Silnice do Saska se dokončí, Němci se dohodli s Poláky na stavbě mostu
Zdroj: iDNES
Rychlostní silnice mezi Českem a německou dálnicí A4, která povede přes Polsko kolem německé Žitavy, se po letech průtahů dokončí. Zástupci německé a polské strany v úterý podepsali dohodu o výstavbě a údržbě hraničního mostu přes Lužickou Nisu mezi Žitavou a polskou obcí Sieniawka, kterou polská strana zdržovala pět let.
"Most je fakticky poslední úsek pětikilometrové silnice vedoucí přes Polsko," upozornil starosta pohraničního Hrádku nad Nisou, který se podpisu smlouvy ve Wroclawi zúčastnil. "Jestli mám z toho radost? Určitě, ale jásal bych podstatně víc před pěti lety, kdy měl být tenhle úsek přes Polsko hotový," dodal Půta.
Dotkl se tím skutečnosti, že v roce 2004 podepsali ministři dopravy tří sousedních zemí dohodu o společném přeshraničním projektu, ale pět let se na pětikilometrovém úseku nic nedělo.
Se skandálním odhalením přišli novináři z deníku Gazeta Wroclawska v roce 2009, když vypátrali, že stavbu blokovali politici z vládnoucích stran Právo a spravedlnost a Občanská platforma. Obě strany obyvatelům regionu tvrdily, že stavět tuto silnici je proti zájmu státu. Stavba byla nakonec zahájena pod tlakem veřejnosti ještě v roce 2009.
Podle Romana Glowaczevského, ředitele Dolnoslezské správy silnic a železnic, bude most, který překlene Lužickou Nisu, dlouhý 183 metrů, z toho bude na německé straně 128 metrů a na polské 55 metrů. Odhadované náklady jsou 30 milionů zlotých, což představuje v dnešních cenách 7,5 milionu eur.
Most z větší části zaplatí Němci
Projekt byl od začátku prioritou především pro německou stranu, která silnici v Polsku z velké části financuje. Poprvé na ni přispěla částkou 13 milionů eur, přičemž česká strana tehdy dala 2,5 milionu eur.
Podepsaná smlouva také určuje, že tentokrát dají Němci na most 70 procent nákladů, zbytek dodá polská strana. Vzhledem k bývalé liknavosti Poláků je pozoruhodné, že již byla vypsána soutěž na dodavatele stavby. Její uzávěrka je 3. srpna.
Celý úsek, včetně mostu a napojení na německou dálnici A4, by měl být dokončen v roce 2013. V tu dobu již však bude nejméně rok hotová celá rychlostní komunikace mezi Libercem, Bílým Kostelem, Hrádkem nad Nisou a polskou hranicí.
Úsek Bílý Kostel - Hrádek měl být dokončen již letos na podzim, ale podle mluvčí ŘSD Niny Ledvinové se stavba protáhne nejméně do poloviny příštího roku. Důvodem je opakované vyvlastňovací řízení se švýcarskou majitelkou pozemků Jiřinou Pourovou.
Historie projektu
Idea projektu spojit Prahu s Drážďany přes německou dálnici A4 vznikla v roce 1991 (pětikilometrový úsek měl vést přes Polsko).
Třináct let trvala složitá jednání, než došli němečtí, polští a čeští odborníci ke shodě. V dubnu 2004 podepsali tři ministři dopravy sousedních států v Žitavě dohodu o vybudování společné silnice pro osobní, nákladní i autobusovou dopravu (dokončení bylo naplánováno na rok 2007).
1. května 2004 se začalo stavět na německé straně. V letech 2004-2009 se stavělo v Sasku a Česku, polský úsek blokovala vláda, která tvrdila, že silnice není v zájmu státu.
V roce 2009 postoj politiků zveřejnila Gazeta Wroclawska a vyvolala tím mezinárodní skandál. Poláci začali stavět pětikilometrový úsek. V roce 2011 je hotový, chybí jen most přes Nisu a 200 metrů přeshraničního úseku u Kopaczowa.
V roce 2013 by mělo dojít k definitivnímu napojení české R35 na německou A4.
(PL,D,CZ) Silnice do Saska se dokončí, Němci se dohodli...
Články z novin a internetu - zahraniční
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion