Vlny na dálnici? Schválně, tvrdí správce. I přes rostoucí počet nehod
Jasně viditelné nerovnosti na pouze rok starém okruhu kolem Prahy potvrzují, že zárukou hladkého svezení není ani nový úsek silnice. Podle Ředitelství silnic a dálnic, které okruh spravuje, jsou ale vlny na silnici záměrné. Policejní průzkumy přitom dokazují, že až 30 procent smrtelných nehod způsobily nerovnosti na silnici.
Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že vlny na silnici jsou prý záměrné, aby se betonová vozovka mohla časem dotvarovat sama. "Do pěti let by podle projektanta mohlo zvlnění vymizet," přichází mluvčí ŘSD Nina Ledvinová se zarážejícím vysvětlením.
Dopravní experti upozorňují, že právě nekvalitní povrchy nebo špatné dopravní značení často výrazně přispívají k tragickým haváriím. Dokládají to policejní svodky, které často nehodu popisují tak, že "řidič na přehledném úseku náhle dostal smyk a narazil do stromu". Policisté si proto nechávají zpracovávat audity míst, kde se smrtelná dopravní nehoda stala. A výsledky jsou alarmující.
"Loni bylo posouzeno přibližně 650 takových míst, u plné třetiny z nich byly zjištěny závady vozovky nebo dopravního značení, které mohly mít vliv na průběh nehody nebo vnímání řidiče," říká šéf dopravní policie Leoš Tržil.
Chyby na silnicích se opravují až po tragédiích
Například letos v únoru na rychlostní silnici u Prostějova přeletěla při nehodě řidička do protisměru, kde smetla další auto. Zemřelo šest lidí včetně jednoho dítěte (více o tragické nehodě čtěte zde).
"Audit zjistil, že středová svodidla byla o 40 centimetrů níže, než uvádí norma. Zavinění nehody sice bylo na straně řidičky, kdyby ale byla svodidla v pořádku, následky by nemusely být takové," podotýká Leoš Tržil. Úřady zareagovaly až po nehodě. Rychlost se na silnici snížila na stovku a ŘSD začalo nízká svodidla měnit. Chystá se i oprava nevyhovujícího povrchu.
Smutné je, že mnohdy na nebezpečnou silnici upozorní správce až podobná tragédie. Už dva roky se totiž v Česku neprovádí systematické měření vozovek, které problémová místa odhalilo. "V minulých letech nebyl dostatek financí na řádnou údržbu vozovek ani na měření jejich kvality. Příští rok bychom chtěli tento projekt obnovit," říká mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.
Oprav kvalitně, ušetříš
Podle Leoše Nekuly, který takzvané povrchové vlastnosti vozovek systematicky měří a sleduje, se stav silnic velmi zhoršil poté, co Česko vstoupilo do schengenského prostoru a na hlavních tazích výrazně stoupl provoz. "V nevyhovujícím či zcela havarijním stavu je dnes minimálně třicet procent povrchů českých silnic," říká Nekula.
Často za to může stavební postup. Na nových dálnicích se používá takzvaný cementobetonový povrch, na kterém auto velmi snadno dostane smyk, starší úseky se zase kvůli nedostatku peněz pouze provizorně látají.
Naopak, když v roce 2008 v Jihomoravském kraji správci kvalitně opravili deset nebezpečných úseků, nehodovost na nich několikanásobně poklesla. Experti spočítali, že za každou korunu vloženou do opravy se státu vrátilo čtyřicet korun na jiných výdajích spojených s případnou nehodou.
http://zpravy.idnes.cz/vlny-na-dalnici- ... domaci_brm
Vlny na dálnici? Schválně, tvrdí správce. I přes ...
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion