Statkářka Havránková spor o půdu pro D11 ukončila, zbývá její sestra
Statkářka Ludmila Havránková, která se 17 let bránila uvolnění pozemků pro stavbu dálnice D11 u Hradce Králové, přijala na svém gruntu ministra dopravy Pavla Dobeše. Spor o její půdu je uzavřen. Ne ale spor o dálnici. Státu stále chybí pozemek, který vlastní sestra Havránkové. Ministr jí pohrozil vyvlastněním.
Za Ludmilou Havránkovou přijel kromě Dobeše i jeho předchůdce Vít Bárta, který svého času s Havránkovou osobně jednal. Stát nakonec v létě Havránkovou přesvědčil ke směně. V červnu souhlasila s prodejem půdy za 90 milionů a další pozemky, na kterých bude hospodařit.
Sama statkářka z Plačic na okraji Hradce Králové při "děkovacím" setkání na rodinném gruntu potvrdila, že svá pole už v katastru nemovitostí převedla na stát. "Jsem ráda, že to pro mě končí," říkala Havránková a tiskla ruku někdejšímu ministrovi dopravy Bártovi, který na statek přispěchal s malým zpožděním a zdržel se jen asi deset minut.
Zlomové okamžiky kolem D11
V roce 1994 Ludmila Havránková nabídla státu směnu pozemků, když se dozvěděla, že dálnice má vést přes její pole. Když neuspěla a úředníci jí prý hrozili vyvlastněním, prodala některá pole ekologickým aktivistům.
V roce 2008 už po různých peripetiích s výkupy končí dálnice v polích před Hradcem. Havránková odmítla návrh vlády, aby si za zhruba deset hektarů polí nutných k dostavbě D11 vzala peníze. Dál požadovala celistvou ornou půdu.
Následovalo několik dohod, ve kterých se postupně snižovala výměra, kterou stát pro dálnici žádal a měnily se podmínky pro vyrovnání s Havránkovou.
V květnu 2010 úřednická vláda Jana Fischera dospěla k názoru, že dohoda s Havránkovou a Štrosovou není možná, a odhlasovala vyvlastnění. Když majitelky ustoupily, couvl nakonec i kabinet. Podpis dohod ale zmařil zdravotní stav Havránkové.
A začínalo se znovu, naposledy. Do jednání se v září 2010 vložil osobně ministr Vít Bárta, jehož si Havránková pochvaluje, že jednal slušně. Letos v červnu Havránková souhlasila s prodejem svých pozemků za 90 milionů a další pozemky, na kterých bude hospodařit.
"Poprvé jsme si podali ruku před 14 měsíci, ale i poté musela spousta lidí udělat spoustu práce, aby to všechno platilo. Pevně doufám, že v této nelehké době, kdy se všichni bojíme, co bude a co nebude s naší českou zemičkou, bude více takových dobrých gest a budeme si moct více věřit," prohlásil pateticky Bárta.
Převod pozemků farmářky Havránkové na stát měl být v katastru nemovitostí zapsán do konce letošního roku. Podle dnešního vyjádření náměstka Pozemkového fondu Bohuslava Kabátka ale návrh na vklad vlastnického práva do katastru nemovitostí zatím podán nebyl.
Ideálně by příští rok na pozemcích Havránkové měl proběhnout archeologický průzkum, dálnice by se pak měla stavět v letech 2013 a 2014.
Když sestra neprodá, stát půdu vyvlastní
Vyhráno ovšem stát nemá. Chybí mu pozemek o velikosti několika desítek metrů čtverečních, který leží přímo pod budoucí dálnicí. Majitelkou této půdy je Jaroslava Štrosová, tedy sestra Ludmily Havránkové.
Ministr dopravy Dobeš ovšem řekl, že pokud Štrosová nabídku na prodej do konce roku nepřijme, je stát připraven její pozemek vyvlastnit.
"Je pravda, že během posledních dvou týdnů jsme nedostali odpověď, ale dali jsme na stůl nabídku a paní Štrosová byla ochotná se dohodnout," tvrdí Dobeš o jednání.
David Štros, syn a zároveň advokát majitelky sporného pozemku, ale agentuře ČTK řekl, že jednání neprobíhají: "Z původní dohody o směně pozemku z června 2010 stát ustoupil."
Bez dohody o pozemku jeho matky prý nelze dálnici stavět, protože parcela leží přímo v trase dálnice, nedaleko od dosud dokončeného tělesa dálnice. K případným jednáním se státem je Štros podle svých slov připraven. Už dříve nicméně uvedl, že případným snahám o vyvlastnění se bude soudně bránit.
Šanci na dostavbu dálnice k Hradci přivítal i hejtman Lubomír Franc. "Otevírá další šanci pro snazší zahájení stavby dálnice dál k Jaroměři. Na její přípravu je připraveno na příští rok podle pana ministra Dobeše 250 milionů korun," sdělil pro jednání šéf kraje.
Podle France jen dálnice pokračující za Hradec může sloužit celému kraji. Ačkoli by měla mít do roku 2014 stavební povolení, finance na stavbu jako takovou se budou v příštích letech shánět velmi těžko.
http://zpravy.idnes.cz/statkarka-havran ... zpravy_meb
(D11) Statkářka Havránková spor o půdu pro D11 ukončila...
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion