Zákaz předjíždění kamionů

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
matyyy
Příspěvky: 64
Registrován: 22.1.2014 17:41:53

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od matyyy »

milbi píše:Mělo by platit jednoduché pravidlo, a to bez ohledu na velikost vozidla. Pokud chci předjíždět, potom jen v případě, že jsem s vozem schopen vyvinout v krátké době rychlost vyšší nejméně o 10 km/h než ten, kterého chci předjíždět. Jen v takovém případě je kamion schopný předjet jiný za méně něž půl minuty. To stejné by mělo ale platit i pro auta, není rozdíl v tom, zda dojedu joudu, co předjíždí kamion 80 km/h rychlostí 82 km/h nebo jiného joudu, co předjíždí osobák jedoucí 100 km/h rychlostí 105 km/h. A že takových od doby, co je úsek Stará Boleslav - Praha bez známky potkávám celkem dost :-(
tohle je vcelku blbost pokud by se to mělo brát vážně.
jedno auto jedoucí 121kmh vlastně omezí maximální rychlost celé dálnice :D
Dokud toto auto nedojede jiné které jede mezi 112-120. Pak se může vyskytnout auto číslo 3 které na nějakém volném úseku nabralo 130kmh. Nebo umí dobře zrychlit ze 120 na 130. Zároveň auto číslo 1 je nuceno zpomalit na rychlost auta č2 :)

A jak by se toto pravidlo uplatňovalo v praxi? Jak zjistím jestli jedu dostatečně rychlejc než jouda přede mnou? Jasně můžu zpomalit a vytvořit vagón, zjistit jeho rychlost a když na to mám a můžu tak se šoupnout do levýho a nějak zázračně zrychlit. Spíše bych měl zpomalit ještě více abych mohl více zrychlit a předjíždět už o 10kmh.

když si třeba na dálnici mezi berlínem a štětínem dám na úseku s omezením na 120, tempomat na 120 dle gps. předjedu spoustu aut co gps nebo tempomat nemaj (a minimum jich jede pomalejc o 10kmh) zároveň nikoho nebrzdím(vyjma polských dodávek a ty jsou mi putna).
Mike
Příspěvky: 4983
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od Mike »

huklos píše:Ještě jedna citace ze současného zákona:
(4) Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg a řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, nesmí předjíždět jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemá dostatečnou rychlost, takže by omezil v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy.

Důraz na slovo OMEZIL. Takže správně už teď by se měly předjíždět pouze pokud za nimi vůbec nikdo nejede...
chybí kontrola, to je vše
na takovouhle činnost by se totiž špatně zdůvodňoval nákup supu za milion
a hlavně by pořád stáli s kamioňákem, kterej neumí česky, sice třeba umí anglicky, ale na to příslušný orgán neprodělal patřičné školení
a novináři, o čem by psali ? piráti by náhle zmizeli a museli by si je vymýšlet víc než dnes
takže ANO. tudy cesta nevede
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
AF-1
Příspěvky: 560
Registrován: 16.3.2009 13:54:56

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od AF-1 »

Pri delsim predjizdeni vozidla na dalnici je mi milejsi nakladak, ktery by predjizdet rychleji chtel, ale nemuze, nez osobak, ktery by rychleji predjizdet mohl, ale nechce...
milbi
Příspěvky: 41
Registrován: 21.7.2011 9:58:41

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od milbi »

matyyy píše:A jak by se toto pravidlo uplatňovalo v praxi? Jak zjistím jestli jedu dostatečně rychlejc než jouda přede mnou?
Jako řidič jsem schopný odhadnout, zda se k autu před sebou blížím výrazně rychleji, nebo budu předjíždět dlouhé minuty. Řidič nákladního vozidla s omezovačem to má jasný už předem (prostě pokud jede už na limitu omezovače, tak asi zrychlit nedokáže), řidič osobáku, pokud zrovna nejede 150, zrychlit může, ale při rychlosti rovnající se rychlostnímu limitu je to stejně jedno... Jde je o to, že zákazem předjíždění kamionů se řeší jen kamiony, nikoliv joudové s osobákem, kteří to hodí do kolony jedoucí 120 v levém pruhu a jedou 100, aniž by se snažili trochu polechtat plyn. Ba často i mírně začnou zpomalovat...
Pišta
Příspěvky: 85
Registrován: 16.3.2009 15:37:11

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od Pišta »

No neviem... Na Slovensku zákaz predbiehania pre nákladné vozidlá platí roky. Prínos pre plynulosť a bezpečnosť dopravy je zrejmá a zjavne viditeľná. Plynulosť premávky je omnoho vyššia. Kamionisti vedia, že nemôžu predbiehať, tak sa nelepia na toho pred nimi (samozrejme nádu sa aj takí). Tiež platí pravidlá pre pomalšie vozidlá odstaviť vozidlo a umožniť prejazd prípadne vytvorenej kolóne.
Jirka L
Moderátor
Příspěvky: 2060
Registrován: 12.5.2014 9:53:51

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od Jirka L »

Na D1 začne platit velký zákaz předjíždění kamionů
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika ... .seznam.cz
Aram96
Příspěvky: 7892
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od Aram96 »

A přesně tohle je ten důvod, proč na D1 patří 6-pruh, nehledě na celkové intenzity. Protože intenzity NA jsou tu naprosto závratné, které velkou část dne prakticky kompletně zabírají pravý pruh.
Osobně bych řekl, že ten zákaz pomůže průjezdnosti především v době špiček. Jinak ale nevidím jediný důvod, proč kamion nemohl předjíždět, když vůbec nic nejede.
Na D1 je však spousta úseků se 3 JP, tak to snad nebude taková tragédie. Ale nedivil bych se popravdě ani tomu, že tenhle velký zákaz způsobí, že pravý pruh bude prostě jeden velký štrůdl kamionů klidně mnoho kilometrů v kuse. A bude pomalu problém dostat se do pravého a opustit dálnici. :D
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6840
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Pravý pruh je 70% času štrúdl kamionů už teď, D1 měla být 6 pruhová, ale to by se tady nesmělo furt nad vším špekulovat.
Rozhodně jsem pro plošný zákaz předjíždění v čase 5-23.

Modernizace D1 byla šitá horkou jehlou a šlo jen o velkolepě pojmenovanou generální opravu, ale nic moderního nepřinesla, přitom bylo minimálně 20 let na přípravu komplexního řešení.
A co je nejsmutnější, ani teď se nazačalo s přípravou rozšíření D1, protože se věří v chiméru v podobě D35, kde ale limitem bude již dnes značně zatížená D11 od Poděbrad do Prahy.
Nepřipravuje se rozšíření D1 v úseku Brno - Vyškov, kde je situace taky tristní, ani aspoň kousek od 203 po 207 není v přípravě nijak daleko a kde kamiony taky jedou v jednom vláčku už dnes.
R48 -> D48 se podařilo!
asdf
Příspěvky: 115
Registrován: 1.11.2021 19:20:54
Kontaktovat uživatele:

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od asdf »

Martin z Ostravy píše: 24.10.2023 16:15:54 A co je nejsmutnější, ani teď se nazačalo s přípravou rozšíření D1, protože se věří v chiméru v podobě D35, kde ale limitem bude již dnes značně zatížená D11 od Poděbrad do Prahy.
A nie je v tom prípade rozumnejšie rozširovať D11 vedenú relatívne jednoduchými terénmi labských tabulí, než D1 ktorá si v severnej oblasti Křemšnické vrchoviny takto dáva v podstate "hrebeňovku"?
Mike
Příspěvky: 4983
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od Mike »

na 6 ti pruhu ovšem zákaz předjíždění NA být musí
vpravo kamiony, uprostřed plaziči + EV a vlevo my, co si kvůli nám PČR kupuje ty pasáty, bavoráky a tak 8-)

S D11 souhlas, akorát ten problém není "jen" v relaci Pha - Poděbrady, ale skoro až k D11xD35
co s tím udělá dokončení via D33 ....
to od Hradce nepobere ani 4+4
a když pobere, tak černý most nepolkne :oops:
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Aram96
Příspěvky: 7892
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od Aram96 »

asdf píše: 24.10.2023 19:05:05
Martin z Ostravy píše: 24.10.2023 16:15:54 A co je nejsmutnější, ani teď se nazačalo s přípravou rozšíření D1, protože se věří v chiméru v podobě D35, kde ale limitem bude již dnes značně zatížená D11 od Poděbrad do Prahy.
A nie je v tom prípade rozumnejšie rozširovať D11 vedenú relatívne jednoduchými terénmi labských tabulí, než D1 ktorá si v severnej oblasti Křemšnické vrchoviny takto dáva v podstate "hrebeňovku"?
Ne, připravovat a stavět by se měly oba. Rozhodně a bez diskusí. D1 je prostě přetížená kamiony a ta dálnice je z půlky nepoužitelná, protože tam jedete skoro jako po okresce. Takže příští větší oprava doufám už do 6-pruhu. Na D11 do budoucna dává 6-pruh smysl až k D35.
A souhlasím s Martinem.. hodně by pomohl 6-pruh vždy kousek za ta místa, kde dochází k úbytku dopravy. Čili by dával smysl třeba po Ostrovačice, nikoli jen po sjezd na Rosice. Vždy mít ten 6-pruh směrem od Brna (a jiných míst s vyššími intenzitami) o několik km dál, než jsou papírové intenzity.
Je to krásně vidět, že řekněme za stoupáním za Ostrovačicemi se doprava teprve tak nějak ustálí a začíná být alespoň trochu plynulá. Někdy je to až za 9 křížů.
asdf
Příspěvky: 115
Registrován: 1.11.2021 19:20:54
Kontaktovat uživatele:

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od asdf »

Ale ako po okreske sa tam koľkokrát pôjde aj bez kamiónov, vedenie D1 je strašné bez ohľadu na počet kamiónov. To by ma zaujímalo, či je pri rozšírení na 6 pruhov vôbec reálne získať napr. EIA na úsek km 56 až 66, eventuálne až km 81 v súčasnom vedení a nezistí sa zrazu, že je nutná totálna preložka celého toho úseku minimálne o niekoľko kilometrov na juh?
Aram96
Příspěvky: 7892
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od Aram96 »

Vedení D1 není určitě ideální, ale když tam o víkendu nejsou ty kamiony, tak je to 100 a 1. To se nedá absolutně srovnávat.
Ale uznávám .. myslím, že by dávalo smysl mít 6-pruh klidně jen od Brna po cca Humpolec a potom rozplet na dvě dálnice (z toho jedna by vedla přímo na Plzeň). Pak by na tom úseku dál na Prahu 4-pruh nadále stačil.
PetrN
Příspěvky: 353
Registrován: 8.3.2022 10:50:52
Bydliště: 1km od budoucí MUK D2xD52

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od PetrN »

No ještě k tomu nějaký vhodný upgrade I/38 od D1 až po D10, ideálně samozřejmě celé jako S38 a šestipruh na D1 by měl i z dlouhodobého hlediska dostačovat jak píšeš mezi Exity 90 a 230...
NullDeVoid
Příspěvky: 361
Registrován: 24.1.2023 19:51:36
Bydliště: Königsberg, Preußens, Bundesrepublik Großdeutschland

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od NullDeVoid »

Jsem rád, že se tady mluví o D19 (i když ne jménem) a S38. Obě tyhle komunikace mám ve své vizi. Jde vidět, že opodstatněně.
Vize sítě silnic a dálnic ČR (Aktualizováno 2024/01/08.) S je 4pruh, M je střídavý 3pruh, oba s MÚK, SMV.
Uvozovky jsou „ a “, desetinná je ČÁRKA, symbol je měny za číslem!
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6840
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Však ale stávající trasování nemusí a nemůže být dogma, je třeba se na problém dívat komplexně, což se ale nikdy až na pár výjimek u nás nedělalo.
Vždy se vše řeší ad hoc a většinou na poslední chvíli, což je přesně případ "modernizace" která neřešíila zkapacitnění, odvodnění, odpočívky, telematiku.
Kdyby stát a lidi za to odpovědní takto smýšleli, tak je přístup zrovna k D1 nebo I/19 v trase Humpolec - Tábor - Plzeň jiný než dnes.
A nějakou zásadnější změnu přístupu na ŘSD, natož pak na MD nevidím. Ano, začala příprava 6 pruhu na D10, ale D11 stále nic, D1 také nic a že to bude běh na dlouhou trať. To že je na D1 Praha - Brno nový povrch, neznamená, že je hotovo, naopak je třeba začít řešit co bude dál, protože za 20 let budeme tam, kde jsme byli před "modernizací".
R48 -> D48 se podařilo!
Aram96
Příspěvky: 7892
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od Aram96 »

Přesně tak. Já si popravdě dělám naděje, že malá změna by mohla přijít právě z ŘSD, které začne alespoň trochu vyvíjet tlak na MD. MD jsou tyhle věci absolutně u zadku. Dlouhodobě. Je to vidět i na tom, že dodnes nemáme alespoň trochu rozšířenou plánovanou síť. Přitom už je vesměs pozdě, k tomu mělo dojít klidně před 10 lety, aby se ty tahy zanesly do krajských ÚP a obecně se s nimi začalo počítat. A obecně MD má trochu zkreslené představy, kde kdy stačí 4-pruh, 3-pruh atd. Mají to uvažování dost posunuté a to špatným směrem. Některé správy ŘSD rovněž, ale ne všechny.

Dnes by mělo být v přípravě zkapacitnění D8, D10, D11 (zatím po Poděbrady), D1 od Brna k Vyškovu. A klidně i další části D0 (ty bez tunelů). Myslím, že je dnes naprosto všem jasné, že ten 4-pruh byl na jižní části málo.
D5 měla už ideálně stát, D1 u Brna měla stát už minimálně 10 let. Bohužel. A tu D35 Mohelnice-Olomouc bych opravdu chystal klidně s tou rezervou na 6-pruh, když už se do ní bude stejně vrtat. A výhledově bude potřeba 6-pruh IMHO na D11 až k D35 a na zbytku D1 mezi Prahou a Brnem podle toho, jestli se postaví ty další tahy nebo ne.
Nové dálnice S38 a S16 by pomohly všem těm zatíženým plánovaně 6-pruhovým úsekům D1, D11, D8. Nevím, proč už dávno nejsou vymyšleny.

Jak ale myslíš to dogma s trasováním ? Jako že by se mělo opravdu uvažovat o nové trase např. části D1 ?
mapman
Autor
Příspěvky: 5763
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od mapman »

Hoši, kde je v těch Vašich příspěvcích něco o zákazu předjíždění?
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od mts »

Bude to jiste urcity vopruz pro ridice kamionu ale vyrazne zlepseni pro ostatní. V praxi na tech dalkovych trasách jedou vesmes skutecne jenom kamiony mezinarodni prepravy a ty si to hasi svých 80-90 kopec nekopec. V blizkosti velkych mest se do toho primotaji ruzne avie a popelari, co jedou na nejblizsi skladku a michacky betonu co najedou a hned zase sjizdi, ti zdrzuji. Ale mezi Mirosovicemi a Kyvalkou se to moc nedeje…
kot
Příspěvky: 10490
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od kot »

Doufám, že to budou pomahači důsledně kontrolovat.
160kmh
Příspěvky: 144
Registrován: 20.10.2022 20:26:52

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od 160kmh »

Kamioňáci mají tu smůlu, že by třeba i rádi jeli 90km/h, ale u nových aut je tempomat omezen na max. tachometrových 90km/h. Takže už jedou jen cca 86km/h max, pokud nemají nohu na plynu. A hlavně nikdo jim nezakazuje jet ještě pomaleji, takže si ten nejpomalejší vynutí vláček nervózních kamioňáků.
Paul1
Příspěvky: 348
Registrován: 4.1.2021 16:16:05

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od Paul1 »

Jsou to "profíci", tak z čeho by měli být nervózní?
Aram96
Příspěvky: 7892
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od Aram96 »

Nervózní by být neměli, na rozdíl od majitelů B-řidičáků (záměrně nepíšu řidičů) mají projít psychotesty.

Stejně to potrvá jen do nejbližšího stoupáku, kde očekávám závody kamionů do kopců. Takže výsledek bude ten, že levý by měl být na celé trase Praha-Brno pořád průjezdný výhradně pro OA. A těch pár svátečních ploužících se v levém 100, ty postupně vyblikáme a vytroubíme mezi kamiony, ne ? :)

PS: jako potkat v úseku se stoupacím pruhem kamion i v úplně levém pruhu a klidně 3 kamiony vedle sebe, to je fakt na přeshubu, byť jsem jakkoli chápal a chápu, že i kamiony se musí předjíždět. Na rozdíl od mnoha OA řidičů, kteří si řeknou "tak, co tak má jet jako ten před ním, co má co předjíždět".
PetrN
Příspěvky: 353
Registrován: 8.3.2022 10:50:52
Bydliště: 1km od budoucí MUK D2xD52

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od PetrN »

160kmh píše: 27.10.2023 15:04:00 U nových aut je tempomat omezen na max. tachometrových 90km/h. Takže už jedou jen cca 86km/h max, pokud nemají nohu na plynu.
Opravdu jim tachometr přeměřuje? Minimálně ze zkušenosti z jízdy dalkovymi busy vím ze 100 tacho bylo i přesně 100 dle gps (OT: vždyť i moje Scudo 2015 přeměřuje ve 130 jen o 3km/h...)
Hlavně mi uniká význam toho omezení tempomatu, když hned v několika zemích Evropy mají kamiony povoleno na dálnicích 90, včetně například Slovenska, kde to zvedli z 80 na 90 společně se zavedením plošného zákazu předjíždění, což je rozumný krok a u nás bych to také zvedl na 90...
Pak je specialita Rumunsko kde podle více zdrojů můžou všechny nákladní nad 3,5t i busy na dálnicích 110km/h :o
Aram96
Příspěvky: 7892
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Zákaz předjíždění kamionů

Příspěvek od Aram96 »

OT souhlas: že maximálka NA a BUSům by se měla zvednout na 90. Ten předpis s 80 je naprostý přežitek, zbytečnost, která se stejně nevymáhá. U autobusů obzvlášť. Nebo už dostal nějaký autobusák pokutu za to, že jel po dálnici 100 ? :)
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“