Zdroj: Mladá fronta DNES - jižní Morava, 11.1.2011, autor: Petra Kozlanská
Na jihu Moravy se budou v příštích patnácti letech stavět jenom obchvaty, plánuje ministr dopravy Vít Bárta. Na významnější stavby, třeba silnici R43, si budou muset lidé počkat ještě nejméně dvanáct let. Kraji se však provizorní řešení ministerstva nelíbí.
JIŽNÍ MORAVA Ministr dopravy Vít Bárta (VV) právě chystá plán dopravních staveb do roku 2025. Na jihu Moravy chce stát investovat do obchvatů Znojma, Mikulova a Lechovic. Zato R43, která má ulehčit průjezd přes Brno ve směru od Svitav, je v plánu nejdříve za dvanáct let. Hejtman Michal Hašek (ČSSD) chce za nejdůležitější krajské stavby ještě bojovat. Do dalšího jednání na ministerstvu zbývají dva měsíce.
R43 (Brno-Svitavy)
V pracovní úvaze ministerstva dopravy se počítá se stavbou R43 nejdříve v roce 2023. Navíc pouze v úseku Troubsko-Kuřim. Rychlostní silnice má přitom hotovou studii vlivu na životní prostředí EIA, která platí jen pět let.
"S postojem ministerstva zásadně nesouhlasíme. Mělo by co nejdříve začít stavět alespoň od Kuřimi k D1," řekl hejtman Hašek. Nová rychlostní silnice by měla ulehčit obyvatelům severních městských částí Brna, kudy vede veškerá doprava od Svitav na jih. Kvůli zdržení stavby Dobrovského tunelů o pět měsíců se tisíců kamionů denně jen tak nezbaví.
Železniční uzel Brno
Přípravu na přesun brněnského nádraží Bárta zastavil už loni v září. Stát má do stavby investovat osm miliard korun, tolik teď kvůli škrtům dát nemůže. Chce proto počkat na nové zúčtovací období Evropské unie v roce 2014. PodleHaška existuje smlouva o zapojení veřejných financí do stavby v příštích třech letech a kraj bude trvat na jejím plnění. Přesun brněnského nádraží byl jediný projekt, který ministr Bárta na jihuMoravy v září zastavil.
R52 (Brno-Mikulov)
V plánu, který Bárta připravuje ke schválení, je z rychlostní silnice na Vídeň zatím pouze dvouproudý obchvat Mikulova. V roce 2018 pak přibude úsek z Perné do Pohořelic. "Jsme dost zklamaní, původně jsme počítali, že obchvat bude čtyřpruhový. Ale jsme rádi aspoň za to. V současnosti auta projíždí v Mikulově kolem sídliště a problémy jsou i na sjezdu k průmyslové zóně," popsal místostarosta Mikulova Eduard Kulhavý (ČSSD). O čtyřproudý obchvat chce usilovat i hejtman Hašek. Podle něj by stát měl zvýšit kapacitu po celé délce vytíženého úseku na Znojmo. S tím souhlasí i starosta Mikulova Rostislav Koštial (ODS), podle kterého samotný obchvat městu příliš nepomůže, protože teprve oprava celé trasy silnice přitáhne do Mikulova turisty.
I/53 (Pohořelice-Znojmo)
Silnice první třídy prochází středem Lechovic a Znojma. Obchvat Lechovic Bárta chystá už na rok 2013, dopravu ze Znojma odvede o tři roky později. Ani tady kraj není spokojený. "Je potřeba silnici rozšířit po celé trase, samotné obchvaty nic neřeší," poznamenal Hašek. O zařazení obchvatu Znojma mezi krajské priority pochybuje aktivista Petr Firbas. "Dnes doprava prochází mezi průmyslovou zástavbou a kasiny, do historického centra vůbec nezasahuje. Nerozpakuji se ho nazvat obchvatem pro nevěstince," kritizoval Firbas. Přes Znojmo míří v létě tisíce turistů na dovolenou do Chorvatska a Itálie. Obchvat je už čtyři roky rozestavěný, ale brzdí ho soudní spory o to, jestli je v souladu s územním plánem.
I/55 (Břeclav - Hodonín - Zlínský kraj)
Ministerstvo počítá s variantou vedení trasy silnice přes ptačí oblast u Bzence tunelem, který by podle předběžných odhadů měl stát dvanáct miliard korun. Na to stát však nemá peníze, a proto začne až v roce 2024 budovat alespoň obchvaty na trase budoucí rychlostní silnice. I v tomto případě to kraj nepovažuje za dostatečné řešení.
http://www.modernibrno.cz/aktualita.htm?aktualita=17869
(B) Bárta chystá pouze obchvaty
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion