Polsko všeobecně

Odpovědět
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

1) Pokud jde o S8 a S5 na jih od Vratislavi, tak tam bych ještě nadšení krotil :) Ani jedna trasa ještě nemá ani EIA, až ji získají a bude pravomocná, tak se uvidí, jak dlouho to ještě může trvat. Na té S8 už by to snad mělo být blízko, ale jak je na tom ta S5 netuším.

2) S19 je můj region, tak můžu říct naprosto přesně, o co tady jde:)
Jednak je to od začátku alespoň na papíře jedna z velkých priorit vlády Práva a spravedlnosti, protože předchozí vlády prý měly zanedbávat východní Polsko (což je ale pochopitelně nesmysl, protože se mimo jiné posunula do realizace celá S8 do Białystoku a S17 do Lublina a navíc i jinde jsou dopravně vyloučené regiony a v té době ještě nebyly dodělané tak zásadní silnice jako A2 do Varšavy, A4 nebo S8 Vratislav-Lodž).
Druhak jde o to, že Podkarpatí je poměrně hustě osídlený region, jehož jižní část s cca půl milionem obyvatel (jenom můj okres Krosno má spolu s městem přes 150 tisíc obyvatel, a to byla jeho část po válce vysídlená podobně jako naše Sudety) je horami odříznutá od centra vojvodství Řešova a dalších tras dál do Polska. Řešov stahuje kvůli své velikosti (skoro 200 tisíc a stabilně roste - ještě v roce 2005 měl jenom 160 tisíc) a protože je to na polské poměry velmi moderní město s dobrou životní úrovní, dost lidí za prací. Proto je DK19, která se klikatí skrz hory (doporučuju si projet na street view trasu z Řešova do Krosna), hlavně v úsecích blíž Řešovu přetížená. Podle posledního sčítání dopravy v roce 2015 byl na sever od obce Domaradz provoz na úrovni 11 tisíc a přímo u Řešova přes 18 tisíc. Nepomáhá tomu ani tranzitní doprava, která ale v celkovém součtu není z hlediska množství až tak zásadní (na trase Řešov-Krosno max. kolem 1000 NA za den). U ní jde spíš v těch horských úsecích o bezpečnost a komfort jízdy. Úseky u hranic už tak potřebné nejsou (tam jde spíš o obchvat obce Miejsce Piastowe a Dukly), přímo u hranic byl provoz jen na úrovni 3,5 tisíce (z toho ale skoro 2 tisíce NA). S19 je proto klíčová hlavně pro regionální dopravu a ten zbytek tranzitní trasy k hranicím je spíš takový bonus. Slovensko už to podle mě nijak drasticky nezatíží, tam to není narozdíl od Polska nijak hustě osídlené (plus Svidník má obchvat a brzy ho bude mít i Prešov), takže místní doprava není zdaleka tak silná a NA jsou ještě na vcelku snesitelné úrovni. Tím spíš, že velká část z nich byla mimo jiné z Ruska a jejich počet pocitově v posledních letech dost klesl. Kromě Poláků převládají Srbové, Rumuni, Bulhaři, Maďaři, Litevci a v menší míře Bělorusové. Sem tam se objeví i něco z dalších balkánských států nebo Turecka, ale toho není až tak moc.
Trupman
Příspěvky: 578
Registrován: 21.3.2009 23:12:06

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Trupman »

ML90 píše: 2) S19 je můj region, tak můžu říct naprosto přesně, o co tady jde:) ...
Co se týče Podkarpatského vojv. a obecně východu Polska, tak je tu ještě jeden faktor hrající do karet výstavbě dálniční sítě a možná mi ho potvrdíš.
Je to velká zanedbanost a nízká kapacita a s tím se pojící nízká oblíbenost a nízká využívanost prostředků veřejné dopravy. Ať už ve městě, tak mezi městy.
Řešov je co do počtu obyvatel taková větší Plzeň a přitom je obsluhován jenom autobusy. Největší město bez kapacitní kolejové MHD je Lublin (skoro jak Brno), ale ten má aspoň trolejbusy. Úplně bez elektrické MHD je Białystok (cca. Ostrava). Tj. všechny 3 metropole východu jsou takové...automobilistické. Vlaková spojení jsou v porovnání s obdobnými městy v Česku naprostá bída. Velká města od Varšavy na západ jsou oproti tomu jiný svět, co se týče veřejné dopravy. Když z Řešova dojedete o 130 km na západ do Krakova, tak to je skok v nabídce spojů a jejich kapacity jak z Ukrajiny do Švýcarska. A to se vůbec nezmiňuji o menších městech a venkově, který je hustě osídlený.
Tedy tato infrastrukturní nevyrovnanost je v Polsku velmi viditelná a je potřeba to nějak narovnat. A pokud je váš volič zvyklý na auto, tak je holt nejjednodušší cesta stavět dálnice.
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Teď nemůžu moc mluvit za Lublinsko a Podlesí, ale na Podkarpatí bych úplně nemluvil o zanedbanosti, protože do veřejné dopravy se taky dost investuje a ve městěch jako je Řešov, nebo i u nás v Krosně, je to vidět. Obecně je tu velmi slušná dostupnost veřejné dopravy jak mezi městy, tak i na venkově (nebo alespoň ve směru vesnice-okres-vojvodství, ale i na Krakov nebo Varšavu). V ČR si nevybavuju tak velké množství spojů na venkově, ale to je dané tím, že je tu velmi silná síť malých soukromých dopravců, kteří to obsluhují. Ale týká se to skutečně jenom autobusů, železniční infrastruktura je z historických důvodů velmi slabá. Tady v regionu je v podstatě jediná rozumná a konkurenceschopná trať Krakov-Tarnov-Řešov-Přemyšl, do které se mimochodem v posledních letech taky dost investovalo. Pokud jde o MHD, tak tam skutečně platí, že ve všech třech městech jezdí jen autobusy (respektive v Lublinu ještě mají ty trolejbusy), ale to srovnání třeba s Krakovem a jinými městy v Polsku je taky trochu zavádějící, protože to je velikostně město jiné kategorie (totéž Vratislav, Gdaňsk/Trojměstí, Lodž nebo Poznaň). Jinak samozřejmě o tomhle se taky diskutuje a třeba právě v Řešově se proto seriózně uvažuje o výstavbě monorailu (evidentně si to chce postavit dlouholetý primátor jako takový svůj pomník, ale zase by to mohla být kromě dopravního významu i zajímavá turistická atrakce). V tomhle článku jsou pro zajímavost uvažované trasy: https://rzeszow.wyborcza.pl/rzeszow/7,3 ... -tras.html
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Nedávno byla zahájena stavba obchvatu obce Węgierska Górka na S1 mezi Bílskem a slovenskou hranicí (D3). Jedná se tedy o 8,5km úsek, na kterém jsou dva tunely o délce 830 a 1000 m. Vyrazí se rovnou oba tubusy a část silnice mezi nimi už se postaví v plném profilu. Naopak 3,7 km trasy za tunely se postaví v 1/2 profilu stejně jako celá už stojící trasa z města Żywiec až ke slovenské hranici.

V článku jsou fotky z prvních prací: https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/38140/Ro ... kiej-Gorki

Kromě toho je od úterý otevřený krátký obchvat města Węgorzyno v Západopomořanském vojvodství (Štětín), který je součástí DK20 (začíná kousek za Štětínem a vede do přístavního města Gdynia).

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/38106/Ob ... ygotowaniu
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Poslední měsíc jsem tady nebyl aktivní, takže doplňuji resty, trochu se toho za tu doby nasbíralo.

1) Od 17. července je otevřený 24km úsek rychlostní silnice S17 z Varšavy do města Kołbiel (včetně obchvatu města), čímž je komplet hotová S17 z Varšavy až do vojvodského města Lublin a dále až k městu Piaski, kde se trasa dělí - S17 bude pokračovat přes město Zamość směrem na Lvov a S12 přes Chełm směrem na Kyjev. Dohromady je od Varšavy směrem na jihovýchod v jednom kuse už 181 km S17. Kvůli pokračujícím pracím ještě budou nějakou dobu na trase omezení - konkrétně se zatím jezdí jen 80 km/h a na obchvatu Kołbieli je na 400 m dlouhém úseku ještě stažen provoz do dvou pruhů. Zároveň také ještě chybí velká MÚK Lubelska ve Varšavě, která je na křížení jižního a východního obchvatu Varšavy, dálnice A2 na Bělorusko a S17 na Lublin.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/38471/S1 ... -predkosci

2) Naopak ke komplikacím došlo na S7 mezi Krakovem a největším tatranským střediskem Zakopane. V úseku Lubień-Naprawa, který už je od loňského roku v provozu v 1/2 profilu, došlo k odstoupení od smlouvy s vykonavatelem, který po zimní přestávce neobnovil stavební práce. Proto se dokončení stavby ještě protáhne. Na Zakopiance se také pořád staví tunel pod horou Luboń Mały a čtyřpruh mezi Rabkou Zdrój a městem Nowy Targ, který ale formálně nebude rychlostní silnicí.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/38479/Wy ... inwestycji

3) Na S19 mezi Lublinem a Řešovem bylo vydané stavební povolení na úsek Kamień-Sokołów Małopolski Północ (8 km), čímž je konečně ve výstavbě komplet celá trasa mezi Lublinem a Řešovem o délce 130 km, která přímo propojí jihovýchod Polska s Varšavou. Po 5 letech od vyhlášení tendru je to sice docela ostuda, ale snad už se tedy tento úsek dokončí (nejvtipnější na tom je, že vláda Práva a spravedlnosti prezentuje právě trasu S19 jako jednu ze svých největších priorit). Celá trasa by měla být hotová v roce 2022.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/38384/Ru ... ski-Polnoc

4) K zahájení stavebních prací došlo i kolem Krakova, konkrétně na 7 z 12,5 km severního obchvatu města (S52), který se staví rovnou v šestipruhu a budou na něm 3 tunely o délce 653 m, 496 m a 95 m. Stavět by se mělo do roku 2023. https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/38390/Ro ... rakowa-S52 Zároveň se zahájila i výstavba rychlostní silnice S7 v úseku Widoma-Krakov (18,3 km), tedy výpadovka z Krakova směrem na Varšavu. https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/38515/Je ... oma-Krakow Ke zkompletování trasy Varšava-Krakov se tedy ještě musí dostat do výstavby poslední 2 úseky u Krakova, jeden je po podepsání smlouvy a čeká na stavební povolení, druhý je v tendru.

5) Alespoň deklarativně došlo k posunu v realizaci ryhlostní silnice S6 podél Baltského moře (konkrétně části mezi Trojměstím a městem Koszalin včetně metropolitního obchvatu Trojměstí). Jak už jsem tu několikrát psal, tahle trasa se ještě v roce 2015 začala tendrovat, ale nastupující vláda Práva a spravedlnosti ji zařízla a poslala do výstavby jen první 3 úseky od Trojměstí směrem na západ. V mezičase se oficiálně počítalo s tím, že se S6 bude realizovat ve formě PPP, od čehož nyní vláda upustila a počítá s realizací celé trasy do roku 2025.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/38523/Pr ... uz-Baltyku
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Tak ještě pro doplnění, dnes byla na S7 u Krakova zahájena také stavba úseku Moczydło-Miechów o délce 18,7 km. Mezi Varšavou a Krakovem už tedy chybí dostat do výstavby poslední krátký úsek u Miechowa, který se tendruje, aby byly ve výstavbě všechny chybějící úseky mezi oběma městy.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/38554/Ro ... lo-Miechow

Jinak pro zajímavost, už se objevily vizualizace části úseků S19 mezi Řešovem a slovenskou hranicí, které by měly jít do tendru ještě letos. Protože jsou to docela zajímavé úseky, které prochází složitým horským terénem, tak si je dovolím sem dát. Mimochodem na fóru skyscrapercity se vede podobně zuřivá debata jako tady o hraničním úseku D11, protože v rámci optimalizace budou příhraniční úseky bez odstavných pruhů, takže to není jenom v ČR a u už dříve plánovaných úseků.





ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Jedna zpráva, která by mohla zajímat kolegy ze Slovenska. GDDKiA pomalu zahajuje přípravu přestavby DK7 do parametrů rychlostní silnice (byť se tam minimálně prozatím s rychlostní silnicí nepočítá, takže tak asi nebude označená) mezi městem Rabka (kde končí S7 a bude pokračovat čtyřpruh směrem na Zakopane) a slovenskou hranicí na přechodu Chyżne/Trstená. Na slovenské straně bude navazovat rychlostní silnice R3.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/38739/Po ... bka-Chyzne

Na severu Polska se zase zahajuje rekonstrukce silnice DK21 mezi městem Słupsk a přímořským letoviskem Ustka (přes 13 km), která by tak měla lépe vyhovovat sezónním náporům turistů. Dokončení přestavby je plánované na rok 2023.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/38710/Be ... -nad-morze

A ještě jedna zajímavost. V souvislosti s momentálně připomínaným 100. výročím bitvy u Varšavy (tzv. zázrak na Visle) v rámci polsko-sovětské války (1919–1920) byla rychlostní silnice S8 oficiálně pojmenovaná jako "Trasa hrdinů bitvy u Varšavy 1920" (v Polsku to není ojedinělý případ - např. dálnice A1 je formálně "Jantarová dálnice" a A2 "Dálnice svobody").

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/38783/S8 ... iej-1920-r
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od FlakY` »

ML90: zajímavé na DK7 je, že hraniční most je de facto v plném profilu. Pravděpodobně nebude nutné most rozšiřovat o odstavný pruh.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Nedávno jsem tu psal o projektu výstavby 100 obchvatů v letech 2020–2030 o celkové délce okolo 830 km (nejedná se ale o jediné obchvaty, které v této době vzniknou - třeba ty už rozestavěné se do toho nepočítají). Momentálně vypadá situace tak, že 4 z nich o délce přes 27 km už se tendrují, konkrétně jde o:

- město Wąchock (cca 2800 obyvatel) v Svatokřížském vojvodství na DK42
- okresní město Lipsko (cca 5500 obyvatel) v Mazovském vojvodství na DK79
- okresní město Strzelce Krajeńskie (cca 10 000 obyvatel) v Lubušském vojvodství na DK22
- vesnice Smolajny (cca 550 obyvatel) v Varmijsko-Mazurském vojvodství na DK51

Do konce roku je v plánu vyhlásit tendry na 10 dalších obchvatů o celkové délce přes 84 km. Mimo jiné půjde o 40tisícové město Szczecinek v Západopomořanském vojvodství a tři 20tisícová města Gostyń (Velkopolské vojvodství), Pułtusk (Mazovské vojvodství) a Gryfino (Západopomořanské vojvodství).

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/38996/Pr ... owych-drog
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Dnes byl otevřen obchvat okresního města Dąbrowa Tarnowska (cca 12 000 obyvatel) v Malopolském vojvodství na DK73 mezi Tarnovem a Kielcemi. Obchvat má délku 6,9 km a začal se stavět už v roce 2016, ale kvůli problémům s vykonavatelem musela GDDKiA odstoupit od smlouvy a vypisovat výběrové řízení na dokončení stavby, takže se to oproti původním plánům trochu protáhlo.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/39089/Ud ... ciagu-DK73
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Na S7 mezi Varšavou a Krakovem došlo k dalším komplikacím. Na prostředním ze tří úseků na výjezdu z Varšavy (Lesznowola-Tarczyn) GDDKiA vypověděla smlouvu s vykonavatelem. Po uplynutí třetiny plánované doby výstavby je totiž hotovo jen cca 6 % stavby. Nový tendr by měl být vypsaný ještě do konce letošního roku.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/39451/Ro ... la-Tarczyn

K podobné situaci došlo již dříve na prvním úseku na výjezdu z Varšavy, bez komplikací se staví jenom třetí úsek od města Grójec, který už je z 75 % hotový.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Ještě pár novinek z Polska.

Tou nejdůležitější je zprovoznění rychlostní silnice S5 v úseku Szubin-Żnin v Kujavsko-pomořském vojvodství o délce 19,3 km, ke kterému došlo 12. 10. Úsek se ještě dokončuje, takže na něm ještě jsou omezení, ale je průjezdný v obou směrech (ve finální podobě bude mít profil 2x3).

Zbylé úseky S5 mezi Poznaní přes Bydgoszcz až k dálnici A1 budou kvůli komplikacím se stavebními firmami dokončovat až do roku 2022 (letos by měl být hotový ještě zbytek obchvatu Bydgoszcze a příští rok poslední úsek od Poznaně do Bydgoszcze).

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/39565/Ud ... -pomorskim

Jednou z posledních tras, která se dostala do programu výstavby dálnic a rychlostních silnic je S5 mezi dálnicí A1 a rychlostní silnicí S7 mezi Varšavou a Gdaňskem (čili jedná se o pokračování výše popsané trasy od Poznaně přes Bydgoszcz). Ta je zatím logicky v úvodní fázi přípravy a prozatím byly vybrány 4 koridory, z nichž se vybere jeden, který půjde do další přípravy.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/39513/Pi ... -kompletne

Více informací k variantám trasy v této prezentaci: https://www.gddkia.gov.pl/frontend/web/ ... .09.28.pdf

Dále se zahajuje příprava výstavby rychlostní silnice S7 mezi Krakovem a Myślenicemi (tzv. Zakopianka - trasa z Krakova do Tater), která už dnes je v čtyřpruhu, ale absolutně nestačí tamnímu provozu. Vzhledem k tomu, že se nebude přestavovat stávající silnice, ale postaví se úplně nová trasa, je potřeba projít celou přípravou od začátku. Proto byla nyní zahájena analýza, ze které vyjdou varianty koridorů, kterými by mohla S7 vést. Ta by měla být hotová v příštím roce a následně se vybere jedna z tras, která se bude dále připravovat.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/39651/Cz ... o-Myslenic

Jednou ze zajímavějších investic v Polsku, o které už jsem tu párkrát psal, je stavba tunelu pod řekou Svinou ve Svinoústí. Prozatím je toto turistické a lázeňské centrum, jehož větší část leží na ostrově Uznam (Usedom), který Polsko sdílí s Německem, dostupné pouze přívozem. Od letoška se tak začíná stavět tunel, který obě části města spojí (a u kterého bude končit rychlostní silnice S3 od české hranice - poslední dva úseky u Svinoústí už jsou po podepsání smlouvy a nyní se projektují). Na stavbu teď z Číny připlul razící štít TBM, který bude razit tunel. Po nezbytných testech by se měla samotná ražba rozjet v březnu 2021 a celá stavba by měla být hotová v září 2022. Celý stavěný úsek bude mít 3,4 km a samotný tunel 1,48 km.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/39543/Ma ... winoujsciu
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Hurá. S5 do Bydhošti hotová, za pár měsíců tam jedu a minule to nebyla příjemná jízda přes staveniště.

Pokud bude S5 (S16) opravdu protažena až k litevským hranicím, bude to dobrá alternativa pro E67, kdy se budou moci řidiči vyhnout Varšavě. Obloukem.

U té S7 z Krakova, tam by ani nešlo stavět ve stopě současného čtyřpruhu. Ten je víceméně pouhým rozšířením, ale tobogán jak v akvacentru. Nerad tudy jezdím, jen se rozjedu do kopce, už za ním musím brzdit kvůli křižovatce :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

S5-S16-S61 bude v tomhle směru zajímavá alternativa, ale ještě si na ní docela dlouho počkáme. U S16 už se vybírá trasa, takže tam by to pak snad mohlo jít relativně rychle, ale S5 mezi Grudziądzem a Ostródou je na úplném začátku. Já jsem jinak docela zvědavý, kdy dojde na S10 a S11, to teď budou dvě zdaleka nejdelší eska (cca 460 a 550 km), na kterých kromě pár obchvatů ještě prakticky nic není.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od jozka »

Hurá. S5 do Bydhošti hotová,
Jeste ne, posledni cast pred obchvatem az za rok.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Každopádně, pokud ne pro E67, bude S16 zkratkou pro směr Berlín-Litva.

Jožko, do Toruni už přes Inowroclaw nikdy nejedu, to raději přes nedokončenou S5 před Bydhoští :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od jozka »

Beru na vedomi. Ja se tam stejne minimalne pristi rok nedostanu, takze, uz to budu mit vyresene :-)
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Z novinek si zaslouží zmínku ještě dvě věci.

Na stavbě rychlostní silnice S14 (západní obchvat Lodže) bylo rozhodnuto o tom, že se postaví MÚK Łódź Teofilów, která byla v původním projektu, ale kvůli peripetiím s tendry, kdy původně všechny nabídky překračovaly plánovaný rozpočet, byla kvůli úsporám vyškrtnuta. Vzhledem k tomu, že je na západ od Lodže poměrně velká aglomerace (města Pabianice, Konstantynów Łódzki, Aleksandrów Łódzki a Zgierz) bylo vyškrtnutí 2 MÚK dost kritizované.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/39789/Do ... nicy-Lodzi

Na S1 na obchvatu obce Węgierska Górka v Slezském vojvodství mezi městem Żywiec a slovenskou hranicí (D3) začala ražba tunelů (celkem budou v úseku 2). V článku jsou fotografie ze stavby:

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/40021/Ro ... da-Milowka
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Na rychlostní silnici S8 na výjezdu z Varšavy na Białystok (obchvat města Marki) byla otevřená MÚK Kobyłka. Ačkoliv hlavní trasa byla odevzdaná do provozu už v prosinci 2017, tak GDDKiA musela přistoupit k vypovězení smlouvy a část stavby včetně 2 MÚK nebyla dokončena. Na druhé chybějící MÚK Wołomin se ještě pracuje.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/40110/Ot ... nicy-Marek
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

V sobotu byl odevzdaný do provozu 6,4 km dlouhý úsek rychlostní silnice S10 na obchvatu vesnic Kobylanka, Morzyczyn a Zieleniewo v Západopomořanském vojvodství, který se dostavoval do plného profilu (v 1/2 profilu byl otevřen v roce 2007). Jedná se o úsek S10 přímo u Štětína, který ho spojuje s městem Stargard, který už má obchvat více než 10 let hotový. Další úseky S10 směrem na Bydgoszcz se ještě nějakou dobu stavět nebudou, aktuální je jen obchvat města Wałcz, který by měl být zprovozněný ještě během prosince.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/40248/Dw ... -kierowcow

Ještě přidávám článek s fotkami z různých staveb po Polsku, konkrétně: S2 jižního obchvatu Varšavy, S7 v Malopolsku, S3 v Západopomořanském vojvodství, S19 v Podkarpatském vojvodství, S61 v Varmijsko-Mazurském vojvodství, lávky pro pěší přes S8 na obchvatu města Marki, odpočívky Zamysłowo na S5, mostu přes řeku Dunajec na DK75 a mostu na DK74 v Svatokřížském vojvodství.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/40247/Na ... obiektywie

A ještě pár nových videí z oficiálního kanálu GDDKiA:

S5 v Kujavsko-pomořském vojvodství



S19 mezi Lublinem a Řešovem



S7 v úseku Napierki-Mława (trasa Gdaňsk-Varšava)



S7 v úseku Mława-Strzegowo



S7 v úseku Strzegowo-Pieńki



S7 v úseku Pieńki-Płońsk

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 17.12. se do provozu odevzdalo 5 km na dálniční komunikaci S7 mezi Tarzyn, jih a Głuchów. Stalo se tak po 22 měsíční výstavbě, 4 měsíce před termínem dokončení.

lokalita na mapě: https://www.openstreetmap.org/direction ... 81/20.8505

Dne 19.12. se do provozu odevzdal obchvat Wałcz rámci dálničního tahu S10. Úsek je dlouhý 17,8 km. Tento úsek se odevzdal s 2-ročním omeškáním pro problémy se zhotovitelem.

mapa: https://www.openstreetmap.org/direction ... 17/16.5128
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

K tomuto dodám jenom odkazy na web GDDKiA:

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/40505/Ot ... esowej-S10

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/40490/Po ... zowanej-S7

Na té S7 ještě nedošlo k otevření celého úseku, jezdí se jenom mezi městy Tarczyn a Grójec, kde se přestavoval už existující čtyřpruh. Od Tarczyna směrem na Varšavu, kde bude silnice v nové stopě, se ještě kousek staví.

Kromě toho byl zahájena výstavba téměř 25km obchvatu města Olesno, který je součástí rychlostní silnice S11 mezi Poznaní a hornoslezskou konurbací. Ukončení stavby je plánované na IV. kvartál 2022.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/40495/Mo ... cyzje-ZRID

Ještě přidávám video ze stavby obchvatu Bydgoszczy na S5.

ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Před shrnutím roku ještě poslední letošní novinky. Tou nejdůležitější je otevření 13,5 km rychlostní silnice S5 na části obchvatu Bydgoszczy (úsek Bydgoszcz Opławiec-Bydgoszcz Błonie). Celkem je tímto postaveno 36 km obchvatu města, který tvoří kromě S5 ještě silnice S10. K dokončení trasy od Poznaně až za Bydgoszcz už chybí jen krátký úsek bezprostředně před městem, který bude dokončený v příštím roce. Do roku 2022 by pak měla být komplet S5 až po dálnici A1 u města Grudziądz.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/40621/Ot ... Bydgoszczy
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Přidávám slibované shrnutí roku. K 31.12.2020 platí následující (čísla jsou z webu GDDKiA a fóra skyscrapercity, mohou se lehce rozjíždět, ale mělo by to platit takto):

Polsko má celkem 4269 km rychlostních komunikací, z čehož je 1712 km dálnic (A) a 2557 km rychlostních silnic (S), což je 51,9 % z plánované sítě (dálnice jsou hotové z 83,3 % a rychlostní silnice z 41,1 %)

V průběhu roku bylo odevzdáno do provozu 137,8 km nových silnic, z čehož 18,3 km připadá na dálnice (3,5 km nejsou nová trasa, ale modernizace A6 u Štětína) a 104,9 km na rychlostní silnice (z toho 13 km je dostavba do plného profilu). Zbytek jsou stavby na DK.

Celkem byly loni podepsány smlouvy na stavbu 241,7 km dálnic a rychlostních silnic, z čehož je 36,3 km dálnic, 195,4 km rychlostních silnic a 10 km rychlostních silnic dostavovaných do plného profilu. Kromě toho byly podepsány smlouvy na dostavbu 135,2 km silnic po předchozích vykonavatelích (3,5 km A a 131,7 km S).

Ve výstavbě je nyní celkem 787 km rychlostních komunikací, z čehož je 99 km dálnic (65,4 km přestavba DK1 na A1 a 33,6 km dostavba A18) a 688 km rychlostních silnic (z toho 22,5 km je dostavba do plného profilu). Dalších 24,6 km dálnic a 215,5 km rychlostních silnic je po podepsání smlouvy, ale ještě čeká na vydání stavebního povolení.

V tendru zůstává 114 km dálnic (z toho 37,7 km je dostavba A18) a 428 km rychlostních silnic (z toho 16,3 km je dostavba do plného profilu).

V příštím roce by mělo být odevzdáno do provozu 39,6 km dálnic (vše A1) a 308,2 km rychlostních silnic a měly by se vypsat tendry na stavbu 274,5 km rychlostních silnic (z toho 14,5 km bude dostavba do plného profilu).

Celkem vypadá současný stav v grafech a tabulkách takto:
Přílohy
Dálnice a rychlostní silnice v provozu
Dálnice a rychlostní silnice v provozu
wykres_eksploatacja.png (129.87 KiB) Zobrazeno 9370 x
Dálnice a rychlostní silnice ve výstavbě
Dálnice a rychlostní silnice ve výstavbě
wykres_budowa.png (137.1 KiB) Zobrazeno 9370 x
Dálnice a rychlostní silnice v provozu a ve výstavbě
Dálnice a rychlostní silnice v provozu a ve výstavbě
800px-PL-Motorways-pl.svg.png (12.33 KiB) Zobrazeno 9370 x
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Pokračování předchozího příspěvku (podepsané smlouvy a celkové shrnutí výstavby a stavu přípravy plánované sítě):
Přílohy
podepsané smlouvy podle let<br />oranžová=dostavba S do plného profilu, žlutá=S v 1/2 profilu, zelená=S; modrá=A
podepsané smlouvy podle let
oranžová=dostavba S do plného profilu, žlutá=S v 1/2 profilu, zelená=S; modrá=A
umowyAiS.png (120.55 KiB) Zobrazeno 9370 x
hotové úseky<br />úseky ve výstavbě<br />úseky v realizaci zaprojektuj a stav nebo PPP<br />úseky v tendru stav<br />úseky v tendru zaprojektuj a stav nebo PPP<br />úseky s EIA<br />úseky bez EIA
hotové úseky
úseky ve výstavbě
úseky v realizaci zaprojektuj a stav nebo PPP
úseky v tendru stav
úseky v tendru zaprojektuj a stav nebo PPP
úseky s EIA
úseky bez EIA
Wykres_kophew.png (114.22 KiB) Zobrazeno 9370 x
Odpovědět

Zpět na „Polsko“