nedostatek AdBlue

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Nenavážu na výše uvedenou debatu, ale stávající dogmata nás dohání k dalšímu problému. V důsledku energetické krize (myšleno v globálu) jsem dnešním dnem četl, že dochází AdBlue. 3 závody v EU přerušují produkci pro neskutečný růst vstupních komodit.

Bez této nenápadné komodity, pokud se situace dál bude komplikovat, tak se prakticky zhroutí zásobování, tady v EU. A do problémů se dostane i veřejná bus doprava.

Tak snad se to nějak povede vyřešit, ale již nyní mají menší dopravní společnosti problémy.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od theodor less »

Diaľničiar píše:V důsledku energetické krize dochází AdBlue. 3 závody v EU přerušují produkci pro neskutečný růst vstupních komodit.
Bez této nenápadné komodity se do problémů dostane i veřejná bus doprava.
Moc mi to nedává smysl. Po AdBlue je poptávka dopravců, ale i dalších firem či soukromých osob, ale výrobci ji přestanou vyrábět? A to z důvodu ceny vstupů?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Protože AdBlue se prvotně nevyrábí jako samostatní produkt ve smyslu, že ho prodáte samostatně. ;) Ono se to používá do hnojiv. Do vozidel jde mizivý zlomek, který ale doposud postačoval (hnojí se furt víc, když stavy masa klesají :D ). Vyrábět samo o sobě AdBlue by ta výsledná cena byla jinde. To má souvis s prohloubením růstu cen zemního plynu a dál na to navázána produkce hnojiv. A když nevyrábíte hnojiva, tak nepotřebujete tady tuto složku. A vyrábět tuto složku jen pro vozidla se chemičkám již vůbec nemůže vyplatit. Já to četl před 1,5 měsícem jen v souvislosti s hnojivama, že jednají s farmářema o prudkém zdražení. Že to bude mít dopad na AdBlue mě tehdy ani jen nenapadlo. Takže když se omezuje produkce hnojiv, tak je logicky menší dodávka AdBlue na trh, aneb někde ani nemají již vůbec, protože dovedou vložit jenom do hnojiv. To s tím, že je prudká poptávka po dopravních službách moc fungovat nebude.

Prý trhy si se vším poradí. :lol:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od P_V »

Stačilo by tedy koupit to hnojivo (močovina) a naředit ho v destilce?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

To nevím, nejsem chemik, možná někdo jiný vám to zodpoví.

Tady jde ale o to, že kvůli extrémně rostoucím cenám plynu v Evropě se omezuje až zastavuje samotná produkce hnojiv. (vy nebudete rozkládat hnojiva, i kdyby to mělo ten efekt, protože nebudou ani hnojiva pro další sezonu, ale to je daleko off topic)

Ceny plynu jsou v Evropě již 5x.
Ceny v USA a Asii jsou 1,5-2x.

To zdražování v Evropě je tak vysoké, jako kdyby se tady ropa obchodovala za 200 USD za barel.

Já si četl U.S. média, protože tam má smysl se dočíst o energiích. Evropa se tváří zeleně a polovina informací utíká z obsahu, třeba výkon OZE v letošním roce a taky propojenost Německa na trhy a proč stoupá i cena elektrické energie v evropě nejvíce.

Je mimořádně nepříznivý vývoj, že stoupají všechny energie najednou - elektrická, plyn i ropa. A v USA jsou přesvědčeni, že skočí i uhlí. Ovšem je rozepsáno, proč se tento cenový extrém v Evropě neprojeví i v USA, ačkoliv se zdražuje i tam. Následující faktory, proč je tomu v Evropě takhle:

*delší a chladnější zima v roce 2020 - nižší zásoby plynu
*nižší tok plynu z Ruska, obchodní spor o plynovod
*nízká rychlost větra a sušší podmínky - velký dosah na energetický výkon OZE
*kompenzace za uhlík je vysoká a drahá, evropský kontinent se vzdaluje od uhlí, co ale značí, že na mezinárodní burze všichni soutěží o plyn, kterého není v Evropě dost
*samotná produkce plynu v Evropě soustavně 2. dekádu klesá

V této cenové situaci, kdy je plyn v Evropě vyšší o 500-1000% pro průmysl se tomu průmyslu neoplatí vyrábět. (a tam jde ruka v ruce cena elektrické energie ve vztahu k průmyslu)

USA označují vývoj cen plynu na evropském kontinentu již za "stratosferické levely v cenách".

Všude se dá dočíst o fabrikách v PL, D, I a SK. Problém začal již před měsícem v norském koncernu: https://www.yara.com/corporate-releases ... as-prices/ . Proto již menší dopravní společnosti mají problémy. Ale s dalším odstavením produkcí je budou mít i větší firmy. Následoval BASF: https://www.gasworld.com/basf-becomes-l ... 17.article .

Tady je to tak globalizačně rozepsané jak to je s hnojivama ve světě: https://www.icis.com/explore/resources/ ... gas-prices .

A člen Agrofertu na Slovensku odstavil produkci taky: https://ekonomika.pravda.sk/firmy-a-trh ... p_rightbox .

Ale to je jak jsem uvedl v tématu ke KH jen další částkový problém, který se jen přelévá dál a dál a spěje k růstu inflace nad představivost, protože poslední dekáda byla skoro o deflaci. A je to již o tom, že vlády začínají utrácet miliardy na podporu oceláren, domovů před růstem cen energií, ochrana pracovních míst a to se bavím o státech jako UK a F.

Ale tady někdo rozhodl, že se změni energetika jako celek. A neustoupí z těch cílů, někde alespoň posouvají ty cíle. Kolik dotací (daní a práce lidí) se mine na tu podporu, která stejně jen zmírní ty ceny namísto toho, aby to trvalo o něco déle a ty sumy se dalo používat jináč. To se rovnou ty peníze mohou zrušit a zavádět "energetické platidlo" dle mixu lidí a ekonomiky. :D

_____

A to se ještě sní o tom, že přestupná hnací síla v kamionech mezi dieslem a elektřinou bude taky plyn. (náklady na takový kamion a infrastrukturu tankování jsou nehorázní, ale hold diesel již nevyhovuje pro ten objem přepravy)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od theodor less »

Diaľničiar píše:Prý trhy si se vším poradí. :lol:
Trh si opravdu se vším poradí. Problém je, že např. ropa se neobchoduje v tržním prostředí.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

nedostatek AdBlue

Příspěvek od theodor less »

Diaľničiar píše:Ale to se zase uklidní, o tom jsou předse ceny. I ropa před pár lety již stála tolik co dnes a i více. ;) To je docela normální vývoj. Občas ta cena vypálí, trhy se uklidní a jede se dál.
No a něco podobného se stane i v komoditě AdBlue. Takže ani zde není na místě strašit zhroucením zásobování a jízlivé poznámky, "že si prý trh poradí" se smajlíkem "Laughing".
Jenom na ukázku: :lol:
Koneckonců osvědčené nástroje trhu (cena) používáme i v Green dealu. U těch zatracených emisních povolenek.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Zase jenom další žvást, bez rozmyslu plácnutý. Jako vždy ...

Je velký rozdíl mezi tím, když si nekoupíte drahší máslo, protože na něj nemáte a když se zastaví průmysl a pak doprava, protože chybí komodity pro tovary, které se mají vyrobit a nelze je vyrobit. Že vyrobíte drahší komoditu, ale vyrobíte jí je něco jiného když jí ani neseženete. A to není strašení, že jo, protože ty továrny přerušují a omezují produkci. To je realita, kterou vy jaksi odmítáte vidět. Tím pádem odmítáte vidět i ten fakt, že si trh zcela ve všem neporadí pro blaho civilizace. A tudíž nezbývá nic jinýho, než i různé poznámky na vaší adresu. A ta krize se jaksi prohlubuje, protože nejdřív to byl "jen" kontejner, poté čip a jde to dál a dál. Nejsou ani hydraulické komponenty do stavebních strojů, veliké továrny na stroje taky stojí atd. a to se bude stupňovat dokud prudce nezeslábne dopyt, tudíž další zásah do vašeho zcela volného trhu, nebo který by jste rád volný měl, ale hned v 1. fázi jsou to zas jen ty firmy, které natahují ruce k pomoci. A to se musím opravdu :lol:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od theodor less »

Diaľničiar píše:A to není strašení, že jo, protože ty továrny přerušují a omezují produkci. To je realita, kterou vy jaksi odmítáte vidět. Tím pádem odmítáte vidět i ten fakt, že si trh zcela ve všem neporadí pro blaho civilizace. A ta krize se jaksi prohlubuje, protože nejdřív to byl "jen" kontejner, poté čip a jde to dál a dál. Nejsou ani hydraulické komponenty do stavebních strojů, veliké továrny na stroje taky stojí atd. a to se bude stupňovat dokud prudce nezeslábne dopyt, tudíž další zásah do vašeho zcela volného trhu.
Poznámka překladatele: slovensky dopyt = česky poptávka.
Poznámka amatérského ekonoma: právě poptávka a nabídka jsou síly, které které trh vytvářejí
Otázka milovníka logiky: továrny stojí a rozběhnou se až zeslábne poptávka?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Jestli to má být souhlas s uvedeným, tak je to hezké. Jestli je to pokus o vypsaní se z toho, že již nevíte jak dál, tak taky možnost. Opět pokus o nevím co, znova a zas potvrzování toho co jsem uvedl a znejišťování kam vás to dohnalo. Nakonec máte závěr, který jsem shrnul sám, akorát ten způsob který zadáváte do myšlení je zadán jen částečně. Ale to taky víte, vy se jen děláte, že ne. Mrhání času ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od theodor less »

Diaľničiar píše:Je velký rozdíl mezi tím, když si nekoupíte drahší máslo, protože na něj nemáte a když se zastaví průmysl a pak doprava, protože chybí komodity pro tovary, které se mají vyrobit a nelze je vyrobit. Že vyrobíte drahší komoditu, ale vyrobíte jí je něco jiného když jí ani neseženete. A to není strašení, že jo, protože ty továrny přerušují a omezují produkci. To je realita, kterou vy jaksi odmítáte vidět.
Průměrným lidem se info o problémech s AdBlue dostala s několikadenním zpožděním za Diaľničiarem. Vypadá to, že problémy, o kterých mluvil Diaľničiar nejsou strašením, ale reálnou možností. Takže ještě před tím, než budeme znát skutečné dopady se Diaľničiarovi omlouvám.
Informace medií hovoří o vyřešení problému u části výrobců, za "potížistu" je označována firma Duslo. Sakra, nevlastní ji Babiš? Ne on nic nemá, vše je ve svěřeneckých fondech.
Ten nedostatek může být i umělý. Po mírné panice se výrobce uvolí sjednat nové smlouvy s novými cenami a kola se roztočí.
Věc se samozřejmě vyřeší. Ale říkejte to lidem na zastávce, kterým nepřijel autobus...
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od krtek700 »

Jsou tu průměrní lidé a pak je tady theo. (Ne fakt mě to už nebaví, ale co s tím mám dělat)
"Za potížistu je označována firma Duslo." Přečetl jsem poměrně dost článků, ale nikde jsem nenarazil na to, že by Duslo bylo potížistou. Můžeš nám to ukázat, nebo to je tím že Babiš? Třetí největší výrobce v Evropě z Polska výrobu úplně zastavit, druhý největší přiškrtil(Německo) a konečně největší výrobce Duslo také přiškrtil. Důvodem jsou vysoké ceny plynu a to, že AdBlue se nevyrábí samostatně, ale jako přidružený produkt k hnojivům. Proto poměrně reálně hrozí problém, že dojde a co jsem četl ve zprávách, tak státy ho nemají zásoby jako třeba klasických paliv. Jestli se nepletu, tak vozy EURO6 a více se bez něj vůbec nerozjedou a EURO5 jdou "obelstít", protože se AdBlue přidává až za motorem, takže to hrozí poměrně velkým kolapsem dopravy.

Nikde jsem bohužel nenašel ani přibližnou ekonomiku AdBlue, takže ani nebudu odhadovat, kolik by stála jeho samotná výroba. Pokud se nezlevní rychle plyn, tak se to asi brzo dozvíme a očekával bych nějaké neobvyklé řešení "pomoci" výrobcům (dohodnuté ceny a objemy u všech výrobců ..), jestli to je vůbec v ekonomických možnostech.

Rozhodně to není chyba výrobců ti těžko budou dělat něco, co není ekonomicky opodstatněné. Prostě tady máme strategický produkt, který byl všemi přehlížen, neexistují jeho zásoby a jeho výroba je přidružena k výrobě jiných produktů, kterých současná výroba je extrémně drahá a není po nich taková poptávka.

Jsem rád, že tohle řešit nemusím, protože Adblue nikde nemáme a můžu se pousmát nad myšlenkou, že je to karma za ten výsměch elektroautům z doby nedávné, když se jim zdražila elektřina. Snad to dopadne co nejlépe a co nejrychleji a zůstane z toho ponaučení, že všechny státy zařadí mezi své strategické rezervy i AdBlue.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od theodor less »

krtek700 píše: Snad to dopadne co nejlépe a co nejrychleji a zůstane z toho ponaučení, že všechny státy zařadí mezi své strategické rezervy i AdBlue.
O dopadech nedostatku AdBlue nevíme nic. Naproti tomu nedostatek čipů už způsobil škody. Neměly by být čipy ve strategických rezervách?
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od kot »

Theo, Theo... Nějak moc rád přispíváš do koše !
Mikulik
Příspěvky: 547
Registrován: 23.9.2009 10:29:37

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Mikulik »

https://www.incorrect.cz/zelena-drahota/ Kdo má zájem může si to projet celé, ohledně AD bluu zhruba po 6. minutě. Pěkně shrnuto, rozebráno. Pan moderátor se ve svém "volném" času věnuje 8 hodin denně řízení náklaďáku.

V Itálii prý už odstavili celou fabriku a čekají na levnější plyn, co jsem slyšel jinde. No ta firma ze svěřeneckých fondů to má stejně rozkazem zastavit výrobu. Je to přeci jasný, že to prodají bohužel i za pětinásobek, pokud je cena plynu pětinásobná. No a zaplatíme to jako vždy my. Takže žádné PPL za 119 Kč ale za 150 za balík, rohlík třeba za 2 kačky atd.

Ohledně nedostatku čipů, slyšel jsem vyjádření, že Intel klidně vyrobí, ale prý automobilky prý nic nechtějí. A tam kde se vždy dodávalo, tak také si automobilky prý nic neobjednaly. Takže to je prostě great reset.

Zase, kdo má zájem, může si poslechnout, nikoho nenutím. Je to i dost o autech. Názor nechť si udělá každý sám, bohužel mi vše zapadá do skládačky. Nějak moc náhod najednou.

https://www.incorrect.cz/zeleny-udel-eu/
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od theodor less »

krtek700 píše:...největší výrobce Duslo také přiškrtil.
Tak čemu mám věřit?
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... &start=125 Čas 38:28
Předevčírem řekl ředitel Dusla, že se jim výroba nevyplatí.
Dnes řekl řekl Karel Havlíček, že nedostatek AdBlue nezpůsobilo Duslo, ale zvýšená poptávka a problémy v logistice. Klíčový výrobce (Duslo) nechce přerušovat ani utlumovat výrobu.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od theodor less »

Výrobci řeziva, oceli, cihel oznámili zákazníkům, že nejsou schopni dodávat materiály za současné ceny. Mohli si to dovolit, protože poptávka je velká. Stavební firmy mají smlouvy s termíny, jejichž nedodržení bude sankciováno a covid nikdo nezohlední. Materiál poptávají i mraky lidi s novou hypotékou nebo oběti tornáda.
U AdBlue byla situace jiná, spotřeba byla vyrovnaná. Vstupy násobně zdražily, a tak výroba AdBlue byla ztrátová. Zdražování je akceptovatelné zákazníky v dobách nedostatku. A tak nezbývá než ten nedostatek vyvolat, omezí se výroba. Koneckonců to dělají i těžaři ropy či zemního plynu.
Nedostatek AdBlue může mít katastrofální dopady. A lidi v ČR se budou ptát: "Kdo nám odepřel dodávky? Aha, Duslo, které patří Babišovi!" Ředitel Dusla nemyslel "politicky", když sdělil, že se jim to nevyplácí.
Ale mínus se dá změnit v plus. Objeví se spasitel Havlíček a ten AdBlue nakoupí do Státní správy hmotných rezerv. Nejen, že zachrání stát, ale udělá i obchod s Duslem.
mstitek
Příspěvky: 336
Registrován: 15.8.2017 22:28:46

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od mstitek »

Osobně mi taky přijde, že tyhle problémy jsou do značné míry způsobeny uměle a panikou na trhu. Opravte mne pokud se mýlím, ale tyhle firmy si kupují suroviny docela dlouho dopředu a ne na spotovém trhu. Současná cena plynu by je teda neměla nijak zvlášť ovlivňovat.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od theodor less »

theodor less píše:
krtek700 píše:...největší výrobce Duslo také přiškrtil.
Tak čemu mám věřit?
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... &start=125 Čas 38:28
Předevčírem řekl ředitel Dusla, že se jim výroba nevyplatí.
Dnes řekl řekl Karel Havlíček, že nedostatek AdBlue nezpůsobilo Duslo, ale zvýšená poptávka a problémy v logistice. Klíčový výrobce (Duslo) nechce přerušovat ani utlumovat výrobu.
Omlouvám se za opětovné zveřejnění příspěvku. Nějakým nedopatřením nebyl správně uveden odkaz na pořad ČT.
https://www.ceskatelevize.cz/porady/109 ... 000101022/
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

mstitek píše:Osobně mi taky přijde, že tyhle problémy jsou do značné míry způsobeny uměle a panikou na trhu. Opravte mne pokud se mýlím, ale tyhle firmy si kupují suroviny docela dlouho dopředu a ne na spotovém trhu. Současná cena plynu by je teda neměla nijak zvlášť ovlivňovat.
Může to tak přijít, ale faktem je, že chemičky v EU omezují produkci hnojiv, nejen Duslo Šaľa, které vás tak zajímá tady, protože je to Agrofert.

Osobáky, tam stačí zakoupit 10-20l a máte vystaráno někteří i na rok.

Kamion, tam je to různý, ale těch 50l na 1000l paliva to umí cucnout. A těch 1000l paliva dnes ty kamiony mají na jednu (oboustranní) nádrž. Umí otočit 1,2 tis. km tam a 1,2 tis. km zpátky, pokud vezou třeba tam prázdní obaly z automotive segmentu se 6t nákladu a zpátky jsou plní, cokoliv co v nich mají ať kolem 18t nákladu (+váha vozu a návěsu). Dnešní supr motory to umí stáhnout i na 50l na 2000l paliva, ale všechno závisí nejen od motoru a řidiče a terénu a nákladu atd., ... všeobecně ale nejmodernějších kamionů není převaha.

Pokud má dopravní firma třeba 100 ks kamionů, tak za půl týdne "sežere" 5000l, za týden 10 tis. l adblue. Takže, když si já pak čtu, jak konkrétně Slovensko objedná do zásob hmotních rezerv 0,5 milionu litrů a ministr se vytěšuje, lze pozorovat co to je za znalce situace. To nevydrží při plném fungování provozu (nejsou jen dopravní firmy s kamionama) opravdu dlouho, ale zase dosavadní kontrakty se mají plnit. Otázní je kolik firem má opravdu celoroční kontrakt. Je hodně podnikatelů jednotlivců, rodinných firem, co nemají takové kontrakty. :idea:

Ale ano, problém se částečně nafukuje :arrow: aby to ale někdo řešil. Když to řešit nebude, tak se nebude prakticky legálně jezdit. Není to nemožné, přestat zásobovat prodejny. V této době již není nemožné ... A řešit se má nikoliv adblue, ale cena plynu, která je nezbytná pro chod těch továren. A průmysl se řídí jinými pravidlami než domácnosti ... ale buďme klidní, EU to již řeší.

To máte jak vaší ne tak dávno, zastaralou EIA. Taky to bylo potřeba nafouknout, aby se tomu někdo věnoval. A takových situací je více než dost. Je nevyhnutní vyčíst co se děje a co doopravdy hrozí.

Doba, kdy se neříkalo v médiích nic je snad pryč, to byl totižto druhej extrém. Bouchla elektrárna a nic.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od krtek700 »

Já mám normálně pocit, že Theo pracuje pro nějaký dezinformační server, jinak to snad není možné.

1. Čipy vs. AdBlue. Když nejou čipy, neprobíhá výroba výrobků, které obsahují čipy. Když není AdBlue, neprobíhá jízda vozidel s nutnostní Ad Blue, to je kolaps celého logistického systému, takže se těžko dostanete k čemukoli, třeba i k jídlu v obchodech, znepojizdní to autobusy, některá vozidla IZS (Velká hasičská auta mají podle mě mají trochu jinou technologii jako armáda, takže to zvládnou bez toho). Proč se tedy skladují jiné pohonné hmoty, když ne čipy?

2. Asi by tě potřebovali v různých provozech po Evropě, kde to zavřeli. Možná jim to vysvětlíš a všechno pak bude zase OK. Nechceš uznat ten fakt, že za všechno nemůže Agfrofert a že rovnice na výrobu AaBlue není tak jednoduchá jako suroviny x3 => konečná cena x3
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

theodor less píše:Výrobci řeziva, oceli, cihel oznámili zákazníkům, že nejsou schopni dodávat materiály za současné ceny. Mohli si to dovolit, protože poptávka je velká. Stavební firmy mají smlouvy s termíny, jejichž nedodržení bude sankciováno a covid nikdo nezohlední. Materiál poptávají i mraky lidi s novou hypotékou nebo oběti tornáda.
Lež. Nevědomost nebo záměr nebo manipulace, stačí si vybrat.

Stavební firmy již žádají ve všech státech EU doplacení za tyto extrémy. Aneb nedostaví aneb dostaví, ale se ztrátama a zkrachují. To bude výsledek toho, co jste uvedl. Na konci tohoto řetězce je: větší nezaměstnanost, nevymožitelné dluhy stavebních firem a v problémech tak bude celá řada developerů, kteří je potřebují v návaznosti na bankovní systém. Tudíž kdo pak bude mít problémy :?: (v Kanadě a USA žádají totéž, včetně promítnutí na náklady spojené s PHM, které jsou tam meziročně o 40% vyšší a v Asii není situace o nic lepší, taky žádají náhrady a pomoc; hodně bank ve světě poskytuje další úvěry na hodně projektů a ten tlak doplacení nákladů se zvedne i tímto způsobem)

Celá řada bytových a nebytových objektů, když se dobře rozhlédnete, tak stojí. Nebo je na nich minimální pohyb. Tudíž ani soukromé projekty nepočítají s tím, že se to takhle prodraží, nastává stejný efekt, na kterého konci bude po a) nedodržení termínu, po b) obdobná situace jako ve výše uvedeném modelu.

A nenaděláte s tím vůbec nic, můžete psát a snít o tom, jak si nikdo nepomůže. Na konci je stát a obyvatel toho státu, kteří na to doplatí nepřímo, ale tvrdě. Protože když se to dostane až do tohoto bodu, tak vy za rok-dva zjistíte, že renovace koupelny bude stát o 25% víc peněz, protože nebudou lidi. "Bude to ve smyslu: mohou si moct dovolit ptát víc". ;) To je stejná situace jaká je v UK, tvářit se, že se nic neděje. Že tam dnes 20% ČSPH nemá palivo a rozváží to tam i armáda není řešení, protože to nestačí. A účinné řešení se nepřijme a má to stejné dopady: tím že ten tovar není na pultech, není v nádržích, není ho možno odvézt z továren, z farem atd. tak se stane co? Sníží se výkon ekonomiky, jenom pro to, že někdo vyhnal 200 tis. řidičů zpátky do "zaostalé EU". Pokud to ale byl cíl, takhle uměle jí snížit, tak to účel plní. Ale není to zadarmo a má to své dopady, takže to stejné bude platit i v tomto případě. A je zbytečné se tvářit jakože nemá, jakože se vlastně nic neděje, jakože si trh poradí, jakože všechno bude dobrý. Bude, ale pro hodně lidí taky nebude, jako v každé krizi.

A to nemluvím o tom, že existuje v mnoha případech od zhotovení bydlení po dopravu včetně vládních zakázek i takový malý odstavec o indexaci cen v mimořádných případech. Neuznejte a půjde to k soudům, ale ve výsledku táhne za slabší konec ten, kdo na tu stavbu čeká, protože se jí hned tak nedočká. Stavebnictví může ekonomice pomoct v těžkých dobách, ale může jí zasadit i ránu. To platilo a platit bude.

Pokud se ta situace, která dnes ve světě je nezačne do 2-3 měsíců zlepšovat, tak nastane vlna bankrotů. Protože všechno podstatné je o 15 až 200% drahší, jde to na úkor zisků až ztrát, které mají být dočasné (je ta snaha v to doufat v mnoha firmách, které mají 1- záběrovou činnosti) a není již možné ani na úrovni států ani firem přidávat samotným lidem 50% na všem. Tudíž nastane další problém a sice nebude ani to co se dnes produkuje mít kdo koupit, když to mezičasem zdraží pro ten extrémní nedostatek. Taková situace tady ještě nebyla ... vraťme se na začátek tohoto odstavce: lze situaci vrátit do normálu nebo jí tam pomalu dostat během kvartálu? Co tomu brání? Pak si umíte představit další vývoj a budoucnost. Ekonomicky vzato se nyní utratí úspora z dob, kdy se utrácet nedalo, ale opravdu to tak bude? V to jen hodně "lidí, států, firem" doufá. Trvalejší pokles produkce a spotřeby vede do bludného kruhu ... ano, standard je, že když něco není, tak klesne poptávka a pak se to obnoví a vyrovná se to. Tohle dnes není, dnes se to problém již půl roku komplikuje a nabaluje. Lze doufat, že se to do 2-3 let vrátí do normálu? Hrozí stav, ve kterém když bude tlak na to, že klesá spotřeba a vlna bankrotů, tak tím se samo o sobě srovná dopravní problém s energetickým problémem, ale co dál při stávajících dluzích? A taky hrozí situace, že po srovnání extrémů nebude mít najednou kdo co kupovat a nebude již možno zvednout tu produkci (eko, emise) a nastane další kolo nedostaku. Úroky do + nebo - vzhledem k té manévrovatelnosti to již není snadné, krýt úvěry nebo spotřebu? Dnes se vládne stylem "to se překoná". Všechno se překoná, jde jen o to jakou cenu nás to bude stát.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

Akorát rozdíl mezi dopravcama a stavebníma firmama je ten, že kým stavební firmy již mají náhrady, mají další zdroje schválené investorama, nemají sankce v mnoha případech je nemají a za normálnějších okolností by to bylo opačně, tak dopravce většinou pokud nemá stabilní smluvní dopravu, ale i má, tak má ošetřeno pro případy, kdy nemůže vyjet, tak nedostane sankci aneb odmítne zakázku. Bus firmy to mohou mít opačně, zrovna tam jsou smlouvy, ale pokud hrozí taková situace, pokud by byla u PHM, tak se stará stát, takže stejně tak by se stará stát o adblue, protože bez něj zrovna jako bez PHM se doprava v legálním provedení bude muset odstavit. A nedostanou žádnou pomoc, nejezdí, nemají peníze.

U stavebních firem je v mnoha případech i ten vývoj napříč planetu, že nestaví. Nebo jen zpomaleně a nebudou sankce, jednoduše zákazník dostane stavbu později, může v to věřit, aby to nebylo nákladnější. Pokud je to jednotlivec, který si to sám realizuje tak pokud má kde žít, tak je to snazší, i když nepříjemné.

A klidně to může být umělé celé jak to je, aby se tím dobrovolně nasilu snížila produkce a urychlila eko proměna našeho životního stylu. A to ne dneškem, já jsem uvedl již v roce 2020, že "pandemie" to jen zrychlila. :idea: Virus došel vhod. Již to, jak se překonávala krize dekádu zpátky nebylo správné, to byl růst založený na zadlužení a ty dluhy neklesají ani dekádu po, ne tam, kde to bylo před krizí. A dnes se jen udělalo to, že se 1 rok žilo na dluh, ekonomika klesla, dluh narostl, v % k HDP v mnoha státech o 20%.

Ačkoliv jednotlivec sám nejčastěji platí sám prodražení prací. A to dělá i bez krize. Takže říkat opak a ještě u krize je zcela mimo. Nejlepší by samozřejmě bylo, když by opravdový nedostatek adblue nenastal. Ale co nastalo je jeho zdražování, protože zásoby klesají. A o tom dnešní život v ekonomickém smyslu je. Proto taky krize. Tomu snad rozumí i mimino ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: nedostatek AdBlue

Příspěvek od Diaľničiar »

A ještě se dá dostat ke spekulacím. Ta 1. hned je, že vzhledem na existenci klauzul a dodatků, že se akceptuje z technických důvodů prodloužení stavby a z dalších mimořádných nepředvídatelných důvodů prodloužení stavby nebo se musí uplatnit indexace cen kopírující skutečné náklady, že se nebudou ani firmy snažit dokládat důvody, u kterých se musí dlouho řešit jestli a zda se to uzná a hlavně kolik se uzná, ale rovnou se předloží jiná realita: pokazil se stroj, dílny nemají součástky. A firma by si klidně pronajala jiný stroj, ale není k sehnání nebo není k sehnání za odpovídající náklady, aby se to do původní kalkulace vešlo.

Velké bagry a nákladní auta zdražují jen od začátku roku o v průměru 14% až 26% u některých specifikacích. Nejsou čipy, nejsou ani některé komponenty hydrauliky nevynímaje.

To je 1. spekulativní postup, který nemá šanci investor prozkoumat a na to navazuje hned 2. spekulativní jednání a sice: firma přesune techniku, která měla být na "vaší" stavbě, ale z důvodu neakceptace cen, jí přesune jednoduše na jinou stavbu, kde ta akceptace zvýšení ceny nastala. Samotný klient, zákazník, investor nerozezná nic, i ten, ke komu se ta technika a lidi dostanou ale musí udělat co? No ano, připlatí si. O tom je tento trh, ve kterém žijeme. A tedy někdo to musel zaplatit.

Obdoba praktik se děje u adblue, stačí jej nakoupit víc, zrychlit možný nedostatek a cena se dostane na větší hodnoty. Doposud byla cena kolem 5% ve vztahu k palivu, dnes je kolem 6%, ale může být i 7% v dobách (+40%), kdy je všechno drahší to značí zase jen snížení konkurence a celkové zdražování služeb.

Proto lze pozorovat v kombinaci agrárních komodit, PHM, hnojiv, od výnosů po produkci, že se zadržuje obilí, protože se čeká, že naskočí nové vyšší ceny :arrow: ale tohle zhoršuje situaci na trhu pro člověka, ale zase vygeneruje alespoň částečný bonus u toho kdo prodává obilí. Ve výsledku pak ale menší pekárna zdraží svůj produkt o 20 až 40% a děje se to. Ono to na pohled nic není, jestli si já koupim koláček za 50c nebo 70c, nebo z 90c stojí 120c, ale bohužel: mouka, energie, PHM letí nahorů a tohle tvoří 50% nákladů. 40% jsou mzdy a 10% ostatní vydání (stroje, provoz, nájmy, část lze odepsat). Zákazník si může nekoupit. Taky to spěje k tomu, že se omezí spotřeba, kde je psáno, že si musí lidi tak dopřávat? A až se omezí všichni, tak část pekařů zbankrotuje, protože je to neuživí. Tohle kolísání na trhu bude trvat dlouhou dobu a pochybuju, že to bude jako po "válce", že se to zase během 20 let rozjede :arrow: tady se nemá rozjíždět, tady má zpomalovat v produkci, v IAD a spotřebě energií. (a ta je mj. i u výstavby silnic).

A těch spekulací je samozřejmě mnoho druhů. Velké firmy, které mají exkluzivní vztahy s dodavatelama materiálů, strojů, dokonce vlastní část tohoto, tak přežijí i na úkor zisků, ale za dobu 2 let vytlačí konkurenci. A souběžně s tím modernizují a inovují na společenskou objednávku díky výhodným eko- úvěrům kde je sazba do 1%, ale ve výsledku ten kdo vlastní tyto eko fondy vydělá 10% za rok. (protože ta jeho firma prosperuje a přináší větší zisky křízem přes skupiny a prosperuje právě díky sníženému úroku, který má a tohle samo o sobě je silně vydotováno státy těma dotacemi, které lze čerpat, ten rozdíl 9% zase někdo platí) A zase to motivuje lidi k tomu, že když už vlastní eko fond, tak se tak budou chovat a dle toho postupně žít, P.R. se postará o zbytek. Tohle tady je všechno již 2. rokem a bude to postupovat dál a dál. Ani se nenazdáte a bude se žít jináč, protože se již jináč žije.

Proto se nebudou stavět dálnice za desítky mld € v těchto státech, kde jakože ještě chybí, protože to nejenže zatěžuje ŽP extrémní porcí energie, ale do budoucna je to zas jen druh pohybu, který se má omezovat a my z praxe víme, že silnice produkuje jen další pohyb a musí se zkapacitnit. Tato éra je u konce a dovolit si jí budou moct jenom ti, co na to budou mít zdroje a to již nebude tady tento případ. Kto stačil, tak dualizoval 30 tis. km za dekádu a teď bude moxt říct, že postaví železnice v celém státě za horibilní částky, protože železnice se smí. Tím narážím na prostor Zálivu. Ale bohužel to tak je. Co se bude dát je dokončit část k sítím + renovovat, to zůstane protože prozatím nikdo nevymyslel okamžitý přechod na jinou alternativu. :idea: A ta silniční infra + doprava nemá konkurenci a musí ještě pár dekád vydržet v rozsahu, ve kterém je.

Vždy někdo zaplatí výsledný účet.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“