Varšava

jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Varšava

Příspěvek od jozka »

Budtez v klidu, ja vim kde to je (pobliz jedne z variant mam pribuzne). A ten nas aglomeracni okruh byl planovan uz za komancu. Ja jen reaguji na dlouhe diskuse, kde jedna strana nepripoustela odsunuti okruhu, protoze by byl nepouzitelny pro prazske i pro tranzit.
Trupman
Příspěvky: 578
Registrován: 21.3.2009 23:12:06

Re: Varšava

Příspěvek od Trupman »

Ta potřeba nového okruhu vychází přirozeně z polohy současného okruhu města. Varšavský "okruh" prochází místy doslova skrz město (Marymont, Bemowo, nová výstavba Chrzanów, Bródno, Ursynów,...), plní roli pražského MO i PO.
Pražský PO je oproti varšavskému okruhu více aglomerační, sídliště jsou na dohled jen u Zličína a Čerňáku.
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Varšava

Příspěvek od jozka »

To je otazka, co je vice aglomeracni a co mene. On takovej Suchdol, ale dneska uz i ostatni kdysivsi okolo Prahy desne nabobtnaly a proto ma PO taky problemy. Na jihu uz se taky odsouvalo.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Varšava

Příspěvek od ML90 »

Na oficiálním kanálu GDDKiA se ještě na začátku února objevilo video ze zimní údržby S2 ve Varšavě:

ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Varšava

Příspěvek od ML90 »

Ve Varšavě pokračují práce na tunelu přes čtvrť Ursynów. K 26. únoru byl hotový z 89 %. V níže uvedeném článku jsou fotografie ze stavby.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/40924/Wi ... m-w-tunelu

Bohužel se ale zároveň komplikuje stavba poslední části varšavského obchvatu na východě města. V únoru byla zrušena EIA na zhruba 10km úsek včetně trasy přes čtvrť Wesoła, proti kterému protestují místní obyvatelé (jde o klasické NIMBY). EIA byla vydaná už v roce 2018 a GDDKiA na jejím základě pokračovala v přípravě stavby. Kvůli sporům o stavbu ale nebyla pravomocná, takže se ji podařilo shodit ze stolu.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/mobi ... 75432.html
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Varšava

Příspěvek od ML90 »

Dovoluji si přidat jeden příspěvek, který už jsem avizoval v sousedním slovenském vláknu. Netýká se to přímo infrastruktury, ale stavebnictví ano a myslím si, že to pro spoustu lidí tady může být zajímavé.

Od února má Varšava oficiálně nejvyšší budovu v EU, kterou je zatím nedokončený mrakodrap Varso Tower ve varšavské čtvrti Wola u centrálního vlakového nádraží. Ten už dosáhl definitivní výšky 310 m (výška do střechy je 230 m), čímž převýšil i londýnský The Shard a po dokončení v příštím roce bude 5. nejvyšší budovou v Evropě (vyšší jsou už jen v Rusku). Developerem je slovenská společnost HB Reavis a mrakodrap projektovala kancelář Normana Fostera.

Varso Tower zároveň převezme prvenství ve Varšavě po Paláci kultury a vědy (237 m) postaveném v roce 1955 jako "sovětský dar Polsku". Palác kultury ale zdaleka není jediná výšková budova ve Varšavě z období komunismu, kromě něj byly do roku 1989 dokončeny další 4 budovy o výšce více než 100 m. Mým favoritem je v tomto směru budova hotelu Novotel (bývalý hotel Forum) z let 1972–1974, kterou projektoval švédský architekt Sten Samuelson: https://www.urbanity.pl/mazowieckie/war ... entrum,b13

Výškové budovy se ale ve Varšavě stavěly už před druhou světovou válkou, tím nejvyšším byl 17patrový (66 m) dodnes stojící hotel Warszawa (dříve sídlo britské pojišťovny Prudential). Budova byla postavena v letech 1931–1933 ve stylu art deco a kvůli rozsáhlému poškození z varšavského povstání byla v 50. letech přestavěna s prvky socialistického realismu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Hotel_War ... _Warszawie

Celkově se Varšava v současnosti velmi dynamicky rozvíjí a spolu s tím souvisí právě i vznik mnoha nových výškových budov. Momentálně ještě bez nedokončené Varso Tower má Varšava 28 staveb vyšších 100 m (včetně národního fotbalového stadionu) a 80 staveb vyšších než 60 m. Dalších 5 více než 100m mrakodrapů včetně Varso Tower je rozestavěných a 14 už jich má stavební povolení.

K podle mě nejpovedenějším projektům patří kromě ikonického Paláce kultury a vědy mrakodrapy Złota 44 (192 m) od Daniela Libeskinda přezdívaný żagieł (plachta) a Cosmopolitan Twarda 2/4 (160 m) od Helmuta Jahna (mj. Sony Center na Podstamer Platz v Berlíně), které byly dokončené v roce 2013 a tzv. Błękitny wieżowiec (Azurový mrakodrap) o výšce 120 m, který se stavěl v letech 1965–1991 na místě, kde před válkou stála největší synagoga ve městě.

Złota 44: https://pl.wikipedia.org/wiki/Z%C5%82ota_44
Cosmopolitan Twarda 2/4: https://pl.wikipedia.org/wiki/Cosmopolitan_Twarda_2/4
Błękitny wieżowiec: https://pl.wikipedia.org/wiki/B%C5%82%C ... _Warszawie

Seznam nejvyšších budov ve Varšavě: https://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_naj ... _Warszawie

Reportáž ČT o mrakodrapu Varso Tower: https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/3279 ... savska-vez
Varšava v roce 2020
Varšava v roce 2020
1024px-Panorama_siekierkowski.jpg (112.58 KiB) Zobrazeno 11895 x
Varšava není zdaleka jediným polským městem, ve kterém se staví mrakodrapy, i když je jednoznačným premiantem. Do desítky nejvyšších budov v Polsku patří Sky Tower ve Vratislavi (215 m) z roku 2012 (na pár let to byl po Paláci kultury a vědy druhý nejvyšší mrakodrap v zemi) a Olivia Star v Gdaňsku (180 m) z roku 2018. Další mrakodrapy nad 100 m se nachází v Gdyni, Katowicích, Štětíně, Poznani, Gorzowě Wielkopolském a Krakově. Kromě toho má nad 100 m ještě několik sakrálních staveb včetně slavného kláštera Jasná Hora v Čenstochové a ohyzdná bazilika ve vesnici Licheń Stary ve Velkopolsku. V realizaci nebo se stavebním povolením jsou další mrakodrapy v Řešově, Vratislavi, Katowicích a Poznani.

Sky Tower: https://pl.wikipedia.org/wiki/Sky_Tower ... %C5%82awiu
Olivia Star: https://pl.wikipedia.org/wiki/Olivia_Star
Licheń Stary: https://pl.wikipedia.org/wiki/Bazylika_ ... niu_Starym

Seznam nejvyšších budov v Polsku: https://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_naj ... w_w_Polsce
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Varšava

Příspěvek od Aram96 »

Díky za příspěvek. :ok:
Mě se dost líbí Rondo 1 a hlavně Złota 44.
Ve Varšavě to opravdu jede, neříkám, že v takovém množství bych to chtěl úplně i u nás, ale každopádně mě přijde, že mrakodrapy do jisté míry reflektují i určitou prestiž a hlavně "level" či vyspělost daného města. Jsou samozřejmě města, kam se to opravdu nehodí a skloubit s ním moderní mrakodrapy by bylo hodně těžké. Neřekl bych ale, že Prahu lze srovnávat třeba s Římem. Praha je rozlohou obrovská a míst, kde by věžáky stát mohly je nespočet. A ony tam už stojí, jen mají třeba 60-80 metrů místo 200.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Varšava

Příspěvek od jozka »

Mrakodrapy maji vznikat tehdy, kdyz se vyplati. Ne proto, abysme dokazali, ze mame vetsiho pindoura nez soused.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Varšava

Příspěvek od Aram96 »

Souhlas. Ony se v Česku jako nevyplatí ? Nevyplatí se možná stavět někde v polích, kde se občas nějaký postaví, protože blíže centru je proti tomu odpor pomalu větší než proti dálnicím.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Varšava

Příspěvek od jozka »

Ver tomu, ze ve chvili, kdy se vyplati, tak budou :-)
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Varšava

Příspěvek od Anonym »

Varšava má o 400 tisíc více obyvatel a žádné kopce narozdíl od Prahy. V Praze zatím z důvodu výšky neprošly ani výškové budovy místo bývalého Telekomu, přitom je to na až na Žižkově, daleko od historického centra. Varšava se narozdíl od Prahy více rozvíjí, staví se metro, okruhy, byty, ... Na to, že mají více obyvatel, tak by měly být byty dražší, ale v Praze jsou byty o 50% dražší.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Varšava

Příspěvek od Honey72 »

Navíc ve Varšavě rostou mrakodrapy výhradně na určeném místě okolo Paláce kultury, kde dohromady vytváří jeden celek a panorama města. Varšava není jednou z nejrozsáhlejších památek UNESCO na světě jako Praha, kde jim do všeho někdo kecá a je snahou zachovat panorama i při pohledu z historického centra. Na jednu stranu dobře, když z Hradčan fotíte Staré Město a pohled kazí jen vysílač. Ale pro rozvoj Prahy je to dost svazující. Ještě razantněji šla Paříž, která po debaklu s prvním a (posledním) mrakodrapem je úplně zakázala, takže střechy hyzdí jen ten jeden mrakodrap, co je jako pěst na oko. Jenže Paříž je ve skutečnosti rozlohou prťavá (5x menší než Praha) a většina milionů obyvatel bydlí v desítkách měst na předměstí a těm už Paříž do žádné výstavby mluvit nemůže.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Varšava

Příspěvek od Aram96 »

Rád bych debatoval, ale jinde. :) O "vyplacení se" to, jozko, rozhodně není. Vždyť záměrů bylo nespočet a i je. Ale bohužel nic.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Varšava

Příspěvek od ML90 »

Zase na druhou stranu tam ale některé věci teprve dohání, to metro je typický příklad. Začalo se stavět v roce 1983 (první plány byly už ve 20. letech), ale první úsek se otevřel až v roce 1995. To už Praha měla 3 linky a 46 stanic. Dnes má Varšava pořád ještě jenom 2 linky a 34 stanic plus 8 ve výstavbě.
Anonym píše:Na to, že mají více obyvatel, tak by měly být byty dražší, ale v Praze jsou byty o 50% dražší.
To přece nijak nesouvisí s velikostí města, to by nejdražší bydlení na světě muselo být ve městech jako je Dilí, Sao Paulo, Mexico City nebo Káhira. Polsko má nižší cenovou hladinu obecně prakticky ve všem (a o něco nižší platy, byť tam už rozdíl není moc velký – např. minimální plat je dlouhodobě vyšší než v ČR). Jinak mimochodem neúměrný růst ceny nemovitostí je samozřejmě obecný fenomén prakticky všude v Evropě a Polsko v tomhle není výjimkou a nic na tom nemění ani fakt, že v porovnání s ČR jsou ceny nižší.
Honey72 píše:Navíc ve Varšavě rostou mrakodrapy výhradně na určeném místě okolo Paláce kultury, kde dohromady vytváří jeden celek a panorama města.
To není tak úplně pravda. Ta zástavba se samozřejmě v první řadě soustředila na oblast kolem Paláce kultury a placu Defilad i ta Varso Tower je kousek od něj. Výškové budovy jsou ale i jinde (typicky třeba ten Błękitny wieżowiec) a dnes se ta výšková zástavba posouvá o něco dál hlavně do čtvrti Wola, která je dnes v tomhle směru nejdynamičtěji se rozvíjející čtvrtí Varšavy.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Varšava

Příspěvek od jozka »

Ja jen poznamenam, ze podle mych zkusenosti, pokud se investor rozhodl, ze to pro nej bude vyhodne, tak to udelal. I v te Praze. Praha ma v tomhle vyhodu, ze ma (at si o ni myslime co chceme) celkem dobrou MHD a zaroven je rozlohou velka, takze muze ty typicke uzivatele mrakodrapu upichnout do klasicke vystavby.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Varšava

Příspěvek od ML90 »

Primátor Varšavy Rafał Trzaskowski rozhodl v souladu se svými předvolevními sliby o tom, že se ve městě bude stavět třetí linka metra. Tento čtvrtek by měl požádat zastupitelstvo o vyčlenění prostředků na tuto investici. V první etapě by se mělo stavět na pravém břehu Visly na území čtvrti Praga Południe, která má druhý největší počet obyvatel ve městě. Trasa bude začínat na přestupní stanici Stadion Narodowy (Národní stadion), která už je na třetí linku připravená a postaví se 6 dalších stanic Dworzec Wschodni (Východní nádraží), Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego a Gocław (názvy jsou zatím provizorní) a měla by být hotová do roku 2028. Úsek obslouží velká sídliště Gocław, Grochów a Kamionka a podle předběžných odhadů by tento první úsek mělo využívat až 315 tisíc pasažérů denně. Kromě toho chce město v druhé polovině roku zadat technickou studii na další část třetí linky na levém břehu Visly. Ta by měla vést od Národního stadionu přes náměstí Plac Konstytucji, kde se bude křížit s první linkou (stanice byla z prvotních plánů kvůli úsporám vyjmuta, ale brzy by se měla začít stavět) až k západnímu nádraží. Na druhé straně od stanice Gocław by měla třetí linka v delší perspektivě vést zpět na levý břeh Visly, kde se bude znovu křížit s první linkou (stanice Racławicka nebo Wilanowska) a dále k železničním stanicím Służewiec nebo Okęcie.

https://wiadomosci.onet.pl/warszawa/war ... go/kndlvvs
Přílohy
metro3_0.png
metro3_0.png (446.18 KiB) Zobrazeno 11496 x
Trupman
Příspěvky: 578
Registrován: 21.3.2009 23:12:06

Re: Varšava

Příspěvek od Trupman »

Těch 315 tis. je extrémně optimistické číslo, třeba na provozované druhé lince byl denní obrat před rokem 2020 kolem 200 tis. pasažérů. A to se jedná o linku delší a trasovanou přes centrum.
Kritika je slušně sepsaná v tomto polském komentáři
https://www.transport-publiczny.pl/mobi ... 68010.html

Velký problém je třeba špatná a málo kapacitní dispozice přestupních stanic.
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Varšava

Příspěvek od ML90 »

S tím článkem se dá snad téměř ve všem souhlasit. Obě ta sídliště si metro zaslouží, ale dovedu si představit, že by bylo lepší to třeba na pravém břehu rozdělit na dvě větve místo vedení obloukem.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Varšava

Příspěvek od ML90 »

Pokračuje stavba tunelu přes čtvrť Ursynów na jižním obchvatu Varšavy, fotky ze stavby jsou k vidění v těchto článcích:

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/41026/Ni ... n-w-tunelu

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/41105/Co ... y-Warszawy







Od listopadu letošního roku by na úseku S8, který prochází Varšavou, mělo začít fungovat úsekové měření rychlosti. Bude se to týkat dvou úseků mezi MÚK Łabiszyńska a Marki a Konotopa a Bemowo.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/41141/Be ... -Warszawie
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Varšava

Příspěvek od ML90 »

Stavba tunelu přes čtvrť Ursynów na jižním obchvatu Varšavy se blíží ke konci, už se zde mimo jiné maluje VDZ. Zatím ještě nepadlo konkrétní datum, kdy bude tunel zprovozněn, ale podle GDDKiA by k tomu mělo dojít za zhruba dva měsíce.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/41635/Zb ... -Warszawie

ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Varšava

Příspěvek od ML90 »

Loni otevřený jižní obchvat Varšavy má problémy s povrchem. Pouhého půl roku po otevření se musí na části mostu přes Vislu vyměnit asfalt, protože na 850 m trasy se objevily nerovnosti. Na týden zde proto bude provoz stažen do jednoho pruhu.

https://www.money.pl/gospodarka/skandal ... 3792a.html
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Varšava

Příspěvek od ML90 »

Otevření tunelu na jižním obchvatu Varšavy je čím dál tím blíž. Momentálně už jsou všechny práce ukončené a probíhají závěrečné kontroly stavby. Ještě se čeká na hasičskou kontrolu a poté už bude moci GDDKiA podat žádost o užívání stavby. Podle odhadů by se tunelem mělo začít jezdit během podzimu.

https://www.gov.pl/web/gddkia-warszawa/ ... -ursynowie
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Varšava

Příspěvek od ML90 »

Zprovoznění tunelu na jižním obchvatu Varšavy se protahuje a ještě k němu nedošlo. Stavba už je komplet hotová, ale ještě nezískala povolení k provozu. Podle posledních zpráv ještě chybělo povolení od hasičů, stavebního dozoru Mazovského vojvodství a nakonec musí projít kontrolou vojvodského úřadu ve Varšavě.

https://www.gov.pl/web/gddkia-warszawa/ ... agu-s2-pow
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Varšava

Příspěvek od Diaľničiar »

ukázková jízda úsekem s tunelem:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Varšava

Příspěvek od ML90 »

K tomu jen dodám, že tunel má konečně všechna povolení a dnes přesně v poledne byl uveden do provozu. Jižní obchvat Varšavy je tím komplet hotový a už chybí jen východní část obchvatu. Kousek na jihu po MÚK Zakręt je ve výstavbě a příští rok se bude otevírat. U hlavní části přes čtvrť Wesoła se ale řeší protesty obyvatel (klasické NIMBY) a žaloby, takže než se dostane k realizaci, tak to ještě chvilku potrvá.

https://www.muratorplus.pl/inwestycje/i ... -u4h1.html
Odpovědět

Zpět na „Polsko“