Polsko všeobecně

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Snímka.PNG
Snímka.PNG (38.86 KiB) Zobrazeno 9456 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Delší dobu jsem tu nic nepsal, protože vlastně ani nebylo moc o čem, takže by bylo dobré situaci trochu vysvětlit.

Ještě loni se rozjela celá řada tendrů na rozsáhlou výstavbu nových úseků hlavně silnic kategorie S, mezi něž patří S3 Štětín-Wolin (cca 25 km, trasa Štětín-Svinoústí) S6 Koszalin-Gdaňsk + metropolitní obchvat trojměstí (cca 180 km, trasa Štětín-Gdaňsk), S7 Mława-Płońsk (cca 70 km, trasa Gdaňsk-Varšava), Warszawa-Grójec (cca 30 km, trasa Varšava-Krakov) a hranice Svatokřížského vojvodství-Krakov (cca 55 km, trasa Varšava-Krakov), S19 Lublin-Rzeszów (cca 130 km, trasa Varšava-Rzeszów-Slovensko). Kromě toho se soutěží ještě pár menších staveb jako je například zhruba 15km úsek dálnice A2 na východ od Varšavy. Všechny tyto tendry byly vyhlášeny v období od srpna do října 2015 (poslední 12. října 2015). Dlouhodobě ale panuje kolem těchto tendrů "ticho po pěšině" a nikam se neposouvají, posun do další fáze, tedy podání závazných nabídek, se opakovaně posouval, přičemž GDDKiA (polské ŘSD) se docela nevěrohodně vymlouvala (krátkými komunikáty) na to, že musí před zahájením druhé fáze tendrů všechny potřebné procedury technicky dotáhnout, a že se posun v tendrech plánuje (momentálně na tento podzim). První náznaky, že se něco začne postupně dít sice přicházejí až v posledních dnech (až v tomto týdnu se objevila zpráva o zahájení druhé fáze tendrů na stavbu dvou krátkých úseků S1 v Slezském a S10 v Západopomořanském vojvodství + pár obchvatů, které ale nejsou kategorií S nebo A), ale zatím toho není mnoho.

V čem je problém? Na konci října 2015 proběhly v polsku parlamentní volby, ve kterých získala nadpoloviční většinu v Sejmu do té doby opoziční strana Právo a Spravedlnost, která přišla s velmi rozhazovačným programem, který postupně realizuje (vlajkovou lodí byl už zavedený plošný přídavek 500 złotých = cca 3000 Kč měsíčně na každé druhé a další dítě nebo snížení věku odchodu do důchodu nastaveného předchozí vládou - mimochodem tomuhle se v polských reáliích říká pravice). A právě z těchto důvodů se proslýchá, že vláda prostě nebude mít na tak rozsáhlé investice do infrastruktury, které doteď probíhaly, finance. Od nástupu nové vlády došlo kromě protahujících se tendrů k v zásadě následujícímu: a) podobně jako ve všech státních institucích i v GDDKiA došlo k rozsáhlým personálním čistkám. b) byly dotaženy některé tendry, které byly už v pokročilé fázi (např. jižní obchvat Varšavy nebo část S7 mezi Krakovem a Zakopaným - o všem jsem tu psal) c) v dubnu došlo k vypsání jediného nového tendru na rychlostní silnici S61 v úseku od města Szczuczyn k již existujícímu obchvatu města Augustów (tah do Pobaltí). d) vláda lehce modifikovala konečný plán sítě silnic S a A (mimo jiné přidání silnice S52 z Bielska-Białé přes Wadowice do Krakova - tam je to fakt potřeba, severního obchvatu Krakova nebo silnice S16 přes Mazury - de facto tah z Pobaltí na Gdaňsk, Štětín a do Německa) e) došlo k určitému posunu v přípravě některých silnic, hlavně vydání polské obdoby EIA např. na úsek Rzeszów - Slovensko (přechod Barwinek-Vyšný Komárník v dukelském průsmyku), ale u těch je případné zahájení stavby reálné nejdříve až za několik let.

No a to je prozatím asi tak zhruba všechno. Pomalu výhledově zatím snad budou dojíždět už zmíněné tendry vyhlášené ještě za předchozí vlády (nyní je nejbližší reálný termín podepisování smluv na začátku příštího roku), takže by se dál stavět mělo. Navíc se budou postupně až do roku 2019 (částečně 2020) dodělávat již realizované úseky, kterých je opravdu hodně. Teoreticky má současná vláda podobně jako ta předchozí ambiciózní plány na další investice do infrastruktury (hlavně ve východní Polsku, které je její baštou, a o kterém - ne tak úplně pravdivě - tvrdí, že se zanedbávalo), ale nakolik se budou realizovat a rozjíždět nové tendry je ve hvězdách. Zatím se toho moc neděje.
Petanecek
Příspěvky: 371
Registrován: 14.11.2012 10:47:44

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Petanecek »

Mě by spíše zajímalo, kdy zavedou známky (popř. nějaký jiný druh poplatku), aby utáhly tu výstavbu resp. rekonstrukce. Neb se začíná populisticky cpát čím dál tím více peněz do 2. dítěte a dalších dětí (jelikož nejsou peníze, začali danit např. elektroměr - za každý bez vyjímky 14 zl. měsíčně). Nová daň zavedená nynější populistickou vládou. A jelikož je v polsku vysoký podíl tranzitu, tak jsem zvědavý, kdy se začnou objevovat vyjeté koleje a z čeho to budou platit opravy. Proto se asi brzo (pár let) dočkáme nějakého druhu zpoplatnění, ač se to ještě na světlo nedostalo.
Zdržuji se hlavně jižně od Dunaje, ale rád se podívám i na severní břeh a sem tam i na západ od Rýna.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Tak ono v Polsku se staví víceméně skoro vše z peněz EU, umí ty dotace prostě využít lépe než my. A až uplyne zákonná lhůta, postaví se na dálnicích mýtnice, podobně jako na A4. Na A1 je to připravené pro pozdější mýtnice také. Zatím je jejich mýto spíše symbolické oproti Itálii či Francii. Avšak nevím jak hodlají případně zpoplatnit rychlostní silnice S, kterých bude tisíce kilometrů a ty udržovat ? Možná pak provedou to samé jako u nás a na Slovensku - převedou to na dálnice, což dává smysl.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
hiob
Příspěvky: 783
Registrován: 15.3.2009 19:13:36

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od hiob »

Honey72 píše:A až uplyne zákonná lhůta, postaví se na dálnicích mýtnice, podobně jako na A4. Na A1 je to připravené pro pozdější mýtnice také.
Toto je omyl, mýtnice už na A budované po cca 2013 nejsou, dokonce i když už byly v projektu - viz např. A1 u Lodze, kde v místech mýtnice je dálnice jen "ohnuta". A u těch, které existují se spíše po 5 letech co to EU zaplatila, děla/plánuje přestavba na to, aby nepřekážely 140km/h ...

Od 2013 se přemýšlí na jiným typem zpoplatňování osobních aut (příliš velké zpoždění na mýtnicích), nyní se vláda přiklání k 'video-control' ala HU/SK od 2018.
Nákladní je nyní Kapsch, zda bude pokračovat, není zatím jisté (jestli si to dobře pamatuji, má smlouvu do konce 2018). Situace podobná naší - nový tendr není stále vypsán, i když času už je málo.
hh
Autor
Příspěvky: 2553
Registrován: 19.3.2009 16:35:53

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od hh »

Honey72 píše:Tak ono v Polsku se staví víceméně skoro vše z peněz EU, umí ty dotace prostě využít lépe než my. A až uplyne zákonná lhůta, postaví se na dálnicích mýtnice, podobně jako na A4. Na A1 je to připravené pro pozdější mýtnice také. Zatím je jejich mýto spíše symbolické oproti Itálii či Francii. Avšak nevím jak hodlají případně zpoplatnit rychlostní silnice S, kterých bude tisíce kilometrů a ty udržovat ? Možná pak provedou to samé jako u nás a na Slovensku - převedou to na dálnice, což dává smysl.
To spíš dopadne jako v Itálii, ty nezpoplatněné budou děravé.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Jen to ne. Zažil jsem si to v létě cestováním po Střední a Jižní Itálii.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
bobikabobik
Příspěvky: 43
Registrován: 19.9.2009 19:28:48

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od bobikabobik »

Ještě jedna aktualizovaná mapa i s termíny dokončení http://ssc.siskom.waw.pl/
Jak jste psali výše, neskutečná rozestavěnost ucelených úseků, můžeme jen závidět jak umí využít fondy EU.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Ovšem jak jsem psal výše, pořád ještě dost klíčových úseků chybí a je alarmující, že se po nástupu současné vlády začínají nepřiměřeně protahovat už běžící tendry a až na jednu výjimku se nevyhlašují nové.

Co se týče zpoplatnění, tak tam diskuse trvá už delší dobu. Zatím se nic konkrétního nechystá, ale uvažovalo se o více variantách - ať už dálniční známky nebo elektronické mýtné. Už teď to funguje tak, že když se u mýtných bran vytvoří příliš velké zácpy, tak se otevírají a stát uslé mýto kompenzuje (v praxi se to týká hlavně dálnice A1 v sezóně, kdy se jezdí k Baltu).
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Tak z toho by si měli vzít příklad Chorvati :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od FlakY` »

I když toho hodně rozestavěli, tak stále jsme na tom podstatně lépe. Příští rok může být hodně optimistický a další budou jen následovat.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
bobikabobik
Příspěvky: 43
Registrován: 19.9.2009 19:28:48

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od bobikabobik »

to se velmi rychle změní - výstavba u nás v porovnání je tragická - v různých stádiích nemáme rozestavěno ani 60km o ročním dokončení ani nemluvě (pokud nepočítám opravy D1), to co mají rozestavěno a ročně odevzdávají Poláci rozhodně není jenom 4x více než my (srovnání velikosti území a počtu obyvatelstva).
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 27.9.2016 10:03:13, celkem upraveno 1 x.
Důvod: necitujte, když reagujete na přechozí příspěvek
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Ne, to se jen tak zase velmi rychle nezmění. Ano, je to obdivuhodné, že se v Polsku staví a staví se ve velkém. Ale stále je to oproti propočtu obyvatel/km2 a sítě v ČR/SR ve srovnání s Polskem slabota. Musejí tu síť zvednout o 100%, aby se to srovnalo. A jak to tak čtu, tak to zvednou tak o 1/3. Ten deficit v Polsku je enormní a udržet toto tempo výstavby značí přesunovat zdroje navíc z EU fondů. A najednou si ta 3.000 km síť bude žádat stovky mil. € na údržbu, co doposud nebylo a nyní bude a na to EU fondy nejdou vůbec. Nyní odevzdávají opravdu více, i tendrují více, ale ten stavební deficit byl enormní a stále jsou i s tím co staví ještě pozadu. A samozřejmě, ČR ohlašuje boom do výstavby a Slovensko si tempo udržuje. Slovensko teď srovnávat nejdu. To se uvidí v horizontu 3+ let jaký bude další výhled. Nyní to stále nepostačuje.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Houdini
Příspěvky: 277
Registrován: 10.2.2011 9:42:32

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Houdini »

Polsko (38,446 mil obyv.) / ČR (10,554 mil obyv.) = 3,64x
Dálniční síť ČR (1247 km) x 3,64 = 4539 km.
V roce 2020 mají v současnosti v plánu dokončit cca 4500 km (něco jsou půlprofily).
Současná síť (3166 km?) odpovídá 70% české. Pokud v roce 2021 dosáhnou 5000 km lze očekávat předstižení v přímém přenosu.

Slovensko(5,421 mil obyv.) / ČR = 0,51x
ČR (1247 km) x 0,51 = 636 km.
Současná slovenská síť (721 km?) odpovídá 113% české. :ok:
"Při plánování dálnic se nedívám na mapu Čech, ale na mapu Evropy."
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

rozloha, ČR 79 tisíc, PL 313 tisíc, to je 3,96
populace, ČR 10,5 mil. PL 38,5 mil, to je 3,66
mezitím tedy cca. 3,81

do roku 2021 zbývá dost času, ČR nic do té doby nepostaví?
pak je to od přímého přenosu ještě na dekádu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Houdini
Příspěvky: 277
Registrován: 10.2.2011 9:42:32

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Houdini »

Dálnice vnímám především jako záležitost intenzit, proto obyvatelstvo. Navíc je to proměnná veličina (u Polska větší emigrace) takže mnohem zajímavější. (stárnutí populace a úbytek obyvatelstva = nižší intenzity).
Do roku 2021 má ČR v současnosti v plánu postavit cca 100 km. (OT: ČR v posledních 10letech nemá vizi kam dál, a proto stojí namístě.)
Polsko na rozdíl od ČR je tranzitní zemí, takže to že ČR předstihne ve výstavbě dálnic mnohem dříve než v HDP považuji za logické. (Samozřejmě vycházím ze současných trendů, které se mohou změnit, ale při "papírové" výstavbě dálnic funguje značná setrvačnost.)
"Při plánování dálnic se nedívám na mapu Čech, ale na mapu Evropy."
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

To klidně vnímejte, já vám to neberu. Nikdy se ale nebere jediný parametr. ;) Obyvatelstvo samotné nic nenapoví, pokud neznáte další kromě rozlohy a to jsou města nad 1 milion. Atd. Někde mají 6 mil. lidí a pár stovek km sítě, z toho většina jde pod zemí nebo nad ní. Ta výstavba je rychlá, ale o nějakém předbíhání nemůže být stále řeč. A 5+ let je hodně dlouhá doba v dnešních časech. Tranzitní země je i Česká republika, dejte si konečně říct, že jste hlavní tah mezi západem a Balkánem. Nikdo neupřednostňuje Švýcarsko a Rakousko, pokud nemá bod cesty. Vaše D5+D1+D2 nebo D8+D1+D2 jsou čistě tranzitní tahy. D1 tím, že i propojuje 2 největší města a 2 základní oblasti (Čechy a Morava) je přetížená. Ale to je věcí ČR, že nemá náhradní trasu. Slovenská D2 zažívá poslední roky neskutečný nárůst intenzit a podíl nákladní dopravy. Naštěstí pro Slovensko tato komunikace zabere bez DN cca. 1h čisté jízdy. :lol: Slovenská D2 nic v rámci Slovenska de facto nespojuje. D1 je stále více vnitrostátní tah, kde ten průmysl jen dobíhá nějaké období a se západem se to nedá srovnávat. Přetíženost komunikací při hlavním městě je zas o nedostatku obchvatů a umístnění hlavního města oproti ostatnímu území. Snad proto se uvažuje i s rozšířením D2 po Stupavu. Ale to jsem odběhl.

Česko nemá dostatek dálnic vzhledem k rozloze, hustotě osídlení, průmyslu a počtu obyvatel v návaznosti na sousední země. Jediná výjimka je již jen Polsko. Se Slovenskem je to takové předbíhání. O tom se nemusíme bavit, že je tomu tak. Ale hodně to lidí to vnímá tak, že Poláci staví o závod. Musejí, mají deficity. Teď to stahují, ale jak se posunou v období 2020+ je rovněž otázní.

V celém tomto prostoru V4 + část Balkánu chybí 9.000 km dálniční sítě. Staví se 15%. Z toho značná část v Polsku, logicky vzhledem k parametrům země.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Houdini píše:Polsko (38,446 mil obyv.) / ČR (10,554 mil obyv.) = 3,64x
Dálniční síť ČR (1247 km) x 3,64 = 4539 km.
V roce 2020 mají v současnosti v plánu dokončit cca 4500 km (něco jsou půlprofily).
Současná síť (3166 km?) odpovídá 70% české. Pokud v roce 2021 dosáhnou 5000 km lze očekávat předstižení v přímém přenosu.
V současnosti to v Polsku vypadá takhle:

Celkem je tam 2958,4 km silnic A a S + 258,1 km v 1/2 profilu. To je dohromady 3216,5 km.

Rozestavěných je celkem 56,9 km dálnic (A) a 1107 km rychlostních silnic (S) + 12,5 km rychlostních silnic v 1/2 profilu a 62,1 km se dostavuje z 1/2 profilu na plný. Tzn. pokud jde o úplně nové silnice, tak je rozestavěných celkem 1176,4 km silnic A a S. Pokud nedojde k nějakým nečekaným komplikacím, tak bude všechno hotové do roku 2020 a pak by Polsko mělo celkem 4393 km rychlostních komunikací.

V tendru je teď cca 680 km, což je spolu s už existujícími a rozestavěnými úseky cca 5070 km. Ale vzhledem k tomu, co jsem psal výše - naprostá většina z nich byla vyhlášena už v roce 2015 (jeden dokonce v roce 2013, ale to je hodně problematický úsek a téma samo pro sebe) a nevypadá to, že by se alespoň něco stihlo ještě letos dotáhnout, tak je otázka kdy se reálně začne něco z toho stavět. Tímhle tempem by tyhle úseky mohly být reálně postavené tak někdy cca do roku 2022. Navíc se prakticky zastavilo vyhlašování nových tendrů, takže do budoucna to asi tak super nebude. Nová vláda sice vypráví, jak je další výstavba infrastruktury její prioritou (hlavně v "zanedbávaném" východním Polsku - což ale není tak úplně pravda), ale reálně to tak moc nevypadá.
Sopko
Příspěvky: 149
Registrován: 26.3.2009 6:59:03

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Sopko »

Polsko využilo fondy v posledním období k obrovskému rozvoji infrastruktury a rozvoji země obecně, oproti stavu před 10 lety je to skok - narozdíl od Česka, kde jsme se bohužel utopili v debatách, legislativě a konfliktech a každý nový km dálnice slavíme jako Vánoce. Podívejte se, jaký kvalitativní skok udělaly i polské železnice.
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od FlakY` »

Jenže u nás byl významný posun, když se změnila koncepce dálniční sítě a většina R je dnes dálnicí. Polská rychlostní S jsou daleko horší než naše bývalá Rka. A jelikož nejsilnější mantrou silniční mezinárodní sítě jsou dálnice, tak Polsko bude hodně daleko za ideálem. Proč nestaví rovnou dálnice je rozhodnutí pravděpodobně ekonomické. Později budou muset draze upgradovat.
Naše země má do ideálů taky dost daleko, ale zato jsme dobře průjezdní.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
adi88
Příspěvky: 496
Registrován: 15.3.2009 22:53:30
Bydliště: Brno, kousek od VMO

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od adi88 »

S tím, že jsou polská S horší než naše R bych až tak úplně nesouhlasil. Samozřejmě, pokud se podíváme na "těšínskou" S52 nebo S8 Piotrków Trybunalski - Warszawa, které jsou vedeny vesměs ve stopách původních silnic I.třídy, tak to žádná sláva není. Ale na druhou stranu, třeba nová S8 Wrocław-Lodž, o něco starší S8 z Warszawy směr Białystok či S7 v okolí Elblągu, tak to je s našimi D4, D10, či starými úseky D7 přinejmenším srovnatelné. Možná je toho i víc, ale třeba S3 či nová S okolo Lublinu projetá nemám. Myslím ale, že by Polsku nové pojetí taky slušelo. Jejich dálniční síť mi nyní příjde taková neúplná. Třeba to zmiňované spojení Wroclaw-Lodž by si z hlediska významu trasy povýšení na A8 dost zasloužilo, stejně tak jim chybí dálniční spojka dvou největších měst, Warszawy a Krakowa. Takže když už, tak ideálně A7 Gdańsk-Warszawa-Kraków ;)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Polsko provedlo zásadní investice do národní dopravní infrastruktury hlavně díky EU fondům. Ale šli tam i národní zdroje pochopitelně a šlo tam také PPP, tedy soukromý kapitál. Peníze šli opravdu nejen do dálnic, ale i silnic, renovací přes samosprávy do mnoha dalších projektů. Investovalo a investuje se i do železnic, stejná pravda. Území je to obrovské, deficity infrastruktury obrovské (dejte si říct :D ), ekonomika musí být více výkonní. Vy kritizujete sociální výdaje, ale i ty byli podhodnocené. Emigrace se mírně zpomalila, ale je fakt, že Poláci jsou všude v EU, nesedí doma na zadku lidově řečeno. Posílají domů remitence, což je velmi důležité pro ještě vyšší domácí spotřebu. Díky tomu se HDP zvedá. To vše víme a je to pokrok. :P Ale pro udržení tohoto tempa bude za potřebí pro další dekádu upgradovat masterplany dopravního charakteru, aktualizovat na základě provozu rozvoj silnic a dálniční sítě, zajistit údržbu a zdroje pro financování nové výstavby. EU fondy možná nebudou v takovém rozsahu, takže proto říkám, je to všechno hezké, ale těžko udržitelné. Ono dá se to budovat i do 2030 třeba na úkor státního dluhu, ale to není moc rozumné. Ostatně ten dluh je dnes na úrovni přes 51% HDP, což při celkovém HDP kolem 500 mld. USD je i celkem dost. Nezaměstnanost klesá, ale stále je kolem 8% a více. Správa OECD z 03/2016 konstatuje, že Polsko je na vrcholu svého hospodářského rozvoje a rozhodně investice do infrastruktury zajistí rozvoj a zvýšení životní úrovně. Ale musí se zabrat na nových programech; zaostávají projekty do infrastruktury ŽP, do infrastruktury veřejné dopravy, je slabá podpora obnovitelných zdrojů energie a to je to o čem mluvím, že se dohání obrovský investiční dopravní deficit, ale i k tomu má OECD výtku: nevidí udržitelnost zajištění výdajů.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Zdá se, že to o čem jsem psal se skutečně začíná naplňovat. GDDKiA teď s velkou slávou píše o každém tendru, který pouští do druhé fáze, ale prozatím se jednalo o malé fragmenty silnic plus nějaké obchvaty, které nebudou rychlostními komunikacemi. Jediným větším tendrem, který byl puštěn dále je stavba silnice S7 (Varšava-Krakov) z Varšavy k městu Grójec (odtamtud až k městu Radom už S7 stojí).

Ale k věci. Jedním z velkých tendrů, který běží od loňského podzimu, je stavba silnice S6 mezi Štětínem a Gdaňskem. Zhruba polovina silnice od Štětína do města Koszalin (včetně jeho obchvatu) už je v realizaci a zbytek se stále tendruje. Nejdřív ale viceministr infrastruktury prohlásil, že je potřeba vybrat v regionu prioritní stavbu - buď S6 nebo plánovaný (také v tendru) metropolitní obchvat trojměstí Gdaňsk-Sopot-Gdynia. Poté se jedna z poslankyň vládního PiSu nechala slyšet, že na stavbu všeho nejsou peníze, protože minulá vláda na stavby nezajistila nezbytné finanční prostředky, což je samozřejmě nesmysl, když to poslali do tendru. Více k tomu např. zde: https://radiogdansk.pl/index.php/wiadom ... zecza.html

Jestli se podobné problémy stanou pravidlem uvidíme. Každopádně ale tahle kauza jednoznačně zapadá do toho, o čem se v Polsku v současnosti potichu mluví - že kvůli jiným výdajům nemá vláda peníze na tak rozsáhlou výstavbu infrastruktury jako dříve, a proto uměle zdržuje již vyhlášené tendry.
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od FlakY` »

HDP země stále roste, takže to jsou jenom blbé kecy nové vlády.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
rejow
Příspěvky: 17
Registrován: 5.6.2011 17:30:31

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od rejow »

Dovolím si oponovat, pracoval jsem v Polsku několik let. Myslím že skutečná situace jde spíš směrem Řecko. Poláci jsou mistři marketingu a sebereklamy, spoustu dluhů mají různě poschovávaných v různých akciovkách zřizovaných veřejným sektorem, ze kterých prováděli spolufinancování. Potom to ale hezky vypadá ve statistikách. Obce a regiony jsou kvůli tomu také utopené v dluzích. Myslím že je ještě také dostihnou náklady na údržbu některých megaprojektů.

Pracoval jsem dlouho pro Skansku a celé roky nám bylo Polsko dáváno za příklad, měli skvělé výsledky. Bohužel už nikdo něchtěl mluvit o tom, jak byla polská větev byla vykradená zevnitř, žádné rezervy, žádný vlastní majetek. Kvůli brutálnímu tlaku na ziskovost, odešli kvalitní lidé a nahradil je kindermangement bez zkušeností.
Fungovalo to jako letadlo, dokud se objem zakázek na trhu zvětšoval, nabírali další bez ohledu na cenu. Celé to bylo založené na kladném cashflow (díky dobré platební morálce investorů - PL investor musí ze zákona platit do 30dnů), no a teď se trh zhoupnul dolů a bublina praskla.

Nedivil bych se kdyby podobný scénář zafungoval i pro celý stát.
Odpovědět

Zpět na „Polsko“