Dálnice jako přistávací dráha
Dálnice jako přistávací dráha
Možná už tady to téma někdy bylo, ale rád bych se zeptal, jak je to s "jiným" využitím dálničních těles. Mám namysli např. záložní přistávací dráhy vojenských letišť, které byly za minulého režimu vyprojektovány na D1 u Měřína, R46 u Vyškova anebo na slovenské D1 u Nového Mesta nad Váhom. Nevíte o nich něco? Existují ještě nějaké jiné? Dají se ještě v případě potřeby využít? Počítá se s těmito zálohami ještě ze strategických důvodů do budoucna? A poslední otázka - nevíte ještě o nějakém jiném "projektantském fíglu", který s dálniční infrastrukturou počítal i pro jiné využití (vojenské či civilní..)?
Re: Dálnice jako přistávací dráha
Už to tu bylo.
Při pohledu na mapu to ještě vypadá, jako by se předpokládalo vybudování dráhy u Rokycan (jediný přímý úsek D5, velké odpočívky poblíž konců jako stojánky, zázemí blízkého malého letiště), ale vozovka tak uzpůsobena není.
Při pohledu na mapu to ještě vypadá, jako by se předpokládalo vybudování dráhy u Rokycan (jediný přímý úsek D5, velké odpočívky poblíž konců jako stojánky, zázemí blízkého malého letiště), ale vozovka tak uzpůsobena není.
Re: Dálnice jako přistávací dráha
To nebude ono... D5 se stavěla pár let po revoluci a to už potřeba záložních letišť nebyla, navíc když se podíváte na "ostatní" dráhy, tak v konkrétním úseku je vždy středový dělící pás vybetonovaný a "odpočívky" pro sjezd/nájezd letadla na vozovku jsou na jedné straně dálnice.P_V píše:Už to tu bylo.
Při pohledu na mapu to ještě vypadá, jako by se předpokládalo vybudování dráhy u Rokycan (jediný přímý úsek D5, velké odpočívky poblíž konců jako stojánky, zázemí blízkého malého letiště), ale vozovka tak uzpůsobena není.
Re: Dálnice jako přistávací dráha
Ale ano, je to ono. D5 se sice stavěla po revoluci, nicméně naplánována byla už dávno před tím. A letiště ... teda záložní přistávací plocha tam být měla, i teď to lze vypozorovat podle rovného úseku a typického rozmístění stojánek/odpočívek. Že se to nakonec jako "letiště" nepostavilo už je věc jiná, naplánováno to tam ale rozhodně bylo.
Jinak k původnímu dotazu, ne, dnes se s těmahle plochama nepočítá ani ze strategických důvodů.
Historiské využití se tu sice řešilo, ale bylo to ve staré verzi fóra, která už není k dispozici. Více informací k tomu ale naleznete na stránkách fanoušků letadel, někde jsou i nějaké fotky a termíny kdy se zkoušelo nějaké to cvičení.
A taky se někde objevila fotka, odhadem tak ze 70tých let, armádního L29 Delfín na R10 u Staré Boleslavi. Je tam v lese dlouhý rovný úsek, jen je jaksi uprostřed most přes hlavní trasu. Pamatuju si že to letadlo stálo na fotce u toho mostu ... jednalo se o nějaký pokus, jestli by toho šlo využít pro armádní účely, tuším se to zkoušelo těsně před zprovozněním.
No a jiné využití dálnice? U Brna už byla 2x využita D1 jako parkoviště pro velké množství vozidel při společenské akci (rekonstrukce bitvy u Slavkova a návštěva papeže).
Další zajímavé civilní využití dálničního tělesa se odehrálo v roce 2002 u Plzně. Díky různým tahanicím o trasu obchvatu Plzně se to stavělo hodně rozkouskovaně. Jako první se postavil most přes Úslavu, protože to byla samostatná stavba se svým vlastím stavebním povolením. Most byl dostavěn už v roce 1999, přestože navazující úseky šly do provozu až 2003. No a při rozsáhlých povodních v roce 2002 to byl široko daleko jediný sjízdný most, takže byl využíván záchranýmy sbory, přestože k němu tehdy ještě nevedla dálnice. Detaily snad najdete v dobovém tisku.
EDIT: našel jsem ty fotky: http://www.flightsim.cz/forum_prispevek ... =0&style=2
Jasně je vidět, že u Boleslavi to nebyl Delfín, ale Albatros (asi ;o).
Jinak k původnímu dotazu, ne, dnes se s těmahle plochama nepočítá ani ze strategických důvodů.
Historiské využití se tu sice řešilo, ale bylo to ve staré verzi fóra, která už není k dispozici. Více informací k tomu ale naleznete na stránkách fanoušků letadel, někde jsou i nějaké fotky a termíny kdy se zkoušelo nějaké to cvičení.
A taky se někde objevila fotka, odhadem tak ze 70tých let, armádního L29 Delfín na R10 u Staré Boleslavi. Je tam v lese dlouhý rovný úsek, jen je jaksi uprostřed most přes hlavní trasu. Pamatuju si že to letadlo stálo na fotce u toho mostu ... jednalo se o nějaký pokus, jestli by toho šlo využít pro armádní účely, tuším se to zkoušelo těsně před zprovozněním.
No a jiné využití dálnice? U Brna už byla 2x využita D1 jako parkoviště pro velké množství vozidel při společenské akci (rekonstrukce bitvy u Slavkova a návštěva papeže).
Další zajímavé civilní využití dálničního tělesa se odehrálo v roce 2002 u Plzně. Díky různým tahanicím o trasu obchvatu Plzně se to stavělo hodně rozkouskovaně. Jako první se postavil most přes Úslavu, protože to byla samostatná stavba se svým vlastím stavebním povolením. Most byl dostavěn už v roce 1999, přestože navazující úseky šly do provozu až 2003. No a při rozsáhlých povodních v roce 2002 to byl široko daleko jediný sjízdný most, takže byl využíván záchranýmy sbory, přestože k němu tehdy ještě nevedla dálnice. Detaily snad najdete v dobovém tisku.
EDIT: našel jsem ty fotky: http://www.flightsim.cz/forum_prispevek ... =0&style=2
Jasně je vidět, že u Boleslavi to nebyl Delfín, ale Albatros (asi ;o).
-
- Příspěvky: 339
- Registrován: 11.3.2009 16:09:01
Re: Dálnice jako přistávací dráha
Doplnil bych ze se jednou uskutecnil opravdovy test teto moznosti - tesne pred spustenim dalnice se na ni uskutecnilo takticke cviceni letecke jednotky. Na dalnicnim telese tehdy pristavaly jak L-29, tak MIG-21. Ty potom startovaly dokonce pomoci tzv "sprdu", tedy startovacich raket..to slovo je vtipna ceska zkomolenina nejake ruske zkratky.
Vznikl z toho i domumentarni film, ktery jsem videl na Festivalu leteckych filmu. Bohuzel od te doby jsem ho nikde nenasel.
Vznikl z toho i domumentarni film, ktery jsem videl na Festivalu leteckych filmu. Bohuzel od te doby jsem ho nikde nenasel.
-
- Příspěvky: 339
- Registrován: 11.3.2009 16:09:01
Re: Dálnice jako přistávací dráha
Tady je o tom dost informaci a fotek
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek ... =0&style=2
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek ... =0&style=2
Re: Dálnice jako přistávací dráha
Když došlo na lámání chleba o tom jestli to MO ČR zatáhne, tak náhle zjistilo, že to zase tak třeba není a od záměru vybudovat na D5 záložní vojenské letiětě ustoupilo.P_V píše:Už to tu bylo.
Při pohledu na mapu to ještě vypadá, jako by se předpokládalo vybudování dráhy u Rokycan (jediný přímý úsek D5, velké odpočívky poblíž konců jako stojánky, zázemí blízkého malého letiště), ale vozovka tak uzpůsobena není.
Další byla plánována na D1 u Podbřežic, na D47 u Mankovic a na D35 někde u Holic.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Dálnice jako přistávací dráha
u Měřína to není jen těleso, ale i dálniční most a komunikace pod ním.
tam si armáda také vyžádala rozšíření a úpravy. k čemu to mělo sloužit nevím a táty už se bohužel nezeptám.
tam si armáda také vyžádala rozšíření a úpravy. k čemu to mělo sloužit nevím a táty už se bohužel nezeptám.
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Dálnice jako přistávací dráha
Jde o tento most? http://mapy.cz/#mm=F@dm=136569744+13345 ... 51024@z=16
Ten most se už na konci 80. let opravoval
Těleso bylo v takovýchto místech rozšířeno na 60 m, resp. o 16,75 m na obě trasy ve formě nezpevněné krajnice a střední dělící pás byl vybetonován.
Konkrétně u Měřína si piloti stěžovali na nedostatek orientačních bodů při letu od Prahy.
Ten most se už na konci 80. let opravoval
Těleso bylo v takovýchto místech rozšířeno na 60 m, resp. o 16,75 m na obě trasy ve formě nezpevněné krajnice a střední dělící pás byl vybetonován.
Konkrétně u Měřína si piloti stěžovali na nedostatek orientačních bodů při letu od Prahy.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
-
- Autor
- Příspěvky: 6839
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dálnice jako přistávací dráha
No aspoň u toho Měřína nebude problém při rozšiřování na 2x3
Při kterém bych to letiště zachoval.
Při kterém bych to letiště zachoval.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Dálnice jako přistávací dráha
Ví někdo přesně, kdy v Měříně probíhala vojenská cvičení? Případně nějaké fotky by byly špica.
Slyšel jsem o letech 1980, 1985 a 1987.
Slyšel jsem o letech 1980, 1985 a 1987.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
-
- Autor
- Příspěvky: 6839
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dálnice jako přistávací dráha
Lenny díval jsi se na ten odkaz, tam jsou i fotky a nějaké ty data.Ondra O.K. píše:Tady je o tom dost informaci a fotek
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek ... =0&style=2
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Dálnice jako přistávací dráha
Toto jsem našel na http://www.flightsim.cz/forum_prispevek ... =0&style=2
Takže nepotvrzený zůstavá rok 1987. Bližší podrobnosti k tomu cvičení v roce 1985 někdo nemá?Poprvé se z "letiště Měřín" létalo během letecko-taktického cvičení v roce 1980 a to od 19.9. do 3.10. Létání se zůčastnila letka 4.sbol s 12 letouny Mig-21MF, letka 4.slp s 12letouny Mig-21MF/MA, a letka 28.sbolp se šesti Mig-23BN.jako značkující nepřítel létalo 26 letadel Su-7.
Opakovaně se podobné cvičení na dálnici uskutečnilo v roce 1985, v měsíci říjnu a učastnily se ho také tehdy nové Su-25K.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)