Právě je 14.11.2019 15:56:43




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 38 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
 Metro v Polsku 
Autor Zpráva
 

Příspěvky: 1012
Příspěvek Metro v Polsku
Z trochu jiného soudku. Ode dneška má všech 7 stanic centrální části druhé linky varšavského metra povolení k používání. Mohou tedy začít zhruba dvoutýdenní testovací jízdy a metro by mělo být otevřeno v půlce března. Celý proces urychlil nedávný požár Łazienkowského mostu, nová linka totiž také spojuje oba břehy Visly.

Prozatím ve Varšavě funguje jen jedna linka metra, která propojuje město od jihu na sever. Celá byla vybudována v letech 1983 - 2008, přičemž oba její konce jsou na okraji města, takže se už nemá kam rozšiřovat. Nová druhá linka se staví od roku 2010 a původně měla být hotová už na jaře 2014. Tento termín se nestihl a metro bylo dostavěno až loni v září, dlouho se ale protahovala jeho kolaudace. Primátorka Varšavy původně slibovala otevření 14. prosince (v listopadu se totiž konaly komunální volby), z čehož nakonec sešlo kvůli tomu, že na jedné ze stanic 2. prosince shořely akumulátory, což protáhlo kolaudaci až doteď. Jak už jsem psal - nová linka má prozatím celkem 7 stanic (Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska - přestupní stanice na první linku, Nowy Świat - Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy, Dworzec Wileński) a je dlouhá 6km. Ve výsledku bude druhá linka spojovat Varšavu od západu na východ a poprvé také metrem propojí oba břehy Visly. Na nové lince budou jezdit soupravy Siemens Inspiro (fotografie například zde: http://www.rynek-kolejowy.pl/47890/sied ... djecia.htm), které začaly ve Varšavě jezdit již v roce 2013. Jinak další rozšiřování metra by mělo začít již brzy. Výběrové řízení na stavbu dalších 6 stanic (po 3 z každé strany nového centrálního úseku) bylo vyhlášeno již 15. října 2014.

info zde: http://tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje, ... 59131.html

Fotografie stanic zde: http://wyborcza.pl/51,75478,16720169.html?i=0

Technické parametry metra i jednotlivých stanic: http://budowametra.pl/ii-linia-metra/

Ještě pro zajímavost. Podél nové linky metra se rozšiřuje varšavský systém bikesharingu Veturilo, který ve Varšavě úspěšně funguje od roku 2012. V tomhle nás Varšava o hodně předběhla. http://tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje, ... 59014.html


25.2.2015 20:16:44
Profil
Autor

Příspěvky: 5763
Bydliště: Ostrava a okolí
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Určitě fajn, že mají kus nového metra.
Ale co se musím smát, tak tomu požáru akumulátoru, to pomalu vypadá, že tam všechno hoří :D
Co se nesměji, tak je vzhled těch nových vlaků a jejich vnitřní dispozice - to je otřes.
No a jako taková tečka mě dostaly ty turnikety :D to je mazec.

_________________
R48 -> D48 se podařilo!


25.2.2015 22:13:15
Profil ICQ
 

Příspěvky: 1012
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Tak zrovna ty soupravy mi přišly docela v pohodě. Sice už jsem viděl i hezčí, ale tak hrozné to není. Určitě se mi ten Siemens líbí víc, než starší varšavské soupravy Alstom Metropolis 98B ze Španělska (foto zde: http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Alsto ... -10-25.jpg a zde: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... terior.jpg). Turnikety jsou i na té starší lince, ale nemají tam takovéhle bariéry. Zase je to lepší řešení než v Budapešti, kde na každé stanici u vstupu do metra stojí 4 revizoři :) A co se týče těch průšvihů, tak těch máme i my dost (Blanka bohatě stačí), inu stane se. Aby nezůstalo jenom u požárů, tak u tohohle metra se ještě řešily nějaké průsaky vody v jedné ze stanic u Visly.


25.2.2015 22:30:42
Profil
 

Příspěvky: 431
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Martin z Ostravy píše:
Určitě fajn, že mají kus nového metra.
Co se nesměji, tak je vzhled těch nových vlaků a jejich vnitřní dispozice - to je otřes.



U některých příspěvků nevím, zda jsou myšleny vážně. Cítím se jak Sheldon v Teorii velkého třesku, který se ptá jestli to byl sarkasmus.
V Praze máme na trase C "super" soupravy, kde je vnitřní dispozice jedním z našich odborníků tak zprasena, že si lidé automaticky sedají na sedadlo ve trojce u dveří "bokem", protože čelem se tam nevlezou. Jezdím C každý den 15 minut takže vidím, že to tak dělají (až tu zase někdo bude psát, že to tak není)
Přitom to sedalo stačilo otočit o 90° jako je u autobusů. Nebylo by to v konfliktu ani s dveřmi.
Kritizovat v takovém případě poláky je opravdu úsměvné.
Bohužel dalši důkaz, že v dynamice rozvoje je Varšava a Polsko obecně roky před námi.


26.2.2015 13:33:13
Profil
 

Příspěvky: 2666
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
musklin píše:
V Praze máme na trase C "super" soupravy, kde je vnitřní dispozice jedním z našich odborníků tak zprasena, že si lidé automaticky sedají na sedadlo ve trojce u dveří "bokem", protože čelem se tam nevlezou. Jezdím C každý den 15 minut takže vidím, že to tak dělají (až tu zase někdo bude psát, že to tak není)
To samé se v o něco menší míře děje i v modernizovaných soupravách na A a B. To je tak, když tvůrce nemyslí.


26.2.2015 22:47:14
Profil
 

Příspěvky: 418
Příspěvek Re: Metro v Polsku
Neuveritelny, ze takhle velky mesto ma jen jednu linku metra...


27.2.2015 9:40:54
Profil
 

Příspěvky: 1012
Příspěvek Re: Metro v Polsku
Bohužel měli ekonomicky trochu drsnější socialismus, takže nebylo kdy to postavit..

Jinak abychom zůstali u tématu. Realisticky by se mělo metro relativně brzy (snad 2018) začít stavět v Krakově. Plány existují již delší dobu a loni zároveň s volbami do europarlamentu proběhlo referendum, ve kterém se obyvatelé Krakova vyjádřili pro stavbu metra (mimochodem v tom samém referendu odmítli konání zimních olympijských her v roce 2022).


27.2.2015 12:46:00
Profil
 

Příspěvky: 1554
Bydliště: Praha
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
JirkaS píše:
To samé se v o něco menší míře děje i v modernizovaných soupravách na A a B. To je tak, když tvůrce nemyslí.
Asi to bude tím, že rozměry vagónů jsou dány, a tím i možnosti jak do nich naskládat sedačky. I pozice dveří prý musely být stejné jako u ruských vozů, neboť se uvažovalo a stále uvažuje, o dodatečné montáži pevných dveří na nástupiště.

ML90 píše:
mts píše:
Neuveritelny, ze takhle velky mesto ma jen jednu linku metra...
Bohužel měli ekonomicky trochu drsnější socialismus, takže nebylo kdy to postavit..
Důvod byl jinde. Co zbylo z Varšavy po válce. Měli trochu jiné starosti než u nás. Zatímco v Praze se téměř nic nedělo.


27.2.2015 19:03:00
Profil
 

Příspěvky: 2666
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
P_V píše:
Asi to bude tím, že rozměry vagónů jsou dány, a tím i možnosti jak do nich naskládat sedačky. I pozice dveří prý musely být stejné jako u ruských vozů, neboť se uvažovalo a stále uvažuje, o dodatečné montáži pevných dveří na nástupiště.
Samozřejmě, že rozměry jsou dány. Ale otočit tu jednu sedačku o 90° nic nezakazuje. Když na to přišli v 80. letech v Ikarusu, proč to nedokážeme tady?


27.2.2015 19:49:37
Profil
 

Příspěvky: 1554
Bydliště: Praha
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
JirkaS píše:
Samozřejmě, že rozměry jsou dány. Ale otočit tu jednu sedačku o 90° nic nezakazuje. Když na to přišli v 80. letech v Ikarusu, proč to nedokážeme tady?

Bylo poblitické zadání, že sedačky nesmí být kolmo na směr jízdy, protože:
:arrow: nohy pasažérů překážejí v salonu, snižují kapacitu vozu
:arrow: mají to tak sovětské vozy, a co je sovětské je špatné
:arrow: je lékařsky dokázáno, že to má destruktivní vliv na páteř
Pak se od toho ustoupilo kompromisem, že v jednom oddíle jsou sedačky kolmo, a lékařské dokázání se taky nějak vytratilo - asi si sem mají sedat jen mladí silní zdraví. Nicméně s tou kapacitou to asi lež není.


27.2.2015 20:35:46
Profil
 

Příspěvky: 1012
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
P_V píše:
JirkaS píše:
To samé se v o něco menší míře děje i v modernizovaných soupravách na A a B. To je tak, když tvůrce nemyslí.
Asi to bude tím, že rozměry vagónů jsou dány, a tím i možnosti jak do nich naskládat sedačky. I pozice dveří prý musely být stejné jako u ruských vozů, neboť se uvažovalo a stále uvažuje, o dodatečné montáži pevných dveří na nástupiště.

ML90 píše:
mts píše:
Neuveritelny, ze takhle velky mesto ma jen jednu linku metra...
Bohužel měli ekonomicky trochu drsnější socialismus, takže nebylo kdy to postavit..
Důvod byl jinde. Co zbylo z Varšavy po válce. Měli trochu jiné starosti než u nás. Zatímco v Praze se téměř nic nedělo.


Ne tak úplně. Historie plánování výstavby metra ve Varšavě je asi tak stejně dlouhá jako v Praze. Sáhá až do meziválečného období a vážně se o něm uvažovalo i v 50. letech, kdy dokonce začaly práce na stavbě, které ale byly po dvou letech přerušeny. Znovu se začalo plánovat v době gierkovské prosperity v 70. letech, ale samotná stavba začala až v 80. letech, kdy zase na Polsko padla hospodářská krize.


27.2.2015 22:06:34
Profil
 

Příspěvky: 418
Příspěvek Re: Metro v Polsku
Na ja. Stavet metro je slozitejsi nez delat odboj...


2.3.2015 11:45:43
Profil
 

Příspěvky: 317
Bydliště: u Kbelské, schovaný za PHS
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
JirkaS píše:
Samozřejmě, že rozměry jsou dány. Ale otočit tu jednu sedačku o 90° nic nezakazuje. Když na to přišli v 80. letech v Ikarusu, proč to nedokážeme tady?
A proč by to proboha měl vůbec někdo dělat? Pokud by to tak cestující chtěli, tak už teď sedí většina bokem, ne? Proč to tak tedy není a většina lidí sedí tak, jak jsou instalované sedačky? Pokud s tím má někdo problém, má v každém vozu část, kde může sedět bokem (a navíc jako bonus můžete sedět bokem i na těch jednotlivých sedačkách). Ostatní, kteří bokem sedět nechtějí, včetně mě, mají zase část, kde můžou sedět po/proti směru jízdy. A to nemluvím o tom, že v těch částech, kde se sedí bokem, se nedá ani pořádně stát, případně se něčeho chytnout, a ještě člověk stojí skoro tomu sedícímu v klíně. Současný stav tedy vyhoví každému, ale stejně se vždy najde nějaký remcal...
Ve vozech na lince A a B to není v menší míře, ale v úplně stejné míře jako na C.


2.3.2015 11:58:34
Profil
 

Příspěvky: 591
Bydliště: Chlumec nad Cidlinou / Zeleneč
Příspěvek Re: Metro v Polsku
MiKu:
1) lež, ne každý vůz má sedačky kolmo ke směru jízdy.
2) jezdím na "C" každý den, pokud si někdo přisedává na tuto probíranou sedačku s tím, že dvojice naproti je obsazena, tak 80% lidí si sedne "kolmo", tedy jinak, než je sedačka orientovaná. Pokud je ve dvojici naproti u okna volno, pak si většina sedne "správně".
3) asi pražským metrem nejezdíte, když tvrdíte, že všechny linky to mají stejně...


2.3.2015 12:32:16
Profil
 

Příspěvky: 3598
Bydliště: Praha
Příspěvek Re: Metro v Polsku
Béčko to tak určitě má taky a dost lidí si na samostatných sedačkách opravdu sedá kolmo (včetně mne), i kvůli nepohodlným opěradlům. Céčko má sedadla pohodlnější, ale tam si sedám opravdu jen zřídka.


2.3.2015 13:03:08
Profil
 

Příspěvky: 317
Bydliště: u Kbelské, schovaný za PHS
Příspěvek Re: Metro v Polsku
Mosquit píše:
MiKu:
1) lež, ne každý vůz má sedačky kolmo ke směru jízdy.
2) jezdím na "C" každý den, pokud si někdo přisedává na tuto probíranou sedačku s tím, že dvojice naproti je obsazena, tak 80% lidí si sedne "kolmo", tedy jinak, než je sedačka orientovaná. Pokud je ve dvojici naproti u okna volno, pak si většina sedne "správně".
3) asi pražským metrem nejezdíte, když tvrdíte, že všechny linky to mají stejně...
Některé starší vozy to možná tak nemají, ale protože ta místa nevyhledávám, přijde mi, že je jich minimum. To platí ale i pro linku C. S tím sezením kolmo se tu můžeme hádat a každý bude tvrdit opak. Vám doporučím se na to někdy zaměřit a počítat si, kolik lidí jak sedí, abyste si ověřil těch svých 80%... Já to na rozdíl od vás udělal, abych tu neříkal hlouposti.
Vozy na všech linkách mají tři části, kde jedna je se sedačkami kolmo a dvě se sedačkami po/proti směru jízdy, nebo je to snad "lež"?
Jezdím metrem C a B pravidelně. Žádný argument, proč by se ta sedačka měla nesmyslně umístit kolmo ke směru jízdy, jste nepředložil. Kdo chce sedět kolmo, může už nyní, ale ta sedačka je umístěná tak, jak je to za A pohodlnější a za B kapacitnější.


2.3.2015 13:22:25
Profil
VIP

Příspěvky: 13178
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Metro v Polsku
Držte se prosím tématu, metro v POLSKU. :lol:

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


2.3.2015 13:29:22
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 1012
Příspěvek Re: Polsko všeobecně
Ve Varšavě si nakonec s otevřením metra pospíšili, dojde k němu již tento víkend. V článku je i video z průjezdu celou trasou, který trvá zhruba 9 minut.

http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34 ... xLokWawImg


2.3.2015 14:49:13
Profil
 

Příspěvky: 1012
Příspěvek Re: Metro v Polsku
Tak už je to oficiální, všechny testy proběhly v pořádku a všechna povolení jsou vydaná. Nová druhá linka varšavského metra začne jezdit nejpozději v neděli.

http://wyborcza.pl/1,75248,17528179,Met ... tacje.html


6.3.2015 17:49:16
Profil
 

Příspěvky: 1012
Příspěvek Re: Metro v Polsku
Tak je to tady, dnes byla druhá linka varšavského metra oficiálně oteřena.

http://tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje, ... 60295.html

Připomínám fotografie všech nových stanic zde: http://tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje, ... 60024.html

Teď tedy bude na řadě dalších 6 stanic (celkem jich má být na druhé lince ještě 11), po třech z každé strany nově otevřeného úseku. Podle plánu by tato část měla být hotová v roce 2019.

http://tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje, ... 60184.html


8.3.2015 11:34:51
Profil
 

Příspěvky: 58
Příspěvek Re: Metro v Polsku
1)Dnes jsem cetl pohovor z presidentem Krakova Majchrovskim a on neni presvedcen ze dne stavba metra v Krakove
je ekonomicki rozumna proto ze objem cestujicich neni dostatecny. Uz dnes je 2 km tramvajovy tunel pod centrem pod hlavni nadrazi u udrzba stoji celkem dost. Varsava ma 3 krat vetsi rozpocet jak Krakow a uz dnes ve Varsave je videt nedoinvestovani tramvaju kvuli finansovani metra.
Aktualne je realizovany v Krakove projekt rychli tramwaj a stavi se dlouhy most nad nadrazi Krakow Plaszow,
ktery ma spojit tramvajove linki na jihu Krakova pres novy most nad Vislou z tunelem v centrum,
cast toho projektu je tunel ktery uz nekolik let je hotovy, je to dnes realizovane jako alternatyva dla metra,
a tramvaj mel by dosahnout dobre rychlosti, podobny projekt funguje od lat 80 w Poznani , minuli rok dostavili novy usek na hlavni nadrazi.
Idea je v tom ze stavi se tramvajove trati mimo cest , na zemi , mostach , v tunelach a minimalizuje se pocet krizovatek , a take na krizovatkach tramwaj ma prednost. Myslim ze v Poznani podarilo se to postavit vubec bez krizovatek.
Je to dobra alternatyva dla mest mensich jak 1-1,5 miliona ktere ne jsou schopne vygenerovat dostatecne proudy cestujicich

2)Porovnani kolik je linek metra v ktere metropolie ne dava optimalni pohled , ja bych porovnaval kolik je kilometru tuneli.
Varsava 1,5 linki - 29 km , Budapest 4 linki - 39 km , Brussel 4 linki - 38 km (na druhou stranu Praha - 60 km)
Kazda metropolia ma indyvidualne podminki. Hustota budovy v Budapeste , Praze je nestrovnavatelna z Varsavou , ve Varsave prostoru je celkem dost , a myslim ze to take byl faktor ze stavba metra ne byla ve Varsave tak kriticka jak v Budapeste nebo Praze


10.3.2015 7:53:53
Profil
 

Příspěvky: 1012
Příspěvek Re: Metro v Polsku
Souhlas s tím, že Varšava je hlavně kvůli důsledkům války postavená úplně jinak, než jak jsme zvyklí z Prahy, takže je tam prostor i pro jinou dopravu, která může dobře nahradit metro, a proto tam není potřeba mít tak hustou síť jako třeba v Praze.

Krakov má skutečně dobrou síť rychlých tramvají, ale i tak si myslím, že v některých místech by metro nebylo zas tak špatnou variantou, hlavně na severním břehu Visly někde kolem starého města.


10.3.2015 18:54:44
Profil
 

Příspěvky: 58
Příspěvek Re: Metro v Polsku
Souhlas , v Krakove na jihu je dost prostoru a tramvajove koleje maji osobni tah mimo cest a jak se v 2015 ukonci estakada Plaszow bude celkem dobre , podobne vyhod a smer Nowa Huta, ale na severu to uz neni dobre , linka
na Bronowice jede po ceste a neni prostor na to aby to prestavit , a take hustota tramvajovej siti na severu neni dobra.
Najblizsi leta ma se investovat do tramvajoevej siti na severu , prvni bude prodluzena linka ktera se dnes konci na Krowodrza Gorka dal na sever.
Metro je super ale myslim ze dnes neni realne , uz dnes je problem jak sfinansovat dostavbu dalsi useki tretiho metskeho kruhu ktery dnes existuje jeno v polovine , ma se stavit usek od ulice Witosa do Grota Roweckiego a tam potreba 2 kratke tunele (700 metrov) krome cesty take bude tramvajova linka ale jeno od Witosa do Zakopianskiej. Potreba na to stovki milionov a ne ma kde to najit , na metro to uz by treba 12 miliarodov.

(v Krakove jsou 4 kruhy - 1 kolem stareho mesta , 2 Aleje Mickiewicza , Stwosza , Klimeckiego , Powstancow Konopnickiej , 3 nekompletni - Opolska , Sawickiego , Witosa , 4 nekompletni , dalnice A4 , S7 ale ten to uz je problem statu ne mesta)
Posledne leta svet se naucil celkem dost a dnes uz nikto ne chci investovat tak jak pred 10 let se investovalo v Portugalsku , Spanelsku nebo Recku


10.3.2015 20:48:08
Profil
 

Příspěvky: 1012
Příspěvek Re: Metro v Polsku
Podle odborníků, kteří se zúčastnili konference na krakovské politechnice, je Krakov příliš malý pro stavbu klasického metra. Podle nich lze realisticky uvažovat spíše o takzvaném "lehkém" metru, které by částečně jezdilo nad zemí. Zároveň se shodli, že je kvůli malé propustnosti infrastruktury především v centru města, nezbytné zapouštět dopravu pod zem. Město chce vypracovat analýzu, která by se měla věnovat rozvoji hromadné dopravy v Krakově a již na ní vyčlenilo z rozpočtu 800 tisíc zlotých.

zdroj: http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosc ... metro.html


12.3.2015 17:59:58
Profil
 

Příspěvky: 58
Příspěvek Re: Metro v Polsku
Tak oni tam pisu ze je problem z propustnosti tramvajov v centrum.
Nevim co oni mysli , ten stary ring kolem Plant a stareho mesta ?
Centrum to je take hlavni nadrazi kde je tunel.
Tym tunelem melo by se jezdit na sever a tam propustnost neni problem,
Sever je take v Nowej Hute a na sever Nowej Huty melo by se jezdit prez Rondo Mogilskie
Podle mne jistota problemu je ne propustnoust v centrum jeno jak se dostac na Bronowice
kvuli problemu z propustnosti na ringu u Plant. Mozna zvazovat stavbu tramvaju pres
Alej Trzech Wieszczy - je tam hodne prostoru v stredku plus jaki tunel podobny
do tunelu u nadrazi

Krome stareho mesta velka hustota stavby je jeno v ctvercu ulic Nawojki , Piastowska , Wroclawska,
a je to maly prostor. Neni tak ze jak se vyresi transit jih - sever , vyhod - zapad tak na to aby se dostc pobliz namesti starci infrastruktura ktera uz tam je ?
Te problemy z propustnosti jsou tam jeno kvuli transitu ktery by se melo pretahnout
Je nutne aby si byt vedomi ze Krakow pred II svetovou valkou mel jeno 250 tysic lidi,
tak oblasti stavby z XIX stoleti jsou relatyvne male.
To co se stavilo v 50 , 60 , 70 stoleti to uz jsou siroky ulice a budovy daleko od ulic,
na priklad Nowa Huta , vsude 4 pruhy , velke kruhace a hodne prostoru.
Tramvaj na sever do Gorki Narodowej bude jezdit pres tunel a tam problem nebude.

Tak podle mne problem je :
Vyresit dopravu na Bronowice


13.3.2015 11:06:23
Profil
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 38 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz