Stránka 1 z 1

Dálnice jako přistávací dráha

Napsal: 26.4.2010 0:47:40
od sirkeci
Možná už tady to téma někdy bylo, ale rád bych se zeptal, jak je to s "jiným" využitím dálničních těles. Mám namysli např. záložní přistávací dráhy vojenských letišť, které byly za minulého režimu vyprojektovány na D1 u Měřína, R46 u Vyškova anebo na slovenské D1 u Nového Mesta nad Váhom. Nevíte o nich něco? Existují ještě nějaké jiné? Dají se ještě v případě potřeby využít? Počítá se s těmito zálohami ještě ze strategických důvodů do budoucna? A poslední otázka - nevíte ještě o nějakém jiném "projektantském fíglu", který s dálniční infrastrukturou počítal i pro jiné využití (vojenské či civilní..)? ;)

Re: Dálnice jako přistávací dráha

Napsal: 26.4.2010 13:04:12
od P_V
Už to tu bylo.
Při pohledu na mapu to ještě vypadá, jako by se předpokládalo vybudování dráhy u Rokycan (jediný přímý úsek D5, velké odpočívky poblíž konců jako stojánky, zázemí blízkého malého letiště), ale vozovka tak uzpůsobena není.

Re: Dálnice jako přistávací dráha

Napsal: 26.4.2010 18:55:10
od sirkeci
P_V píše:Už to tu bylo.
Při pohledu na mapu to ještě vypadá, jako by se předpokládalo vybudování dráhy u Rokycan (jediný přímý úsek D5, velké odpočívky poblíž konců jako stojánky, zázemí blízkého malého letiště), ale vozovka tak uzpůsobena není.
To nebude ono... D5 se stavěla pár let po revoluci a to už potřeba záložních letišť nebyla, navíc když se podíváte na "ostatní" dráhy, tak v konkrétním úseku je vždy středový dělící pás vybetonovaný a "odpočívky" pro sjezd/nájezd letadla na vozovku jsou na jedné straně dálnice.

Re: Dálnice jako přistávací dráha

Napsal: 26.4.2010 20:15:11
od pp21
Ale ano, je to ono. D5 se sice stavěla po revoluci, nicméně naplánována byla už dávno před tím. A letiště ... teda záložní přistávací plocha tam být měla, i teď to lze vypozorovat podle rovného úseku a typického rozmístění stojánek/odpočívek. Že se to nakonec jako "letiště" nepostavilo už je věc jiná, naplánováno to tam ale rozhodně bylo.

Jinak k původnímu dotazu, ne, dnes se s těmahle plochama nepočítá ani ze strategických důvodů.
Historiské využití se tu sice řešilo, ale bylo to ve staré verzi fóra, která už není k dispozici. Více informací k tomu ale naleznete na stránkách fanoušků letadel, někde jsou i nějaké fotky a termíny kdy se zkoušelo nějaké to cvičení.

A taky se někde objevila fotka, odhadem tak ze 70tých let, armádního L29 Delfín na R10 u Staré Boleslavi. Je tam v lese dlouhý rovný úsek, jen je jaksi uprostřed most přes hlavní trasu. Pamatuju si že to letadlo stálo na fotce u toho mostu ... jednalo se o nějaký pokus, jestli by toho šlo využít pro armádní účely, tuším se to zkoušelo těsně před zprovozněním.

No a jiné využití dálnice? U Brna už byla 2x využita D1 jako parkoviště pro velké množství vozidel při společenské akci (rekonstrukce bitvy u Slavkova a návštěva papeže).

Další zajímavé civilní využití dálničního tělesa se odehrálo v roce 2002 u Plzně. Díky různým tahanicím o trasu obchvatu Plzně se to stavělo hodně rozkouskovaně. Jako první se postavil most přes Úslavu, protože to byla samostatná stavba se svým vlastím stavebním povolením. Most byl dostavěn už v roce 1999, přestože navazující úseky šly do provozu až 2003. No a při rozsáhlých povodních v roce 2002 to byl široko daleko jediný sjízdný most, takže byl využíván záchranýmy sbory, přestože k němu tehdy ještě nevedla dálnice. Detaily snad najdete v dobovém tisku.

EDIT: našel jsem ty fotky: http://www.flightsim.cz/forum_prispevek ... =0&style=2
Jasně je vidět, že u Boleslavi to nebyl Delfín, ale Albatros (asi ;o).

Re: Dálnice jako přistávací dráha

Napsal: 26.4.2010 20:22:08
od Ondra O.K.
Doplnil bych ze se jednou uskutecnil opravdovy test teto moznosti - tesne pred spustenim dalnice se na ni uskutecnilo takticke cviceni letecke jednotky. Na dalnicnim telese tehdy pristavaly jak L-29, tak MIG-21. Ty potom startovaly dokonce pomoci tzv "sprdu", tedy startovacich raket..to slovo je vtipna ceska zkomolenina nejake ruske zkratky.
Vznikl z toho i domumentarni film, ktery jsem videl na Festivalu leteckych filmu. Bohuzel od te doby jsem ho nikde nenasel.

Re: Dálnice jako přistávací dráha

Napsal: 26.4.2010 20:34:52
od Ondra O.K.
Tady je o tom dost informaci a fotek
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek ... =0&style=2

Re: Dálnice jako přistávací dráha

Napsal: 28.4.2010 16:37:42
od Lenny
P_V píše:Už to tu bylo.
Při pohledu na mapu to ještě vypadá, jako by se předpokládalo vybudování dráhy u Rokycan (jediný přímý úsek D5, velké odpočívky poblíž konců jako stojánky, zázemí blízkého malého letiště), ale vozovka tak uzpůsobena není.
Když došlo na lámání chleba o tom jestli to MO ČR zatáhne, tak náhle zjistilo, že to zase tak třeba není a od záměru vybudovat na D5 záložní vojenské letiětě ustoupilo.

Další byla plánována na D1 u Podbřežic, na D47 u Mankovic a na D35 někde u Holic.

Re: Dálnice jako přistávací dráha

Napsal: 28.4.2010 21:29:38
od Mike
u Měřína to není jen těleso, ale i dálniční most a komunikace pod ním.
tam si armáda také vyžádala rozšíření a úpravy. k čemu to mělo sloužit nevím a táty už se bohužel nezeptám.

Re: Dálnice jako přistávací dráha

Napsal: 28.4.2010 21:45:44
od Lenny
Jde o tento most? http://mapy.cz/#mm=F@dm=136569744+13345 ... 51024@z=16
Ten most se už na konci 80. let opravoval

Těleso bylo v takovýchto místech rozšířeno na 60 m, resp. o 16,75 m na obě trasy ve formě nezpevněné krajnice a střední dělící pás byl vybetonován.

Konkrétně u Měřína si piloti stěžovali na nedostatek orientačních bodů při letu od Prahy.

Re: Dálnice jako přistávací dráha

Napsal: 28.4.2010 22:04:20
od Martin z Ostravy
No aspoň u toho Měřína nebude problém při rozšiřování na 2x3 :ok:
Při kterém bych to letiště zachoval.

Re: Dálnice jako přistávací dráha

Napsal: 28.4.2010 22:13:08
od Lenny
Ví někdo přesně, kdy v Měříně probíhala vojenská cvičení? Případně nějaké fotky by byly špica.

Slyšel jsem o letech 1980, 1985 a 1987.

Re: Dálnice jako přistávací dráha

Napsal: 28.4.2010 22:15:27
od Martin z Ostravy
Ondra O.K. píše:Tady je o tom dost informaci a fotek
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek ... =0&style=2
Lenny díval jsi se na ten odkaz, tam jsou i fotky a nějaké ty data. :ok:

Re: Dálnice jako přistávací dráha

Napsal: 28.4.2010 22:23:12
od Lenny
Toto jsem našel na http://www.flightsim.cz/forum_prispevek ... =0&style=2
Poprvé se z "letiště Měřín" létalo během letecko-taktického cvičení v roce 1980 a to od 19.9. do 3.10. Létání se zůčastnila letka 4.sbol s 12 letouny Mig-21MF, letka 4.slp s 12letouny Mig-21MF/MA, a letka 28.sbolp se šesti Mig-23BN.jako značkující nepřítel létalo 26 letadel Su-7.
Opakovaně se podobné cvičení na dálnici uskutečnilo v roce 1985, v měsíci říjnu a učastnily se ho také tehdy nové Su-25K.
Takže nepotvrzený zůstavá rok 1987. Bližší podrobnosti k tomu cvičení v roce 1985 někdo nemá?