Údržba a základní opravy silniční sítě
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Údržba a základní opravy silniční sítě
Chci se zeptat, zda ŘSD disponuje svou technikou pro údržbu silnic I. třídy ? Případně, zda kraje mají taky svou techniku pro údržbu silnic II. a III. třídy ?
(ptám se proto, že na Slovensku to dopadlo tak, že Vyšší územní celky, které dostali do majetku silnice II. a III. třídy se zároveň starají i o silnice I. třídy, za co jim stát platí)
(ptám se proto, že na Slovensku to dopadlo tak, že Vyšší územní celky, které dostali do majetku silnice II. a III. třídy se zároveň starají i o silnice I. třídy, za co jim stát platí)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 24.9.2009 17:46:15, celkem upraveno 1 x.
Re: Údržba silniční sítě
Silnice I. třídy jsou v majetku státu a majetkovým správcem je Ředitelství silnic a dálnic ČR. Správa a údržba silnic (SÚS) příslušného kraje vykonává na této silnici běžnou údržbu pro ŘSD na základě smlouvy o dílo. Takhle to alespoň funguje v JM kraji.
Silnice II. a III. tříd jsou majetkem kraje a spravuje je příslušná SÚS (příspěvková organizace kraje).
Silnice II. a III. tříd jsou majetkem kraje a spravuje je příslušná SÚS (příspěvková organizace kraje).
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Údržba silniční sítě
Tak to je stejné jako na Slovensku. Děkuji za odpověď.
Ještě mám dotaz: kolik peněz dává ŘSD na standardní letní a zimní údržbu silnic I. třídy ročně ?
Ještě mám dotaz: kolik peněz dává ŘSD na standardní letní a zimní údržbu silnic I. třídy ročně ?
Re: Údržba silniční sítě
Nějaká čísla nejdete zde http://www.rsd.cz/Udrzba-komunikaci/Zimni-udrzba ale nevím, jestli Vás to uspokojí, protože ŘSD má to členění D, R a S někdy tak zamotané ... Část R se počítá s D a část mezi S.
Každopádně ŘSD dá na D, R a S cca 1,2 mld. ročně na zimní údržbu. Údržba a rekonstrukce celkem jsou různě, ale pro představu tak cca 7 mld. z těch celkových 45-55 co ŘSD ročně na vše má. Mimochodem podle mého názoru by poměr mezi výstavbou a údržbou měl býti vyrovnanější:(
Každopádně ŘSD dá na D, R a S cca 1,2 mld. ročně na zimní údržbu. Údržba a rekonstrukce celkem jsou různě, ale pro představu tak cca 7 mld. z těch celkových 45-55 co ŘSD ročně na vše má. Mimochodem podle mého názoru by poměr mezi výstavbou a údržbou měl býti vyrovnanější:(
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Údržba silniční sítě
hh: já jsem si ty různé odkazy již kouknul, právě proto se zde ptám.
Třeba na Slovensku se na údržbu 3 200 km silnic I. třídy, které spravuje Slovenská správa ciest (ostatní spravuje NDS) vynaloží ročně asi 450 mil. SKK, přičem velká většina těchto peněz jde na zimní údržbu. Vychází to tedy na necelých 150 000 SKK na 1 km. ... tak proto by mě zajímalo, v jakém propočtu to je v ČR, ovšem kdyby se dalo tak bez dálnic a rychlostních silnic - na ty i Slovensko dává cca. 1 mil. SKK na 1 km.
Co se týká oprav, tak to jen tiše závidím ČR a co se týká nové výstavby, tak to se raději ani nevyjádřuji. To je prostě Slovensko daleko za ČR. Co se taky dá dělat se 150 mil. € ročně, že ? (z toho jde 90 mil. € na novou výstavbu, 15 mil. € na údržbu, 3 mil. € na ostatní a zbytek co je cca. 40 mil. € jde na opravy).
Údaje jsou za r. 2008 a proto jsou uvedeny v SKK a nikoliv v EUR.
Kolik silnic I. třídy v ČR má vozovku v dobrém/vyhovujícím stavu a kolik naopak v nevyhovujícím/havarijním stavu ? (na Slovensku je asi 1/3 povrchů silnic na tom špatně a jenom na tyto opravy třeba min. 230 mil. €)
Třeba na Slovensku se na údržbu 3 200 km silnic I. třídy, které spravuje Slovenská správa ciest (ostatní spravuje NDS) vynaloží ročně asi 450 mil. SKK, přičem velká většina těchto peněz jde na zimní údržbu. Vychází to tedy na necelých 150 000 SKK na 1 km. ... tak proto by mě zajímalo, v jakém propočtu to je v ČR, ovšem kdyby se dalo tak bez dálnic a rychlostních silnic - na ty i Slovensko dává cca. 1 mil. SKK na 1 km.
Co se týká oprav, tak to jen tiše závidím ČR a co se týká nové výstavby, tak to se raději ani nevyjádřuji. To je prostě Slovensko daleko za ČR. Co se taky dá dělat se 150 mil. € ročně, že ? (z toho jde 90 mil. € na novou výstavbu, 15 mil. € na údržbu, 3 mil. € na ostatní a zbytek co je cca. 40 mil. € jde na opravy).
Údaje jsou za r. 2008 a proto jsou uvedeny v SKK a nikoliv v EUR.
Kolik silnic I. třídy v ČR má vozovku v dobrém/vyhovujícím stavu a kolik naopak v nevyhovujícím/havarijním stavu ? (na Slovensku je asi 1/3 povrchů silnic na tom špatně a jenom na tyto opravy třeba min. 230 mil. €)
Re: Údržba a základní opravy silniční sítě
Z mých zkušeností mám pocit, že stav silnic I. třídy je v drtivé většině dobrý (kraj Plzeňský, Středočeský a Liberecký), viditelně probíhá rekonstrukce povrchů i v obcích kde mi přišel vždy nejhorší stav.
Našel jsem informace o stavu silnic II. a III. třídy z Libereckého kraje a tam je ve stavu nevyhovujícím nebo havarijním cca 20% resp 45% silnic. Což odpovídá mým zkušenostem, že tyto méně významné silnice jsou na tom velmi zle.
Našel jsem informace o stavu silnic II. a III. třídy z Libereckého kraje a tam je ve stavu nevyhovujícím nebo havarijním cca 20% resp 45% silnic. Což odpovídá mým zkušenostem, že tyto méně významné silnice jsou na tom velmi zle.
Re: Údržba silniční sítě
No ale to já zaprvé nemohl vědět a zadruhé mi přijde, že tam píší, co Vás zajímá. Zde na konci tabulky tam jsou náklady na 1km nebo hledáte něco jiného? Je tam 104 tis. na km. Kolik tehdy bylo na CZK ta suma v SKK? To bude tak podobné nebo? Navíc Slovensko je hornatější.Diaľničiar píše:hh: já jsem si ty různé odkazy již kouknul, právě proto se zde ptám.
http://www.rsd.cz/doc/Udrzba-komunikaci ... dprumernym
Re: Údržba a základní opravy silniční sítě
Vidím to stejně. Dálnice jsou až na ty staré betony v pořádku, jedničky tak napůl, ale hodně se do toho dává, ale dvojky a trojky to se prostě rozpadá a nic se do toho neinvestuje, hrůza. Předpokládám, že v nejbližších letech, kdy do výstavby nových dálnic budeme stále dávat tolik, se to nezlepší, takže až tak za 5-10 let se snad na dvojky a trojky bude dávat víc miliard.Sch píše:Z mých zkušeností mám pocit, že stav silnic I. třídy je v drtivé většině dobrý (kraj Plzeňský, Středočeský a Liberecký), viditelně probíhá rekonstrukce povrchů i v obcích kde mi přišel vždy nejhorší stav.
Našel jsem informace o stavu silnic II. a III. třídy z Libereckého kraje a tam je ve stavu nevyhovujícím nebo havarijním cca 20% resp 45% silnic. Což odpovídá mým zkušenostem, že tyto méně významné silnice jsou na tom velmi zle.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Údržba a základní opravy silniční sítě
hh: To jsme se nepochopili, já jsem samozřejmě vděčný za odkazy, já hledám ještě podrobnější statistiku. Děkuji tedy za snahu.
Na Slovensku jsme se dopracovali k temu, že silnice II. a III. třídy jsou v Bratislavském, Trnavském, Žilinském, Nitrianskem, Prešovském a Košickém na tom lépe, než silnice I. třídy, protože ve všech těchto krajích (6 z 8) se za posledních 6 let opravilo min. 30% silnic, z čeho hlavně Bratislavký a Trnavský kraj opravují hlavně souvislé úseky delší než 3 km a běžně i 15-25 km. Budu se tomu muset věnovat v příslušných sekcích.
Na Slovensku jsme se dopracovali k temu, že silnice II. a III. třídy jsou v Bratislavském, Trnavském, Žilinském, Nitrianskem, Prešovském a Košickém na tom lépe, než silnice I. třídy, protože ve všech těchto krajích (6 z 8) se za posledních 6 let opravilo min. 30% silnic, z čeho hlavně Bratislavký a Trnavský kraj opravují hlavně souvislé úseky delší než 3 km a běžně i 15-25 km. Budu se tomu muset věnovat v příslušných sekcích.
Re: Údržba a základní opravy silniční sítě
To by mě zajímalo za kolik na 1km to vyjde? A je to pouze povrch nebo spíše nějaká generální rekonstrukce? Díky.Diaľničiar píše:hlavně Bratislavký a Trnavský kraj opravují hlavně souvislé úseky delší než 3 km a běžně i 15-25 km.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Údržba a základní opravy silniční sítě
Tak třeba BA samosprávní kraj opravil letos:
II/590 Malacky-Studienka v hodnotě 1,91 mil. € v délce téměř 14 km
III/5016 Plavecký Mikuláš-Lakšárska Nová Ves v hodnotě 0,98 mil. € v délce cca. 12 km
Udělali se zde tyto práce: obnovilo se zde 5-7 cm vozovky, spevnili se krajnice, ořezala se zeleň, obnovili se zvodidla, nastříkalo se nové vodorovní dopravní značení.
A třeba Žilinský samosprávní kraj v roce 2008 investoval 4,92 mil. € na novou techniku pro silničáře.
Slibuji, že se tomu ještě letos budu podrobněji věnovat v slovenské sekci.
Nevím jak je to v ČR, ale na Slovensku si mnohé samosprávní kraje vzali na obnovu silnic 1-1,5 mld. SKK úvěry od komerčních bank aneb od EIB. A třeba Žilinský kraj opravil silnice i přes PPP (v hodnotě 880 mil. SKK), rovněž i Prešovský v hodnotě 500 mil. SKK a v té isté sumě i Košický samosprávní kraj.
Nejlépe je na tom Trnavský samosprávní kraj, protože ten od r. 2006 do r. 2010 opravil (ještě běží V. etapa) přes 500 km silnic II. a III. třídy (celkem cca. 1.500 km) a financuje to přes úvěr (1 mld. SKK), běžní rozpočet (0,4 mld. SKK) a v r. 2011 nastupují evrofondy v hodnotě 600 mil. SKK. Zde se třeba souvisle opravili tahy jako Galanta-Dunajská Streda, Senica-Šaštín-Stráže, Radošovce-Mokrý Háj-Skalica a desítky dalších dlouhých tahů. Ovšem, třeba silnice I. třídy patří v tomto kraji k nejhorším ve státě; zvláště pak tah I/51 Holíč-Trnava, kde jsou značně vyježděné koleje.
II/590 Malacky-Studienka v hodnotě 1,91 mil. € v délce téměř 14 km
III/5016 Plavecký Mikuláš-Lakšárska Nová Ves v hodnotě 0,98 mil. € v délce cca. 12 km
Udělali se zde tyto práce: obnovilo se zde 5-7 cm vozovky, spevnili se krajnice, ořezala se zeleň, obnovili se zvodidla, nastříkalo se nové vodorovní dopravní značení.
A třeba Žilinský samosprávní kraj v roce 2008 investoval 4,92 mil. € na novou techniku pro silničáře.
Slibuji, že se tomu ještě letos budu podrobněji věnovat v slovenské sekci.
Nevím jak je to v ČR, ale na Slovensku si mnohé samosprávní kraje vzali na obnovu silnic 1-1,5 mld. SKK úvěry od komerčních bank aneb od EIB. A třeba Žilinský kraj opravil silnice i přes PPP (v hodnotě 880 mil. SKK), rovněž i Prešovský v hodnotě 500 mil. SKK a v té isté sumě i Košický samosprávní kraj.
Nejlépe je na tom Trnavský samosprávní kraj, protože ten od r. 2006 do r. 2010 opravil (ještě běží V. etapa) přes 500 km silnic II. a III. třídy (celkem cca. 1.500 km) a financuje to přes úvěr (1 mld. SKK), běžní rozpočet (0,4 mld. SKK) a v r. 2011 nastupují evrofondy v hodnotě 600 mil. SKK. Zde se třeba souvisle opravili tahy jako Galanta-Dunajská Streda, Senica-Šaštín-Stráže, Radošovce-Mokrý Háj-Skalica a desítky dalších dlouhých tahů. Ovšem, třeba silnice I. třídy patří v tomto kraji k nejhorším ve státě; zvláště pak tah I/51 Holíč-Trnava, kde jsou značně vyježděné koleje.
Re: Údržba a základní opravy silniční sítě
To se ale radikálně liší kraj od kraje. Třeba kraj Vysočina do silnic II. a III. třídy investuje masivně. Na Třebíčsku už se dosáhlo stavu, že silnice II. třídy jsou na tom lépe, než silnice I. třídy. Z Třebíče do VelMezu vede z poloviny nově postavená silnice, zásadně se přestavuje silnice do Jihlavy, silnice do Želatavy a do Kamenice u Jihlavy momentálně dostávají kompletně nový povrch atd. V ostrém kontrastu s tím je silnice I. třídy Jindřichův Hradec - Třebíč - Brno. Most přes Chvojnici je cca 2 roky v havarijním stavu a pořád se nic neděje, povrchy škoda mluvit. Třeba mezi Třebíčí a Vladislaví je asfalt ze sedmdesátých let...hh píše:Vidím to stejně. Dálnice jsou až na ty staré betony v pořádku, jedničky tak napůl, ale hodně se do toho dává, ale dvojky a trojky to se prostě rozpadá a nic se do toho neinvestuje, hrůza. Předpokládám, že v nejbližších letech, kdy do výstavby nových dálnic budeme stále dávat tolik, se to nezlepší, takže až tak za 5-10 let se snad na dvojky a trojky bude dávat víc miliard.
Re: Údržba a základní opravy silniční sítě
Na Vysočině je to podle mne také tím, že zvlášť na jihu je silnic I. třídy velmi málo - jen I/23 a 38. Ty jsou vedeny spíš pro dálkový provoz, nespojují větší města v kraji. Navíc kraj byl dost uměle vytvořen, krajské město má spojení po silnici I. třídy z bývalých okresních měst jen s Havl. Brodem. Žďár, Třebíč i Pelhřimov jsou spojeny je pomocí II. třídy, takže kraji ani nic jiného nezbývá.A_S píše:To se ale radikálně liší kraj od kraje. Třeba kraj Vysočina do silnic II. a III. třídy investuje masivně. Na Třebíčsku už se dosáhlo stavu, že silnice II. třídy jsou na tom lépe, než silnice I. třídy. Z Třebíče do VelMezu vede z poloviny nově postavená silnice, zásadně se přestavuje silnice do Jihlavy, silnice do Želatavy a do Kamenice u Jihlavy momentálně dostávají kompletně nový povrch atd. V ostrém kontrastu s tím je silnice I. třídy Jindřichův Hradec - Třebíč - Brno. Most přes Chvojnici je cca 2 roky v havarijním stavu a pořád se nic neděje, povrchy škoda mluvit. Třeba mezi Třebíčí a Vladislaví je asfalt ze sedmdesátých let...
Kraj také doplatil na přeznačení silnic na konci 90. let. Původně byla Jihlava - Pelhřimov I/19 a silnice Ledeč n.s.-HB součástí I/18.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Údržba a základní opravy silniční sítě
Kolik peněz investuje ŘSD do nákupů strojního vybavení pro letní a zimní údržbu dálniční sítě ? Kde najdu informace pro rok 2008 a plán na rok 2009.
Jde mi o statistické informace pro porovnání (délka D/R v km, kapitálové výdavky, stastika EU 27) díky předem
Jde mi o statistické informace pro porovnání (délka D/R v km, kapitálové výdavky, stastika EU 27) díky předem
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Údržba a základní opravy silniční sítě
Další těžká otázka ... kolik km ČR ročně opravuje ve formě souvislé opravy povrchů na silnicích I. třídy a na dálniční síti
Ad ti, co mi píší odpovědi přes SZ: mé otázky nejsou těžké, je to pouze o tem, jak máte propracovanou statistiku a nakolik jsou dostupní údaje.
Nyní je prostě období, kdy od r. 2005 probíhá změna do statistik: již nejde pouze o novou výstavbu, ale především o udržení kvalitních silnic, které již stojí, protože to začíná být problémem ve všech vyspelých zemích.
Děkuji za odpověď a klidně taky sem. Nemyslím, že tyto informace jsou tajné.
Ad ti, co mi píší odpovědi přes SZ: mé otázky nejsou těžké, je to pouze o tem, jak máte propracovanou statistiku a nakolik jsou dostupní údaje.
Nyní je prostě období, kdy od r. 2005 probíhá změna do statistik: již nejde pouze o novou výstavbu, ale především o udržení kvalitních silnic, které již stojí, protože to začíná být problémem ve všech vyspelých zemích.
Děkuji za odpověď a klidně taky sem. Nemyslím, že tyto informace jsou tajné.
Re: Údržba a základní opravy silniční sítě
Otázky zajímavé, odpovědi jistě nejsou tajné, ale těžko sehnatelné. ŘSD to takto neeviduje, maximálně kolik je balík na opravy S / D, jenže v tom je vše, pak se tyto věci dělají jako investiční, neinvestiční akce, z toho se nevyčte kolik km:(
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Údržba a základní opravy silniční sítě
Ano, museli by se tyto dáta spisovat po všech střediscích ...hh píše:Otázky zajímavé, odpovědi jistě nejsou tajné, ale těžko sehnatelné. ŘSD to takto neeviduje, maximálně kolik je balík na opravy S / D, jenže v tom je vše, pak se tyto věci dělají jako investiční, neinvestiční akce, z toho se nevyčte kolik km:(
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Údržba a základní opravy silniční sítě
Dobrá tedy. Ovšem, ještě bych potřeboval jejich seznam.hh píše:Zkuste to
Re: Údržba a základní opravy silniční sítě
Bezva, zde je http://www.rsd.cz/Kontakty
Za celou republiku by Vám to měli dát pánové ředitelé za úsek provozu a výstavby. Pokud by NÁHODOU třeba ani neodpověděli či by to nebylo z nějakého důvodu ono, tak pak jedině po regionech, tj. všechny Správy a Závody.
Za celou republiku by Vám to měli dát pánové ředitelé za úsek provozu a výstavby. Pokud by NÁHODOU třeba ani neodpověděli či by to nebylo z nějakého důvodu ono, tak pak jedině po regionech, tj. všechny Správy a Závody.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Údržba a základní opravy silniční sítě
Od tohoto týdnu jdu na to.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Údržba a základní opravy silniční sítě
Musím od tohoto záměru odstoupit; čistě z časových důvodů.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Údržba a základní opravy silniční sítě
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=134&t=1657
*hold silnice nebyli postavěny na takové prostředí ... no a s tou solí je to děs, ale co já vím, tak jak nebylo dost soli v Německu před měsícem, tak oni již tenhle stav nemají, ... nejsem znalec na sůl, ale odkud jí tedy mají oni ?
Na Slovensku je taky extrémní zátěž na silnicích, ale problémy se solí doposud nebyli.
*hold silnice nebyli postavěny na takové prostředí ... no a s tou solí je to děs, ale co já vím, tak jak nebylo dost soli v Německu před měsícem, tak oni již tenhle stav nemají, ... nejsem znalec na sůl, ale odkud jí tedy mají oni ?
Na Slovensku je taky extrémní zátěž na silnicích, ale problémy se solí doposud nebyli.
Re: Údržba a základní opravy silniční sítě
Asi od nás. Někde se psalo, že se našli i tací, kteří kupčili sůl do Německa skrz vyšší cenu.