Dotazy k R 35 superseverni trase

Jiné dotazy a diskuse k dálniční síti
Odpovědět
Milos Zahradnik

Dotazy k R 35 superseverni trase

Příspěvek od Milos Zahradnik »

Muzete prosim nekdo pripomenout, v jakem pomeru jsou v prumeru ceny na vystavbu 1km dalnice: a) rovnym terenem b) estakadou ve svahu c) tunelem d) po moste koukam napriklad na superseverni trasu dalnice R 35 Radlo - Ulibice a nemohu se zbavit dojmu, ze ten mapovy navrh byl udelan jen proto, aby odpudil od myslenky na takovouto variantu. Konkretne vedeni v useku Spalov/most - Rychnov s jedinym napojenim v udoli nad Z. Brodem mi pripada
pri blizsim pohledu (prvni muj dojem byl: to bude efektni stavba :-)) dost neuveritelne, kolik asi tak cini relace ceny estakady a tunelu stejne delky napriklad ? A mam li volbu typu "tunelem 1.5 km o 100m dolu a pote dalsim
tunelem 1.5 km o 100 m nahoru kolik cini (orientacne) zvysene naklady na PHM za rok provozu vuci variante bez klesani a stoupani (s trochu delsim tunelem)? Jak moc se podobna polozka pri navrhu trasy zohlednuje?
mapman
Autor
Příspěvky: 5763
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Dotazy k R 35 superseverni trase

Příspěvek od mapman »

Hm moc pěkná mapa, vidím ji poprvé s takovýmito variantami..

Nicméně k tomu problému délky tunelů u Železného Brodu, podle nákresu to vypadá, že se projektanti museli dostat do údolí kvůli výjezdu na Železný Brod, výš by to asi moc nešlo, otázkou je jestli je ta MÚK nutná zrovna tady...

Na každý pád je ta supereseverní varianta spíše z říše snů.

Nejlépe vychází pořád ta severní kolem Rovenska, koukám že už jsou tam naplánovány dokonce tři více než kilometrové tunely, jeden v místě kde se trasa nejvíc přibližuje k Troskám, další u Rovenska a třetí pod Turnovem, to už je taky poměrně dost, nicméně to umožňuje výrazně zmírnit dopady realizace této varianty na místní krajinný ráz.

Ta jižní je i tak delší a dopravně nevýhodná, nehledě na to že vede ve velké většině kolem současné I/16, která je poměrně slušnou a dobře průjezdnou silnicí s obchvaty, narozdíl od stávající I/35 Turnov - Jičín.

Co se týče cen za výstavbu, tak cena jednoho km tělesa dálnice bez mostů a tunelů nepřesahuje 200 mil. Kč. Nicméně s mosty, tunely a přeložkami sítí a silnic to pak jde výrazně nahoru. Cena na 1 km dálnice se pak může v rovinatém prostředí pohybovat někde mezi 400-500 mil Kč, v hornatém území pak cca 600 -700 mil a pokud jsou tam tunely a větší mosty, cena okamžitě vyletí ještě o dalších cca 100 - 150 mil nahoru. Střízlivým odhadem by se mohla ta střední varianta pohybovat někde kolem 700 mil. Kč / km, superseverní výrazně přes 800 mil Kč / km, nejlevnější by byla asi ta jižní, ale i tam je tunel a nějaké delší mosty takže pod 600 mil Kč / km to nejspíš nepůjde.
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2961
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Dotazy k R 35 superseverni trase

Příspěvek od Majkii »

Kdyby se jakousi šílenou náhodou měla stavět jižní varianta, tak by mi na ní nejvíc vadilo to, že by vůbec nevyužívala současnou I/16, jejíž těleso je na mnoha místech velmi podobné dálničnímu a už v současné podobě je to velká liniová bariéra, tedy nechápu, proč by zhruba o kilometr dál měla vzniknout překážka další. Vlastně "chápu": soudruzi sice I/16 postavili luxusně co se dopravních parametrů týče, jenže často hned vedle zástavby (nebo tam ta zástavba vznikla - Sobotka, Jičín).
wazer.cz
Pište česky, prosím!
Thomas
Příspěvky: 101
Registrován: 16.4.2009 20:15:39

Re: Dotazy k R 35 superseverni trase

Příspěvek od Thomas »

Na tré jižní je potíž i to, že spousta aut by steně asi jezdila po I/16 na MB. Ta severní je z hlediska stavebních nákladů v poměru k předpokládánému provozu zřejmě neúnosná.
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Dotazy k R 35 superseverni trase

Příspěvek od jonáš »

No mně to přijde celý jako naschvály, i ty dva tunely kolem Rovenska ve střední variantě (když by to šlo dle terénu snadno obejít jihem v zářezu nebo v expozici s mělce překrytym tunelem hloubenym a bez zajížděk) -- takhle se tam nejspíš ještě padesát let neposaví nic a pojede se dál skrze vsi. To by si možná měli místní uvědomit taky ;-)
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Dotazy k R 35 superseverni trase

Příspěvek od martini »

Takhle to má velkou šanci dopadnout jako mezi Vysokým Mýtem a Mohelnicí, kdy se pak 10 let budou handrkovat o trase. Naštěstí pokud mám správné informace, studie měla "pouze" prokázat, že nejlepší variantou (ze všech úhlů pohledu) je ta, která je územně stabilizovaná, tedy podél současné I/35. Neznám její výledek, ale měl jsem informace, že takováto studie bude LK zadána.

Nic to nemění na tom, že já jsem sice stále příznivec jižní varianty, ale má také samozřejmě mnoho mínusů a budu rád, pokud se rozhodne o realizaci v severní trase. Na I/16 by stečilo pár obchvatů, jinak je dobrá a dostačující, ale dle mého názoru by R35 právě v této trase na sebe stáhla nejvíce dopravy (tedy rozumějte všechnu z I/16 a cca plovinu z I/35, kterou může tvořit tranzit. Ale je pravda, že také musí sloužit i jako lokální spojka Jičín - Liberec a to už je po jižní variantě skutečně zajížďka.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Thomas
Příspěvky: 101
Registrován: 16.4.2009 20:15:39

Re: Dotazy k R 35 superseverni trase

Příspěvek od Thomas »

Tady případné zdržení naštěstí zas tolik nevadí, ale jižní varinata dost zbytečná zajižďka a neřeší ztároveň směr na MB.
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Dotazy k R 35 superseverni trase

Příspěvek od martini »

Právě, že směr na MB je u jižní varianty řešen přeložkou silnice II/276 Kněžmost - Bakov nad Jizerou. Co je na jižní variantě problém je zajížďka v relaci Turnov - Jičín. Při jízdě Liberec - Hradec už mě ta zajížďka je celkem jedno. A právě relace Turnov - Jičín bude dost využívána místními a hrozí, že by ji využíval i traznit, v případě, že by byla jižní varianta. Takže řešení území prostřední variantou R35 a pro směr Jičín - MB po I/16 s obchvaty do budoucna bude asi vyhovující. Navíc zatížení na I/16 o něco snad poklesne, až bude do Krkonoš hotová R11.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2961
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Dotazy k R 35 superseverni trase

Příspěvek od Majkii »

Na I/16 mezi Horním Bousovem a Mladou Boleslaví jsou naplánovány přeložky mimo obce už dnes a mám takovou obavu, že by se musely realizovat i při jižní variantě R35.
wazer.cz
Pište česky, prosím!
Thomas
Příspěvky: 101
Registrován: 16.4.2009 20:15:39

Re: Dotazy k R 35 superseverni trase

Příspěvek od Thomas »

martini: toho jsem si, pravda, nevšiml. Ale i tak působí mezifáze se silnicí II. třídy dost provizorně a nekoncepčně, i když nejspíš bude v pěkných paramtrech.

Jižní varianta mi každopádně připomíná výsledek určitého vývoje nikoli nepodobný trasování D1 na střední Moravě, byť z jiných příčin - aby se vyhovělo "všem", navrhl se nesmysl.
Pavel K.
Příspěvky: 4
Registrován: 19.3.2009 15:35:46

Re: Dotazy k R 35 superseverni trase

Příspěvek od Pavel K. »

K té jižní variantě (přes Sobotku) chci dodat, že vůbec neřeší dostupnost Semilska, zatímco superseverní ho napojuje na Liberec i Hradec a severní(střední) se semilským přivaděčem navíc ještě na Prahu - přes Turnov, čímž vlastně vzniká obchvat Brodu. Tento region se mediálně opomíjí, takže chci upozornit na následující:
Zdejší silnice mají kromě místy neuspokojivého stavu hlavně nevyhovující parametry, většinou totiž vznikly rozšiřováním historických cest a na dnešní provoz nebyly stavěny. Problém je, že po nich jezdí velké množství nákladních vozidel a míjet se na těch úzkých a klikatých silničkách s kamionem najíždějícím si do zatáčky není příjemné nikomu. Kromě toho se jedná o členitou podhorskou oblast, což znamená, že v zimě jsou obvyklé rychlé změny počasí a z toho pramenící problémy se sjízdností. Běžné jsou sněhové jazyky a závěje, takže i mírnější stoupání můžou blokovat nákladní vozidla (platí pro prac.dny), která ale není kde předem odstavit, protože parkovací plochy buď nejsou, nebo slouží jako odkladiště sněhu. Bohužel musím dodat, že doba jízdy relativně běžně může vzrůst o desítky minut, což zejména někteří tzv. "jednodenní lyžaři", co se ve středu urvali z práce, odmítají pochopit, nesmyslně riskují a vytvářejí neuvěřitelné dopravní situace.
Proto si myslím, že jižní var. je zbytečný a nic moc neřešící luxus.
Thomas
Příspěvky: 101
Registrován: 16.4.2009 20:15:39

Re: Dotazy k R 35 superseverni trase

Příspěvek od Thomas »

Neřekl bych, že střed Semilska je oblat hodná takového luxusu jako je rychlostní silnice, samotné Semily mají jen 8 tis. obyv. To nemá šanci vyvážit stavební náklady.
mapman
Autor
Příspěvky: 5763
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Dotazy k R 35 superseverni trase

Příspěvek od mapman »

Pavel K. píše:K té jižní variantě (přes Sobotku) chci dodat, že vůbec neřeší dostupnost Semilska, zatímco superseverní ho napojuje na Liberec i Hradec a severní(střední) se semilským přivaděčem navíc ještě na Prahu - přes Turnov, čímž vlastně vzniká obchvat Brodu.
Thomas píše:Neřekl bych, že střed Semilska je oblat hodná takového luxusu jako je rychlostní silnice, samotné Semily mají jen 8 tis. obyv. To nemá šanci vyvážit stavební náklady.
No já myslím že Pavel dobře napsal, že preferuje tu střední (po staru severní) variantu se semilským přivaděčem, protože napojí region účelně na všechny tři zmiňované směry...
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Dotazy k R 35 superseverni trase

Příspěvek od jonáš »

Thomas: no on takový Větrný Jeníkov bude mít nejspíš obyvatel ještě o hodně míň 8-)
M.Z.

Re: Dotazy k R 35 superseverni trase

Příspěvek od M.Z. »

Vnimal jsem mnohaletou kampan ekologu "S drakem rval se Michael" proti trase "pod Troskami" a zajimalo by mne, jakou realnou moc maji spravci CHKO. Jsou hranice CHKO necim posvatnym (co se porusuje jen na zaklade zvlastniho narizeni vlady apod.) nebo se bezne bere v potaz pri planovani i tohleto uzemi?
Ja osobne nikdy krajinu nedelim na tu "uvnitr ceduli" a "vne" myslim, ze rozumnou spravu zasluhuji obe strany takoveho plotu. Pochazim z mesta pod Kozakovem a jsem velkym patriotem tamniho kraje - a presto bych nemel problem s velikym tunelem pod Kozakovskym hrbetem (at jiz nekde
u Chuchelny, nebo i pod Hamstejnem pripadne Suchymi skalami) nekam
k Rovensku. Pokud by byl rozumne veden. Klidne treba castecne i po Volaveckem hrbetu, no tak by soucasne velke sady ustoupily dalnici, osidleni toho hrbetu je minimalni. (Kopat do opuky bude hadam take levnejsi nez do tvrdych hornin Zeleznobrodska.) Takovahle zkratka by tu superseverni trasu podstatne zlevnila (a Turnovsti by mohli byt spokojeni). Vim, ze ekologove by spustili obrovsky pokrik na takovyto navrh ale fakt si myslim, ze (napriklad) aktualni velke parkoviste na vrcholu Kozakova (tam by kdyz tak patrila lanovka, kdyz uz dnes jsou lide tak pohodlni, byl jsem na tom kopci za zivot
urcite tisickrat) hyzdi tuhle "strazni horu Ceskeho raje" mnohem vic nez dalnice, ktera by ji podtunelovala na vhodnem miste
Thomas
Příspěvky: 101
Registrován: 16.4.2009 20:15:39

Re: Dotazy k R 35 superseverni trase

Příspěvek od Thomas »

mapman - to jsem přehlédl , omlouvám se (tedy především Pavlovi) ...

jonáš: Větrný Jeníkov nejspíš nikdy nestál před problémem nějaké alternativní trasy, a v době trasování D 1 se přemýšlelo o trasováýní hodně jinak. Nemyslím, že je to vhodný příměr.

CHKO - pokud se nepletu, tak pokud prochází dálnice CHKO, tak jsou dotčeným orgánem, který se ve stavebním a územním řízení vyjadřuje, naproti tomu různá ekologická sdružení mají postavení účastníka řízení, pokud do řízení přistoupí.
mapman
Autor
Příspěvky: 5763
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Dotazy k R 35 superseverni trase

Příspěvek od mapman »

CHKO je zvláštní tím, že je v ní ze zákona zakázána výstavba dálnic (silnic už ovšem ne, a je tedy otázkou kam zařadit rychlostní silnici, ze zákona je totiž silnicí, i když stavebně-technicky je obdobná dálnici). Nicméně lze udělit výjimku z tohoto zákazu a tu uděluje Ministerstvo životního prostředí.

Z toho co je vidět na výše odkazované mapě vyplývá, že se střední varianta (koridor 1) vyhýbá všem velkoplošným i maloplošným chráněným územím a nezasahuje ani do území soustavy NATURA 2000, čili z tohoto hlediska je naprosto v pořádku.

Jiným argumentem už může být zásah do krajinného rázu, ale to už se týká naprosto všech variant kdekoliv. Nejvýznamnějším pohledovým zásahem by mohlo být narušení výhledu z Trosek, to jsem ale už zmiňoval výše, tam bylo zvoleno řešení dvou tunelů za sebou které mají tuto "vadu" odstranit. A kolem Turnova osobně žádný výrazný střet z hlediska ŽP a občanů nevidím, až na nutnost několika demolic v okolí Sobotecké ulice a nádraží Turnov-město. Pokud jde o hluk, tak ten dostatečně vykryjí protihluková opatření, bez nich by to ani nešlo...
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2961
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Dotazy k R 35 superseverni trase

Příspěvek od Majkii »

Kvůli výhledu z Trosek se obrovským valem zakrývala i pískovna ve Střelči, takže by to jistojistě šlo i případě "dálnice".
wazer.cz
Pište česky, prosím!
rumpeak
Příspěvky: 809
Registrován: 29.5.2009 7:47:12
Bydliště: Ostrava (předtím Bruntál a předtím Havířov) - když se stěhuji, tak jedině někam, kudy vede I/11 :)

Re: Dotazy k R 35 superseverni trase

Příspěvek od rumpeak »

Český Ráj je hodně pěkný kus země, ale chce to taky trochu selského rozumu a ten mi říká, že jižní i superseverní varianta jsou naprosté nesmysly. Ta klasická severní je nejlepší a peníze které se ušetří za neprostavěné kilometry navíc u jižní varianty se mohou investovat do tunelů a dalších opatření u severní varianty. Pro superseverní variantu vzhledem k tamnímu reliéfu myslím nehovoří vůbec nic.
Odpovědět

Zpět na „Dotazy a diskuze“