Právě je 21.10.2017 7:45:42




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 584 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24  Další
 Polsko všeobecně 
Autor Zpráva
 

Příspěvky: 6
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Dovolím si oponovat, pracoval jsem v Polsku několik let. Myslím že skutečná situace jde spíš směrem Řecko. Poláci jsou mistři marketingu a sebereklamy, spoustu dluhů mají různě poschovávaných v různých akciovkách zřizovaných veřejným sektorem, ze kterých prováděli spolufinancování. Potom to ale hezky vypadá ve statistikách. Obce a regiony jsou kvůli tomu také utopené v dluzích. Myslím že je ještě také dostihnou náklady na údržbu některých megaprojektů.

Pracoval jsem dlouho pro Skansku a celé roky nám bylo Polsko dáváno za příklad, měli skvělé výsledky. Bohužel už nikdo něchtěl mluvit o tom, jak byla polská větev byla vykradená zevnitř, žádné rezervy, žádný vlastní majetek. Kvůli brutálnímu tlaku na ziskovost, odešli kvalitní lidé a nahradil je kindermangement bez zkušeností.
Fungovalo to jako letadlo, dokud se objem zakázek na trhu zvětšoval, nabírali další bez ohledu na cenu. Celé to bylo založené na kladném cashflow (díky dobré platební morálce investorů - PL investor musí ze zákona platit do 30dnů), no a teď se trh zhoupnul dolů a bublina praskla.

Nedivil bych se kdyby podobný scénář zafungoval i pro celý stát.


14.10.2016 11:39:08
Profil
 

Příspěvky: 1142
Bydliště: F-M - Praha
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Není to tak dávno co se tady řešil bankrot několika stavebních firem. Ovšem toto se stalo jak u nás, tak i na Slovensku. Bublina praskla jakmile se snížila výstavba kvůli finanční krizi (u nás stále nedosahuje předkrizového roku 2007/2008) a spousta firem šla z kola ven. Druhá bublina splaskne po skončení EU fondů.

_________________
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Peugeot 206 1.4 Hdi


17.10.2016 10:10:30
Profil
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Vždy a všude v civilizovaném světě je po čase rychlé expanze dálniční sítě problém finanční a to ze dvou důvodů. Tak jak roste síť, tak se zvedá i ekonomika a stoupá životní úroveň a ceny, což následně prodražuje další nové studie, výkupy pozemků atd. To je jedna část a ta druhá jsou stoupající náklady na údržbu. To se nedá nic dělat, ale těch přes 3.000 km si žádá na údržbu (najednou) velké částky peněz, které navíc budou rok od roku stoupat až uplyne záruční lhůta. Poté přibudne nejen údržba, ale i menší opravy až po větší rekonstrukce. Zrázu se musejí nalézat finance v řádu sta mil. €, respektivě více jak 0,5 mld. € a bude se to blížit k 1 mld. € ročně. A to nejde financovat fondami. Za to se dalo v Polsku postavit v řádu desítek až 100 km rychlostních silnic, dálnic. A společně se zvedáním nákladů na přípravu (a to včetně faktu, že Poláci prostě nemají připravenou dokumentaci a povolení a pozemky pro další tisíce navazujících km) může být peněz méně a výstavba se zpomalí. Záleží pak samozřejmě i na vládě, jestli bude neustále vkládat prostředky do infrastruktury nebo do dalších výdajů: zbraně, sociální dávky a navyšování dalších kapitol. Dobíhají stále jen obrovské infrastrukturní deficity. Ale to nic nemění na faktu, že postavili velmi rychle a velmi pružně mnoho km po celé zemi. I to je obrovský úspěch. Jenomže to je tak vždycky všude. Prostě jsem přesvědčen, že kdyby třeba Česká republika disponovala jen 400 km D/R, byl by na to tak enormní společenský tlak, že by těch dalších 800 km do výstavby vrhla i za tu cenu, že by to stálo 300 mld. Kč. Vsunulo by se tam všechno co by šlo. Bylo by to dosažení současného stavu, znásobení sítě. Ale také by se nedalo pokračovat v tom tempu znovu. To jednoduše nejde. Řekněme, že by se na to z EU vyčlenilo 150 mld. Kč, dalších 50 mld. Kč by bylo nějaké PPP a 100 mld. Kč by se nasměrovalo ze stáního rozpočtu. Mezitím tak jako v Polsku by se museli renovovat starší úseky, tedy zcela 100% D1/D2. A najednou by EU fondy poklesli a byly by další zájmy. A hlavně na nových 800 km by bylo nutno vynaložit 3x více peněz na údržbu. Na další úseky by nezbylo financování na dokumentace a na pozemky. A najednou z té částky 100 mld. Kč a i to na 5-6 let, tedy ročně asi 18 mld. Kč na spolufinancování klesnete díky přímým investicím na údržbu na 10 mld. Kč i méně plus zvedají se nároky na přípravu před výstavbou. Ekonomika vám sice vzrostne, ale výdaje proporcionálně na celý chod státu rovněž. Dluh přesáhne 50%, mluví se o další krizi a kdo si dovolí jít a zadávat takový objem další výstavby? Až bude jistota dalších EU fondů nebo se blíže specifikuje a rozběhne Junckerův fond, tak ano pak se to bude dát realizovat.

Poláci bravůrně ale zvládli nejen nasměrování peněz, ale především legislativní proces. Od výkupu pozemků přes vyhlašování a proces tendrů. Také se spálili a né jednou, také to tam čínské společnosti rozestavěli a nedostavěli. Také se tam ledacos nepovedlo. Také tam nejedna stavební firma došla na mizinu. Ale ve výsledku se dílo povedlo. Další takové dílo se nyní jen tak nepovede, chybí na to ta jistota dalšího financování a v tom nepochybně sehrává roli i nová vláda, která může mít i jiné priority a nejen investice do veškeré dopravní infrastruktury. A ano jak tady píše další uživatel, i samosprávy se zadlužili. Ale i to je normální. Vždycky, když stát ohlásí obrovské investice do dopravní infrastruktury, tak i samosprávy se přidají, protože ví, že se to nikdy jen tak nebude opakovat. Když Kanada ohlásila balík do doravy, tak to provádějí všechny provincie a města. To samé Austrálie, to samé Čína, USA, Španělsko atd. Nedá se to ale dělat donekonečna.

Mnohem horší by bylo, kdyby se ta šance s EU fondami zcela promarnila. Takový obdobný zázrak rozvoje dálniční sítě jako v Polsku se třeba děje i v Bulharsku. Dál to rozepisovat nejdu.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


17.10.2016 10:11:38
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 601
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Dnes byl provizorně otevřený druhá půlka obchvatu města Międzyrzecz o délce 6,4 km, která je součástí rychlostní silnice S3 ze Svinoústí přes Štětín k české hranici. Doposud stál obchvat v 1/2 profilu. Ještě to neznamená ukončení investice (podle smlouvy mají práce pokračovat do června 2017) a část silnice může být na nějakou chvíli znovu uzavřená. K dnešnímu dni je ale průjezdná.

zdroj: http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/23614/Dwi ... edzyrzecza


19.10.2016 16:18:38
Profil
 

Příspěvky: 659
Bydliště: Ostrava (předtím Bruntál a předtím Havířov) - když se stěhuji, tak jedině někam, kudy vede I/11 :)
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Dnes cesta spoustou německých dálnic s návazností na polskou A4 v úseku Zhořelec - Gliwice. Jel jsem zde po dlouhých 2 a půl letech a za pozornost stojí vybudování odstavných pruhů a nový povrch v celém úseku Wroclaw-Gliwice, ale hlavně výstavba dálniční křižovatky s S3 (a viditelné další pokračování směrem na ČR) poblíž Legnice.


20.10.2016 19:59:23
Profil
 

Příspěvky: 601
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Dnes proběhla ve městě Łomża na severovýchodě Polska tisková konference za účasti mimo jiné premiérky Beaty Szydło a ministra infrastruktury Andrzeje Adamczyka věnovaná stavbě rychlostní silnice S61 - tzv. Via Baltica. Ta by měla po svém dokončení propojit Polsko s Litvou (silnice bude začínat u města Ostrów Mazowiecka, kde se bude oddělovat od rychlostní silnice S8 Varšava - Białystok). Podle jejich tvrzení by měly být již brzy vyhlášeny tendry na všechny chybějící úseky (3 úseky ještě do konce tohoto roku a 3 v prvním kvartálu příštího roku) a celá S61 by měla být hotová do roku 2021. Odhadovaná cena stavby těchto úseků by měla být okolo 3,5 miliardy złotých.

článek na webu GDDKiA: http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/23662/Pow ... ia-Baltica

článek ze zpravodajského serveru tvn24.pl: http://tvn24bis.pl/z-kraju,74/premier-o ... 86552.html

Jen připomínám, že v současnosti je postavený krátký úsek S61 na obchvatu města Augustów a v 1/2 profilu obchvaty měst Szczuczyn a Stawiski. Dále se realizuje obchvat města Suwałki a tendrují se všechny ostatní úseky od města Szczuczyn až k litevské hranici. Vše je vidět v této pravidelně aktualizované mapě: http://ssc.siskom.waw.pl/


24.10.2016 21:12:09
Profil
 

Příspěvky: 601
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Rychlostní silnice S19 v úseku Řešov - Barwinek (slovenská hranice) má definitivně potvrzenou obdobu naší EIA. Vzhledem k tomu, že se přinejmenším deklarativně jedná o jednu z priorit nové vlády se dá očekávat, že by se poměrně brzy mohlo začít postupovat dále. Navazující slovenská R4 je ale bohužel v současnosti v nedohlednu.

http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/23812/Dec ... ostateczna


9.11.2016 15:28:56
Profil
 

Příspěvky: 1142
Bydliště: F-M - Praha
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Na druhou stranu Slovensko začíná pomalu stavět D1 okolo Prešova a Košic, takže od Prešova na Maďarskou hranici to bude jenom po komunikacích dálničního typu. Informace o R4 nemám, ale bude to dlouhá a drahá záležitost. Určitě Poláci nebudou stavět S19 v celé délce aniž by v přípravě Slovensko nepostoupilo výš.

_________________
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Peugeot 206 1.4 Hdi


11.11.2016 11:01:22
Profil
 

Příspěvky: 601
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Tím bych si nebyl tak jistý, když už oznámili, že budou stavět S3 až k české hranici aniž by byla dostavěná D11 (slyšel jsem tu i argumenty ve stylu když to postavíme, tak tím donutíme druhou stranu, aby s tím hnula). Každopádně u té S19 je zahájení stavby výhledově záležitostí minimálně tak do 5 let než se získají všechna potřebná povolení a proběhne tendr. Jinak na Slovensku bude ještě chybět R2 na jihovýchodním obchvatu Košic, upřímně nevím na kdy je plánovaná dostavba.


11.11.2016 11:45:26
Profil
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Zrovna R2 na JV u Košíc se se hýbe ku předu. Ale na R4 se postaví nanejvýš tak I. etapa v rámci nákladného SV obchvatu Prešova a poté se budou muset hledat a určovat priority. Zcela jistě se ale nenajdou tak brzo peníze na úseky po hranici s Polskem, to je pouhým snem. Pomalou realitou je alespoň vynovení stávajících silnic. Zde pak informace k té R2: viewtopic.php?f=204&t=5118 . Ono se to letos a možná ani +2 roky stavět nezačne, protože celkově chybí koncepce financování pro další výstavbu, ale z hlediska dalších plánů je tohle úsek, který se připravuje pro další výstavbu.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


11.11.2016 12:03:52
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 74
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Měl bych dotaz: ví někdo, zda nepřipravujou Poláci nějakou A nebo S propojku od S3 od českých hranic k A4 u Wroclawi? Zdá se mi trochu divné, aby se z Prahy do Wroclawi jelo oklikou přes Legnicu.


17.11.2016 11:53:34
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 1142
Bydliště: F-M - Praha
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Možná je v plánu pár obchvatů silnic, ale přímo A nebo S v plánu není.

_________________
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Peugeot 206 1.4 Hdi


17.11.2016 16:18:38
Profil
 

Příspěvky: 601
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Martin96 píše:
Měl bych dotaz: ví někdo, zda nepřipravujou Poláci nějakou A nebo S propojku od S3 od českých hranic k A4 u Wroclawi? Zdá se mi trochu divné, aby se z Prahy do Wroclawi jelo oklikou přes Legnicu.


Ve vládních plánech to v současnosti není. Ale dolnoslezské vojvodství má podobné propojení v různých variantách plus několik dalších variant budoucích možných rychlostních silnic v územním plánu. Už jsem sem tu mapu kdysi dával, ale nemůžu jít dohledat, takže tady je znovu: http://www.pzpwd.pl/download/rys3.jpg

Původně to měla být perspektiva do roku 2020, ale to je samozřejmě nereálné. Nicméně je na tom vidět, že ty plány v nějaké formě existují.


17.11.2016 20:15:36
Profil
 

Příspěvky: 173
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Na wikipedii se objevila pěkná mapka placených úseků
https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Auto ... Polsce.svg

_________________
"Při plánování dálnic se nedívám na mapu Čech, ale na mapu Evropy."


22.11.2016 12:10:08
Profil
 

Příspěvky: 833
Bydliště: v Trutnově, 53 km od nejbližší dálnice, 49 km od rozestavěné polské dálnice.
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Také jsem tuto mapku spojky S3 a A4 viděl. Každopádně velká města Valbřich a Svidnice se potřebují napojit na dálnice a po spojení S3 s naší D11 doprava na silnici 5 v Polsku extrémně stoupne. Sice je nyní kompletně zrekonstruovaná, ale pořád je to jen silnice vedoucí přes vesnice, zatáčky, křižovatky - úmorná cesta.

_________________
79 let výstavby dálnic na českém území 1938-2017


22.11.2016 19:22:03
Profil
 

Příspěvky: 601
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Upřímně jsem nikdy po téhle silnici nikdy nejel, takže netuším jak to tam vypadá. Ale asi dobře, že to uleví osmičce od Náchoda, tam to stojí dost za prd. A když se na tu pětku přesune větší provoz, tak je šance, že se v nějakých dalších vládních plánech tahle spojka objeví, ostatně není to tak dávno, co se podobné změny v plánech dělaly.


23.11.2016 19:31:37
Profil
 

Příspěvky: 601
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Dnes byl odevzdán do provozu 10km úsek rychlostní silnice S19 tvořící západní obchvat města Lublin na východě Polska. Zároveň se jedná o fragment budoucí trasy "Via Carpatia", která má spojovat sever a jih Evropy (její součástí jsou i slovenské silnice R4 a D1 z Prešova do Košic). Stavět se začínalo na podzim 2014, takže stavba trvala téměř přesně dva roky.

zdroj: http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/24122/Udo ... -ciagu-S19

Tento úsek doplnil již existující severní obchvat města, což znamená, že tranzitní doprava bude ode dneška jezdit kompletně mimo město. Lublin je po Štětíně, Wrocławi a Poznani čtvrtým vojvodským městem, které má zcela hotový alespoň prozatím plánovaný obchvat vedený po rychlostních kumunikacích. Brzy k nim ještě přibude Gorzów Wielkopolski a Zelená Hora (ty obchvat mají, ale zatím jen v 1/2 profilu) v Lubuském vojvodství, Olštýn v Varmijsko-mazurském vojvodství (všechny se už staví), Lodž a snad i Gdaňsk (obojí v tendru, ale ten druhý se povážlivě protahuje a nemá konce). Alespoň části obchvatu se realizují/tendrují ve Varšavě, Krakově, Hornoslezské aglomeraci (Katovice a okolní města), Řešově a Bydhošti.


9.12.2016 16:57:44
Profil
 

Příspěvky: 1142
Bydliště: F-M - Praha
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
http://www.bielsko.biala.pl/aktualnosci ... d-4-mld-zl

S52 od Bielsko-Białą ke Krakowu se stále intenzivně připravuje a její realizace je plánována na období 2018 - 2023. Jedná se však o optimistický scénář, kdy bude mít zhotovitel všechny potřebné dokumenty k výstavbě. Stále je totiž možné, že se obec Wadowice bude dále přít se státem ohledně trasovaní obchvatu okolo obce.

_________________
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Peugeot 206 1.4 Hdi


14.12.2016 21:03:20
Profil
 

Příspěvky: 601
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
V článku se píše, že stavba začne "najwcześniej" v roce 2018, tedy nejdříve v tomto roce. Vzhledem k tomu co se teď děje to vidím dost bledě. Dobře ta čísla budou vidět ve srovnání, které jsem dám na konci roku.


14.12.2016 22:00:12
Profil
 

Příspěvky: 1142
Bydliště: F-M - Praha
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Zajištěné financování nemusí být, ale uvidí se co bude za 1 -2 roky. Důležitá je rovněž příprava, která zde jede.

_________________
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Peugeot 206 1.4 Hdi


15.12.2016 14:31:48
Profil
 

Příspěvky: 601
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Dnes byl zprovozněn 9km úsek rychlostní silnice S7 Miłomłyn-Ostróda v Varmijsko-mazurském vojvodství nedaleko města Olsztyn (část trasy Varšava-Gdaňsk). Zprovozněný úsek navazuje na už existující rychlostní silnici od města Elbląg, přičemž další navazující úseky by měly být odevzdány do provozu již v příštím roce. Kromě toho jsou rozestavěné ještě další dva úseky blíž Gdaňsku, které mají být podle smluv hotovy v roce 2018.

zdroj: http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/24182/S7- ... a-do-ruchu


19.12.2016 21:50:31
Profil
 

Příspěvky: 74
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
A video onoho úseku je už na youtube: http://www.youtube.com/watch?v=kWjQm63eqzA


20.12.2016 22:34:22
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 601
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Včera tj. 21. 12. byla odevzdána do provozu druhá polovina obchvatu města Międzyrzecz o délce cca 6 km, který je součástí rychlostní silnice S3 ze Štětína na českou hranici. Obchvat v 1/2 profilu byl v provozu od roku 2006.

http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/24193/Dru ... zytkowanie

Dnes byl odevzdán do provozu více než 15km úsek rychlostní silnice S8 v úseku Wiśniewo - Mężenin na trase z Varšavy do Białystoku. Celá silnice spojující obě města by měla být hotová do roku 2018.

http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/24202/Now ... -do-uzytku


22.12.2016 16:17:34
Profil
 

Příspěvky: 34
Bydliště: Kolín
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Koukam ze polaci pekne jedou. Uz se tesim az si celou S3 (tedy alespon od Bolkowa) projedu. Kdy ma byt hotova? 2018


22.12.2016 22:31:41
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 601
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Koukám, že polská vláda evidentně rozjela předvánoční PR akci :)

Dnes byl ještě odevzdán do provozu cca 11km obchvat města Bełchatów (okresní město v Lodžském vojvodství s téměř 60 tis. obyvatel), která je součástí silnice č. 74 (dříve před postavením S8 z Wroclawi do Lodže to byla silnice č. 8).

zdroj: http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/24215/Obw ... a-do-ruchu

Maty: Ano, mělo by to být hotové do roku 2018. V příštím roce se plánuje otevření jen dvou krátkých úseků, které už navíc existují v 1/2 profilu. A ještě jenom dodám, že do roku 2021 by měl stát i úsek S3 na sever od Štětína směrem na Svinoústí, už tam běží tendr. Potom co se postaví, tak bude na severu chybět už jenom jeden krátký úsek, který dotáhne silnici do samotného města.


23.12.2016 16:27:48
Profil
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 584 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24  Další




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz