S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Odpovědět
Honzl
Příspěvky: 287
Registrován: 9.11.2017 23:11:08

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od Honzl »

Arame, máte -- co se týče faktů a předpisů -- naprosto pravdu, ale Anonym zas míchá jablka s hruškami (tedy R a D) a mapman má svůj osobní názor proti Vašemu, bez ohledu na budoucí projekce a celo-evropský mezistátní provoz a ,,myslí si'' že tam bude intenzita 13.000, tedy ,,předpokládaná''. Kdo a kdy takto předpokládal a zda vůbec uvažoval celoevropsky a do budoucna, by bylo asi zajímavé zjistit. Já mohu mít osobní názor, že tak kdysi dávno uvažovali projektanti té R11 na základě tehdejších xenofobií podbarvených odhadů budoucího provozu(!) a pak to jen ,,vyčůraně'' přejmenovali z R na D, aniž hnuli prstem. Víte Arame, jak dávno to projektovali jako R??? A navíc, pokud chce někdo být minimalista, tak se s ním nedohodnete... (Ale taky vím, že všichni chceme, aby tam už něco bylo postaveno a co nejrychleji!!!)
michal
Příspěvky: 4578
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od michal »

Na podzim 2001 jsem byl na ŘSD a tam jsem se dozvěděl, že se R11 plánuje v kategorii R proto, aby se ta stavba dala snáze protáhnout krajinou, čili proti ní byl menší odpor. Především ze strany ekologických hnutí. Že to je vlastně spíš jen administrativní cesta, že se to od normální dálnice skoro lišit nebude. V té době jsem to nechápal, protože se ještě tiskly autoatlasy a v nich by R11 nebyla značená jako dálnice, což nedávalo smysl :D :D :D Do jaké míry se ten záměr zdařil a změna kategorie urychlila a zjednodušila přípravu stavby posuďme sami o 19 let později...
Aram96
Příspěvky: 7894
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od Aram96 »

No, to R v průchodu horskou oblastí docela chápu, příhodnější poloměry atd. Pokud budou pořád dostatečné na návrhovou rychlost 120 km/h, resp. tam bude moci být 130, neměl bych problém s tím, že došlo k přeřazení na dálnici. Dálnice v kategorii D mají sice Vn také 120, ale povolená by tam mohla být na značné části úseků i 150-160 km/h, což by na bývalém Rku určitě už nešlo. Jen měly přibýt i ty odstavné, když se z toho udělala dálnice. Ale to je, uznávám, po bitvě generálem ... Důležité je, že by mělo přijít na řadu poučení - jsem rád, že se D6 bude plánovat s odstavnými, když to bude dálnice :ok: - ovšem je to málo. Chtělo by to prozření na více stavbách. A především by to chtělo více prozření ve věci 3-pruh vs 2-pruh. Ale to už je OT i v tomto celém OT. :mrgreen:
Ono celá ta situace s D11, R11, R35 je kočkopes jako prase. Dříve se vůbec neplánovalo koncepčně pro republiku ale "Déčka" se tahaly akorát z Prahy, na Moravu se doslova kašlalo, dálnice Praha-Olomouc měla být jednoznačně jednolitá komunikace v kategorii poctivé D a ne nějaké druhořadé Rko pro celostátní tah. MÚK Sedlice měla vypadat totálně jinak, protože směr na HK a PL je tam rozhodně sekundární, ale to je všechno minulost, takže do toho bych nerad zabrušoval. Změny se dočkáme možná za 20-30 let až budou dostavěny všechny dálnice a 6-pruhy. Jen by to chtělo, aby nové stavby vznikaly opravdu moderně, to jest dálnice s odstavnými, bez odstavných to mají být Ska čili silnice první třídy ve 4-pruhu, s MÚK, a 110 km/h, křížení dálnic má mít 2-pruhové rampy a připojování a odpojování s dostatečnou délkou a ne se pořád vymlouvat na to, že to je bývalé Rko a proto se to staví jak v 90. letech. A už na to kašlu, nechávám to být.
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od Honey72 »

To bude nejlepší :-) Chápu Tvé nadšení pro věc, také jsem takový býval, ale semlelo mě to prostě :-) A jestli D-čko nebo R-ko je víceméně jedno. Můžeš si tu u každé stavby postěžovat, postesknout, ale je to asi tak všechno co s tím můžeš dělat :-) Dnes kvůli vysokým nákladům řada zemí staví převážně R-ka, třeba Polsko, Francie, Německo. A Španělsko má z celkové rychlostní sítě úplně zanedbatelné minimum dálnic.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Aram96
Příspěvky: 7894
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od Aram96 »

Honey, tohle je ale zase demagogie, nezlob se. Jaký je prosímtě, rozdíl v novém polském Rku od našich Déček ? Ten, že oni mají v mnoha případech široký SDP připravený na 6-pruh, jinak nic. ;)
Jinak současně plánovanou dálniční síť beru jako hlavní rastr, chtělo by to všude odstavné a pořádné poloměry (výjimku na D11 zkousneme, ale snad bude poslední) a nějaké případné nové dálniční tahy ať jsou klidně "Rka" či spíše "Ska", nemám s tím problém. Pokud to ale budou chtít nazývat dálnicí, tak až je to D 26,0/130 :kladivo: Aby, když člověk přejede do republiky a pojede po té nejvýznamnější kategorii komunikací, má také nějakou jistotu komfortu. Souvisí s tím určitě i potřeba dostavět odstavné např. na D35 při nejbližší generální opravě. :kladivo:
kollma
Příspěvky: 219
Registrován: 27.12.2013 17:32:57

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od kollma »

Já tohle rozdělení na R/D taky nechápu, naopak to teď docela dává smysl v ČR. Ale že Španělsko má "zanedbatelné minimum dálnic"? Jakože 17 tisíc kilometrů je málo?
mapman
Autor
Příspěvky: 5764
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od mapman »

Mimochodem, i Poláci nestaví všechno s odstavnými pruhy. S19 od Řešova na Prešov se bude stavět na úseku délky 30 km ve čtyřpruhu bez odstavného a nikoho to netrápí... Prostě pro málo zatížené úseky v horách je to akceptovatelná výjimka. A k tomu transevropskému myšlení a nárůstům dopravy - D5 na hranicích funguje už přes 22 let a na hranicích tu jezdí 15 tis. vozidel za den z toho 8 tis. kamionů za den. A to je to koridor o třídu významnější než D11. To jen taková poznámka pro Honzla - to číslo 13 tisíc není moje "si myslím", ale je někým vypočítané a opsané z oficiálních materiálů.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od ML90 »

Když už jsme teda v tom OT, tak jenom drobná poznámka. 1) V Polsku se skutečně velká část silnic staví s rezervou pro šestipruh, ale mnohde je to kritizované, protože se to dělá i na trasách, kde na to i v dlouhém výhledu jen těžko budou intenzity. Typicky je to třeba na A2 na východ od Varšav, kde byl podle posledního sčítání dopravy v roce 2015 provoz na úrovni 12000 vozidel za den. Tím se samozřejmě stavby prodražují. A naopak platí, že jsou úseky, kde jsou výrazně vyšší intenzity a hodilo by se tam tu rezervu mít, ale stavělo se bez ní. 2) U té S3 taky hraje roli to, že je to s ní trochu obráceně než s naší R11/D11. Původně se totiž plánovala jako dálnice A3 a potom byla přeřazena do nižší kategorie.
Aram96
Příspěvky: 7894
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od Aram96 »

Díky všem za poznámky. Já každopádně docela nerad slýchám argumenty, že někde se něco staví tak a tak, tak to může být i u nás. Když totiž často tenhle argument použil dříve jinde, v jiném kontextu, byl jsem zašlapán do země, že nejsme zahraničí atd. atd. To, že ten 4-pruh bez odstavných bude pro dané intenzity dostačovat, určitě sdílím, a horší poloměry (bývalé Rko) je pochopitelné v horských oblastech s nižšími intenzitami, beru. Jen by se ty ušetřené peníze měly využít naopak pro kapacitnější křižovatky a lepší poloměry tam, kde jsou nebo budou intenzity daleko vyšší. Toť vše, to se ale bohužel moc neděje. V tomhle jsou na tom stokrát lépe i Slováci, když už jsme u těch srovnávání.
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od Honey72 »

Kollmo: španělská síť rychlostních komunikací má sice 17 tis. km, ale jen několik málo tisíc (odhaduji tak dva, tři) je označeno jako dálnice, zbytek je opravdu jen něco jako naše bývalá Rka, valná část dokonce jen rozšířenou silnicí, v horách či aglomeracích dokonce s prudkými zatáčkami či serpentinami. Dokonce ani největší a hlavní město Madrid není napojeno na dálniční síť přímo, ale jen jejich prostřednictvím. Stejně jako u Polska to je dáno předně levnější variantou pro tak obrovské vzdálenosti ve velké zemi.

Arame: ty chceš všude chválihodně stavět odstavné pruhy a odpočívky a přestavovat dálniční uzly, když nejsme schopni včas dokončit ani rekonstrukci D1 :-) My tu nikdo nehájíme, že stavět bez odstavných je správné, ale bereme to jako fakt se kterým jsme se smířili a věčným stěžováním si zde na fóru těžko něco změníme. Vlastně už ani nechceme. My chceme stavět. Ano, u projektů, co jsou v rané fázi, tam se ještě možná vyplatí podávat návrhy, ale u toho co jede už to je pasé.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
kollma
Příspěvky: 219
Registrován: 27.12.2013 17:32:57

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od kollma »

Dálnice ve Španělsku se značí jako Autovía (bez poplatku), nebo Autopista (s poplatkem), to rozhodně dá v součtu přes deset tisíc kilometrů. Rychlostním silnicím můžou odpovídat jejich lokální čtyřpruhy, kterých je několik v Katalánsku, např. dálniční přivadeč do Tortosy, silnice C-XX kolem Barcelony, M-XXX kolem Madridu apod. Každopádně to už je trochu offtopic.
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od Honey72 »

Jde jen o slovíčkaření. Stejně jako naše rychlostní silnice - R byly a polské expresní silnice - S jsou započítávány do dálniční sítě, jsou i španělské Autopisty - A. Ale nejsou to prostě dálnice :-)

Komunikace Autovia jsou označeny touto nezvyklou značkou:
https://www.google.cz/maps/@36.7469425, ... 8192?hl=cs

Dálnice AP mají mezinárodní standardizovanou značku.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Xyzc
Příspěvky: 212
Registrován: 24.11.2016 7:56:53

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od Xyzc »

Aram96 píše:No, to R v průchodu horskou oblastí docela chápu, příhodnější poloměry atd. Pokud budou pořád dostatečné na návrhovou rychlost 120 km/h, resp. tam bude moci být 130, neměl bych problém s tím, že došlo k přeřazení na dálnici. Dálnice v kategorii D mají sice Vn také 120, ale povolená by tam mohla být na značné části úseků i 150-160 km/h, což by na bývalém Rku určitě už nešlo. Jen měly přibýt i ty odstavné, když se z toho udělala dálnice. Ale to je, uznávám, po bitvě generálem ... Důležité je, že by mělo přijít na řadu poučení - jsem rád, že se D6 bude plánovat s odstavnými, když to bude dálnice :ok: - ovšem je to málo. Chtělo by to prozření na více stavbách. A především by to chtělo více prozření ve věci 3-pruh vs 2-pruh. Ale to už je OT i v tomto celém OT. :mrgreen:
Ono celá ta situace s D11, R11, R35 je kočkopes jako prase. Dříve se vůbec neplánovalo koncepčně pro republiku ale "Déčka" se tahaly akorát z Prahy, na Moravu se doslova kašlalo, dálnice Praha-Olomouc měla být jednoznačně jednolitá komunikace v kategorii poctivé D a ne nějaké druhořadé Rko pro celostátní tah. MÚK Sedlice měla vypadat totálně jinak, protože směr na HK a PL je tam rozhodně sekundární, ale to je všechno minulost, takže do toho bych nerad zabrušoval. Změny se dočkáme možná za 20-30 let až budou dostavěny všechny dálnice a 6-pruhy. Jen by to chtělo, aby nové stavby vznikaly opravdu moderně, to jest dálnice s odstavnými, bez odstavných to mají být Ska čili silnice první třídy ve 4-pruhu, s MÚK, a 110 km/h, křížení dálnic má mít 2-pruhové rampy a připojování a odpojování s dostatečnou délkou a ne se pořád vymlouvat na to, že to je bývalé Rko a proto se to staví jak v 90. letech. A už na to kašlu, nechávám to být.
Rozdíl mezi R a D byl (je) krom návrhové kategorie pouze v hodnotách podélných sklonů, vše ostatní je stejné:
území: rovinaté; pahorkovité; horské
R25,5 (D26,0): 3,5%; 4,5%; 5%
D27,5: 3,0%; 4,0%; 4,5%

Pocitově to může být jinak i u poloměrů, ale to je dané normou platnou v době výstavby pro jednotlivé komunikace. Proto jsou dnešní S24,5 komfortnější než některé D/R z dob socialismu.

Tudiž nedostavěné úseky D35 a D11 nebudou nijak směrově a výškově sprzněné proti D27,5. Tedy s výjimkou D1109, která je částečně v nové kategori D21,5/100 se zálivy.

Problémem je pouze šířkové uspořádání, kde D35 je pouze v kategorii D26,0. Za socialismu se rozhodlo, že to bude Rko, protože na trase není Praha, Brno nebo Bratislava a nikdo moc neřešil nějaké dopravní modely. Dnes už se ví, že po dostavbě dálniční sítě a VRT Praha - Brno budou na trase na Praha - Olomouc po D11/D35 min. stejné, spíš o fous vyšší intenzity než na D1 Praha - Brno a komunikace by si zasloužila D28,5 jako D1, aby šlo v uzavírkách jezdit 2+2.

MUK Sedlice opravdu není optimální. Měla být navržená na 130 km/h do všech směrů, podobně jako křížení D1/D35 u Lipníku. I když pro začatek by stačilo, kdyby se na větvi od Prahy na Opatovice neutahoval ten poloměr ve složeném oblouku, to je největší nešvar téhle křižovatky. Dotěď nechápu, že ten oblouk mohl na ŘSD projít. Ale na křížení D1/D35 u Lipníku vznikla v napojení D35 od Olomouce do D1 možná ještě vetší prasárna, kde se dva pruhy stahují do jednoho přesně v místě napojení na D1, přitom stačilo ten pravý pruh protáhnout o 300m a ubylo by velké množství kolizních situací. Takže se nelze divit ničemu, MUK v CZ zatím neumíme jako na západ a na sever od nás.

Současná koncepce 3+3 je postavená na pevných základech a podle mne dobrá. D1 skutečně nepotřebuje 3+3 z Prahy až do Brna (ŘSD už se dostatečně spálilo mezi Lipníkem a Bělotínem). Stačí jen kolem Brna a u Prahy. D10 do MB a D11 do Poděbrad je taky na mistě. Kde chybí rezerva v SDP na 3+3 je v peáži D11/D35 mezi MUK Opatovice a Plotiště, kde se u HK počítá za 20 let se skoro 45k voz./24h. Navíc se celá republika vylidňuje a přírustky obyv. jsou jen kolem Prahy, na jihu od Brna a na Hradubicku, takže tady by to smysl mělo.

Neřekl bych, že Morava je na tom nějak špatně. Co se týče hustoty dálnic je na tom líp než Čechy. Ale to je spíš tím, že v čechách je častějším zvykem stavby blokovat a zdržovat, stejně tak jsou Moraváci ochotnější prodávat pozemky.
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od Honey72 »

Proč by se ŘSD spálilo mezi Lipníkem a Bělotínem ? Naopak, koncepce v tomto úseku je správná a díky bohu se tenkrát nikdo nesnažil ušetřit. Vedou tudy dvě dálnice v jedné stopě, teoreticky by měly být 4+4. Současné 3+3 pruhy se zdají být málo vytížené hlavně kvůli nedokončené Palačovské spojce. Tudiž téměř veškerá doprava po E442/35 nemůže úsek využít a ještě před rozšířením u Lipníku sjíždí na starou silnici přes Hranice.

Ta poslední věta o ochotě Moravanů prodávat pozemky mě trošku rozesmála :-) Problémy jsou i tam.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
michal
Příspěvky: 4578
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od michal »

No když se podívám na sjezd z D1 na D48 (tehdy ještě R48), tak tam moc velkorysosti teda nevidím, asi už pro tenhle úsek došla... https://goo.gl/maps/2S3bquSG2QbEaCvg8 Ale ano, jet po D1 mezi Lipníkem a tímto sjezdem je super. Nízké intenzity, 3+3, člověk má pocit, že takto by to mělo být u nás všude. Jen nebýt těch středopruhařů, kteří do pravého nezajedou, ani kdyby ten kamion byl pět kilometrů před nimi... :crazy: :zvraci:
Aram96
Příspěvky: 7894
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od Aram96 »

Chlapi, odpověděl jsem v Parametry komunikací, tady je to fakt hooodně OT už.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od ML90 »

Tak jsme se konečně po dlouhých průtazích dočkali. Třetí úsek čili Bolków-Kamienna Góra má stavební povolení, takže se může začít stavět. Uvidíme nakolik se to zpoždění odrazí na termínu dokončení stavby, který byl původně stanovený na III kvartál roku 2023. Příhraniční úsek už by ho měl taky brzy dostat.
Haward
Příspěvky: 304
Registrován: 22.10.2014 19:03:04
Bydliště: Roztoky

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od Haward »

Na stránkách http://s3-bolkow-kamiennagora.pl/index.html to zatím není ....
Šefel
Příspěvky: 188
Registrován: 13.9.2016 21:45:16

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od Šefel »

ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od ML90 »

Jinak ještě doplnění. Oproti původním plánům se vydání stavebního povolení protáhlo o 9 měsíců, což znamená, že by se dokončení úseku Bolków-Kamienna Góra mělo na základě termínů ve smlouvě posunout na červen 2024 (alespoň podle propočtů na fóru skyscrapercity). Původní termín byl III kvartál 2023.
Haward
Příspěvky: 304
Registrován: 22.10.2014 19:03:04
Bydliště: Roztoky

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od Haward »

1975
Příspěvky: 4233
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od 1975 »

ML90 píše:Jinak ještě doplnění. Oproti původním plánům se vydání stavebního povolení protáhlo o 9 měsíců, což znamená, že by se dokončení úseku Bolków-Kamienna Góra mělo na základě termínů ve smlouvě posunout na červen 2024 (alespoň podle propočtů na fóru skyscrapercity). Původní termín byl III kvartál 2023.
...zajímavé, že o tom v článku na zdopravy není ani čárka... naopak tam tvrdí, že do roku 2023 bude i ten úsek na hranice, to je taky nereálné, ne?
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od ML90 »

1975 píše:...zajímavé, že o tom v článku na zdopravy není ani čárka... naopak tam tvrdí, že do roku 2023 bude i ten úsek na hranice, to je taky nereálné, ne?
Ten hraniční úsek je jednodušší (narozdíl od toho předchozího tam nebudou tunely), takže pokud teď někdy bude vydané stavební povolení a začnou stavět, tak rok 2023 určitě realistický je. Podle původního harmonogramu při podepisování smlouvy měl být hotový už v roce 2021.
Jirka95
Příspěvky: 290
Registrován: 27.8.2014 12:39:31

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od Jirka95 »

Na videích v článku výše nevidím žádné odstavné pruhy. Poláci ten úsek také staví v něčem podobném naší R21,5/100 ?
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: S3 - Legnica-Bolkow - CZ

Příspěvek od ML90 »

Odstavné pruhy tam budou viz https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/16603/S3-Bolkow-Lubawka

"Na całym odcinku przedmiotowej drogi ekspresowej S3 przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu, pasem dzielącym oraz pasem awaryjnym, dostosowany do prognozowanego poziomu ruchu." (Na celém úseku rychlostní silnice S3 bude profil 2x2 se středním dělícím pásem a odstavnými pruhy přizpůsobený prognózované úrovni provozu)

Jinak když už jsme u toho, tak bez odstavných pruhů podobně jako naše D11 se budou stavět 3 příhraniční úseky S19 u slovenské hranice.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 17.10.2021 10:36:37, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by narušilo smysl debaty
Odpovědět

Zpět na „Polsko“