatují, že situace je co se AdBlue týče stále složitější. Zapojují všechny kontakty, které mají k dispozici a navzdory všem snahám o zakoupení 25 tis. l AdBlue se jim povedlo sehnat "jen" 10 tisíc litrů, o nákladech se nevyjádřují, situaci považují za velmi vážnou.
BAG nebude mít slitování s těmi, co budou porušovat pravidla. Posilní se kontrola kamionů za tímto účelem.
Farmáři v DE:
Ceny za dusíkatá hnojiva jsou během tohoto roku již 3x drahší. Farmáři mají velké problémy s takovým růstem cen hnojiv ... a to byla zpráva v 08/2021. Nyní se tedy tato hnojiva prakticky nevyrábí vůbec. Již v létě měla DE vláda na stole problémy ... Německý chemický svaz již tehdy reagoval, že to nejde jináč a to byl červenec a vyhrocení situace v srpnu. Farmáři mají co se nafty týče úlevy.
Bohužel, ale úlevy zase nemají lesní firmy, ty zápasí s drahýma palivama. Energetické farmaření s dřevem je na tom obzvlášť špatně ... cena za tohle dřevo jde taky i proto nahorů. Tam to až tak nepřekáží, protože nahorů jdou všechny druhy energií.
Sběr cukrové řepy, Ingolstadt: řepný kombajn jede prakticky non stop. Teď se brala úroda, s rekordní cenou nafty, ale problém je jinde a sice problém je obstarat hnojiva pro příští rok. V roce 2020 byla cena 17 aur za JC třeba dusičnanu amonniho (100 kg), v létě to bylo 27€, ale nákup odkládají, ale mělo se to nakoupit, protože na podzim to je již 55€. V podobné situaci jsou farmáři z celého DE.
Názorná situace: farmář obhospodaŕuje 60 HA orní půdy. Minerální hnojivo jde pro všechny plodiny: ječmen, pšenice, řepa. Za 1. hnojení na jaro se musí zajistit 15 tun, celkem bude potřebovat 40t. Jedno hnojení se prodraží o min. 5700€, dnes i 6400€. To je jednoduše něco nemyslitelné při cenách, které se u všech položek zvedají
DE komora agrárních podnikatelů ale konstatuje, že za uplynulých 10 měsíců, tedy když ještě většina chemiček vyráběla, tak se i fosfátová hnojiva zdražují velmi prudce a jsou již o 100% drahší. Navíc jsou jeho výpadky na trhu
V tomto případě znovu reagují DE chemičky: produkce klesla o 30% jako 1. varování (to je již dnes více), protože pochopitelně větší náklady jsou kompletně přenášané na zákazníky. Farmáři ale přestávají tak drahá hnojiva odebírat.
A ještě drahší odebírat nebudou, dokud se nevyjasní pozice pro rok 2022.
Vícero farmářů zvažuje nyní nezakoupit ani 1. dávku hnojiva hned na jaro
což je ale produkční problém již dnes
, ale oni nezakoupí, protože jestli se situace nezlepší a nikdo jim nepomůže, tak pak bude zcela nerentabilní hnojit po 2. a po 3., tak to nemusí hnojit vůbec. Aneb se zaseje část plochy tak, aby se hnojilo méně (dosah na úrodu). Ovšem to značí, že se neodebírá ani objem, který se odebíral již nyní na jaro potřebný. Proto chemičky znovu snižují produkci, AdBlue je v závěsu této krize. To AdBlue, které stálo volně kolem 10-20c dnes stojí někde i 1€ (u menších prodejců již normální), na větších sítích kolem 70-80c. V nádobách jak kde dle státu v EU, ale to co stálo 5€ za 10l dnes stojí i 4x více.
z uvedeného lze vnímat, a já to uvedl již v 10/2021, že tato krize se dalším roke zvětší o samotnou úrodu a další aspekty a narůstá a nabaluje se
Farmáři mají dle politiků zkušenosti z roku 2008. Mají si poradit sami. Navíc oproti min. roku jsou o 100% větší ceny samotné úrody obilí nebo za poslední 3 roky. Problémy se ale hromadí: kdo musí sušit kukuřici, tak si připlatí na energích, dle výnosu na HA to letos vyjde na 600€ proti 300€ v roce 2020. Nafta prodražuje obhospodařování o 25-30€ za 1 HA. Nafta reálně podražila o 40%.
Harvester v lesním hospodářství a na zpracování palivového dřeva sežere v průměru 300l za den. Podražení je i u náhradních dílů. Značí to meziroční zvednutí za práce o 45 tis. € na 1 stroji. A to zaplatí jen zákazník na konci ... Bohužel, ale dřevo se musí dál svážet a na konci toho je opravdu jen ten zákazník.
DE pekárny pozorují zadržování mouky, protože mlyny čekají, že ještě stoupnou ceny za mouku. Proto se zdraží citelně všechno ... v zemědělství v DE se očekává meziroční růst cen ve 2- ciferním vyjádření.
I dle renomovaných ekonomů se dá v roce 2022 očekávat snížení celkové spotřeby, ne ovšem tržeb v důsledku zvedání cen. Obyvatelstvo, ale i firmy budou muset lépe hospodařit, lépe investovat a provést úsporná opatření. Svázané mechanismy v dopravě a poměrně napjaté vztahy v dodavatelských a distribučních řetězcích pak zajistí pravidelný odběr produktů, protože by se mohlo stát, že nebudou. Tak jak dnes chybí některé díly převážně jen v průmyslu a odráží se to na volnosti strojů uváděných na trh, tak lze očekávat problémy i v obchodech. Na druhou stranu každý koupí jen to co opravdu potřebuje.
Německá centrální banka nevidí prostor pro větší zásahy, protože pro ceny energií trpí všichni a všude. A nelze pomoct jen jednomu sektoru. Pokud se bude muset pomoct, pak systémovými nástroji.
Dobrá zpráva je, že ceny plynu klesají poslední dny, po tom co Rusko vyváží do Evropy víc plynu. Tudíž, výsledkem klidně může být obnovení produkce koncem měsíce 11/2021, akorát nastavení jiných cen.
Pak to sloužilo jen jako ukázka vztahů a provázanosti systému, ve kterém žijeme.