několik fotek ve vláknu SK - Silnice. I. třídy
Popradčania majú novú cestu - výpadovku na Kežmarok
12.12.2011
Poprad (12.decembra 2011) – Obyvatelia Popradu a návštevníci Tatier dostali predčasný vianočný darček. Minister dopravy Ján Figeľ dnes otvoril prvý úsek novej štvorprúdovej cesty medzi Popradom a Kežmarkom, ktorá zabezpečí plynulý a bezpečný prejazd mestskou časťou Matejovce. Zo smeru od Kežmarku je cesta zároveň privádzačom na diaľnicu D1. Výstavba mimoriadne potrebnej štvorprúdovky bola spolufinancovaná z eurofondov prostredníctvom Operačného programu Doprava.
O potrebe postaviť novú cestu I/67, ktorá plní významnú úlohu pre dopravu vo Vysokých Tatrách a Pieninách, sa hovorilo už roky. Veľký nárast intenzity dopravy na starej ceste spôsoboval veľmi zložité podmienky pre cestnú dopravu na úseku cesty medzi Popradom a Kežmarkom. Intenzita dopravy sa v roku 2010 dostala na úroveň 12 350 vozidiel/24 hodín, čo je nadmerné preťaženie na klasickú dvojprúdovú cestu. Prestavbou cesty z dvojpruhovej na štvorpruhovú a jej novým smerovým a výškovým vedením sa podstatne zlepšili dopravné podmienky, zvýšila sa výkonnosť cestnej komunikácie, plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky a podstatne sa znížili nepriaznivé účinky dopravy na životné prostredie v danom úseku.
„Dnes, pri otváraní tejto novej cesty, myslím na obyvateľov Matejoviec, ktorí si novú cestu naozaj zaslúžili. Extrémne hustá premávka cesty spájajúca dve podtatranské metropoly Poprad a Kežmarok v samom strede mestečka prekáža celým Matejovciam. Najhoršie chvíle však zažívali majitelia domov postavených hneď vedľa krajnice. Chcel by som sa im poďakovať aj za trpezlivosť, s ktorou tri roky znášali dopravné obmedzenia kvôli výstavbe novej cesty“, uviedol počas slávnostného otvorenia cesty minister J. Figeľ.
Cestu postavilo Združenie I/67 Poprad – Kežmarok (Inžinierske stavby a.s., Eurovia SK a.s., Strabag) za vyše 35 miliónov eur. Viac ako polovicu nákladov je prefinancovaná cez Operačný program Doprava (štrukturálne fondy).
Novopostavená cesta v dĺžke 6 kilometrov je prvou etapou z celého projektu štvorprúdového prepojenia Popradu a Kežmarku. Pokračovať vo výstavbe ďalších úsekov sa bude pravdepodobne po roku 2013 – v novom programovom období eurofondov.
Technické detaily o stavbe:
Prvý úsek stavby v staničení 0,567-2,031 znamenal kompletnú prestavbu dvojpruhovej cesty na smerovo rozdelenú štvorpruhovú komunikáciu. Tento úsek je situovaný v intraviláne mesta Poprad, v priamom kontakte s verejnou dopravou a staval sa za plnej premávky. V rámci prvého úseku stavby bola vybudovaná cestná kanalizácia s odlučovačmi ropných látok, bol asanovaný nevyhovujúci mostný objekt v km 2,031 a bol vybudovaný nový štvorpruhový most. Umiestnenie stavby v intraviláne si vyžiadalo bezpečnostné opatrenia pre peších (výstavbu chodníkov, výstavbu verejného osvetlenia, zábradlí) a opatrenia na zníženie negatívnych vplyvov dopravy na životné prostredie (protihlukové steny).
Druhý úsek v staničení 3,075-6,150 je umiestnený mimo mesta. Obchádza mestskú časť Poprad – Matejovce z južnej strany a na konci sa pripája na existujúcu komunikáciu pred obcou Veľká Lomnica. Tento úsek stavby, napriek tomu, že je v extraviláne, bol zo stavebného hľadiska tiež náročný. Dôvodom bola kolízia navrhovanej trasy preložky cesty s miestnou komunikáciou v Matejovciach, s pôvodným korytom rieky Poprad, so železničnou vlečkou, s potokmi a podzemnými sieťami, nachádzajúcimi sa v tomto úseku stavby. Bolo vybudovaných päť mostných objektov (najdlhší most dĺžky 200m), pričom jeden z z nich je oblúkový oceľový most so železobetónovou mostovkou (tzv. malé APOLLO). Preložka cesty v tomto úseku si vyžiadala preložku koryta rieky Poprad v dĺžke 785m, preložku vlečkovej koľaje, preložku miestnej komunikácie k Železničnej stanici v Matejovciach, výstavbu oporného múru a preložku dotknutých inžinierskych sietí. Aj keď realizácia stavby v tomto úseku bola z pohľadu jej situovania v extraviláne podstatne jednoduchšia ako na I. úseku stavby, práve kolízia s korytom rieky Poprad, s miestnou komunikáciou vedúcou k železničnej stanici v Matejovciach, so železničnou vlečkou a v neposlednom rade s komunitou neprispôsobivých obyvateľov, ktorých chatrče vyrástli tesne pred začatím stavby v priamom kontakte so staveniskom stavby si vyžiadali jednak vysokú koordináciu stavebných a technologických postupov, časovú a priestorovú koordináciu stavebných prác a v neposlednom rade aj značnú dávku odvahy, trpezlivosti.
Stredný úsek stavby zabezpečila Národná diaľničná spoločnosť v rámci priľahlého úseku diaľnice.
http://www.dialnice.info/viewtopic.php?f=35&t=16194
(SK) Čtyřprouvdovka mezi Popradem a Kežmarkem v provozu
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion