Varšava
Re: Varšava
K jižnímu obchvatu Varšavy ještě příslušný článek na webu GDDKiA.
https://www.gov.pl/web/gddkia/ostatni-o ... y-do-ruchu
Tady je ještě jedno video z cvičení IZS a výstavby tunelu.
Do další fáze se dostávají přípravné fáze první části dálničního obchvatu varšavské aglomerace. Na úsek od křížení s rychlostní silnicí S10 (směr Płock a A1) po S7 Varšava-Krakov byl vyhlášen tendr na zpracování technicko-ekonomicko-environmentální studie, jehož součástí je i příprava dokumentace a žádosti o vydání EIA.
https://www.gov.pl/web/gddkia-warszawa/ ... rszawskiej
https://www.gov.pl/web/gddkia/ostatni-o ... y-do-ruchu
Tady je ještě jedno video z cvičení IZS a výstavby tunelu.
Do další fáze se dostávají přípravné fáze první části dálničního obchvatu varšavské aglomerace. Na úsek od křížení s rychlostní silnicí S10 (směr Płock a A1) po S7 Varšava-Krakov byl vyhlášen tendr na zpracování technicko-ekonomicko-environmentální studie, jehož součástí je i příprava dokumentace a žádosti o vydání EIA.
https://www.gov.pl/web/gddkia-warszawa/ ... rszawskiej
Re: Varšava
Tohle se netýká přímo Varšavy ani velkého dálničního obchvatu varšavské aglomerace, ale jedná se o projekt, který se připravuje spolu s velkým obchvatem, takže o tom budu psát tady. Přesně na silvestra byl vyhlášen tendr na zpracování technicko-ekonomicko-environmentální studie na rychlostní silnici S10 v úseku od dálnice A1 v okolí města Włocławek až po plánovaný velký obchvat Varšavy a část obchvatu po křížení s S7 mezi Varšavou a Gdaňskem. Smlouva by měla být podepsaná na přelomu května a června a ze studie vzejdou možné trasy, ze kterých se bude vybírat konkrétní trasování.
https://www.gov.pl/web/gddkia-bydgoszcz ... gmentu-s50
https://www.gov.pl/web/gddkia-bydgoszcz ... gmentu-s50
Re: Varšava
V souvislosti s otevřením tunelu na jižním obchvatu Varšavy se změní i prostor nad ním. Na téměř dvou kilometrech vznikne velký lineární park se 700 stromy a 28 tisíci keři, jehož první koncepce pochází už z roku 2016. Jak bude vypadat je vidět v tomto článku a vizualizaci níže.
https://warszawa.naszemiasto.pl/podpisa ... c1-8617587
Kromě toho došlo otevřením tunelu k výraznému odlehčení okolních ulic (hlavně Puławska - velká výpadovka z Varšavy na jih a Dolina Służewiecka), kde nově vzniknou buspruhy nebo nová infrastruktura pro cyklisty.
https://warszawa.naszemiasto.pl/dolina- ... c1-8611189
A ještě pro pobavení brzy po otevření tunelu GDDKiA zveřejnila toto video, na kterém je vidět několik nebezpečných situací včetně toho, jak se na silnici někteří fotí.
https://warszawa.naszemiasto.pl/podpisa ... c1-8617587
Kromě toho došlo otevřením tunelu k výraznému odlehčení okolních ulic (hlavně Puławska - velká výpadovka z Varšavy na jih a Dolina Służewiecka), kde nově vzniknou buspruhy nebo nová infrastruktura pro cyklisty.
https://warszawa.naszemiasto.pl/dolina- ... c1-8611189
A ještě pro pobavení brzy po otevření tunelu GDDKiA zveřejnila toto video, na kterém je vidět několik nebezpečných situací včetně toho, jak se na silnici někteří fotí.
Re: Varšava
Zatímco jižní obchvat Varšavy už je po otevření tunelu kompletní, tak stále ještě chybí východní obchvat. Zatím se staví kousek na jihu mezi MÚK Lubelska (křížení s A2 a S17, tedy trasami na východ a na Lublin) a Zakręt, který se bude otevírat letos. Zbytek se potýká s problémy kolem vydání EIA. Tu sice celá trasa získala, ale potom se začala zdlouhavě řešit odvolání, platnost EIA byla kvůli formálním pochybením zrušena a do toho vstoupily soudní spory. Nejaktivněji proti východnímu obchvatu vystupují obyvatelé čtvrti Wesoła, kteří mimo jiné chtějí v okolí tunel (v tomhle případě absolutně nesmyslný, je to úplně nejklasičtější příklad NIMBY).
U severní části (Drewnica-Ząbki) nyní soud čerstvě rozhodl, že EIA z roku 2017 platí. Pokud se rozsudek stane pravomocným, tak se v podstatě ihned může vypisovat tendr, protože GDDKiA v mezičase pokračovala v přípravě a se zahájením výběrového řízení v letošním roce počítá.
V případě hlavní části východního obchvatu (Ząbki-Zakręt) rozhodl soud o platnosti EIA z roku 2018 už loni v létě, ale tam se ještě řeší dovolání k nejvyššímu soudu. Kromě toho se u téhle části nepokračovalo v přípravě, takže i když bude EIA pravomocná, tak ještě chvíli potrvá, než se začne stavět.
https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiad ... 79970.html
https://www.rynekinfrastruktury.pl/mobi ... 78779.html
U severní části (Drewnica-Ząbki) nyní soud čerstvě rozhodl, že EIA z roku 2017 platí. Pokud se rozsudek stane pravomocným, tak se v podstatě ihned může vypisovat tendr, protože GDDKiA v mezičase pokračovala v přípravě a se zahájením výběrového řízení v letošním roce počítá.
V případě hlavní části východního obchvatu (Ząbki-Zakręt) rozhodl soud o platnosti EIA z roku 2018 už loni v létě, ale tam se ještě řeší dovolání k nejvyššímu soudu. Kromě toho se u téhle části nepokračovalo v přípravě, takže i když bude EIA pravomocná, tak ještě chvíli potrvá, než se začne stavět.
https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiad ... 79970.html
https://www.rynekinfrastruktury.pl/mobi ... 78779.html
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Varšava
Varšava má menší problémy se stabilitou financí. Agentura Fitch jí dala negativní výhled. Důvod je prozaický, polská vláda totižto snížila daň z příjmů fyzických osob ze 17% na 12% od 1.7.2022 a jde o nástroj financování měst. Navíc již tak nižší výkon ekonomiky a škrty v rozpočtech pro samosprávy značí, že celková finanční situace nemůže být lepší, než byla doposud. Všeobecně polská samospráva vzkazuje, že bude muset zvednout místní daně a jiné poplatky, protože nestačí ani kompenzace z rozpočtu.
Fitch nepředpokládá, že by Varšava nedokázala splácet dluh. Jiná věc je ale rozvoj města. Daň z příjmů fyzických osob se podílí na příjmech většiny měst 25%, ale ve Varšavě činila 35% příjmů za rok 2021. Místní daně 13% a daň za právnické osoby 5%. Poplatky za služby (nájemné) tvoří 20% provozních příjmů, co je nad průměrem měst v Polsku. To si je potřeba uvědomit při možnostech jako je jejich větší zvyšování a co to způsobí dál ...
Stát kompenzuje pro Varšavu částku ve výši 467,5 milióna PLN. Jedná se o mimořádnou vládní dotaci.
Varšava dovedla v období 2012 až 2021 pokrývat rozvojový program z nenávratních grantů až ve výši 35%. Tady dominují EU fondy a pak státní rozpočet.
Pro rok 2022 se očekává, že vzhledem na dynamické rozvojové plány a investice se nesníží kapitálová výdajová stránka rozpočtu města, ale ani nebude pokrytá, čímž vznikne za rok 2022 možná až 8% rozpočtový deficit. Město může snížit provozní výdaje; kdy utrácí více než 2x na některé činnosti než zbytek měst ve státě a to ale v propočtu na obyvatele, tedy lze to srovnávat.
Město má mj. i úvěrovou linku ve výši 300 mil. PLN.
Varšava jako hlavní město Polska, ve kterém žije asi 1,79 mil. obyvatel je nejlidnatějším a nejdůležitějším administrativním, obchodním, vzdělávacím a kulturním centrem Polska. Ekonomika města je bohatá a silně diverzifikována s HDP asi 3x větším, než je celostátní průměr. Město má na jednu stranu velké daňové příjmy, ale taky je vystavěno hospodářským cyklům.
Pokud se neučiní vůbec žádné kroky na straně provozních výdajů a naplní se kapitálové výdaje města, pak se dá očekávat zhoršení ratingu. Ten se ale zhorší i v případě, že se zhorší rating státu, což by byla jiná debata.
Dluh Polska:
Fitch nepředpokládá, že by Varšava nedokázala splácet dluh. Jiná věc je ale rozvoj města. Daň z příjmů fyzických osob se podílí na příjmech většiny měst 25%, ale ve Varšavě činila 35% příjmů za rok 2021. Místní daně 13% a daň za právnické osoby 5%. Poplatky za služby (nájemné) tvoří 20% provozních příjmů, co je nad průměrem měst v Polsku. To si je potřeba uvědomit při možnostech jako je jejich větší zvyšování a co to způsobí dál ...
Stát kompenzuje pro Varšavu částku ve výši 467,5 milióna PLN. Jedná se o mimořádnou vládní dotaci.
Varšava dovedla v období 2012 až 2021 pokrývat rozvojový program z nenávratních grantů až ve výši 35%. Tady dominují EU fondy a pak státní rozpočet.
Pro rok 2022 se očekává, že vzhledem na dynamické rozvojové plány a investice se nesníží kapitálová výdajová stránka rozpočtu města, ale ani nebude pokrytá, čímž vznikne za rok 2022 možná až 8% rozpočtový deficit. Město může snížit provozní výdaje; kdy utrácí více než 2x na některé činnosti než zbytek měst ve státě a to ale v propočtu na obyvatele, tedy lze to srovnávat.
Město má mj. i úvěrovou linku ve výši 300 mil. PLN.
Varšava jako hlavní město Polska, ve kterém žije asi 1,79 mil. obyvatel je nejlidnatějším a nejdůležitějším administrativním, obchodním, vzdělávacím a kulturním centrem Polska. Ekonomika města je bohatá a silně diverzifikována s HDP asi 3x větším, než je celostátní průměr. Město má na jednu stranu velké daňové příjmy, ale taky je vystavěno hospodářským cyklům.
Pokud se neučiní vůbec žádné kroky na straně provozních výdajů a naplní se kapitálové výdaje města, pak se dá očekávat zhoršení ratingu. Ten se ale zhorší i v případě, že se zhorší rating státu, což by byla jiná debata.
Dluh Polska:
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Varšava
Druhá vozovka estakády na Marsa Street ve východní Varšavě je téměř hotová:
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Varšava
letecké záběry na S17 Warszawa Wschód - Lubelska (část východní obchvatu); Otevře se někdy před koncem roku 2022
bližší pohled na podjezdový tunel pod MÚK Warszawa Wschód:
bližší pohled na podjezdový tunel pod MÚK Warszawa Wschód:
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Varšava
Výše uvedené bylo včera otevřeno do provozu. Nová 6- pruhová S17.
zaznačení na mapě: https://www.openstreetmap.org/#map=13/51.1367/17.1730
foto: https://i.imgur.com/S2HAn3y.jpeg
zaznačení na mapě: https://www.openstreetmap.org/#map=13/51.1367/17.1730
foto: https://i.imgur.com/S2HAn3y.jpeg
-
- Příspěvky: 397
- Registrován: 19.10.2009 9:21:32
Re: Varšava
ta mapa odkazuje na silnici 372 - východní obchvat Wroclawi (mimochodem je již otevřený?)Diaľničiar píše:Výše uvedené bylo včera otevřeno do provozu. Nová 6- pruhová S17.
zaznačení na mapě: https://www.openstreetmap.org/#map=13/51.1367/17.1730
S17 je pak tady https://mapy.cz/s/bohekuheda
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Varšava
Je to tak. Tedy i ta (ne)správnost mapy , nebudu to opravovat, ať se v tom každý zorientuje. A taky ano na vaší otázku; je v provozu i ta část východního obchvatu v 1/2 profile s převážně MÚK. Je to připraveno pro případnou dostavbu. Tady je video:
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Varšava
Doplním ty údaje k S17. Jedná se o 2 km úsek mezi MÚK Zakręt a Lubelska na východním okraji Varšavy. Je to první úsek východní části varšavského dálničního okruhu. Jedná se o betonovou dálnici v parametrech 2x3.
Předse jen ta mapa i provení OSM: https://www.openstreetmap.org/#map=14/52.2144/21.2642
Předse jen ta mapa i provení OSM: https://www.openstreetmap.org/#map=14/52.2144/21.2642
Re: Varšava
Po vyhodnocení dopadů se GDDKiA rozhodla, že trvale umožní jízdu nákladních automobilů nad 16 tun po jižním obchvatu Varšavy mezi MÚK Opacz a Lubelska, a to bez žádných časových omezení. Argumentem pro to je, že nárůst provozu není takový, aby to i ve špičkách zásadním způsobem omezovalo fungování obchvatu. Zároveň to výrazně odlehčilo staré DK50, po které se Varšava objíždí (až o 25 % méně NA) a S8 v úseku Opacz-Janki. Zároveň došlo ke snížení provozu NA na severním obchvatu Varšavy o 14 % a obsazenosti odpočívek na A2 v okolí Varšavy.
https://www.gov.pl/web/gddkia/s2-w-wars ... tonazowych
https://www.gov.pl/web/gddkia/s2-w-wars ... tonazowych
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Varšava
Chybějící odpočívky na S2 jsou docela problém. Je to dlouhý úsek, ke všemu s pomalejší rychlostí a rizikem zácp. Je potom jasné, že hned ta první odpočívka za Varšavou je ucpaná, jako se to stalo mně. Stál jsem ve frontě na tankování, pak u kasy, dokonce i na záchod Bohužel se to u obchvatů velkých měst podobně praktikuje ve většině případů po celé Evropě.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Varšava
Ve Varšavě byla zahájena stavba posledních tří stanic druhé linky metra M2. Jedná se o 4km úsek se stanicemi Lazurowa, Chrzanów a Karolin plus depo Karolin v západní části města ve čtvrti Bemowo. Po dokončení, ke kterému by mělo dojít v roce 2026, bude druhá linka metra komplet hotová.
https://wiadomosci.onet.pl/warszawa/rus ... je/hmv0mxx
První práce na centrálním úseku byly zahájeny v roce 2010 a takto se jednotlivé části otevíraly:
- 8. března 2015 centrální úsek Rondo Daszyńského-Dworzec Wileński (7 stanic)
- 15. září 2019 Szwedska-Trocka (3 stanice)
- 4. dubna 2020 Płocka-Księcia Janusza (3 stanice)
- 30. června 2022 Ulrychów-Bemowo (2 stanice)
- 28. září 2022 Zacisze-Bródno (3 stanice)
- rok 2026 Lazurowa-Chrzanów (3 stanice)
Mezitím už se připravuje výstavba třetí linky, která zatím bude jen na pravém břehu Visly. První stavební úsek bude začínat na stanici Stadion Narodowy (křížení s M2) a povede do čtvrtí Grochów a Gocław. Další pokračování ještě není schválené, ale počítá se s tím, že bude pokračovat na levý břeh Visly (tzn. ten, kde je centrum města) pravděpodobně na jedné straně do okolí centra (Plac Konstytucji) a dále k západnímu nádraží a na druhé straně do čtvrti Mokotów, kde sídlí velké množství kanceláří.
https://wiadomosci.onet.pl/warszawa/rus ... je/hmv0mxx
První práce na centrálním úseku byly zahájeny v roce 2010 a takto se jednotlivé části otevíraly:
- 8. března 2015 centrální úsek Rondo Daszyńského-Dworzec Wileński (7 stanic)
- 15. září 2019 Szwedska-Trocka (3 stanice)
- 4. dubna 2020 Płocka-Księcia Janusza (3 stanice)
- 30. června 2022 Ulrychów-Bemowo (2 stanice)
- 28. září 2022 Zacisze-Bródno (3 stanice)
- rok 2026 Lazurowa-Chrzanów (3 stanice)
Mezitím už se připravuje výstavba třetí linky, která zatím bude jen na pravém břehu Visly. První stavební úsek bude začínat na stanici Stadion Narodowy (křížení s M2) a povede do čtvrtí Grochów a Gocław. Další pokračování ještě není schválené, ale počítá se s tím, že bude pokračovat na levý břeh Visly (tzn. ten, kde je centrum města) pravděpodobně na jedné straně do okolí centra (Plac Konstytucji) a dále k západnímu nádraží a na druhé straně do čtvrti Mokotów, kde sídlí velké množství kanceláří.
Re: Varšava
Tak přeci jen tu M3 budou budovat v plus-mínus původně navrhované stopě jako napaječ M2. I když vyšlo v posledních letech nespočet oficiálních i neoficiálních materiálů poukazujících na nesmyslnost takové linky.
Holt je to příklad toho, že i v Polsku to v dopravním stavebnictví někdy není jednoduché a jakmile se jednou něco nakreslí do mapy, nebo nedejbože se postaví nějaký "zárodek" (v tomto případě druhé nástupiště na přestupní stanici u Stadionu), tak už se těžko plány předělávají. Vždy to ekonomicky nakonec vyjde na to, že raději dostavět co se začalo, protože to je ten pověstný vrabec v hrsti.
Holt je to příklad toho, že i v Polsku to v dopravním stavebnictví někdy není jednoduché a jakmile se jednou něco nakreslí do mapy, nebo nedejbože se postaví nějaký "zárodek" (v tomto případě druhé nástupiště na přestupní stanici u Stadionu), tak už se těžko plány předělávají. Vždy to ekonomicky nakonec vyjde na to, že raději dostavět co se začalo, protože to je ten pověstný vrabec v hrsti.
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.
Re: Varšava
V první fázi ano, ale pak by se snad měla prodlužovat, aby to tak nebylo viz tato mapka: https://metro.waw.pl/metro-warszawskie/ ... ja-stacji/
Hodně užitečné bude propojení velkých sídlišť na pravém břehu (Gocław, Grochów) s Mokotowem. Jak jsem psal, je tam opravdu hodně kancelářských budov (ve Varšavě se tomu přezdívá Mordor) a spousta lidí tam dojíždí do práce, což je teď docela problematické. Spíš jsem četl kritiku ohledně toho, že to z centra směrem na Gocław, což je opravdu velké sídliště, půjde oklikou přes Grochów (ten ale taky potřebuje obsloužit), takže to do centra vyjde stejně nebo možná i rychleji tramvají, která už je rozestavěná.
Hodně užitečné bude propojení velkých sídlišť na pravém břehu (Gocław, Grochów) s Mokotowem. Jak jsem psal, je tam opravdu hodně kancelářských budov (ve Varšavě se tomu přezdívá Mordor) a spousta lidí tam dojíždí do práce, což je teď docela problematické. Spíš jsem četl kritiku ohledně toho, že to z centra směrem na Gocław, což je opravdu velké sídliště, půjde oklikou přes Grochów (ten ale taky potřebuje obsloužit), takže to do centra vyjde stejně nebo možná i rychleji tramvají, která už je rozestavěná.
Re: Varšava
Ano, to prodloužení od stadionu pod Vislou do jižního centra až k Západnímu nádraží je známý starý plán a jak to nakonec vypadá, tak se s ním nepočítá a M3 zůstane jako tangenta a pro spojení Gocławi s centrem bude sloužit další linka M5, která povede v tom východo-západním směru (jižně od M2), ale bez nesmyslného klikatění ke Stadionu.ML90 píše:V první fázi ano, ale pak by se snad měla prodlužovat, aby to tak nebylo viz tato mapka: https://metro.waw.pl/metro-warszawskie/ ... ja-stacji/
Hodně užitečné bude propojení velkých sídlišť na pravém břehu (Gocław, Grochów) s Mokotowem. Jak jsem psal, je tam opravdu hodně kancelářských budov (ve Varšavě se tomu přezdívá Mordor) a spousta lidí tam dojíždí do práce, což je teď docela problematické. Spíš jsem četl kritiku ohledně toho, že to z centra směrem na Gocław, což je opravdu velké sídliště, půjde oklikou přes Grochów (ten ale taky potřebuje obsloužit), takže to do centra vyjde stejně nebo možná i rychleji tramvají, která už je rozestavěná.
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 77162.html
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Varšava
S8 ve Varšavě se 30.8. ocitla pod vodou. Silnice byla následně částečně uzavřena. Dopravní situace z google maps pro srovnání.