Polsko všeobecně
Re: Polsko všeobecně
Poslední novinka letošního roku. Dnes byl otevřen 15km úsek rychlostní silnice S8 Mężenin-Jeżewo na trase mezi Varšavou a Białystokem. Díky tomu už je kompletní celá S8 v Podlaském vojvodství. Příští rok bude navíc dostavena celá S8 mezi těmito dvěma městy a po dokončení posledního úseku u Varšavy směrem na Lodž v roce 2019 se S8 stane první kompletně dokončenou silnicí kategorie S (pokud nepočítáme 50km S22 směrem na Kaliningrad, která je v 1/2 profilu a krátké ani ne 10km úseky S79 ve Varšavě, respektive S86 u Katovic), po které bude možné dojet z Vratislavi přes Lodž a Varšavu až do Białystoku. Její celková délka bude 565 kilometrů.
https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/28077/Tr ... -Kierowcom
https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/28077/Tr ... -Kierowcom
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Polsko všeobecně
Mezi svátky jsem pobýval ve Varšavě, takže jsem si konečně mohl projet trasy do Polska přes Trutnov a také přes Ostravu. U Bolkova se najede na pěknou silnici 5, kde se projíždí staveništěm MÚK s S3. Obchvat Bolkova se již také staví nebo jsou vidět terénní práce. A poté se najede na dálnici A4, pak na obchvat Wroclawi A8, ze kterého se volně stává S8. Bylo však pro mne překvapením, že zhruba po 50 km, přesně od města Syców je S8 až k napojení na A1 vybudována se širokým středovým pásem pro rozšíření na šestipruh. Stejně tak je vybudována i A1 a A2. To jim opravdu můžeme závidět. Jižní obchvat Varšavy S2 s množstvím pruhů a obrovskými křižovatkami je opravdový okruh okolo milionového velkoměsta, ne ten český výsměch D0
Zpátky jsem jel po silnici 8 směrem na Ostravu, která se kompletně přebudovává na S8. Desítky kilometrů dlouhý průjezd šedesátkou staveništěm o jednom jízdním pruhu, který se neustále mění, je plný děr a prudkých odboček. Sem bych poslal každého, kdo nadává na "omezení" na D1. Dokončená část S8 je hezká, ovšem kvůli zatáčkám a MÚK mě neustálé snižování rychlosti ze 120 na 100 už tak lezlo krkem, že jsem jel stovkou raději pořád. Pokračování S8 odtud dál na Wroclaw je zatím dost divně vyřešené. Na A1 směr sever (Gdaňsk) se najet nedá, takže řidič musí jet na jih a na další MÚK se otočit.
Silnice 1 od S8 až k Czestochowe čeká na rekonstrukci na dálnici, takže údržba tomu odpovídá. Díry a zase díry. Od Czestochowe ke Katowicím je silnice 1 kvalitní a byla by to hezká rychlostní silnice, kdyby tam nebylo tolik křižovatek se semafory. Ale jelikož se již staví dálnice A1, nemá to asi cenu měnit. Avšak netuším co se stane s těmi desítkami benzínek a motorestů, až to každý vezme po dálnici.
A1 okolo Katowic mě překvapila několika místy s vlnobitím. Zřejmě v tom nechtěli nechat Ostravu samotnou
Po přejezdu hranic do Česka jsem si chvíli musel zvykat. Naše D1 mě najednou připadala nějak tmavá a úzká a cedule nějaké malinké A to co mi nejvíc chybělo, názvy sjezdů. V Polsku jsem věděl, že jedu okolo Lodže a jiných měst, v Česku jen čísla, podle kterých jsem maximálně dokázal určit, jak daleko je to ještě do Prahy. Což ovšem kilometrovníky dokážou také
Zpátky jsem jel po silnici 8 směrem na Ostravu, která se kompletně přebudovává na S8. Desítky kilometrů dlouhý průjezd šedesátkou staveništěm o jednom jízdním pruhu, který se neustále mění, je plný děr a prudkých odboček. Sem bych poslal každého, kdo nadává na "omezení" na D1. Dokončená část S8 je hezká, ovšem kvůli zatáčkám a MÚK mě neustálé snižování rychlosti ze 120 na 100 už tak lezlo krkem, že jsem jel stovkou raději pořád. Pokračování S8 odtud dál na Wroclaw je zatím dost divně vyřešené. Na A1 směr sever (Gdaňsk) se najet nedá, takže řidič musí jet na jih a na další MÚK se otočit.
Silnice 1 od S8 až k Czestochowe čeká na rekonstrukci na dálnici, takže údržba tomu odpovídá. Díry a zase díry. Od Czestochowe ke Katowicím je silnice 1 kvalitní a byla by to hezká rychlostní silnice, kdyby tam nebylo tolik křižovatek se semafory. Ale jelikož se již staví dálnice A1, nemá to asi cenu měnit. Avšak netuším co se stane s těmi desítkami benzínek a motorestů, až to každý vezme po dálnici.
A1 okolo Katowic mě překvapila několika místy s vlnobitím. Zřejmě v tom nechtěli nechat Ostravu samotnou
Po přejezdu hranic do Česka jsem si chvíli musel zvykat. Naše D1 mě najednou připadala nějak tmavá a úzká a cedule nějaké malinké A to co mi nejvíc chybělo, názvy sjezdů. V Polsku jsem věděl, že jedu okolo Lodže a jiných měst, v Česku jen čísla, podle kterých jsem maximálně dokázal určit, jak daleko je to ještě do Prahy. Což ovšem kilometrovníky dokážou také
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
-
- Příspěvky: 202
- Registrován: 30.8.2016 21:30:15
Re: Polsko všeobecně
Nevím, jak je to tam značené, ale když se podíváte do mapy, tak severně od města Piotrków Tribunalski je sjezd 326 na silnici 12;91 a odtamtud se dá celkem pohodlně dostat k nájezdu na A1 u Golygów Drugi. Jinak děkuji za "zprávu o stavu polských komunikací", stejně jako panu ML90 .Honey72 píše:Pokračování S8 odtud dál na Wroclaw je zatím dost divně vyřešené. Na A1 směr sever (Gdaňsk) se najet nedá, takže řidič musí jet na jih a na další MÚK se otočit.
Re: Polsko všeobecně
To je pozůstatek ze 70. let, kdy se tahle silnice stavěla jako spojnice Varšavy s horním Slezskem, směr na Gdaňsk v té době nebyl prioritní. Až se bude dodělávat úsek od Čenstochové do Piotrkowa, tak samozřejmě předělají i tuhle MÚK. Jinak ještě sem dám statistiky za loňský rok, ale to stihnu nejdřív zítra večer nebo někdy během středy Prozatím jenom pro představu platí, že je postaveno 82,52 % plánovaných dálnic kategorie A (dalších 7,94 % je ve výstavbě nebo v tendru) a 29,55 % rychlostních silnic kategorie S (dalších 29,17 % je ve výstabě nebo v tendru).
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Polsko všeobecně
Ano Tomáši, z S8 se dá sjet už dříve, ale na tabulích je to značené tak jak říkám. Tedy Wroclaw nejprve dolů na jih po A1, pak se hned otočit a zase na sever Pokud nechcete sjíždět na obyčejnou silnici a zřejmě to nechce ani ministerstvo dopravy. A není to pozůstatek starého značení, vzniklo to nedávno s dokončením S8 okolo Lodže.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
-
- Příspěvky: 202
- Registrován: 30.8.2016 21:30:15
Re: Polsko všeobecně
Ale já nechci prudit a jak píše ML90, je to provizorium. Každopádně děkuji za upozornění a pokud někdy tuto trasu pojedu (šance 1:100000), zařídím se podle svého .
Ještě si trošku zaprudím: polské ministerstvo dopravy by nejspíše doporučilo jet z Varšavy do Vratislavi přes Stryków .
Ještě si trošku zaprudím: polské ministerstvo dopravy by nejspíše doporučilo jet z Varšavy do Vratislavi přes Stryków .
Re: Polsko všeobecně
Přidávám slibované statistiky za rok 2017. K 31. 12. 2017 tedy platí následující:
V provozu je celkem 3485,6 km rychlostních komunikací. Z toho je 1637,3 km dálnic kategorie A a 1848,3 km rychlostních silnic kategorie S (235,9 km je zatím v 1/2 profilu). Procentuálně to je tak jak už jsem psal o pár příspěvků výše, tzn. momentálně je postaveno 82,52 % plánovaných dálnic a 29,55 % rychlostních silnic.
V realizaci (přímo ve výstavbě nebo po podepsání smlouvy, ale ještě ve fázi projektování a bez stavebního povolení) je 1147,4 km dálnic (77,1 km) a rychlostních silnic (1070,3 km - z toho 10 km se staví v 1/2 profilu).
V tendru je nyní 613 km dálnic (65 km A1 mezi Čenstochovou a Piotrkowem Trybunalským) a rychlostních silnic (548 km).
Celkem bylo v roce 2017 zprovozněno 298,4 km rychlostních silnic (12,5 km bylo postaveno v 1/2 profilu a u 25,1 km šlo o dostavbu z 1/2 na plný profil). Žádný nový úsek dálnice zprovozněn nebyl.
Zároveň se podepsaly smlouvy na stavbu celkem 248,1 km dálnic (20,2 km) a rychlostních silnic (227,9 km - z toho 10 km bude v 1/2 profilu a 14,4 km je dostavba existující silnice na plný profil).
Kromě toho byly zahájeny tendry na stavbu dalších 200 km dálnic (65 km - A1 mezi Čenstochovou a Piotrkowem Trybunalským) a rychlostních silnic (135 km). Celkem 4 tendry byly ukončeny bez podepsání smlouvy (západní obchvat Lodže S14 a část S6 mezi Trojměstím a městem Słupsk). U S14 a jednoho ze dvou úseků na S6 byl zahájen nový tendr.
V provozu je celkem 3485,6 km rychlostních komunikací. Z toho je 1637,3 km dálnic kategorie A a 1848,3 km rychlostních silnic kategorie S (235,9 km je zatím v 1/2 profilu). Procentuálně to je tak jak už jsem psal o pár příspěvků výše, tzn. momentálně je postaveno 82,52 % plánovaných dálnic a 29,55 % rychlostních silnic.
V realizaci (přímo ve výstavbě nebo po podepsání smlouvy, ale ještě ve fázi projektování a bez stavebního povolení) je 1147,4 km dálnic (77,1 km) a rychlostních silnic (1070,3 km - z toho 10 km se staví v 1/2 profilu).
V tendru je nyní 613 km dálnic (65 km A1 mezi Čenstochovou a Piotrkowem Trybunalským) a rychlostních silnic (548 km).
Celkem bylo v roce 2017 zprovozněno 298,4 km rychlostních silnic (12,5 km bylo postaveno v 1/2 profilu a u 25,1 km šlo o dostavbu z 1/2 na plný profil). Žádný nový úsek dálnice zprovozněn nebyl.
Zároveň se podepsaly smlouvy na stavbu celkem 248,1 km dálnic (20,2 km) a rychlostních silnic (227,9 km - z toho 10 km bude v 1/2 profilu a 14,4 km je dostavba existující silnice na plný profil).
Kromě toho byly zahájeny tendry na stavbu dalších 200 km dálnic (65 km - A1 mezi Čenstochovou a Piotrkowem Trybunalským) a rychlostních silnic (135 km). Celkem 4 tendry byly ukončeny bez podepsání smlouvy (západní obchvat Lodže S14 a část S6 mezi Trojměstím a městem Słupsk). U S14 a jednoho ze dvou úseků na S6 byl zahájen nový tendr.
- Přílohy
-
- a4WlNX2.jpg (113.76 KiB) Zobrazeno 8482 x
-
- 800px-PL-Motorways-pl.svg.png (14.79 KiB) Zobrazeno 8482 x
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Polsko všeobecně
Nádhera. U nás bohužel dělíme desítkou
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Polsko všeobecně
Mno jo, no. Kdyz mate zemi, kde je (snad az na Slezsko) na dalnice misto, ve vedeni lidi, kteri nepochybuji o tom, ze dalnice jsou potreba a minimalni moznost nechat fanatiky kvuli trem (dovezenym) kreckum zastavit stavbu za devitimistne castky...
Re: Polsko všeobecně
Poláci mají cca o 2000km delší dálniční síť než my, takže to taková tragédie není. Poláci jsou 4x větší než my a oproti nám mají pořád menší dálniční síť. K našemu průměru by nyní měli mít 5000km což s nyní budovanými komunikacemi mají 4500km.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
Centrum dopravních informačních systémů
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Polsko všeobecně
Samozřejmě, že když je Polsko větší, musí mít větší síť. My však spíše obdivujeme, za jakou krátkou dobu nás byli schopni dohnat a záhy několikrát předehnat. Česko nebude schopno dokončit páteřní dálnici D1 cca 350 km dlouhou ani po padesáti letech, oni stihli dokončit za 30 let 700km celou dlouhou A4 a ještě k tomu přidali asi 450 km A2 a 400 km A1, plus stovky kilometrů expresních komunikací, které bychom klidně zařadili mezi dálnice.
V první řadě umí Poláci využít evropské dotace a rychle provést přípravy. Bezpochyby mají trasování dálnic až na katowickou aglomeraci i snadnější. U nás když posuneme trasu dál od nějaké vesnice, dostaneme se tím jen k vesnici druhé a už to vázne. V Polsku mají obce od sebe přece jen větší rozestupy a u dálnic se tak většinou ocitnou hlavně farmy a osady. I obrovská rovina nevyžaduje výstavbu tunelů, zářezů, stoupacích pruhů a luk, polí a jezírek pro čolky a křečky mají dostatek. A nakonec, nemají tam Patrika a úředníky, kteří mu svou neschopností jen nahrávají.
V první řadě umí Poláci využít evropské dotace a rychle provést přípravy. Bezpochyby mají trasování dálnic až na katowickou aglomeraci i snadnější. U nás když posuneme trasu dál od nějaké vesnice, dostaneme se tím jen k vesnici druhé a už to vázne. V Polsku mají obce od sebe přece jen větší rozestupy a u dálnic se tak většinou ocitnou hlavně farmy a osady. I obrovská rovina nevyžaduje výstavbu tunelů, zářezů, stoupacích pruhů a luk, polí a jezírek pro čolky a křečky mají dostatek. A nakonec, nemají tam Patrika a úředníky, kteří mu svou neschopností jen nahrávají.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Polsko všeobecně
Poměr obyvatelstva mezi Polskem a ČR je cca 3,63. Takže pokud připočtu letošních 17,2 km (údaj 1250 se už dlouho nemění) 1267,2 x 3,63 = 4600. Polská síť 3486 km odpovídá cca 76% sítě české.
"Při plánování dálnic se nedívám na mapu Čech, ale na mapu Evropy."
Re: Polsko všeobecně
Předehnali nás v součtu nikoliv v průměru na km2. V jejich dálniční síti jsou i takové rychlostní silnice, které naopak odpovídají našim I. My nevyužíváme 1/2 profily pro označení SMV či dálnice jako Slováci atd. Kdybychom sečetli všechny půlprofily, současné 4 proudé a nově budované silnice I.třídy, které budou SMV, tak by nám dalších pár set kilometrů narostlo (jen papíropvě). Kdo chce může si překládat čísla mnohými způsoby jak mu jen vyhovuje.
Polsko udělalo velký kus práce, ale není lepší než my! Z celé V4 má nejlepší dálniční síť Maďarsko.
Polsko udělalo velký kus práce, ale není lepší než my! Z celé V4 má nejlepší dálniční síť Maďarsko.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
Centrum dopravních informačních systémů
Re: Polsko všeobecně
Nikdo netvrdí, že Polsko má lepší dálniční síť, ale že usilovně pracuje na tom, aby ji mělo.
Stav + realizace (1147km) = 4633Km. (V ČR momentálně rozestavěno 58,2 km x 3,63 = 211km)
Stav + realizace (1147km) = 4633Km. (V ČR momentálně rozestavěno 58,2 km x 3,63 = 211km)
"Při plánování dálnic se nedívám na mapu Čech, ale na mapu Evropy."
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Polsko všeobecně
Podle těch výpočtů diskutujících to vypadá, že když Polsko dokáže vybudovat ročně stovky km komunikací, naší malé zemičce postačí jen desítky, aby byla spokojená Nepočítejte velikost země. O to tu přece nejde Spíš, že kdybychom dokázali postavit stovky km ročně jako oni, už máme českou dálniční síť dávno hotovou a z nudy stavíme čtyřpruhové obchvaty vesnic
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Polsko všeobecně
To je sice částečně pravda, ale zase z Polska nedělejte neosídlenou rovinu. Hustota zalidnění je 123 obyvatel na km2, což není proti českým 134 obyvatelům na km2 moc velký rozdíl (a v ČR jsou taky obrovské rozdíly v hustotě zalidnění regionů viz např. Ostravsko vs západní Čechy). Navíc platí, že v Česku je zástavba měst a obcí daleko kompaktnější, v Polsku je dost často mnohem "rozplizlejší". Já to vidím třeba u sebe, nějakých cca 6 km od místa kde bydlím povede rychlostní silnice S19, která bude tvořit obchvat města Dukla (o trasování už je definitivně rozhodnuto). To je obklopené souvislým řetězem vesnic, takže provést tu silnici mimo zástavbu (a zároveň už fakticky horským prostředím) je docela kumšt. Místní si totiž staví domy kde je napadne, aniž by se na cokoliv ohlíželi, takže ta S19 povede doslova jenom pár metrů od nejbližších domů.Honey72 píše:Bezpochyby mají trasování dálnic až na katowickou aglomeraci i snadnější. U nás když posuneme trasu dál od nějaké vesnice, dostaneme se tím jen k vesnici druhé a už to vázne. V Polsku mají obce od sebe přece jen větší rozestupy a u dálnic se tak většinou ocitnou hlavně farmy a osady. I obrovská rovina nevyžaduje výstavbu tunelů, zářezů, stoupacích pruhů a luk, polí a jezírek pro čolky a křečky mají dostatek.
A pokud jde o problémy s trasováním kvůli životnímu prostředí, tak i s tím tu jsou zkušenosti viz obchvat města Augustów, který se dokonce začal stavět a pak musela být stavba přerušena nebo obchvat města Skarżysko-Kamienna mezi Radomí a Kielcemi. Ten největší rozdíl je podle mě v dobré legislativě (na výstavbu dálnic a rychlostních silnic je speciální zákon přijatý už v roce 2003!), lepšímu administrativnímu zvládání výstavby (to ale taky dost často záleží na konkrétním regionu, protože GDDKiA má oddělení v každém vojvodství, které mají na starosti stavbu "svých" úseků) a v tom, že se dokázali poučit z minulých průšvihů (u řady úseků se v minulosti muselo v průběhu výstavby hlavně v letech 2011-2014 odstupovat od smlouvy viz příběh s čínskou stavební firmou, která měla stavět A2 mezi Lodží a Varšavou).
Re: Polsko všeobecně
Nejde o celkové počty km dálnic. Dynamika výstavby u nás versus v Polsku se nedá srovnávat a to samozřejmě v náš neprospěch. A to neplatí jen ve srovnání s Polskem, ale i s dalšími zeměmi bývalého východního bloku. Třeba se Slovenskem či Maďarskem. Taky to ve zmíněných zemích nejde ideálně, ale nad námi vedou zcela jednoznačně. Nevím proč to zrovna u nás tak vázne. Jako bychom byl ti největší úředníci a to v tom nejhorším slova smyslu. Extrémní formalisti co se týče výkladu zákonů. Tedy vždycky se najde nějáký úřední důvod, proč něco nejde.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Polsko všeobecně
Neberte hnedka doslova vše co napíšu Vím, že Polsko není pustý americký středozápad a všechno nejde bez problémů
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Polsko všeobecně
Co se týče té zástavby, tak podobně rozházené jsou domky i v některých částech severní Moravy a Slezska, dost možná je to zvyk přinesený právě z nedalekého Polska. S tím byla konfrontována například aktuální stavba rychlostní silnice na Třinecku. Ve zbytku republiky se s tímhle většinou člověk nesetká.
Re: Polsko všeobecně
No, stredozapad ne, ale kdyz projedu jih, dostavam se uplne do jinych hustot obydli... DK22 jsem si oblibil prave z tohoto duvodu, s nami se to neda srovnat.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Polsko všeobecně
Tak tu jednou musím zkusit. Jel jsem jen po DK20 (souběžná s DK22). Pokud chce člověk jet hezkou krajinou, občas dokonce připomínající Skandinávii, nespěchá a hlavně se chce vyhnout přecpané DK6, vřele doporučuji Je to vlastně bývalá dvojka.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Polsko všeobecně
Pokud hovoříme o hustotě dálnic, hlavním důvodem, proč je Polsko stále v zádech ve srovnání s jinými zeměmi V4, je, že během komunistického období nebylo vubec nic vybudováno. Pokud by bylo alespoň něco postaveno, tak to srovnani vypadálo by dnes mnohem lépe
Je těžké uvěřit, ale důvod, proč Polsko musí stale dohonit, je ještě druhá světová válka. Když Polsko muselo znovu stavit zničene města, jiné země mohly uvažovat o další projekty. Nikdo nemohl přemýšlet o metru ve Varšavě, když bylo vše zničeno v meste. Takže Polsko začínalo od úplného dna a 70 let není tolik moc, a jak jste říkali, že D1 není dokončen po 50 letech tak to jsou časová období, o kterých mluvíme
Vzdálenost mezi Polskem a ostatními zeměmi V4 se zmenšuje, protože je to snazší dohonit. Česká Republika je na svém odlišném místě, takže se priority mohou lišit.
Ve Velké Británii si myslím, že staví dálnice pomaleji než v České republice, no myslím, že se staví téměř nic.
Každopádně je velmi zajímavé spojit tyto procesy v různých zemích.
Je těžké uvěřit, ale důvod, proč Polsko musí stale dohonit, je ještě druhá světová válka. Když Polsko muselo znovu stavit zničene města, jiné země mohly uvažovat o další projekty. Nikdo nemohl přemýšlet o metru ve Varšavě, když bylo vše zničeno v meste. Takže Polsko začínalo od úplného dna a 70 let není tolik moc, a jak jste říkali, že D1 není dokončen po 50 letech tak to jsou časová období, o kterých mluvíme
Vzdálenost mezi Polskem a ostatními zeměmi V4 se zmenšuje, protože je to snazší dohonit. Česká Republika je na svém odlišném místě, takže se priority mohou lišit.
Ve Velké Británii si myslím, že staví dálnice pomaleji než v České republice, no myslím, že se staví téměř nic.
Každopádně je velmi zajímavé spojit tyto procesy v různých zemích.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Polsko všeobecně
Až bude v Česku vybudována alespoň základní dálniční síť, po které se dá dojet od jedněch hranic ke druhým, tak už mi také nebude vadit pomalejší tempo
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
-
- Příspěvky: 1075
- Registrován: 27.9.2010 13:01:33
- Bydliště: Praha
Re: Polsko všeobecně
S tím naopak zcela souhlasím. Polsko akorát mělo tu smůlu, že zemi oproti ČSR opravdu těžce zničenou - to je naprosto nesrovnatelné - obnovovalo v socialistickém zřízení, kdy tu obnovu nemohla podpořit fungující kapitalistická ekonomika, jako třeba v Německu. A proto to trvalo tak dlouho.jtybinka píše:Je těžké uvěřit, ale důvod, proč Polsko musí stale dohonit, je ještě druhá světová válka. Když Polsko muselo znovu stavit zničene města, jiné země mohly uvažovat o další projekty. Nikdo nemohl přemýšlet o metru ve Varšavě, když bylo vše zničeno v meste. Takže Polsko začínalo od úplného dna a 70 let není tolik moc.
Re: Polsko všeobecně
ČSR byla před 2sv. válkou jedna z nejvyspělejších ekonomik světa, ale po ní se jen propadala. Majetné židovské obyvatelstvo umřelo v koncentračních táborech a Německé vyhnáno. Komunisti to pak doklepali do konce. Znárodnili vše a majetné ČS obyvatelstvo bylo v nemilosti. Paradox byl ten, že komunisti naše 2 země ekonomicky přibližovali. To co se děje dnes je jen a jen díky obchodním vazbám s EU a Německa, které do našich ekonomik pumpují miliardy €. Je těžké odhadovat rychlost budování dálniční sítě bez dotací. U nás se po Bártových škrtech ještě nedokončila rozestavěná R49 (D) a díky totálnímu stop se začala příprava zcela od znova a politická neschopnost s EIA další projekty shodila ze stolu... My teď peníze máme, projekty ne. Horší je opak.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
Centrum dopravních informačních systémů