Report z průjezdu Polskem

Petanecek
Příspěvky: 371
Registrován: 14.11.2012 10:47:44

Report z průjezdu Polskem

Příspěvek od Petanecek »

Ted jsem projel Polskem pod Varšavu a zpět po silnicích od Harrachova/Jakuszyc č. 3, 5, A4, A8, S8, 8, A1, S8 a 50 ve směru na Minsk Mazowieski, tak bych rád zmínil stav komunikací, resp. co lze zde čekat.

Silnice určitě na vyšší úrovni, než bývávalo. Sice ještě někde je to horská dráha, ale i tak o poznání lepší. Bohužel na kdysi opravených úsecích je znát již určitá opotřebovanost. Také výstražné značky "Uwaga kolejini" vymizely až na úsek staré silnice č. 8 na Piotrków Trybunalski.

Na kousku A4 ca 30 km je od Kostomloty na Wroclaw ve většině úseku rychlost omezena na 110 km/h z důvodu chybějících ... (nestačil jsem přečíst - brak .... ). Také tam byly dvě nehody a to docela vážné - otočené auta na střechu v příkopu resp. v poli. Dle mého to tam bude na denním pořádku, neb těch brzdících pneumatik na betonocementových deskách směřujících do polí je tam vážně hodně.

A8 je tří pruhová. Tady jsem vykoukal, že Polácit mají jako národní sport ježdění v levém, resp. ve středním pruhu. Ještě horší než u nás na D1 před Prahou. S8 je nová silnice, kde se dá dát tempomat a neřešit žádné hrbolky či díry. Stará silnice 8 je přetížená od kamionové dopravy a taky to tam tak vypadá. Značka vyjetých kolejí je tam hooodně běžná záležitost. Ale v dohledné době bude oevřená S8 na Lodz, takže i tomuto úseku se člověk vyhne a bude to rychlejší a lepší.

S8 od Pitrkówa Trybunalskego rekonstruovaná, krásná, vůči tomu co to bylo před tím. Rychlost je omezena na 100 či 110 km/h, dle mého trošku nelogicky vždy ve střídajících se úsecích po 300 - 500 metrech.

Pár postřehů, co jsem se tam bavil s Poláky a určitě důležité i pro nás:
1. Jelikož v Polsku mají miliony radarů a je v tom určitý bordel, neb každý 2 až 4 radar je pouze funkční, tak nyní VŠECHNY funkční radary musí být označeny žlutou barvou. Bez výjimek. A již jsem ta i takové viděl.

2. V Polsku se otevřela nová diskuze na téma silničních pirátů, neb nyní jim bude policie bez vyjímek moci odebírat řidičské průkazy na místě. Rychlost tam nezmiňovali. Na druhou stranu se zmiňovalo v této diskuzi, že jsou v Polsku bezpečnější silnice než v Německu (myšleno polské nové vůči německým starým), tak proč nezvýšit lokálně rychlost na 150 km/h?? Vcelku ostrá diskuze na toto téma.
Zdržuji se hlavně jižně od Dunaje, ale rád se podívám i na severní břeh a sem tam i na západ od Rýna.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od ML90 »

"Stará silnice 8 je přetížená od kamionové dopravy a taky to tam tak vypadá."

Je to tak. Když jsem jel párkrát autobusem z Prahy do Varšavy (přes Náchod, Wrocław a Łódź) tak právě tohle byl vždycky ten nejpekelnější úsek. Ještě že už tam za chvíli ta S8 bude kompletní.
Hanes
Příspěvky: 1052
Registrován: 25.2.2014 11:34:01
Bydliště: Javorník/Obertaufkirchen
Kontaktovat uživatele:

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od Hanes »

Nejhorší na tom je, že ta S8 se měla stavět už z Náchoda aby to mělo nějaký smysl. Mezi Náchodem a Kobierzycema(za touto obcí začíná S8 okruhem kolem Wroclawi) to bude o hubu pořád...........................
Na konci světa: I/60 a kousek od civilizace: A 94, jinak na cestě mezi nimi.
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od mapman »

Petanecek píše: Na kousku A4 ca 30 km je od Kostomloty na Wroclaw ve většině úseku rychlost omezena na 110 km/h z důvodu chybějících ... (nestačil jsem přečíst - brak .... ). Také tam byly dvě nehody a to docela vážné - otočené auta na střechu v příkopu resp. v poli. Dle mého to tam bude na denním pořádku, neb těch brzdících pneumatik na betonocementových deskách směřujících do polí je tam vážně hodně.
Brak pasa awaryjnego - čili chybějící krajnice / odstavný pruh.

Jinak s kolegou jsme nedávno absolvovali cestu do Varšavy a jeli jsme to trochu jinak - po R10, I/35 a I/13 až do Frýdlantu a Habartic a na polskou A4 jsme se napojili u Zhořelce. Pak po A4, A8, S8 a DK14 do Lodže a tam pak na novou A2. Stav 14 a silnic v průjezdu Lodží byl šílený :) z hlediska času i kvality, vše ostatní bylo ale nové a velmi příjemné na jízdu. Zpět jsme využili z Varšavy A2ku k DK50, krátkým 2+1 úsekem této 50ky na S8 u Mszczonowa a potom po S8, A1, DK1 a zase A1 až na hranice. Most v Mszanej ale ještě otevřený nebyl :/
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od ML90 »

Hanes píše:Nejhorší na tom je, že ta S8 se měla stavět už z Náchoda aby to mělo nějaký smysl. Mezi Náchodem a Kobierzycema(za touto obcí začíná S8 okruhem kolem Wroclawi) to bude o hubu pořád...........................
Rychlostní silnice směrem na Wroclaw nemá jít přes Náchod, ale kolem Trutnova a dnešního hraničního přechodu Královec/Lubawka. Tady je ale nicméně chyba na naší straně. Poláci chtěli loni vyhlásit výběrové řízení na celou S3 (Svinoústí - Lubawka), ale vzhledem k tomu, že by z české strany nebyla ještě hodně dlouho napojená na naší R11, tak se na to vykašlali a staví jí jenom do Legnice na křížení s A4. Peníze určené na rychlostní silnici k české hranici tak dali na dodělání jižního obchvatu Varšavy, což je docela rozumný přístup.
Hanes
Příspěvky: 1052
Registrován: 25.2.2014 11:34:01
Bydliště: Javorník/Obertaufkirchen
Kontaktovat uživatele:

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od Hanes »

To je taky nejhorší nápad, jaký mohl být. Kdyby dálnici vedli tak, jak vede teď silnice na Wroclaw tak mohli naši i poláci na hodně místech jen rozšiřovat namísto stavění úplně nové dálnice přes Krkonoše..............
Na konci světa: I/60 a kousek od civilizace: A 94, jinak na cestě mezi nimi.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od ML90 »

To nedokážu posoudit, natolik se v tom nevyznám. Faktem ale je, že si můžeme sami za to, že v dohledné době nebudeme mít rozumné spojení směrem na Wroclaw.
Marooned17
Příspěvky: 1075
Registrován: 27.9.2010 13:01:33
Bydliště: Praha

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od Marooned17 »

Průjezd Lodží je skutečně katastrofální, to bude úzké místo po brzkém dokončení S8. Hlavně chybí ta zastavená část A1 jako východní obchvat města. Podle dopravní situace ve městě se ale určitě uživí i ta S14 západně od města, co ten okruh Lodže zkompletuje.

Jinak postřeh z polských měst - i přes to, že mají všude ve městech 4 - 8 pruhové široké komunikace se složitými a kapacitními křižovatkami, tak dopravní situace a zácpy jsou tam horší, než v Praze, kde takové ulice až na magistrálu se nevyskytují.
Trupman
Příspěvky: 578
Registrován: 21.3.2009 23:12:06

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od Trupman »

Marooned17 píše: mají všude ve městech 4 - 8 pruhové široké komunikace se složitými a kapacitními křižovatkami,
To je asi jako tvrdit, že v Česku máme všude dálnice, což může takovému Polákovi po tranzitu naší zemí snadno připadat.
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.
Hanes
Příspěvky: 1052
Registrován: 25.2.2014 11:34:01
Bydliště: Javorník/Obertaufkirchen
Kontaktovat uživatele:

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od Hanes »

Ve kterých městech? Pokud vezmu v úvahu Wroclaw, tak tam nějaké čtyřpruhy jsou avšak na každých sto metrech křižovatka s boční silnicí řízená semafory, které tak nějak na sebe nenavazují (zelená vlna tam prostě neexistuje).
Na konci světa: I/60 a kousek od civilizace: A 94, jinak na cestě mezi nimi.
Petanecek
Příspěvky: 371
Registrován: 14.11.2012 10:47:44

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od Petanecek »

Jenom doplním pár informací, neb jsem měl v červenci možnost projet Polsko až po hranice s Litvou. Na silnici 50 mezi Mszczonów a Minskem Mazowieckim přibilo od mého posledního reportu asi 10 nových radarů - žlutých. V noci, v ca. 1 ráno mi dvakrát udělali fotečky s hnusným bleskem, zatím bez žádné dopisní odezvy. Cestu z Ostów Mazowiecki na Augustów jsme nejdříve zvolili po silnicích 60 a 61 přes Lomźu a Grajewo. Silnice 60 byla prázdná. Na silnici 61 od Lomźi již byla znát zvýšená frekvence nákladních vozidel, kteří si cestu zkracovali po okresce 677. Na co chci určitě upozornit je peklo v Augustówě, kde průjezd může zabrat i přes 5 hodin, zvláště pak od hranic s Litvou. V nynější době se tam dodělává obchvat, který určitě bude přínosem na cestě na sever. Mezi hranicí a Suwalki není moc možností k předjetí pomalejších vozidel, proto doporučuji předjíždět co to dá a následně se vést v krásné koloně. Cestu nazpět jsme zvolili také přímo po silnici 677 z Lomźi na Ostrów Mazowiecky. Cesta není špatná. Nové úseky se střídají s vyjetými kolejemi, ale určitě to není tak hrozné, jak to bývávalo na jiných komunikacích. Určitě je nutné si pak dávat pozor na silný provoz nákladních vozidel a na kokoty, kteří jsou schopní vás předjíždět úplně všude.  
Zdržuji se hlavně jižně od Dunaje, ale rád se podívám i na severní břeh a sem tam i na západ od Rýna.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od ML90 »

Petanecek píše:Na co chci určitě upozornit je peklo v Augustówě, kde průjezd může zabrat i přes 5 hodin, zvláště pak od hranic s Litvou. V nynější době se tam dodělává obchvat, který určitě bude přínosem na cestě na sever.
V Augustowie jsem byl loni a potvrzuji, že je to dost hrozné. Jedna úzká silnice mezi jezery musí pobrat celý tranzit z Pobaltí. Není divu, že místní obchvat je jednou z nejsledovanějších dopravních staveb v celém Polsku. Naštěstí by měl být ještě letos hotový. Každopádně by to ale chtělo dodělat celou S8/S61 na hranici s Litvou. Vzhledem k rychlosti výstavby v Polsku bychom se toho ale mohli dočkat.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od ML90 »

Pár postřehů z aktuální cesty po Polsku od Náchoda do Varšavy, Bělověže, Augustowa, Mazur a Gdaňsku.

1) Dálnice a rychlostní silnice jsou vzhledem k svému stáří pochopitelně v perfektním stavu. Cestě z Prahy do Varšavy momentálně nejvíc chybí obchvat Lodže, který bude hotový příští rok. Město jeho absencí obrovsky trpí. Jinak na řadě úseků jsou vidět aktivní práce na stavbě dalších silnic. Sám jsem měl možnost vidět stavbu rychlostní silnice S8 v Podlaském vojvodství (Varšava - Białystok) a S7 v Varmijsko-Mazurském vojvodství (Varšava - Gdaňsk). Na obou z nich jsou vidět značné pokroky, ale momentálně je potřeba počítat se zdrženími, protože se staví prakticky v trase stávajících hlavních silnic a stavba výrazně omezuje provoz. Kromě toho lze zběžně zahlédnout postup práce i na rychlostní silnici S5 mezi Wrocławí a Poznaní, kterou lze zahlédnout z obchvatu Wrocławi.

2) Cestování po Polsku je takřka zadarmo. Za průjezd po dálnicích/rychlostních silnicích A8-S8-A2-S8-S7-A1 (Wrocław-Lodž-Varšava-Białystok a potom Ostróda-Gdaňsk a Gdaňsk-Lodž) se mýto platilo jen na dálnici A1 u Gdaňsku. Z placeného úseku se ale vyjíždí už někde kolem Toruně a dál je dálnice opět zadarmo. Průjezd tímto konkrétním úsekem dálnice A1 stojí 30 złotých (okolo 200 korun).

2) Tradiční nářky nad kvalitou polských silnic jsou takřka minulostí. Nepracuje se jenom na rychlostních komunikacích, ale mnoho oprav/nových staveb probíhá i na stávající síti. V perfektním stavu po rekonstrukci je například celá silnice č. 650 mezi městy Gołdap a Węgorzewo na Mazurech nebo většina státní silnice č. 16 z Mrągowa do Olsztyna, která má místy takřka parametry rychlostní silnice. Vyloženě nevyhovující povrch najdete spíše na lokálních silnicích, ale to už je záležitost místních samospráv. Na špatný povrch se dá narazit i v některých městech, konkrétně jsem si všiml problémů v některých místech v Gdaňsku a ještě víc v Lodži.

3) Za upozornění stojí omezení mezi Kłodzkem a českou hranicí, kde se na několika místech opravuje silnice č. 8 a jezdí se po ní kyvadlově. Pokud tam někdo pojedete, tak počítejte se zdržením.

4) Na Mazurách si je potřeba dávat na silnicích pozor. Typickým prvkem na bývalých německých územích jsou stromořadí podél silnic. Stromy tady rostou naprosto bezprostředně silnic a mnohdy to působí dost nebezpečně, ale protože se jedná o chráněný krajinný prvek, tak tam zůstávají. V těchto místech jsou speciální značky, které sice neomezují povolenou rychlost (ta je jako všude jinde mimo obce 90 km/h), ale doporučují jet maximálně 60 km/h.

5) Neinvestuje se jen do silnic, ale ve městech se masivně investuje i do zlepšení MHD. Velké přebudovy tratí pro tramvaje byly vidět v Gdaňsku a třeba v Olsztyně se staví první linka tramvaje. Mimochodem kvůli tomu je průjezd městem docela zoufalý, ale brzy by měl vzniknout obchvat.

6) Sympatické je i to, že se masově staví i infrastruktura pro cyklisty a to nejen ve městech, ale i mimo ně. Prakticky kolem každé nově rekonstruované silnice automaticky vzniká asfaltová cyklostezka. Stejně tak bez problémů funguje Bike sharing a to nejen ve Varšavě, ale třeba i v takovém městě jako je Białystok. A nevšiml jsem si, že by se v Polsku nějak řešili nějací "cyklofašisté" nebo něco podobného (alespoň jsou to nikdy nezaznamenal). V tomhle jsou zkrátka zjevně dál.

7) To že je Polsko v některých ohledech dál než ČR je vidět i na některých detailech, jako je třeba automatický nákup klimatizovaných tramvají a autobusů pro MHD (a to opět nejen ve Varšavě, ale i v ostatních polských městech). Na neklimatizované vozy ještě můžete narazit, ale třeba ve Varšavě jsou jednoznačně v menšině. A opět neprobíhá žádná sáhodlouhá diskuse o tom, jaká je to zbytečnost a luxus. V letošních vedrech jsem to tam docela ocenil.

8) A nakonec konstatování, že Polsko je u nás obrovsky nedoceněné a jeho severovýchodní pohraničí je nádherné. Kromě krásné přírody člověk narazí i na spoustu zajímavých památek. Obzvlášť krásná je oblast v okolí města Augustów, ale třeba i oblasti na hranici s Litvou a Ruskem. Totéž platí i pro Mazurská jezera nebo Gdaňsk. Mě osobně zaujalo, že oblasti Mazur (Varmijsko-Mazurské vojvodství) vypadá i přes vysídlení Němců a dosídlení oblasti po druhé světové válce velmi dobře. V tomhle mohou naše Sudety leccos závidět. Jednoznačně doporučuji :) Kdyby měl něko zájem o nějaké konkrétní typy, tak mi můžete napsat.
jozka
Příspěvky: 2748
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od jozka »

Mno.. zajem o tip... jak byste jeli ze zaPrazi do Leby? A1 je trochu z ruky, S3 ze Svinousti se teprve stavi... Nevi nekdo jak vypada trasa via DK11/20/21 (Okonek-Sczeczinek-Bialy Bor-Slupsk)?
Honey72
Příspěvky: 5255
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od Honey72 »

Pokud z Prahy, tak buď přes Berlín a pak po DK6, občas jsou tam už obchvaty kolem měst. Nebo na Wroclaw (radši jezdím přes Harrachov než Náchod) a odtud po S8 a pak po A1. Je to sice delší, ale z 85% přes celé Polsko se frčí po nových dálnicích.

A také záleží kdy se pojede ? Pokud v létě, jsou silnice k moři a hlavně DK6 totálně zacpaná, té jsem se tenkrát musel vyhnout po DK20, je to sice bývalá dvojka, ale klidnější provoz, méně sebevrahů riskujících při předjíždění kolon, kdekoliv lze udělat přestávku v přírodě apod. :-) Takže podobné to bude i na DK 11 a 21. A DK8 na Poznaň už to je také jiné než bývalo.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od ML90 »

Záleží kdy se pojede. Do června by už měla být otevřená celá S3 od Legnice na sever (kromě jednoho úseku u Zelené Hory, ale ten už je v 1/2 profilu).
Honey72
Příspěvky: 5255
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od Honey72 »

Nojo, ale než se řidič od nás dokope do té Lehnice :-))
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Petanecek
Příspěvky: 371
Registrován: 14.11.2012 10:47:44

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od Petanecek »

Přes léto jsme jeli přes Berlin a to byl horor. Okolo Berlina jsme hledali objízdné trasy po dvojkách. to bylo v červenci. Mimochodem naše místečko byl Dźwirzyno.
Nazpět S3 Zieolna Gora, - Zary - pak německo okolo hranice přes Rothenburg na A4 a Görlitz/Zgorzelec - Kozmin (PL) a šup do ČR přes Frýdlant a Liberec. Skoro přímka a bylo to až na Zgorzelec vpohdě.
Zdržuji se hlavně jižně od Dunaje, ale rád se podívám i na severní břeh a sem tam i na západ od Rýna.
jozka
Příspěvky: 2748
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od jozka »

Jo, od Prahy a v lete, jeste nevim kdy. Nemce neberu, nejak nemam chut na jejich saskarny s dalnicni znamkou. A1 je daleko, je to o ctvrtinu dal, skoro tisic. Ja stejne po dalnici jezdim 110-120, vic se mi s tou krabici moc nechce. Premyslim prave o te S3 a DK22, ale nevim co s tim severem, tam je to takove "hic sunt leones" a nerad bych na konci cesty zapadl do nejakeho korku... V Polsku se mi jezdi dobre. Kdyz potkavam co nejmin Polaku :-)
Jan Netuka
Příspěvky: 9
Registrován: 19.6.2010 23:31:55

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od Jan Netuka »

ML90 píše:Záleží kdy se pojede. Do června by už měla být otevřená celá S3 od Legnice na sever (kromě jednoho úseku u Zelené Hory, ale ten už je v 1/2 profilu).
Kdepak se lze prosím dočíst, že do června? Před pár dny jsem to dost hledal a vždy jsem se dostal jen k informaci, že v roce 2018, ale bez bližšího určení. To samé o úseku od Legnice na jih.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od ML90 »

Kdy přesně budou otevřené se samozřejmě ještě neví, do konce června mají být hotové podle smluv. Ale nesledoval jsem v jakém stavu je stavba a jestli tam nejsou nějaké skluzy. Ty dva úseky na jih od Legnice by měly být na podzim.
hiob
Příspěvky: 783
Registrován: 15.3.2009 19:13:36

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od hiob »

očekávané termíny zprovoznění jsou aktualizovány zde by Hetman
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... stcount=12
rok 2018
vyrez.jpg
vyrez.jpg (185.26 KiB) Zobrazeno 23264 x
Honey72
Příspěvky: 5255
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od Honey72 »

Nahoře u moře (dokonce se to rýmuje :-) určitě zácpa bude a pokud se jede na sobotní nástup, tak hodně štěstí. Těch DK22 apod bych se nebál. Dá se říct, že všechny jedničky už jsou v Polsku s kvalitním povrchem, samozřejmě ty co bývaly dvojkami mají užší a klikatější trasu, ale já po nich jezdím raději než pořád s někým na kufru. Všechny jednociferné silnice bývají husté kdykoliv a to i v noci.
Po DK3 Od Bolkova přes Lehnici na sever to je nyní často průjezd staveništěm kvůli S3.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
jozka
Příspěvky: 2748
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od jozka »

DK22 se nebojím, tu znám, neznám ty další. A krystalizuje mi termín, takže to vypadá na pulku července a asi pojedu v patek večer, takže by s provozem problém byt nemusel (když se Poláci hnou, ja budu na miste).
Honey72
Příspěvky: 5255
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Report z průjezdu polskem

Příspěvek od Honey72 »

Také jsem tenkrát jel v pátek na noc. Provoz neuvěřitelný až do rána. Na sever se to valilo sice méně, ale těch aut proti byl nekonečný had, co se hnal na jih na Jadran :-) Takže dálková světla nepoužitelná. Pak je tragické dopoledne, kdy jedni odjíždějí a druzí přijíždějí na místo, ale s tím se nedá nic dělat. Jedině přijet na místo ráno a pak spát v autě než se zaplní silnice turnusáky. Jednou jsem to takhle na nějaké dovolené udělal. Ale spát se nedalo, pořád někdo řval a bouchal dveřmi od aut, jak se balili domů :-) Teď se už léta turnusům vyhýbám.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Odpovědět

Zpět na „Polsko“