Stránka 34 z 52

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 7.1.2019 15:32:39
od Honey72
Já tam "vpád do Lvova" ani velké množství přechodů na Ukrajinu nevidím :-) Zatím je Ukrajina s Polskem spojena jen dálnicí A4, Z Varšavy S17 teprve plánují a S12 spíše v budoucnosti. K Bělorusku se už vůbec ty dálnice nějak nehrnou :-) Jako nejdůležitější považuji S61 s Litvou, divím se, že to není dálnice, šíleně přetížený tah. Na Slovensko nejsou tahy moc potřeba, kromě S1, ale ani ta nebude nikdy plně vytížená. Ta S19 je na pováženou a zbytek jsou hory. Chybí mi bohužel stále ta spojka A4 s S3.

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 7.1.2019 17:48:12
od FlakY`
Nechápu, čemu nerozumíte? U nás máme hotovy dálniční přechody s Německem. Dá se hovořit o skoro 5 dálničních spojení. Slovensko 2x, Polsko 2x a s Rakouskem máme, dejme tomu zatím 1.

Jednoduše řečeno, Německo, je ekonomicky nejsilnější stát v EU a směřuje tam velká obchodí výměna. První dálnice propojující západ-východ je A4. Polsko a Ukrajina mají shodně po 40 mil. obyvatel. Dříve měla Ukrajina na 50 mil., ale stejně. S jihem od Polska se to moc srovnat nedá a zvláště Slováci s výstavbou mimo D3 s jinými úseky moc nepočítají.

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 7.1.2019 23:46:09
od ML90
Ukrajina je po Německu zdaleka nejlidnatější soused Polska (Rusko přes Kaliningradskou oblast nepočítám) a s tím jak se postupně přibližuje k EU bude stoupat i její ekonomický význam a vzájemná obchodní výměna, takže je to naprosto logický směr. Ve výsledku tam půjdou 3 spojení, což mi přijde naprosto přiměřené (pro srovnání současné plány počítají s následujícím: 4x Německo, 3x Česko, 2x Slovensko, 2x Bělorusko, 1x Litva, 1x Rusko). První je A4, druhá S17, což je fakticky spojnice Lvov-Varšava a třetí S12 směrem na Volyň, což je zase z centrálního Polska nejkratší cesta na Kyjev. Jinak S17 má zajištěné financování a S12 je na rezervním seznamu podle toho co zbyde.

S10 a S11 půjdou na řadu až jako úplně poslední, momentálně to kromě některých obchvatů není priorita.

Cílem S74 je propojit jihovýchodní Polsko s centrálním plus napojit na dálnici A1 směrem na Gdaňsk. Ono se to nezdá, ale je tam poměrně slušná průmyslová základna budovaná už za meziválečného Polska (tehdy se to jmenovalo "Centrální průmyslový okruh") a dnes to funguje jako speciální ekonomická zóna. Zahrnuje to hlavně města Tarnobrzeg, Mielec, Stalowa Wola a Nisko, která mají dohromady téměř 200 tisíc obyvatel plus je pak samozřejmě dál hodně se rozvíjející Rzeszów a prochází to přes Kielce.

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 8.1.2019 11:02:33
od Trupman
V porovnání s dopravní realitou současnosti (viz např. sčítání dopravy 2015 https://www.gddkia.gov.pl/userfiles/art ... 015_DK.pdf ) vypadají 3 dálniční přechody směr UA přestřeleně a zbytečně. Současná polská vláda chce postavit hromadu rychlých spojení za EU peníze směrem na východ, čímž bude sledovat své politické a ekonomické cíle a na "politicky nespolehlivé" kašle - viz případ S6 Koszalin.

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 8.1.2019 13:01:33
od FlakY`
Jen pro info, ředitel Ukrajinské ŘSD je bývalý polský ministr dopravy.
Co se intenzit týče, vy si myslíte, že tam jezdí stále stejný počet vozidel? Provoz tam rapidně narostl a přelévá se podle toho, kde je zrovna menší fronta na hranicích (stát tam 8h je super). V Polsku pracuje cca. 300 000 občanů Ukrajiny (snad mám správná čísla).
A nechápu proč jim závidíte, podle čísel by jsme ani my nemohly stavět dálniční úseky do míst, kde nevede žádná kapacitní silnice. D1 a D48 podle dat přece musí stačit. D11 je betonová lobby.

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 8.1.2019 13:13:25
od Honey72
Ty intenzity na Ukrajinu jsou i několikrát větší než na Slovensko a navíc roztříštěné do více přechodů, jak se to Ukrajinci snaží objet, když jsou ty hlavní celnice neustále ucpané. A i Ukrajinci co jich znám od nás jezdí přes Polsko.

Je dost možné, že na dálkové mezinárodní tahy dostává Polsko lepší dotace než na vnitrostátní S6, kterou samozřejmě podporuji a než bych po staré DK6 znovu jel, raději jsem to vzal po pomalejší, ale klidné dvacítce :-)

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 8.1.2019 13:55:23
od ML90
FlakY` píše:Provoz tam rapidně narostl a přelévá se podle toho, kde je zrovna menší fronta na hranicích (stát tam 8h je super).
Samozřejmě je to nárazové (nevím jaká je teď situace na ukrajinské straně, ale tam byl taky problém s tím, že se Ukrajincům z nějakých důvodů vyplácelo mít auta s unijními SPZ, ale museli kvůli tomu každých 5 dní vyjet ze země - to se teď likviduje) a často se stojí extrémně dlouho (když jsem teď naposledy jel před Vánoci z Ukrajiny tak se v Korczowé čekalo dokonce 16 hodin). Všeobecně každopádně platí, že zdaleka nejvytíženější jsou hraniční přechody Korczowa (A4), Medyka (Přemyšl) a Hrebenne (plánovaná S17), což vlastně odpovídá těm směrům plus ještě bude ta S12, ale jak jsem psal - to je směr Kyjev, takže to taky má svou logiku.
FlakY` píše:V Polsku pracuje cca. 300 000 občanů Ukrajiny (snad mám správná čísla).
Sezónně se říká i hodně přes milion (z velké části jde o práce v zemědělství - něco jako Poláci, Češi, Slováci, Rumuni atp. v Anglii a jinde), ale dlouhodobé pobyty by to měly být zhruba takhle.
Honey72 píše:Je dost možné, že na dálkové mezinárodní tahy dostává Polsko lepší dotace než na vnitrostátní S6
Zaříznutí S6 je čistě politická věc, v tom nehledejte žádné finanční důvody :) Jinak na hraniční úseky se státy EU se jim daří hodně využívat prostředky z fondu CEF (měla by se takhle financovat třeba ta S19 na Slovensko), takže jim "klasické" dotace zbývají na jiné úseky.

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 8.1.2019 17:50:12
od Mike
ad cesty ukrajinců
ono je samozřejmě lepší přejet do Polska a jet skoro po rovině, než u nás kalamitně zasněžená D1, přechod Karpat a horaté Slovensko...
vím i o pár lidech z moravy, co jezdí "vídeň" - maďarsko - "zakarpatie"

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 8.1.2019 18:24:29
od ML90
Nejde jenom o rovinu, ono je to i docela blízko. Cestuju na Ukrajinu docela často, ale ne autem z Česka, takže si to člověk pořádně neuvědomí. Teď před Vánoci jsem to ale absolvoval a od hranice je to po dálnici do Ostravy jenom 4 hodiny jízdy.

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 8.1.2019 18:29:21
od Houdini
Cesty Čechů do Lvova není žádná novinka

https://cs.wikipedia.org/wiki/Boleslav_ ... ._a_II.jpg
(Ta obchodní cesta severně od Karpat je naprosto přirozená.)

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 9.1.2019 14:42:08
od ML90
GDDKiA ještě umístila na svém webu článek se seznamem a mapou úseků, které by měly jít letos do tendru. Celkem se jedná o více než 435 km silnic. Z našeho pohledu je asi nejzajímavější S1 od Katowic do Bílska.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/31913/W- ... 35-km-drog

samotná mapa zde: https://www.gddkia.gov.pl/frontend/web/ ... 202019.jpg

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 4.2.2019 13:40:02
od ML90
V odpočívce se už delší dobu vede vášnivá diskuse o elektromobilitě, tak k tomu přidám jednu novinku z Polska. GDDKiA totiž zahajuje pilotní projekt výstavby nabíjecích stanic na dálničních odpočívkách, konkrétně se to týká 8 míst na dálnici A4 mezi Wrocławí a Katowicemi a 5 míst na S8 mezi Wrocławí a Lodží.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/32122/Ru ... -krajowych

Jinak v pátek 1. února ještě došlo k zpřístupnění části obchvatu vojvodského města Olsztyn na S51 o délce 9 km. Zbytek obchvatu by měl být otevřený do dubna.

článek i s mapou, na které je úsek označený: https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/32113/Ko ... -kierowcow

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 8.2.2019 9:51:51
od Trupman
Fascinuje mě projekt přípravy tzv. CPK (Centralny Port Komunikacyjny = "Centrální dopravní terminál"). Ačkoliv se Polsku v tomto nedá upřít jistá troufalost, tak to, alespoň podle kusých zpráv co si občas přečtu, připomíná spíš takové to vaření dortu pejska a kočičky. V Polsku není technologická dopravní firma, která by svým nápadem nepřispěla do celkové koncepce CPK, poněvadž to je ten směr, ve kterém jsou nyní peníze.

CPK je nápad vybudovat velký hub s letištěm, železniční stanicí a samozřejmě napojením na dálnici mezi Varšavou a Lodží, tedy zhruba někde uprostřed Polska. Jediné, co je zatím jisté, je, že bude někde u vesnice Baranów, což bylo stvrzeno zákonem v červnu 2018. Dále jsou to spíš jen jakési politické fantazie, tedy např. první letadlo v roce 2027.

No a proč to nyní píšu - protože zatímco ještě není ani jasné kdy, kde, jak a vůbec proč, tak PKP IC už s výrobci ladí detaily 130 nových souprav vlaků, které mají samozřejmě v dodatku napsáno, že "budou sloužit obsluze CPK". :D

Aneb - Češi učte se, jak se správně žádá o dotace. To se nejdřív udělá nějaký politický megaprojekt podepřený zákonem, následně se všechny nezbytné dotační projekty vypíší s tímto buzzwordem, a až budou nakoupené nové vlaky a opravené dálnice, tak původní zaměření projektu samozřejmě vyšumí jak pára nad hrncem (podobný případ v menším - tramvaj do Petržalky v Bratislavě, proto je tam kolejová splítka, i když tam železniční vozidlo nikdy samozřejmě nepojede).

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 8.2.2019 10:15:08
od jozka
A ted otazka, je to dobre? nemyslim z pohledu toho, komu to nasype love, ale celkove. Jinak co se obchodni cipernosti Polaku tyce, tu asi nikdo soudny nezpochybnuje. Nekdy to ma sve svetle strany, jindy je to slabsi (aktualne treba pripad s masem).

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 8.2.2019 10:29:38
od Trupman
Je to určitě lepší než nic. Pro Polsko to je dobře, ať už bude výsledek jakýkoliv.
Pro Česko a jeho význam ve středu Evropy to moc dobře není.

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 8.2.2019 10:32:54
od ML90
Lepší než nic to fakt není, protože je to naprostá fantasmagorie. Chtějí obsluhovat 45 milionů pasažérů ročně s výhledem až ke 100 milionům, což je dneska úroveň nejvytíženějšího letiště na světě v Atlantě (těch 45 milionů má pro srovnání dneska Gatwick nebo Mnichov). V Polsku přitom tenhle počet cestujících obsluhuje všech 15 mezinárodních letišť po celé zemi dohromady. A to nemluvím o tom, že se poměrně nedávno nasypalo docela dost peněz do obou varšavských letišť (Modlin se vůbec otevíral v roce 2012 a na letišti Chopina se v roce 2015 otevíral zmodernizovaný terminál a tři roky předtím tam přitáhli vlaky).

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 8.2.2019 10:47:02
od jozka
Ano, tam prave smerovala otazka. Ano, nekomu to nasype love, ale nebude to ve vysledku koule u nohy? Viz spanelska mesta duchu, dtto v Cine...

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 8.2.2019 10:47:11
od Trupman
Tyhle čísla jsou fantazmagorie. Ještě větší fantazmagorie je, že s otevřením letiště CPK by se měl zavřít osobní provoz na varšavském Chopinově letišti, přičemž do tohoto letiště bylo a stále je investováno a, na rozdíl od CPK, se nenachází 40 km od města.

Pokud ovšem někdy k CPK dojde, mohl by to být významný logistický hub, případně nějaký přestupní uzel pro nízkonákladovky. Je jasné, že tato fantazie je tu především k podpoření investic do železnice, dálnice A2 a případně do rozvoje celého území kolem A2 a vytvoření tak jakési hlavní hospodářské osy země.
Dokážete si představit něco takového v Česku? Že by nějaký politik přišel s plánem rozvíjet ekonomické centrum země za hranice Prahy?
jozka píše: Viz spanelska mesta duchu, dtto v Cine...
Je to od extrému k extrému, chce se to držet někde mezi.
Dokud prachy jsou, tak je určitě lepší je investovat. Problém nastává v případě, když takové nesmysly vymýšlíte na dluh.

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 8.2.2019 11:01:04
od jozka
A ted otazka za 100 bludistaku? Je to na dluh nebo ne?

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 8.2.2019 11:05:38
od ML90
jozka píše:Viz spanelska mesta duchu, dtto v Cine...
Tak v Polsku teď něco podobného v menším měřítku bylo - letiště v Radomi, ze kterého se začalo létat v roce 2015, o rok později měli krásných 9731 pasažérů a loni letiště zkrachovalo. Zkoušeli to tam i ČSA do Prahy a zase rychle skončili.

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 22.2.2019 12:12:12
od ML90
Podle informací polského rádia RMF je ohrožená stavba úseků dálnic a rychlostních silnic, které staví italské firmy (hlavně Salini Impregilo). Kvůli růstu cen stavebních materiálů prý chtějí od státu kompenzace, jinak hrozí vypovězením smluv. Týká se to mimo jiné (ale zdaleka nejen) obchvatu Čenstochové na dálnici A1.

https://www.rmf24.pl/fakty/polska/news- ... =embed_tyt

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 9.3.2019 22:24:26
od ML90
Mezi Krakovem a tatranským střediskem Zakopane pokračují práce na stavbě rychlostní silnice S7, jejíž součástí bude i více než 2km tunel. Na webu GDDKiA se objevil krátký článek o postupu prací s pár fotografiemi: https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/32619/W- ... Zakopiance

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 14.3.2019 23:37:13
od ML90
Další silnice má velké problémy se zpožděním výstavby, konkrétně se jedná o S5, která má propojit Poznaň přes Bydgoszcz s dálnicí A1. Podle informací Gazety Wyborczy italské stavební firmy doslova "simulují" výstavbu a na stavbě se prakticky nic neděje. V termínu se proto podaří postavit jeden, maximálně dva ze sedmi úseků v Kujavsko-pomořském vojvodství.

http://bydgoszcz.wyborcza.pl/bydgoszcz/ ... acuja.html

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 15.3.2019 7:30:00
od jozka
Predpokladam, ze jde o penize, v tom, co vidim (clanek je zamceny) je jen neco o vyjednavani.

Re: Polsko všeobecně

Napsal: 15.3.2019 10:16:33
od ML90
Bohužel jsem se taky nedostal k celému textu, ale obecně jsou tyhle problémy vesměs všude jako přes kopírák. Podseknuté ceny při tendru a teď mají problémy kvůli rostoucím cenám stavebních materiálů. Přesně proto taky u některých dlouho se táhnoucích tendrů nikdo nechtěl podepsat smlouvu a museli je vyhlašovat znovu (klasicky úsek A1 na jih od Lodže).