Polsko všeobecně
Re: Polsko všeobecně
Oni poznaji, ze vznikne silny tlak na protazeni S5 smer Bolkow nebo alespon na obchvaty tech obci, ktere ho jeste nemaji (jsou tam tusim tri vetsi).
-
- Příspěvky: 5259
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Polsko všeobecně
S3 kopíruje důležitější trasu E65, je to pro Poláky jedna z hlavních páteří. E67 je pro ně bohužel druhořadá a přijde tedy na řadu až potom se všemi důsledky. Neumím si představit provoz na pětce, silnice pěkná, vesnic málo, ale dva kruháče a spousta odboček se sedmdesátkou a kvůli neustálým zatáčkám takřka nemožnost předjetí kamionu a to jich tam zatím moc nejezdí.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Polsko všeobecně
A nemyslim si to sam, tady to rozebiraji uz hodne dlouho.
...Boję się, że gdy S3/R11 będą gotowe i ruch tranzytowy przeniesie się z DK8 na DK5 przez Strzegom, nagle pojawi się ciśnienie na realizowanie drogi ekspresowej właśnie w tym szlaku, a nie po DK35...
...Boję się, że gdy S3/R11 będą gotowe i ruch tranzytowy przeniesie się z DK8 na DK5 przez Strzegom, nagle pojawi się ciśnienie na realizowanie drogi ekspresowej właśnie w tym szlaku, a nie po DK35...
Re: Polsko všeobecně
Je zcela zřejmé, že koncept A/S sítě v Polsku vznikal hodně megalománsky někde od stolu nad slepou mapou Polska a toho se už spoustu let drží. Na jednu stranu je tu alespoň stálý koncept, na druhou stranu reflektuje zcela minimálně regionální potřeby, nový trend silného příměstského dojíždění, apod. Dálnice jak za Bati - páteř republiky, ale vyhýbající se velkým aglomeracím.
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.
Re: Polsko všeobecně
Malý poznatek z cesty z Prahy do Krakowa. D1 hlásila kolony, tak jsem to vzal přes Hradec a na Mohelnici. Dlouho jsem tudy nejel, čili oceňuji, že D35 od Mohelnice na Olomouc již není takový zubocvak jako kdysi býval. Dále jsem volil cestu po D1 na Bohumín, kde jsem jel všehovšudy poprvé v životě, čili průjezd po Eurovia Ostrava pro mě byl velký šok, jak je možné něco takového dopustit. Jaká je zde aktuální situace? Po napojení na polskou A1 se dostavil místy velký údiv nad kvalitou, trochu stud za naší dálniční síť a hlavně velká pohoda, protože pár km od hranic se úsek změní na 6ti pruh a jízda je krásně plynulá. Dále pokračování po A4 stále nádherný šestipruh, až za Katowice kde začínají soukromé úseky z mýtem. Trošku se to zde štosuje, zvlášť když jsem jel v pátek večer. Nicméně jakékoliv opravy na dálnici co jsem viděl probíhaly i v pozdních hodinách, za umělého osvětlení a dělníky se to jenom hemžilo, zde si Poláci vzali inspiraci zřejmě u Němců. Velký palec nahoru. Zpátky jsem to vzal přes Osvětim na Bielsko-Bialou a kus tedy po polské S52. Opět bez výtek, parádní svezení, bez mýtných bran. Na to že jsem opět v ČR mě upozornil obří hup na mostě v Těšíně, kdy jsem si málem vyrazil hlavu z auta. Dále několik km úseku bez dopravního značení a lajnování. Tedy zase návrat do reality.
Re: Polsko všeobecně
Tak jsem se hecnul a prosel vsech tricet stran venovanych dolnoslezskym silnicim. A poznatek? Je to tak nejak vsude stejny
Ve zkratce:
-S3 se bere jako fakt, ostatne Legnica - Bolkow se buduje, Bolkow-Lubawka (CZ) bude nasledovat
-A4 nutne potrebuje rekonstrukci a rozsireni, protoze prestava stacit
-vkladaji se tam (podle mne nerealne) nadeje do spojeni Wroclaw - Klodzko - Boboszow - Kraliky - Mohelnice, jen ojedinele hlasy jim naznacuji, ze my to mame v pazi
-dlouhe diskuse, ne nepodobne te nasi "D3 ve StC", kdyz to shrnu, tak jde o to, jestli vybudovat:
S8 (nebo jeji ekvivalent) ve stope stavajici DK8 (Wroclaw-Klodzko-Bardo-Kudowa/Nachod), protoze stavajici je fakt nebezpecna a to i presto, ze se tam dost veci zlepsilo.
pro:
stavajici stav + provoz (8-15000 vcetne TIR)
ulehceni spojeni kotliny Klodzka s Wroclawi
proti:
otazka tranzitu (a tedy intenzit) po dobudovani S3/D11
nejdelsi a tedy i nejdrazsi
od Barda (vcetne) tezsi teren a nutnost tunelu
S35 jako nahrada DK35 (Wroclaw-Swidnica-Swiebodzice-Walbrzych)
pro:
spojeni mest v regionu (Walbrzych - 115 tis. , Swiebozice - 23 tis., Swidnica - 60 tis.) a Wroclawi
v pripade protazeni k budouci S3 v oblasti Kamienne Gory odlehceni pretizene A4 (i kdyz nekteri to povazuji za zapor, protoze by to snizilo tlak na rozsireni A4)
proti:
v behu je reko stavajici DK35
obtizne hledani napojeni pripadne pruchodu v okoli samotneho Walbrzychu (zamek Ksiaz) a uzemi Natura 2000
S5 v trase stavajici DK5 (Bolkow-Strzegom-A4)
pro:
logicka propojka S3 a A4 ve smeru na Wroclaw, ani sami Polaci nepovazuji trasovani S3 zapadne od Legnice za stastne a je pry vysledkem drivejsich planu
snadny teren a mala delka =>prijatelna cena
proti:
jak moc dava smysl pro tranzit, tak pro nic moc pro mistni obsluhu (Bolkow - 5,5 tis, Strzegom - 16,5 tis.)
nutnost obejit lom mezi Jarioszowem a Ruskem
obava, ze zatizi A4 (podle mne falesna, protoze je jedno, jestli auta najedou u Legnice nebo az u Kostomlot).
Plus samozrejme spousta variant, napriklad S8 v peazi s S35 k Sobotce a nasledne rozdeleni, ruzne varinaty od "plnotucnych eSek" pres falesne DK (statovky) v usporadani 2+2 a ruzne 2+1... jak pisu neco jako u nas. Obcas se nekdo rozvasni a da jako priklad, ze to jde Millau viaduct a tak
Ve zkratce:
-S3 se bere jako fakt, ostatne Legnica - Bolkow se buduje, Bolkow-Lubawka (CZ) bude nasledovat
-A4 nutne potrebuje rekonstrukci a rozsireni, protoze prestava stacit
-vkladaji se tam (podle mne nerealne) nadeje do spojeni Wroclaw - Klodzko - Boboszow - Kraliky - Mohelnice, jen ojedinele hlasy jim naznacuji, ze my to mame v pazi
-dlouhe diskuse, ne nepodobne te nasi "D3 ve StC", kdyz to shrnu, tak jde o to, jestli vybudovat:
S8 (nebo jeji ekvivalent) ve stope stavajici DK8 (Wroclaw-Klodzko-Bardo-Kudowa/Nachod), protoze stavajici je fakt nebezpecna a to i presto, ze se tam dost veci zlepsilo.
pro:
stavajici stav + provoz (8-15000 vcetne TIR)
ulehceni spojeni kotliny Klodzka s Wroclawi
proti:
otazka tranzitu (a tedy intenzit) po dobudovani S3/D11
nejdelsi a tedy i nejdrazsi
od Barda (vcetne) tezsi teren a nutnost tunelu
S35 jako nahrada DK35 (Wroclaw-Swidnica-Swiebodzice-Walbrzych)
pro:
spojeni mest v regionu (Walbrzych - 115 tis. , Swiebozice - 23 tis., Swidnica - 60 tis.) a Wroclawi
v pripade protazeni k budouci S3 v oblasti Kamienne Gory odlehceni pretizene A4 (i kdyz nekteri to povazuji za zapor, protoze by to snizilo tlak na rozsireni A4)
proti:
v behu je reko stavajici DK35
obtizne hledani napojeni pripadne pruchodu v okoli samotneho Walbrzychu (zamek Ksiaz) a uzemi Natura 2000
S5 v trase stavajici DK5 (Bolkow-Strzegom-A4)
pro:
logicka propojka S3 a A4 ve smeru na Wroclaw, ani sami Polaci nepovazuji trasovani S3 zapadne od Legnice za stastne a je pry vysledkem drivejsich planu
snadny teren a mala delka =>prijatelna cena
proti:
jak moc dava smysl pro tranzit, tak pro nic moc pro mistni obsluhu (Bolkow - 5,5 tis, Strzegom - 16,5 tis.)
nutnost obejit lom mezi Jarioszowem a Ruskem
obava, ze zatizi A4 (podle mne falesna, protoze je jedno, jestli auta najedou u Legnice nebo az u Kostomlot).
Plus samozrejme spousta variant, napriklad S8 v peazi s S35 k Sobotce a nasledne rozdeleni, ruzne varinaty od "plnotucnych eSek" pres falesne DK (statovky) v usporadani 2+2 a ruzne 2+1... jak pisu neco jako u nas. Obcas se nekdo rozvasni a da jako priklad, ze to jde Millau viaduct a tak
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 17.10.2021 16:52:56, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Re: Polsko všeobecně
Dovolím si trochu rýpnout. Pojem TIR je v dnešní době poněkud zavádějící. Předpokládám, že většina čtenářů pochopí, že tím byla myšlena obecně MKD (mezinárodní kamionová doprava) ze které v systému TIR jezdí jen zlomek NA. Jde o to, že i když je každý členský stát EU smluvní stranou Úmluvy TIR, Evropská unie se pro účely postupu TIR považuje za jednotné území. To znamená, že TIR může být v Unii používán pouze pro mezinárodní přesuny, tj. Kde pohyb začíná nebo končí ve třetí zemi nebo kde se zboží pohybuje mezi dvěma nebo více členskými státy EU přes území třetí země.jozka píše: S8 (nebo jeji ekvivalent) ve stope stavajici DK8 (Wroclaw-Klodzko-Bardo-Kudowa/Nachod), protoze stavajici je fakt nebezpecna a to i presto, ze se tam dost veci zlepsilo.
pro:
stavajici stav + provoz (8-15000 vcetne TIR)
ulehceni spojeni kotliny Klodzka s Wroclawi
Nicméně díky za souhrn z polských diskusí.
Re: Polsko všeobecně
Kdyz prelouskate tricet stranek v polstine, tak se vam ta jejich hantyrka zaryje Tam je to bezne oznaceni pro kamiony. Jinak samozrejme souhlas.
Re: Polsko všeobecně
jozka> zapisuji si do slovníku: samochod tirowy = kamión proč to vůbec řeším? Po polských dálnicích silnicích i "šoustkách" jsem pár (možná desítek) tisíc km s kamionem najezdil. A musím uznat že se to tam (minimálně za posledních pět let) co se týče silniční infrastruktury hodně zlepšilo...
Re: Polsko všeobecně
To hej. Poprve mne tam tudy vlaceli jako decko, sam jsem do toho s volantem (osobaku) v ruce zahucel poprve pred skoro 25 lety a to bylo neco. Hlavni silnice neco na zpusob stare teplicke, kol spousta orezlych privesu nebo narycho slepenych baraku s napisem "Bar Ameryka" a vybornym jidlem. Predjizdelo se zasadne tak, ze predjizdeny uhnul a predjizdejicimu nevadilo ani auto v protismeru. "Dalnice" na Varsavu mela semafory. Maximalni rychlost byla stanovoval TP konkretniho vozidla, kolonka pro rychlost v obci nebyla nutna, dost casto se nelisila. Znaceni pres velka mesta predstavovala povetsinou mala cedulka s cislem silnice kdesi na kraji (hledej, smudlo!). Policijantow nebylo widac... to az pozdeji. A i tehdy, kdyz jsem pri vyjezdu z Gniezna prehledl "50" a odstouchl to ze svetel, abych predjel kamion a namerili mi 83, tak mne pustili, protoze zlotowek jsem mel 30 tak na flaki, oni po mne chteli 200, koruny nebrali a ani do kantoru nebo k bankomatu, coz jsem jim nabidl se mnou nejeli.
Dnes jsou na tom se silnicemi mnohem, mnohem lip, jen ti ridici zustali. A dostali rychlejsi auta... a to uz jsem tam nebyl ctyri roky... sakra to leti. Mozna pristi rok.
Dnes jsou na tom se silnicemi mnohem, mnohem lip, jen ti ridici zustali. A dostali rychlejsi auta... a to uz jsem tam nebyl ctyri roky... sakra to leti. Mozna pristi rok.
Re: Polsko všeobecně
Včera a dnes se otevřely dva nové úseky rychlostních silnic, konkrétně jde o:
1) S7 v úseku Rychnowo-Olsztynek (trasa Varšava-Gdaňsk) o délce 11,2 km.
https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/27913/S7 ... -dla-ruchu
2) S19 v úseku Świlcza-Rzeszów Południe o délce přes 6 km, která tvoří obchvat města Řešov (hlavní město Podkarpatského vojvodství na jihovýchodě Polska). Samotná rychlostní silnice byla hotová už před pár měsíci, ale město mělo zpoždění se stavbou přivaděče, a proto se to otevřelo až teď. V budoucnu odsud povede S19 až na Slovensko, kde se má v Dukelském průsmyku napojit na R4 do Prešova.
https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/27921/Ko ... e-do-ruchu
1) S7 v úseku Rychnowo-Olsztynek (trasa Varšava-Gdaňsk) o délce 11,2 km.
https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/27913/S7 ... -dla-ruchu
2) S19 v úseku Świlcza-Rzeszów Południe o délce přes 6 km, která tvoří obchvat města Řešov (hlavní město Podkarpatského vojvodství na jihovýchodě Polska). Samotná rychlostní silnice byla hotová už před pár měsíci, ale město mělo zpoždění se stavbou přivaděče, a proto se to otevřelo až teď. V budoucnu odsud povede S19 až na Slovensko, kde se má v Dukelském průsmyku napojit na R4 do Prešova.
https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/27921/Ko ... e-do-ruchu
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Polsko všeobecně
Přehled dálniční sítě Polska
detail mapy: http://ssc.siskom.waw.pl/nowa-mapa_en.png
detail mapy: http://ssc.siskom.waw.pl/nowa-mapa_en.png
Re: Polsko všeobecně
Tak se divam ,ze Polaci asi budou cekat na naší D11 pekne dlouho.
Pristi rok budou v polovine. A my budeme radi když zacneme pokracovat z Hradce .
Pristi rok budou v polovine. A my budeme radi když zacneme pokracovat z Hradce .
-
- Autor
- Příspěvky: 6839
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Polsko všeobecně
Ale zase ten náš příhraniční úsek je, pokud se to nerozdělí, nějakých 20 km v kuse, takže jestli se ho podaří připravit a zahájit tak to bude rychle.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Polsko všeobecně
Jenom pro informaci, na ten poslední úsek až k hranici běží výběrové řízení už od května a momentálně už je to od listopadu po otevření obálek, takže už by se měly poměrně brzy podepisovat smlouvy a někdy do roku 2022 to bude určitě hotové. A mimochodem, když už jsme u S3, tak dneska se podepisovala smlouva na úsek na sever od Štětína viz http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 31#p157831
-
- Příspěvky: 5259
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Polsko všeobecně
U našeho hraničního úseku se kromě obvykle pomalé přípravy bojím hlavně realizace. Nejen ty vysoké estakády a tunely, ale stavební sezóna tu je kratší než jinde. Zatímco třeba od Dvora Králové až do Prahy není ani vločka a teplota pět nad nulou (teď v sobotu). Od Kocbeří už leží sníh, chumelí a teploty pod nulou.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Polsko všeobecně
Ted se v Polsku diskutuje ze uz hned ne bude co stavit. Vsechno co bylo pripravene uz se stavi nebo se konci tendrovat.
Tak prisli rok a dalsi uz se ne ocekava nove tendry, jeno 2 vyjimki S1 na Slovensko - obchvat Wegierskiej Gorki z dvoma tunelama ,
a muze byt take S1 Myslowice - Bielsko. A na dalsi ne jsou hotove KP nutne pro dalsi veberove rizeni
(Take na mape na horu je videt ze modre barvy uz moc neni ale to co tam je vetsinou ne ma KP )
Tak prisli rok a dalsi uz se ne ocekava nove tendry, jeno 2 vyjimki S1 na Slovensko - obchvat Wegierskiej Gorki z dvoma tunelama ,
a muze byt take S1 Myslowice - Bielsko. A na dalsi ne jsou hotove KP nutne pro dalsi veberove rizeni
(Take na mape na horu je videt ze modre barvy uz moc neni ale to co tam je vetsinou ne ma KP )
-
- Příspěvky: 5259
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Polsko všeobecně
Z této základní dálniční sítě už opravdu mnoho nezbývá, takže potom se mohou vrhnout na další komunikace, které na mapě zakreslené nejsou .-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Polsko všeobecně
Z oficiálních vládních plánů (nutno poznamenat, že notně nerealistických a to obzvlášť při současném hlemýždím tempu probíhajících tendrů) do roku 2025 toho ještě trochu chybí (A2 z Varšavy k běloruským hranicím, S1 z Katowic do Bielska-Białé, S6 Gdaňsk-Koszalin+metropolitní obchvat trojměstí, výpadovka S7 z Varšavy směrem na Gdaňsk, S10 ze Štětína přes Bydhošť až k A1, S11 z Katowic ke křížení s S8 mezi Vratislaví a Lodží, S12 z Piotrkowa Trybunalského přes Lublin na ukrajinskou hranici, S19 od běloruské hranice přes Białystok Lublin a Řešov až na slovenskou hranici, S74 od Piotrkowa přes Kielce na Řešov atd. atp.). Takže bych se opravdu ještě pár let nebál, že nebude co stavět (v tenhle moment je postaveno něco přes 40 % předpokládané základní sítě a pokud se k tomu připočítá stavěné a tendrované úseky, tak to vychází na nějakých cca 66 %).
Re: Polsko všeobecně
Ano , chtel jsem psat ze pro dalsi prace jak S10, S11 , atd, chybi dokumentace a casova mezera se ocekava v souvislosti se zahajenim novych vyberovych rizeni
Re: Polsko všeobecně
Tak ta mezera tam bezpochyby bude, tyhle projekty jsou úplně na začátku. Ale je tu pár staveb, které by se mezitím dalo postavit, jako je třeba ta S19 z Řešova na Slovensko, S1 z Katovic na Bílsko nebo S52 z Bílska na Krakov, které už mají všechny platnou EIA a trasování, takže pokud bude vůle ze strany vlády (což je dost diskutabilní, protože třeba u té S19, která je aspoň slovně momentálně jednou z největších vládních priorit se znovu neúměrně natahuje tendr na vypracování tzv. Koncepcji programowej - nejsem si jistý co tomu odpovídá v českém prostředí, která je potřebná k zahájení tendru), tak se to dá cca kolem let 2020-21 pouštět do výběrových řízení.
Re: Polsko všeobecně
18 prosince byla podepsana smlouva pro KP (Koncepcja Programowa) pro silnice S19 od hranice z woj. mazowieckem do Lubartowa (celkem 81 km)
Re: Polsko všeobecně
Včera byl otevřen jihovýchodní obchvat Kladska na silnici 46 a dnes byl otevřen 30 km dlouhý úsek rychlostní silnice S5 mezi Vratislaví a Prusicemi.
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.
Re: Polsko všeobecně
Jenom dodám odkaz na příslušný článek na webu GDDKiA: https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/28041/Ek ... olny-Slask
A přidám ještě dvě další novinky. Dnes byl taky zprovozněn obchvat města Ostróda, díky čemuž už máme jednolitý úsek S7 (trasa Varšava-Gdaňsk) od města Mława až do Elblągu (příští rok to bude až do samotného Gdaňsku) a S51 mezi městy Olsztynek a Olsztyn, což je odbočka od té S7 do hlavního města Varmijsko-Mazurského vojvodství, na kterou by měla v budoucnu navazovat S16 přes Mazurská jezera směrem k Litvě.
https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/28042/Ob ... -kierowcow
V posledních dnech letošního roku by se podle plánů mělo otevřít ještě několik úseků na S8 mezi Varšavou a Białystokem (hlavně výpadovka z Varšavy kolem města Marki), tak uvidíme jestli se to stihne.
A přidám ještě dvě další novinky. Dnes byl taky zprovozněn obchvat města Ostróda, díky čemuž už máme jednolitý úsek S7 (trasa Varšava-Gdaňsk) od města Mława až do Elblągu (příští rok to bude až do samotného Gdaňsku) a S51 mezi městy Olsztynek a Olsztyn, což je odbočka od té S7 do hlavního města Varmijsko-Mazurského vojvodství, na kterou by měla v budoucnu navazovat S16 přes Mazurská jezera směrem k Litvě.
https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/28042/Ob ... -kierowcow
V posledních dnech letošního roku by se podle plánů mělo otevřít ještě několik úseků na S8 mezi Varšavou a Białystokem (hlavně výpadovka z Varšavy kolem města Marki), tak uvidíme jestli se to stihne.
Re: Polsko všeobecně
Tak to ani netrvalo dlouho
Ještě včera byl zprovozněn už zmiňovaný více než 15km obchvat města Marki na S8, což je výpadovka z Varšavy směrem na Białystok.
https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/28053/Ot ... nice-Marek
Spolu s tím se otevřel ještě jeden úsek S8 od hranice Mazovského vojvodství k městu Zambrów o délce 15 km.
https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/28048/S8 ... -jezdniach
Ještě včera byl zprovozněn už zmiňovaný více než 15km obchvat města Marki na S8, což je výpadovka z Varšavy směrem na Białystok.
https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/28053/Ot ... nice-Marek
Spolu s tím se otevřel ještě jeden úsek S8 od hranice Mazovského vojvodství k městu Zambrów o délce 15 km.
https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/28048/S8 ... -jezdniach