Polsko všeobecně
Re: Polsko všeobecně
Me se libi jak jsou hned vsichni chytri, ze Polaci S8 na hranice zvladaji, ale nikdo si nepolozi otazku proc ve stope DK33 a ne DK8. Tam se "kupodivu" zas tolik nehrnou (ze o tom uvazuji a maji rozdelane asi ctyri varianty vim). Pritom si troufam tvrdit, ze Bardo je radove mensi problem nez Kraliky - Mohelnice.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Polsko všeobecně
Postavit se dá všechno Já se jen obávám, že trasa bude stranou zájmu české strany. Alespoň do doby, než se dokopeme k dokončení základní české sítě.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Polsko všeobecně
Postavit ano. Projednat a zaplatit, to uz je slabsi.
Re: Polsko všeobecně
Ani bych se nedivil, že S8 v Klodzku bude hotová dříve než D11 u PL hranic. Každopádně s S8 vznikne další tlak na realizaci D43. Což je jen dobře, ne? Na tom se snad všichni shodneme, že D43 bude s realizací D35/D11 brutálně chybět.
Re: Polsko všeobecně
Jak správně píšete, s realizací D11/D35, a ne s realizací S8 k Boboszowu.HanesCZ píše:Na tom se snad všichni shodneme, že D43 bude s realizací D35/D11 brutálně chybět.
Ono totiž velká většina dopravy na I/43 od Svitav k Brnu (a zpět) je doprava ve směru Brno-východní Čechy (Hradubice) a dál. A ne doprava do středního Polska skrz Kladsko.
Proto je otázka, nakolik má smysl stavět dálniční alternativu k I/43 v trase A88 od Boskovic k Moravské Třebové, když to akorát bude pro většinu dopravy zbytečná zajížďka.
Co se týče teoretické indukované mezinárodní dopravy na S8 k Boboszowu, tak ta si vystačí s případným zkapacitněním I/11 k Postřelmovu (tunel Bušín + obchvat Olšan) a dále s existující I/44 a D35 přes Hanou.
A jedna poznámka na závěr: nezapomeňte, že ekspresówka může být i "jednojezdniowa". To co píše Jan Sůra v článku o "čtyřpruhu", to v tom nalinkovaném polském zdroji nikde nevidím. (nehledě na to, co píše Honey72, jestli se nejedná jen o šotka...) Nejedná se jen o špatný výklad?
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.
Re: Polsko všeobecně
Neni to tam. S nejvetsi úravdepodobnosti to bude neco takoveho.To co píše Jan Sůra v článku o "čtyřpruhu", to v tom nalinkovaném polském zdroji nikde nevidím.
Jinak do Klodzka 11000 aut/24h, k odboceni DW392 8300 aut/24h, po Bystrzicu 5100 aut/24h, po Miedzilesie 3400aut/24hod, na caru 2000aut/24hod. Vysledky z roku 2015, lonske scitani stejne jako my odlozili. Kolik by tam muselo jit transitu, aby tam dotahli 2+2?
Je to proste akorat klacek na "milovane". Vsak to znate, kdo chce psa jist, hulky si vzdycky najde.
Re: Polsko všeobecně
Asi bych ani nehledal současné intenzity u Mezilesí. Jak je známo, kde nevede pořádná cesta, ani moc lidí tudy nepojede. Podobně jako např. na D11 to u Královce na dálnici podle současných intenzit nevypadá.
Mě se na S8 u Klodzka velmi líbí jak širokou oblast bude schopna obsloužit. Bude použitelná i pro ohromný kus Českého území. Od Broumovska, Náchodska, Rychnovska, Kralicka, Jesenicka. Tím spíš pokud by nějaká ekspresowka až do Mezilesí. Celá tahle oblast totiž léta strádá špatnou dopravní dostupností.
Mě se na S8 u Klodzka velmi líbí jak širokou oblast bude schopna obsloužit. Bude použitelná i pro ohromný kus Českého území. Od Broumovska, Náchodska, Rychnovska, Kralicka, Jesenicka. Tím spíš pokud by nějaká ekspresowka až do Mezilesí. Celá tahle oblast totiž léta strádá špatnou dopravní dostupností.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Polsko všeobecně
Přesně tak, S8 nakonec může být klidně i v polovičním profilu. My tu jásáme, ale jsou to plány do budoucna. Prostě, dokud neuvidím, neuvěřím.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Polsko všeobecně
9. srpna byla zrovozněna další část rychlostní silnice S61 Via Baltica v úseku Kolno-Szczuczyn o délce necelých 35 km. Ještě jeden úsek by měl být hotový letos a další pak příští rok. Ani potom ale ještě nebude S61 kompletní, pořád bude chybět úsek u křížení s S8 a část obchvatu města Łomża.
https://www.gov.pl/web/gddkia-bialystok ... -kierowcow
16. srpna byla otevřená rychlostní silnice S11 na obchvatu města Kępno ve Velkopolském vojvodství o délce necelých 7 km. Jedná se o druhou etapu stavby obchvatu, první část byla otevřená už v roce 2018.
https://www.gov.pl/web/gddkia-opole/odd ... -ciagu-s11
K 12. srpnu bylo ve Svinoústí vyraženo už 1000 m tunelu pod průlivem Svina a chybělo tedy ještě dalších 484 m.
https://www.gov.pl/web/gddkia-szczecin/ ... winoujsciu
https://www.gov.pl/web/gddkia-bialystok ... -kierowcow
16. srpna byla otevřená rychlostní silnice S11 na obchvatu města Kępno ve Velkopolském vojvodství o délce necelých 7 km. Jedná se o druhou etapu stavby obchvatu, první část byla otevřená už v roce 2018.
https://www.gov.pl/web/gddkia-opole/odd ... -ciagu-s11
K 12. srpnu bylo ve Svinoústí vyraženo už 1000 m tunelu pod průlivem Svina a chybělo tedy ještě dalších 484 m.
https://www.gov.pl/web/gddkia-szczecin/ ... winoujsciu
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Polsko všeobecně
K dnešnímu dni jsem po 2. v historii existence sekce a zároveň po skoro 6 letech dokončil komplexní přečtení celé sekce.
Celkem jsem odstranil 106 příspěvků. Takhle je to nic neříkající číslo, ale všechno příspěvky, které vždy mají odkazy na to, co již neexistuje a čtenář tak ztrácí zbytečně čas. Zároveň jsem v asi 130 příspěvcích uvedl důležitou poznámku a sice, že odkaz je již neplatný, ale jeho odstranění by narušilo smysl debaty, ze které lze vydedukovat oč šlo a co se v daném období řešilo a cílem tohoto pročtení není narušit podstatu a tedy debatu samotnou. Občas jsem odstranil odkaz a taky uvedl klasickou poznámku k jeho odstranění a to zase z čisté praktičnosti a sice, aby tam člověk zbytečně neklikal, pokud k tomu vedl text v příspěvku ve smyslu, že tam bude mapa, tabulka atd. Pochopitelně o největší část přišel ML90 a pak hiob a pak všichni ostatní, kde já nebo admini nejsme výjimkou.
Dále bych rád upozornil na jeden fakt, on ho uvedl i ML90 a já ho explicitně uvedl v úvodu tématu: Výběrová řížení / Podepsání smlouvy sice, že: ZMĚNA ODKAZŮ: Web GDDKiA přešel na novou platformu a nyní je součástí obecného vládního webu gov.pl: https://www.gov.pl/web/gddkia Starý web s veškerými informacemi je dostupný na adrese https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/ Proto jsou kromě nejnovějších neplatné veškeré odkazy, které tady ve fóru jsou a pro jejich zobrazení se musí na začátek adresy přidat slovo "archiwum" (například https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a ... -Warszawie).
Hromada příspěvků resp. odkazů ve starém tvaru je ponechána, protože tedy námatkově jsem to zkoušel na vícero místech. Znova tedy, děje se to i jinde ve světě, ale na napsaném se nic nezměnilo, protože ten obsah prošel vždy shlédnutím a možnou debatou. Patří se to zdůraznit, protože je to i nadále cenný zdroj informací jak Polsko došlo k dálniční síti.
V teoretické rovině existuje/byl zájem o přestavbu sekce, ale v praktické rovině to nemá kdo realizovat, buďme/te rádi, že to funguje jako celek a že jsou tady k nalezení patřičné informace. O ty nové sekce a nová témata se třeba o další řád víc starat a samotná reorganizace je nesmírně náročná na čas, ovšem tohle pročtení jsem tedy zařadil do svojeho programu v rámci největší aktualizace zahraničních sekcí. Bez jakéhokoliv vylepšování úvodů v tématech v sekci, vyjma tohohle všeobecního vlákna.
Počet obyvatel v Polsku se od roku 2000 snížil o asi 0,5 mil. a celkově je od roku 2009 již roční úbytek obyvatelstva, i když velmi mírný. Ačkoliv ty statistiky jsou různé, tak i OSN vidí meziroční pokles obyvatelstva o skoro 55 tis. obyv. Urbanizace se nyní pohybuje v asi 60% a průměrný věk je zde skoro 42 let. Výhled na další dekády je i nadále populačně nepříznivý, koncem této dekády tady bude žít o další 1 až 1,5 mil. méně lidí. Urbanizace se zásadně zvyšovat nebude, ani za další 3 dekády nepřesáhne 70%. Ovšem průměrný věk se zvedne rychleji, v 2030 to má být 46 let, v 2050 až 51 let.
Aktualizoval jsem taky příspěvek s odkazama na vládní agentury; http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?p=1428#p1428 .
Dále bych rád vypíchl v tématu již jednou uvedený odkaz a sice klikací mapa čerpání peněz z EU dle regionů: https://mapadotacji.gov.pl/ . Taky zajímavé si to znova osvěžit.
Taky ten program výstavby 100 obchvatu v dekádě 2020 - 2030: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 98#p207498 .
Nebo ta hezká dálniční videomapa v letech 1932 - 2018
Shrnutí k dálniční výstavbě: Polsko dokázalo, že lze i z nízké životní úrovně vytěžit a získané EU peníze prioritizovat na opravdu nejdůležitější význam a tím bylo vybudovat funkční dálniční síť. Nadřazená infrastruktura, která zrychlila dopravní tok a díky stavební aktivitě pozvedla ekonomický rozvoj regionů a potažmo státu. Polsko zapojilo i soukromý kapitál a vyzkoušelo si taky levnou výstavbu, která nakonec značila nedokončení daných úseků. Polská ekonomika z této masivní výstavby dokázala vytěžit maximum a i když není v propočtech k důležitým srovnávacím parametrům na špici, tak se dokázalo zásadně v hodnoceních pozvednout a dobíhá to, co zanedbávalo dlouhé dekády. Po tom co roste životní úroveň a tím se i zvedají náklady na přípravní práce a zároveň se ta dálniční síť zceluje, tak již není prostor pro další vlnu takové expanze dálniční sítě. Polsko ale posouvá investice do silniční sítě na nižší úroveň a napojuje na dálniční síť nyní vyšší a místní regiony. A začíná se zaměřovat na jiné druhy dopravní infrastruktury, víc se dívá na hlavní město atd. Číselná shrnutí lze vnímat z vlákna. Ovšem nesmíme zapomínat na celkové plány v dálniční síti a když si představíme, že Polsko je dnes asi v jedné polovině, tak se rozhodně bude na co ještě dívat i další 1,5 dekády. Doplním, že v roce 2020 tady bylo 4269 km dálnic a rychlostních silnic.
Osobně jsem přesvědčen o tom, že je dobře, že Polsko zpomalilo ve výstavbě dálnic a rychlostních silnic, alespoň o jeden rychlostní stupeň, protože není dobré založit ekonomiku na státních investicích především na stavebních projektech, pokud jsou i jiné hospodářské možnosti pro růst. Je velmi důležité odhadnout moment, kdy je lepší se smířit se snížením tempa výstavby a zaměřit peníze z větší ekonomiky vyplývající z minulé expanze dálniční sítě do dalších částí ekonomiky.
Je taky nevyhnutní si uvědomit, že to není jen o pozdvižení životní úrovně (snížení dotací z EU a vyšší náklady na přípravu, pozemky atd.), ale taky o samotných nových nákladech na údržbu vystavěné sítě. Pokud přidáme nepříjemné aspekty jako krize ...
Celkem jsem odstranil 106 příspěvků. Takhle je to nic neříkající číslo, ale všechno příspěvky, které vždy mají odkazy na to, co již neexistuje a čtenář tak ztrácí zbytečně čas. Zároveň jsem v asi 130 příspěvcích uvedl důležitou poznámku a sice, že odkaz je již neplatný, ale jeho odstranění by narušilo smysl debaty, ze které lze vydedukovat oč šlo a co se v daném období řešilo a cílem tohoto pročtení není narušit podstatu a tedy debatu samotnou. Občas jsem odstranil odkaz a taky uvedl klasickou poznámku k jeho odstranění a to zase z čisté praktičnosti a sice, aby tam člověk zbytečně neklikal, pokud k tomu vedl text v příspěvku ve smyslu, že tam bude mapa, tabulka atd. Pochopitelně o největší část přišel ML90 a pak hiob a pak všichni ostatní, kde já nebo admini nejsme výjimkou.
Dále bych rád upozornil na jeden fakt, on ho uvedl i ML90 a já ho explicitně uvedl v úvodu tématu: Výběrová řížení / Podepsání smlouvy sice, že: ZMĚNA ODKAZŮ: Web GDDKiA přešel na novou platformu a nyní je součástí obecného vládního webu gov.pl: https://www.gov.pl/web/gddkia Starý web s veškerými informacemi je dostupný na adrese https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/ Proto jsou kromě nejnovějších neplatné veškeré odkazy, které tady ve fóru jsou a pro jejich zobrazení se musí na začátek adresy přidat slovo "archiwum" (například https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a ... -Warszawie).
Hromada příspěvků resp. odkazů ve starém tvaru je ponechána, protože tedy námatkově jsem to zkoušel na vícero místech. Znova tedy, děje se to i jinde ve světě, ale na napsaném se nic nezměnilo, protože ten obsah prošel vždy shlédnutím a možnou debatou. Patří se to zdůraznit, protože je to i nadále cenný zdroj informací jak Polsko došlo k dálniční síti.
V teoretické rovině existuje/byl zájem o přestavbu sekce, ale v praktické rovině to nemá kdo realizovat, buďme/te rádi, že to funguje jako celek a že jsou tady k nalezení patřičné informace. O ty nové sekce a nová témata se třeba o další řád víc starat a samotná reorganizace je nesmírně náročná na čas, ovšem tohle pročtení jsem tedy zařadil do svojeho programu v rámci největší aktualizace zahraničních sekcí. Bez jakéhokoliv vylepšování úvodů v tématech v sekci, vyjma tohohle všeobecního vlákna.
Počet obyvatel v Polsku se od roku 2000 snížil o asi 0,5 mil. a celkově je od roku 2009 již roční úbytek obyvatelstva, i když velmi mírný. Ačkoliv ty statistiky jsou různé, tak i OSN vidí meziroční pokles obyvatelstva o skoro 55 tis. obyv. Urbanizace se nyní pohybuje v asi 60% a průměrný věk je zde skoro 42 let. Výhled na další dekády je i nadále populačně nepříznivý, koncem této dekády tady bude žít o další 1 až 1,5 mil. méně lidí. Urbanizace se zásadně zvyšovat nebude, ani za další 3 dekády nepřesáhne 70%. Ovšem průměrný věk se zvedne rychleji, v 2030 to má být 46 let, v 2050 až 51 let.
Aktualizoval jsem taky příspěvek s odkazama na vládní agentury; http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?p=1428#p1428 .
Dále bych rád vypíchl v tématu již jednou uvedený odkaz a sice klikací mapa čerpání peněz z EU dle regionů: https://mapadotacji.gov.pl/ . Taky zajímavé si to znova osvěžit.
Taky ten program výstavby 100 obchvatu v dekádě 2020 - 2030: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 98#p207498 .
Nebo ta hezká dálniční videomapa v letech 1932 - 2018
Shrnutí k dálniční výstavbě: Polsko dokázalo, že lze i z nízké životní úrovně vytěžit a získané EU peníze prioritizovat na opravdu nejdůležitější význam a tím bylo vybudovat funkční dálniční síť. Nadřazená infrastruktura, která zrychlila dopravní tok a díky stavební aktivitě pozvedla ekonomický rozvoj regionů a potažmo státu. Polsko zapojilo i soukromý kapitál a vyzkoušelo si taky levnou výstavbu, která nakonec značila nedokončení daných úseků. Polská ekonomika z této masivní výstavby dokázala vytěžit maximum a i když není v propočtech k důležitým srovnávacím parametrům na špici, tak se dokázalo zásadně v hodnoceních pozvednout a dobíhá to, co zanedbávalo dlouhé dekády. Po tom co roste životní úroveň a tím se i zvedají náklady na přípravní práce a zároveň se ta dálniční síť zceluje, tak již není prostor pro další vlnu takové expanze dálniční sítě. Polsko ale posouvá investice do silniční sítě na nižší úroveň a napojuje na dálniční síť nyní vyšší a místní regiony. A začíná se zaměřovat na jiné druhy dopravní infrastruktury, víc se dívá na hlavní město atd. Číselná shrnutí lze vnímat z vlákna. Ovšem nesmíme zapomínat na celkové plány v dálniční síti a když si představíme, že Polsko je dnes asi v jedné polovině, tak se rozhodně bude na co ještě dívat i další 1,5 dekády. Doplním, že v roce 2020 tady bylo 4269 km dálnic a rychlostních silnic.
Osobně jsem přesvědčen o tom, že je dobře, že Polsko zpomalilo ve výstavbě dálnic a rychlostních silnic, alespoň o jeden rychlostní stupeň, protože není dobré založit ekonomiku na státních investicích především na stavebních projektech, pokud jsou i jiné hospodářské možnosti pro růst. Je velmi důležité odhadnout moment, kdy je lepší se smířit se snížením tempa výstavby a zaměřit peníze z větší ekonomiky vyplývající z minulé expanze dálniční sítě do dalších částí ekonomiky.
Je taky nevyhnutní si uvědomit, že to není jen o pozdvižení životní úrovně (snížení dotací z EU a vyšší náklady na přípravu, pozemky atd.), ale taky o samotných nových nákladech na údržbu vystavěné sítě. Pokud přidáme nepříjemné aspekty jako krize ...
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Polsko všeobecně
v návaznosti na výše uvedený souhrn ... ještě přidám další vývoj v zemi a sice:
Občas se věnuju i bezpečnosti silničního provozu. Tak rozhodně za vše vždy mluví počty mrtvých ... nebudu se věnovat jen tomu, že stoupá rozsah dálniční sítě, nebo že stoupá ekonomický rozvoj a potažmo se zlepšuje vozový park, nebo že stoupá ale i motorizace ... tady je výsledek V ČR to bylo v roce 2019 547 osob; https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tisko ... ch-zraneni . V Polsku je to tedy 5,3x. Závěry si může každý vyvodit sám.
Zajímavostí můžou být i výdaje do silniční dopravní infrastruktury
Občas se věnuju i bezpečnosti silničního provozu. Tak rozhodně za vše vždy mluví počty mrtvých ... nebudu se věnovat jen tomu, že stoupá rozsah dálniční sítě, nebo že stoupá ekonomický rozvoj a potažmo se zlepšuje vozový park, nebo že stoupá ale i motorizace ... tady je výsledek V ČR to bylo v roce 2019 547 osob; https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tisko ... ch-zraneni . V Polsku je to tedy 5,3x. Závěry si může každý vyvodit sám.
Zajímavostí můžou být i výdaje do silniční dopravní infrastruktury
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 17.10.2021 21:50:54, celkem upraveno 1 x.
Důvod: doplněn obsah
Důvod: doplněn obsah
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Polsko všeobecně
V Polsku má nová rychlostní síť určitě obrovský podíl na snížení úmrtnosti, protože polští řidiči jsou opravdoví střelci a to jejich předjíždění bylo vždy riskantní. Na jejich obranu, jezdit po tak velké zemi, po rovinatých a přetížených silnicích bylo ubíjející i pro mě, takže podvědomě přidáváte plyn a každý poctivec vám pak připadá šnekem
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Polsko všeobecně
Treba tenhle strelec.
Nedelej si iluze. Oni jsou v tomhle "jini". Stejne jezdi i po meste. Oba mi bratranci maji za sebou zavinenou bouracku a to nenajezdi vic nez ja.
Nedelej si iluze. Oni jsou v tomhle "jini". Stejne jezdi i po meste. Oba mi bratranci maji za sebou zavinenou bouracku a to nenajezdi vic nez ja.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Polsko všeobecně
Tak to je dobrej magor ) Ale přesně podobné případy se mi stávaly v Polsku běžně, proto se vyhýbám hlavním tahům. Tenkrát, když ještě neexistovaly v Polsku žádné dálnice, jsme se vydali k moři. Po mnoha podobných manévrech jako na videu jsem se rozhodl, že zpátky to raději vezmu oklikou přes Německo. Tehdy jsem se ještě raději dotázal, jestli náhodou nemá Polsko předpis, že když je na silnici místo, musím předjíždějícímu proti mě uhnout
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Polsko všeobecně
a policajti taky stejný
otáčet se bez majáku...
otáčet se bez majáku...
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Polsko všeobecně
Myslím, že si i trošku cvrnkli do kalhot a byli rozhození, protože to otáčení jim také moc nešlo
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Polsko všeobecně
Vam se to keca, ale zkuste otocit auto na petniku, kdyz mate jen tribodove pasy a cerstve klouzete v sedacce...
Re: Polsko všeobecně
Tady si bude nekdo jeste hodne drbat hlavu. Nastesti to proslo bez obeti. Moje soukroma perlicka... po te nedemolovane pulce se mi pred ctvrt rokem vracela rodinka z dovolene.
Re: Polsko všeobecně
Celkem zajímavý článek o výstavbě dopravní infrastruktury v Polsku:
https://www.voxpot.cz/raj-i-peklo-polsk ... lidi-desi/
Třebá dálnice pro 5000 voz./24h je dobrý nesmysl, to měli radši stavět v polovičním profilu.
Ale s některými věcmi se rozhodně nemůžu ztotožnit. O 7 m šiřší SDP, jako rezerva pro 3+3, rozhodně neudělá nárust ceny 25%. Polsko je placka, zemní práce mají minimální. Výkupy u nás tvoří max. 5% ceny stavby, v Polsku to nebude víc, spíš naopak. Těch pár mostů na křižujících komunikacích delších o pár metrů taky moc peněz navíc neudělá. Viděl bych to na nárust ceny o max. 5-10%.
I u nás by se našlo několik staveb z tohoto tisíciletí, kde se ta rezerva měla taky přidat. Minimálně D0 512, i když tam mělo být 3+3 rovnou. A na D11/D35 Plotiště-Sedlice by rezerva ve střeďáku měla taky smysl.
O využitelnosti tak obřího letiště se dá snadno pochybovat, ale to, že přípravu VRT přesunuli pod zákon o CPK, a připravuje je speciální oddělení CPK, je rozhodně plus. Dokud mělo přípravu na starosti PKP PLK, tak se nehnuli z místa. PKP PLK je stejně zkostantělá organizace jako SŽ. U nás se pro přípravu VRT musel také zřídit samostatný odbor a příprava VRT jde mimo ostatní odbory, které by se mezi sebou jen hádali a ani za dalších 20 let by se nedohodli jak mají ty VRT vypadat.
https://www.voxpot.cz/raj-i-peklo-polsk ... lidi-desi/
Třebá dálnice pro 5000 voz./24h je dobrý nesmysl, to měli radši stavět v polovičním profilu.
Ale s některými věcmi se rozhodně nemůžu ztotožnit. O 7 m šiřší SDP, jako rezerva pro 3+3, rozhodně neudělá nárust ceny 25%. Polsko je placka, zemní práce mají minimální. Výkupy u nás tvoří max. 5% ceny stavby, v Polsku to nebude víc, spíš naopak. Těch pár mostů na křižujících komunikacích delších o pár metrů taky moc peněz navíc neudělá. Viděl bych to na nárust ceny o max. 5-10%.
I u nás by se našlo několik staveb z tohoto tisíciletí, kde se ta rezerva měla taky přidat. Minimálně D0 512, i když tam mělo být 3+3 rovnou. A na D11/D35 Plotiště-Sedlice by rezerva ve střeďáku měla taky smysl.
O využitelnosti tak obřího letiště se dá snadno pochybovat, ale to, že přípravu VRT přesunuli pod zákon o CPK, a připravuje je speciální oddělení CPK, je rozhodně plus. Dokud mělo přípravu na starosti PKP PLK, tak se nehnuli z místa. PKP PLK je stejně zkostantělá organizace jako SŽ. U nás se pro přípravu VRT musel také zřídit samostatný odbor a příprava VRT jde mimo ostatní odbory, které by se mezi sebou jen hádali a ani za dalších 20 let by se nedohodli jak mají ty VRT vypadat.
Re: Polsko všeobecně
Nechtěl jsem to sem dávat, i když je to k tématu. Nebudu mlžit a přiznám se, že je to můj text (samozřejmě s určitými úpravami redakce). Momentálně hlavně o Polsku píšu hodně, ale běžně se věnuji jiným tématům, takže ode mě nečekejte nějaké pravidelné články o infrastruktuře.
K těm poznámkám. O čtvrtinu vyšší cena je zmiňovaná v článku, na který tam odkazuju (https://serwisy.gazetaprawna.pl/transpo ... rzeba.html). Nejedná se o výpověď nějakého aktivisty, ale člověka ze sdružení, které se naopak o výstavbu zajímá. Z jejich dílny je i tato mapa: http://ssc.siskom.waw.pl/ Pokud se najde lepší a aktuálnější zdroj, který bude tvrdit něco jiného, tak samozřejmě chybu uznám
Ad CPK a VRT - nemínil jsem to jako kritiku toho, že samotné přípravné práce provádí společnost CPK (mimochodem zdaleka ne všechny, část má na starosti PKP PLK), to je asi vcelku jedno. Šlo mi o to, že je kvůli návaznosti na CPK ta navržená síť imho pro zemi typu Polska dost nevhodná a evidentně se tam některé směry tlačily spíš z politických důvodů. Pro lidi z okolí, kde v Polsku žiju, je klíčové centrum Krakov a ne Varšava, se kterým odsud podle těch plánů spojení nebude. Absolutně tam chybí takové trasy jako Krakov-Katovice-Vratislav, Vratislav-Poznaň atp.
K těm poznámkám. O čtvrtinu vyšší cena je zmiňovaná v článku, na který tam odkazuju (https://serwisy.gazetaprawna.pl/transpo ... rzeba.html). Nejedná se o výpověď nějakého aktivisty, ale člověka ze sdružení, které se naopak o výstavbu zajímá. Z jejich dílny je i tato mapa: http://ssc.siskom.waw.pl/ Pokud se najde lepší a aktuálnější zdroj, který bude tvrdit něco jiného, tak samozřejmě chybu uznám
Ad CPK a VRT - nemínil jsem to jako kritiku toho, že samotné přípravné práce provádí společnost CPK (mimochodem zdaleka ne všechny, část má na starosti PKP PLK), to je asi vcelku jedno. Šlo mi o to, že je kvůli návaznosti na CPK ta navržená síť imho pro zemi typu Polska dost nevhodná a evidentně se tam některé směry tlačily spíš z politických důvodů. Pro lidi z okolí, kde v Polsku žiju, je klíčové centrum Krakov a ne Varšava, se kterým odsud podle těch plánů spojení nebude. Absolutně tam chybí takové trasy jako Krakov-Katovice-Vratislav, Vratislav-Poznaň atp.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Polsko všeobecně
Spousta občanů Česka si bohužel mylně myslí, že výstavba v Polsku je tak rychlá jen kvůli rovině. Teoreticky se staví na rovině lépe, jenže je rovina a rovina. U nás je to hezky vidět u stavby D11 na rovině z Hradce do Jaroměře a na promáčené rovině u D35 z Časů do Ostrova. Polsko je sice rovinaté, ale to zase přináší problémy s vysokou hladinou spodní vody a stavět v blátě také není žádný med. Na rovinách jsou vodní toky širší s množstvím kanálů a inundačních koridorů. Odvádění dešťové vody z vozovky je také složitější a musí se uměle vytvářet spád. A k vybudování náspů se odněkud musí přivézt materiál, který se normálně použivá z nejbližšího zářezu.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Polsko všeobecně
Toho odkazu na článek jsem si všimnul, ale bohužel je za paywall, takže jsem si ho nemohl celý přečíst. Dost záleží s čím to srovnává, protože tam mluví i o 2+1. S6 je skoro u pobřeží, tam je to samý písek a Borovice. HPV bude dost vysoko, ale i kdyby byla sebevýš, tak niveleta nemusí víc jak 1,5m nad rostlý terén. Takže i kdybych bral nějakou dražší variantu kvůli únosnosti podloží, tak to je cca 0,5m KCE vozovky, 0,5m AZ ze ŠD a 0,5m sanace lomákem 0/125, tak to tu 1/4 stejně nedá, možná 15-20%.ML90 píše:Nechtěl jsem to sem dávat, i když je to k tématu. Nebudu mlžit a přiznám se, že je to můj text (samozřejmě s určitými úpravami redakce). Momentálně hlavně o Polsku píšu hodně, ale běžně se věnuji jiným tématům, takže ode mě nečekejte nějaké pravidelné články o infrastruktuře.
K těm poznámkám. O čtvrtinu vyšší cena je zmiňovaná v článku, na který tam odkazuju (https://serwisy.gazetaprawna.pl/transpo ... rzeba.html). Nejedná se o výpověď nějakého aktivisty, ale člověka ze sdružení, které se naopak o výstavbu zajímá. Z jejich dílny je i tato mapa: http://ssc.siskom.waw.pl/ Pokud se najde lepší a aktuálnější zdroj, který bude tvrdit něco jiného, tak samozřejmě chybu uznám
Ad CPK a VRT - nemínil jsem to jako kritiku toho, že samotné přípravné práce provádí společnost CPK (mimochodem zdaleka ne všechny, část má na starosti PKP PLK), to je asi vcelku jedno. Šlo mi o to, že je kvůli návaznosti na CPK ta navržená síť imho pro zemi typu Polska dost nevhodná a evidentně se tam některé směry tlačily spíš z politických důvodů. Pro lidi z okolí, kde v Polsku žiju, je klíčové centrum Krakov a ne Varšava, se kterým odsud podle těch plánů spojení nebude. Absolutně tam chybí takové trasy jako Krakov-Katovice-Vratislav, Vratislav-Poznaň atp.
Ono lecos napoví i české cenové normativy, kde je S27,5 za 125 mil./km a D33,5 za 155,6 mil./km. Rozdíl je 24,5% a to již vůči kompletnímu 3+3. Poláci mají jen 2+2 a širší střeďák a nedělají šiřší mosty (3+3) na hlavní trase.
Takže když u nás je to 1/4 vůči hotovému 3+3, tak polských 25% mezi 2+2 a 2+2 se širokým SDP mi přijde dost.
To že CPK nedělá všechny VRT vím, ale dělá ty hlavní tahy. Souhlas,že ta síť VRT "vše na Varšavu" je ještě horší než české dálnice "vše na Prahu". Polsko je daleko vetší a tím vetší je i význam regionálních center. Jenže jinak by tu vazbu na CPK neobhájili. Mě u toho CPK přijde jako větší zlo to, že pohřbí regionální letiště, co se před Eurem za velké peníze stavěla.
Pro nás je aspoň pozitivní,že tam jsou dvě VRT do CZ. Až se dostanou do 2035 na hranice, aspoň bude tlak na naši stranu se na ně napojit.
Re: Polsko všeobecně
Na Hradubicku je vysoká hladina spodní vody prakticky všude. Důležité je hlavně v čem ta vysoká HPV je.Honey72 píše:Spousta občanů Česka si bohužel mylně myslí, že výstavba v Polsku je tak rychlá jen kvůli rovině. Teoreticky se staví na rovině lépe, jenže je rovina a rovina. U nás je to hezky vidět u stavby D11 na rovině z Hradce do Jaroměře a na promáčené rovině u D35 z Časů do Ostrova. Polsko je sice rovinaté, ale to zase přináší problémy s vysokou hladinou spodní vody a stavět v blátě také není žádný med. Na rovinách jsou vodní toky širší s množstvím kanálů a inundačních koridorů. Odvádění dešťové vody z vozovky je také složitější a musí se uměle vytvářet spád. A k vybudování náspů se odněkud musí přivézt materiál, který se normálně použivá z nejbližšího zářezu.
Umělé vytváření spádu je nutné i v CZ, protože dodržet 1% výsledný sklon je skoro nemožné. U dálnic mají naopak v PL tu výhodu, že díky řídčí zastavěnosti území, mají víc volnosti ve směrovém vedení a výsledný sklon si tak snáz pohlídají. Problémy s vysokou HPV a s tím související únosností podloží se dají řešit rychle (nemluvím o ceně), zatímco vysoké náspy musejí klidně rok sedat. Limitem pro rychlost výstavby jsou ale stejně hlavně mosty, případně tunely. V Čechách (zvlášť těch východních a v Polabí) jsou téměř všechny novostavby s velkým nedostatkem násypového materiálu. Na Moravě to býva naopak, jsou samozřejmě vyjímky (D55).
Re: Polsko všeobecně
Dneska byl zprovozněn poslední chybějící úsek "uprostřed" S3 - obchvat Polkowic. S3 má tedy v provozu souvislých 436 km!
Další zajímavosti i historie a přehled trasy ve videu (i s českými titulky, byť občas vtipnými - zřejmě byly vytvořeny nějakým automatickým překladačem):
Další zajímavosti i historie a přehled trasy ve videu (i s českými titulky, byť občas vtipnými - zřejmě byly vytvořeny nějakým automatickým překladačem):
wazer.cz
Pište česky, prosím!
Pište česky, prosím!
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Polsko všeobecně
Jojo, už mi hlásil obchoďák z Polska, že se v Polkowicích chtěl stavit v KFC a najednou Polkowice za zády
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023