Polsko všeobecně
Re: Polsko všeobecně
Web GDDKiA přešel na novou platformu a nyní je součástí obecného vládního webu gov.pl: https://www.gov.pl/web/gddkia Starý web s veškerými informacemi je dostupný na adrese https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/ Proto jsou kromě nejnovějších neplatné veškeré odkazy, které tady ve fóru jsou a pro jejich zobrazení se musí na začátek adresy přidat slovo "archiwum" (například https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a ... -Warszawie). Spolu s tím začala fungovat stránka https://drogi.gddkia.gov.pl/, na které jsou na mapě zobrazená všechna místa, kde probíhají na státních silnicích stavební práce. Zároveň zde lze nahlašovat veškeré komplikace v provozu či chybné dopravní značení.
https://www.gov.pl/web/gddkia/ciag-dals ... wej-zmiany
Na webu GDDKiA se objevil nový šlánek s obecným shrnutím stavu výstavby v rámci Programu výstavby státních silnic na roky 2014-2023. K 6. červenci je v realizaci 113 úseků o celkové délce 1468,3 km v hodnotě 54 miliard złotých a zároveň 11 obchvatů v rámci programu výstavby obchvatů v letech 2020-2030 o celkové délce 101,2 km v hodnotě 1,7 miliardy złotých. Od začátku roku bylo podepsáno 29 smluv na 375,7 km nových úseků za 10,2 miliardy złotých. V tendru je 20 úseků o délce 252,7 km a tři obchvaty o délce 8,7 km. V letošním roce má být odevzdáno do provozu celkem přes 385 km dálnic a rychlostních silnic.
https://www.gov.pl/web/gddkia/realizuje ... owych-drog
Už na začátku roku vyčlenila vláda 2,5 miliardy złotých na projekty, které mají do roku 2024 zvýšit bezpečnost na státních silnicích. Jen letos se v rámci tohoto programu má realizovat 684 projektů v hodnotě zhruba 400 milionů złotých. V rámci programu se mj. předělávají problematické přechody pro chodce, které byly zjištěny v auditu zahájeném v roce 2019. Kromě toho se realizují např. stavby chodníků, cyklostezek, autobusových zálivů, lávek pro pěší či přestavby prolematických křižovatek.
https://www.gov.pl/web/gddkia/realizuje ... y-drogowej
https://www.gov.pl/web/gddkia/ciag-dals ... wej-zmiany
Na webu GDDKiA se objevil nový šlánek s obecným shrnutím stavu výstavby v rámci Programu výstavby státních silnic na roky 2014-2023. K 6. červenci je v realizaci 113 úseků o celkové délce 1468,3 km v hodnotě 54 miliard złotých a zároveň 11 obchvatů v rámci programu výstavby obchvatů v letech 2020-2030 o celkové délce 101,2 km v hodnotě 1,7 miliardy złotých. Od začátku roku bylo podepsáno 29 smluv na 375,7 km nových úseků za 10,2 miliardy złotých. V tendru je 20 úseků o délce 252,7 km a tři obchvaty o délce 8,7 km. V letošním roce má být odevzdáno do provozu celkem přes 385 km dálnic a rychlostních silnic.
https://www.gov.pl/web/gddkia/realizuje ... owych-drog
Už na začátku roku vyčlenila vláda 2,5 miliardy złotých na projekty, které mají do roku 2024 zvýšit bezpečnost na státních silnicích. Jen letos se v rámci tohoto programu má realizovat 684 projektů v hodnotě zhruba 400 milionů złotých. V rámci programu se mj. předělávají problematické přechody pro chodce, které byly zjištěny v auditu zahájeném v roce 2019. Kromě toho se realizují např. stavby chodníků, cyklostezek, autobusových zálivů, lávek pro pěší či přestavby prolematických křižovatek.
https://www.gov.pl/web/gddkia/realizuje ... y-drogowej
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Polsko všeobecně
Když to shrnu, je většina zpráv z Polska o zprovoznění nebo zahájení a jen minimum zpráv o problémech. U nás je to přesně v opačném pořadí.
PS: když jsem byl teď v Polsku na prodlouženém víkendu, majitelka penzionu se mě ptala, proč jsou u nás ty dálnice tak strašně úzké a klikaté Prostě na to není zvyklá, když používá "bezzatáčkovou" A2 s rezervou pro šestipruh a úplně novou S3
PS: když jsem byl teď v Polsku na prodlouženém víkendu, majitelka penzionu se mě ptala, proč jsou u nás ty dálnice tak strašně úzké a klikaté Prostě na to není zvyklá, když používá "bezzatáčkovou" A2 s rezervou pro šestipruh a úplně novou S3
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Polsko všeobecně
To by mne zajimalo, kde tu bezzatackovou A2 pouziva.
P.S. - taky by se mohla podivat na hustotu osidleni. V prumeru maji o neco mene nez my, ale to hrozne zkresluji aglomerace na jihu a pocet velkych mest vubec. Nase desate mesto by bylo nekde v pate desitce. A specialne ta S3 vede uzemim, kde je hustota osidleni s bidou ctvrtinova. A2 castecne taky. Proto se mi taky v polsku vzdycky dobre jezdilo mimo dalnice, protoze ze vsi do vsi byl lan cesty.
P.S. - taky by se mohla podivat na hustotu osidleni. V prumeru maji o neco mene nez my, ale to hrozne zkresluji aglomerace na jihu a pocet velkych mest vubec. Nase desate mesto by bylo nekde v pate desitce. A specialne ta S3 vede uzemim, kde je hustota osidleni s bidou ctvrtinova. A2 castecne taky. Proto se mi taky v polsku vzdycky dobre jezdilo mimo dalnice, protoze ze vsi do vsi byl lan cesty.
Re: Polsko všeobecně
No a ještě bych k tomu přidal terén, který je s výjimkou Polabí a moravských úvalů nesrovnatelný. Čest výjimkám v horách jako jsou nejjižnější úseky S1 nebo S7, které ale šířkou zrovna neoplývají
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Polsko všeobecně
Jožko, paní to nemyslela zle. Jezdí mezi Svinoústím a Lodží, takže přesně jak říkáš. Potkat protihlukovou stěnu je v některých částech Polska doslova zázrak Žádné osídlení. A kopec jen když dálnice překonává železniční trať Pravdou je, že když potom Polák vyzkouší naší D46, připadá si nějak divně Tedy pokud k nám nepřijel po S52 od Bielsko-Bialé
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Polsko všeobecně
Ja to taky nemyslim nejak zle, jen mne to zarazilo, A2 jsem parkrat pouzil a nikdy mi neprisla nijak vyrazne rovna. Kdyby mela na mysli S8 za Varsavou, tak nereknu (nebyl jsem tam, znam jen z mapy).
Re: Polsko všeobecně
Zrovna argument osídlením není v případě Polska vůbec dobrý.
Sice parametr "hustota osídlení" je lehce nižší od ČR. Důležitý je ale charakter - a v Polsku jsou velmi rozšířená (snad až s výjimkou původně německého Slezska, kde je to podobné Čechám) sídla s roztahanou zástavbou, kde je obtížné trefit takový kus země, kde se v okolí 100 metrů nenachází žádný dům. Nemluvě o převaze malých soukromých polí.
Představte si ty problémy s výkupy v Česku, kdyby museli svá pole prodávat samí drobní rolníci, kteří tam hospodaří vlastnoručně už stovky let.
O NIMBY ani nemluvím, někdy je skoro "zločin" někomu postavit dálnici na horizontu v jeho výhledu ze zahrady.
Co se klikatosti týče, tak pro laika to na první pohled může působit sice že v Polsku je to rovné a v Česku klikaté. Ale o to víc bijou do očí některé poloměry na nových polských ekspresówkách, které jsou stavěné vyloženě limitně nepochopitelně na 110 km/h. Zrovna na S3 je jich hodně. Třeba u Skwierzyny to vypadá okometricky na ca. 1 000 m - to je dle tabulek zralé na limit 90-100.
Sice parametr "hustota osídlení" je lehce nižší od ČR. Důležitý je ale charakter - a v Polsku jsou velmi rozšířená (snad až s výjimkou původně německého Slezska, kde je to podobné Čechám) sídla s roztahanou zástavbou, kde je obtížné trefit takový kus země, kde se v okolí 100 metrů nenachází žádný dům. Nemluvě o převaze malých soukromých polí.
Představte si ty problémy s výkupy v Česku, kdyby museli svá pole prodávat samí drobní rolníci, kteří tam hospodaří vlastnoručně už stovky let.
O NIMBY ani nemluvím, někdy je skoro "zločin" někomu postavit dálnici na horizontu v jeho výhledu ze zahrady.
Co se klikatosti týče, tak pro laika to na první pohled může působit sice že v Polsku je to rovné a v Česku klikaté. Ale o to víc bijou do očí některé poloměry na nových polských ekspresówkách, které jsou stavěné vyloženě limitně nepochopitelně na 110 km/h. Zrovna na S3 je jich hodně. Třeba u Skwierzyny to vypadá okometricky na ca. 1 000 m - to je dle tabulek zralé na limit 90-100.
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.
Re: Polsko všeobecně
Jak kde, pro velkou část Polska včetně "mého" Podkarpatí to určitě platí. Když tady člověk sjede z dálnice, tak se na mnoha místech prakticky neustále pohybuje v zastavěné oblasti s MPR 50 km/h (neplatí to jen pro po válce vysídlený pruh území u slovenských hranic). Ale naopak zase třeba typicky Podlesí na severovýchodě má dost kompaktní zástavbu.Trupman píše:Zrovna argument osídlením není v případě Polska vůbec dobrý.
Sice parametr "hustota osídlení" je lehce nižší od ČR. Důležitý je ale charakter - a v Polsku jsou velmi rozšířená (snad až s výjimkou původně německého Slezska, kde je to podobné Čechám) sídla s roztahanou zástavbou, kde je obtížné trefit takový kus země, kde se v okolí 100 metrů nenachází žádný dům. Nemluvě o převaze malých soukromých polí.
Mimochodem s těmi drobnými rolníky hospodařícími stovky let to není tak úplně pravda Původně byla samozřejmě naprostá většina půdy (jako všude) v rukách malého množství velkých vlastníků a v meziválečném období např. narozdíl od Československa prakticky nedošlo na pozemkovou reformu. V naprosté většině byla půda rozparcelovaná až na základě pozemkové reformy z roku 1944.
Re: Polsko všeobecně
No a v oblasti o ktere byla rec (SZ a S, tam kde je S3 a zapadni cast A2, zhruba po Poznan) zase ne. Berlinka forever
viz http://geomorawa.ucoz.pl/publ/rozmieszc ... /1-1-0-227
viz http://geomorawa.ucoz.pl/publ/rozmieszc ... /1-1-0-227
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 17.10.2021 17:08:39, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by narušilo smysl debaty
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by narušilo smysl debaty
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Polsko všeobecně
Ano, občas se také nestačím divit, když po desítkách kilometrů najednou šikana jak hrom. Třeba na té S3 u obce Skwierzyna či Międzyrzecz. Ano v mapě to přímo bije do očí a v terénu je často snížena rychlost. A pak vysvětlení. U Skwierzyny musela jakoby v poslední chvíli dálnice obejít vojenskou protivzdušnou základnu či využila obchvat města silnice 24. Každopádně, v terénu si té zatáčky víceméně nevšimnete a není tu ani snížena rychlost či jinak zatáčka označena https://www.google.cz/maps/@52.5617199, ... !1e3?hl=cs
O to horší to je u Międzyrzeczi https://www.google.cz/maps/@52.4814282, ... !1e3?hl=cs, kde je esíčko dost nepochopitelné a nebezpečné. Snad jen kvůli nejvhodnějšímu úhlu nadjezdu, či chráněnému místu. On je celý ten úsek nějaký šáhlý, třeba toto: https://www.google.cz/maps/@52.6925699, ... !1e3?hl=cs No a pak se kolikrát nestačím divit, často právě na S-kách, že u nadjezdů přes železnice často nevidíte za horizont a musí tam být rychlost snížena na 100.
Na druhou stranu musíme brát fakt, že i v Polsku bývají problémy s lidmi co nechtějí cuknout a je jednodušší uhnout s dálnicí. A spousta úseků byla podobně jako u nás stavěna nebo projektována už dávno a je snadnější už to dokončit postaru než podstoupit kolečko.
O to horší to je u Międzyrzeczi https://www.google.cz/maps/@52.4814282, ... !1e3?hl=cs, kde je esíčko dost nepochopitelné a nebezpečné. Snad jen kvůli nejvhodnějšímu úhlu nadjezdu, či chráněnému místu. On je celý ten úsek nějaký šáhlý, třeba toto: https://www.google.cz/maps/@52.6925699, ... !1e3?hl=cs No a pak se kolikrát nestačím divit, často právě na S-kách, že u nadjezdů přes železnice často nevidíte za horizont a musí tam být rychlost snížena na 100.
Na druhou stranu musíme brát fakt, že i v Polsku bývají problémy s lidmi co nechtějí cuknout a je jednodušší uhnout s dálnicí. A spousta úseků byla podobně jako u nás stavěna nebo projektována už dávno a je snadnější už to dokončit postaru než podstoupit kolečko.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Polsko všeobecně
Včera byl zprovozněn nový úsek rychlostní silnice S61 Via Baltica, která vede z Polska na Litvu. Jedná se o 17km úsek Śniadowo-Łomża Południe na jih od města Łomża. Ještě do konce července by měly být zprovozněny další dva úseky Kolno-Stawiski (16 km) a Stawiski-Szczuczyn (18 km).
https://www.gov.pl/web/gddkia/s61-via-b ... ze-w-lipcu
Stavba Via Baltica se potýká s velkými průtahy, ale v příštím roce už by měla být z většiny zprovozněna. Ještě ale bude chybět část obchvatu města Łomża a úsek Podborze-Śniadowo od křížení s S8 mezi Varšavou a Białystokem.
Zde je několik videí z jednotlivých úseků S61:
Ve Svinoústí už byla vyražena polovina délky tunelu pod průlivem Svina (742 m), který propojí ostrovy Wolin a Uznam.
https://www.gov.pl/web/gddkia-szczecin/ ... winoujsciu
https://www.gov.pl/web/gddkia/s61-via-b ... ze-w-lipcu
Stavba Via Baltica se potýká s velkými průtahy, ale v příštím roce už by měla být z většiny zprovozněna. Ještě ale bude chybět část obchvatu města Łomża a úsek Podborze-Śniadowo od křížení s S8 mezi Varšavou a Białystokem.
Zde je několik videí z jednotlivých úseků S61:
Ve Svinoústí už byla vyražena polovina délky tunelu pod průlivem Svina (742 m), který propojí ostrovy Wolin a Uznam.
https://www.gov.pl/web/gddkia-szczecin/ ... winoujsciu
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Polsko všeobecně
Polský úřad GDDKiA již brzo otevře tendry pro údržbu silniční sítě. Celkem 96 tendrů v nákladech 1,22 mld. €. Dalších 88 se plánuje otevírat v roce 2022. Jde o menší-kontrakty pro tyto silniční práce na silniční síti již taky vzhledem k tomu, že rozsah modernizovaných a postavených silnic stoupá a tyto si vyžadují i práce na nich.
Mezičasem proběhla taky informace, že 18,3 km dualizovanou silnici spojující Krakow a Widoma postaví seskupení firem Mosty Lodz a Gulermak. Vyjde to na 330 mil. €.
Mezičasem proběhla taky informace, že 18,3 km dualizovanou silnici spojující Krakow a Widoma postaví seskupení firem Mosty Lodz a Gulermak. Vyjde to na 330 mil. €.
Re: Polsko všeobecně
Jak je vlastně v Polsku řešena údržba dálnic a rychlostních silnic? Měl sem za to, že na dálnicích jsou obdoby našich SSÚD, tedy že by nyní docházelo k outsourcingu?Diaľničiar píše:Polský úřad GDDKiA již brzo otevře tendry pro údržbu silniční sítě. Celkem 96 tendrů v nákladech 1,22 mld. €. Dalších 88 se plánuje otevírat v roce 2022. Jde o menší-kontrakty pro tyto silniční práce na silniční síti již taky vzhledem k tomu, že rozsah modernizovaných a postavených silnic stoupá a tyto si vyžadují i práce na nich.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Polsko všeobecně
Střediska u dálnic i rychlostních silnic vidět jsou, ale na tak rozsáhlou síť, která roste rychlostí někdy i stovkami kilometrů ročně, jich je málo.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Polsko všeobecně
Doporočuju si pročíst tento dokument: Road building in Poland
https://pzpb.com.pl/wp-content/uploads/ ... er_ang.pdf
Lze se tam dočíst nejen hromady zajímavého, ale taky konkrétní kompetence a náplň práce.
Jináč většinu údržby vykonává úřad, ale ne všechno jak je již uvedeno. Akorát, že pod pojmem údržba běžně spadají i běžné opravy ... a ty se běžně nikde prakticky nemanažují státy/úřady, ale vždy kontraktama. Soukromý sektor se popere a vygeneruje se přížnivější cena.
Jednotlivé pobočky GDDKiA vědí, co je kde potřeba. I za kolik. U zimní údržby ani nemluvme ... na co by každý stát držel tolik techniky, když lze zapojit dle potřeby soukromou sféru. Když je zima slabší, tak lze ušetřené vložit do oprav. Taky je všeobecně nižší správa budov. (velké prostory pro garáže a další techniku, stroje, příslušenství, to taky spolkne další zdroje)
Když chci efektivitu a chci co nejdéle dosáhnout toho, že maximum vložím do nového, tak se musí již předem zakomponovat rizika/povinnosti a vize. Proto ten dokument doporučuju postupně pročíst.
Mohl bych přidat i další z 90. let k pojměnování problémů stavu silniční infrastruktury a stejně tak ke zřízení Silničního fondu. Ale na co zacházet do takových detailů.
https://pzpb.com.pl/wp-content/uploads/ ... er_ang.pdf
Lze se tam dočíst nejen hromady zajímavého, ale taky konkrétní kompetence a náplň práce.
Jináč většinu údržby vykonává úřad, ale ne všechno jak je již uvedeno. Akorát, že pod pojmem údržba běžně spadají i běžné opravy ... a ty se běžně nikde prakticky nemanažují státy/úřady, ale vždy kontraktama. Soukromý sektor se popere a vygeneruje se přížnivější cena.
Jednotlivé pobočky GDDKiA vědí, co je kde potřeba. I za kolik. U zimní údržby ani nemluvme ... na co by každý stát držel tolik techniky, když lze zapojit dle potřeby soukromou sféru. Když je zima slabší, tak lze ušetřené vložit do oprav. Taky je všeobecně nižší správa budov. (velké prostory pro garáže a další techniku, stroje, příslušenství, to taky spolkne další zdroje)
Když chci efektivitu a chci co nejdéle dosáhnout toho, že maximum vložím do nového, tak se musí již předem zakomponovat rizika/povinnosti a vize. Proto ten dokument doporučuju postupně pročíst.
Mohl bych přidat i další z 90. let k pojměnování problémů stavu silniční infrastruktury a stejně tak ke zřízení Silničního fondu. Ale na co zacházet do takových detailů.
Re: Polsko všeobecně
K 27. červenci bylo v Polsku za letošní rok vyhlášeno celkem 13 nových tendrů na 122 km silnic v hodnotě okolo 5,9 mld. złotých. Jedná se o 12 úseků rychlostních komunikací a 1 úsek z programu výstavby obchvatů na roky 2020-2030. Do konce roku by měly být vyhlášeny tendry na dalších více než 200 km, mezi kterými budou i rychlostní silnice S6, S17 a S19. Kromě toho bylo od začátku roku podepsáno 34 smluv na realizaci téměř 418 km silnic v hodnotě cca 12,8 mld. złotých.
https://www.gov.pl/web/gddkia/ogloszone ... a-2021-rok
2. července byly zahájeny stavební práce na rychlostní silnici S16 v úseku Borki Wielkie-Mrągowo o délce okolo 16 km (z toho 3 km budou obchvat Mrągowa, který nebude součástí S6). K dokončení úseku by mělo dojít na konci roku 2023. Další pokračování S16 na východ, které je kontroverzní kvůli průchodu oblastí velkých mazurských jezer, pořád nemá stanovenou trasu a jeho dokončení se ještě protáhne.
https://www.gov.pl/web/gddkia-olsztyn/r ... ---mragowo
V Západopomořanském vojvodství je ve výstavbě 48 km rychlostní silnice S11 od Koszalina do Bobolic, která je rozdělená na tři stavební úseky. Celá trasa by měla být hotová v III. kvartálu roku 2023. S11 ale patří k méně připraveným silnicím, takže na další pokračování směrem na Poznaň a do Slezska (mimo úseku k městu Szczecinek) si ještě nějakou dobu počkáme.
https://www.gov.pl/web/gddkia/rozpoczel ... do-bobolic
K realizaci se pomalu posunuje rychlostní silnice S10 v Západopomořanském vojvodství mezi městy Stargard a Piła o celkové délce 108 km. Nedávno trasa získala EIA a nyní byl vyhlášen tendr na zpracování tzv. Programové koncepce, po čemž bude možné vypisovat tendry na stavbu. Západopomořanské vojvodství se tím řadí k těm, které už mají pro komplet celou síť alespoň schválenou EIA (další jsou Lubušské, Lodžské, Pomořské a Malopolské).
https://www.gov.pl/web/gddkia-szczecin/ ... ard---pila
Na rychlostní silnici S74 bylo rozhodnuto o variantě průchodu přes vojvodské město Kielce, který nyní získal EIA. Protože trasa půjde přímo skrz město, tak bylo rozhodnuto o jejím zahloubení do dvou tunelů.
https://www.gov.pl/web/gddkia-kielce/dw ... esowej-s74
Od poloviny července se v Polsku začínají objevovat nové značky, které varují před vjezdem na rychlostní komunikace ve špatném směru, tak jak je známe i z jiných evropských zemí. V první řadě byly umístěny na několika místech na dálnici A4 a rychlostních silnicích S3 a S19.
https://www.gov.pl/web/gddkia/uwaga-na-zly-kierunek
https://www.gov.pl/web/gddkia/ogloszone ... a-2021-rok
2. července byly zahájeny stavební práce na rychlostní silnici S16 v úseku Borki Wielkie-Mrągowo o délce okolo 16 km (z toho 3 km budou obchvat Mrągowa, který nebude součástí S6). K dokončení úseku by mělo dojít na konci roku 2023. Další pokračování S16 na východ, které je kontroverzní kvůli průchodu oblastí velkých mazurských jezer, pořád nemá stanovenou trasu a jeho dokončení se ještě protáhne.
https://www.gov.pl/web/gddkia-olsztyn/r ... ---mragowo
V Západopomořanském vojvodství je ve výstavbě 48 km rychlostní silnice S11 od Koszalina do Bobolic, která je rozdělená na tři stavební úseky. Celá trasa by měla být hotová v III. kvartálu roku 2023. S11 ale patří k méně připraveným silnicím, takže na další pokračování směrem na Poznaň a do Slezska (mimo úseku k městu Szczecinek) si ještě nějakou dobu počkáme.
https://www.gov.pl/web/gddkia/rozpoczel ... do-bobolic
K realizaci se pomalu posunuje rychlostní silnice S10 v Západopomořanském vojvodství mezi městy Stargard a Piła o celkové délce 108 km. Nedávno trasa získala EIA a nyní byl vyhlášen tendr na zpracování tzv. Programové koncepce, po čemž bude možné vypisovat tendry na stavbu. Západopomořanské vojvodství se tím řadí k těm, které už mají pro komplet celou síť alespoň schválenou EIA (další jsou Lubušské, Lodžské, Pomořské a Malopolské).
https://www.gov.pl/web/gddkia-szczecin/ ... ard---pila
Na rychlostní silnici S74 bylo rozhodnuto o variantě průchodu přes vojvodské město Kielce, který nyní získal EIA. Protože trasa půjde přímo skrz město, tak bylo rozhodnuto o jejím zahloubení do dvou tunelů.
https://www.gov.pl/web/gddkia-kielce/dw ... esowej-s74
Od poloviny července se v Polsku začínají objevovat nové značky, které varují před vjezdem na rychlostní komunikace ve špatném směru, tak jak je známe i z jiných evropských zemí. V první řadě byly umístěny na několika místech na dálnici A4 a rychlostních silnicích S3 a S19.
https://www.gov.pl/web/gddkia/uwaga-na-zly-kierunek
Re: Polsko všeobecně
Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku ogłoszony
Ponad 2,5 tys. km nowych dróg szybkiego ruchu, dokończenie trwających inwestycji na prawie 4 tys. km, pełna sieć dróg autostrad i dróg ekspresowych - to założenia ogłoszonego 9 sierpnia 2021 r. Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Ministerstwo Infrastruktury opracowało projekt nowego programu drogowego, w którym została zaprezentowana lista inwestycji na drogach krajowych zaplanowanych przez rząd do realizacji w rozpoczętej III dekady XXI w. – Ten program to blisko 300 mld zł – to program, który w głównej mierze opiera się o środki krajowe. Jesteśmy wdzięczni za środki europejskie, ale ponad 80 proc. to środki zapewnione przez system finansów publicznych państwa polskiego – podkreślił premier Mateusz Morawiecki.
Nowy PBDK określa cele polityki transportowej w zakresie budowy drogowej sieci TEN-T na terenie Polski oraz drogowych połączeń komplementarnych. Obejmuje on nowe zadania o wartości około 187 mld zł oraz zadania kontynuowane o wartości około 105 mld zł. Środki w ramach RPBDK 2030 mają pozwolić na dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Łącznie wszystkie planowane inwestycje drogowe dadzą nam ok. 8 tys. km nowoczesnych dróg w całym kraju.
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych 2030 (z perspektywą do 2033 r.) – planowane inwestycje:
województwo dolnośląskie
S3 Kazimierzów- granica państwa – ok. 46 km,
S8 Kłodzko – Wrocław – ok. 87 km,
S5 Sobótka – Bolków – 50 km,
A4 rozbudowa/budowa odc. Wrocław – Krzyżowa – 116 km
Dalsza rozbudowa A4 od Wrocławia do Tarnowa, w tym odc. o długości ok. 29 km na terenie woj. dolnośląskiego
Rozbudowa drogi krajowej nr 94 Wrocław – Lubin – 60 km.
województwo opolskie
S11 odcinek Kępno-granica województwa opolskiego – 45,8 km,
Dalsza rozbudowa A4 od Wrocławia do Tarnowa, w tym cały przebieg A4 w woj. opolskim o długości ok. 88 km,
obwodnica Kępna (w ramach S11) – 7 km,
obwodnica Olesna (w ramach S11) – 25 km,
obwodnica Kędzierzyna Koźle w ciągu DK nr 40 – 14 km,
obwodnica Praszki w ciągu DK nr 45 – 12,8 km,
obwodnica Niemodlina w ciągu DK nr 46 – 11,4 km.
Celý seznam a zdroj zde:województwo śląskie
Autostrada A1 koniec obw. Częstochowy – Tuszyn odc. gr. woj. łódzkiego – w. Rząsawa (bez węzła) – 16,9 km,
Budowa drogi S1 Pyrzowice – Kosztowy – 16,7 km,
Budowa drogi S1 Kosztowy – Bielsko – Biała – 51,8 km,
Budowa drogi ekspresowej S1 odc. Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki) – 8,5 km,
S11 odc. od granicy woj. opolskiego do obwodnicy Tarnowskich Gór – 65 km
Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK nr 78 – 24,3 km,
Budowa obwodnicy Tarnowskich Gór S11 – 37 km,
Dalsza rozbudowa A4 od Wrocławia do Tarnowa, w tym cały przebieg A4 w woj. śląskim o długości ok. 84 km.
https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiad ... 77787.html
Snad je to aspoň trochu srozumitelné Zejména výstavba v Dolním Slezsku mě zaujala. Nebo plán na Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (A50, S50) – 263 km v Mazoveckém v.
Mějte ale na mysli, že se jedná o vládní program výstavby do 2030. Tj. hlavně politické sliby.
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.
Re: Polsko všeobecně
Z toho co koukám tam fakticky není nic nového, část těch staveb už dokonce běží (S3, obchvat Olesna, S1...). Pro dostavbu komplet celé plánované sítě je teď důležité, kdy se podaří pořádně rozjet výstavbu silnic S10, S11 a kratších S12, S74 a S52, kde toho moc nestojí a kdy se povede posunout dál úseky, které se dostaly do plánů v posledních letech (obchvat varšavské aglomerace, S8 do Kladska, S5 Wrocław-Bolków, S5 Grudziądz-Ostróda, S10 přes Płock atp.). Zbytek už je vesměs v relativně pokročilé fázi a v dohledné době se postaví.
-
- Příspěvky: 550
- Registrován: 3.11.2016 10:11:25
- Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
- Kontaktovat uživatele:
Re: Polsko všeobecně
Nevím, jestli je to chyba autorů videa, ale u S8 tu trasu natáhli až na hranici v Boboszowě u Mezilesí. Že by tím chtěli naznačit, že ve vzdálenější budoucnosti stále počítají se čtvrtým dálničním spojení s ČR v trase říšské A88?
Re: Polsko všeobecně
Podle mě k tomu dříve nebo později stejně musí dojít. Je to nejkratší cesta pro ohromný kus Polska na Brno, Vídeň, Bratislavu, Budapešť, Lublaň, Záhřeb,..
Už dnes je DK8 do Klodzka příšerná. A pokud bude S8 v Klodzku a R44 v Šumperku tak už to zas tak daleko není. Tlak na stavbu navazující rychlostní komunikace bude jen sílit.
Už dnes je DK8 do Klodzka příšerná. A pokud bude S8 v Klodzku a R44 v Šumperku tak už to zas tak daleko není. Tlak na stavbu navazující rychlostní komunikace bude jen sílit.
Re: Polsko všeobecně
Daleko ne. Ale ten teren...
A voni Polaci bez podepsane smlouvy s moznosti, ze se na tom prechodu objevi nejaka omezujici znacka taky vymeknou.
A voni Polaci bez podepsane smlouvy s moznosti, ze se na tom prechodu objevi nejaka omezujici znacka taky vymeknou.
Re: Polsko všeobecně
Již je venku článek k tomu avizovanému protažení až k naší hranici: https://zdopravy.cz/polaci-chystaji-tre ... kem-88907/
-
- Příspěvky: 1223
- Registrován: 27.5.2014 14:28:00
- Bydliště: D11 - exit 62
Re: Polsko všeobecně
Hmm, tak to je pro ČR výzva. Takže protáhneme do Lipky D43, nebo bude v Postřelmově odbočka SMV11?
Re: Polsko všeobecně
Myslím, že dokud nebude přímé spojení Praha - Wroclaw, tak bychom v žádném případě nějaké napojení přes Mezilesí na Šumperk neměli připustit. Pro nás je to zcela zbytný tah, zatímco napojení Praha - Wroclaw - Warszawa je strategické... Jakmile připustíme dokončení tahu přes Šumperk, tak z Poláků pro nás daleko důležitější tah již nedostaneme...
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Polsko všeobecně
No já nevím. Zřejmě se všichni chytili jen té vizualizační "agitky", protože na stránkách generálního ředitelství polských silnic a dálnic v té zprávě o rozvoji nikde o žádných českých hranicích nepíší. Jen do Klodzka. Nebo jsem slepý?
Opticky to sice na mapě vypadá lépe, ale k naší S44 u Šumperka by se od Králík zřejmě nestavělo a nikdy se s tím nepočítalo. Navíc by to do Vídně byla oklika a nutnost přestavby parametrů i celého uzlu v Mohelnici.
Počítá se jen ve vzdálené budoucnosti s celkovou přeložkou silnice 43. Jenže to je tak nákladná a pro malou dopravu nevratná investice, navíc s nemožností budovat po kouskách, že se do toho žádná česká vláda nepohrne. A nepomůže tomu ani kdyby Poláci stáli s S8 na hranicích. Oni po našich horských silničkách pokračovat nebudou a my kvůli nim stavět dálnici nebudeme, protože silnici a už vůbec čtyřpruhovou k tomuto přechodu nepotřebujeme a pro vnitrozemí už vůbec ne.
Aby se kapacitní komunikace vyplatila, musí vést okolo měst, nejlépe aglomerací anebo tam musí být takový mezinárodní provoz, že současná silnice nestačí. Ano, po vybudování spojení by tranzit jistě stoupl, ale pokud nedokážeme desítky let postavit ani kilometr D49 kolem měst a pro důležitou E50, jaká šance je pak pro prodloužení D43? Vlastně ani z té ještě nemáme ani kilometr. A spoustu dopravy stejně přebere S3/D11/D35.
Já nejsem proti žádné dálnici, jen tu ukazuji, že vše není jen o přímé čáře na mapě a že by to tudy bylo paráda Pro nás ne, jen pro Poláky. Stejně jako u prababičky Exteritoriální dálnice, kterou potřebovali pouze Němci a tudíž si jí museli zainvestovat.
Opticky to sice na mapě vypadá lépe, ale k naší S44 u Šumperka by se od Králík zřejmě nestavělo a nikdy se s tím nepočítalo. Navíc by to do Vídně byla oklika a nutnost přestavby parametrů i celého uzlu v Mohelnici.
Počítá se jen ve vzdálené budoucnosti s celkovou přeložkou silnice 43. Jenže to je tak nákladná a pro malou dopravu nevratná investice, navíc s nemožností budovat po kouskách, že se do toho žádná česká vláda nepohrne. A nepomůže tomu ani kdyby Poláci stáli s S8 na hranicích. Oni po našich horských silničkách pokračovat nebudou a my kvůli nim stavět dálnici nebudeme, protože silnici a už vůbec čtyřpruhovou k tomuto přechodu nepotřebujeme a pro vnitrozemí už vůbec ne.
Aby se kapacitní komunikace vyplatila, musí vést okolo měst, nejlépe aglomerací anebo tam musí být takový mezinárodní provoz, že současná silnice nestačí. Ano, po vybudování spojení by tranzit jistě stoupl, ale pokud nedokážeme desítky let postavit ani kilometr D49 kolem měst a pro důležitou E50, jaká šance je pak pro prodloužení D43? Vlastně ani z té ještě nemáme ani kilometr. A spoustu dopravy stejně přebere S3/D11/D35.
Já nejsem proti žádné dálnici, jen tu ukazuji, že vše není jen o přímé čáře na mapě a že by to tudy bylo paráda Pro nás ne, jen pro Poláky. Stejně jako u prababičky Exteritoriální dálnice, kterou potřebovali pouze Němci a tudíž si jí museli zainvestovat.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023