Stát po letech sporů vykoupil za necelých tři sta milionů korun pozemky s benzinovou stanicí Shell na dálnici D1 na výjezdu z Prahy. Na pozemcích nutných pro dostavbu Pražského okruhu se přitom začalo stavět ještě dříve, než byly vyvlastněné.
Stát chystá nový zákon, který má omezit spekulace při výkupech pozemků. Ilustrační foto. | foto: Ondřej Littera, MF DNES
"Peníze jsou už převedené od léta," potvrdil pověřený ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) René Poruba.
Společnost Greyhound Company, která pumpu vlastnila, tak získala v přepočtu na metr čtvereční zřejmě nejvyšší cenu, za kterou kdy stát pozemek vykoupil: třicet tisíc korun.
Čerpací stanice, kterou firma pronajímala společnosti Shell, musela ustoupit křížení D1 a části Pražského okruhu.
Podle tabulek by přitom za výkup pozemků ŘSD mělo zaplatit jen zhruba 42 milionů korun. Současné vyvlastňovací zákony však dávají podstatně větší pravomoci do rukou majitelů nemovitostí.
"Původní požadavek podle jejich znaleckých posudků byl na 632 milionů korun," řekl někdejší šéf ŘSD Jiří Švorc. Majitelé pumpy totiž vycházeli z posudků zohledňujících budoucí zmařené výnosy čerpací stanice, a tak si řekli zhruba o půlmiliardu, dalších 138 milionů měla jako odstupné získat společnost Shell. Ta přišla zbouráním o jednu z nejvýnosnějších tuzemských pump.
ŘSD se během vyvlastňování dostalo do řady problémů. Firma kvůli tomu, že stát odmítl požadovanou sumu zaplatit, podala na stát několik žalob a žádostí o předběžné opatření, hrozilo například úplné zastavení výstavby Pražského okruhu. Cenové požadavky obou stran se postupně sbližovaly, loni v létě před otevřením Pražského okruhu se mluvilo o částce 350 milionů korun.
ŘSD nakonec jednu ze sjezdových ramp postavilo jinak, což však napadla firma u soudů, protože to bylo v rozporu s předchozími plány. "Byli jsme v tlaku, protože jde o stavbu z evropských peněz, a kdyby nebyla zkolaudovaná či v průběhu přípravy došlo k pochybení ze strany ŘSD, o dotace bychom přišli," dodal Poruba. Podle něj je otázkou, proč vůbec projektanti kdysi zakreslili křižovatku přímo do čerpací stanice a nevedli silnici jinudy.
Boj o posudky
Stát některé posudky firmy zpochybnil a nechal si vypracovat své. Nakonec vyvlastňovací úřad rozhodl o sumě 299,892 milionů korun. "Měli jsme dvě možnosti. Dál se soudit s rizikem možného vyloučení provozu na již dokončené části Pražského okruhu, nebo se dohodnout na kompromisu," vysvětlil Poruba. Pozemky jsou už podle katastru nemovitostí převedené na ŘSD.
Greyhound, pronajímatel pumpy, podle svých výsledků ve výroční zprávě inkasoval ročně za nájem kolem deseti milionů. Tato částka nezohledňuje příjmy z prodeje pohonných hmot firmy Shell.
Způsob, jakým stát vyvlastňuje pozemky pro dopravní stavby, by se měl v budoucnu výrazně změnit. Snadnější výkup pozemků má zajistit novela vyvlastňovacího zákona. Ministerstvo dopravy chce hlavně oddělit vyvlastňování od dohadování o ceně pozemků, jako je to běžné v zahraničí. V okamžiku vyvlastnění by se už mohlo stavět bez ohledu na soudní spor o cenu pozemků. Novela také počítá s tím, že by se pozemky vykupovaly podle toho, o jaké pozemky jde v době výkupu, ne podle jejich budoucí hodnoty. To má zabránit spekulantům kupovat parcely tam, kde stát chystá silnice.
Zákon má však zatím zpoždění, vláda přerušila jeho přípravy do konce ledna. Důvodem je nastavení samotné výše náhrady, o níž teď jednají ekonomičtí ministři.
http://ekonomika.idnes.cz/stat-vyvlastn ... nomika_abr
(A) Stát vyvlastnil pumpu u D1 za rekordních 300 milionů
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion