Dánsko s Německem spojí tunel
odkaz na stránky + video
Kodaň - V Dánsku se zas o notný kus přiblížila výstavba podmořského tunelu, který zemi spojí s Německem a urychlí silniční i železniční spojení Hamburku a Kodaně. Tunelu dal definitivně zelenou výbor dánského parlamentu pro dopravu. Teď čekají plány na výstavbu tunelu studie dopadu na životní prostředí a v případě, že všechno vyjde, stavět se začne za tři roky. Překlenutí tunelem by mělo být levnější a zmizí taky riziko nárazu lodí do pilířů.
Stavbu tunelu, která měla stát 5,1 miliardy eur, dánští zákonodárci dlouho zvažovali. Překlenout devatenácti kilometrovou úžinu mezi německým ostrovem Fehmarn a dánským Lollandem, má po konečném rozhodnutí tunel. Zákonodárci tuto variantu vybrali nakonec téměř jednohlasně, neboť tunel bude o osmdesát milionů eur levnější. Dalším silným argumentem byl i fakt, že stavba tunelu dá práci více místním lidem, protože ocel na most by se musela dovážet z ciziny, beton bude dánský.
Hans Christian Schmidt, dánský ministr dopravy
"Tunely stavět umíme, nemusíme experimentovat. Bude to bezpečnější pro lodě, a pak tu jde taky o vytvoření pracovních míst. Proto jsme volili tunel."
Německo také musí přispět tomuto spojení států, a to postavením jeho pokračování. Na německý pohraniční ostrov Fehmarn, kam by měl tunel ústit, sice vede silniční most, bude ale potřeba rozšířit ho nebo postavit nový a napojit ho na dálniční síť. Německo odhaduje, že ho toto napojení přijde nejméně na 800 milionů eur, ale hrozí, že se cena nakonec zdvojnásobí. Projekt je v severoněmeckém regionu považován za kontroverzní, místní obyvatelé i ochránci přírody ho často kritizují.
Vedle čtyřproudé dálnice povede také dvoukolejná železniční trať. Auta pod mořem projedou za deset minut, vlaky za sedm. Teď úžinu cestující překonávají 45 minut na trajektu. Cestovní doba rychlíků mezi Hamburkem a Kodaní se díky novému tunelu zkrátí z dosavadních čtyř a půl na tři hodiny.
Na projektu se obě země dohodly v roce 2008: Celou stavbu uhradí Dánové. Až tunel v roce 2020 otevřou, budou jeho vlastníky, s právem vybírat mýtné.
Dánsko s Německem spojí tunel
Články z novin a internetu - zahraniční
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion