Tunely všeobecně
Tunely všeobecně
Zajímavá polemika o negativním vlivu tunelů:
http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 101241.htm
Samozřejmě pozitiva jsou neooddiskutovatelná, ale je nutné na to nahlížet z obou stran...
EDIT: Odpověď na anketní otázku byla v intervalu 100 - 300 mil. Kč, nacházejíc se na horní hranici intervalu.
http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 101241.htm
Samozřejmě pozitiva jsou neooddiskutovatelná, ale je nutné na to nahlížet z obou stran...
EDIT: Odpověď na anketní otázku byla v intervalu 100 - 300 mil. Kč, nacházejíc se na horní hranici intervalu.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: Tunely všeobecně
Vyšší koncentrace mikročástic a dalších zplodin v tunelech je celkem logická, ale při dobré ventilaci by se ty škodliviny snad měly dát filtrovat a nedosahovat až tak děsivých koncentrací (ono taky záleží s čím konkrétně se srovnávají). A rozhodně mi přijde lepší, když se tyhle věci drží v tunelu, než když se rozlétávají do bezprostředního okolí dálnice v zástavbě, holt se tomu musíme jako řidiči nebo cestující přizpůsobit a na chvíli zavřít okna a dát vnitřní okruh ventilace.
Re: Tunely všeobecně
Vůbec tam není zmíněno nucené odvětrání tunelu a aktivní filtrace těch částic. Je to takový populistický článek, je tam jen zmíněno, že novější auta ty částice odfiltrují ve svých filtrech uvnitř vozu celkem dostatečně a kdo jezdíte v tunelu s otevřeným okýnkem ve Š120, že
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tunely všeobecně
Nechystá se změna normy ohledně rychlosti v tunelech, tedy její zvýšení?
Vzhledem k tomu jak nám těch tunelů přibývá, by to nebylo od věci.
Vzhledem k tomu jak nám těch tunelů přibývá, by to nebylo od věci.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Tunely všeobecně
Jak je to s tou normou a maximální povolenou rychlostí v tunelu. Která to je norma, kdo ji navrhuje, schvaluje?
V Rakousku je běžně na dálničních tunelech 100km/h (viz nově otevřená A5) v Italii a Chorvatsku také. Už se to tu párkrát probíralo, ale jasné informace jsme se nedobrali.
Podle mne by se do otevření D8 mohla norma změnit. Podle mne to je pouze o bezpečnosti.
V Rakousku je běžně na dálničních tunelech 100km/h (viz nově otevřená A5) v Italii a Chorvatsku také. Už se to tu párkrát probíralo, ale jasné informace jsme se nedobrali.
Podle mne by se do otevření D8 mohla norma změnit. Podle mne to je pouze o bezpečnosti.
Re: Tunely všeobecně
V Německu je v některých tunelech 100 taky. Pokud se nepletu, v Norsku myslím 80 nebyla, ve Švédsku si z hlavy nejsem jistý, ale řekl bych, že tak striktně jako u nás to taky nebylo...
-
- Příspěvky: 196
- Registrován: 14.3.2009 18:46:48
Re: Tunely všeobecně
V Norsku je 80 maximum i mimo tunel, ale norský tunely to je "specialita". Tam v dvoupruhovým tunelu, dlouhým 10 Km a mizerně osvíceným byla přerušovaná čára a povolený předjíždění.martin píše:V Německu je v některých tunelech 100 taky. Pokud se nepletu, v Norsku myslím 80 nebyla, ve Švédsku si z hlavy nejsem jistý, ale řekl bych, že tak striktně jako u nás to taky nebylo...
Re: Tunely všeobecně
Tak pokud jsou rovné, tak proč ne. Na druhou stranu, jaký je rozdíl v jízdě v noci a v jízdě v tunelu? Pokud odmyslíme stísněný prostor, tak minimální.Jakub Šponar píše:V Norsku je 80 maximum i mimo tunel, ale norský tunely to je "specialita". Tam v dvoupruhovým tunelu, dlouhým 10 Km a mizerně osvíceným byla přerušovaná čára a povolený předjíždění.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Tunely všeobecně
Bodejť,když jsou tam intenzity,jak na okresceJakub Šponar píše:V Norsku je 80 maximum i mimo tunel, ale norský tunely to je "specialita". Tam v dvoupruhovým tunelu, dlouhým 10 Km a mizerně osvíceným byla přerušovaná čára a povolený předjíždění.martin píše:V Německu je v některých tunelech 100 taky. Pokud se nepletu, v Norsku myslím 80 nebyla, ve Švédsku si z hlavy nejsem jistý, ale řekl bych, že tak striktně jako u nás to taky nebylo...
Re: Tunely všeobecně
A když tam jezděj šoféři, který tu 80 dodržujou a při naprostý absenci cedulí označujících vesnici stejně brzděj na 50 u prvního baráku, pak se snad dá čekat, že i předjížděj s rozmyslem. No, zažil jsem tam i tunely neosvětlený vůbec, a většina jich je jen nahrubo vylámaných do skály bez ostění.
Re: Tunely všeobecně
Taktakjonáš píše:A když tam jezděj šoféři, který tu 80 dodržujou a při naprostý absenci cedulí označujících vesnici stejně brzděj na 50 u prvního baráku, pak se snad dá čekat, že i předjížděj s rozmyslem. No, zažil jsem tam i tunely neosvětlený vůbec, a většina jich je jen nahrubo vylámaných do skály bez ostění.
Byt to u nás,tak bych do toho tunelu vjel jen s BVPckem,jinak bych se necítil bezpečně
Re: Tunely všeobecně
Tak to zrovna není pravda, protože na dálnicích je 90 a 100 a nepamatuju se, že by tam bylo před tunely snižování na 80.Jakub Šponar píše:V Norsku je 80 maximum i mimo tunel, ale norský tunely to je "specialita". Tam v dvoupruhovým tunelu, dlouhým 10 Km a mizerně osvíceným byla přerušovaná čára a povolený předjíždění.martin píše:V Německu je v některých tunelech 100 taky. Pokud se nepletu, v Norsku myslím 80 nebyla, ve Švédsku si z hlavy nejsem jistý, ale řekl bych, že tak striktně jako u nás to taky nebylo...
Krom toho i v dálničních tunelech je místo CB povrch AB!
Re: Tunely všeobecně
Všeobecný limit v Norsku je 80 km/h, dá se ale dopravním značením zvýšit:
wikipedia.org píše:The lowest speed limit on motorways in any country in Europe is Norway, where the limit usually is 100 km/h (the basic speed limit is 80, but most motorways have been given 100 as limit).
Re: Tunely všeobecně
Tak jsem zkusil hledat a podle všeho: Stanovení nejvyšší povolené rychlosti v dálničních tunelech určil podle mne pouze silniční správní úřad, že je tam tunel. Asi stejně jako kdyby tam byla prudká zatáčka. Nanejvýš se bude správní úřad zaklínat nějakou analýzou rizika apod. To že to určil silniční správní úřad si dovozuji, že nikdo jiný na to není oprávněn. Zde to bude tedy Ministerstvo dopravy.
Tipuji, že v technické normě pro stavbu bude něco jako návrhová rychlost.
Dokonce na webu dalnice-silnice se píše, že Klimkovický tunel byl navržen pro 110 km/h.
Já osobně bych uvítal 100 km/h v dálničních tunelech spíš než 160 na otevřené dálnici.
Bezpečnost: Samozřejmě, že by mohli měnit rychlost podle intenzity provozu a počasí. Pro bezpečnost je důležitý hlavně rozestup mezi vozidly a zda vozovka je suchá. Pokud tam nezatéká tak tam vodu natahají auta z venku.
Možná by se pomocí kamer dali pokutovat právě ty rozestupy místo rychlosti. Kamer je v tunelu požehnaně. U nás jsem také neviděl úsek s šipkami na dálnici, aby si řidiči ty rozestupy nacvičili. Francouzi mají takových úseků plno.
Pokud někdo bude tvrdit, že by se zvýšilo riziko, tak riziko podstupujeme už tím, že vyjedeme na dálnici.
Tipuji, že v technické normě pro stavbu bude něco jako návrhová rychlost.
Dokonce na webu dalnice-silnice se píše, že Klimkovický tunel byl navržen pro 110 km/h.
Já osobně bych uvítal 100 km/h v dálničních tunelech spíš než 160 na otevřené dálnici.
Bezpečnost: Samozřejmě, že by mohli měnit rychlost podle intenzity provozu a počasí. Pro bezpečnost je důležitý hlavně rozestup mezi vozidly a zda vozovka je suchá. Pokud tam nezatéká tak tam vodu natahají auta z venku.
Možná by se pomocí kamer dali pokutovat právě ty rozestupy místo rychlosti. Kamer je v tunelu požehnaně. U nás jsem také neviděl úsek s šipkami na dálnici, aby si řidiči ty rozestupy nacvičili. Francouzi mají takových úseků plno.
Pokud někdo bude tvrdit, že by se zvýšilo riziko, tak riziko podstupujeme už tím, že vyjedeme na dálnici.
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tunely všeobecně
Rozhodně tu rychlost zvýšit, ta 80 je otravná. Navíc je tam proměnné značení, takže se dá rychlost regulovat i podle počasí, ale to by se někomu muselo chtít, že. Podle mě tam je ta 80 proto, abychom si ten tunel náležitě užili, protože jich přece jen u nás není mnoho, v Rakousku jich mají víc, takže nemají potřebu se jimi takto chlubit.
Mimochodem, nevíte někdo o nějakém videu z českých tunelů, kde by byla vidět práce signalizace v praxi?
Mimochodem, nevíte někdo o nějakém videu z českých tunelů, kde by byla vidět práce signalizace v praxi?
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Tunely všeobecně
Myslím, že jsem našel odpověď na otázku po smyslu snížené rychlosti v tunelech. Ve stručnosti - jde o reakci na ty tragédie v tunelech na přelomu století:
Tunel Panenská. Zpravodaj ŘSD 1 (duben 2008)
Tunel Panenská. Zpravodaj ŘSD 1 (duben 2008)
Vzhledem ke specifickým nebezpečím, které při jízdě tunely hrozí, je nutné dbát na zvýšenou bezpečnost. Zvláště pak s přihlédnutím k tomu, že český řidič není na jízdu v tunelu zvyklý. Důležitými bezpečnostními faktory jsou maximální povolená rychlost v tunelu a zákaz zastavení. Mnohým řidičům se zdá rychlost 80 km/hod příliš nízká vzhledem k maximální povolené rychlosti na dálnici, tedy 130 km/hod. Ve většině případů ale tunely nejsou projektovány pro vysokou rychlost. Brzdná dráha při rychlosti 80 km/hod je 35 metrů, při rychlosti 130 km/hod brzdná dráha přesáhne 100 metrů, to nezahrnujeme reakční dobu, v níž stihne řidič na nenadálou situaci zareagovat. To je v prostoru omezeném šířkou přímo katastrofická vzdálenost. Málokdo si totiž uvědomuje, jaké nebezpečí na něj v tunelu v případě zastavení vozidla číhá. Chování řidičů v tunelu je skutečně tím největším nebezpečím v jeho provozu, zastavení v tunelu proto přichází v úvahu pouze v případě ohrožení na lidském životě.
Z let minulých známe případy, kdy došlo v tunelech k tragickým nehodám. Připomeňme nehodu lanovky v rakouském Kaprunu, která se stala v roce 2000. Došlo k náhlému požáru, jehož účinky ještě zhoršilo zablokování dveří. Zemřelo 155 lidí včetně těch, kteří se ze soupravy dostali ven, vydali se ale směrem vzhůru, kde se udusili stoupajícím toxickým kouřem. Přežilo pouhých 12 lidí. Známé jsou také katastrofální nehody z dálničních tunelů – v roce 1999 zahynulo při požáru tunelu pod Mont Blanc 39 lidí, tentýž rok nehoda v tunelu Tauern připravila o život 12 osob.
Hlavním rizikovým činitelem nehod je přitom sám člověk. Jeho přispěním vzniká 90–95% všech nehod. V tunelech sice obecně vzniká méně nehod než na silnicích (nejsou zde křižovatky a také můžeme vyloučit vliv počasí, řidiči zde zpravidla jezdí bezpečněji), ale i malá nehoda, která zapříčiní zastavení v tunelu, může být velice nebezpečná. Navíc v případě požárů bývají následky často tragické. Dochází zde totiž k tzv. komínovému efektu, prostřednictvím kterého se požár šíří velmi rychle. Řidiči se navíc v tunelech nechovají tak jistě jako na silnici a často řídí křečovitě. Jak se tedy vyhnout nebezpečí? Při požáru je nutné okamžitě zastavit, vypnout motor a opustit co nejrychleji tunel. Eliminovat lidské pochybení je také možné kvalitním bezpečnostním systémem. Ten se musí stát samozřejmostí.
Česko patří v ohledu bezpečnosti k zemím s nejpřísnějšími předpisy...
Re: Tunely všeobecně
To platí stále? Tunelů tu máme tolik, že se dají potkat na každém rohu. A ejhle český řidič není na jízdu zvyklý. A co takový moravský nebo dokonce slezský řidič?andy píše:Zvláště pak s přihlédnutím k tomu, že český řidič není na jízdu v tunelu zvyklý.
Míchat nehodu lánovky do nehod v tunelech, to je taky opravdu pěkné přirovnání.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Tunely všeobecně
Ale tak zase je rozdíl mít 80 v takové Panenské a mít 80 ve Valíku - tam je rozhled dostatečný, je tam odstavný pruh atd atd... Podle místní podmínek by zkrátka mohla a měla existovat možnost aby přílsušný úřad rychlost na těch 100 zvýšil, to je to co by se dalo změnit, na dát paušálně všude 100... Ale to je stejný problém jako se 110 kmh na 4pruhových jedničkách..
Re: Tunely všeobecně
Neřekl bych, že jsou tu tunely na každém rohu, možná pokud se k nim počítají i ty železniční. Tady je takový menší seznam silničních tunelů v ČR:Lenny píše:To platí stále? Tunelů tu máme tolik, že se dají potkat na každém rohu. A ejhle český řidič není na jízdu zvyklý. A co takový moravský nebo dokonce slezský řidič?andy píše:Zvláště pak s přihlédnutím k tomu, že český řidič není na jízdu v tunelu zvyklý.
Míchat nehodu lánovky do nehod v tunelech, to je taky opravdu pěkné přirovnání.
střední Čechy - 5 v Praze, 2 se staví na R1, staví se Blanka
jižní Čechy - bez tunelů
západní Čechy - Valík - ten stejně není západočechy příliš využívaný
severní Čechy - 2 na D8 - místními nevyužívané, Liberecký tunel, 2 se staví na D8
východní Čechy - tunel Hřebeč
jižní Morava - 3 v Brně, čtvrtý se staví
severní Morava - Klimkovice
Možná jsem na nějaký zapomněl, ale opravdu jich zas tak mnoho není. Ne všichni řidiči tak často jezdí po republice, a troufám si říci, že polovina všech řidičů v ČR tunelem nikdy nejela.
Re: Tunely všeobecně
Já si to myslel hned. Tak tam ten rizikovej faktor prostě nebudem pouštět a je po problému.Hlavním rizikovým činitelem nehod je přitom sám člověk. Jeho přispěním vzniká 90–95% všech nehod.
A co se s nima v tom tunelu stane? To už bych spíš dával 80 na mosty, kde si kdekdo přibrzdí a kochá se výhledem Snad to tu nečte někdo zodpovědnej teda...Neřekl bych, že jsou tu tunely na každém rohu, ...
Re: Tunely všeobecně
Kdyby to tu četl někdo zodpovědný s možností to ovlivnit, už bychom měli možnost dát na 4pruhových jedničkách 110 a v tunelu 100, na tom se tady myslím shodneme . Upozorňuji, že jsme pro tu možnost, ne to paušalizovat. Pro ty lepší jedničky stačí tato úprava. S těmi tunely by to bylo složitější, to nemám zatím nastudované, ale určitě by to nebylo nemožné.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: Tunely všeobecně
Když jsme u těch rychlostí, změn zákonů apod. Kam má člověk psát, aby na to upoznornil, navrhnul apod.? Nedělám si iluze, že půlka emailů skončí v koši hned a druhá po otevření, ale docela rád bych se v tomto smyslu nějak zrealizoval.
Re: Tunely všeobecně
http://www.lepsipravo.cz kde je možné v rámci legislativního procesu sledovat informace a formou komentářů vkládat podněty. Nakolik je to účinné se můžeme samozřejmě jen dohadovat
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: Tunely všeobecně
Docela dobrý návod na podávání podnětů:multi píše:Když jsme u těch rychlostí, změn zákonů apod. Kam má člověk psát, aby na to upoznornil, navrhnul apod.? Nedělám si iluze, že půlka emailů skončí v koši hned a druhá po otevření, ale docela rád bych se v tomto smyslu nějak zrealizoval.
http://www.eps.cz/cz2072693pp/pravni-poradna/
Pokud za 80km/h v tunelech na dálnicích a rychlostních silnicích stojí příslušný silniční správní úřad, tak je jím ministerstvo dopravy, které toto dopravní značení navrhuje. Na změnu rychlosti v tunelu není možná potřeba změna zákona,ale pouhá úprava dopravního značení.
Pokud chce např. obec omezení rychlosti u školy, tak podává také podnět příslušnému silničnímu správnímu úřadu tj. prakticky na dopravní odbor obce z rozšířenou působností nebo kraje.
Takže přeju mnoho úspěhů (zcela vážně). Pokud pošlete email bez digitálního podpisu, tak jej musítě do 5ti dnů donést na podatelnu podepsaný. Nezapomeňte také dát nakonec požadavek na informování o dalším postupu správního orgánu podle § 42 správního řádu.
Re: Tunely všeobecně
Přidána anketa. Odpověď dodám na začátku srpna.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!