Náš dopis Ministru dopravy ČR ze dne 10. července 2009
Odpověď Ministerstva dopravy ČR ze dne 30. července 2009pavel.hrdina píše: Vážený pane ministře,
zájmový web ceskedalnice.cz dlouhodobě sleduje a podporuje činnosti Ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic, týkající se rozvoje a údržby české dálniční sítě. Jednou z námi sledovaných oblastí je i dopravní značení, které i v rámci mezinárodního srovnání vnímáme u dálnic a rychlostních silnic jako nadprůměrné. Podle našeho názoru ovšem existuje několik celoevropsky platných standardů, které u nás zatím chybí.
Proto k tomuto dopisu přikládáme Koncept změn a doplnění dopravního značení který navrhuje doplnění jinak velmi dobře funkčního systému. Věříme, že stejně jako v minulosti přibyvší prvky (symbol výjezdu, zkratky cizích států atd.), jsou zpracovatelné i tyto změny, protože se dopravní značení neustále vyvíjí. Považujeme za nutné zdůraznit, že se jedná o téměř beznákladový krok; jsme si vědomi současných omezených finančních možností státu. Jde o úpravu, která by se mohla projevovat na dopravním značení postupně a to hlavně na značkách, u kterých dochází pravidelně z důvodu stáří či nárazově z důvodu zničení k obnově. Mimo jiné je to i příležitost, jak veřejnosti kladně představit novinky, které v praxi přinesou řidičům vyšší komfort a srozumitelnost.
Prosíme Vás o projednání našeho návrhu a sdělení stanoviska MD a ŘSD k jednotlivým bodům konceptu.
Za tým autorů ceskedalnice.cz
Ing. Pavel Hrdina
MD ČR píše: Věc: Žádost o projednání návrhu a sdělení stanoviska ve věci dopravního značení + Koncept změn a doplnění dopravního značení - verze 06/2009
Vážený pane,
byl jsem pověřen sdělit Vám stanovisko k Vaším návrhům na změny a doplnění některých dopravních značek, uvedených v příloze k Vašemu dopisu Ministru dopravy ze dne 10. července 2009.
Obecně platí, že změny prováděcích předpisů k zákonům, to znamená v našem případě změny vyhlášky č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, včetně grafické přílohy, musí být provedeny novelizací, po projednání ve vnitrorezortním a následně mezirezortním připomínkovém řízení. Nezáleží tedy pouze na Ministerstvu dopravy. Dále je třeba souhlasu Legislativní rady vlády, která konkrétně v případě této vyhlášky není nakloněna dalším novelám, pokud nejsou vyvolány transpozicí evropských předpisů nebo Parlamentem ČR schválenými změnami zákona. Lze předpokládat, jak nám naše zkušenosti napovídají, že názory na Vaše jednotlivé návrhy se mohou různit. Vaše náměty jsme s mými spolupracovníky posoudili s následnými stanovisky.
Zavedení nové dopravní značky č. IS 6a "Návěst před křižovatkou" považujeme za nadbytečné, protože informaci, že vyjíždí z jedné dálnice na druhou, dostane řidič například na dopravní značce č. IS 6c "Návěst před křižovatkou". Zásadně bychom však proti nebyli.
Náš názor na doplnění dopravní značky č. IS 8b "Dálková návěst" je jednoznačně negativní. Dle našeho názoru je taková informace pro řidiče zavádějící a matoucí, doporučujeme důsledně zachovávat již léta vyzkoušený systém ODZ v ČR (dle TP 100 - II. vydání) a to uvádět takové cíle (a čísla silnic) na PK, které na ní skutečně leží. Bylo by asi účinnější důsledně v praxi uplatňovat již osvědčený stávající způsob uvádění čísel silnic a přísl. cílů ODZ na nich ležících.
Změnu barvy dopravní značky č. IP 14a "Dálnice" a č, IP 14b "Konec dálnice" nepovažujeme za důležitou, ale zásadní výhrady by mohly být proti nákladnosti této změny, protože by nebylo přijatelné, vzhledem k její důležitosti, aby byly po dobu životnosti "starých" značek užívány dvě barvy. Dopravní značky č. IP 15a "Silnice pro motorová vozidla" a č. IP 15b "Konec silnice pro motorová vozidla" nemohou být nahrazeny dopravními značkami č. IP 14a "Dálnice" a č, IP 14b "Konec dálnice", protože touto značkou je mj. určen druh pozemní komunikace ve všech souvislostech. Zavedení nové dodatkové tabulky "Vzdálenost k příští ČS" není potřebné vzhledem k tomu, že toto řešeni umožňuje současná právní úprava (viz § 15 odst. 1 písm. 1) vyhlášky č. 30/2001 Sb.). Při hustotě čerpacích stanic na našich dálnicích není ani tato možnost využívána.
Vážím si Vaší práce a děkuji Vám za snahu co nejvíce podpořit činnost Ministerstva dopravy v rozvoji dálniční sítě a zvyšování bezpečnosti provozu na pozemních komunikací. V zájmu maximální objektivity poskytnu Vaše náměty Odboru provozu silničních vozidel Ministerstva dopravy, který je gestorem zákona č. 361/2000 Sb. a vyhlášky č. 30/2001 Sb., aby při případné nejbližší novele těchto právních předpisů tyto návrhy zvážil, popřípadě je zpracoval do návrhu legislativních změn, které by byly předmětem připomínkového řízení, včetně posouzení expertní skupiny odborníků zřízené ministrem dopravy.
S pozdravem
Ing. _____ _____