A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Odpovědět
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od FlakY` »

Třeba je to tím, že mají jiné zákony a daleko rychleji si umí stavbu připravit a zajistit všechna povolení.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od mapman »

Všechny nové dálnice (autostrady) v Polsku mají rezervu 3+3, některé uprostřed, jiné na kraji (tzn. šířka mostů a jiných objektů nad). U rychlostek (drogi ekspresowe) je to už jinak, tam se to i víc kroutí.
hiob
Příspěvky: 783
Registrován: 15.3.2009 19:13:36

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od hiob »

a je to tady, čím dál to vypadá, že otevírat A1 u hranic se bude někdy v 2014 ...

http://auto.dziennik.pl/drogi/artykuly/ ... wlany.html
Budowę trasy na południu Polski zamknął nadzór budowlany. GDDKiA i wykonawca pokłócili się o most.
Decyzja o natychmiastowym wstrzymaniu budowy kluczowego mostu dla odcinka A1 między Świerklanami a Gorzyczkami zapadła wczoraj. Pracujące tam ekipy robotników koncernu Alpine mają prawo jedynie „zabezpieczyć teren budowy”. Klęska, bez tego mostu cały odcinek nie ma sensu. Czyli kibice z Czech i Austrii nie wjadą do Polski autostradą. To tym bardziej smutne, że Czesi swój odcinek skończyli już dawno – mówi urzędnik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Státní stavební dozor přerušil práce na trase A1. GDDKiA a zhotovitel se pohádali o stavbu mostu.
Včera vzniklo rozhodnutí o okamžitém zastavení prací na klíčovém mostě na úsek A1 mezi Świerklanami a Gorzyczkami. Pracovníci koncernu Alpine mají právo pouze 'zabepečit staveniště'. Je to katastrofa, bez tohoto mostu nemá celý úsek smysl. Takže fandové z Česh a Rakouska nevjedou do Polska po dálnici. Je to o to více smutné, že Česi skončil svou úsek již před nejakou dobou - říká uředník Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
více http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... st90360217
Naposledy upravil(a) hiob dne 12.4.2012 16:29:26, celkem upraveno 1 x.
hiob
Příspěvky: 783
Registrován: 15.3.2009 19:13:36

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od hiob »

potvrzení ze strany Apline, práce byly zastaveny jen na mostě MA522

GDDKiA se proti vydanému rozhodnutí státního stavebního dozoru Slezkého vojvodství odvolala
http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/10747/Rea ... maniu-prac
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 17.10.2021 9:30:04, celkem upraveno 2 x.
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by narušilo smysl debaty
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od mapman »

Doplním i s překladem, Slezský Vojvodský Inspektor Stavebního dozoru v Katovicích dnes nařídil zastavení prací na příhraničním úseku dálnice A1. Generální ředitelství státních silnic a dálnic ihned reagovalo, viz níže. Mají teď třicet dní na vyvrácení pochybností o bezpečnosti.
www.gddkia.gov.pl
12-04-2012
Realizace stavebních prací na mostních objektech na úseku A1 Sośnica-Gorzyczki je podle expertů bezpečná. GDDKiA se odvolá proti rozhodnutí o přerušení stavebních prací.

Podle Generálního Ředitelství neexistují důvody pro zastavení prací na stavbě dálnice A1 Sośnica-Gorzyczki. Generální Ředitelství se odvolá proti rozhodnutí Slezského Vojvodského Inspektora Stavebního dozoru v Katovicích, které nařizuje zastavení prací.

Termín dokončení stavby A1 Sośnica-Gorzyczki byl prodloužen do 26. července 2012, o čem GDDKiA informovala už 3. dubna. Toto prodloužení nesouvisí s dvěma haváriemi na mostním objektu během výstavby přemostění, které dle názoru nezávislých znalců a projektantů dálnice A1 nemají vliv na bezpečnost prováděných prací. Podle nich nejsou důvody pro zastavení prací na tomto úseku.

Toto stanovisko GDDKiA sdělilo do Slezskému Vojvodskému Inspektorovi Stavebního dozoru v Katovicích už 10. dubna. Všichni účastníci stavebního procesu: projektant, dozor investora a také investor jednohlasně uvedli, že nevidí předpoklady odůvodňující vydání rozhodnutí o zastavení stavebních prací, a že provádění stavebních prací na mostních objektech může bezpečně pokračovat. V tom samém čase bylo Ředitelství doručeno rozhodnutí SVISD o zastavení prací na mostních objektech stavby A1.

Na stavbě dálničního mostu (MA532) a silničního mostu (MD 532.1) se udály dvě havárie. Jedna z nich (z 22. prosince 2011) již byla napravena, ve shodě s programem nápravy. Druhá havárie (z 13. března 2012) vznikla z důvodu nevhodného uložení betonové mostovky. V tuto chvíli je na náklady zhotovitele zpracováván programu nápravy. Po potvrzení programu nápravy dozorem investora dojde k jeho implementaci, což zabezpečí další pokračování výstavby a stejně jako u předchozí havárie potvrdí bezpečnost pro uživatele mostu.
Když to shrnu, tak se neustále dohaduje investor (Ředitelství) se zhotovitelem (Alpine) ohledně bezpečnosti mostního objektu MA532. Prozatím je jisté jen to, že termín DOKONČENÍ prací byl stanoven na konec července a že stavba mostu má v tuto chvíli stopku. Tak si počkejme na další vývoj. Otevírat v květnu se už myslím opravdu nebude.
hiob
Příspěvky: 783
Registrován: 15.3.2009 19:13:36

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od hiob »

Propozycja zapewnienia przejezdności autostrady A1
Wraz z Inwestorem oraz uznanymi ekspertami ds. budowy mostów szukamy konstruktywnych rozwiązań, aby móc jak najszybciej przekazać most do ruchu, bez wątpliwości odnośnie jego bezpieczeństwa. Jednocześnie informujemy iż istnieją techniczne możliwości zapewnienia przejezdności tego odcinka autostrady A1. Szczegóły tego rozwiązania przedstawiliśmy już GDDKiA i oczekujemy pozytywnej odpowiedzi w zniesienia uciążliwości komunikacyjnych dotykających mieszkańców.

Návrh zajištění průjezdnosti dálnice A1
Spolu s investorem a uznavánými experty v oblasti výstavby mostů hledáme řešení, aby se dal uvést most do provozu bez nejistot ohledně jeho bezpečnosti. Dále informujeme, že existují jiné technické možnosti zajištění průjezdnosti tohoto úseku A1. Podrobnosti tohoto rešení jsem již sdělili GDDKiA a očekáváme kladnou odpověď ohledně odstranění nepříjemné dopravní situace pro obyvatele.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.4.2016 22:34:55, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
hiob
Příspěvky: 783
Registrován: 15.3.2009 19:13:36

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od hiob »

velmi mnoho fotek z dokončeného úseku A1 mezi Pyrzowicami a Piekarami Śląskimi
technické přejímky od 8.5.2012
začátek zde http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... st91007709 do konce strany 803
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 17.10.2021 9:30:49, celkem upraveno 2 x.
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by narušilo smysl debaty
Občan
Příspěvky: 50
Registrován: 7.6.2011 8:07:40

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od Občan »

Vypada to krasne, no vzdyt uz maji nejvyzsi cas...29.5.2012 to maji nejpozdeji otevrit, snad to bude o par dni driv...ale nejvic jsem zvedavy jestli Investor a Alpine se dohodnout na nejakem tom provozornim zprovozneni posledniho useku k nasim hranicim...a jestli to bude pred a nebo az po Euru...
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Co to je za opičárnu, na té fotce výše?
R48 -> D48 se podařilo!
hiob
Příspěvky: 783
Registrován: 15.3.2009 19:13:36

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od hiob »

jednoduše - podle toho, že to končí v polích, tak je to severní konec slezské části A1, tj. pohled na MÚK Pyrzowice (A1 x S1) od jihu
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.4.2016 22:35:24, celkem upraveno 1 x.
Důvod: necitujte, když reagujete na předchozí příspěvek
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Aha, toho, že to končí jsem si nevšiml, teď už to chápu.
R48 -> D48 se podařilo!
_jan91
Příspěvky: 973
Registrován: 4.9.2011 16:14:35
Bydliště: D1

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od _jan91 »

Pěkné fotky :) - neví někdo ceny za jednotlivé úseky či ceny za 1 km dálnice? Celkem by mě to zajímalo když vidím ty meganáspy, megazářezy a všude rezervu na 6ti pruh... Uživí se vůbec v Polsku tak velkorysé a čiroké dálnice?
mikeyb
Příspěvky: 151
Registrován: 31.8.2009 17:30:32

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od mikeyb »

Nebudu tu spekulovat o cenach za kilometr. Polsko je velka zeme a nemaji tu takovy problem s mistem jako v Cechach. Stavet v polsku dalnice, kde deset kilometru neni zadny sjezd, most ci ekodukt je v konecnem dusledku levnejsi. Vetsinou jde vse pres lesni nebo zemedelske pozemky a profil je rovinaty z 80%.
V Polsku jsem jiz pres 4 roky - okoli Gdanska. Vyuzivani dalnic je obecne nizke kvuli vysokemu mytu. Polsti ridici voli radeji neplacene useky. Efekt je takovy, ze silnice I. tridy jsou zahustene osobni i kamionovou dopravou. Prumerna rychlost na techto silnicich je kolem 70km/h. Je to dano tim, ze u kazde krizovatky, u kazdeho prechodu ci autobusove zastavky je rychlost omezovana na 70km/h. Potom veskere tyto silnice vedou centrem vesnic a mest. Na mnoha mistech je provoz rizen semafory. Kruhovy objezd je temer raritou.
Pri teto situaci je naopak cestovani po dalnicich-autostradach velice luxusni zalezitosti. A to ve dvou smerech.
Pri srovnani s Cechami jsou zdejsi dalnice prazdne, velice bezpecne, hustota provozu je i od kamionu nizka. Samozrejme blize vetsimu mestu doprava narusta. Nicmene pokud stavi dalnice s rezervou na tri-pruh, divame se do daleke budoucnosti, nez bude kapacita vycerpana.
O "luxusu" tez mluvim, co se tyce ceny. Za zhruba 120 kilometrovy usek jsem platil 17.5 PLN (1 PLN = 6 Kc).
Polsko neni male a pokud se chci dostat z jedne strany na druhou a potom se jeste vratit, nemluvime tu zrovna o malych castkach.

Na tvou otazku, ci se ty velkoryse stavby uzivi, bych odpovedel takto: Probehla jakasi debata o snizeni tarifu. Nuti je k tomu dve veci; aby ulevily silnicim prvnich trid a aby lide zacali ve vetsi mire vyuzivat dalnice a vyber se zvysil. Lide radeji voli neplacene useky.

Z hlediska statniho rozpoctu polska vlada jiz avizovala velke setreni. Vydaje se maji celkove snizit minimalne o dve tretiny oproti rekordnim rokum 2011-2012. Mozna jeste nize. (Dira v rozpoctu neni jen v Cechach).
V drtive mire vydaje byly alokovany kvuli EURU 2012 ve fotbale. Je jiz jiste, ze podobny boom v otvirani novych useku byl ojedinely a v historii se uz nebude opakovat. Leda ze by poradali mistrovstvi sveta :D
Z historickeho hlediska meli Polaci velky deficit ve vystavbe dalnic. Zlom prave nastal az priklepnutim poradani mistrovstvi evropy. Obecne je znamo, ze plany ktere meli, nebudou realizovany ve 100%. V soucasnosti je stav takovy, ze se snazi dokoncit co nejvice. Ani sami zainteresovani na vedoucich pozicich nevi, jak dopadnou nektere planovane useky. Takze z toho tez plyne, jak to tu asi maji zorganizovane.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.4.2016 22:35:37, celkem upraveno 1 x.
Důvod: necitujte, když reagujete na předchozí příspěvek
_jan91
Příspěvky: 973
Registrován: 4.9.2011 16:14:35
Bydliště: D1

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od _jan91 »

Díky za věcný komentář. Polsko mám projeté minimálně a pouze v noci - povětšinou silnice E40 na Ukrajinu. Nemám to tam moc rád, je tam kvantum osvětlených přechodů se sníženou rychlostí a ostrůvky uprostřed silnic. Provoz většinou silný, co mám projetých pár km dálnic tak tam zase provoz velmi slabý. Můj subjektivní názor je takový, že při jejich hustotě osídlení se kapacita čtyřpruhu vyčerpá pouze u velkých měst, na druhou stranu je pravda, že je všude dost místa tak proč tam tu rezervu neudělat. Zemní práce sice nejsou zrovna nejlevnější ale asi se to opravdu vykompenzuje menším počtem MÚK a tunelů. Ovšem na jedné fotce je odhadem patnáctimetrový násep a hned za ním patnáctimetrový zářez, našinec by tam udělal hup ale tady to vedou jak podle vodováhy :)
hiob
Příspěvky: 783
Registrován: 15.3.2009 19:13:36

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od hiob »

fotogalerie úseku hranice ČR/PL - Mszana
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... st92058099
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 17.10.2021 9:31:28, celkem upraveno 2 x.
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by narušilo smysl debaty
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od Martin z Ostravy »

A to ten MA 532 nelze zprovoznit aspoň pro <3,5t třeba 1+1, tak aby se zbytek dálnice využil?
R48 -> D48 se podařilo!
hiob
Příspěvky: 783
Registrován: 15.3.2009 19:13:36

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od hiob »

to by měl říct nějaky stavař - je to 34m široká betonová deska - a do ni budou něco dělat
no když jim to teď praská při napínání lan, tak bych asi při této operaci nechtěl po tom mostě právě jet ...
jedině jak to zprovoznit rychle je využít nájezd-sjezd na Múk Mszana ve směru GW->OV
anebo postavit objízdnou komunikaci pod mostem ...

původní info z Gddkia
http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/10992/

tj.
Gddkia - prezentuje tak, že chyba byla v chybném provedení stavebních prací dle prováděcí dokumentace
Alpine - prezentuje tak, že chybná byla prováděcí dokumentace stavby
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.4.2016 22:36:45, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
flames
Příspěvky: 576
Registrován: 15.3.2009 14:56:24
Bydliště: teď už zas ValMez

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od flames »

Nějak se mi v tomto tématu nedaří dopátrat informaci o stavu celé A1, konkrétně pak úseku Lodz-Katowice.

Prosím o nějaký odkaz, kde bych si tuto trasu ověřil, díky.
amik
Příspěvky: 8
Registrován: 30.10.2010 6:25:47

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od amik »

Zdravim pratele,
pred nejakym casem jsem zahlidl termin 27.7.2012 jako termin otevreni posledniho useku A1 u CR-PL hranic.Je tento termin aktualni nebo doslo k nejakym zmenam?
pedros
Příspěvky: 302
Registrován: 2.9.2009 14:40:53
Bydliště: Ostrava, Petřvald u NJ

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od pedros »

Už to tady bylo několikrát, že otevření bude až někdy v létě 2013...
Ford S-Max MK 2
VW Golf VII variant
amik
Příspěvky: 8
Registrován: 30.10.2010 6:25:47

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od amik »

.....snad nekdy v lete 2012!! ne 2013!!!
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.4.2016 22:37:12, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Sponik
Příspěvky: 350
Registrován: 20.6.2011 10:53:01
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od Sponik »

pročti si tohle vlákno zpětně a pochopíš že má pravdu a je to 2013 je tam nějaký problém s mostem a když nestihli to otevřít na fotbal tak ted už je nic extra netlačí
hiob
Příspěvky: 783
Registrován: 15.3.2009 19:13:36

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od hiob »

poslední dnešní info http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... ount=17674 (dříve byly nějaké informace, že možná k 31.8.2012)
jednouduše, dokus se nevyřeší spor s Apline Bau, nic se otvírat nebude (takže možná ani ne v 2013)
Niestety mam niedobre wiadomości. Dostałem sprostowanie poprzednich informacji (za około godzinę ma być widoczne na stronie internetowej GDDKiA):

"Daty oddania do użytkowania autostrady A1 na tym odcinku w tej chwili nie można dokładnie wskazać. W związku z okolicznościami wskazującymi, że Alpine Bau nie będzie realizować umowy w sposób należyty, GDDKiA wystosowała do banku, który udzielił gwarancji, żądanie wypłaty zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Obecnie trwają rozmowy z wykonawcą mające na celu uzyskanie porozumienia, w którym wykonawca zagwarantuje dalsze należyte wykonanie umowy. Na czas rozmów realizacja zabezpieczenia została zawieszona. W przypadku podpisania z Alpine Bau porozumienia, w którym wykonawca zagwarantuje, że należycie wykona pozostałą do realizacji część inwestycji, GDDKiA wstrzyma realizację zabezpieczenia i będzie szczegółowo monitorować wykonanie umowy oraz wywiązywanie się przez Wykonawcę z warunków przyjętych w porozumieniu."

Reasumując to żaden fragment odcinka Gorzyczki-Świerklany nie jest planowany do oddania do użytkowania do momentu wyjaśnienia sporu z Alpine Bau.
možná by chtělo, aby se někdo v Praze probudil a volal denně do Warzasawy, kdy to teda zprovozníme (aspoň nouzově)
celá stavba je defakto hotova, jen ten most ...
hiob
Příspěvky: 783
Registrován: 15.3.2009 19:13:36

Re: A1 Gdańsk – Łódż – Katowice/Gliwice – D1(CZ)

Příspěvek od hiob »

takže už je oficiální informace
http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/11272/Inf ... -Gorzyczki
W związku z wydaną przez Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (ŚWINB) dnia 30.05.2012 r. decyzją nr 57/12, w dniu 20.07.2012 r. w siedzibie Oddziału GDDKiA Katowicach zostało zawarte Porozumienie ustalające pomiędzy Skarbem Państwa - Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad – Zamawiającym oraz ALPINE Bau GmbH – Wykonawcą robót dla zadania: „Kontynuacja budowy autostrady płatnej A1, odcinek od węzła „Świerklany” (bez węzła) do granicy państwa z Republiką Czeską w Gorzyczkach od km 548+897 do km 567+223, długości 18,33km”.

Celem przedmiotowego Porozumienia ustalającego jest usprawnienie dalszej realizacji Umowy i umożliwienie oddania do ruchu całego odcinka autostrady płatnej A1, od węzła „Świerklany” (bez węzła) do granicy państwa z Republiką Czeską w Gorzyczkach w możliwie najkrótszym czasie.

Z uwagi na powyższe, Strony postanowiły co następuje:

• Wykonawca zrealizuje wszystkie roboty objęte nakazami wskazanymi w Decyzji ŚWINB nr 57/12 z dnia 30.05.2012 r. Naprawa zarysowanych zastrzałów oraz naprawa uszkodzonej płyty dolnej w segmencie K.7.11 w chwili obecnej są już na ukończeniu,

• Zamawiający przekaże Wykonawcy dokumentację projektową dla sprężenia zewnętrznego i żeber usztywniających nakazanych w Decyzji ŚWINB. Wszystkie poniesione przez GDDKiA koszty, zostaną następnie potrącone Wykonawcy robót z wystawionych przez w/w faktur VAT,

• Wykonawca po otrzymaniu od Zamawiającego dokumentacji projektowej dla sprężenia zewnętrznego i żeber usztywniających nakazanych w Decyzji ŚWINB niezwłocznie przystąpi do wykonania robót w tym zakresie i wykona je w najkrótszym możliwym czasie zgodnie z zatwierdzonym Harmonogramem robót,

• W przypadku nie podjęcia w/w robót przez ALPINE we wskazanym terminie, ich nieterminowej realizacji zgodnie z zatwierdzonym przez Inżyniera Harmonogramem Robót, wykonywania ich niezgodnie z przekazaną przez GDDKiA dokumentacją projektową lub odmowy ich realizacji na podstawie przekazanej dokumentacji projektowej, GDDKiA uprawniona będzie do zatrudnienia innego Wykonawcy, który wykona przedmiotowe roboty na koszt ALPINE Bau.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 17.10.2021 9:32:28, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by narušilo smysl debaty
Odpovědět

Zpět na „Polsko“