Velmi zajímavý odkaz, za který velmi děkuji. No a my, kterýmž se nám pořád tolik líbí idea hypotetické R13 si můžeme jen stýskat, že tyto plány nebyly bohužel realizovány. Podrobím trasu nějakému většímu zkoumání na současném mapovém podkladu.Vizi píše:Pokud chcete vidět přibližný průběh celé plánované dálnice na území Sudet, pak doporučuji vaší pozornosti mapu MB 36/22 z kolekce map Jihočeské vědecké knihovny v Českých Budějovicích
Sudetská dálnice (R13)
Sudetská dálnice (R13)
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
-
- Příspěvky: 1075
- Registrován: 27.9.2010 13:01:33
- Bydliště: Praha
Re: Sudetská dálnice (R13)
Velmi zajímavé je zejména trasování této dálnice skrz Doupovské hory a České středohoří. U Středohoří to moc nechápu, ale u těch Doupovských hor to paradoxně může být logické, protože skrz údolí Ohře by asi dálnice bývala byla ještě mnohem náročnější.
Re: Sudetská dálnice (R13)
Vojáci by měli radost z takové dálnice skrz jejich prostor. Už to vidím, řídím si auto a najednou mi nad hlavou proletí raketa a dopadne do cílového prostoru
Tak směřovali to na dnešní silnici I/15, kde je nejlepší místo k průchodu mezi Českým středohořím a Kokořínskem.
Tak směřovali to na dnešní silnici I/15, kde je nejlepší místo k průchodu mezi Českým středohořím a Kokořínskem.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Sudetská dálnice (R13)
Jo, je to vůbec taková citlivě vedená trasa v krajině. Otázka je, nakolik to byla fantazie tvůrce té mapy, a nakolik skutečnej návrh.
Re: Sudetská dálnice (R13)
Tady na té mapce je krásně vidět umístění sudetské dálnice a křižovatky na Dresden. Přibližně v místech rozestavěné estakády u Prackovického lomu.
http://www.dalnice.com/d/d08/plan_stary_d8.htm
http://www.dalnice.com/d/d08/plan_stary_d8.htm
Re: Sudetská dálnice (R13)
Asi by se hodilo poznamenat, že hlavním účelem sudetské dálnice bylo umožnit rychlý přesun německých vojáků podél hranic zbytku ČSR (Němci počítali i s válkou, možná zpočátku ani nečekali, že to půjde bez boje). Zatímco dnešní I/13, snad v budoucnu R13, je spojnicí průmyslových měst.
Proto je to vedení odlišné. Sudetská dálnice u tehdejších hranic na německé straně. I/13 v podkrušnohoří u větších měst.
Proto je to vedení odlišné. Sudetská dálnice u tehdejších hranic na německé straně. I/13 v podkrušnohoří u větších měst.
Re: Sudetská dálnice (R13)
No, nevím. S válkou počítali před obsazením sudet. Zbytek po Mnichovu byl vojensky neuhajitelný a 2. republika už ani reálnou obrannou politiku neměla. Spíš se to trasování vyhýbá nejtěžšímu úseku, kterým by byla trasa Liberec - Děčín/Ústí.dd píše:Asi by se hodilo poznamenat, že hlavním účelem sudetské dálnice bylo umožnit rychlý přesun německých vojáků podél hranic zbytku ČSR (Němci počítali i s válkou, možná zpočátku ani nečekali, že to půjde bez boje). Zatímco dnešní I/13, snad v budoucnu R13, je spojnicí průmyslových měst.
Proto je to vedení odlišné. Sudetská dálnice u tehdejších hranic na německé straně. I/13 v podkrušnohoří u větších měst.
Re: Sudetská dálnice (R13)
To by mě zajímalo, jak obrovskej most tam tehdy chystali přes Elbe .. ty kopečky přes který to mělo vést nad Leitmeritz jsou skoro o dvě stovky nad hladinou, i když si představim nejoptimističtější trasování a drsný předválečný podélný sklony tak mi ten most vychází kolem stovky metrů vysoko. Takovej most by byl za války super cíldvs píše:Tady na té mapce je krásně vidět umístění sudetské dálnice a křižovatky na Dresden. Přibližně v místech rozestavěné estakády u Prackovického lomu.
http://www.dalnice.com/d/d08/plan_stary_d8.htm
Re: Sudetská dálnice (R13)
Řekl bych že podklad byl hodně reálný, stejné trasování se objevuje i na některých mapách na webu http://www.landkartenarchiv.de/jonáš píše:Jo, je to vůbec taková citlivě vedená trasa v krajině. Otázka je, nakolik to byla fantazie tvůrce té mapy, a nakolik skutečnej návrh.
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Re: Sudetská dálnice (R13)
Kdyby válka začala tak o 5 let později, byla ta Sudetská dálnice postavená. (Stejně jako česká D1 a exteritoriální Vratislav . Vídeň).Vizi píše:Řekl bych že podklad byl hodně reálný, stejné trasování se objevuje i na některých mapách na webu http://www.landkartenarchiv.de/jonáš píše:Jo, je to vůbec taková citlivě vedená trasa v krajině. Otázka je, nakolik to byla fantazie tvůrce té mapy, a nakolik skutečnej návrh.
-
- Autor
- Příspěvky: 591
- Registrován: 25.2.2009 22:39:09
- Bydliště: D1 - km 190,45
- Kontaktovat uživatele:
Re: Sudetská dálnice (R13)
Domnivam se, ze pouhe 3 roky - tedy 4 stavebni sezony - by v te dobe stacily. Zacalo-li se na jare 1939, tak si troufam tvrdit, ze bez valecneho stavu by byvala A88 Breslau - Wien do podzimu roku 1942 stala. Jestli by z ni neco chybelo, tak by to byla jen minoritni cast.Jarda Š. píše:Kdyby válka začala tak o 5 let později, byla ta Sudetská dálnice postavená. (Stejně jako česká D1 a exteritoriální Vratislav . Vídeň).
Re: Sudetská dálnice (R13)
Hypotetické úvahy o tom, jak by vypadal svět, kdyby Hitler začal válku později, případně kdyby ji nezačal vůbec, mě vždycky hodně zajímaly. Ale moc reálná alternativa to nebyla, viz tento zajímavý článek (odkaz dal Radiála 9.9. do "Financování výstavby dálnic"). Takže si myslím, že by se už za Hitlera moc dálnic stejně nepostavilo...Jarda Š. píše:...Kdyby válka začala tak o 5 let později, byla ta Sudetská dálnice postavená. (Stejně jako česká D1 a exteritoriální Vratislav . Vídeň).
Re: Sudetská dálnice (R13)
No v té době už spíše chyběli pracovní síl než peníze. V tom byl největší problém výstavby té doby.
Re: Sudetská dálnice (R13)
Pracovní síly chyběly až díky přípravě na válku a pak válce samotné. Pokud by se 5 let neválčilo, pracovních sil by bylo dost. Ale finance by došly - vždyť to, co dělal Hitler od roku 1933, bylo utrácení státních peněz ve velkém bez reálného ekonomického přínosu. Když se zbrojí, tak se na peníze nehledí, vyhraná válka vše zaplatí.Sosa píše:No v té době už spíše chyběli pracovní síl než peníze. V tom byl největší problém výstavby té doby.
Re: Sudetská dálnice (R13)
Tak jsem si trochu hral a tady je vysledek.
Trasa sudetske a ustecke dalnice (podle vyse uvedenych odkazu) zakreslena na podkladu z mapy.cz. Jak moc trasa odpovida tehdejsimu navrhu nevim, nebot asi urcite doslo ke zkresleni pri tvorbe starsich map a nacrtku..Ale aspon neco..
http://rapidshare.com/files/423008547/plan.jpg
Trasa sudetske a ustecke dalnice (podle vyse uvedenych odkazu) zakreslena na podkladu z mapy.cz. Jak moc trasa odpovida tehdejsimu navrhu nevim, nebot asi urcite doslo ke zkresleni pri tvorbe starsich map a nacrtku..Ale aspon neco..
http://rapidshare.com/files/423008547/plan.jpg
Naposledy upravil(a) siesa dne 4.10.2010 8:30:51, celkem upraveno 1 x.
-
- Autor
- Příspěvky: 591
- Registrován: 25.2.2009 22:39:09
- Bydliště: D1 - km 190,45
- Kontaktovat uživatele:
Re: Sudetská dálnice (R13)
Dobry pokus, ovsem vypada to, jakoby byl zacatek trasy kolem Chebu posunut o cca pul kilometru na sever.siesa píše:Tak jsem si trochu hral a tady je vysledek.
Trasa sudetske a ustecke dalnice (podle vyse uvedenych odkazu) zakreslena na podkladu z mapy.cz. Jak moc trasa odpovida tehdejsimu navrhu nevim, nebot asi urcite doslo ke zkresleni pri tvorbe starsich map a nacrtku..Ale aspon neco..
Tady je videt jak jsem rozestaveny usek trasy zrekonstruoval behem par minut podle ortofotomapy, ponevadz je dodnes viditelny.
Na te vytvorene mape je to pak krasne videt podle zakreslenych indicii v turisticke mape, jak ta cervena linie kopiruje s distanci 0,5 km puvodni trasu. A pul kilometru uz mi prijde jako pomerne vyznamne zkresleni...
Re: Sudetská dálnice (R13)
ERROR: Unassigned file limit of 10 downloads reached
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Re: Sudetská dálnice (R13)
Pavle, diky za poznamku.
Obrazek je poopraven, dokonce to jiz jakztakz sedi i u Chrastavy.
Jinak samozrejme berte ten zakres s rezervou. Ta mapa, ze ktere jsem to kreslil, byla ocividne spatne naskenovana, takze se to obcas miji se zdravym rozumem. Ale i tak si myslim, ze si to dokazete prebrat
novy link jeste jednou:
http://rapidshare.com/files/423008547/plan.jpg
Obrazek je poopraven, dokonce to jiz jakztakz sedi i u Chrastavy.
Jinak samozrejme berte ten zakres s rezervou. Ta mapa, ze ktere jsem to kreslil, byla ocividne spatne naskenovana, takze se to obcas miji se zdravym rozumem. Ale i tak si myslim, ze si to dokazete prebrat
novy link jeste jednou:
http://rapidshare.com/files/423008547/plan.jpg
Re: Sudetská dálnice (R13)
Každopádně i tak je to bombasiesa píše:Jinak samozrejme berte ten zakres s rezervou. Ta mapa, ze ktere jsem to kreslil, byla ocividne spatne naskenovana, takze se to obcas miji se zdravym rozumem. Ale i tak si myslim, ze si to dokazete prebrat
A ty detaily doladíme
Další mapy se zakreslenou dálnicí DDAC STRASSENKARTE von DEUTSCHLAND 1940 a DDAC STRASSENKARTE von DEUTSCHLAND 1941, zajímavostí je nově postavená silnice mezi Ostrovem nad Ohří a Mostem, na první mapě je ještě čárkovaně ve stavbě
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Re: Sudetská dálnice (R13)
pavel.hrdina píše: je videt jak jsem rozestaveny usek trasy zrekonstruoval behem par minut podle ortofotomapy, ponevadz je dodnes viditelny..
Je to krásně vidět na mapách z r.1950 http://kontaminace.cenia.cz/
zvlášť úseky okolo Františkových Lázní