Tunely všeobecně

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět

Váš tip kolik stojí roční provoz a údržba tunelů na D/R (Panenská, Libouchec, Valík, Klimkovice)?

Méně než 100 mil. Kč/rok
8
8%
100 - 300 mil. Kč/rok
36
38%
300 - 500 mil. Kč/rok
37
39%
Více než 500 mil. Kč/rok
14
15%
 
Celkem hlasů: 95

Aram96
Příspěvky: 7896
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Tunely všeobecně

Příspěvek od Aram96 »

Právěže 100 a 110 už nic neřeší, proto vůbec nechápu, proč to někdo má v programu. A pokud by se měly někdy dělat úpravy ze 100 na vyšší rychlost, tak jedině na 120, o 10 km to nemá smysl. Ale 120 (a i 110) určitě produkuje více emisí než 100, takže si myslím, že by tam naopak úpravy byly ještě větší než při 80>100.
Mikulik
Příspěvky: 547
Registrován: 23.9.2009 10:29:37

Re: Tunely všeobecně

Příspěvek od Mikulik »

Že by SPD řešila emise? No ti rozhodně ne. Na to tu máme jiné borce. Stačí jen v zákoně přepsat číslo.
Aram96
Příspěvky: 7896
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Tunely všeobecně

Příspěvek od Aram96 »

Ale kvůli emisím tam bude potřeba určitě výkonnější větrání. O tom píšu. Na SPD z vysoka ... a netahejte sem zase politiku.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunely všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Mikulik píše:Stačí jen v zákoně přepsat číslo.
Jo? No to jste dobře vedle, leda by ČR vystoupila z EU a stala se výhradně nezávislým státem. (a ani tak to nebude 100% výhra, protože tady máme finanční instituce na úvěrování, které si potrpí na tyto záležitosti, počínaje pozemkama ve smyslu lidských práv a končíc plněním k ŽP) Myslíte si, že proč pak se řeší hluk? Přídavky k EIA, do hloubky voda. Emise, hluk, normy kolem toho do tech. atd. A máte lhůty, do kterých to musíte na těch stavbách uvést do provozu nebo je problém se samotným provozem, když to chcete všechno dodržet a čerpat bez problémů dotace.
Aram96 píše:Ale kvůli emisím tam bude potřeba určitě výkonnější větrání. O tom píšu. Na SPD z vysoka ... a netahejte sem zase politiku.
Ano, větrání a MPR jde k sobě a nejen kvůli emisím. Jenomže na tohle se samozřejmě musí pamatovat u výstavby. :) Předělávat větrací systém lze a občas se musí nahradit tech. po mnoha dekádách, ale jsou to obludné částky proti tomu, když se to instaluje v rámci stavby, je to normální vzhledem k pracím navíc. A to nemluvim o ekonom. ztrátách po dobu co je vypnutej provoz. Pokud by byl tunel, ve kterém je takto zastaralá tech, tak to je lepší nechat (nejen) MPR tak jak je. Ale myslím, že s tímto české tunely problem nemají.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lynx
Příspěvky: 3697
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Tunely všeobecně

Příspěvek od Lynx »

Aram96 píše:Právěže 100 a 110 už nic neřeší, proto vůbec nechápu, proč to někdo má v programu. .
Ale řeší. I 10 km/hod navíc je plus. Každé zlepšení je dobré, naopak nechápu proč to shazujete. Není k tomu racionální důvod.

Je to lepší i z důvodu bezpečnosti provozu, jak píše mapman výše. Zatímco 100 km/hod je hraniční (pokles rychlosti před tunelem o 30 km/hod), tak 110 km/hod je pokles o 20 km/hod a to je bezpečnější. Viz zde:
mapman píše:80ka je v českých tunelech opravdu málo. Domácí i zahraniční studie dokládají, že rozdíl mezi rychlostmi před tunelem a v něm by neměl při běženém provozu přesahovat 20-30 km/h, protože při výraznějším snižování rychlosti dochází k rizikovějším situacím ...
Mikulik
Příspěvky: 547
Registrován: 23.9.2009 10:29:37

Re: Tunely všeobecně

Příspěvek od Mikulik »

Pořád nechápu jednu věc a to mi prosím někdo vysvětlete. Itálie světlo jak na dušičkách, tmavý tunely a je tam 130, jestli si to dobře pamatuju a dlouhodobý člen EU. Tady široký tunel s větráním a perfektní šířkou a 80km/h. Tak je to přeci jen o tom čísle rychlosti v zákoně. Apropo moc by se mi líbilo, aby se stala tato země stala výhradně nezávislým státem oproti opaku být na někom závislým jako členem EU. A ještě jednou, aby bylo jasno ohledně politiky, sympatizuju s SPD, ale rozhodně ji volit nebudu.
Mike
Příspěvky: 4988
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Tunely všeobecně

Příspěvek od Mike »

Cholupice a Lochkov bych ještě jakž takž chápal ( tedy těch 100kmh )
jsou přeci jen trochu delší, ale Valík ?
to nemá být vůbec značeno jako tunel...
a policie za to UM samozřejmě může, bez jejího schválení by tam prostě nebylo
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Lynx
Příspěvky: 3697
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Tunely všeobecně

Příspěvek od Lynx »

Mikulik píše:Pořád nechápu jednu věc a to mi prosím někdo vysvětlete. Itálie světlo jak na dušičkách, tmavý tunely a je tam 130, jestli si to dobře pamatuju a dlouhodobý člen EU. Tady široký tunel s větráním a perfektní šířkou a 80km/h. Tak je to přeci jen o tom čísle rychlosti v zákoně.
V podstatě to samé jsem chtěl napsat taky, když Dialničiar psal, že to u nás nejde. Taky by mě zajímalo, proč to v Itálii jde a u nás ne.
Nejspíš jsme zase v předpisech papežštější než papež. Zatímco Italové jsou pravý opak, ty to pro změnu mají těžce na háku. Tam se jezdí 130 km/hod i v tunelech co jsou "díra ve skále", navrch ne něják moc prostorná a nějáké osvětlení a větrání je tam spíš jenom symbolicky.
Hanes
Příspěvky: 1053
Registrován: 25.2.2014 11:34:01
Bydliště: Javorník/Obertaufkirchen
Kontaktovat uživatele:

Re: Tunely všeobecně

Příspěvek od Hanes »

mapman píše:80ka je v českých tunelech opravdu málo. Domácí i zahraniční studie dokládají, že rozdíl mezi rychlostmi před tunelem a v něm by neměl při běženém provozu přesahovat 20-30 km/h, protože při výraznějším snižování rychlosti dochází k rizikovějším situacím a s růstem počtu vozidel, která umí rychlost upravit sama v rámci funkce adaptivního tempomatu, to vytváří čím dál nebezpečnější situace.

Proto se tunely v Česku budou adaptovat pokud možno na 100 km/h, aby rozdíl byl do 30ti km/h a aby osobní vozidla mohla v tunelu jet rychleji než nákladní (konstantní hluk při jízdě osobního vozidla vedle nákladního vozidla stejnou rychlostí má negativní vliv na psychiku řidiče i osádky vozidla v levém pruhu). Adaptace je ale spojená s celou řadou drobných úprav, ať už na osvětlení nebo záchytných zařízeních (svodidlech) v prostoru před vjezdem do tunelu a v něm...
A v některých tunelech v Německu je 80 a před i za ním neomezená rychlost a funguje to. Omezení býva 120, 100, 80 na zhduba jednom kilometru. A nic se měnit nebude, není odstavný pruh.
Na konci světa: I/60 a kousek od civilizace: A 94, jinak na cestě mezi nimi.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunely všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Zkuste si nejdříve pročíst 2004/54/EC a 2004/96/EC a poté třeba srovnat kdo nese za co odpovědnost při DN a jste doma. Než budete psát zcela od věci a srovnávat nesrovnatelné. K tomu přidejte PIARC, 2015.

Co se ÚM týče, tak kopírujete model Rakouska, ve kterém se delší dobu testovalo při zavedené MPR 80 km/h a zjistilo se, že řidiči všeobecně snižují rychlost o 10 km/h hned prvním rokem testování. Po dvou letech se dosálo snížení zraněných plynoucích z DN o 33% a smrtelných zranění o 49%. Následovalo zavedení v NL ve vybraných úsecích, kde jen 1% řidičů.

Srovnávejte srovnatelné. Tím myslím technické parametry a umístnění, něco jiné je pro TEN-T, něcoi jiné pro tunely dle délek a něco další dle vybavení a tím se nemyslí technologie osvětlení nebo ÚM, ale samo o sobě evakuační možnosti, body s vodou atd., délky 500-1000m, 1-3km, nad 3 km. A tunely dle vybavení člení EU na 5 druhů právě dle dispozic, které jsou. Slouží k tomu ty 2 EC normy a shrnutí PIARC. Když se stane nehoda, tak je někde jinde ale odpovědnost, někde správce má větší jako ČR a někde menší. Z čeho plyne, že operátor na italské 6- pruhové dálnici smí uvést do praxe i 150 km/h. Ale to se vám moc při vašem stylu jízdy líbit nebude; onen divoký styl v Itálii (mnohem divokejší než v ČR) je jen o málo nebezpečnější ve výsledku dle počtu mrtvých než v ČR, tudíž i takhle jezdit se musí umět.

A je to tam samozřejmě celospolečensky akceptováno to, že kdo je za co odpovědný, vzhledem k tomu faktu, že je tam bezmála 900 km tunelů. To je ze 7 tisíc km opravdu hodně a nebudou se motat všude 60 nebo 80, když to není nezbytné. Nemluvě o tom, že upgrade na požadovaný směrnice bude zde trvat delší dobu. O tom je ale zase politika mezi EU a Itálii. (ovšem má to i stinné stránky ty tunely a rozsah mostů (těch je přes 1 tis km), občas nějaký spadne)

Já bych neměl nic proti tomu, že budete mít klidně i 120 km/h. Ale nebudete a není to otázka 1 čísla v zákonu a jsem si zcela jist, že to ví i ti z vás, kdo píšete, že to tak lze změnit.

Takhle poupravit legislativu, že bude větší důraz kladen na řidiče než na správce není již o 1 čísle 1 zákona, protože to se samozřejmě dotýká komplet celýho ježdění, ne explicitně na dálniční síti. V tom sehrává další roli policie atd. a taková celospolečenská změna se očekávat nedá. (obzvláště, když vy jste schopni i banality řešit dekády, viz i tyto tunely) Bohužel, ale tak tomu je. A dle té odpovědnosti a škod je to určeno ve vícero státech. Tam se pak více vnímají ty směrnice jako minimum, doporučené minimum a více se hledí na nové stavby.

A své hraje i další význam: koncesní model. Koncesionář musí upravit smlouvu pokud má investovat a to si vyžaduje komunikaci s EU, protože se čeká "pomoc". Tunel je již nesmírně složitá stavba dle těch normovaných minim a směrnic doplněn o 3 základní technologie, kde jednou je větrání. A tak se tolerují i ty tmavé a horší tunely. Protože těch koncesních dálnic je v Itálii 6 tis ze 7 tis km. Italský stát to extra dotovat neplánuje takové přestavby tolika staveb a EK taky ne, když chybí nové stavby. Takže srovnávat si jen čistě MPR v tunelech mezi vaší a jejich zemí je zcela zbytečná ztráta času, protože výchozí podmínky jsou nesrovnatelné. Viz i mapman, co musíte řešit vy ... Tam v Itálii jsou ale tlaky na snižování MPR v tunelech. :D A to právě pro ten snížený bezpečnostní standard.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7896
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Tunely všeobecně

Příspěvek od Aram96 »

Lynx píše:
Aram96 píše:Právěže 100 a 110 už nic neřeší, proto vůbec nechápu, proč to někdo má v programu. .
Ale řeší. I 10 km/hod navíc je plus. Každé zlepšení je dobré, naopak nechápu proč to shazujete. Není k tomu racionální důvod.

Je to lepší i z důvodu bezpečnosti provozu, jak píše mapman výše. Zatímco 100 km/hod je hraniční (pokles rychlosti před tunelem o 30 km/hod), tak 110 km/hod je pokles o 20 km/hod a to je bezpečnější. Viz zde:
mapman píše:80ka je v českých tunelech opravdu málo. Domácí i zahraniční studie dokládají, že rozdíl mezi rychlostmi před tunelem a v něm by neměl při běženém provozu přesahovat 20-30 km/h, protože při výraznějším snižování rychlosti dochází k rizikovějším situacím ...
Psal jsem o tom, že když se teď dělají změny, které umožní z 80 na 100, tak je zbytečnost poté dělat změny umožňující 110. To je tak malý rozdíl, že je to k ničemu. Pokud tomu bude přát doba, tak po stovce klidně umožněme 120. U tunelů je to především o psychologii a tudíž i omezením na 120 většina řidičů zbystří, protože “něco bude jinak” než doteď. Ale aby se měnilo větrání a já nevím co všechno znovu kvůli zrychlení ze 100 na 110 mě přijde zbytečné. Kór když vidím, kolik cavyků je potřeba pro obyčejnou a v zahraničí běžnou stovku a - jak bylo správně napsáno - to máme tunely samy o sobě o dost lepší než většina států.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Tunely všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

tady si dovolím dát z vlákna k tunelu Višňové (7,5 km), který se na Slovensku staví a který zhotovuje již 2. firma (nyní Skanska) atd. nejdu to rozepisovat; jde o úsek dálnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala

exkluzivní záběry přímo do tunelu (s komentářem): https://youtu.be/QIMV07caztw?t=36

*detailní záběry na vnitřek tunelu - kde jsou k vidění komentované stroje, pracovní postupy atd.
*a taky se rozepisují všechny nedostatky, které tam zanechala ex firma

je to načasované do začátku pohledu a prakticky je to 33 minut hezkých detailů, kterým lze rozumět (pro většinu z vás je lepší slovenský jazyk než další zahraniční), tedy video, které jsem si jist umožní mnoha laikům získat lepší obraz o tom co se v tunelech dělá a proč :ok:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
caveman
Příspěvky: 400
Registrován: 2.9.2011 8:52:20

Re: Tunely všeobecně

Příspěvek od caveman »

V letáku ke stavbě tunelu Homole na D35 uvedený text "délka tubusů: pravý 570 m, levý 525 m, kategorie: D 26,0/130 (dle nové ČSN)" - uvedená návrhová kategorie asi kopíruje leták k celému úseku a neznamená nic víc?
Marek 3035
Příspěvky: 130
Registrován: 27.2.2023 5:45:32
Bydliště: Stochov

Re: Tunely všeobecně

Příspěvek od Marek 3035 »

https://zdopravy.cz/rsd-zvedne-postupne ... -h-178584/
ŘSD postupně zvedne rychlost v dálničních tunelech na 100 km/h
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“