Železniční doprava

Odpovědět
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Železniční doprava

Příspěvek od ML90 »

Říkal jsem si, že by stálo za to, aby tu fungovala i tahle sekce. Narozdíl od slovenské sekce tady o železnici není vůbec nic a přitom se jedná o docela zajímavé téma. Nejen silniční ale i železniční infrastruktura se v Polsku docela rychle rozvíjí a pořád je to po Německu náš nejvýznamnější soused.

Proč o železniční dopravě v Polsku psát zrovna teď? Od prosince totiž budou v Polsku nasazeny nové soupravy Pendolino, které budou jezdit na tratích z Varšavy do Gdyně (3h 24 min.), Krakova (2h 24 - 27 min.), Katowic (2h 28 min.) a Wrocławi (3h 41 min.). Kkonkrétní jízdní řády zde: http://www.rynek-kolejowy.pl/53529/znam ... gdynia.htm. Polsko má narozdíl od ČR jednu vysokorychlostní železniční trať, kterou je takzvaná Centralna Magistrala Kolejowa vedoucí z města Grodzisk Mazowiecki do města Zawiercie vybudované v 70. letech, a po které fakticky jezdí vlaky z Varšavy do Katowic a do Krakova. Teoreticky je to trať přizpůsobená rychlosti 250 km/h (letos při testech na ní bylo dosaženo dokonce rychlosti 293 km/h, což je polský rekord), ale jako obvykle je situace trochu složitější :). Momentálně by na částech CMK mělo Pendolino jezdit rychlostí 200 km/h a na zbytku tratí maximálně 160 km/h, čili podobně jako v ČR. Pokud jsem to pochopil dobře (tady určitě bude spousta prostoru pro další diskutéry, přece jenom nejsem v těhle oblastech odborníkem), tak se tratě ještě stále modernizují a chybí na nich systém zabezpečení, který by umožňoval vyšší rychlost.

Jinak celkově dochází v Polsku k postupné modernizaci železniční sítě s tím, že se plánuje výstavba zcela nové trati z Varšavy přes Lodž a Poznaň do Německa a také do Wrocławi, která by měla být od počátku budována pro rychlost 350 km/h. Zároveň by měla být napojena na zmodernizovanou CMK, tak aby umožnila propojení s Katowicemi a Krakovem. Prozatím je to projekt, který je na samém začátku a pokud se začne stavět, tak by měl být hotový až v roce 2030.
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Železniční doprava

Příspěvek od FlakY` »

Polsko má velké ambice pro výstavbu dálnic/silnic, železnice, armády, fotbalu aj. Ale nevím jak reálně roste ekonomika státu a jeho další zadlužení. Aby tady nebylo druhé Španělsko i když je do toho ještě dlouhá cesta. Nutno podotknout, že Polsko mělo řadu let značně podhodnocené investiční náklady na železniční dopravu, které musí vrátit zpětně masivními investicemi. Nyní tento problém zažívá celý Balkán včetně Chorvatska.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Železniční doprava

Příspěvek od ML90 »

Blíží se nasazení souprav Pendolino, které budou jezdit již od 14. prosince, a proto se s ním nyní mohli na trati z Varšavy do Gdaňsku svézt novináři.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 16.10.2021 23:24:30, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Železniční doprava

Příspěvek od ML90 »

Silniční infrastruktura není tím jediným, kde se v Polsku masivně investuje. V letošním roce plánuje Polsko investovat rekordní částku i na modernizaci železniční infrastruktury, která by měla dosahovat hodnoty okolo 9 miliard złotých (kolem 60 miliard korun). Podobně jako v případě silnic i tady je velká část investic realizovaná díky unijním fondům.

http://www.forbes.pl/kolejny-mld-zl-na- ... 3,1,1.html

Více o investicích do polských železnic zde: http://www.plk-inwestycje.pl/

Postupnou modernizací procházejí i soupravy. Po Pendolinech nasazených poprvé loni v prosinci by měly v polsku začít jezdit nové soupravy firmy Newag z města Nowy Sącz. Jedná se o první vlaky vyrobené v Polsku, které dokáží jezdit přes 200km/h. Tato rychlost byla překročena při únorových testech na CMK (trať Varšava-Katowice).

http://tvn24bis.pl/z-kraju,74/na-tory-w ... 24458.html

Kromě toho už jsou známé i plány investic pro rok 2016. Mimo jiné se má pracovat na trati E30 (podobně jako dálnice A4 vede v jižní části Polska ze západu na východ) a spojení do Pobaltí.

http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/23 ... 016-r.html

Jen pro zajímavost. Na polský trh by měl ještě letos vstoupit český přepravce Leo Express.

http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-l ... od-1100378
jtybinka
Příspěvky: 58
Registrován: 26.11.2009 16:59:28

Re: Železniční doprava

Příspěvek od jtybinka »

Te soupravy Newag Impuls - je toho vic
to co je na fotce - to je Impuls ktery jezdi uz 2 roki v podniku Koleje Dolnoslaskie
Koleje Dolnoslaskie maji 11 Impulsow a ten rok bude jeste dalsich 5
A v tem clanku http://tvn24bis.pl/z-kraju,74/na-tory-w ... 24458.html
fotka je na nadrazi Legnica

V clanku se bavi o nakupu 19 Impulsow dla 4 vojvodsvi z jihu (jzni nakupova skupina)
a TVN24 biznes dal fotku z Koleji Dolnoslaskich (profesjonalni novinari)
Take bych pridal ze to neni najdulezitejsi projekt dnes.

Najvetsi projekt dnes to je Pendolino 2 a je to nakup 40 souprav pro dalkovi dopravu
20 x Stadler Flirt / Newag
20 x PESA Dart - novy polski "rychlovak" ( " " znamena ne uplne :-) )

DART
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosc ... jecia.html

FLIRT 3
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosc ... rcity.html


Regionalni vlaky v Polsku to jsou 2 svety
1)Przewozy Regionalne - byvaly statni podnik z velkimi dlouhami , ktery nic ne investuje
a ma stare 40 letni vlaki , vetsina EN57
Przewozy regionalne je cast PKP kterou rozdelili

2)Vetsi vojvodstva maji pro regionalni dopravu svoje podniki a maji mederni vlaki
PESA , Newag , Stadler , Bombardier/loco TRAXX
a to je
Koleje Mazowieckie , Koleje Slaskie , Koleje Wielkopolskie , Lodzka Kolej Aglomeracyjna,
Koleje Malopolskie , Koleje Dolnoslaskie , Pomorska Kolej Aglomeracyjna , BiT , SKM , WKD

Pro dalkovi dopravu je PKP Inter City
Oni maji Pendolina , a ten rok bude jeste 20 Stadlerov a 20 Dartow

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tadi linki , se tam pise o vlakovych podnikach , jsou tam fotki kde mozna uvidet
jake maji vlaki

LKA http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosc ... jecia.html
KW http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosc ... ilety.html
KS http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosc ... owice.html
KM http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosc ... adepl.html
KD http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosc ... ulsow.html
KM http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosc ... -roku.html
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 16.10.2021 23:25:57, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by narušilo smysl debaty
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Železniční doprava

Příspěvek od ML90 »

jtybinka píše: Regionalni vlaky v Polsku to jsou 2 svety
1)Przewozy Regionalne - byvaly statni podnik z velkimi dlouhami , ktery nic ne investuje
a ma stare 40 letni vlaki , vetsina EN57
Przewozy regionalne je cast PKP kterou rozdelili

2)Vetsi vojvodstva maji pro regionalni dopravu svoje podniki a maji mederni vlaki
PESA , Newag , Stadler , Bombardier/loco TRAXX
a to je
Koleje Mazowieckie , Koleje Slaskie , Koleje Wielkopolskie , Lodzka Kolej Aglomeracyjna,
Koleje Malopolskie , Koleje Dolnoslaskie , Pomorska Kolej Aglomeracyjna , BiT , SKM , WKD
Tak záleží kde konkrétně, třeba na Podkrapaciu (konkrétně trasa Przemyśl - Rzeszów) jsem měl tu čest využít několikrát služeb Przewozow regionalnych a záleží na soupravě, která přijede. Mají tam i staré i zbrusu nové soupravy.

Jinak zbytku včetně toho odkud je ta která fotka si netroufám oponovat, jen opět předávám informace z polských webů :)
jtybinka
Příspěvky: 58
Registrován: 26.11.2009 16:59:28

Re: Železniční doprava

Příspěvek od jtybinka »

Neni problem , ja se snazim jeno pridat jake uzitecne informace :-)

Podkarpacke maji jeno Przewozy Regionalne a oni maji jeno stare vlaki,
jak prijede nova souprava tak ten vlak vlastni vojvodstvi

Vojvodstvi dobre vi ze Przewozy regionalne jsou schopni ztratit kazde
penize tak kvuli tomu omezuji dotace a za te penize nakupuji vlaki,ktere
vlastni a daji v najem do Przewozy Regionalne,
je to lepsi jak davat penize do Przewozy Regionalne
Przewozy Regionalne je to mentalita s komunismu

Vetsi vojvodstvi ktere nakupili vlakov celkem dost udelali
osobne podniki kvuli tomu ze Przewozy Regionalne
jeno chteli zeby davat a nic ne delat , odbory jsou ne reformovalne
Nikto ne mel politickej odvahy s tim co udelat .
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Železniční doprava

Příspěvek od ML90 »

Na východním nádraží ve Varšavě (Warszawa Wschodnia) se propadla část stropu. Celé nádraží bylo přitom zrekonstruované před mistrovství Evropy ve fotbale v roce 2012. Kvůli tomuto incidentu budou zkontrolována všechna nádraží, která byla v poslední době zrekonstruovaná.

http://tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje, ... 62810.html

Příští týden začne další rekonstrukce varšavského hlavního nádraží (Warszawa Centralna). Stejně jako východní nádraží i toto bylo před mistrovství Evropy ve fotbale částečně opraveno, tak aby vypadalo moderněji. Nyní se chystá částečná přestavba interiéru hlavní haly nádraží a rekonstrukce částí, které nebyly opraveny dříve.

http://tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje, ... 62661.html

Mimochodem v minulosti se mluvilo o tom, že by bylo architektonicky zajímavé nádraží z roku 1975 nahrazeno mrakodrapem, do kterého by bylo nádraží zabudováno (v centru Varšavy totiž vede železnice pod zemí). Místo toho představila skupina PKP (polská obdoba ČD) novou koncepci výstavby nového centra nazvaného "Centralna park", jehož součástí by měl být i 200 metrový mrakodrap. Ten by měl stát hned naproti hlavnímu nádraží přes ulici.

http://tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje, ... 60419.html
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 16.10.2021 23:26:24, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by narušilo smysl debaty
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Železniční doprava

Příspěvek od ML90 »

Po více než 40 letech bude v Polsku otevřená zcela nová železniční trať. Jedná se o 18km linku Pomorské Koleje Metropolitalné spojující již existující tratě v trojměstí (Gdańsk-Sopot-Gdynia) sloužící jako S-Bahn.

Fotografie ze stavby zde: http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/ ... 0.html?i=0

Strana společnosti: http://www.pkm-sa.pl/glowna/

Mapy nové trati zde: http://www.pkm-sa.pl/glowna/o-projekcie/mapy/
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Železniční doprava

Příspěvek od ML90 »

V Polsku padl rychlostní rekord vlaku domácí produkce. Vlak Newag Impuls (firma Newag je z města Nowy Sącz okolo 100 km od Krakova) společnosti Koleje Mazowieckie dosáhl při testech na tzv. CMK (Centralna Magistrala Kolejowa - trať z Varšavy do Slezska postavená v 70. letech) rychlosti 226 km/h.

zdroj: http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1, ... l-226.html
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Železniční doprava

Příspěvek od ML90 »

Stavba nové železnice v trojměstí, o které jsem nedávno psal je hotová a dnes byla slavnostně otevřena. Gdaňsk (a taky Gdyně a Sopot) je dalším městem v Polsku, které má železniční spojení na letiště. A to samozřejmě není jediný účel této stavby viz mapa v přiloženém článku.

článek i s fotografiemi zde: http://www.tvn24.pl/na-pomorzu-ruszy-no ... 832,s.html
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Železniční doprava

Příspěvek od ML90 »

Slíbil jsem si, že přidám trochu rozsáhlejší příspěvek do tohoto vlákna. Souvisí to se dvěma věcmi:

1) Nedávno jsem měl tu čest jet z Varšavy do Krakova a doslova mě zarazilo, když jsem uviděl čas jízdy 2 a půl hodiny (na vzdálenost 293 km) - a to jsem nejel nejrychlejším pendolinem. Vlak totiž jel po trati č. 4 tedy tzv. CMK (Centralna Magistrala Kolejowa) spojující Varšavu s Katovicemi (respektive Krakovem). Polská pendolina dnes tuhle trasu dojedou za pouhé 2 hodiny a 15 minut. Na 90km úseku už totiž platí maximální rychlost 200 km/h, přičemž pokračují práce na tom, aby se tento úsek ještě prodloužil - v roce 2017 už by to mělo být na dvojnásobek. Zároveň se stále počítá s tím, že maximální rychlost na CMK bude postupně zvýšena až na 220-230 km/h.
Výrazná zrychlení vlaků se týkají i jiných tratí, které se postupně modernizují. Obecně platí, že podobná druhá prestižní trať je Varšava-Gdaňsk, která byla v letech 2006 - 2014 kompletně zrekonstruovaná. Tam stále probíhá instalace vyšší úrovně systému ETCS, po čemž by i zde mělo na části trati jezdit 200 km/h. I nyní už se tahle trasa jezdí za 2 hodiny 45 minut (vzdálenost je 328 km)
Zároveň probíhá modernizace i řady jiných tratí, tam se ale s rychlostí nad 160 km/h zatím nepočítá (např. z Varšavy do Wroclawi se teď zkrátila cesta o půl hodiny), ačkoliv nedávno se ředitel PKP (polské ČD) a ministr infrastruktury nechali slyšet, že by se mělo začít pracovat nad překonáním této rychlosti i na dalších tratích.
Co je ale důležité: ačkoliv není výstavba v současných vládních plánech, tak se stále intenzivně pracuje nad koncepcí polských VRT (hlavně tzv. trati "ypsilon" z Varšavy přes Lodž do Poznaně s odbočkou do Wroclawi). V roce 2011 byly sice plány nad VRT na úrovni vlády zmraženy, ale to neznamená že se nic nedělo. Naopak se pokračovalo na práci nad studiemi proveditelnosti a současná vláda vyčlenila prostředky na další přípravné práce fakticky stále pokračují (v roce 2015 byla ukončena studie proveditelnosti týkající se prodloužení trati ypsilon směrem na Berlín a na Prahu). Konkrétní plány výstavby by měly být známé do roku 2020. A že to v Polsku myslí skutečně vážně, o tom svědčí i druhá věc:

2) V neděli 11. prosince bylo slavnostně otevřeno zrekonstruované nádraží Lodž Fabryczna. Kromě toho, že se jedná o další z řady kompletně zrekonstruovaných polských nádraží (v minulosti už se to týkalo mimo jiné nádraží v Krakově, Katovicích nebo Wroclawi), tak je to důkaz toho, že by se skutečně výhledově mělo na VRT začít pracovat - nové nádraží je tomu totiž přizpůsobené. Mimochodem když už jsme u Lodže, tak již brzy se začne stavět železniční tunel pod městem, který spojí dvě největší nádraží - Lodž Fabryczna a Lodž Kaliska (už probíhá výběrové řízení na stavbu).

Ačkoliv je tedy v Polsku obecně železniční doprava na nižší úrovni (především tam není tak hustá a logická síť jako u nás, ale to je prostě dáno historicky - v době největšího boomu výstavby železnic v Evropě bylo Polsko rozděleno mezi tři státy, přičemž větší část byla v Rusku, kde obecně není železniční síť tak hustá), tak se pracuje nad projekty, které jim můžeme závidět. Narozdíl od ČR existuje velmi slušná pravděpodobnost, že se výhledově skutečně začnou realizovat VRT, což je po dálnicích další krok k normálnímu spojení se západní Evropou.

fotografie nového nádraží v Lodži najdete zde: http://www.dzienniklodzki.pl/wiadomosci ... ,21879955/
a zde: http://wiadomosci.dziennik.pl/wydarzeni ... yczna.html
Pro zajímavost ještě přidávám odkazy na fotografie zmíněných nádraží v Krakově: http://www.bryla.pl/bryla/51,85301,15481981.html?i=1
a ve Wroclawi: http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/ ... t,zid.html
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Železniční doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

EIB supports modernisation in Poland with €650 million for the Railways :arrow:

From Gdańsk to Katowice, over 1,000 kilometres of Polish railways will be modernized and upgraded with the help of a EUR 650-million loan from the European Investment Bank (EIB) announced today. EIB funds will help finance 15 different segments of railway infrastructure across the country, improving train speeds and passenger comfort, and saving nearly 50,000 tonnes of CO2 per year by shifting traffic from road to rail.

pokračování: https://www.highways.today/2017/11/16/e ... -railways/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Železniční doprava

Příspěvek od ML90 »

V třetím největším městě Polska Lodži se rozjel projekt, který si tu taky zaslouží zmínku. Prozatím Lodž obsluhují dvě velká nádraží Łódź Fabryczna a Łódź Kaliska, která ale nejsou vzájemně propojena. To se brzy změní, protože před pár dny byla zahájena ražba tunelu pod centrem města, který spojí obě velká nádraží a menší nádraží Łódź Żabieniec. Tím se výrazně zlepší dopravní obslužnost města i pro regionální vlaky, protože vzniknou i tři zcela nové podzemní stanice. Celkem se v rámci projektu postaví 3 km dvojkolejného a 4,5 km jednokolejného tunelu, který bude stát 1,7 mld. złotých. Vzhledem k charakteru projektu se o tunelu mluví jako o "malém metru".











Aram96
Příspěvky: 7835
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Železniční doprava

Příspěvek od Aram96 »

Díky za info ! Super vidět něco takového i u Poláků. Snad se tady také inspirujeme.
PS: na ty vizualizace jsme my v ČR opravdu přeborníky, kam se na nás hrabou (já vím, oni to raději staví v realitě) :)
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Železniční doprava

Příspěvek od ML90 »

Kvůli zdražování lístků na vlaky (opačný trend než např. v Německu) teď polskými sociálními sítěmi projela diskuse o stavu železniční infrastruktury a o tom, jak se do železnice investuje ve srovnání se silnicemi. Zatímco po roce 1990 se v Polsku postavilo více než 12 tisíc km silnic všech kategorií, tak nových železnic vzniklo za stejnou dobu jen 50 km. S tím souvisí slabý podíl železnice na celkové dopravě všemi dopravními prostředky, který je jen kolem 1 %.

Více v tomto článku: https://300gospodarka.pl/analizy/pkp-no ... inwestycje
Marek 3035
Příspěvky: 127
Registrován: 27.2.2023 5:45:32
Bydliště: Stochov

Re: Železniční doprava

Příspěvek od Marek 3035 »

https://zdopravy.cz/v-polsku-zacne-stav ... nu-197605/
V Polsku začne stavba nejdelšího tunelu. Zkrátí cestu pod Západní Karpaty ze 156 minut pod hodinu
Odpovědět

Zpět na „Polsko“