Návrhy na změnu dopravního značení

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
Lynx
Příspěvky: 3695
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Lynx »

Mám tady jednu z jiného soudku. Vlastně dvě.

1)Prakticky vždycky se "leknu" značky, která přitom neplatí pro komunikaci u níž stojí, ale pro nějákou navazující komunikaci, což ukazuje dodatková tabulka pod ní. Například je to značka zákazu vjezdu a pod ní dodatková šipka doprava, jakože zákaz vjezdu platí pro komunikaci co je po odbočení napravo. Jako první vás ale vždycky "trkne" ten zákaz vjezdu a v první chvíli si myslíte, že to platí pro komunikaci po níž jedete. Alespoň já to tak tedy mám.

https://goo.gl/maps/xn1eHGtQMZy

Podle mě by tyto značky, které neplatí pro komunikaci u níž stojí měly být výrazně odlišeny od standardních značek. Například by tam měla být značka obdelníková modrá a v ní pak ten zákaz vjezdu se šipkou. Tak aby nemohlo dojít k záměně.

2) Víceřádkové texty na silnici - já normálně čtu od shora dolů jako na papíře či na obrazovce. Na více místech jsem se setkal s tím, že je to psáno naopak, tedy zdola nahoru. Vždycky mě to rozčílí. I když je fakt, že nejdřív přijedete k tomu níže napsanému textu, tak to stejně čtu odshora. To je pevně zažitý zvyk.
Avantime
Autor
Příspěvky: 618
Registrován: 25.2.2009 23:03:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Avantime »

mapman píše:Většina změn se dala odůvodnit, ale pro tuhle se argumenty hledají jen těžko
Minimálně jeden argument je zřejmý - text tvořený malými písmeny je oproti textu vysázenému verzálkami přečten rychleji. Snadné odlišení jednotlivých znaků s co možná nejmenším počtem možných záměn přispívá spolu s velikostí písma k rychlému přečtení nápisu, což je právě u dopravních značek asi to nejpodstatnější. Ano, změny, které se povedly v posledních letech jsou super, ale podle mě se tím, že se už dávno nepovedlo prosadit tuto změnu, velice snižuje kvalita našeho dopravního značení.

Pár odkazů:
https://www.mity.com.au/blog/writing-re ... rd-to-read
http://uxmovement.com/content/all-caps- ... s-to-read/
https://en.wikipedia.org/wiki/All_caps#Readability
MPMP
Příspěvky: 3300
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od MPMP »

No, nevím, ale z těch přiložených odkazů se moc argumentů pro změnu vyčíst nedá.
Je tam jasně řečeno, že dlouhý text verzálkami je hůře čitelný (o tom přece nikdo nepochybuje), ale je tam též uvedeno, že se verzálky hodí na štítky, nálepky, etikety (vše co lze skrýt pod anglické slovo "label"), loga, nadpisy a nabídky ("menus").
Osobně se domnívám, že seznam cílů na dopravním značení je svým způsobem "menu" - nabízí mi výběr, kudy dál pokračovat do mého cíle.
Nijak nechci zpochybňovat, že by to mínuskami mohlo být čitelnější, ale započítáme-li náklady na výměnu a dobu nejednotného značení, ani se nedivím, že se "do toho nikomu nechce".
Pozn.: osobně nejsem o snadnější čitelnosti u jednoslovných názvů přesvědčený vůbec a u dvouslovných to možná ušetří 5% času. Stojí to za to?
kollma
Příspěvky: 219
Registrován: 27.12.2013 17:32:57

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od kollma »

Mně osobně se na značkách "čtou" názvy měst mnohem snáz verzálkami. Záměrně píšu "čtou" v uvozovkách, protože je to zmiňovaný "label", který lze celý pochopit jen na jedno zhlédnutí. U delších názvů je to diskutabilní, ale na značce mi jednoznačně přijde "BRNO" vhodnější než "Brno".
hh
Autor
Příspěvky: 2554
Registrován: 19.3.2009 16:35:53

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od hh »

Na to nikdo miliardu nedá. Líbilo by se mi to, ale to je na výměna všech značek, na to zapomeň.

Pokud se bavíme o prazákladech značení, tak bych se vrátil k tomu, co v Německu či Francii zbylo z dřívějška a my šli "moderní cestou", že by směráky byly v křižovatce, ne před ní. A to by šlo postupně.
kyk
Příspěvky: 957
Registrován: 22.7.2011 10:54:46
Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
Kontaktovat uživatele:

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od kyk »

V rámci vyčerpávání operačních programů by se našlo i víc miliard, když už se z nouze dělají i svodila... ;-)
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Brutus »

mapman píše:To je správná otázka - zkoušeli jsme protlačit i tuto změnu, ale u lidí, kteří o tom mohou rozhodovat, to bylo přijato negativně. Většina změn se dala odůvodnit, ale pro tuhle se argumenty hledají jen těžko - v konečném důsledku to sice přináší drobné zmenšení značek a zlepšení čitelnosti ale celkově by ta změna probíhala v terénu desítky let a vedle sebe by existovaly dva graficky výrazně odlišné systémy značení. To ale neznamená, že to nejde. Na Slovensku tuhle změnu nedávno udělali a předělávají úplně vše...
Mapman, úplne ti rozumiem. Pokiaľ sa na pozíciu, ktorá o tom môže rozhodovať nedostanú ľudia, ktorí tomu rozumejú (napr. ty), tak sa všetky zmeny presadzujú veľmi ťažko. Pre nezainteresovaných ľudí je to otravovanie zbytočnosťami, ktoré neprinášajú politické body a peniaze a potenciálny prúser v očiach verejnosti.

Takže klobúk dolu pred všetkými zmenami, ktoré sa vám podarilo presadiť. :ok: 8-)

K písmu:
Zmenu písma na kombináciu veľkej a malej abecedy považujem za veľmi dôležitú. Čitateľnosť je určite lepšia a to najmä za zníženej viditeľnosti, kedy u vodiča funguje tzv. tvarová pamäť. Jednotlivé pätky písma vedú oči a mozog si automaticky doplňuje písmenká. Najmä pri dlhších názvoch to je veľmi dôležité:

Karlovy Vary
KARLOVY VARY

Názov písaný verzálkami sa zlieva, lebo je vedený v jednej hladine, ale názov písaný "malým písmom" má viaceré presahy nad a pod riadkom vďaka čomu je lepšie čitateľnejší, najmä za zníženej viditeľnosti napr. za dažďa.

To, že by existovali graficky dva trochu odlišné systémy by nikomu nevadilo. Na Slovensku sa tiež nebudú hromadne vymieňať všetky značky, ale len v rámci ich pravidelnej obnovy postupne, možno aj desiatky rokov. Ak tie staré značky nestratili viditeľnosť, funkčnosť a zmysluplnosť tak na čo ich vymieňať?
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od JirkaS »

hh píše:Pokud se bavíme o prazákladech značení, tak bych se vrátil k tomu, co v Německu či Francii zbylo z dřívějška a my šli "moderní cestou", že by směráky byly v křižovatce, ne před ní. A to by šlo postupně.
To má taky své mouchy. Když pak na nějaké jedničce, kde se jezdí 90, uvidím směrovku až v křižovatce, je to dost pozdě. Takže výsledkem bude předzvěst + směrovka.
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Brutus »

hh píše:Pokud se bavíme o prazákladech značení, tak bych se vrátil k tomu, co v Německu či Francii zbylo z dřívějška a my šli "moderní cestou", že by směráky byly v křižovatce, ne před ní. A to by šlo postupně.
Tak toto je ďalšia základná a veľmi podstatná vec, ktorú pán Šejna bohužiaľ zrušil a bolo by to potrebné znova zaviesť. Hlavne v noci vodič nevie kde má vôbec odbočiť, lebo pred križovatkou má smerník a v križovatke tmu. Miesto smerníka má byť smerová predzvesť (Návesť pred križovatkou) a smerníky patria do križovatky.

Našťastie táto vec nie je o vyhláške, ale len o zásadách používania a umiestnenia (tuším TP 65 a TP 100) dopravných značiek, kde to stačí upraviť, urobiť pár schém a hotovo. ;)
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Brutus »

JirkaS píše:To má taky své mouchy. Když pak na nějaké jedničce, kde se jezdí 90, uvidím směrovku až v křižovatce, je to dost pozdě. Takže výsledkem bude předzvěst + směrovka.
Na cestách I. a II. triedy by předzvěst + směrovka v križovatke malo byť pravidlo. Veď tu platí úplne rovnaké pravidlo ako v kruhovom objazde předzvěst + směrovka v križovatke. Prečo pri kruhových objazdoch toto pravidlo dodržujeme a pri stykových a priesečných križovatkách nie? Veď všetky sú úrovňové križovatky a preto by sa mali značiť rovnako.
vodouch2000
Příspěvky: 1223
Registrován: 27.5.2014 14:28:00
Bydliště: D11 - exit 62

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od vodouch2000 »

Brutus podle mě popsal výhody malého písma velice výstižně, dodal bych snad jen, že mozek zpracovává takový nápis jako celek, bez potřeby to tzv. číst, prostě oko "vyfotí" a předá mozku celé slovo nebo slova jako celek. Dokonce i když v něm přeházíte písmena. U verzálek to jde obtížněji, protože se grafický celek sleje do obdélníku a mozku trvá déle, než to zpracuje.

Hdarec Kálrové
...
HDAREC KÁLROVÉ

Význam této změny je podle mě podceněný, a není uplně vhodné smést to ze stolu kvůli relativně velké finanční nákladnosti. Ono rozložit to do 5-10 let s postupnou výměnou nebo dle dožití stávajících značek (např. přednostně na D v první fázi, potom na I. třídách, atd.) už by nemuselo podsouvat myšlenku, že "na to nikdo miliardu nedá, na to zapomeňte." Argument, že by vedle sebe existovaly "graficky výrazně odlišné systémy značení" mi přijde taky jako poměrně nešťastný, protože tu už nějakou dobu existují (značení názvů ulic, doplňkových tabulek k turistickým cílům, prům. zónám, různé šířky fontů, atd.), takže horší a nejednotnější než teď to rozhodně nebude, může se to jen zlepšovat. Nechci říkat, že je škoda to nezkusit, protože vím, že jste to zkoušeli prosadit. Ale chci říct, že pokud se to zakonzervuje a dotáhne do konce ve stávající podobě (velké písmo), tak už se do toho dlouhá leta nikdo nepustí. Podle mě je pořád čas, jsme na začátku. A fakt to bude stát za to. Nové značení je totiž jinak hodně zdařilé, tohle je poslední důležitá část, jak to udělat fakt téměř dokonalé a krásně čitelné, kde jinde by to mělo mít větší smysl, než na dopravním značení. Proč to na Slovensku jde a u nás ne? :-) Je potřeba vyvolávat další nové a nové diskuze na patřičných místech a neházet flintu do obilí. Já tomu hrozně fandím a moc si to přeju, a vidím, že nejsem sám :-)
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Brutus »

mapman píše:
Jaroslav píše:Všechny ty návrhy jsou super... jediné co mi přijde trochu nepřehledné je ten pražský okruh. Nebylo by logičtější a věcně správnější mít nad čarou velký symbol okruhu a pod čarou pak vybrané hlavní cíle (zde Brno, byť pro to dané místo bych tam dal spíše Plzeň, Strakonice, Budějovice, Brno...
Debatovalo se i o této variantě, ale měla své nevýhody. Na této značce se totiž značí vždy i cíl nejbližší křižovatky, takže pak to vypadalo trochu divně. Navíc ne každá dálnice v dnešním stavu navazuje tak jak bychom chtěli, takže výsledek vypadal takto:
Podľa môjho názoru značka diaľková návesť by mala obsahovať iba diaľkové ciele. Najbližšia križovatka nie je diaľkový cieľ, čiže by sa na diaľkových tabuliach nemali uvádzať. To neplatí pre uzly, ktoré svojim dopravným významom (križovatka 2 diaľnic) je v tomto ohľade diaľkovým cieľom. Takže na diaľkových tabuliach na Pražskom okruhu by mali byť diaľkové ciele - uzly a pod čiarou referenčné diaľnice s ich diaľkovými cieľmi.

Biele subplochy vyzerajú na tejto značke naozaj divno a nemala by ich obsahovať. Podľa mňa Praha-Řeporyje nie je miestny cieľ, lebo tam kde je značený nie je za obecnou tabuľou. Ak sa cieľ nachádza za obecnou tabuľou, vyobrazí sa v bielej ploche alebo subploche, ale vtedy sa uvádza bez prídomku "Praha-" čiže je miestnym cieľom.

Ale mimo obce je to cieľ ako každý iný. Navyše ak je samostatný sídelný útvar časť nejakej obce (napr. spojené 3 časti obcí do jednej), je podľa mne nesprávne, aby boli značené ako miestne časti niečoho v bielej ploche resp. subploche. Napr. mesto Jesenice sa skladá z miestnych častí Jesenice, Osnice s osadou Kocanda, Zdiměřice a Horní Jirčany,
https://www.google.sk/maps/@49.9765538, ... authuser=0
https://www.google.sk/maps/@49.9700753, ... authuser=0
ktoré tvoria samostatné sídelné útvary a označujú sa z hľadiska zákona o cestnej premávke ako samostatné obce, čo je aj správne. Budeme ich značiť na bielych tabuliach ako napr. Jesenice-Kocanda alebo Jesenice-Jesenice? Zvlášť Jesenice-Jesenice vyzerá dosť divno a takéto niečo by sa na dopravných značkách asi vyskytnúť nemalo. Administratívne členenie obcí je pre vodiča irelevantné. Vodič nejazdí s katastrálnou mapou a tieto veci by nemal riešiť.
mapman
Autor
Příspěvky: 5763
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od mapman »

Brutus píše: Mapman, úplne ti rozumiem. ... Takže klobúk dolu pred všetkými zmenami, ktoré sa vám podarilo presadiť. :ok: 8-)
Vďaka za uznanie, Michal, myslím, že málokto to dokáže oceniť tak ako ty ;)
Obdiv platí aj naopak, slovenské zmeny sú veľký a pozitívny krok vpred, len možno niekedy až moc rakúsky, ale to už je detail (napr. radenie pruhov, čísla na návestiach v hornom riadku, zrušenie konštantného rozmeru rámiku pre číslo diaľnice alebo cesty atp.)
K písmu: ... To, že by existovali graficky dva trochu odlišné systémy by nikomu nevadilo. Na Slovensku sa tiež nebudú hromadne vymieňať všetky značky, ale len v rámci ich pravidelnej obnovy postupne, možno aj desiatky rokov. Ak tie staré značky nestratili viditeľnosť, funkčnosť a zmysluplnosť tak na čo ich vymieňať?
Prechod z verzálok na minusky je pre túto chvíľu v ČR passé - nie je na to dostatočná podpora. Keby to bolo len na mne, tak už ich používame dávno...
Brutus píše: Tak toto je ďalšia základná a veľmi podstatná vec, ktorú pán Šejna bohužiaľ zrušil a bolo by to potrebné znova zaviesť. Hlavne v noci vodič nevie kde má vôbec odbočiť, lebo pred križovatkou má smerník a v križovatke tmu. Miesto smerníka má byť smerová predzvesť (Návesť pred križovatkou) a smerníky patria do križovatky.

Našťastie táto vec nie je o vyhláške, ale len o zásadách používania a umiestnenia (tuším TP 65 a TP 100) dopravných značiek, kde to stačí upraviť, urobiť pár schém a hotovo. ;)
Myslím, že toto je vec, ktorú dokážeme ešte korigovať, ale bude to ešte dlhý proces. Začali sme u okružných križovatiek, kde sa začne opúšťať variant smerovej tabule vpravo pred výjazdom a nahradí sa smerovou tabulou priamo tesne za výjazdom alebo výjazdovou tabulou smer vpravo v ostrovčeku za výjazdom. Ostatné situácie prídu následne v rámci TP 169.
Brutus píše:Podľa môjho názoru značka diaľková návesť by mala obsahovať iba diaľkové ciele. Najbližšia križovatka nie je diaľkový cieľ, čiže by sa na diaľkových tabuliach nemali uvádzať. To neplatí pre uzly, ktoré svojim dopravným významom (križovatka 2 diaľnic) je v tomto ohľade diaľkovým cieľom. Takže na diaľkových tabuliach na Pražskom okruhu by mali byť diaľkové ciele - uzly a pod čiarou referenčné diaľnice s ich diaľkovými cieľmi.
Áno, toto je bežný koncept v zahraničí, nám sa podarilo presadiť aspoň to, že na diaľkovej návesti môžu byť aj iné ciele, ako na ostatných návestiach (rada IS6). V ČR sa na tejto značke neznačí nasledujúca križovatka, ale najvýznamnejší cieľ nasledujúcej križovatky a vzdialenosť k nemu, takže je to trochu hybrid, ktorý sme si zatiaľ museli ponechať.
Biele subplochy vyzerajú na tejto značke naozaj divno a nemala by ich obsahovať. Podľa mňa Praha-Řeporyje nie je miestny cieľ, lebo tam kde je značený nie je za obecnou tabuľou. Ak sa cieľ nachádza za obecnou tabuľou, vyobrazí sa v bielej ploche alebo subploche, ale vtedy sa uvádza bez prídomku "Praha-" čiže je miestnym cieľom...
Toto je len otázkou prístupu. V ČR sa drží koncept miestnych cieľov značených tímto spôsobom, ani tu nie je dopyt po zmene prístupu - musím sa priznať že ani u mňa - asi sila zvyku ;). Inak oddelené časti obce sa značia ako bežný cieľ, ako miestny sa značia len časti veľkého celku označeného jednou značkou obec, tj. Praha, Brno atp. Uvádzanie prefixu "Praha-", "Brno-" je ale podla mňa zbytočné, potrebuješ ho prakticky len pri svetových stranách alebo pri cieli Centrum [C], ktorý sa dá ale zapísať jednoducho ako PRAHA [C] mimo obec a Centrum [C] v obci. Osobne by som prefixy zrušil a nechal buď len biele subplochy (pre neznačené časti obce) alebo normálny názov bez subplochy (pre samostatne označené a oddelené časti obce). Kurzíva sa mne ani ostatním nepáči a v DINke ju ani nemáme. Prechod na Tern v tejto chvíli neprichádza do úvahy...
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od JirkaS »

mapman píše:Áno, toto je bežný koncept v zahraničí, nám sa podarilo presadiť aspoň to, že na diaľkovej návesti môžu byť aj iné ciele, ako na ostatných návestiach (rada IS6). V ČR sa na tejto značke neznačí nasledujúca križovatka, ale najvýznamnejší cieľ nasledujúcej križovatky a vzdialenosť k nemu, takže je to trochu hybrid, ktorý sme si zatiaľ museli ponechať.
V ČR se na této návěsti značívala nejbližší křižovatka, než se zrušila jména výjezdů. Dalo by se k tomu vrátit a bylo by to lepší než současný hybrid.
mapman
Autor
Příspěvky: 5763
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od mapman »

Ano, to by se dalo, případně jako v maďarsku značit jen číslo exitu a vzdálenost k němu. To má taky své kouzlo...
hh
Autor
Příspěvky: 2554
Registrován: 19.3.2009 16:35:53

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od hh »

monin píše:No hlavně se ale přimlouvám, a´t se dá všude na těch nových značkách důraz na to, ať je to hlavně to klasické velké písmo, ne to úzké..!
Na to se teď obecně dbá daleko více než dříve.
JirkaS píše:
hh píše:Pokud se bavíme o prazákladech značení, tak bych se vrátil k tomu, co v Německu či Francii zbylo z dřívějška a my šli "moderní cestou", že by směráky byly v křižovatce, ne před ní. A to by šlo postupně.
To má taky své mouchy. Když pak na nějaké jedničce, kde se jezdí 90, uvidím směrovku až v křižovatce, je to dost pozdě. Takže výsledkem bude předzvěst + směrovka.
Tak oni pokud je to důležitější křižovatka, tak před tím mají velkoplošku, takže ideál ...
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od JirkaS »

mapman píše:Ano, to by se dalo, případně jako v maďarsku značit jen číslo exitu a vzdálenost k němu. To má taky své kouzlo...
Šlo by i jméno i číslo výjezdu dohromady, ať si každý vybere. Je to ~5 znaků navíc.
Mikuláš Bureš
Příspěvky: 9
Registrován: 24.8.2009 19:26:42

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Mikuláš Bureš »

Asi jsem zde jeden z mála, kdo pro zrušení názvů křižovatek netruchlí. I když je otázkou, jak je to mezi běžnými řidiči (běžný řidič nerovná se řidič diskutující zde na fóru). Tipnul bych si, že je jim to úplně fuk.

Proč po názvech křižovatek netruchlím?

1. Jednak se tyto názvy nijak neodlišovaly od cílů. Řidič tak nepoznal, zda uváděná vzdálenost je k obci, nebo k nejbližší křižovatce. To by sice šlo odlišit jiným typem písma, ale i to by řidič nemusel pochopit. Čili by se musel před název dát symbol čísla výjezdu, což by zvětšilo nároky na šířku značek Dálková návěst. Nebo by se musel název uvádět úzkým písmem, ale to nevypadá moc hezky a celkově by to bylo překombinované. Slovenská varianta se mi nelíbí.

2. Obec, ze které se převzal název křižovatky, často nebyla jako odbočující cíl vůbec značena. Řidič si tedy kupř. na exitu 15 D 1 přečetl "Mirošovice 6", na Mirošovicích pak "Mirošovice 2000 m", ale následně byly značeny cíle Linz, Budějovice, Benešov. Zatímco číslo exitu se vyskytovalo na všech značkách křižovatky, název Mirošovice pouze na první z nich.

3. Proč Rakušáka jedoucího z Prahy do Lince učit, že má odbočit na nějakých Mirošovicích? Není lepší mu uvést na dálkové návěsti exitu 15 kromě Budějic ten Benešov, který je tam dnes a přes který následně jede?

4. Nevýhody u bodů 2 a 3 by se daly eliminovat tím, že název křižovatky bude přezvat od nějaké velké, z dálnice značené, obce. Tedy D 1 exit 21 Benešov, D 8 exit 18 Mělník (namísto Nové Vsi) atd. Fajn, ale co s křižovatkami, kde se pro každý směr značí jiné cíle? Exit 35 D 11 můžeme nazvat postaru Poděbrady - západ, což je pěkné od Prahy, ale od Hradce je to zbytečné - tudy do Poděbrad nikdo nepojede, ani nejsou jako odbočující cíl značeny. Není lepší dát na dálkovou návěst exitu 39 ty Pečky, které jsou tam dnes?

5. Uznávám, že čísla se řidiči mohou někdy spíš poplést než názvy. Ale snad to není taková zátěž, zapamatovat si jedno číslo. A výhoda čísla je zřejmá - pokud se naučím pouze název křižovatky, může mě zastihnout problém "jedu nějak dlouho, už bych tam měl sakra být; nepřejel jsem to náhodou?" Pokud si pamatuji číslo exitu, ze kterého mám sjet, a alespoň příležitostně koukám na čísla exitů míjejících křižovatek nebo na kilometrovníky, vím, na čem jsem.

6. Maďarsko vypadá pěkně, líbí se mi, stručné, jasné, přehledné. Ale na druhou stranu - nejenže nemají na dálkových návěstech názvy křižovatek, ale ani ten cíl pro následující odbočení. To my máme a vybraný cíl podle mě odpovídá hypotetickému názvu křižovatky. Ten je pro mě např. na exitu 18 D 11 Český Brod (který je také na exitu 9 značen), a ne nějaké Bříství. Čili se dá říci, že názvy křižovatek de facto (na rozdíl od Maďarů) máme.

7. Německo - super systém. Ale dozvím se z něj, jak daleko je následující křižovatka? Nedozvím. To u nás se to dá z čísla exitu a čísla předcházejícího exitu (nebo kilometrovníku) lehce odvodit.

Opravdu je to naše značení tak špatné? Já si to vůbec nemyslím. V jednoduchosti je síla.
MPMP
Příspěvky: 3300
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od MPMP »

Osobně zastávám opačný názor. Už jsem si sice zvykl, ale pokud někomu vysvětlujete, jak se k Vám má dostat, je to přes jména přeci jen o něco jednodušší:
1. Sám si ta čísla nepamatuji, obce a názvy ano
2. I když to číslo budu vědět, zapomene ho ten, jehož naviguju.
3. Pro "znalce" jsou čísla přesnější a tudíž 'lepší", pro většinovou populaci (odhaduji 80 - 90%) je to informace, kterou neumí použít a tudíž to je pouze "balast" a informační hodnota odstraněním názvů z návěští zmizela.
Ale je to jen můj osobní názor, nikomu ho nevnucuju.
Lukasek
Příspěvky: 27
Registrován: 22.7.2009 12:03:13

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Lukasek »

Jak by bylo technicky a legislativně náročné zajistit zlepšení upozorňování na aktuální snížení/zvýšení rychlosti u systému s digitálním proměnným značením? Představa je taková, že by značka (její červená část) blikala a to takovou dobu, jak dlouho trvá projet úsek od značky předchozí (pokud by předchozí nebyla, tak pevně 30 - 60 vteřin) před změnou samotné rychlosti a následně 5 - 10 minut po změně tak aby tato úprava byla více a rychleji zaznamenatelná. Reaguji tím na praxi krátkodobých střídání rychlostí 50/70 v jednotlivých úsecích mezi značkami v Blance, prováděných od začátku roku.

Bylo by dobré systém upravit a nastavit (bohužel zákonně) tak, aby se lépe na změnu reagovalo a byla lépe viditelná. Eliminovaly by se režimy "jízda po paměti" a "jedu jako ostatní", které evidentně Praha chce využívát pro vylepšování si svého rozpočtu. Tím ale nijak neomlouvám, že tak lidé mnohdy jezdí, včetně mě. Jen to není potřeba zneužívat...
mapman
Autor
Příspěvky: 5763
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od mapman »

Ono by bohatě stačilo, aby se při snížení rychlosti rozblikala oranžová světla, která u každé takové značky jsou. Ale to by chtělo ten podnět poslat někam do správných míst - KŘ policie hl. m. Prahy a odbor dopravních agend magistrátu...
dvs
Příspěvky: 3622
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od dvs »

Co to udělat trochu jinak, tak aby v normálním režimu byla "barevná hudba vypnutá (proměnné značky)".
Tj. v případě Blanky by byla 70km/h jenom za křižovatkou a dost. Kdyby byla nejvyšší povolená rovna 80km/h, tak by stačilo jenom označení SPMV autíčkem na vjezdu a ani by se to nemuselo opakovat po každé křižovatce. Proměnné by se rozsvítili až když by bylo potřeba tj. 50km/h. Oranžová blikající světla bych nechal až na výjimečnou situaci (nehodu atd..)

Markantní je to např. když člověk přejede z Rakouska do Itálie v tunelu na něj nesvítí na dálnici žádné omezení ...
kot
Příspěvky: 10491
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od kot »

Jednoduché a logické dohromady. Ještě by se šetřil proud... :lol:
Vlad78
Příspěvky: 37
Registrován: 1.6.2017 23:24:58

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Vlad78 »

Nový ukazatel, MO, úsek Praha-Štěrboholy
Přílohy
ukazatel3.jpg
ukazatel3.jpg (97.22 KiB) Zobrazeno 6706 x
Vlad78
Příspěvky: 37
Registrován: 1.6.2017 23:24:58

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Vlad78 »

Jinak toto značení je výsledkem vaší skvělé práce tady. Jste borci, co jste dokázali. Klobouk smekám!
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“